{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
590 visninger | Oprettet:

lige et spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Har lige et spørgsmål, når det er en opdrætter får hvalpe sender man forældrenes papir ind til klubben så hvalpene kan få stamtavle..

nu spørg jeg måske dumt, men kan de ik snyde med det?

altså hvis de har 1 pige og 2 hanner,
og det var han1 der skulle ha parre tæven,
men det var han2 der gjorde det, og det er en stor fejl, kan de så godt snyde med at sende den han1 papir ind som om det er ham der er faren??

eller bliver det tjekket af klubben.

kom bare lige til at tænke på om der er en form for sikkerhed?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lige et spørgsmål
  • #1   24. jan 2008 kikker lige med

• #2   24. jan 2008 Kigger også bare med.

• #3   24. jan 2008 Ingen tvivl om, at der kan snydes på den måde..

Inden for min race er der heldigvis krav om DNA-test, når hunden skal avlskåres. Det vil sige, at sådan et stunt vil blive afsløret, når en af hvalpene bliver forsøgt avlskåret.

Men det er jo langt fra altid at der er hvalpe fra et kuld, der bliver avlskåret.

• #4   24. jan 2008 Ja der snydes jo med så meget, så hvorfor ska folk ik også snyde med det her. Selvom det er usmageligt.

• #5   24. jan 2008 har hørt om folk der har snydt med tavler og har længe tænkt på hvordan det kan lade sig gøre, og kom så i tanke om den ide her og tænke så om det er det folk gør eller hvad..
    eller som dorthe også kommer lidt ind på.. kan man vide sig sikker med sådan noget ikke sker eller hvad

• #6   24. jan 2008 det kan man kun være sikker på ved en DNA-test. og hvis det ikke ligger i avlskåringen som CH skriver, så opdages det først hvis der bliver tvivl om rigtigheden af stambogen.

• #7   24. jan 2008 Men som skrevet før i denne tråd, så vil en ordentlig opdrætter ikke lægge navn til noget l...

Det handler jo i bund og grund om tillid, så vælg opdrætter med omhu smiley

• #8   24. jan 2008 hmm på en måde er det for dårligt, men på den anden side er det vel også dumt at teste alle hunde hver gang..

• #9   24. jan 2008 ja som i alt andet gælder det jo om at have en opdrætter man har tillid til.

• #10   24. jan 2008 jo det er det, men inden for chihuahua, pga de er blevet populære (staves) , kan jeg måske godt blive mistænksom, om nogen kan finde på det.

Måske bare mig der er lit mistroisk efter at ha været blevet snydt engang smiley

• #11   25. jan 2008 Jo, det kan i princippet sagtens lade sig gøre at snyde sig til en anden far til kuldet. men som en siger kan det ødelægge ryet for hanhunden, der ligger navn til.

I tilfælge hvor DKK er i tvivl om slægtsforholdet, vil de forlange en DNA test på forældre samt hvalpene. Hvis de har ret i deres formodning, så kommer opdrætter til at betale "gildet", men hvis opdrætter har registreret de rigtige hund som forældre, så betaler DKK, og jeg formoder at man får en pæn undskyldning. Og ja, nu kan jeg ikke helt huske konsekvensen af at snyde med det, selvom det kan jo ske ved et uheld, uden at man har set det. Men tror nok, at det tager hårdt fat ved sådan en sag.

• #12   25. jan 2008 ok for har hørt om nogle der har fusket med tavle, selvfølgelig handler man så ikke med dem, men hvad så skal man vel også undersøge om en anden kennel måske har brugt en af deres hunde i avl, inden snyderiet blev opdaget, fordi måske der er snyd omkring den også, uden den anden opdrætter ved det.. eller hvodan.. gider bare ikke risikere man pludselig stoler på en men de har så købt en hund far edn dårlige kennel inden de vidste de snød, kan man så vide den hund de har købt ikke også er fusket med

håber i ved hvad jeg mener hehe

• #13   25. jan 2008 Lykkelig ejer af en smuk prinsesse :

inden for chihuahua har jeg kendskab til 2 sager...
    der vel og mærke er blevet opdaget...

1.
    en pige fik 1 hvalp på sin chi-tæve... importerede 3 andre fra Polen... skrev alle 4 som søskende... Solgte dem, selvom de 3 fra Polen oven i købet var prazsky krysarik... Blev opdaget da hvalpekøbere blev gjort opmærksom på at deres chi ikke var en chi... er nu ekskluderet selvf.

2.
    Kvinde henter drægtig tæve i tyskland - skriver en forkert far på.... bliver opdaget ved et tilfælde... hun er nu også ekskluderet...

alle hvalpekøbere har selvf. også mistet tavlen på deres hvalpe....

• #14   25. jan 2008 Man må vel gå ud fra, at folk selv har set parringen? Men nej, det kan helt klart ikke betale sig at snyde:-) Man ville jo skulle gå i den frygt for at det bliver opdaget så længe begge forældre lever eller afkommene lever.

• #15   25. jan 2008 Christina, uha hvor må det være pinligt at skulle stå til ansvar for det...

• #16   25. jan 2008 tja aner jeg ikke noget om.... men ej hvor ville jeg have grim smag i munden...

men person i nr. 1 er pist forsvundet.... fået hemmelig adr, tlf osv. Men skulle efter signende stadig have gang i et eller andet avl.

person nr. 2 avler stadig... dog i dag uden tavle...

Ja man fatter jo ikk der findes så dumme mennesker!

• #17   25. jan 2008 Christina: nr 2 tror jeg godt jeg kender til, men hvad med de hvalpe der tidligere er solgt og som måske allrede har nået at parre?? det er mere når jeg skal finde en til shelby selvom der er laaang tid til så gider jeg ikke risikere at få en han som er hvalp af enn tæve som er hvalp fra en af dem der var blevet fusket med i sin tid, hvis du ved hvad jeg mener hehe

• #18   25. jan 2008 Det er også det jeg siger med folk der snyder med hunde, der har en diskvalificerende udstillingsfejl. Hos rottweileren kan vi tage en hvid brystplet. Den bliver lige farvet engang og så tager folk til udstilling, og får deres avlsgodkendelse hjem. og avler så derefter løs på hunden. Fint nok, hvis det er en tæve, de snyder kun sig selv, da de bare får flere afkom med hvide pletter. Der hvor filmen så knækker for mig, er hvis folk laver det samme nummer med en hanhund, som f.eks bruges verden over, selvfølgelig uden at fortælle tæveejerne at han har denne fejl. Det er noget svineri, det kan man simpelthen ikke tillade sig.

• #19   25. jan 2008 Lykkelig ejer af en smuk prinsesse :

Jeg må tilstå at jeg ikke ved det...

Kan ikke forestille mig, at reelle kuld mister tavlen...
    Man ved jo ikke hvor længe folk har fusket og om det er en engangsforestilling... Så jeg tror det er begrænset hvor langt de kan gå tilbage og gøre tavler ugyldige...

De kan nok kun gå dertil, hvor de er sikre i deres sag..
    Men derfor kan de jo godt ha snydt med andre kuld...
    Ja jeg tror man skal ringe og snakke med klubberne om det...

• #20   25. jan 2008 Christina, hvis det er bevist at de oplyste forældre ikke er dem, der står på stamtavlen, så vil de blive frataget. Man kan så "håbe" for opdrætter at de har en anden avlsgodkendt han, der er far til hvalpene, ellers vil disse ikke kunne få en ny stamtavle.

• #21   25. jan 2008 syntes bare ikke folk kan være det bekendt smiley de kan ødelægge vores andres hvalpe osv..

• #22   25. jan 2008 Lykke:
    Ja det ved jeg godt smiley Jeg tænker mere på hvor langt de vil gå tilbage og tjekke alle kuld fra samme avler...

• #23   25. jan 2008 ja det er det.. måske man bare skal undgå alle hunde fra sådan et sted, men folk der fusker har det med at sprede sig vidt og bred og mget hurtigt hehe..

• #24   25. jan 2008 Christina, tror kun i første omgang, at det er det konkrete kuld man går ind og undersøger, det er jo ikke gratis at få dem DNA testet, det koster næsten 500 kr/hund.

• #25   25. jan 2008 skal man så bare undgå alle hunde fra den kennel og deres afkom? eller er det kun indenfor en bestemt periode.

én ting er jo hvornår de er blevet bustet i at snyde, en anden er vel hvor længe det egentlig har fundet sted

• #26   25. jan 2008 det er et svært dilemma. for som du selv siger så har sådanne personer en tendens til hurtig at sprede sig.
    men syntes helt klart du helt skal undgå at få de linier, du har mistanke til, ind i dit avl. Hvis du kan. Hvis det ellers er HUNDEN, og du meget gerne vil bruge den i avl, så betal de 500 kr det koster at få den dna-testet. Men det kan jo så kun fortælle om forældrene er rigtige, ikke om bedste eller oldeforældrene er det.

• #27   25. jan 2008 Det kan jo være flere årsager til, at det ikke er den rigtige stamtavle der er fulgt med hunden, hvis man kan sige det på en pæn måde. F.eks at en parring har fundet sted uden at opdrætter har set det, hvis nu dennes unger ved et uheld har lukket hundene sammen, og opdrætter så i god tro har parret den med en egen valgt hanhund.

Men hvis det er gjort med vilje, så vil jeg helt klart ALDRIG bruge hunde fra den kennel i avlen. Da man jo aldrig kan vide hvor lang tid det reelt har fundet sted.

Har hørt, om nogle der importerede en hund, mener at det var en schæfer, den fik en masse parringer, for hunden var god og vandt på udstillinger. Senere blev der taget blodprøver af hunden, og det viste sig, at det umuligt kunne være den, der hørte til stamtavlen, sur mås vil jeg sige. I det tilfælde vil jeg ikke klandre andre end dem der har solgt hunden. Da man jo må gå ud fra, at ny ejer ikke har kendt til dette.

• #28   25. jan 2008 DKK forlanger faktisk aflivninger af hvalpe, der er resultat af en UPS-parring.... Hvis altså tæven i fremtiden skal lave hvalpe, der skal stambogsføres.

Måske det kan foranledige nogen til at snyde, det ved jeg ikke.

• #29   25. jan 2008 CH det kan de vel ikke gøre, det vil da ikke være fair over for hvalpekøberne. Det kan jo være, at det først bliver opdaget når hvalpene er f.eks 1 år ved et tilfælde. Så er de skisme da ikke rigtig raske derovre, hvis de straffer hvalpekøberne på den måde, de har jo købt hunden i god tro.

Men hvis de pålægger opdrætter en bøde osv, det kan jeg forstå. Og evt udelukker denne fra deres klub.

• #30   25. jan 2008 Lykke, bliver det først opdaget et år efter, så bliver der "bare" nedlagt avlsforbud på tæven.

Opdages det, så bliver hvalpene aflivet straks efter fødslen

• #31   25. jan 2008 CH nå ok, det lyder "bedre":-)

• #32   25. jan 2008 Nå jo, det er klart at stamtavlen ryger på både de hvalpe, der er resultat af upseren, men også eventuelle efterfølgende hvalpe...

• #33   25. jan 2008 fatter seriøst ikke at der er nogen der snyder, det bliver opdaget før eller siden jo, og man ædelægger det for andre

• #34   25. jan 2008 Der er masser af muligheder for snyd, hvis en opdrætter har f.eks. 3 tæver som har havlpe samtidig.
    Ved ikke hvor mange som gør det, men ved at der er jo alligevel stor forske på hvalpene i det eenkelte kuld, Så nogle af hvalpene er de penge værd, som du betaler for den, og andre er det langt fra.
    Men sådan er det jo bare, siger folk, dor der er jo udgifterne som skal hjem igen. Ja men hvorfor er der så ikke forskellige priser på hvalpene????

Kommentér på:
lige et spørgsmål

Annonce