{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.996 visninger | Oprettet:

farve genetik {{forumTopicSubject}}

Jeg har siddet og lavet "for sjov Parringer" i en database. Og så finder jeg ud af at både min tæve og hanhunden kan være bærere af både tricolor, blå,zobel og rød smiley Der er stadig størst mulighed for sort/hvid, men jeg blev noget overrasket over at der var andre farver i både hannen og tæven. Jeg ved tæven bærer blå - det er hendes mor, og hannen kan bære rød, det findes på begge sider af hans forældre. Men at de begge kunne bære på så mange forskellige......

Det er en hel videnskab med de farver. Jeg regner dog med at kun få sort/hvide hvalpe ud af den planlagte parring.

er der andre der har adgang til en sådan database? det er ganske informativt at kunn "prøve Parre" der er andre arvelige ting man kan se derinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  farve genetik
  • #1   5. mar 2008 hej hvad hedder den database du taler om. Jeg kender også en sådan database...den hedder ...hm kigger på favoriter

  • #3   5. mar 2008 www.anadune.com
    man skal være medlem for at kunne bruge den, men det er gratis *SSS*

    Jeg hygger mig meget med at "parre"

    Exit og Pascha giver også noget sjovt


  • #4   5. mar 2008 ha ha ...det var den samme

  • #5   5. mar 2008 Den passer bare ikke altid! smiley

    Prøvede den inden Bailey blev parret med Lad, den sagde at hun kunne vil få S/H korthårede.

    Jeg har både fået langhårede og tricolor! hihi


  • #6   5. mar 2008 Nej..den passer ikke altid. Det erjo kun sandsynligheder den regner med.

    Det er jo ikke altid alle oplysninger er opdateret. Og man kan jo ikke vide med sikkerhed om hunden er bærer, kun om der er mulighed.


  • #7   5. mar 2008 kan man kun med jeres race??

  • #8   5. mar 2008 Kun border collier på anadune. Jeg tror der er andre racer der har noget lignende. Men det er et stort arbejde at vedligeholde en sådan database.

    Men man kan selv taste oplysninger ind i databasen om sine egne hunde, det skal dog godkendes at ejeren først inden det bliver lagt på.


  • #9   5. mar 2008 Rikke: Så er der igen nye oplysninger om hvilke anlæg bailey og Lad bærer. Næste gang der bliver lavet for sjov parring derinde skulle der gerne komme et andet resultat

  • #10   5. mar 2008 hehe ja det er sjovt med farver... men jeg har detr heldig vis letter grundregl: er der fejlfarvede (engelsk setter) i hannens linierne kan jeg risiker der komme det i mit kuld ved parring (ingen engelsk setter i min tæve) ... er der vidt i hannens linier ja så er der stor sansynlighed for hvidt i kuldet da der er vidt i min tæves linier....

    Fejlfarve skyldes man en overgang i 60 - 70érne fik lov af DKK at blande engelsk setter i Gordonen da den i norden var ved at uddø!!! der for kan der i tilfælde stadig dukke fejlfarvede hvalpe op (det bliver dog sjældner og sjældner)


  • #11   5. mar 2008 Der er en ting man ikke kan se på anadune. det er white factor. Det er når der kommer for meget hvidt. Man skal ikke parre to bordere med white factor, så ricikerer man alt for hvide hvalpe, og det er en fejl

  • #12   5. mar 2008 Anette -Nyens Bedste Bordere -
    Tænk så lærte jeg også noget nyt i dag... ;o) Jeg har nemlig længe spekuleret på om der ikke var nogen grænse for hvidt på en Border collie, for jeg syntes jeg har set en hel del der fx. har meget mere hvidt end hvad der er tilladt hos aussien - hvor man går rimelig meget op i at passe på med for meget hvidt, og der er også nogen helt klare regler for hvor meget hvidt en aussie må have, fx. ligger min egen Gaia lige på grænsen til at have for meget hvidt op af siderne fra maven... Men, nu kan jeg så forstå at der også er regeler om det hos borderen :o)


  • #13   5. mar 2008 En Border må ikke være overvejende hvid, Dvs at der skal være mere end 50% farvet pels. Og så er blå øjne kun tilladt på merle hunde.

  • #14   5. mar 2008 Okay, så har de ikke lige så "skrappe" regler som hos aussien, men det ville nu også have undret mig eftersom jeg som sagt har set en del bordere med mere hvidt end hvad der er tilladt hos aussien... ;o)

  • #15   5. mar 2008 Hej Anne T

    Jamie har white factor...du kan se hans hvide stribe op fra lysken. Nu skal han altså no way in his lifetime blive far...men lad os nu sig at han skulle pares med en tæve, så ku han godt få en kuld hvalpe med for meget hvidt i sig om han paredes med en tæve som også har white factor. Jeg bliver lidt ked af det på Border Collieracens vejne når folk parer to hunde fordi de arbejder godt...uden at tænke på resten.


  • #16   5. mar 2008 Jamie kan sagtens bruges, der er mange bordere med white factor. Han må bare helst ikke bruges på en tæve der også har. Hvis man kun parrer hunde uden White factor mister man meget af de hvide aftegninger, så for lidt og for meget.....
    Exit, Pei Pei, Pascha og Crazy har ikke White factor. Windy har lidt og derfor skal jeg kun bruge hanner uden til hende.
    Der er mange ting at tage hensyn til når man parrer to hunde, og selvom man synes at man undersøger alt, så kommer der af og til en overraskelse.

    Effie fra Spooky/Pei Pei kuldet...Hvor kommer hendes hvide hoved fra?


  • #17   5. mar 2008 Jeg lavede for sjov en parring af Jamie og Windy. sikke en masse sjove farver, men det er jo ikke aktuelt. Der er jo White factor på begge hunde, så deet...

  • #18   5. mar 2008 Åsa -
    Ja, jamie er jo netop en af de bordere jeg har lagt mærke til har mere hvidt - eller måske snare hvidt på et sted der ikke er tilladt hos aussies, der ikke må have hvidt på kroppen... Som sagt ligger Gaia ret tæt på grænsen til at have for meget hvidt op af siderne og jeg skal også være temmelig påpasselig med hvem jeg parre hende med da der er en høj risiko for for meget hvidt i hendes stamtavle...

    Anette -
    Nu er det vist ikke liiige farven eller risikoen for hvidt der gør at Jamie ikke skal i avl... ;o) men bortset fra det er jeg helt enig i betragningen om at opdrætte burde passe lidt mere på det farve mæssige (hvide) når de parre deres hunde - hvad enten det er aussie eller border eller noget helt andet, der er jo ligsom en grund til at alt for meget hvidt bør undgåes...



  • #19   6. mar 2008 det er så kedeigt at min race kun kommer i to farver - rød og tigret

    parre man:

    rød med rød, får man kun røde hvalpe
    rød med tigret, kan man få begge farver
    tigret med tigret, kan man få begge farver, alt efter om begge bær den røde farve

    så enkelt er det, men så kommer der liiiige det med de hvide aftegninger;O)


  • #20   6. mar 2008
    Jamie har ikke for meget hvidt ...fordi så skulle han ikke ku få SL på udstillinger, hvilket jeg fået to gange til Border Collieudstillinger.

    Jeg mener at det ligger hunde med meget hvidt bag i Pei pei .. og hvis det ligger tri, så er det rigtig mange trihunde som har whitefactor som hun så er bærer af.

    Spookey ved jeg ikke hvad som ligger bag i ham...og hvordan whitefactor genet bliver når når det kommer sammen med merle ?

    Ja men det er total æv æv med Jamie, med hans HD, CEA og hjerte, fordi han er en af de få hunde efter næsten rene arbejdende linjer hvor han er faktisk er en god representant for racen. Det har jeg fået at høre flere gange. Senest her i Sorø, kom jeg ind i udstillingsområd når det hele var overstået og skulle sige tillykke til en som udstillet, og stod og pjatted og stillede op Jamie ...og sagde se...min udstillingshund ... og jeg så kom en dommeren frem (det viste jeg bare ikke at det var :O))og klapped og rørde ved Jamie og sagde at det var en rigtig flot hund jeg har, og dejlig at se en tricolor også kan være bygget rigtig...og hvilket fantastisk temperament....og sagde at jeg skal melde til næste gang. jeg smilede og sagde ...jo jo :O) griner....så når jeg spurgte dem som stod rundt omkring mig hverm denne mennekse var...så sagde de ...udstillingsdommeren .... hihi


  • #21   6. mar 2008 White factor er der en del af bag Pei Pei, men det er der bag mange bordere. Jeg mener at hvis hunden bærer white factor, kan det ses på hunden. det er dog sommetider bare nogle enkelte hvide hår på et forkert sted.

    Jeg har så ledt og ledt på Pei Pei for at se om der var noget. Jeg ved der ikke er noget bag Spooky i nær familie, men længere ude.

    Jeg vidste ikke at Jamie havde HD - det er øget ØV. han er ellers en lækker hund


  • #22   6. mar 2008 Hej Anette

    Jo de er rigtig surt med Jamies hofter. Det kom virkelig som en chok. C på den ene side og E på den anden...grundet af for løse leder, fordi dybet er der, og kuglerne ligger dybt nok indei...men løst....men du kan intet se på ham, da hans muskler holder det hele sammen meget hårt. Om man ser væk fra hans sygdomer så er han en pragtfuld hund som alle 4 bente og 2 bente elsker. Hihi du skal se Anne T's blue merle aussie Chivas som nu er 2 år gammel...han elsker Jamie, total ellevild med ham .. og af nogen grund tror Chivas at alle hunde jeg har er sådan dejlige nogen som Jamie er, fordi han elsker min Theo ligesådan :O) Eller så er det fordi jeg laver nogle søde hunde :O) Ved ikke? Hvad tror du Anne ? ;O)


  • #23   6. mar 2008 platugler: Ja men så dykker det op en og anden boxer med for meget hvidt, og hvad så med hørelsen ? Er det ikke noget med hvidt og bokser eller er det en myte ?

  • #24   7. mar 2008 Åse: ved boxeren er det tilladt med max 1/3 hvidt - som skal være fordelt på poter, bryst, halespids og hovedet - evt en krave om halsen. Det hvide må ikke være omkring øjene, men gerne imellem øjene.

    Hvis en af forældrene er fuldfarvet, evt med meget lidt hvid på brydstet og lige spidsen af poten, så kan denne hund ikke få hvide hvalpe, heller ikke selv om den skulle blive parret med en helt hvid boxer.

    Parre man to boxer med hivde aftegninger, så vil der statistisk set komme 25% hvide hvalpe - de kan have farvede pletter.
    Disse hvalpe er rigtig nok meget udsatte for at være født døve. Da den manglende farve - altså det at hunden er hvid, skyldes at der ikke er et enzym, som hedder melanin, i pelsen. Melanin udvandre fra rygradden, i fosterstadiet og breder sig ud over hele kroppen - de steder hvor melaninen ikke når frem, bliver så dækket med hvide hår, pga af manglende melanin. Derfor er boxeren oftest hvid, netop på poter, halespids, brydst og snude - altså de steder hvor der er længst vej at vandre.

    Melaninen skal også bruges til at opbygge de indre øre og er øret på hunden hvid, eller kun lidt farvet, er der ikke nået nok melanin frem til øret og hunden kan være døv.
    Derfor bør en hvid boxer altid BAER-testen, for at vide med sikkerhed at den kan høre.

    I mange år, har det være almindeligt at man aflivede de hvide hvalpe.

    En hvid boxer må ikke bruges i avl og kan heller ikke udstilles


  • #25   7. mar 2008 He he Åsa, jeg ved godt nok heller ikke rigtig hvad det er der gør at Chivas er så vild med dine hunde, om det bare er fordi det er nogle dejlige vappere eller om det måske er fordi han også er så glad for dig så han elsker alt hvad der følger med... Men sjovt er det i hvert fald :o)

Kommentér på:
farve genetik

Annonce