{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Avlskåring {{forumTopicSubject}}

PÅ lørdag skal jeg til avlskåring med Anubis ( for dem der ikke ved hvad det går ud på, skal hunden fremstilles foran en dommer, hvorefter den skal lave mod- og kampdrift ved at stoppe en figurant på et kort og langt løb.... og slippe på kommando ) hvorefter den skal et par gange rundet i ringen og vise sig fra sin bedste side. Selvfølgelig er Anubis gået i fæld og i forvejen bryder schæferhundedommere sig ikke om de grå schæferhunde, så hvis vi er heldige, bliver vi højst kåret i klasse 2 og hvis vi er rigtige uheldige, bliver vi slet ikke kåret men må prøve igen en anden dag.
Faktisk synes jeg det er latterligt med de der avlskåringer. En hund skal ha taget sin færdselsprøve, sin udholdenhedsprøve og sin BHP1 før den kan avlskåres ( det er ok at man skal det ), men jeg synes da at en hund der kan deltage i BHP3 DM og blive avlsgodkendt, er langt mere værd en en hund der bliver avlskåret. Desværre er det sådan at hvis jeg " nøjes" med en avlsgodkendelse, vil folk spørge mig om hvorfor den ikke er blevet avlskåret.
Men hvad med alle dem der bare sender deres hunde til Tyskland for at få lagt prøverne på og en avlskåring og så hunden alligevel ikke kan noget som helst når den kommer tilbage til Danmark ??
Ups det blev vist lidt langt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avlskåring
  • #1   21. okt 2008 "sender deres hunde til Tyskland for at få lagt prøverne på "

    Hvad går det ud på?


  • #2   21. okt 2008 Jamen det er ( mest højavlshundene- de sort/ gule ) når folk sender deres hund til en tysk træner, som så har den nogle måneder, hvor han/ hun lægger en færdselsprøve, en UHP og en BHP1 på hunden, hvorefter den bliver stillet til avlskåring. Det handler om hunde der i virkeligheden ikke har drifter nok til overhoved at tag de gældende prøver. Ofte bliver en prøvedommer betalt under bordet for at skrive at den har bestået prøverne sådan at den kan avlskåres. Når den så kommer hjem til DK, kan ejerne så prale af at deres hund har en avlskåring. Derefter avler d løs på hunden- som jo altså i virkeligheden ikke har en eneste prøve og aldrig har bevist noget, men bare ser godt ud

  • #3   21. okt 2008 Jeg ville heller ikke ku se noget problem i at folk sender deres hunde til Tyskland for at få lagt prøver på den, hvis så hunden først skulle tag en prøve i DK, før den måtte avle.

  • #4   21. okt 2008 Desværre er der mange hvalpekøbere der er uvidende omkring,fake prøverne og de blir taget godt ved næsen på det punkt.. Det må være penge der driver folk,til at snyde

  • #5   21. okt 2008 Jeg synes slet ikke at avlskåringer er dårlige. Jeg synes det sikrer et mininum af fastholdelse af alle racens egenskaber.

    Der er dog et men - for det er skruet helt galt sammen, når det kommer til bedømmelserne.

    En smuk hund, der får fortrinlig i ringen, men tilstrækkelig i mod og kampdrifts-prøven bliver kåret i klasse et.

    En grå hund, der får fortrinlig i mod og kamprift, men tilstrækkelig i ringen bliver kåret i kl. 2

    Det er dommerne og moden, der er problematiske, synes jeg - ikke systemet.

    (Spændende, spændende med Anubis ;o) )


  • #6   21. okt 2008 Jeg forstår egentlig ikke, hvorfor du synes at en godkendelse kan være ligeså god som en kåring? Det synes jeg SLET ikke.

    Jeg ville aldrig selv købe hund efter en ikke-kåret tæve eller han.


  • #7   21. okt 2008 For mig betyder eksteriør også noget. Jeg vil have, at en schæfer vedbliver med at ligne en schæfer.
    Jeg vil også have, at den følger standarden når det kommer til brugsegenskaber, hvilket en godkendelse jo på ingen måder tager højde for.

    Min oplevelse er, at det der noget lettere at få en 2. plads til en udstilling end at få tilstrækkelig til en kåring i ringen. Jeg er klar over, at det også handler om den vanvittige mode der er i bedømmelser af schæferens, men helt generelt så skal en schæfer ligne en schæfer. Om den så er grå eller højavl.


  • #8   21. okt 2008 Fruit, det er netop overvinklingen, jeg taler om, når jeg skriver om den mode der er pt.

    Jeg vil heller ikke have en hund, der ser sådan ud - og jeg synes heller ikke, der er noget i standarden, der antyder, at en schæfer skal se sådan ud. Det er så ekstremt.

    Jeg mener ikke at en avsgodkendelse er ensbetydende med, at den ikke ligner en schæfer. Men kan man ikke få den kåret på grund af eksteriør, kan den stadig godkendes. Og der synes jeg der et problem.


  • #9   21. okt 2008 Jeg vil have det hele ;o)

    En hund, der overholder standarden i alle henseender.

    (Og her har jeg en halvgrim grå schæfer med overbid og en sten :o))))))))))) )

    Det er klart, at jeg ikke vil have den smukkeste hund, men gerne vil have en, der kan lave noget. Men standarden, det synes jeg, den skal overholde - men gerne med et minimum ;o)

    Således tror jeg, at dem, der virkelig går op i eksteriør har det med brugsegenskaberne - de skal jo være der, men bare den er smuk, må det gerne være på grænsen :o)


  • #10   21. okt 2008 Jeg tror lidt, det bliver nødt til at være sådan, når vi nu har de to populationer.

    For mig er det ok - bare begge populationer bliver inden for standardens rammer.


  • #11   21. okt 2008 Puha puha.. Jeg har meget at lære endnu om avlskåringer og avlsgodkendelser (troede det var det samme).

    Fruit batten - Jeg vil gerne bruge min hund til en skid (for at bruge dit udtryk), men jeg anede (gør jeg så stadig ikke) da ikke noget som helst om fup-prøver og avl osv som førstegangskøber af en tavlehund. Og jeg ville heller ikke vide, at man muligvis ikke kan stole på at hundens prøver ikke er falske.

    Der er godt nok meget at lære, når man nu har lusket sig i brugshundeverdenen. Men det er spændende.


  • #12   21. okt 2008 Min skulle have været avlskåret i Ålborg, men måtte trækkes da hun fik en maveinfektion. Ret meget øv da jeg havde betalt for at få hende løbetrænet op til. Det passede perfekt med fuld pels og optimal foderstand. Nu har jeg besluttet at det kan være lige meget til det kuld eller to hun måske skal have, der bruger jeg hendes avlsgodkendelse. Hun har for længst vist at hun er en god brugshund, også uden en avlskåring.

  • #13   22. okt 2008 Fruit

    Det aner man jo ikke noget om som nybegynder. Jeg var åbenbart bare heldig at finde en opdrætter, som jeg kunne stole på. (Eller kan jeg nu det, når jeg først i går fandt ud af, at der er fupprøver?)

    Men næste gang jeg skal have en brugshund (om 8-10 års tid), er jeg nok blevet meget klogere i denne "verden" og til den tid er der selvfølgelig ting, der er en selvfølge at undersøge, som jeg ikke aner noget som helst om på nuværende tidspunkt.

    Vi skal jo allesammen starte et sted og bliver hele tiden klogere.


  • #14   22. okt 2008 Da vi købte Cassius var vi først et par måneder forinden blevet gjort bekendt med, at der var forskel på højavlslinjer og brugslinjer. Jeg anede det ikkke.
    Men da jeg fik beskrevet forskellen på de to typer, var der ingen tvivl om, at det var brugslinjerne, der var interessante for os.
    Og så var det jo om at finde ud af, hvor der var gode hunde af den type henne.

    Jeg havde ikke rigtig nogen forudsætninger for at træffe et fornuftigt valg, men studerede en hulens masse stamtavler og forhørte mig hos gud og hver mand.
    Da vi fandt vores opdrætter var det ved et tilfælde. Og det var nok egentlig udelukkelsesmetoden, der var altafgørende - der var intet tegn på, at der var noget, der ikke var, som det skulle være og vores kriterier for hund blev overholdt. Samtidig harmonerede vi rigtig godt med opdrætterne, som uden tvivl havde stor integritet når det kom til deres opdræt.

    Så sådan blev det.

    De to år der er gået efter det, har været en lang uddannelse for mig - jeg kan se, at vores valg var helt rigtigt. Den hund vi har fået et den helt rigtige for os, men det har sandsynligvis været en smule mere held end forstand.
    Men sådan er det jo altid når man starter.

    Ingen tvivl om, at den næste brugshund vi skal købe bliver meget meget sværere at vælge, da vi jo nu ved, hvad vi vil have. Og bestemt også, hvad vi ikke vil have...
    Og vi ved også nu, hvilke steder vi skal vende næsen fra og til, når det handler om at undgå fusk. Heldigvis er sådan noget svært at skjule for folk, der har deres gang i schæfer-miljøet.

    Så det skal nok komme Gitte ;o)


  • #15   22. okt 2008 Fruit

    Nu er jeg med på, hvad du mener. Den var lidt længe om at trænge ind. *GG*
    Man skal ikke vælge en schæfer, hvis man ikke har sat sig ind i racens væsen.
    Meen jeg synes nu godt, at man kan have en (højavls)schæfer som familiehygge-hund, bare man husker at den skal bruge sin hjerne hver dag og tager hensyn til dens behov.


Kommentér på:
Avlskåring

Annonce