{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

Sammen hver for sig - træning eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg kopierer lige noget ind fra et indlæg på fb. Hvad tænker I om det?

Sammen hver for sig

Har du en hund, der er bange for at gå glip af noget? En hund, der har svært ved at være rolig, når du har gæster? Eller en hund, der følger efter dig fra rum til rum, og måske har problemer med at være alene hjemme? Det kan være stressende, både for dig og hunden, og det kalder på træning - masser af træning! Men hvordan får du tid til det?

Gør det til en naturlig del af hverdagen at være ”sammen, hver for sig”. Giv din hund tid, hvor den er adskilt fra dig, selv om du er hjemme. Put den i bur ved siden af dig, mens du slænger dig på sofaen og ser din yndlingsserie. Ja, hundetræning behøver virkelig ikke være anstrengende… du må endda gerne spise chips og chokolade imens ??

Eller luk hunden bag et hegn eller en babylåge, hvor den kan hygge sig med et kødben, mens du lægger vasketøj sammen eller ringer til din gamle mor, og hører, hvordan hun har det. Hundetræning kan sagtens kombineres med dine daglige opgaver.

Øvelser og nye rutiner væves ind i hverdagen, og kræver ingen ekstra tid.

Tid hvor I er ”sammen hver for sig”, træner din hund til at hvile mere i sig selv, og gør kontrasten meget mindre, når du endelig forlader hjemmet eller inviterer gæster og den ikke har din udelte opmærksomhed.

Har du lige fået hvalp, så er det også her alene hjemme træningen starter

Det er nappet fra en gruppe, hvor mange søger helt basic råd om træning. Og jeg synes måske at det er lidt unuanceret. Hvad tænker I? Er det gode råd til den nye hundeejer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sammen hver for sig - træning eller ej?
  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 274
    #1   21. jul Jeg ved ikke lige hvad jeg skal mene, men det ligger langt fra hvordan jeg har haft hunde i over30 år.
    jeg har altid været 100% sammen med mine hunde når jeg har været hjemme, de har aldrig været lukket væk, hverken på den ene eller anden måde.

Jeg elsker når de følger mig og deltager i daglig dagen.

Jeg har aldrig trænet disederet alene hjemme træning, har ikke haft problemer når de har været alene hjemme.

( jeg kan ikke se det giver mere tryghed ved at blive lukket væk eller sættes i bur, tværtimod )

• #2   21. jul Jeg synes, der er stor forskel på udfordringen med at have en hund, der ikke slapper af ved gæster og en hund, der bare gerne vil være med. Nu har jeg selv en selskabshund, og den er ligesom "lavet til" at være med overalt, hvor vi er. Der vil den type træning slet ikke være ideel. Jeg synes, det er en anelse unuanceret

• #3   21. jul Jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der tænker det. Jeg tænker nemlig præcis det samme - at mine hunde da skal have lov at være sammen med mig, når jeg er hjemme. Og at jeg synes det er lidt ærgerligt, at en naturlig adfærd problematiseres, og at der netop ikke tages højde for race/type, ligesom der ikke tages højde for om hunden er fysisk og mentalt velstimuleret.

Og præcis som dig, Ida, tænker jeg også at manglende ro omkring gæster faktisk kan være en udfordring, der skal trænes. Men resten bliver bare meget sort/hvidt smiley

• #4   21. jul Jeg har altid gjort det med mine hvalpe.

Men jeg har også gæster hvor børnene ikke er hunde venlig, plus mine Boston kunne godt være noget voldsomme ved mindre børn, for de hoppede op og væltede dem.

Plus alle gider ikke have en hund på skødet i sofaen, så for små har de altid lært de ikke skal være hvor jeg er. Det gjorde at de som voksen ofte lå og snork sov i andet rum en mig.

Men også bare at de ikke stresser fordi de lukke væk fra mig, hjælper også min hverdag.

• #5   21. jul hvis der er problematikker omkring gæster, eller at hunden stresse hvis ikke lige den kan se dig så tænker jeg det er ok træningsmetoder, så længe det gøres med situationer hvor hunden "hygger" sig, forbinder det med noget godt, roligt, kødben, tæt på ejer osv ..
    at bruge det som opstart, basistræning hos en hvalp der ikke har problemer ved jeg ikke lige om er vejen frem ... men omvendt er det da stadig nogle blide tiltag så tænker ikke det skader, og kan en hygge/tygge stund bag en babylåge medføre at næste step, ejer går ud af fordøren og lukker den, bliver mindre svært for hunden så er det vel ikke så ringe ..

• #6   21. jul Det er unuanceret. Kan se ideen hvis hunden ikke kan finde ro eller har seperations-angst/oplæring alene-hjemme.

Nu har vi en ret selvstændig hund så der er intet problem i og det er ret naturligt at han “passer sig selv” indimellem.

• #7   21. jul altså her i huset må hunden gerne vælge og fravælge at være sammen med os.
    Og nu har jeg en staffy.... som er velcro plus FOMO.
    Hun kan sagtens vælge at putte i kurv selv, ligge i entre-solen, i et andet værelse eller hvor hun har lyst. At hun så nogen gange bliver verfet ned af sengen fordi det fx er for varmt eller at hun fylder hvor mine ben gerne vil være...

Jeg tænker lidt at hvis hunden ikke engang kan slappe af når man er alene med den, har man så ikke et helt andet problem?

• #8   21. jul Altså jeg har sådan en hund, der gerne selv tager alenetid uden mennesker - ligger.eks. ofte et sted i haven og kigger på verden eller lægger sig ud i gangen og hviler. Når han endelig gider være sammen med mig, så bliver han nærmest aldrig afvist, tværtimod smiley

Men generelt har mine hunde altid fået lov at være, hvor jeg er, bortset fra lidt tørretid i gangen eller i forbindelse med specifik træning - jeg har jo fået dem for at være sammen med dem.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 399
    #9   21. jul Jeg bruger det en hel del - mest fordi vi har flere hunde og der er altid en der er nederst i hierarkiet og derfor ikke får lov til at ligge hos fordi nogen andre har mast sig ind foran.
    Alle mine hunde har ret til enetid hvor de får vores fulde opmærksomhed og kan være sig selv. Så de er bag børnelåger dagligt på skift.
    Mine hunde kommer også på ture alene.

At kalde det træning ved jeg ikke.. for mig er det velfærd for os og hunde at vi ved at alle får ligemegrt kærlighed.

Jeg ser ikke rigtigt noget formål i at hunden ikke må følge efter os rundt i huset - det skulle da kun vær hvis den blev stresset af det, men det har jeg ikke oplevet

Jeg synes egentlig bare det er hyggeligt de er med til alle ting og pligter i hjemmet. Ville da synes det var kedeligt at ligge vasketøj sammen hvis ikke der gik en hund i vejen eller stjal en strømpe undervejs. De får hurtigt meget alene tid hvis de skal være lukket væk hele tiden, de fleste hunde er jo alene hjemme imens ejer er på arbejde.

• #10   21. jul Den selvstændige type smiley

profilbillede
  • #11   21. jul Rådet er i min verden rigtig godt, jeg bruger det altid, mine hunde skal lære at slappe af selv om jeg går rundt, det er en rigtig god start på alene hjemme træning, hunden lærer at mennesker går og kommer, det er ikke noget man behøves at reagere på:)
    Det er jo ikke noget der fortsætter resten af hundens levetid:) det er en trænings ting indtil hunden har lært at slappe af selv om jeg går rundt :):

• #12   21. jul Jeg tror at jeg reagerer på, at det bliver gjort til et problem (uden nuancer) at hunden vil være sammen med sit menneske.

Langt de fleste hunde i Danmark sover alene. Så 7-8 timer alene. Så er de alene imens deres menneske er på arbejde i yderligere 8-9 timer. Er det så et problem, at de gerne vil være sammen med ejer, når ejer ENDELIG er hjemme? Ja, det er det så åbenbart, for så skal vovse lige smides bag gitter eller i bur, så menneske kan ligge og flade ud på sofaen, uden at skulle belemres med den der irriterende hund, som kræver opmærksomhed.

Jeg tænker lidt, at folk der har det på den måde, skal skynde sig at komme af med hunden, og købe nogle flotte pyntepuder til sofaen i stedet smiley

• #13   21. jul Jeg har brugt noget, der minder om det, du beskriver.

Sia havde meget svært ved at falde til ro, da hun var hvalp. Når hun havde spist og vi havde været ude, kom hun i bur (med lidt godbidder), og så forlod jeg rummet.
    Sia faldt omgående til ro, og fik sig en lur.

Det skal lige siges, at jeg går hjemme, så vi har ikke 8-9 timers alenetid i hverdagen.

Sia sover ikke i sengen, hun må godt, men hun får det for varmt.

Alene hjemme har aldrig været et problem, og måske skyldes det, at vi har brugt buret til at finde ro.

Jeg er enig med dig, hvis man nærmest 247 bruger at spærre hunden inde (ude), så burde man nok have købt sig et tøjdyr.

• #14   21. jul Jeg synes at det kommer an på hunden - jeg har boet sammen med to x Cane Corso, og de kunne aldrig - NEVER - finde på at vandre rundt efter os.
    Når de så hørte en lyd af "et eller andet" der kunne spises, så var de der til gengæld med det samme.

Men hvis man har en hund, der ikke kan finde ro overhovedet - så synes jeg at ideen med en time-out giver god mening.

Jeg har en hvalp pt. der er voldsom - jeg har haft racen i 20 år, og han ER voldsom, også for racen.

Han er inde hos mig og vi er sammen, men .. engang imellem bliver han ligesom "overtræt" - så bliver han ved med at lave de samme ting, som jeg ikke vil have han skal gøre. Han har et sted i haven, hvor han rigtigt gerne vil grave og det har jeg (næsten) fået stoppet.
    Et solidt "nej !" får ham til at opgive, selvom jeg ikke er ved siden af ham.

Når han bliver "overtræt" (det hedder garanteret noget smart, men jeg er ikke adfærdsdimmer), så bliver han ved og ved .. og VED .. med at drøne hen til det der hul og liiiige ..
    Jeg ved, at jeg skal være alt for hård ved ham for at få ham til at stoppe - og det vil jeg ikke - så i det tilfælde, så ryger han i et bur, som står i stuen.

Når han har været derinde i - hvad 2-3 minutter - så kan jeg lukke ham ud igen og han har ligesom fået hjernen rystet på plads, og kan så fortsætte med at være ude, uden problemer.

Jeg synes at han er møg-hyggelig at være sammen med, men Esh skal også have noget enetid med mig - og lige nu f.eks. er hvalpen i hundegård, efter træning og lidt morgenmad.

Jeg synes at herinde, kan det meget hurtigt blive unuanceret og at man så hellere skulle købe en tøjhund, hvis man ikke vil være sammen med hunden 24/7.

Deri er jeg ikke enig - kig på racen, alder, behov - og så hvor meget man selv gør ud af aktivering.

Jeg gider ikke en hund, der drøner rundt indendørs, og det lærer jeg dem. Jeg har erfaring med, at hvis jeg indlærer noget "ro" indendørs, lærer de det ret hurtigt og flader selv ud rundt omkring.

Omvendt, så er der fuld drøn på, når vi ikke er indenfor - med træning og aktiviteter .. jeg lærer så også mine hunde "gode manerer" og har en helt klar forventning om, at de uden problemer kan være med på en udendørs cafe, på havnen til en is etc .. uden at te sig som uopdragne små idioter smiley

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 137 Emner: 32 Svar: 4.403
    #15   21. jul "kig på racen, alder, behov - og så hvor meget man selv gør ud af aktivering."

- og kig på den enkelte hund.

Nu har jeg jo en ufattelig nem race, men der har afgjort været forskel på de fem, jeg har haft. Vilma er fx en del dårligere til at kede sig end fx Lina og Kela var. Dem tog jeg roligt med på café. Vilma - hmmm - helst ikke smiley

• #16   21. jul Pointen her, Isabelle, var jo at jeg lærer mine hunde at opføre sig på en måde, der gør at jeg kan have dem med alle vegne.

• #17   21. jul Har du fået hvalp, Martine? Vil du ikke dele et billede smiley

• Lola H
    Lola H Tilmeldt:
    feb 2025

Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 47
    #18   21. jul Min pige kan sagtens være alene hjemme, men vil da gerne være hvor jeg er, når jeg er hjemme. Så forstår ikke den skal lukkes væk, når man er hjemme. Det giver ikke mening for os i hvert fald.

• #19   21. jul #17

Se tråd 15 - det er ham, som er i første indlæg smiley

• #20   22. jul Men Martine, du tager jo netop højde for race, mental tilstand, om hundene er velstimulerede osv. Damen, der har skrevet indlægget, udlægger det som at alle hunde, der følger deres ejer, er enten irriterende eller stresset.

Lige netop dét med at fravælge kontakten, er en af de ting der har fået mig til at reagere på Dorit. Som er medvirkende til at hun snart skal herfra. For noget er ikke som det skal være, og det viser hun bl.a. ved at vælge at ligge alene om natten, i stedet for at komme i seng. Skal teksten i startindlægget tolkes som det er skrevet, så er hun endelig ikke-irriterende og ustresset smiley

Jeg havde en hundefører, dengang jeg havde unghundehold, som havde en selskabstot af en art. Hun var irriteret over at hunden altid ville med hende rundt i huset, og ville have at det blev fikset. Hun fik at vide, at for det første kan en træner i en klub ikke fikse noget, og slet ikke når man kun dukker op en gang om måneden, og for det andet, så skal man ikke købe en selskabshund, hvis man ikke vil have en selskabshund smiley

• #21   22. jul Naturligvis skal man tage højde for individ og race.

Det sagt, så gad jeg faktisk godt at Hera var mere velcro end hun er. smiley Den næste hund jeg får, håber jeg er sådan en der gider ligge i ske.

• #22   22. jul Damen, der har skrevet indlægget, udlægger det som at alle hunde, der følger deres ejer, er enten irriterende eller stresset.

Det er jo netop - som du også selv er inde på - denne manglende nuancering i tingene, der er så tåbelig - og som lægger mange hunde i graven også.

• #23   22. jul Tak Martine, jeg havde jo set billedet OG liket det uden at tænke så langt som at det var en ny hvalp smiley Han ser kæk og fræk ud smiley

Kommentér på:
Sammen hver for sig - træning eller ej?

Annonce