{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Helbred på meget små Chihuahuaer
  • #1   12. nov 2008 det skulle stå "teacup"

• #2   12. nov 2008 De helt små chi'er har større risiko for for stor fontanelle og vand i hovedet har jeg fået læst mig til herinde.

-men det burde vel næsten kunne googles:o)

• #3   12. nov 2008 kan man overhovdet købe sådan nogle i danmark?

• #4   12. nov 2008 Kristina -de kan vel købes alle vejne. Det er jo ikke andet end en chi der er faldet meget lille ud, og de kan jo osse komme i kuld efter forældre der lever helt op til racestandarden hvad størrelse angår.

Og ja de kan købes i Danmark. Hos de useriøse opdrættere ser man endda ofte at der tages en højere pris for sådan en "smart" lille teacup-model

• #5   12. nov 2008 Ja det er flere der har dem til salg.
    Jeg har prøvet at google det uden held.
    Men det med stor fontanelle og vand i hovedet er jo noget der vil blive opdaget ved dyrlæge tjek, jeg tænkte på om det var andre problemer med dem, som først vil kunne opdages senere?

• #6   12. nov 2008 Anne-Marie -Nu er jeg en lille smule på gyngende grund for er ikke så forfærdeligt inde i racen. Men jeg har ladet mig fortælle at chi'er (uanset størrelse) generelt fødes med stor fontanelle, og den så lukker sig med alderen (forholdsvist tidligt tror jeg nok). Hvis det er korrekt er det jo ikke noget der vil opdages ved sundhedstjekket inden man får hunden hjem, eftersom det der er normalt at hvalpen har en stor fontanelle(?)

Ang vand i hovedet kan jeg huske en herindefra (kan desværre ikke huske hvem) havde en meget lille chi som senere viste sig at have vand i hovedet.
    -så det opdages ikke nødvendigvis ved sundhedstjekket inden man får hvalpen hjem

• #7   12. nov 2008 Michelle - Chièr fødes ikke nødvendigvis med en fontanelle, og dem der oftest er , er ca på størrelse med en lille fingernegl , hvilket også er abseptabelt , men store fontaneller, er ofte forbundet med store gener, og de seriøse opdrættere, afliver hvalpene som små , da hunden vil være utroligt udsat , da det jo er et huld i hovedet , direkte ind til hjernen , andre opdrættere har så set en forretning i "the cup " chihuhaua , som ofte er små , chièr med store fontaneller, grunden til man ser fontaneller, er at det i gamle dage var ønskeligt med en stor fontaneller, da det gav det karkteristiske æble formede hoved, men da man så på hundes sundhed, valgte man det fra .. har en veninde der måtte aflive hendes micro chi`, pga en stor fontanelle, som gav så meget vand i hovede at den til sidst bare gik rundt og rundt..

• #8   12. nov 2008 Men vil det sige at en meget lille Chihuahua som ikke har de to ovennævnte problemer, vil leve ligeså længe og godt som en normal str. Chi? Min Chihuahuas fontanelle var næsten lukket da jeg købte ham, og der var han 8-9uger gammel. Det der med vand i hovedet var jeg ikke klar over først kunne vise sig når hunden er blevet noget ældre?

• #9   12. nov 2008 Jeg har i øvrigt , aldrig set en super racetypisk , micro chi, synes som regelt deres øjne sidder helt forkert og at deres vinkler , er helt forkerte .

• #10   12. nov 2008 Ejer -af -har din venindes chi været herinde. For jeg tror muligvis det faktisk var dig der linkede til den engang:o)

• #11   12. nov 2008 Michelle - Ja det er han , han hed Umberto , og er stadig oprettet her inde, det skal lige siges at min veninde, ikke var klar over han var syg , men troede det var normal adfær ..

• #12   12. nov 2008 Men omvendt er alle små chièr ikke syge, men køber man en lille en , bør man være ops på om den har en stor fontanelle :o)

• #13   12. nov 2008 jamen så var det ham -navnet kan jeg da genkende:o) Og ja, en trist historie, man kan håbe andre kan lære lidt af

• #14   12. nov 2008 Er det kun små chi`er med stor fontanelle der har risiko at få vand i hovedet?

• #15   12. nov 2008 Umberto vejede 1650g kan jeg se, det er ikke en teacup chihuahua i min øjne? men bortset fra det syntes jeg han var smuk :o)

• #16   12. nov 2008 Anne - mette - synes han ser syg ud, kan slet ikke se en sund og rask hun når jeg kikker på ham , og slet ikke en racetypisk hund :o( så snart en chihuahua vejer over 500g er den inden for standarten , og tror ikke man finder så mange under 500g. så snart der er en stor fontanelle, er der risiko for vand i hovedet ..

• #17   12. nov 2008 Med lille chihuahua mente jeg en der vejer under 1.5kg når den er voksen( det er for mig en lille Chi) Nogen siger at for at det skal være en Teacup chi så skal den veje under 1kg. som voksen(jeg ved godt at det ikke er noget ifølge standarden hedder teacup)
    Til Majbritt - jeg forstår ikke helt det sidste som du skriver? Fordi man som køber sætter krav til hvilket køn, farve og str. man vil købe, gør vel ikke èn til en dårlig køber?

• #18   12. nov 2008 Anne- mette - en der sætter størrelse frem for alt , tænker ikke på hundens sundhed, selvfølgelig skal hunden ikke veje over 3 kg. som voksen , men det er trods alt vigtigere at hunden er sund en¨end et lille sygt skrammel :o(

• #19   12. nov 2008 Stavefejl eller ej Hurra for det indlæg både til Tove og Majbritt!

• #20   12. nov 2008 Og jo syne også man sætter hundens helbred på spil , hvis man eks. avler blå på blå eller chokolade, da det ikke er for hundens bedste , så må det være bedre, at lave ene af brogede, hvis bare de bliver raske :o)

• #21   12. nov 2008 Hvem er det lige Tove er?!
    Nu ved jeg ikke hvor farver kom ind i billedet?
    Jeg gentager lige mit spørgsmål:

"Hvor kan jeg finde info om helbred + gennemsnits levealder på meget små Chihuahuaer? (også kaldet thecup str.)
    Er det nogen herinde der ejer en af disse, der kan fortælle om evt. problemer hos disse små hunde?
    På forhånd tak"

Det ville være super hvis det var evidens for at fx. små chihuahuaer er mere syge end store chihuahuaer. Så hvis I har nogle links, må I meget gerne poste dem.

• #22   12. nov 2008 Charlotte, som jeg har skrevet længere oppe: jeg ved godt at det ikke findes noget der hedder teacup chihuahuaer i følge standarden ;o)

• #23   12. nov 2008 Charlotte: det kunne jo være at det var nogle dyrlægere el. opdrættere der har udtalt sig om det, eller lavet undersøgelser om det. Som de fx. har om merle-farven :o)

• #24   12. nov 2008 Charlotte P: Har lige været inde på din hjemmeside, du har nogle supersmukke hunde, med et skønt udtryk :o)

• #25   12. nov 2008 Majbritt L. Det er da mange seriøse opdrættere der ser på hele opdrættet, og det inkludere farve ;o)

• #26   12. nov 2008 Må jeg have lov at stille et dumt spørgsmål??
    Hvorfor er det lige du er så vild efter en teacop chi???
    Er de alm ikke små nok??

Jeg forstår bare ikke hvorfor man bevidst leder efter en hund der afviger kræftigt på standarten...

• #27   12. nov 2008 For det første har jeg ikke nævnt et ord om at jeg er vild med teacup chihuahua? Hvor læser du det henne? For det andet går standarden fra 500g til 3000g. Som jeg skrev længere oppe, så er en lille hund for mig en der vejer under 1500g (og altså inden for standarden.

• #28   12. nov 2008 Jeg synes bare de sidste par dage du har postet mange tråde om de her chi'er hvor du spørger om det ene og andet og hvor du kan købe dem..
    Og fair nok.. Spørger bare hvorfor de er så interessante? er det nu den nye mode eller....?

• #29   12. nov 2008 Majbritt L. Jeg er sikker på at der er seriøse avlere som både tager højde for temperament, str., helbred og farve i deres avl. Altså de har øje for den "hele" hund som de ønsker at fremavle. :o)

(At det er fjolser derude som aldrig skulle have lov til at avle hunde, det kan vi blive rørende enige om)

• #30   12. nov 2008 Camila: Jeg har ikke postet et eneste indlæg hvor jeg spørger hvor man kan købe dem? Jeg har gået med tanker om at købe en nr. to hund der ikke vejer mere end 2kg . (som jeg også skriver i en anden tråd) men vil kun gøre dette om det er helbredsmæssigt forsvarligt. Derfor prøver jeg nu at få oplysninger om dette. Mens jeg har søgt på nettet om det, så har jeg rendt ind i den ene teacup chi efter den anden, og var så blevet nysgerrig omkring det fænomen.
    En kommentar som "er det nu den nye mode eller....?" syntes jeg rent ud sagt er dumfrækt.

• #31   12. nov 2008 Sjovt som nogle folk er ekstremt hurtige til at gå i forsvars position............

• #32   12. nov 2008 Camilla: Du lægger altså ting og betydning i det som du læser som jeg SLET IKKE hverken har tænkt, udtrykt eller skrevet!

Dit første indlæg i denne debat:

"Må jeg have lov at stille et dumt spørgsmål??
    Hvorfor er det lige du er så vild efter en teacop chi???
    Er de alm ikke små nok??

Jeg forstår bare ikke hvorfor man bevidst leder efter en hund der afviger kræftigt på standarten..."

Første spørgsmål: "Må jeg have lov at stille et dumt spørgsmål??"
    Svar: Det vil jeg vælge ikke at kommentere.

Næste spørgsmål: "Hvorfor er det lige du er så vild efter en teacop chi???"
    Svar: Det er jeg heller ikke, jeg søger bare om oplysninger om dette fænomen, da jeg mistænker at det må give nogle sundhedsproblemer.

Tredje spørgsmål: "Er de alm ikke små nok?? "
    Svar: Hvis standarden tillader hunde fra 500g. til 3000g så er de da rigeligt små. Men hvis det viser sig at hunde der vejer under fx. 1kg som voksne (dette er bare et gæt) har store helbredsmæssige problemer, så syntes jeg da at standarden skulle laves om.

• #33   12. nov 2008 Dit fjerde spørgsmål: "Jeg forstår bare ikke hvorfor man bevidst leder efter en hund der afviger kræftigt på standarten..."
    Svar: Læs svaret fra spørgsmål tre. (de såkaldte teacup chihuahuaer afviger ikke fra standarden)

• #34   14. nov 2008 hmm okay .. men det kan jo i realiteten gøre lige meget hvor lille den er ..
    teacup'en bliver jo også større`? algså som sagt så det måske et salgstrick

Kommentér på:
Helbred på meget små Chihuahuaer

Annonce