HD / AD HD / AD
I bla schæferhundeklubben bliver vores hunde testet for HD og AD ( AA ). Vi avler selvsagt ikke på noget der har mere end en b hofte selvom vi geren må avle på c hofter. Nu er det jo sådan at en hund sagtens kan have både c-d og e hofter hele livet uden men´, men hvad med albuerne ?? Jeg hører flere sige efter at de har fået deres resultater tilbage fra DKK, at " puha- den har fine A hofter og 1 på albuerne " For så er der i deres verden ikke noget i vejen for at avle løs på hunden. Vores hunde er brugshunde og skal presterer temmeligt meget ( hvis man altså træner med sin hund ). Når man lær hunden at springe, er det jo ikke bare et enkelt eller fem spring, men flere hundrede spring. Det kan albuer med bare 1 på ikke klare i længden. Jeg mener at man bør være langt mere obs på avl med AD end man hidtil har været. Kom til at tænke på alt dett, efter at have se en annonce hvor hvalpe sælges, hvor faren har HD D og AD 1
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Og særligt for racer der rigtig bruges synes jeg da AD er ligeså vigtigt som HD.
Hvis ma kigger på springheste så ser man faktisk ret mange skader på forbenene pga landinger efter spring. Og ser man i slowmotion hvordan den lander, så ser man osse hvor meget kraft og vægt der ligger i sådan en landing, og hvad leddende skal stå imod.
Nu er en hund self ikke så tung som en hest -men jeg tænker umiddelbart at det samme gælder her.Og træner ma agility, IPO e.l. så bør man da absolut have det i baghovedet.
-Jeg ved dog ikke hvor udbredt problemet er i de forskellige racer.
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.949
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
Anja : Ja, der er meget man skal være opmærksom på som førstegangs hundeejer ( og som hvalpeopdrætter ), men foruden bare st stole blindt på opdrætter, bør man sætte sig ind i sin race før køb
aug 2008
jan 2007
Men jeg tror da absolut man skal være opmærksom på begge dele, osse ved "sofa-hunde", men da især ved hunde der skal bruges til noget
aug 2008
jan 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Den annonce har jeg set. Og jeg har også set at opretter har skrevet at "tævens hofter og albuer er fine"..... Hmmmmmmm...
Men du har ret. Og det samme gælder for retrieverne. Men jeg tror bare ikke at folk er så opmærksomme på AD endnu. Jeg er så naiv at tro at det kommer og (forhåbentlig) bliver lige så indgroet at man skal kigge efter det, som det er med HD:-))
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Chunta skal snart fotograferes og hvis han har c eller mere i hofter eller status på albuerne bestiller jeg tid til kastration - jeg skla ikke risikere oget
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 847
jo jo nu ved jeg det to unge hunde giver pluds ellers... nååå det er sku også svært
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Stakkes dem som hopper på den og køber de hunde
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Men men - særligt ambitiøst var det nu ikke - i første omgang ville de lægge avlsforbud ved AD 3 - altså acceptere avl på både AD1 og AD2.
Årsagen skulle være, at der skal være en udfasningsperiode for de nuværende avlsdyr.
Siden skulle restriktionen så strammes ydeligere, så der ville blive forbud ved AD2 og højere.
Jeg er i tvivl om, om konsekvenserne ved brug af en hund med AD1. Jeg har i den grad brug for et sammenligningsgrundlag, og hæfter mig ved, at man jo først lægger avlsforbud ved HD D. Det må næsten være tilsvarende.
Jeg selv vil ikke købe hund fra forældredyr med AD1 og C - men hvem ved, det kan være, jeg bliver nødt til at revurdere, hvis der er forhold, der taler for det.
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 307
Jeg har selv den indstilling at en hund med HD sagtens kan have et langt og godt liv.. Hvorimod hunde med AD har en sværer levetid, det er jo i fronten at hundene har deres vægt, og udsættes for mest belastning både når de rejser sig op og lægger sig ned, hele livet igennem..
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
Syntes dog det er underligt at i fx vores race må man ikke bruge D og E hofter men man må godt bruge en 3'er på albuerne.
Har også hørt flere eksperter sige at dårlige albuer er værre end hofter
HD / AD