1.504 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Merle I avl Merle I avl

Nu er jeg mere end et par gange stødt på Farven merle hos diverse racer.
Jeg ved der i USA bla. er avlet merle ind i chihuahua og pomeranians, men at det skulle være svært at avle på og der kan være problemer med syn/hørelse og andre skavanker - Er det ligesådan med de andre racer som har merle i deres farver? Her tænker jeg bla. Collier.
Er der konsekvenser på længere sigt med merle avl og er hundene dårligere stillet helbreds mæssigt.
Har også hørt at for at avle på merle skal der avles merle og non-merle, ellers kan det gå gruligt galt.

Så lad os få en diskussion igang, hvad er din holdning til Merle? har du erfaringer med det?
Alle inputs er velkomne.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Luge ukrudt 1.250 kr.
  • Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Fjerne bænk og reparere knækket nøgle i kælderdør 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Merle I avl
  • #1   15. jun 2008 merle ved jeg, kun må parres med tricouler for ellers kommer der skavanker med som blindhed og andre sygdomme..

• #2   15. jun 2008 Jeg følger lige med her.
    Ved ikke andet om merleavl end at de kan være disponeret for døvhed og at man aldrig må avle merle+merle.

• #3   15. jun 2008 Hos GD´en er merle (merlekin) en fejlfarve og bliver "skilt fra ved fødslen" eller sælges med avlsforbud.

Blindhed og døvhed er nogle af de ting, der ligger i deres gener...

Hvor charmerende de end kan være med deres grå bundfarve og sorte og hvide pletter/plamager og ofte isblå øjne, så er de IKKE indenfor standarden!!!

• #4   15. jun 2008 Merle er ikke godk. i DKK for chihuahua netop fordi man har avlet "andet" ind i racen for at opnå farven. Desuden er det dokumenteret, at hvis de ikke avles med mørke farver, så er der større risiko for blinde, døve mm. hvalpe

• #5   15. jun 2008 Blue Merle er en standard hos Shetland sheepdogen, Collierne og australien Shepherd

• #6   15. jun 2008 Det der med at avle merle-merle .. bliver da gjort hos Australian Shepherds har jeg set.

• #7   15. jun 2008 Hmmm har læst at avle merle-merle kan give helbredsmæssige problemer hos hvalpene, om det passer ved jeg ikke smiley
    Men syntes da jeg gerne vil have nogle opdrættere på banen i denne tråd smiley

• #8   15. jun 2008 (link fjernet) - har læst bla. i det her link. (Venligst udlånt fra kennel svejgaards hjemmeside smiley

• #9   15. jun 2008 Luna, har lige læst linket, og er ikke enig, ved godt du ikke har skrevet det men kender en med GD som fik merl hvalpe og der var ingen af forældrende merl, de må jo ikke bruges i avl ved DKK.

• #10   15. jun 2008 Jeg har 2 border collier der begge er Merle og der er altså ingen skavanker med dem overhovedet smiley

Begge deres fædre var Merle - deres mødrene var henholdsvis sort/hvid og tricolor brindle.

• #11   15. jun 2008 Karen - ah, ok. Kan kun sige jeg faktisk ikke ved så meget om merle endnu. Så derfor håber jeg på der kunne komme en masse inputs her smiley

Så dvs. Merle hvalpe godt kan opstå uden forældrene er merle?
    For det ville jo forklare merle pomsere og chihuahua'er hvor farven ikke er tilladt, og mange mener det er blandings hunde da farven ikke er en "del" af racen.

• #12   15. jun 2008 Malena - Jeg har hørt det især er blå øjne på hundene der kan give blindhed, kan ikke se om dine har blå øjne?
    Men ellers er de godt nok flotte dine hunde smiley

• #13   15. jun 2008 Luna.... hvis du læser hvad "Oscar - daddy cool ;o )" har skrevet som har GD han skriver at de bliver skilt fra ved fødslen og det gjorde ham jeg kender også så der kommer ikke nogle i avl der fra plus der jo er avlsforbud på merl i den race, så hvis de ikke bliver skilt fra så kommer de ikke videre i hvertfald ikke i DKK.
    Om det så kan være at det er fordi at der ligger merl tilbage i linjerne det kan jeg ikke sige noget om, men så skal det jo være mange år siden.
    Jeg ved heller ikke noget om Merl det er ikke lige noget jeg har set ved de racer jeg har.

• #14   15. jun 2008 hehe, nogle gang bliver man nødt til at spørge dumt for noget smiley
    Men tænkte også at merle genet så må ligge tilbage i linjerne? men aner det ikke

• #15   15. jun 2008 Men hvis det er forbudt at avle med, og man avler på tavlehunde, så kan bedsteforældrene vel heller ikke have det? smiley

• #16   15. jun 2008 Luna, det vil jeg nok ikke mene at de kan, nu ved jeg ikke hvor gammel avlsforbudet er, men tror da det har været der i en del år. Men jeg tænker også på at hvis det er en der er søskende til en merl kan den så være bære genet, jeg ved godt der på linket står nej, men jeg tænker lige som arvelige sygdomme der kan der godt være en der er syg og en der er rask smittebære og nogle der går helt fri, men jeg har ingen anesle om det er på samme måde med merl, det var bare en tanke.

• #18   15. jun 2008 Gravhunde kan også være merle. Der er dog ikke ret mange af dem. Ifølge Dansk Gravhunde Klubs etiske anbefalinger parrer man ikke merle - merle. Det er pga øget risiko for sygdom.

• #20   15. jun 2008 Her er et link om merles hos aussier, venligst lånt af en super opdrætter af Australian Shepherds, der er også et link på hvad der kan ske hvis man avler merles med hinanden uden at have forstand på det.

(link fjernet)

http://coda.givemepaw.com/Wizzard.html

• #21   15. jun 2008 Marianne N du skriver " Der er ingen skavanker ved din hunde, da de kun forekommer hvis man blander merle-merle. En merle skal (indenfor collier ihvertilfælde) krydses med en tricolour. En merle må heller ikke parres med en zobel da det kan give fejlfarver."

Nu gik jeg ind og kiggede på Joeys opdrætters hjemmeside (DKK) og kan se, at hans mors farve står til at være 'tricolour, (mørk zobel eller brindle mørk brun)'. Joeys far er rød merle.

Joey har ikke blå øjne, de er grønne - men der var et par hvalpe i kuldet, der ligesom faderen havde blå øjne - alle hvalpe er gik gennem dyrelægetjek og øjenlysning uden anmærkninger.

Vil du mene det er et tilfælde?

• #22   15. jun 2008 Syntes da jeg er blevet lidt klogere smiley
    Syntes merle hvalpe er utroligt smukke.
    Så det vil sige som en finger regel, bør man altid parre merle med mørk? (som jeg har forstået det)

Findes merle farven ikke også hos border collier?

• #23   15. jun 2008 Jo hos bordercollie og også hos Wesh Corgie Cardigan.

I visse lande er det ikke lovligt at parre 2 merle aussier med hinanden, og jeg mener også at det er at foretrække at man ikke gør det.. Det er ikke et gen man skal spøge med...

• #25   15. jun 2008 Snart med Tosa Fotos!! - enig. Syntes det er skammeligt når man hører om opdrættere der burde være lukket ned, som opdrætter merle lige pludselig. Opdrættere hvor man før har hørt nogle skrækkelige gru historier, og deres hunde er stambogsførte, så det vil sige de kan føre dårlige gener ud til resten af avlsforbundet smiley

• #26   15. jun 2008 Marianne N - det er fordi du skriver at Merle ikke må parres med Zobel. Joeys mor er Zobel Tricolor og hans far rød Merle. Og de hvalpe der er kommet ud af det er alle testet og øjenlyst fri. Det ville de vel ikke have været, hvis det passede det du skriver med Zobel og Merle smiley

• #27   15. jun 2008 Luna, vi er rørende enige!!

Hunden behøver ikke være merle for at have blå øjne, min aussies far er ham her, Hawk.. Meget smukkere findes ikke i mine øjne... (-;

http://home.online.no/~akritama/start.htm

• #30   15. jun 2008 Marianne N - Alle merle varianter er tilladte indenfor Border collier.

Der findes både en alm. tricolor og en mere sjælden Zobel tricolor indenfor Border collier smiley

• #32   16. jun 2008 Luna snart med Gizmo. Hvilen opdrætter hentyder du lige til som burde være lukket ned pga merle avl ???????? - bare rolig svejgaard det er ikke jer smiley Syntes jeres hunde ser smukke og dejlige ud, nej det drejer sig om en kennel der har været oppe og vende mange gange herinde som avler alt lige fra pomeranian til malteser og har reklameret med at nu for personen merle hvalpe på pomeranians. smiley

• #33   16. jun 2008 Og der er et bar rigtig trist historier med at denne opdrætter har solgt syge hvalpe og avler på hunde som har givet deres hvalpe sygdommen patella luxation smiley

• #34   16. jun 2008 svejgaard - præcis, og derfor syntes jeg det er super ærgeligt at hun har stambogsførte hvalpe, da hun bla. sikkert ville parre merle/merle etc. Da hun har avlet på hunde på patella hunde tror jeg ikke det ville bekymre hende at avle merle/merle smiley

Hvem avler ellers seriøst opdræt med merle udover jer?
    Er nemlig kun stødt på jer, og jeg kan sige jeres side på jeres hjemmeside besvarede en del af mine spørgsmål ang. merle smiley bla. derfor jeg linker til den i denne her tråd smiley

• #35   16. jun 2008 Nu har jeg jo heldigvis en Merle GD som ikke lider af nogle skavanker, men farven er ikke godkendt herhjemme, men den er i Englang eller USA, kan desværre ikke huske om det er det ene eller andet..

Kommentér på:
Merle I avl

Annonce