{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Genetik - farve {{forumTopicSubject}}

Findes der racer, hvor den tigret/brindlede farve, kan nedarves skjult?
Ved boxer er den dominant.

Grunder til jeg spørger, er at der pt er boxer blandingshvalpe, til salg på HG. Moderen skulle være boxer/schæfer blanding - hun er gul.. altså ensfarvet. Faderen skulle være labrador... altså også ensfarvet og alligevel ligger der i kuldet, en tigret hvalp... hvordan pokker kan det lade sig gøre... ja kan det overhovedet lade sig gøre, at der kommer en tigret efter to ensfarvet forældre. Ved boxeren kan det ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genetik - farve
  • #1   1. sep 2012 Hos whippet kan det lade sig gøre, hvis den ene af forældrene er sort.

    En sort hund kan have et recessivt gen for enten brindlet eller fawn.

    Parres to fawnfarvede hunde kan der ikke komme brindlede hvalpe.

    Parres to sorte kan der komme sorte hvalpe + enten fawn eller brindlede.

    Ganske kort fortalt, så er der alle aftegningerne at tage hensyn til også smiley


  • #2   1. sep 2012 hmm.. kan det være fordi den sorte, faktisk er meget mørk brindle? jeg aner det ikke, så spørger bare smiley
    Ved boxer kan det tigret gen, ikke bæres skjult hos en rød hund - men det røde gen kan bæres skjult hos en tigret.


  • #3   1. sep 2012 Nej, den sorte er ren sort, lidt forklaring er der på denne side:

    (link fjernet)

    Alfa er sort/hvid, det samme var hendes far, moderen fawn.

    Hvalpene i kuldet var sort/hvide og brindlede/hvide
    Moren er genetisk fawn/fawn, faderen sort-hvid/brindlet


  • #4   1. sep 2012 Hov, link til hovedsiden her:
    (link fjernet)


  • #5   1. sep 2012 Fawn kan også bæres skjult hos en brindlet hund, men ikke omvendt.

    Ghini er et glimrende eksempel, oldefar på morens side er fawn, tipoldefar på farens.

    Genet har altså være båret skjult i 2 generationer på morens og 3 generationer på farens side.


  • #6   1. sep 2012 ja, fawn og brindle, er at sammenlinge med vores røde og tigret...ved os, kan det røde gen, bæres skjult i generationer af tigret boxer.

  • #7   1. sep 2012 Platugler - Ja, det burde kunne sammenlignes.
    Whipperne kan være både rød- og blå fawn, det samme med brindlet, der kan "bundfarven" også være både rød og blå, men sort er domierende over begge.


  • #8   1. sep 2012 så kompliceret er det slet ikke med boxeren... der er der bare tigret og rød... baste smiley

    men de hvalpe jeg tænker på, der er faderen som sagt lab - alså ren i farven - kan være sort og gemme på brun og gul, så vidt jeg har forstået labbens farver, men stadig ren i farven.
    Moderen er en gul blanding af boxer og schæfer.
    Hvalpene er kommet i rene farver, hvid, gul og sort - så er der en sort med schæfer aftegninger... alle disse farver kan jeg få til at stemme, ud fra det jeg ved(om jeg har ret, er så noget helt andet smiley men så er der også en tigret hvalp og den fatter jeg simpelthen ikke den genetiske forklaring på, hvis forældrene er, den som det siges de er ... hmmm


  • #9   1. sep 2012 I har det for nemt smiley
    Whipperne kan have alle farver og aftegninger, merle er dog aldrig set.

    Den eneste forklaring jeg kan komme på er, at faderen er sort lab. blandet med noget andet (tigret), at den sorte som hos whipperne er dominerende.



  • #10   1. sep 2012 så har I det også sjover, når hvalpene kommer smiley der er der jo flere overraskelser smiley

  • #11   8. sep 2012 Jeg har hørt (ved ikke om det holder vand??) men har hørt at Labben faktisk kan lave brindle hvalpe i nogle linier. Passer det, må de kunne bære brindle skjult.

  • #12   8. sep 2012 Ved Finsk Lapphund kan det lade sig gøre at brindle er nedarvet skjult..
    http://lappizaros.se/stamtavla_amira.htm
    Denne hund er sort med brindletanpoint (Nederst på siden jeg linkede til.) men hverken mor eller far(Gimli og Diva - øverst) har brindle aftegn..


Kommentér på:
Genetik - farve

Annonce