{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.721 visninger | Oprettet:

Hvalpe med ganespalte - betaling? {{forumTopicSubject}}

Min dejlige dreng har lavet et skønt kuld bestående af 7 hvalpe.
5 hvalpe fødes sunde og raske - 2 har desværre ganespalte - men i live, tæve ejer vælger at aflive siger hun.
Hanhunden har lavet 30 hvalpe og har ALDRIG lavet ganespalte børn før.

Nu er mit spørgsmål;

Skal hun betale for de to "defekte" hvalpe?
Vi har lavet en kontrakt at der skal betales 2000kr pr levende hvalp, og i live var de bestemt ved fødsel, vi har ikke taget forbehold for handicappede hvalpe i kontrakten.

Hvad tænker i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe med ganespalte - betaling?
  • #1   13. jun 2022 Jeg ville ikke kræve noget for det - At de var levende er jo ikke lig med, at de ville være levedygtige på længere sigt. Ganespalter kan forhindre bl.a. korrekt amning hos mor-hund. Tænker ikke tæveejer har valgt at aflive uden grund.

  • #2   13. jun 2022 Hos os er det ikke levende hvalpe ved fødsel men efter 3 uger.
    Så eventuelle svagelige/defekte hvalpe som aflives, naturligvis ikke udløser betaling.


  • #3   13. jun 2022 Nej det ville jeg ikke selv betale for.
    Da det er de første hvalpe med ganespalte tænker jeg om tæve ejer har givet Bravecto eller lignende før eller efter parring?


  • #4   13. jun 2022 Nej, jeg ville ikke hverken kræve betaling for de hvalpe der skal aflives eller forvente at betale.

  • #5   13. jun 2022 Nej, selvfølgelig skal du ikke have betaling for dem.

  • #6   13. jun 2022 Jeg ville bestemt ikke tage betaling for de hvalpe.

    Bare fordi hannen ikke har lavet det før, betyder jo ikke at han ikke kan. Kombinationen kan have været uheldig. Selvom en parring på papiret er et perfekt match, kan det godt falde uheldigt ud.
    Jeg kender en der brugte en han, der på papiret var rigtig god til tæven. Begge har lavet gode sunde hvalpe med andre, men sammen lavede de hvalpe med haleknæk, kan ikke huske om der var andre fejl.

    Når man gør det med betaling pr levende hvalp, ville jeg nok gøre som jaric, og gå efter levedygtige hvalpe ved 3 uger og ikke nyfødt.
    Det kan også være alvorlige defekter, som man ikke nødvendigvis kan se eller opdage på en nyfødt hvalp, men som kommer frem indenfor de første uger.


  • #8   13. jun 2022 Selvfølgelig skal tæveejer ikke betale for de to hvalpe, normen er at det skal være levedygtige hvalpe man afregner for, og hvalpe med ganespalte er ikke levedygtige.

    At du overhovedet tænker på muligheden for at der skal betales for dem, det undrer mig lidt, nej meget....

    Glæd dig over 5 x 2000 - og hav lidt ondt af tæveejer, der står med byrden at skulle aflive hvalpe, det er ikke en rar ting. Ganespalte hos hvalpe er temmelig umuligt at have med at gøre, der er så mange problemer/risici, at aflivning er den normale udvej.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #12   13. jun 2022 Det var sandelig godt, at du fik stillet spørgsmålet Ludvig smiley

    Det er nemlig ikke alle opdrættere, der vælger at få aflivet pga ganespalte (alt efter størrelsen) Så svaret var ikke bare lige til smiley

    Der er også stor forskel på aftalerne om hvordan man afregner.
    Vil du have et seriøst svar på dit spørgsmål, så kunne det være en rigtig god ide, at spørge opdrættere indenfor egen race selv om der også her, er variationer . Rigtig god aften smiley


  • #13   13. jun 2022 Vil du have et seriøst svar på dit spørgsmål, så kunne det være en rigtig god ide, at spørge opdrættere indenfor egen race selv om der også her, er variationer

    Fordi…..? ALLE her i tråden er enige, og faktum er at hvalpene er døde. Ville du selv have opkrævet den betaling, hvis det var inden for “din race” (er der virkelig så stor forskel på etik i forskellige racer? smiley )

    Hvilken del af svarene er useriøse, CM?


  • #14   13. jun 2022 Man bruger en kontrakt med betaling pr hvalp, for at dele indtægterne på et kuld. Frem for en ren kontrakt med et fast beløb.
    Da de hvalpe der havde ganespalte aldrig ville kunne sælges (hvis de skulle overleve), bør de selvfølgelig ikke tælles med-


  • #15   13. jun 2022 Housebuster det er meget forskelligt. Jeg har 2 racer
    Den ene betaler man oftest for springet, og så pr registrerende hvalp (gerne ved 3-5 uger). Den andet race er det normalen med ét fast parringsgebyr.


  • #17   14. jun 2022 Bravecto kan give ganespalte. Det er lidt interessant om tæven har fået det. Ærgerligt at ts ikke svarer.

  • #19   14. jun 2022
    Jeg fik aflivet min kat for få dage siden, og mens jeg stod og ventede på at betale, var der 2 der købte flåtmidler (husker ikke hvilke midler) - begge gange blev de spurgt til drægtighed.


  • #20   14. jun 2022 Isabelle jeg vidste det ikke, men vi bruger heller ikke flåtmidler. En bekendt fik 4 hvalpe hvoraf én havde ganespalte. En race hvor det egentlig ikke forekommer. Hun blev spurgt på et opdrætterforum om hunden habde fået Bravecto. Det havde den. Ca 1 måned før parring og dyrlægen vidste den skulle parres... Tror nok hun var bitter.

  • #21   14. jun 2022 Bravecto er altså godkendt til brug hos drægtige og diegivende hunde smiley

    https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2014/20140211127740/anx_127740_da.pdf


  • #22   14. jun 2022 Umiddelbart tror jeg ikke bravecto har noget som helst med ganespalte at gøre, men det ville da sikkert være godt med en officiel undersøgelse smiley det vil altid være sådan at de forskellige produkter får skyld for al verdens ting smiley fx at vaccine mod røde hunde giver autisme og vaccinen mod livmoderhalskræft giver sløve teenagere smiley


  • #24   14. jun 2022 #23 fordi det jo er undersøgt og godkendt smiley jeg stoler generelt på den slags undersøgelser smiley

  • #27   14. jun 2022 Bodil, nu er mange af de her undersøgelser udført og betalt af producenterne til dyrlægemidlerne, så jeg opfatter dem altid med en anelse skepsis. Desværre er der ikke en eller anden stor velhavende upartisk fond, der står klar med en finansiering af diverse undersøgelser af denne art.

  • #28   14. jun 2022 Dette er et udpluk af et skriv som alle dyrlæger får udleveret af producenten. Men ikke er tvunget til at læse.
    Joh det kan blandt andet give ganespalte...


    profilbillede
  • #29   14. jun 2022 Louise, står der ikke i det skriv, at hundene har fået op til 168 mg/kg med 8 ugers interval? Altså en væsentlig højere dosis end anbefalet, og med et kortere interval. Altså en relativt stor overdosering. Eller….?

    Og så er der ud af 10 hvalpe med fødselsdefekter (jeg kan ikke lige gennemskue det totale antal hvalpe) 2 med ganespalte. Og vi er enige om, at det er hvalpe, som er lavet af forsøgshunde? Altså under forhold (miljø), som ikke just er optimale.

    Uden at være mediciner, ville jeg nok ikke slutte, at Bravecto giver ganespalte…


  • #30   14. jun 2022 Jeg refererer kun til hvad jeg har fået at vide, og det skulle ikke være gisninger. Jeg bed det som sagt ikke selv, da jeg aldrig kunne finde på at give avlhunde gift. Det skulle også kunne ødelægge sæden, og give tomme tæver.
    Jeg var bare nysgerrig om tæven havde fået Bravecto.


  • #31   14. jun 2022 Ej, Louise, den er for tynd. Du lægger et billede ud af noget, som angiveligt dokumenterer at Bravecto giver ganespalte. Så må du da også have forholdt dig til dét du bruger som dokumentation smiley



  • #32   15. jun 2022 Ja det er lagt ud i en opdrættergruppe at en dyrlægeuddannet person. Et slags produkt lad dyrlægerne får udleveret men ikke er tvunget til at læse. En dyrlægeuddannet der blandt andet har undervist på DKK's opdrætteruddannelse. Jeg stoler i høj grad på at det er validt. På dén måde har jeg forholdt mig til det.

  • #33   15. jun 2022 Det fortæller vel egentlig bare at overdoserer du væsentligt så kan der være en risiko for skader på ufødte hvalpe smiley det gælder jo nok stort set alle lægemidler vil jeg tro, men derfra er der altså langt til at påstå at midlet giver ganespalte smiley

  • #34   15. jun 2022 Ja sådan kan man jo også konkludere,, hvis man ønsker.

  • #35   15. jun 2022 Ja sådan kan man jo også konkludere,, hvis man ønsker.

    Præcis som man også kan konkludere som dig. Hvis man ønsker….

    Maxdosis er 50 mg/kg hver 12. uge, så det er ikke en uvæsentlig overdosering der er givet. Og at det er en dyrlægeuddannet der har undervist på et opdrætterkursus, gør det jo ikke mere validt.

    Fair nok at dine tæver ikke får bravecto, men at slutte som du gør, virker bare temmelig overdrevet.


  • #36   15. jun 2022 Som skrevet poster jeg bare hvad producenten skriver ud til dyrlægerne.
    Ja jeg konkluderer at der er en risiko, og den ønsker jeg ikke at løbe.


  • #38   15. jun 2022 20 år og har allerede haft mindst 9 hunde, som er oprettet. Men der er jo nok flere, for faren til alle hvalpene er jo nok ikke en af dem, da dem der er oprettet.
    Hvad jeg tænker når jeg ser alle de hunde ts har haft, samt den her tråd, så begynder jeg at tænke nogle tanker som ikke skal siges højt.


  • #40   15. jun 2022 Ok Isabelle, det er rigtig, jeg må nok hellere få nye briller.
    Men det er stadig rigtig mange hunde der er gået igennem der.


  • #41   15. jun 2022 Anni, jeg kan læse at en af dem døde som 8 ugers hvalp. En var fra hun var 13, og i hvert fald én mere af dem er en omplacering som ikke ligefrem lød til at komme fra de bedste forhold, og blev aflivet pga. sygdom.

    Jeg sad ikke og nærstuderede dem, så jeg ved ikke med de andre, og det rager jo egentligt heller ikke mig smiley

    Men der er jo stor forskel på hvor mange hunde man har, eller har haft, og især hvis man også tæller barndomshundene med.

    jeg er 27 år, og har haft 5 hunde igennem mit liv, nr. 6 er forhåbentligt snart på vej.
    Jeg kender også folk der er lidt ældre end mig, som har haft en del flere end mig, fordi de har dem i flok og opdrætter. Nogle gange er man uheldig at miste en ung hund osv.
    Hvis du har 3-5 hunde af gangen så vil der jo hurtigt kunne være udskiftning og en del hunde, og når man så endda tæller barndomshunde med, så kan det altså se meget voldsomt ud, selvom det jo er fordelt over en del år.


Kommentér på:
Hvalpe med ganespalte - betaling?

Annonce