{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Hvalpe - hva nu ? {{forumTopicSubject}}

Dagen igår var total kaos, idet vores hund fødte . Hun var blevet gravid ved et uheld og vi anede intet om hvornår det var sket . Men hun fik 6 hvalpe , hvor kun de 3 har overlevet .

Men idet vi ingen erfaringer har med hvalpe, så spørger jeg nu jer til råds . Hvad skal vi huske og hvordan og hvorledes med de forskellige vacc.

Håber der er nogen derude der kan hjælpe os med lidt info (:
- Har selvfølgelig solgt meget på nettet smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe - hva nu ?
  • #1   13. sep 2008 Skal lige forstå det korrekt. I anede ikke tæven var drægtig og skulle have hvalpe eller hvordan?

• #2   13. sep 2008 Jo vi havde regnet ud at hun var drægtig, idet hun blev stor og fik bryster og ligeledes mælk . Men idet drægtigheden ikke var planlagt, så kom det helt bag på os alligevel .

Så spørgsmålet er : Hvornår skal de små have deres vacc. osv og klare tæven selv det hele ang. hvalpene, eller er der noget vi skal være opmærksomme på .

• #3   13. sep 2008 det havde været nemmere at hjælpe hvis i havde skrevet lidt før.

hvis du ikke allerede har haft dyrlægen ude efter fødslen, skal du få ham til at komme og give vesammentrækkende og kalkindsprøjtning. dels giver det et skub til mælkeproduktionen, dels vil det uddrive evt moderkager eller døde fostre.

har tæven fået ormekur inden fødsel?

hvalpene skal have ormekur 2-3 gange alt efter mærket og det skal tæven også.
    tæven skal have fri adgang til hvalpefoder af god kvalitet hvis i ikke barfer - det har jeg ingen forstand på

hvor har du hvalpene?
    sutter de, slikker hun dem bagi?

de første 3 uger passer tæven dem stort set uden indblanding

skift aviser og tæppe hver dag og lad ellers mor passe hvapene.
    hold dog øje med at alle trives.
    vej hvalpene hver dag, så kan du se om de tager på som de skal. fordoblet fødslesvægt efter en uge.

klip neglene på hvalpene når de er ca 2 uger, de bliver lange og skarpe og nogen tæver har tilbøjelighed til at rejse sig når de ammer, hvis hvalpene kradser for meget.

sørg for at de har det varmt. læg evt en varmedunk ned under tæppet.

• #4   13. sep 2008 Nu sker der ikke noget den næst 3 ugers tid. her skal hvalpene og tæven bare ha ro.. i denne 3-ugers periode - kan du når at læse en hel del om hvordan du så skal bære dig ad..

• #5   13. sep 2008 vaccine skal først givet til allersidst. jeg mener ikke de skal vaccineres imens de er hos dig. men det er der forskellige meninger om.

jeg kan ikke helt forstå i ikke spurgte, da i fandt ud af hun var drægtig. mange ting ville have været nemmere at vejlede i inden.

• #6   13. sep 2008 Hvalpene sutter fint hos tæven og hun slikker dem bagi og er meget opmærksomme på hvordan hvalpene har det ,. Så det er da bare et godt tegn . Men da vi ringede til dyrelægen igår ang. at vores tæve havde fået hvalpe, så spurgte vi jo også ham om hvad vi skulle gøre med tæven og hvalpene , men han snakkede ikke noget om at hun skulle have kalkindsprøjtning osv.

Det er ikke længe siden hun fik det , men det må have været før hun blev drægtig.

Hvaplene befinder sig, sammen med tæven, på vores gæstetoilet . Så de kan være uforstyret af vores han hund .

Hvalpene skal have ca. 2-3 ormekur og 1 vacc. eller ?

• #7   13. sep 2008 Okay super. Mange tak (:

• #8   13. sep 2008 For det første så skal tæven have noget godt foder ( hvalpefoder ).
    ang. kalk så kan du købe et glas der hedder " Calcium" det er et kosttilskud, kan købes hos Matas,
    Tæven skal have rigelig adgang til vand.
    Du kan lave en gang havresuppe til hende, jeg laver selv et mix der består af kærnemælk+ægeblomme og en lille smule sukker, det rører/pisker jeg sammen og derefter kømmer jeg lidt kogende vand i, når temp. er sådan kølet noget af giver jeg den til tæven som drikker den med vellyst.
    ang. ormekur, køb den der er på tuben, det er en pasta den er nem at give hvalpene, de skal have den når de er 3 uger og når de er 7 uger.
    Tæven skal også have en ormekur, det bør du give hende nu, da hun spiser hvalpenes aff.

• #9   13. sep 2008 husk at give tæven fri adgang til hvalpefoder. det første døgn skal hun højst have havresuppe godt udkogt. men derefter er det vigtigt at hun har så meget mad hun kan spise.

læs esther kofoeds- min hund skal have hvalpe
    og
    birgitte schjøths - hvalpe på vej

der står en masse om hvalpenes udvikling

Kommentér på:
Hvalpe - hva nu ?

Annonce