909 visninger
|
Oprettet:
Alder på tæver ved avl {{forumTopicSubject}}
Hej hvilken alder synes i tæver bør have, når de får deres første kuld hvalpe? Også i forhold til stor/lille race.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.354
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2025/607
okt 2023
Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.429
okt 2023
okt 2025
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 6
I know det var nu mere for at høre folks meninger og erfaringer. Jeg synes umiddelbart at 2 år er en fin alder.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
Jeg synes det er fint, at der er lovkrav, men for min race er 18 måneder for tidligt, mange af mine tæver har ikke engang haft deres 1. løbetid i den alder.
Omkring 2 1/2 år er det tidligste jeg har vurderet en tæve klar og jeg venter pt. på løbetid hos en tæve, der netop er blevet 4 og først nu rigtig voksen.
okt 2025
“Tæven skal være voksen både mentalt og fysisk”
Det er jeg naturligvis helt enig i.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.363
okt 2023
Min Lina var omkring 1½ år, da hun fik sin tredje løbetid - så hun var for ung til hvalpe ud fra løbetider.
okt 2025
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
okt 2025
Ja kan godt se der er lang tid imellem så. Det bliver da mega spændende Kirsten:)
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Første kuld ved max 4 år, fordi man ved at ligamenter i bækkenet bliver ufleksible med alderen, hvormed risikoen for komplikationer stiger ved førstegangsfødende i sen alder (præcis som ved alle andre pattedyr).
Der findes i dag regler for første kuld, sidste kuld og pause mellem kuldene, men for mig personligt ligger de etiske grænser anderledes. Ingen dyr skal leve som avlsmaskiner. Alle har ret til liv med positivt indhold.
okt 2025
Tak for dit besyv Malene. Ja der findes regler og heldigvis for det:), men derfor har vi jo nok hver især alligevel nogle tanker omkring lige netop etik.
Men hvor mener i så grænsen går i forhold til avlsmaskiner antal kuld? Lille/ stort stueopdræt? Vil det nogensinde være okay at lave et kuld på en 8 årig tæve i god form? Hvorfor/ hvorfor ikke?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Og så maks 2-3 kuld. 4 kuld skal man have en yderst god grund til, men skal ikke være en standard.
Om det er i orden med en 8 årig tæve afhænger af flere faktorer, både hvilken race hun er, er hun sund og rask, i god form, hvor mange kuld har hun haft før, hvordan er det gået, hvad siger dyrlægen, hvor mange hvalpe har hun haft i de andre kuld, osv.
Personligt ville jeg foretrække at de der er gået på pension, men nu har jeg racer hvor det ikke er unormalt at blive 14-16 år gammel, så de er jo ikke som sådan gamle som 8 årige, hvor andre racer er gamle når de er 8.
Nu opdrætter jeg ikke selv (er dkk opdrætter, men har kun hanhunde ) så jeg har ikke som sådan taget stilling til de her ting, men personligt og optimalt set, ville jeg nok gå efter 2-3 år ved første kuld, 2 kuld og pension ved 6 års alderen. Så har man stadig tid til at se første kuld vokse op inden det næste, og hunden bruger en minimal del af sit liv på hvalpe
okt 2023
Generelt vil jeg sige max tre kuld, men hvis en tæve får et bitte lille kuld på 2-3 hvalpe, kræver dette mindre af hende at opfostre og et fjerde kuld kan være i orden, hvis tæven er sund og rask og i god form. Det skal hun selvfølgelig være under uanset hvilket nummer kuld, man planlægger
Jeg synes generelt ikke, det er i orden at lade en 8-årig tæve få hvalpe. Der er jo en grund til, at en dyrlæge skal godkende avl på en ikke helt ung hund. Jo ældre hund, jo mindre smidighed i bækkenet.
okt 2025
Jeg er meget enig mht. 3-4 kuld hvis fysikken er i top. Først og fremmest skal tæven have et dejligt indholdsrigt liv sammen med familien, avl kommer for mig i anden række. Jeg tænker også 8 år er for sent og har heller aldrig hørt om nogle der bevidst har fået parret deres tæve i den alder.
Alder på tæver ved avl