Cavaliere i DK

Cavaliere i DK

Medlemmer: 61
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.898 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

farve genetik farve genetik

Hej.

er der nogen som er inde i farve genetikken?
altså sådan HELT inde i det? smiley
for jeg har altså lidt svært ved at forstå det lidt kringlet.

for 4 uger siden fik Cuba 6 hvalpe.
hun er tri og far er blenheim, og alle 6 hvalpe er tri, meget sorte endda.
jeg har så læst mig frem til at hun må være sort dominant.

så er spørgsmålet, kan hvalpene også blive sort dominante når far er blenheim?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklipning 1.400 kr.
  • Opsætning af hylde og Pullop bar 900 kr.
  • Lapning af dæk hos mig 800 kr.
  • Spot på badeværelse 4.500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 700 kr.
  • Beslag til hylder der flyttes 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  farve genetik
  • #1   19. jul 2012 Synd du ikke er DKK/cavalierklubben,der er garanteret ekspertise til at besvare dit spørgsmål.

• #2   19. jul 2012 ja, ellers må jeg bare læse lidt mere hvis der ikke er nogen som kan svare smiley

• #3   19. jul 2012 Jeg kender kun cavalierbogen og har ikke specielt styr på farvegenetikken,har kun bevæget mig rundt i Tri og Bh.

• #4   19. jul 2012 ja, det er også fra cavalier bogen jeg har det jeg har læst. men har lånt den ud for tiden.
    det er jo også tri og bh det handler om. men når hun er sort dominant bliver det lidt mere komplekst.:)

• #5   19. jul 2012 nu bliver jeg bare lidt nysgerrig,hvorfor interesserer du dig for det,vil du beholde en hvalp og avle videre eller er du bare nysgerrig??

• #6   19. jul 2012 Michelle har du snakket med Maibritt? Hun ved helt sikkert hvad Aske er og det kan du muligvis bruge med hensyn til hvalpene.

• #7   19. jul 2012 fordi jeg interessere mig for hvad jeg opdrætter og sender ud i verden. også selv om de måske ikke skal bruges i avl, så vil jeg gerne vide hvad jeg har med at gøre.
    og planen var faktisk at beholde en hvalp. men syntes de er for sorte.

louise, ja har snakket med hende, det var hende som hjalp med at tyde det genetik smiley

• #8   19. jul 2012 Jeg har mest sat mig ind i de helgardere, så kan ikke rigtig hjælpe dig smiley

• #9   19. jul 2012 Okay... Helfarvede smiley

• #10   19. jul 2012 hehe, ja jeg har aldrig tænkt over muligheden for at hun var dominant, så der var lige en masse jeg pludselig skal sætte mig ind i smiley

• #11   20. jul 2012 Bliver jo helt bidt af det her, så måtte lige finde Cavalier bogen frem smiley

Så nu tænker jeg bare højt.....

Hvis Cuba er dominant sort, så vil hun uanset hvilken blenheim du parre med, kun få tri- hvalpe. ( der findes kun en genotype for blenheim)

Hvis du parrer med en tri, der er bærer af rødt (dvs. En af forældrene skal være blenheim eller ruby) er der sandsynlighed for at hver 4. hvalp bliver en blenheim.

Syntes også at det er lidt tankevækkende at dine hvalpe alle er "bærer af rødt", da far er blenheim, selv om de er så mørke.....

• #12   20. jul 2012 hvordan finder man så ud af om sådan en tri er bærer af rødt? er det bare hvis han har lavet blenheim hvalpe før? og nu siger du det med hver 4. hvalp kan blive blenheim. jeg forstod sådan på maibritt at hun aldrig ville kunne lave blenheim hvalpe.

og tak, du fik lige svaret på spørgsmålet jeg manglede svar på. var nemlig i tvivl om de alle er bærer af rød eller om nogen kunne være dominante også.

• #13   20. jul 2012 Hvad jeg kan læse mig til i Cavalier bogen vil der være en sandsynlighed, hvis du parrer med en tri, der er bærer af rødt, men det er jo ikke ensbetydende med at det er sådan det går.

Der står at en tri, er bærer af rødt hvis en af forældrene en blenheim eller ruby, eller de har lavet blenheim hvalpe før.... Så dine hvalpe må alle være bærer af rødt.

Jeg tænker at de er blevet så mørke, fordi Cuba er dominant sort og så tror jeg altså også at det spiller ind at Aske er så rød som han er, selv om der står i bogen at der kun findes 1 genotype for blenheim

• #14   20. jul 2012 ja, jeg er også ret sikker på at det er askes aftegninger spiller ind, så jeg må igang med at sætte mig ind i det hele, så vi kan finde en anden han næste gang smiley

jeg må ha fat i min cavalier bog igen, er da helt afskåret uden den smiley

• #15   20. jul 2012 Ja den er guld værd smiley

Og rigtig god "jagt"

• #16   22. jul 2012 Jeg er nu heller ikke så meget inde i farve genitikken, men fandt engang denne side.. ved ikke om du kender den, men den giver et fint overblik over det.
    http://www.granroyal.dk/faste_sider/farve-genetik.html

Kommentér på:
farve genetik

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce