{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Stamtavle på døde hunde? {{forumTopicSubject}}

Ja, det lyder nok lidt underligt, men mit spørgsmål lyder:
Når ens stambogførte hund dør, hvad sker der så med stamtavlen? er den "ugyldig" så den skal smides væk, eller hvordan?
En anden ting, når en hund bliver parret, er det så naturligt at man glemmer navnet på den anden hund, selvom hvalpene er solgt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stamtavle på døde hunde?
  • #2   2. mar 2008 okay.. mange tak for svar smiley

• #3   2. mar 2008 Jeg har også gemt mine......Måske bare fordi jeg er nostalgisk:-))

• #4   2. mar 2008 Jeg er ikke sikker på hvor du vil hen med dit spørgsmål, men jeg vil forsøge at svare alligevel.

Hvis din hund dør, har du i realiteten ikke noget at bruge stamtavlen til - det er jo "bare" bevis på at hunden var ren. Den kan dog være behændig at gemme i tilfælde af at der var tale om en avlshund og man en dag støder på at ville bruge stambogsnummeret til noget.

Men ugyldig tror jeg ikke man kan sige at den bliver - den bliver jo ikke forældet som et kørekort eller et pas.

Om man glemmer navnet på den anden hund i forbindelse med en parring vil jeg personligt ikke mene, men det hænger vel sammen med hvor seriøs man er i sin avl og hvor landg tid det er siden. Det er nok lidt meget at forlange at en som har bragt 100kuld til verden over 20-30år kan man nok ikke forlange at kunne huske alle navnene(ikke at jeg tror at du beder om det ;))

Giver det mening?

• #5   2. mar 2008 Bianca C>> det gav meget mening smiley Det er fordi jeg fik valget om at få stamtavle med på Beton eller ej og valgte at sige nej, da jeg skulle give dobbelt pris for ham og han er kun en familie hund. Jeg har siden fortrudt og kontaktede damen jeg købte beton af. Hun siger så at hendes tæve var død og hun ikke kan huske navnet på hannen. Hun er heller ikke i besiddelse af hans stambog længere... Undrede mig bare lidt, at hun ikke havde noget som helst tilbage af dem.
    Men har siden hørt at det er lovpligtigt at sælge hvalpen med stamtavle, hvis sådan en findes??

• #7   2. mar 2008 Lone>> ..det kan du tro jeg også gør smiley Er så glad for ham og kunne aldrig finde på at komme af med ham. Min lille dreng smiley

Jeg synes også det lugter lidt, men som sagt, jeg er vokset op med hunde, men uden stamtavle da mine forældre ikke skal avle, men kun bruge dem til jagt i privat skov. Så viste ikke så meget om det.. en fejl kan jeg se nu.

Men fik alligevel en dejlig og sund hund ud af det..

• #8   2. mar 2008 ja som Lene siger, så er det normalt ikke noget man kan vælge fra.

jeg glemmer ikke hanhundens navn, men kan da godt "glemme" hans stambogsnavn hvis det er meget langt og ikke har forbindelse med kaldenavnet. men jeg har det jo i mine papire og kan finde det frem.
    fx er Albert jo for mig Albert og ikke Silvermånens Halbarad, så jeg skal da lige tænke mig om for at huske på hvad han hedder og hans registernr kan jeg ikke uden at slå op

• #9   2. mar 2008 Jeg går ud fra at opdrætteren har smidt det ud, da hendes egen tæve døde... hun havde hvertfald ikke noget nu..

• #10   2. mar 2008 Du gør den stambogsførende klub opmærksom på at du ikke har hunden mere og at den er død. så kan de rette stamtavlen til DØD.

Det samme til Dansk Hunderegister. så hunden bliver sletttet.

• #11   2. mar 2008 Citat > Bianca C>> det gav meget mening smiley Det er fordi jeg fik valget om at få stamtavle med på Beton eller ej og valgte at sige nej, da jeg skulle give dobbelt pris for ham og han er kun en familie hund.

Stamtavlen SKAL følge hunden, og man kan ikke vælge den fra. Opdrætteren skal stambogsføre hele kuldet og du skal have stambogen med på din hund..

• #12   2. mar 2008 Jeanett L> det er også det jeg har fundet ud af efter jeg købte ham.. det er jo så også et par år siden nu. Fortryder at jeg ikke stillede spørgsmålstegn til det, men vist ikke bedre. Men hvis jeg fik valget, kan stamtavlen som Lone siger, ikke være en "rigtig" en.. eller en der kan "bruges til noget"..

Kommentér på:
Stamtavle på døde hunde?

Annonce