{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alder på tæver ved avl
  • #1   23. nov Der er lavet en lov, som bl.a. tager højde for det - § 17:

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2025/607

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.429
    #2   23. nov Mine tæver har været tæt på de tre år, før de fik deres første kuld. Jeg synes, de skal have lov til at være unge, før de får hvalpe. Derfor har jeg ventet lidt længere end den generelle anbefaling, der siger minimum to år.

• Isabelle
    okt 2023

#3   23. nov "Når tæven er mindst 18 måneder gammel, hvis tæven tilhører en lille eller mellemstor race, hvor racen har en typisk vægt på op til ca. 20 kg." siger loven (Annes link) og jeg synes altså, det er alt for tidligt smiley

• #4   23. nov #1
    I know det var nu mere for at høre folks meninger og erfaringer. Jeg synes umiddelbart at 2 år er en fin alder.

• #5   23. nov Det er individuelt. Tæven skal være voksen både mentalt og fysisk.

Jeg synes det er fint, at der er lovkrav, men for min race er 18 måneder for tidligt, mange af mine tæver har ikke engang haft deres 1. løbetid i den alder.

Omkring 2 1/2 år er det tidligste jeg har vurderet en tæve klar og jeg venter pt. på løbetid hos en tæve, der netop er blevet 4 og først nu rigtig voksen.

• #6   23. nov #5
    “Tæven skal være voksen både mentalt og fysisk”
    Det er jeg naturligvis helt enig i.

• #7   24. nov Jeg regner jeg med at 3 løbetid er der hvor de fleste tæver er klar, hos löwchen er det oftest omkring 2 år, senere en 3 1/2 Max 4 år vil jeg ikke lade en tæve få første kuld, risikoen for komplikationer stiger rigtig meget med alderen.

• Isabelle
    okt 2023

#8   24. nov Jeg er helt enig mht max 4 år som førstegangsfødende.

Min Lina var omkring 1½ år, da hun fik sin tredje løbetid - så hun var for ung til hvalpe ud fra løbetider.

• #9   24. nov Min er snart 1 1/2 år og går ind i sin tredje løbetid, så der er da noget forskel i forhold til de forskellige racer. 2-3 år er ønskeligt for mig, men er helt med på at der kan være grunde til at vente.

• #10   24. nov Loppen - Akka, som jeg går og venter på kommer i løbetid var 22 måneder ved første løbetid og har 9 måneder imellem. Hun blev 4 i starten af november og har kun haft 3 løbetider indtil nu, så ja, der er store forskelle smiley

• #11   24. nov #10
    Ja kan godt se der er lang tid imellem så. Det bliver da mega spændende Kirsten:)

• #12   26. nov Min. 2 år for tæver af små racer, og 3 år for tæver at store racer (fordi de ofte er senere modne rent mentalt).
    Første kuld ved max 4 år, fordi man ved at ligamenter i bækkenet bliver ufleksible med alderen, hvormed risikoen for komplikationer stiger ved førstegangsfødende i sen alder (præcis som ved alle andre pattedyr).
    Der findes i dag regler for første kuld, sidste kuld og pause mellem kuldene, men for mig personligt ligger de etiske grænser anderledes. Ingen dyr skal leve som avlsmaskiner. Alle har ret til liv med positivt indhold.

• #13   26. nov #12
    Tak for dit besyv Malene. Ja der findes regler og heldigvis for det:), men derfor har vi jo nok hver især alligevel nogle tanker omkring lige netop etik.

Men hvor mener i så grænsen går i forhold til avlsmaskiner antal kuld? Lille/ stort stueopdræt? Vil det nogensinde være okay at lave et kuld på en 8 årig tæve i god form? Hvorfor/ hvorfor ikke?

• #14   27. nov For mig er det meget lig med Malenes. 2-3 år ved første kuld er optimalt, afhængig af race, størrelse og individ. Der ved man også mest omkring sind og fysik som voksen og kan teste for langt de fleste ting.
    Og så maks 2-3 kuld. 4 kuld skal man have en yderst god grund til, men skal ikke være en standard.

Om det er i orden med en 8 årig tæve afhænger af flere faktorer, både hvilken race hun er, er hun sund og rask, i god form, hvor mange kuld har hun haft før, hvordan er det gået, hvad siger dyrlægen, hvor mange hvalpe har hun haft i de andre kuld, osv.
    Personligt ville jeg foretrække at de der er gået på pension, men nu har jeg racer hvor det ikke er unormalt at blive 14-16 år gammel, så de er jo ikke som sådan gamle som 8 årige, hvor andre racer er gamle når de er 8.

Nu opdrætter jeg ikke selv (er dkk opdrætter, men har kun hanhunde ) så jeg har ikke som sådan taget stilling til de her ting, men personligt og optimalt set, ville jeg nok gå efter 2-3 år ved første kuld, 2 kuld og pension ved 6 års alderen. Så har man stadig tid til at se første kuld vokse op inden det næste, og hunden bruger en minimal del af sit liv på hvalpe smiley

• Isabelle
    okt 2023

#15   28. nov "Men hvor mener i så grænsen går i forhold til avlsmaskiner antal kuld? Lille/ stort stueopdræt? Vil det nogensinde være okay at lave et kuld på en 8 årig tæve i god form? Hvorfor/ hvorfor ikke?"

Generelt vil jeg sige max tre kuld, men hvis en tæve får et bitte lille kuld på 2-3 hvalpe, kræver dette mindre af hende at opfostre og et fjerde kuld kan være i orden, hvis tæven er sund og rask og i god form. Det skal hun selvfølgelig være under uanset hvilket nummer kuld, man planlægger smiley

Jeg synes generelt ikke, det er i orden at lade en 8-årig tæve få hvalpe. Der er jo en grund til, at en dyrlæge skal godkende avl på en ikke helt ung hund. Jo ældre hund, jo mindre smidighed i bækkenet.

• #16   28. nov #14 og 15
    Jeg er meget enig mht. 3-4 kuld hvis fysikken er i top. Først og fremmest skal tæven have et dejligt indholdsrigt liv sammen med familien, avl kommer for mig i anden række. Jeg tænker også 8 år er for sent og har heller aldrig hørt om nogle der bevidst har fået parret deres tæve i den alder.

Kommentér på:
Alder på tæver ved avl

Annonce