{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

Sanne J
Sanne J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Er indavl OK? {{forumTopicSubject}}

Er indavl OK i nogle tilfælde?
Denne udtalelse kommer fra en formand i en af hundeklubberne. Er dette OK?

Indavl findes indenfor mange racer, og så længe det sker kontrolleret kan det faktisk være helt fornuftigt. Og jeg har da aldrig lagt skjul på at indavl kan være nødvendigt for at opretholde en race, eller for at genskabe en race.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlkoder på opvaskemaskine Bosch Serie 8 1.000 kr.
  • Radiator termostat sidder løst 500 kr.
  • Opvaskemaskine installation og reparation af vand rør 1.950 kr.
  • Udskiftet vandhane til opvaskemaskine 1.100 kr.
  • Montere en 15 m lang lyskæde i 10m højt valnøddetræ lyskæde og plastcstrips haves 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er indavl OK?
  • #1   11. jan 2008 Tror der menes linie-avl. det er ikke helt så nært på son inavl, men kyndige opdrættere benytter sig af denne form for avl, for at holde på nogle specielt gode gener.

• #2   11. jan 2008 Indavl har været en betingelse for, at vores racer overhovedet er udviklet....

Der er aldrig noget, der er sort/hvidt.

Personligt hælder jeg til, at udavl lige nu er det mest fornuftige, men hvem ved, hvad racerne har brug for i fremtiden, for at bestå.

• Sanne J
    Sanne J Tilmeldt:
    jan 2008

#4   11. jan 2008 Det skal siges at manden har absolut ingen forstand på avl. Det har han selv udtalt.

• #5   11. jan 2008
    Skrevet: 11-01-2008 12:20:52

Er indavl OK i nogle tilfælde?

Har du nogen sinde set hvad indavl virkelig kan gøre ved både dyr og mennesker ?
    Diverse misdannelser handicaps og ikke mindst mentalt ?

Det har jeg og siger at jeg syntes ikke indavl er i orden.

• #6   11. jan 2008 L B
    Du har ellers en race som er et stort offer for indavl smiley

• Sanne J
    Sanne J Tilmeldt:
    jan 2008

#7   11. jan 2008 LB>>Det skal lige siges at jeg ikke går ind for indavl, men blot er chokeret over at en formand for en hunde forening kan udtale sig sådan, derfor ville jeg gerne høre andre kyndige opdrættere om deres mening.

• #8   11. jan 2008 Alle jer, der er 100% imod indavl, hvordan forsvarer i at jeres racer er kommet til, hvis I ikke i et eller andet omfang accepterer indavl?

• #9   11. jan 2008 Uanset hvordan vi vender og drejer det så er vores racer en resultat af indavl.
    Nogen racer mere end andre, og nogen racer alt alt for meget.

Men om jeg syntes det er ok i dagens Danmark, der vil jeg nok sige nej.
    Der er så mange gode hunde, ser ingen grund til at lave indavl.
    Linieavl er på sin vis ok, hvis man virkelig ved hvad man har med at gøre!

• #10   11. jan 2008 ~ Jeniki ..... Back to normal ~
    Det ved jeg godt . Men der er ikke indavl i min der i øvrigt er hentet i USA , og en af grundene var netop får at undgå indavl... Ikke at jeg siger at alle andre eller alle dansk opdrættet er indavl , tværtimod...

Sanne undskyld det havde jeg så lige ikke fået med...

• #11   11. jan 2008 Ok L B
    Men regnede nok også med du nok vidste det.
    Men med en race som din er det nok ekstra vigtigt at være opmærksom på linierne og gå helt udenom indavl.

• #12   11. jan 2008 Ja det er ok - men ikke for enhver pris - man skal som opdrætter vide hvad man gør og hvilke stærke og svage sider der ligger til grund for det

• #13   11. jan 2008 ~ Jeniki ..... Back to normal ~ Ingen tvivl om det ... Jeg ved at i 10 gennerationer er den samme hund ikke forekommet I Angels stamtavle...

• Sanne J
    Sanne J Tilmeldt:
    jan 2008

#14   11. jan 2008 Denne mand har godkendt en parring på et ældre ægtepars tæve med en indavlsgrad på 12,5 % hvor den tilladte var 6,25 %.

• #15   11. jan 2008
    Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .

Undskyld at jeg retter dig men det var Franske tyrehunde...
    Der fra blev de så avlet frem til den selskabshund den er i dag.
    KIlde : Engelsk Fransk Bulldog.

• #16   11. jan 2008 Nogle avlere kalder det linieavl. Får man stambog på sit dyr, skal man altid tjekke at de samme navne ikke går igen for mange gange.

• Sanne J
    Sanne J Tilmeldt:
    jan 2008

#18   11. jan 2008 Det er hvide schæfere.

• #19   11. jan 2008 Ja min hund er også indavl, det er en halvsøskende parring. Og han er hverken mentalt forstyrret eller handikappet, tværtimod.
    Og jeg ville have den hund, indavl eller ej

• #20   11. jan 2008 har han mon stillet spørgsmålet for at skabe debat. som en provokation. det tænkte jeg da ejg læste det. har også læst at det kun er nogle der gør det som har forstand på det. kenneler.

• #22   11. jan 2008 Jeg skal ikke udtale mig om dette, da jeg ikke er ekspert på området... jeg er sikker på at der er nogle mennesker som ved hvad de laver og ikke laver.....

• #23   11. jan 2008 indavl er ok og nødvendigt, for visse racer og i visse situationer - hvis altså det er de rigtige opdrætter der gør det

• #24   11. jan 2008 Indavl (som jeg forstår det) NEJ

Linieavl (igen, som jeg forstår det) OK

• #25   11. jan 2008 Line, det er altså ikke rigtigt...

Indavl er når individerne er beslægtede tættere end fætter(kusine og linieavl er når det ikke overskrider fætter/kusine

• #27   11. jan 2008 Line - du siger at alle mennesker i Mellemøsten er resultat af indavl - men det er ikke kun mellemøsten - det er skam hele den ganske verden.

Og fætter-kusineægteskaber var skam ganske almindelige i DK for et par hundrede år siden, og vi er meget færre end folk i mellemøsten ;o)

Fætter-kusineægteskaber betragtes iøvrigt i DK som uproblematiske - og jeg kender da personligt et ægtepar, der er fætter og kusine... Og ganske danske ;o)

• #28   11. jan 2008 Fra DKK

"Begrebet indavl defineres som:
    “avl mellem individer, der er tættere beslægtet end racens gennemsnit”.
    Dvs. at i nogle racer vil parring af to hunde med fælles oldeforældre være indavl - i andre ikke.
    Definitionen på Linieavl er: “Parring af dyr på en sådan måde, at afkommet bliver stærkt beslægtet med en bestemt fælles ane”.
    Ofte drejer det sig om en hanhund, men der kan også drives linieavl på tæver. Det er vigtigt at understrege, at linieavl også er indavl - og derfor medfører de samme ulemper som beskrives under indavl."

Resten af teksten kan læses her :
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Vejledning.pdf

• #29   11. jan 2008 Linjeavl er jo så nok også det hurtigste og mest effektive, redskab til at fastholde gode karaktertræk for de seriøse opdrættere - selvom man nok skal være meget "inde i sagerne", for ikke at få det direkte modsatte resultat, og dermed problemer som man evt. senere skal bortavle igen.
    Jeg synes af den grund linjeavl er helt OK, hvis det gøres med en meget stor portion indsigt og omtanke, og målet er at skabe bedre, sundere og flottere racetypiske hunde.

• #30   11. jan 2008 I tilfælde hvor man skal skabe en ny race kan en hvis indavl jo ikke undgås, hvis der ellers er rigeligt udvalg til at avle med i en race ja så er der ingen undskyldning for indavl

• #31   11. jan 2008 Annette: Lige netop mine ord. Jeg vil hellere tage til udlandet for at få min hund parret end at tage gengangere i stamtavlen.

• #32   11. jan 2008 CH, kvinde, 33 år
    Ja det må man gerne... Men så se på de nydanske familier der igennem mange år har giftet sig med fætre og kusiner.. Bare her i området , hvor vi bor er der tre familier , hvor nogle af børnene er svært handikappet -fysisk eller nemtalt-eller begge dele...Det må da være indbegrebet af indavl...

• #33   11. jan 2008 Som Lars så rigtig skriver kan linieavl for en seriøs opdrætter være guld værd. Man fastholder noget som gør at generne bliver mere " bombastiske Det være sig kropsbygning, temperament osv.... Ja også de negative sider, men hvis man har gjort sit arbejde godt kender man de negative ting så der ikke dukker noget ukendt op
    Albert er linieavl og her da han lavede sit først kuld kunne man se at han virkelig havde givet sigselv igen, det ville han slet ikke have gjort i samme omfang hvis hans forfædre hele tiden havde været nye...

• #34   11. jan 2008 mikael: skal du ikke ud og sejle ;O)

• #35   11. jan 2008 L B, jeg tror det er et temmeligt dårligt statistisk grundlag, du har der ;o)

Måske ovenikøbet mest af alt gætterier....

Fysisk og psykisk handicap er vist ikke noget, der kun hører etniske familier til....

• #36   11. jan 2008 CH: det er nu rigtig at i de områder, hvor folk igennem gennerationer har giftet sig med fætter/kusine, der er der en meget forhøjet risiko for at man får handicappet børn. Det er enda et af spørgsmålene man skal svare på her i danmark, hvis man skal have sit barn undersøgt for visse sygdomme - plus ens nationalitet.

Og ja det er mere kendt hos de nationaliteter, hvor der stadig er meget afsidsliggende landsbyer og hvor der er tradition for at gifte sig indenfor familie - men tidliger har der sørme også været set her i danmark - feks har der på Mors, tidliger været en moget forhøjet forkomst af børn født med down syndrom

• #37   11. jan 2008 Vanessa: tja, så havde vi jo ikke vores racehunde i dag, hvis ikke man havde fortaget indavl. Feks boxeren, den nedstammer udelukkende fra 4 individer og sådan er der for rigtig mange racer

• #38   11. jan 2008 jep - det er de - det er selektiv avl, hvor man avler vidre på de forskellige særheder der nogle gange dukker op i et kuld - kort hår, laver bene, anden hovedform osv Det ender så, efter rigtig mange generationer i det vi så har i dag - knap 500 forskellige racer

• #39   11. jan 2008 linie avl kan er helt ok i mine øjne og er noget der er meget meget brugt i flere hunde racer /linier og linie avl er vel indavl ....
    men hvad man hvad men gør så kan det helt klart have sine store foredele.

Kommentér på:
Er indavl OK?

Annonce