{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Chilli med hvalpene {{forumTopicSubject}}

Så blev der født 4 hvalpe d. 20 aug...den første kom kl 15.05 og den sidste kom kl 16.07.

3 tæver og en dreng, pigerne kom først og til sidst lille manden....146g...139g...124g...og drengen 102g... De to første kom næsten samtidig ud , en forlæns og en baglæns og sådan gik det også med de sidste to.
Alle måtte jeg klippe navlestreng på....

Det har været mega hårdt for Chilli med dyrlæge besøg om aftenen, som dårlig gad og tjekke hende (mærkede hende lidt under bugen) og tjekkede slet ikke hvalpene.Chilli fik bare en sprøjte ( og det var også alt hvad dyrlægen havde med i sin lomme, ingen taske eller noget som helst andet)og så sagde dyrlægen at belysningen var for dårlig, så hun kunne ikke se om der var noget galt med den ene hvalp. Jeg sagde til hende at der kom mælk ud af næsen og det nærmest trak hun bare på skulderen af,for hun kunne ikke se det godt nok ved det lys vi havde fra vores lampe.Og vi har så været på dyrehospitalet dagen efter fødslen, da jeg vidste der var noget galt med Chilli og den lille dreng og hun( ny dyrlæge) fik taget en moderkage ud, taget røntgen af hende givet sprøjter og piller.
Vi havde jo Kæmpet en kamp med at få drengen til at spise fra fødslen af, både hos Chilli og med mælkeerstatning( som vi købte kl 7 om morgenen på hospitalet),,, og til næste middag hvor vi måtte af med ham da han havde ganespalte....hulk...forfærdeligt for det lille pus. I nat gik hun i krampe, og havde igen kontakt med dyrlægen. Chilli gisper stadig her i dag og vil helst ikke spise og drikke, men de tre tøser har det godt og tager på. Chili vil helst ikke være mor, så det har vi også kæmpet med, det går så lidt bedre nu, men er ikke slet ikke 100 % på dem, som en god mor ville være.
Men det har været et meget frustrerende forløb for hende, med en noget unormal fødsel, synes jeg ,og så alt det andet der har fulgt i kølvandet.
Men det hele skal nok blive godt når hun kommer sig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chilli med hvalpene
  • #1   22. aug 2008 Glemte at skrive at ,på Chilli´s profil, har jeg lagt lidt billeder ind

  • #2   22. aug 2008 Tillykke med de små :o)

  • #3   22. aug 2008 Tillykke med de små. Men sikke da en dum dyrlæge hende den første hva'? Og en skam med den ene lille, men godt de andre 3 har det godt. Håber Chili også får det bedre.

  • #4   22. aug 2008 Tak skal i have....
    ja det er en lidt kedelig oplevelse og spørger mig selv om jeg er for pylret, for Chilli betyder jo meget for os og også hvalpene allerede....men synes ikke det var helt ok når jeg, som ikke er dyrlæge,næsten var sikker på der var noget galt med den lille og Chilli var ikke kommet af med de sidste to moderkager...så hun kunne jo godt have hjulpet dem.....
    Men kunne også godt høre at hun næsten ikke gad at komme, og det havde været en ærlig sag, hvis hun bare havde sagt om jeg ville ringe til en anden dyrlæge...hun kunne jo have haft en hård vagt både om natten og i løbet af dagen......men så kunne hun hve sagt det


  • #5   22. aug 2008 tillykke med hvalpene

    sikke et fjols til dyrlæge. det er forhåbentlig ikke en i behøver at bruge igen.

    Slikker Chili hvalpene og ammer dem, så behøver du ikke være så bekymret fordi hun ikke ligger hos dem konstant. det er stor forskel på hundesind. læg evt en varmedunk (glasflaske kan bruges, med håndklæde om) ind hos hvalpene, når hun ikke er der.


  • #6   22. aug 2008 Tusind tak.....
    Det var den dyrlæge jeg har haft i de sidste tyve år, men er jo ikk kommet såmeget hos hende....og det gør jeg så heller ikke mere nu.
    Fik Chilli skrevet ind på dyrehospitalet da vi var der i går.
    Jeg har lagt en varmepude, som jeg tænder for når hun ikke er hos dem.
    Hun slikker dem og de får lov at die, så det er fint nok.
    Jeg tror bare hun selv er så træt at hun ikke orker dem, hun gisper jo meget og har svært ved at finde ro....ind i mellem ligger hun lige lidt og når at falde i søvn for en kort bemærkning, men hun trækker vejret hurtigt som om hun har løbet....og så vågner hun op og gisper videre....
    jeg går lige og vener på at dyrlægen ringer, så jeg lig kan få det vendt med hende. Også fordi mad for Chilli er en by i Rusland og vand vil hun heller ikke have....
    Men det skal nok gå alt sammen...Men tak for råd og vejledning....og på et tidspunkt ku jeg godt tænke mig at få vendt hends fødsel, med jer der har erfaring, for det var altså noget mærkelig noget...men jeg vender tilbage og håber der er nogle der kan forklare mig hvad pokker der skete..


  • #7   22. aug 2008 Galia har engang fået forhøjet levertal efter en fødsel, der ville hun heller ikke spise.

    godt dyrlægen ringer igen, jeg tænker lidt gad vide om der stadig sidder noget tilbage i hende, siden hun er så urolig og gisper så meget.


  • #8   22. aug 2008 Stort tillykke med hvalpene. Selv om det indtil nu, ikke har været den bedste oplevelse :o(

    Håber du sammen med din dyrlæge får styr på Chilli's halsen/gispen ( kan være mangel på kalk ) hun skulle gerne ligge stille og roligt......og nyde hendes hvalpe.

    Prøv at lave noget havresuppe til hende. Nogle tæver elsker det og tager snildt en litter eller to i døgnet. Andre rynker bare på næsen.

    1 litter vand
    2 spsk havregryn
    4 spsk sukker

    det koges i 20 min og derefter tilsættes en spsk honning.

    Vi krydser fingre og poter for Chilli og hendes hvalpe.


  • #9   22. aug 2008 jeg giver også havresuppe, dog uden sukker og honning.

    mine plejer at være glade for det


  • #10   22. aug 2008 Ja det er også det jeg tænker og dyrlægen fra hositalet var jo ikke 100 på det heller....men kunne kun få en ud.....
    altå selvfølgelig kan det også være de sammentrækninger hver gang hvalpene spiser og så det stress forløb hun har været igennem, der får hende til alt det gisperi....den sidste moderkage kan være kommet det korte tidsrum på den første nat, der var tre kvarter hvor jeg var blundet hen, der kan den være kommet og hun kan have æt den.....men der var bare intet griseri i kassen, som jeg ville formode der ville være......men nu tager vi det stille og roligt og ser hvordan det forløber og bare hun ikke fårflere kramper heller....så skal det dælme nok kører


  • #11   22. aug 2008 kramperne kan jo også tyde på kalkmangel.

  • #12   22. aug 2008 lige præcis....der har så kun været den ene krampe og da hun har fået to sprøjter, tror jeg det er derfor den nye dyrlæge, jeg talte med i nat, har valgt at vi ser tiden an.....men nu ser jeg hvad hun siger til det hele når hun ringer

  • #13   22. aug 2008 Ikke alle mine er super til at spise de første dage efter fødsel.

    Jeg køber hos dyrlægen ( ved ikke hvad det hedder ) til hunde, der er dårligt spisende efter feks en oparation. Samtidig har jeg altid hvalpefoder på dåse af samme mærke hjemme, så går det som regel aldrig helt galt.

    Men det gispen/halsen er ikke OK, så længe efter fødsel burde hun ligge og slappe af med hvalpne. Snak med din dyrlæge om Chilli måske skal have mere kalk???


  • #14   22. aug 2008 Ja...det med foderet har været et problem fra hun var et stykke henne i drægtigheden.....men nu er det da helt galt....
    Jeg gav hende havresuppe med fløde, mælk, a38, sukker og vand det første døgn og det lappede hun i sig, nu gider hun det ikke......
    Det med mælk og fløde var den tidligere dyrlæge der sagde jeg bare ku gi hende det ....hvor i mod den nye, iger ingen mælk, det kan give diarre.....og det har hun dælme også nu......
    Jeg kan så ikke huske om hun må fløde.....men nu spiser hun ikke ......så jeg prøver lige igen med lækker bidder......Jeg har snart alt i hvalpefoder , vådt som tørt....altså fra dyrlægen, i royal canin og hill´s, jeg har måtte prøve mig frem med, hvad hun helst ville have og det endte med dåsemad fra Hill´s ......men en dåse var hun lang tid om, tre dage, for hun har ikke gidet hundemad i nogle uger nu


  • #15   22. aug 2008 hvis du skal give mælkeprodukter så skal det være syrnet altså fx A38, det kan også stabilisere maven lidt. det er ikke usædvanelig at de får dirré efter fødsel

  • #16   22. aug 2008 ja....men den lille kræsenpind gider selvfølgeligheller ikke have A38

  • #17   22. aug 2008 Da Fifi havde født den sidste hvalp 19.10 om aftenen var alt fryd og gammen( jeg vidste der kun var 2). Pludselig omkring midnat begyndte hun at blive meget urolig - havde kontakt med min dyrlæge kl 2 om natten som forslog vi skulle se tiden lidt an og at jeg skulle koge en god portion havresuppe til hende( blandede dåsehvalpefoder i) Det spiste hun med velbehag , men blev ved med at være urolig de næste 2 dage.

    Jeg talte med en af de "gamle" avlere , som fortalte mig , at de har en tæve der opfører sig sådan hver gang den har lagt med hvalpe. De mener det er en slags efterveer. Da de to første dage var overstået skiftede Fifi adfærd som lynet fra en klar himmel og har været en fantastisk mor siden.

    Alis helle A. Det er selvfølgelig vigtigt hun spiser. Hvad med at blande leverpostej i havresuppen?



Kommentér på:
Chilli med hvalpene

Annonce