Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af vægge i stue 1.000 kr.
  • installation af vaskemaskine 990 kr.
  • Ophæng at Fritz Hansen Concerto lampe (stor) 750 kr.
  • Samle + montere Ikea-skab + kommode 500 kr.
  • Mixed tasks, electricity 1.800 kr.
  • Vand på gasfyr 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  det med hofter osv
  • #1   13. aug 2008 Efter min mening: NEJ! Men hos nogle racer er det meget "normalt" at bruge både C hofter og 1 albuer i avl, men det var ikke noget jeg selv kunne finde på...!

• #2   13. aug 2008 det er ikke tal jeg kender fra DKK det der..

• #3   13. aug 2008 bør de ikke være aa/o for det er en optimal avlshund som ikke har noget i hofter og albuer

• #4   13. aug 2008 Nååh det er måske en c og en b hofte og 0 og 1 på albuerne?

• #5   13. aug 2008 Kommer jo an på meget mere end det... HD-indekset vil jo betyde en del.

Albuerne er der så vidt jeg kan se ikke noget galt med. Hofterne, ja det kommer jo så an på hvordan den øvrige familie ser ud. Man MÅ ved de fleste racer avle på C-hofter, men der er så som regel krav om indeks over 100 og ofte osse krav om et samlet indeks (altså for både or og far) over et hvis niveau

• #6   13. aug 2008 Michelle -
    Det med index hjælper jo ikke noget når det langt fra er alle racer der bliver regnet index ud for - her i blandt min egen, der er man sgu ned til at sætte sig ned og virkelig studere stamtavle, søskende, afkom osv. meget, meget grundigt...

Som jeg læser det linda har skrevet så har den pågældende hund C på den ene hofte og B på den anden og 0 på den ene albue og 1 på den anden - igen, ikke noget jeg kunne drømme om at bruge i avl...

• #7   13. aug 2008 jeg har set det på en annonce herinde med amstaff hvalpe til en god slat penge flotte hvalpe osv slet ikke det men tænkte det ikke var optimale hofter osv at avle på er først ved at lære de betegnelser der så bær over med mig hvis jeg tager fejl

• #8   13. aug 2008 så når moren har cb/o1 og faren aa/01 så er det da ikke optimalt vel?

• #9   13. aug 2008 Anne -det er self rigtigt at det er et problem ved de små (antalsmæssigt) racer at der ikke regnes indeks ud...

Om JEG ville bruge hunden i avl ved jeg ikke... Tror det da ikke. Men spørgsmålet går jo på om man BØR og det overlader jeg så til klubbens regler at afgøre om man bør:o)

• #10   13. aug 2008 Det er fuldstændig lovligt for mange racer at lave hvalpe på det mix der.

At jeg som køber aldrig ville investere i dem - det er noget andet.

Heldigvis er der efterhånden for flere racer kommet yderligere restriktioner - nemlig at indexet for hvalpene ved fødslen skal være over et vist tal. For schæfere 100.

• #11   13. aug 2008 JEG ville aldrig købe der!!!! Ikke med en B og en C og slet ikke når de begge har 1 på albuerne!!

• #12   13. aug 2008 Det kommer an på index - en hund med C hofter kan godt have bedre index end en med B hofter

• #13   13. aug 2008 2 C hunde kan da godt lave gode hofter. Fra et kuld med 2 forældre der har C hofter er der fotograferet 3 hunde og alle har A/0

• #14   13. aug 2008 lidt svært ude at hænge nogen ud jo men kan give et link privat så kan i da se deres fulde stamtavler .
    jeg ville ud fra hvad jeg har lært i dag ikke mene det er et godt kuld og slet ikke til prisen selvom de ser dejlige ud ville jeg ikke købe en såden hvalp ikke med hvad jeg lige har lært da

• #15   13. aug 2008 Man kan også altid kontakte opdrætter for at høre om baggrunden for parringen og hvorfor man gør som man gør

• #16   13. aug 2008 Den er sq svær, for som lars siger, spiller index blandt andet en stor rolle.

Og ja, Roman har lavet 3xaa so far

• #17   13. aug 2008 Linda, jeg vil gerne se stambogsnummeret..

Eller hvis der er en, der vil skrive indexet på moderen, faderen og hvalpene.

Først der, kan det bedømmes, synes jeg.

• #18   13. aug 2008 ch har lagt et link til dig privat

• #19   13. aug 2008 Mark:
    Syntes bare folk har lidt for travlt med at pippe op herinde - der er jo forskel på om man har en schæfer med C hofter eller en amstaff. En Schæfer med D hofter ville sikkert blive aflivet mens en amstaff kan leve et langt liv uden problemer.
    Syntes man skal passe lidt på med at dømme folk især hvis man ikke har forstand på racen og dens sundhed iøvrigt

• #20   13. aug 2008 lars m
    ja det er jo derfor jeg spørger er jo kun ved at lære de betegnelser der .er ikke vant til at tjekke stamtavler såden der

• #21   13. aug 2008 Ja - men er også forskel på hvilke fok man får svar fra - det kan godt være det er en katastrofe at avle på en hund med C hofter i en anden race - men det er det ikke med amstaff.

• #22   13. aug 2008 Bodil: Hvad kender du til amerikansk staffordshire terrier?

Men når den kan give klokkerent A hofter til dens afkom - så bliver det vist ikke meget bedre

• #23   13. aug 2008 Index OVER 100 forbedre og index UNDER 100 forværrer

Du hopper let og elegant over at en hund med C hofter har giver A til alt afkom der er fotograferet.

Så det er da sjovt at en C hund kan forbedre med hele 2 trin på skalaen

• #24   13. aug 2008 bodil, vil du hellere avle på en hund med A hofter som så ikke levere sunde hofter til afkommet?

Du ved jo ikke hvordan den C hofter er opstået da miljøet og kosten spiller en større rolle end, f.eks forældrenes hd status.

Selvfølgelig vil A hofter være at foretrække. men der er MANGE ting der spiller ind, end hund med C hofter kan sagtens have en bedre index end en A hund, og med et bedre sikkerhedstal, hvilket jo er at fortrække. Der er mange ting der spiller ind, derfor kan man ikke bare sige det sort på hvidt.

• #25   13. aug 2008 Var lige et smut forbi newfernes hjemmeside igår og de avler både på D hofter og 2 albuer....

Men det er sikkert i orden ved den race.

• #26   13. aug 2008 Jeg synes altså folk er ved at se sig lidt blinde på hoftestatus. Det er SÅ mange andre ting der osse spiller id, end lige om hunden har status C.

Selv mner jeg at indekset kan bruges til en del mere end HD-status alene.

Hvis man KUN kigger på status, så kan man jo avle på den ene gode hofte i hvert kuld og så alligevel avle på en hel linie af dårlige hofter...

Self skal man ikke bare avle løs på C-hofter -men det gælder jo uanset status. Avl med omtanke er vejen frem.
    Og C-hofter men med et super indeks kan skam være ligeså godt som A hofter med et dårligt indeks.

• #27   13. aug 2008 Jeanet: Nej det må de vist godt - men så skal den anden vist have A eller B - meget mærkelig regel. Det kan jo være der sidder Newf. opdrættere i DKKs sundhedsudvalg smiley

Michelle. Helt Enig

• #28   13. aug 2008 Lars: Tror da helt sikkert også at det er okay ved den race, meeeen syntes nu at det er nogle lige lovlig slappe avls restrektioner.

• #29   13. aug 2008 Bodil -jamen så vidt er vi skam enige. Jeg ville hvis jeg selv skulle avle, heller ikke bare gå efter højt indeks eller kun A hofter osv... det skulle gerne være i orden det hele.

Men jeg mener blot man skal passe på ikke at stirre sig helt blind på kun HD-status

• #31   13. aug 2008 Avlsrestriktioner er nemlig forskellige fra specialklubberne til DKK.
    I vores specialklub kan vi få avlskåret hundene, og dette kræver en del mere end en godkendelse fra DKK.

Og så er det op til køberne at finde ud af, om de vil lade sig nøje.

Sundhedsmæssigt er det dog det samme om de er kåret eller godkendt i vores specialklub.
    Restriktionerne er lavet i samarbejde og fælles samtykke.

• #32   13. aug 2008 Vi blev da "tvunget" til at indføre vores i sin tid - havde vi ikke gjort det så havde DKK. Og præmieringskravet vil DKK ikke pille ved - de vil ikke gøre det strengere

Kommentér på:
det med hofter osv

Annonce