{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Vivi L
Vivi L
Tilmeldt:
26. jun 2016
Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2

Dårlige hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hej, min jack fik kejsersnit i fredag. Vi fik 4 meget svage hvalpe ud. To har set ud til at klare sig, men den største har lige givet op. Den mindste gav op i går.
Vi har kæmpet og fået dem tilset, men morens stressniveau fortæller mig, at ingen af dem er gode.
De havde svag puls, så jeg tænker selv iltmangel og moderkagerne så dårlige ud.
Er der nogen herinde, der har erfaring med tævens sorg, hvis de alle dør?
Hun kæmper virkelig for dem, men fremmer også deres død af frustration.
Er det ikke bedre at aflive de sidste også, eller har hun brug for den tid, de klarer?
Koko


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlige hvalpe
  • #1   5. mar Får de mad og væske, fra moderen eller dig? smiley

  • Vivi L
    Vivi L Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2
    #2   5. mar Begge dele. Men vi har ikke kunnet få en sonde. En af hvalpene var ved at give op i går. Den har fået erstatning fra mig og mælk fra mor hele dagen. Har taget 5 gram på.
    Men moren er helt håbløs. Hun lægger sig på dem, skraber rundt i kassen. Hun vil have, vi er hos hende, og hvis vi går, kommer hun med en hvalp i munden.


  • Vivi L
    Vivi L Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 14 Emner: 1 Svar: 2
    #3   5. mar Begge dele. Men vi har ikke kunnet få en sonde. En af hvalpene var ved at give op i går. Den har fået erstatning fra mig og mælk fra mor hele dagen. Har taget 5 gram på.
    Men moren er helt håbløs. Hun lægger sig på dem, skraber rundt i kassen. Hun vil have, vi er hos hende, og hvis vi går, kommer hun med en hvalp i munden.


  • #4   5. mar Det er vigtigt at der er en ved moren HELE tiden. Og I skal hjælpe hende til at falde til ro. Hun skal have smertestillende og kalk. Får hun oxitoxcin..? Ellers skal I have fat på det hos dyrlægen. Det fremmer mælkeproduktionen. Primperan bør også indgives så hun kan få dannet nok mælk.
    Men ro ro ro er det absolut vigtigste. Og opsyn konstant. Bliv ved hende i kassen, og sørg for hun er smertedækket.
    Kejsersnit kan være tricky hvis ikke moren har fået født en hvalp først især, og der er det virkelig vigtigt at hunden får støtte i at finde ro


  • #5   5. mar Og nej det er ikke bedre at aflive hvalpene hvis der er håb for dem. Vægter I at gøre det hvis ikke I kan støtte moren så må I lade dem ligge hos hende i flere timer efter de er døde, så hun på naturlig vis finder ud af de er døde.

  • #6   5. mar Svage eller syge hvalpe stammer vældigt ofte fra herpes virus.
    Er tæven vaccineret under drægtigheden for herpes virus? Virusen er ekstremt udbredt, og hvalpe rammes hårdt.

    Svagelige hvalpe skal have sonde og energitilskud. Alt det hjælper en dyrlæge med. Det er et stort arbejde.
    Tæven skal have stimuleret sin mælkeproduktion, samt have et godt foder i rigelige mængder, og ofte energitilskud oveni.


  • #7   5. mar Svage hvalpe født ved kejsersnit er ikke ensbetydende med herpesvirus, bliver jeg nødt til at sige. Er de blevet pressede inden kejsersnit og får mor og hvalpe ikke den fornødne ro, og dermed den væske der skal til, så bliver de svage.
    Eller de kan have slugt fostervand.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #8   5. mar Jeg håber meget, hvalpene har overlevet natten.

    Som andre siger, er det uendelig vigtigt at moren får ro, og hvalpene får mad.
    Piver hvalpene, stresser det moren og kan gå ud over hendes mælk.

    Dier hvalpene, når I lægger dem til? Der er gerne mest mælk i de bagerste patter.
    Giv evt. en smule modermælkserstatning, hvis de ikke dier ordentligt - for at give dem kræfter. I kan bruge en hvalpesutteflaske.

    Jeg har oplevet et enkelt kejsersnit. Der kom fire hvalpe. En var meget svag, men vi fik liv i ham. De andre klarede sig fint. Moren var meget træt - havde været i fødsel 1½ døgn, og vi blev ved hende de første døgn.


  • #9   5. mar Altså jeg er nok lidt splittet. For hvis hvalpene egentligt bare er igang med en langsom død, fordi de måske ikke er raske, de er svage, de mangler måske mad, bliver trådt på og ikke har energien og gejsten til at leve, så synes jeg faktisk at det er mest humant at aflive.
    Jeg er med på at tæven måske er snotforvirret fordi det var et kejsersnit, men 2 af hvalpene er allerede døde.
    Jeg er nok der hvor man på ingen måde skal holde liv i alt, bare fordi man kan.
    Og ja, det er synd for tæven at miste alle sine hvalpe, men det er sku også synd at holde hende i en form for stresstilstand fordi man forsøger at redde noget der måske slet ikke bør reddes.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.435
    #10   5. mar Problemet er, at ingen (heller ikke dyrlægen) ved det, Zenta. Men jeg er enig i, at hvalpene ikke skal holdes i live, hvis de bliver stadigt svagere - hvis de ikke tager på.

    Hvordan går det med dem og med moren, Vivi?


Kommentér på:
Dårlige hvalpe

Annonce