1.141 visninger
|
Oprettet:
Hvalpe - hva nu ? {{forumTopicSubject}}
Dagen igår var total kaos, idet vores hund fødte . Hun var blevet gravid ved et uheld og vi anede intet om hvornår det var sket . Men hun fik 6 hvalpe , hvor kun de 3 har overlevet .
Men idet vi ingen erfaringer har med hvalpe, så spørger jeg nu jer til råds . Hvad skal vi huske og hvordan og hvorledes med de forskellige vacc.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe os med lidt info (:
- Har selvfølgelig solgt meget på nettet
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 16
Så spørgsmålet er : Hvornår skal de små have deres vacc. osv og klare tæven selv det hele ang. hvalpene, eller er der noget vi skal være opmærksomme på .
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
hvis du ikke allerede har haft dyrlægen ude efter fødslen, skal du få ham til at komme og give vesammentrækkende og kalkindsprøjtning. dels giver det et skub til mælkeproduktionen, dels vil det uddrive evt moderkager eller døde fostre.
har tæven fået ormekur inden fødsel?
hvalpene skal have ormekur 2-3 gange alt efter mærket og det skal tæven også.
tæven skal have fri adgang til hvalpefoder af god kvalitet hvis i ikke barfer - det har jeg ingen forstand på
hvor har du hvalpene?
sutter de, slikker hun dem bagi?
de første 3 uger passer tæven dem stort set uden indblanding
skift aviser og tæppe hver dag og lad ellers mor passe hvapene.
hold dog øje med at alle trives.
vej hvalpene hver dag, så kan du se om de tager på som de skal. fordoblet fødslesvægt efter en uge.
klip neglene på hvalpene når de er ca 2 uger, de bliver lange og skarpe og nogen tæver har tilbøjelighed til at rejse sig når de ammer, hvis hvalpene kradser for meget.
sørg for at de har det varmt. læg evt en varmedunk ned under tæppet.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
feb 2006
jeg kan ikke helt forstå i ikke spurgte, da i fandt ud af hun var drægtig. mange ting ville have været nemmere at vejlede i inden.
nov 2007
Det er ikke længe siden hun fik det , men det må have været før hun blev drægtig.
Hvaplene befinder sig, sammen med tæven, på vores gæstetoilet . Så de kan være uforstyret af vores han hund .
Hvalpene skal have ca. 2-3 ormekur og 1 vacc. eller ?
nov 2007
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 68 Hunde: 9 Emner: 73 Svar: 1.459
ang. kalk så kan du købe et glas der hedder " Calcium" det er et kosttilskud, kan købes hos Matas,
Tæven skal have rigelig adgang til vand.
Du kan lave en gang havresuppe til hende, jeg laver selv et mix der består af kærnemælk+ægeblomme og en lille smule sukker, det rører/pisker jeg sammen og derefter kømmer jeg lidt kogende vand i, når temp. er sådan kølet noget af giver jeg den til tæven som drikker den med vellyst.
ang. ormekur, køb den der er på tuben, det er en pasta den er nem at give hvalpene, de skal have den når de er 3 uger og når de er 7 uger.
Tæven skal også have en ormekur, det bør du give hende nu, da hun spiser hvalpenes aff.
feb 2006
læs esther kofoeds- min hund skal have hvalpe
og
birgitte schjøths - hvalpe på vej
der står en masse om hvalpenes udvikling
Hvalpe - hva nu ?