873 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Indavlskoefficient? Indavlskoefficient?

Der har været flere indlæg omkring indavl. Her er den gængse opfattelse, at kusine og fætter er ok. Er der nogle, der kender indavlskoefficienten for denne kombination?

Og hvad så med f.eks. farbror og niece? Er det tættere, eller er det det samme?

Jeg spørger, fordi jeg er meget nysgerrig og gerne vil vide meget mere om avl.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indavlskoefficient?
  • #1   18. jun 2008 Jeg mener fætter kusine er 6,25 procent.
    Men der er jo mere der spiller ind, for der kan jo også være andet i stamtavlen som spiller ind.
    Men inde på hundeweb kan man lave en fiktiv stamtavle, så kan du tjekke procenterne der, men mener det er 6,25 der er maks.

• #2   18. jun 2008 Har været inde på DKK hjemmeside og fundet dette.

Som bekendt bør forældredyrene til et kuld ikke være for nært beslægtet, og det tilrådes derfor, at man ikke benytter en avlspartner, som resulterer i en indavlskoefficient, som er større end 6,25 (svarende til en fætter-kusine parring).

• #3   18. jun 2008 Takker...

Hehe... Brian... du er ikke bange af dig *GGG*

Hvad er så f.eks. farbror og niece?

• #4   18. jun 2008 her kan hele siden læses, hvor jeg har taget et udklip fra.
    http://www.dansk-kennel-klub.dk/896/974

• #5   18. jun 2008 Linjeavl er heller ikke et af mine favoritbegreber...

• #6   18. jun 2008 farbror niece er 12,5 % smiley Men det er jo ikke forbudt at avle med sådan en indavlskoefficient, det frarådes bare af DKK...

• #7   18. jun 2008 Linieavl er jo et diffust begreb, for om man bryder sig om linieavl eller ej handler jo om, om man som opdrætter kan finde ud af at bruge det ordentligt.

Man skal som opdrætter være ganske sikker på hvad der ligger i de linjer man dobler på i en linieparring, og specifikt hvad det er man ønsker at opnå med den dobling af gener som man foretager ved en linjeparring.

Jeg kan sagtens se det fornuftige i en linieparring ud fra ønsket om et ekstra godt temperament, hos en race, hvor det måske ikke er i højsædet. Eller ekstra godt eksteriør, eller ekstra god sundhedsstatus, i en race hvor det modsatte måske er tilfældet.

Men det kræver så absolut at man ved hvad man laver!

• #8   18. jun 2008 Annette> Et bud herfra; Farbroren (hvis det er en helbror) deler jo i gennemsnit 50% af generne med faren til "niece'en". Faren deler ligeledes 50 % med sin datter. Så ½*½ = 1/4 slægtskab. Når disse så får hvalpe sammen giver det en indavlskofficent på (1/4)/2 = 1/8 = 12,50%

• #9   19. jun 2008 Aha.... tusind tak. Se det var rigtigt godt forklaret, Ginne.

Så ville jeg selv afholde mig fra den mulighed. Det er så ærgerligt, at der er en han, hvor jeg træner med Lykke, som hun er fuldstændig forgabt i. Hun ænser intet andet, når han nærmer sig. Render hen og gør sig lækker og underkaster sig *smil*... men jeg har så fundet ud af, at hendes far og denne han ser ud til at være storebror og lillebror (der er et par års forskel). Men netop fordi der er så få af vores race, så vil jeg hellere have så 'bred' en avl som muligt. Men jeg har haft lidt svært ved at se beregningsmetoden. Så tak for hjælpen.

• #10   19. jun 2008 Hej Annette
    Hvis du er medlem af DKK kan du gå inde og lave en fiktiv stamtavle.

Kommentér på:
Indavlskoefficient?

Annonce