Sammen hver for sig - træning eller ej? {{forumTopicSubject}}
Jeg kopierer lige noget ind fra et indlæg på fb. Hvad tænker I om det?
Sammen hver for sig
Har du en hund, der er bange for at gå glip af noget? En hund, der har svært ved at være rolig, når du har gæster? Eller en hund, der følger efter dig fra rum til rum, og måske har problemer med at være alene hjemme? Det kan være stressende, både for dig og hunden, og det kalder på træning - masser af træning! Men hvordan får du tid til det?
Gør det til en naturlig del af hverdagen at være ”sammen, hver for sig”. Giv din hund tid, hvor den er adskilt fra dig, selv om du er hjemme. Put den i bur ved siden af dig, mens du slænger dig på sofaen og ser din yndlingsserie. Ja, hundetræning behøver virkelig ikke være anstrengende… du må endda gerne spise chips og chokolade imens ??
Eller luk hunden bag et hegn eller en babylåge, hvor den kan hygge sig med et kødben, mens du lægger vasketøj sammen eller ringer til din gamle mor, og hører, hvordan hun har det. Hundetræning kan sagtens kombineres med dine daglige opgaver.
Øvelser og nye rutiner væves ind i hverdagen, og kræver ingen ekstra tid.
Tid hvor I er ”sammen hver for sig”, træner din hund til at hvile mere i sig selv, og gør kontrasten meget mindre, når du endelig forlader hjemmet eller inviterer gæster og den ikke har din udelte opmærksomhed.
Har du lige fået hvalp, så er det også her alene hjemme træningen starter
Det er nappet fra en gruppe, hvor mange søger helt basic råd om træning. Og jeg synes måske at det er lidt unuanceret. Hvad tænker I? Er det gode råd til den nye hundeejer?
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 274
jeg har altid været 100% sammen med mine hunde når jeg har været hjemme, de har aldrig været lukket væk, hverken på den ene eller anden måde.
Jeg elsker når de følger mig og deltager i daglig dagen.
Jeg har aldrig trænet disederet alene hjemme træning, har ikke haft problemer når de har været alene hjemme.
( jeg kan ikke se det giver mere tryghed ved at blive lukket væk eller sættes i bur, tværtimod )
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1276 Hunde: 3 Emner: 157 Svar: 3.364
sep 2017
Følgere: 559 Emner: 166 Svar: 11.322
Og præcis som dig, Ida, tænker jeg også at manglende ro omkring gæster faktisk kan være en udfordring, der skal trænes. Men resten bliver bare meget sort/hvidt
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 76 Svar: 2.757
Men jeg har også gæster hvor børnene ikke er hunde venlig, plus mine Boston kunne godt være noget voldsomme ved mindre børn, for de hoppede op og væltede dem.
Plus alle gider ikke have en hund på skødet i sofaen, så for små har de altid lært de ikke skal være hvor jeg er. Det gjorde at de som voksen ofte lå og snork sov i andet rum en mig.
Men også bare at de ikke stresser fordi de lukke væk fra mig, hjælper også min hverdag.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 964 Svar: 18.356
at bruge det som opstart, basistræning hos en hvalp der ikke har problemer ved jeg ikke lige om er vejen frem ... men omvendt er det da stadig nogle blide tiltag så tænker ikke det skader, og kan en hygge/tygge stund bag en babylåge medføre at næste step, ejer går ud af fordøren og lukker den, bliver mindre svært for hunden så er det vel ikke så ringe ..
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 726
Nu har vi en ret selvstændig hund så der er intet problem i og det er ret naturligt at han “passer sig selv” indimellem.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 102 Hunde: 2 Emner: 363 Svar: 6.317
Og nu har jeg en staffy.... som er velcro plus FOMO.
Hun kan sagtens vælge at putte i kurv selv, ligge i entre-solen, i et andet værelse eller hvor hun har lyst. At hun så nogen gange bliver verfet ned af sengen fordi det fx er for varmt eller at hun fylder hvor mine ben gerne vil være...
Jeg tænker lidt at hvis hunden ikke engang kan slappe af når man er alene med den, har man så ikke et helt andet problem?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Men generelt har mine hunde altid fået lov at være, hvor jeg er, bortset fra lidt tørretid i gangen eller i forbindelse med specifik træning - jeg har jo fået dem for at være sammen med dem.
okt 2018
Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 399
Alle mine hunde har ret til enetid hvor de får vores fulde opmærksomhed og kan være sig selv. Så de er bag børnelåger dagligt på skift.
Mine hunde kommer også på ture alene.
At kalde det træning ved jeg ikke.. for mig er det velfærd for os og hunde at vi ved at alle får ligemegrt kærlighed.
Jeg ser ikke rigtigt noget formål i at hunden ikke må følge efter os rundt i huset - det skulle da kun vær hvis den blev stresset af det, men det har jeg ikke oplevet
Jeg synes egentlig bare det er hyggeligt de er med til alle ting og pligter i hjemmet. Ville da synes det var kedeligt at ligge vasketøj sammen hvis ikke der gik en hund i vejen eller stjal en strømpe undervejs. De får hurtigt meget alene tid hvis de skal være lukket væk hele tiden, de fleste hunde er jo alene hjemme imens ejer er på arbejde.
nov 2024
Følger: 15 Følgere: 51 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 32 Svar: 726
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 5 Emner: 36 Svar: 2.360
Det er jo ikke noget der fortsætter resten af hundens levetid:) det er en trænings ting indtil hunden har lært at slappe af selv om jeg går rundt :):
sep 2017
Langt de fleste hunde i Danmark sover alene. Så 7-8 timer alene. Så er de alene imens deres menneske er på arbejde i yderligere 8-9 timer. Er det så et problem, at de gerne vil være sammen med ejer, når ejer ENDELIG er hjemme? Ja, det er det så åbenbart, for så skal vovse lige smides bag gitter eller i bur, så menneske kan ligge og flade ud på sofaen, uden at skulle belemres med den der irriterende hund, som kræver opmærksomhed.
Jeg tænker lidt, at folk der har det på den måde, skal skynde sig at komme af med hunden, og købe nogle flotte pyntepuder til sofaen i stedet
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.790
Sia havde meget svært ved at falde til ro, da hun var hvalp. Når hun havde spist og vi havde været ude, kom hun i bur (med lidt godbidder), og så forlod jeg rummet.
Sia faldt omgående til ro, og fik sig en lur.
Det skal lige siges, at jeg går hjemme, så vi har ikke 8-9 timers alenetid i hverdagen.
Sia sover ikke i sengen, hun må godt, men hun får det for varmt.
Alene hjemme har aldrig været et problem, og måske skyldes det, at vi har brugt buret til at finde ro.
Jeg er enig med dig, hvis man nærmest 247 bruger at spærre hunden inde (ude), så burde man nok have købt sig et tøjdyr.
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.844
Når de så hørte en lyd af "et eller andet" der kunne spises, så var de der til gengæld med det samme.
Men hvis man har en hund, der ikke kan finde ro overhovedet - så synes jeg at ideen med en time-out giver god mening.
Jeg har en hvalp pt. der er voldsom - jeg har haft racen i 20 år, og han ER voldsom, også for racen.
Han er inde hos mig og vi er sammen, men .. engang imellem bliver han ligesom "overtræt" - så bliver han ved med at lave de samme ting, som jeg ikke vil have han skal gøre. Han har et sted i haven, hvor han rigtigt gerne vil grave og det har jeg (næsten) fået stoppet.
Et solidt "nej !" får ham til at opgive, selvom jeg ikke er ved siden af ham.
Når han bliver "overtræt" (det hedder garanteret noget smart, men jeg er ikke adfærdsdimmer), så bliver han ved og ved .. og VED .. med at drøne hen til det der hul og liiiige ..
Jeg ved, at jeg skal være alt for hård ved ham for at få ham til at stoppe - og det vil jeg ikke - så i det tilfælde, så ryger han i et bur, som står i stuen.
Når han har været derinde i - hvad 2-3 minutter - så kan jeg lukke ham ud igen og han har ligesom fået hjernen rystet på plads, og kan så fortsætte med at være ude, uden problemer.
Jeg synes at han er møg-hyggelig at være sammen med, men Esh skal også have noget enetid med mig - og lige nu f.eks. er hvalpen i hundegård, efter træning og lidt morgenmad.
Jeg synes at herinde, kan det meget hurtigt blive unuanceret og at man så hellere skulle købe en tøjhund, hvis man ikke vil være sammen med hunden 24/7.
Deri er jeg ikke enig - kig på racen, alder, behov - og så hvor meget man selv gør ud af aktivering.
Jeg gider ikke en hund, der drøner rundt indendørs, og det lærer jeg dem. Jeg har erfaring med, at hvis jeg indlærer noget "ro" indendørs, lærer de det ret hurtigt og flader selv ud rundt omkring.
Omvendt, så er der fuld drøn på, når vi ikke er indenfor - med træning og aktiviteter .. jeg lærer så også mine hunde "gode manerer" og har en helt klar forventning om, at de uden problemer kan være med på en udendørs cafe, på havnen til en is etc .. uden at te sig som uopdragne små idioter
okt 2023
Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.403
- og kig på den enkelte hund.
Nu har jeg jo en ufattelig nem race, men der har afgjort været forskel på de fem, jeg har haft. Vilma er fx en del dårligere til at kede sig end fx Lina og Kela var. Dem tog jeg roligt med på café. Vilma - hmmm - helst ikke
jan 2006
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.022
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
jan 2006
Se tråd 15 - det er ham, som er i første indlæg
sep 2017
Lige netop dét med at fravælge kontakten, er en af de ting der har fået mig til at reagere på Dorit. Som er medvirkende til at hun snart skal herfra. For noget er ikke som det skal være, og det viser hun bl.a. ved at vælge at ligge alene om natten, i stedet for at komme i seng. Skal teksten i startindlægget tolkes som det er skrevet, så er hun endelig ikke-irriterende og ustresset
Jeg havde en hundefører, dengang jeg havde unghundehold, som havde en selskabstot af en art. Hun var irriteret over at hunden altid ville med hende rundt i huset, og ville have at det blev fikset. Hun fik at vide, at for det første kan en træner i en klub ikke fikse noget, og slet ikke når man kun dukker op en gang om måneden, og for det andet, så skal man ikke købe en selskabshund, hvis man ikke vil have en selskabshund
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
Det sagt, så gad jeg faktisk godt at Hera var mere velcro end hun er.
jan 2006
Det er jo netop - som du også selv er inde på - denne manglende nuancering i tingene, der er så tåbelig - og som lægger mange hunde i graven også.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.022
Sammen hver for sig - træning eller ej?