1.030 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

HD / AD HD / AD

I bla schæferhundeklubben bliver vores hunde testet for HD og AD ( AA ). Vi avler selvsagt ikke på noget der har mere end en b hofte selvom vi geren må avle på c hofter. Nu er det jo sådan at en hund sagtens kan have både c-d og e hofter hele livet uden men´, men hvad med albuerne ?? Jeg hører flere sige efter at de har fået deres resultater tilbage fra DKK, at " puha- den har fine A hofter og 1 på albuerne " For så er der i deres verden ikke noget i vejen for at avle løs på hunden. Vores hunde er brugshunde og skal presterer temmeligt meget ( hvis man altså træner med sin hund ). Når man lær hunden at springe, er det jo ikke bare et enkelt eller fem spring, men flere hundrede spring. Det kan albuer med bare 1 på ikke klare i længden. Jeg mener at man bør være langt mere obs på avl med AD end man hidtil har været. Kom til at tænke på alt dett, efter at have se en annonce hvor hvalpe sælges, hvor faren har HD D og AD 1

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD / AD
  • #1   15. dec 2008 Jeg synes osse det er et lidt overset område for en del racer.

Og særligt for racer der rigtig bruges synes jeg da AD er ligeså vigtigt som HD.

Hvis ma kigger på springheste så ser man faktisk ret mange skader på forbenene pga landinger efter spring. Og ser man i slowmotion hvordan den lander, så ser man osse hvor meget kraft og vægt der ligger i sådan en landing, og hvad leddende skal stå imod.

Nu er en hund self ikke så tung som en hest -men jeg tænker umiddelbart at det samme gælder her.Og træner ma agility, IPO e.l. så bør man da absolut have det i baghovedet.

-Jeg ved dog ikke hvor udbredt problemet er i de forskellige racer.

• #2   15. dec 2008 Syntes du har helt ret i at man bør være langt mere obs - men ikke kun hos schæfere men hos alle hunde... Syntes det kan være utrolig svært som ny hunde ejer at sætte sig ind i alle de her ting der skal tjekkes, og ofte er man nødt til at sætte sin lid til at opdrætteren og dennes moral...

• #3   15. dec 2008 Michelle : Jo hundene der træner IPO/ BHP og PH springer over spring der er en meter, plus A- springet der er 1,8 meter. Vi ser jo hvordan de lander på forbenene, og det er ikke altid et rat syn- især dem af hundene der springer ned fra toppen af A- springet ( mine har lært at løbe lidt ned af det, før de springer ). Mange hunde får netop skader på forbenene og derfor mener jeg at der bør være langt mere focus på bla. AD.
    Anja : Ja, der er meget man skal være opmærksom på som førstegangs hundeejer ( og som hvalpeopdrætter ), men foruden bare st stole blindt på opdrætter, bør man sætte sig ind i sin race før køb

• #4   15. dec 2008 Min mand ( dr. Dyr ) ser flere skalder på albuer end på hofter

• #5   15. dec 2008 Lea -vi har herhjemme ikke prøvet at have skader på albuer. Kun hofter -1 gang gigt, og 1 gang HD der dog skyldtes en arvelig lidelse der fik hofteskålen til at smuldre væk.

Men jeg tror da absolut man skal være opmærksom på begge dele, osse ved "sofa-hunde", men da især ved hunde der skal bruges til noget

• #6   15. dec 2008 Tja....... Der er en annonce på marked herinde, på nogle blandingshvalpe, hvor man har brugt en hanhund med HD E og AD 1. Tæven er sandsynlig ikke blevet testet.... Det er jo helt ude i hampen !!

• #7   15. dec 2008 Hold da op -ja så er man sgu endten seriøst dum, eller p*sse-ligeglad:o(

• #8   15. dec 2008 Lea:

Den annonce har jeg set. Og jeg har også set at opretter har skrevet at "tævens hofter og albuer er fine"..... Hmmmmmmm...

Men du har ret. Og det samme gælder for retrieverne. Men jeg tror bare ikke at folk er så opmærksomme på AD endnu. Jeg er så naiv at tro at det kommer og (forhåbentlig) bliver lige så indgroet at man skal kigge efter det, som det er med HD:-))

• #9   15. dec 2008 JEg har lige set anoncen og er skræmt! for det første er hannen i mine øjne for ung og for det andet hvorfor lave hvalpe hvis der er noget der strider imod - hvorfor overhoved fotografere sin hund mod ad/HD hvis man alligevel er ligeglad - jeg er rystet.

Chunta skal snart fotograferes og hvis han har c eller mere i hofter eller status på albuerne bestiller jeg tid til kastration - jeg skla ikke risikere oget

• #10   15. dec 2008 nå ja men den viser jo ingen tegn på at have ondt jo så kan man jo godt bruge den.. og den er jo altså over et år nu og så ville man jo kunne se det ellle... nej vent lidt hvordan var det nu det var .... ironi kan for komme..

jo jo nu ved jeg det to unge hunde giver pluds ellers... nååå det er sku også svært

• #11   15. dec 2008 En E hofte kan aldrig selvom der bliver taget nye billeder blive en anerkendt hofte! Det er og bliver under al kritikv- desuden er hannen lige på grænsen til at det er forsvarligt aldersmæssigt og hvis det er hans egen tæve så er den vist ALT for ung!

Stakkes dem som hopper på den og køber de hunde

• #12   15. dec 2008 Faktisk læste jeg i en udgave af Schæferhunden at man nu fra avlsrådets side overvejede at lave avlsrestriktioner i forbindelse med AD. DET er jo en dejlig ting ;o)
    Men men - særligt ambitiøst var det nu ikke - i første omgang ville de lægge avlsforbud ved AD 3 - altså acceptere avl på både AD1 og AD2.
    Årsagen skulle være, at der skal være en udfasningsperiode for de nuværende avlsdyr.
    Siden skulle restriktionen så strammes ydeligere, så der ville blive forbud ved AD2 og højere.

Jeg er i tvivl om, om konsekvenserne ved brug af en hund med AD1. Jeg har i den grad brug for et sammenligningsgrundlag, og hæfter mig ved, at man jo først lægger avlsforbud ved HD D. Det må næsten være tilsvarende.

Jeg selv vil ikke købe hund fra forældredyr med AD1 og C - men hvem ved, det kan være, jeg bliver nødt til at revurdere, hvis der er forhold, der taler for det.

• #13   15. dec 2008 Jeg er fuldstændig enig med dig Lea A..
    Jeg har selv den indstilling at en hund med HD sagtens kan have et langt og godt liv.. Hvorimod hunde med AD har en sværer levetid, det er jo i fronten at hundene har deres vægt, og udsættes for mest belastning både når de rejser sig op og lægger sig ned, hele livet igennem..

• #14   19. dec 2008 Tror måske også det kommer an op hvilken race det er og hvad den bruges til.
    Syntes dog det er underligt at i fx vores race må man ikke bruge D og E hofter men man må godt bruge en 3'er på albuerne.
    Har også hørt flere eksperter sige at dårlige albuer er værre end hofter

Kommentér på:
HD / AD

Annonce