5.270 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
Avlskåring / avlsgodkendelse Avlskåring / avlsgodkendelse
Nogle der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad forskellen er?
0 synes godt om
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
En avlkåring er afholdt af specielklubben og indeholder for min race,bedømmelse af udseende til mindste detalje,både hvor den står,men osse under en lille cykeltur,på 5 km..
Samt den skal bestå en mestaltest.. Yderlige blir den bedømt efter dens prøver UPH og en brugsprøve,ved fratræk af point,men kan sagtens bestå uden..
Så en avlsgodkendelse = DKK
Avlskåring= specialklubben..
I hvert fald for rotten og schæferen..
Ret mig endelige hvis jeg har fået noget galt i halsen
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 177
Så efter denne tråd i går, blev jeg helt forvirret.
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=267645
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.908
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Den skal bare være smuk og min opnå " good".. Så kan den få hvalpe med tavle..
Schæferen skal til en avlkåring,ha en IPO 1 eller BHP 1,samt den skal igennem kamphandlinger for at bestå,samtidig skal den osse ligne en schæfer.. deraf kåring i klasse 1 eller 2..
Altså flere krav til hunden for at opnå en kåring.. det skal bevise sit værd,for at gå i avl..
Er det til at forstå nu ?
Er en ko til at forklare på skrift.. Ellers må du ud på en DKK udstilling og en kåring for at se forskellen..
mar 2008
Eller er det fordi, specialklubben har et specielt program, der gør, at det er bedre at deltage i det?
mar 2008
NU tror jeg den fes ind. Altå er det bedre at hunden er avlskåret.
Tusind tak for at det blev skåret ud i pap.
Er en ko til at forklare på skrift? *GGG* Det tror jeg ikke.. *GG*
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 80 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 358 Svar: 14.635
Jeg ser hunde der bliver kåret i schæferhundeklubben med et tvivlsomt mod og kampdrift .. men de er måske kønne og bliver kåret i kl 1.
Personligt vil jeg til hver en tid foretrække en hvalp efter en hund der "kun" er avlsgodkendt, men derimod har vist sit værd i brugskonkurrencer - der kan være årsager til at hunden ikke er blevet kåret, så derfor vil jeg da se hvad grunden kunne være og handle derefter.
Men som udgangspunkt er det korrekt at en kåring er "bedre/finere" end blot en godkendelse.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Når jeg ser på en kennel, der normalt har kårede hunde, og der så pludselig dukker en avlsgodkendt hund op, så tænker jeg: Hvad gør, at den ikke kan kåres?
Det er klart, at med den viden jeg har opnået indtil nu aldrig ville vælge en hund, hvor jeg ikke kender dens egenskaber - men da jeg for godt og vel to år siden skulle vælge Cassius, var det vigtigt for mig at se, om forældredyrene var kårede eller godkendte - det var mit eneste redskab til at sikre, at der var de brugsegenskaber, jeg gerne ville have.
Eksteriørmæssigt har jeg det sådan, at hvis en hund eksempelvis ikke kan kåres på grund af eksteriør, så synes jeg faktisk ikke den skal avle. Og derfor synes jeg en godkendelse, der kan komme efter flere forsøg på kåring er udvandende.
(Og så lige for at forvirre dig lidt Gitte - der er også noget der hedder avlsmønstring :o))))) )
mar 2008
Så bliver den måske hverken kåret eller godkendt?? I mine tanker lidt ligesom en hvalpeprøve måske? Sådan en som man egentlig ikke rigtigt kan bruge til noget, men at man får en idé om, om man er på rette spor?
aug 2006
Hæng mig endelig ikke op på noget :o))))))))))
Man kan sagtens bruge en mønstring til at avle på ;o) Det er et skridt højere end end godkendelse.
mar 2008
Men det bedste er så stadig at den er kåret? Eller hvad??
Hold da op jeg er forvirret nu. Tror da vist lige at jeg må spørge google om hjælp.
aug 2006
Afhængigt af, hvor den er henne i sin uddannelse i forhold til ejerens avlsplaner, kan man vælge den type, der passer bedste.
Kan hunden få en 2. plads på en DKK-godkendt udstilling, så kan den avlsgodkendes.
Har de en færdelseprøve og en udholdenhedsprøve - så kan det bedst betale sig at avlsmønstre den.
Hvis den derimod har en brugsprøve, en færdelseprøve, en udholdenhedsprøve og at den til en kåring kan bestå både i udstillingsringen og i mod- og kampdriftprøven, så vælger man en kåring.
Det, der er problematisk i mine øjne er, at hvis der til en kåring bliver bedømt, at hunden ikke kan kåres (og dermed ikke overholder standarden, som jo er udgangspunktet for alle kåringer), så kan man i stedet vælge at få den avlsgodkendt fordi det kræver langt mindre.
aug 2006
Jeg synes ikke, at hunde der er hverken for store eller for små i følge standarden skal kunne godkendes til avl. De kan bruges til ALT muligt andet godt, men lige avl - det kan jeg ikke se nogen grund til, hvis de helt klart og tydeligt afviger fra standarden.
Jeg bliver selv tosset, når jeg ser hunde med fuldstændig manglende mod og kampdrift blive kåret - det er undergravende for racen.
aug 2006
Jo, vores grå og firkantede hunde bliver kåret i kl. 2 - men dog kåret. Så selvom jeg også synes det står slemt til med den modedille der, så er det heller ikke værre. - Synes jeg ;o)
aug 2006
At overvinkling er moderne og ualmindeligt usundt er vi fuldstændig enige om.
Men den mode gør ikke, at hunde, der ikke er ligeså vinklede ikke bliver kåret, da de stadig falder ind under standarden. Jo, moden gør at de bliver kåret i kl. 2, men de bliver dog kårede.
Jeg synes ikke hverken for store hunde eller for små hunde, der målbart afviger fra standarden bør bruges til avl. Således synes jeg heller ikke langhårede skal, hunde med tandfejl, hunde med kryptorchisme eller med knækører.
For mig er de alle diskvalificerende - de bidrager ikke til opretholdelsen af racen inden for standarden.
mar 2008
Så nu skal jeg se om jeg er med.
Altså... avslgodkendelsen er mindstekravet. Så kommer møsnstringen som oveni godkendelse kræver at den har bestået både udholdenhedsprøve og færdselsprøve.
Når man har de ting på plads, kan man så vælge at få den kåret, hvilket kræver at man består brugshundeprøver i specialklubben??
Er jeg ved at være med i, hvordan det fungerer??
aug 2006
Man kan godt, når hunden er 18 måneder og uddannelsesmæssigt er, hvor den skal være, gå direkte til en kåring.
Det sker hele tiden.
mar 2008
aug 2006
aug 2006
En hund kan godkendes, mønstres og kåres når den er 18 måneder.
Det sker - i mine øjne - oftere for højavlshundene end for brugshundene. Men det gøres begge steder.
mar 2008
aug 2006
okt 2006
okt 2006
http://www.schaeferhund.dk/files/gb-kap2e.pdf
aug 2006
aug 2006
Den er jo hulens bred - og jeg kan ikke se, at der ikke kan arbejdes med sundhed samtidig med, at man overholder de øvrige ting standarden foreskriver.
Hvorfor står det ene i modsætning til det andet?
Og en gang til - hvis en avlshund ikke skal følge standarden, hvad skal standarden så bruges til?
Synes du det er fedt, når der bliver gået på kompromis med standarden, når det kommer til brugsegenskaber?
Og hvorfor er brugsegenskaberne mere vigtige en visse af de andre dele af den hele schæferhund?
aug 2006
Er vi enige om, at det er standarden, der definerer racen?
Hvis man tillader avl på hunde, der er anderledes på den ene eller anden facon, end det, der står skrevet i standarden, synes du så ikke man selv bidrager til en forandring væk fra det, der definerer den?
For mig er det heller ikke vigtigt om en hund er stor eller lille, men det er vigtigt for mig, at dem, der bruges til avl faktisk er gode repræsentanter for det, vi alle kender som værende vores race.
Og det gælder både sundhed, mentale egenskaber, brugsegenskaber og eksteriørmæssige egenskaber.
Man kan ikke bare pille den ene ud af ligningen - så forsvinder racepræget jo netop.
Dertil er jeg en tand for glad for min race.
aug 2006
Er vi utilfredse med, hvordan standarden ser ud nu, så er det da om at arbejde for, at den bliver lavet om (Selvom jeg godt ved, det svarer til at bestige Mount Everest).
For mig er standarden det, der beskriver min race. Og jeg tænker hele vejen rundt - også hvordan den ser ud. Og standarden giver plads til den forskellighed der er. Jeg ser ingen grund til at bryde med den, når der vælges avlsmateriale.
Der har længe været problemer med at der blev godkendt for store hunde - det blev jo et problem for racen, da de enorme hunde var for store til at overholde den anden del af standarden - nemlig brugsegnetheden.
Således holder de forskellige dele fast på hinanden, så racen bliver ved med at være det, den skal være.
Avlskåring / avlsgodkendelse