1.044 visninger
|
Oprettet:
Stamtavle på døde hunde? {{forumTopicSubject}}
Ja, det lyder nok lidt underligt, men mit spørgsmål lyder:
Når ens stambogførte hund dør, hvad sker der så med stamtavlen? er den "ugyldig" så den skal smides væk, eller hvordan?
En anden ting, når en hund bliver parret, er det så naturligt at man glemmer navnet på den anden hund, selvom hvalpene er solgt?
aug 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 156
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 732
Hvis din hund dør, har du i realiteten ikke noget at bruge stamtavlen til - det er jo "bare" bevis på at hunden var ren. Den kan dog være behændig at gemme i tilfælde af at der var tale om en avlshund og man en dag støder på at ville bruge stambogsnummeret til noget.
Men ugyldig tror jeg ikke man kan sige at den bliver - den bliver jo ikke forældet som et kørekort eller et pas.
Om man glemmer navnet på den anden hund i forbindelse med en parring vil jeg personligt ikke mene, men det hænger vel sammen med hvor seriøs man er i sin avl og hvor landg tid det er siden. Det er nok lidt meget at forlange at en som har bragt 100kuld til verden over 20-30år kan man nok ikke forlange at kunne huske alle navnene(ikke at jeg tror at du beder om det ;))
Giver det mening?
aug 2007
Men har siden hørt at det er lovpligtigt at sælge hvalpen med stamtavle, hvis sådan en findes??
aug 2007
Jeg synes også det lugter lidt, men som sagt, jeg er vokset op med hunde, men uden stamtavle da mine forældre ikke skal avle, men kun bruge dem til jagt i privat skov. Så viste ikke så meget om det.. en fejl kan jeg se nu.
Men fik alligevel en dejlig og sund hund ud af det..
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
jeg glemmer ikke hanhundens navn, men kan da godt "glemme" hans stambogsnavn hvis det er meget langt og ikke har forbindelse med kaldenavnet. men jeg har det jo i mine papire og kan finde det frem.
fx er Albert jo for mig Albert og ikke Silvermånens Halbarad, så jeg skal da lige tænke mig om for at huske på hvad han hedder og hans registernr kan jeg ikke uden at slå op
aug 2007
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Det samme til Dansk Hunderegister. så hunden bliver sletttet.
feb 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 165 Svar: 873
Stamtavlen SKAL følge hunden, og man kan ikke vælge den fra. Opdrætteren skal stambogsføre hele kuldet og du skal have stambogen med på din hund..
aug 2007
Stamtavle på døde hunde?