{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Depositum?
  • #1   23. apr 2009 jeg tager 10% af salgsprisen.

  • #2   23. apr 2009 som du har skrevet i din anonce, 2000 det syntes jeg er helt fint... så bare hold på det....
    ps hel og lykke med vapserne.....


  • #3   23. apr 2009 Tine>> Hvor har du det fra?

  • #4   23. apr 2009 så kan man betale pengene tilbage og sige, man ikke føler for at sælge til dem alligevel......
    større er problemet jo ikke.....


  • #5   23. apr 2009 Deps. eller ej. så er du bundet af aftalen og en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig.

  • #6   23. apr 2009 Tine>> Hvis du siger til hr. Jensen at han må købe en hvalp og han siger han ønsker at købe en hvalp, så fanger bordet, med eller uden deps.

    Også her er købeloven bindende.


  • #7   23. apr 2009 Så burde du da også vide at en aftale om handel er bindende, ligemeget om det er en hund eller bil der handles med.

  • #8   23. apr 2009 Fandt dette på DKK's hjemmeside

    (link fjernet)


  • #9   23. apr 2009 Øhhh kommer det ikke an på hvad man skriver under på? Jeg tænker bare når man betaler depositum skal man jo have et bevis på at de penge er betalt, og står der på det papir at sælger til hver en tid kan trække handlen tilbage, så har køber jo selv skrevet under på det, og så er der altså ingen juridisk hjælp at hente for køberen.

  • #10   23. apr 2009 Det er jo DKK's jurist der har skrevet det jeg linker til.

  • #11   23. apr 2009 giver Tine L ret........man kan i dén grad komme i klemme med at tage depositum....

    tager du depositum er det som skrevet..en indgået handel...og finder du ud af i løbet af de små 8uger du har hvalpene og hvalpekøberne rendene, at du har et par du alligevel ikke vil sælge til, så er du tvunget til enten at sælge hvalpen til dem uanset hvad, eller finde en tilsvarende vare af samme kvalitet...du er rent ud sagt heldig hvis de selv vælger at springe fra.......

    jeg valgte at jeg ikke ville tage depositum med mine hvalpe, da de skulle hvalpetestes...dvs først da de var 7uger vidste jeg om der var en hvalp der passede til en køber....og naturligvis kan jeg ikke skaffe dem en tilsvarende vare da kombinationen mellem min tæve+hanhun jo er "unik" med mindre den bliver gentaget (hvilket den ikke gør!)

    så mit råd er...undgå at tage depositum...


  • #12   23. apr 2009 Selv uden deps. er du bundet af en handel.

    Eneste forskel, er hvis aftalen er indgået mundligt, og der ikke er en skriftlig aftale, så kan det være umuligt at bevise hvem der har ret.

    Så hvis man ønsker at købe en hvalp et sted hvor der ikke forlanges deps. så skal man huske at få en skriftlig aftale på at man kan købe en hvalp.


  • #13   23. apr 2009 Saxet fra DKK's hjemmeside

    ....Forhold om depositum er stort set ikke lovreguleret og beror derfor i hovedsagen på køber og sælgers egen aftale.

    En bestilling af en hvalp er en aftale. Aftalen i sig selv binder begge parter, og ingen af dem kan ensidigt annullere aftalen efterfølgende uden gyldig grund. Derfor er det egentlig ligegyldigt, om der ved bestillingen betales et depositum eller ej. Et depositum kan ses som en sikkerhedsstillelse, men et depositum gør altså ikke en aftale mere bindende, end den er i forvejen.

    I normaltilfælde, hvor hvalpen er i orden, kan en køber slet ikke træde tilbage fra aftalen - depositum eller ikke depositum - fordi køber måtte have fortrudt købet, købt hvalp andetsteds el.lign. Gør køberen det alligevel, har du som opdrætter lov til at beholde depositum’et.


  • #14   23. apr 2009 For at få køber til at tænke sig om en ekstra gang inden de beslutter sig.

    Jeg har normalt flere int. købere end hvalpe, og synes det er ærgeligt hvis jeg afviser en ellers god familie, fordi jeg tror jeg har en familie, som så ikke lige kan snøvle sig færdig til at kontakte mig og sige de alligevel ikke er intresseret i den hvalp de ellers var så vild med.


  • #15   23. apr 2009 iflg. købeloven kan du tage depositum på 500,kr og springer køber så fra kan du beholde pengene, men DU kan IKKE springe fra da ,du via etv. depositum har modtaget en del af betalingen for hvalpen.
    tager du over 500.kr så skal du hvis køber springer fra tilbagebetale det FULDE beløb og igen så kan DU IKKE springe fra salget da du har modtaget delvis betaling og rent faktisk er det således at hvis du sælger den hvalp til anden side så er du forpligtet til at skaffe køber et tilsvarende produkt til samme aftalte pris og det kan blive dyrt !
    Dette gælder hvis den aftalte pris for hvalpen sammenlagt oversiger 1000,-kr for priser under 1000,-kr gælder andre regler ! så uanset om hunden har stambog eller er bastard så har sælger forpligtigelser iflg. købelov og dansk lovgivning vedr. garanti og handel af produkt


  • #16   23. apr 2009 Jeg tog depositum ved Lillys sidste kuld. 1000 kr.
    2 gange måtte jeg sande at køberne ikke var de rette og de fik deres penge tilbage med en undskyldning om at de ikke var de rette købere.

    Det gik som det skulle.


  • #17   23. apr 2009 Jeg håber så bare at dem der vælger at sælge uden deps. i den tro at aftalen så ikke er bindende, ikke brænder snuden endag.

  • #18   23. apr 2009 Raceist* du er jo kun forpligtet ved en mundtlig aftale HVIS man har lavet én.......har du hvalpekøbere skrevet på din liste uden en mundtlig eller skriftlig aftale om at der er garanti for at de for en hvalp, så er der jo intet problem da ingen aftaler er brudt........

    -jeg siger tingene lige ud til mine købere...de må gerne holde kontakten og jeg skal også nok sørge for at informere dem omkring nyt, og de er også velkommen hér i huset til hvalpekig (jeg kræver at alle interesserede kommer forbi og får et 3grads forhør) mén jeg siger det også lige ud..har jeg ikke en hvalp der passer til dem og deres behov...jamen så kan de ikke købe hér....så selvom de står på en køber liste-så ved de at der ingen garanti er for at få en hvalp...


  • #19   23. apr 2009 Braks>> Så har du jo heller ikke indgået en aftale, og lovet dem en hvalp, som andre gør.

  • #20   23. apr 2009 ej...du kan da ik bare generalisere og sige "lige som andre gør"........det ved du jo i realiteten intet om......

    det er ganske alm at man skriver hvalpekøbere op og holder dem ajour hen af vejen i forløbet......det er da ikke at love dem en hvalp? (med mindre det er sagt højt og tydeligt)

    min mor har stået i situationen hvor hun valgte et par hvalpekøbere fra i sidste øjeblik, og de mulige hvalpekøbere klagede til dkk......men eftersom der intet var aftalt og de ikke havde givet depositum, så måtte de gå tomhændet hjem...det var før vi begyndte at hvalpeteste, og de var "bare" alm købere skrevet på hvalpelisten som ønskede sig en hvalp af bestemt køn+farve-ikke svært at levere, men hvis ikke man bryder sig om køberne i den sidste ende....så kan man jo lade være med at love noget man måske ikke kan holde...men jeg er ikke af den opfattelse at et navn på en hvalpeliste er =en garanti for at kunne købe en hvalp.


  • #21   23. apr 2009 Jeg gider ikke ordkløveri, man skal bare ikke tro man er sikret fordi man ikke kræver deps.

    Vil man som hvalpekøber være sikker, så få det på skrift, vil man som opdrætter sikre sig lidt, så lad være med at give noget på skrift, da en mundtlig aftale er svær at bevise.


  • #22   23. apr 2009 Betina V
    Ingenting, man skal jo ikke tvinge folk til,at købe, og folk skal også ha lov til at springe fra, hvis det finder et bedre opdræt/kennel..



  • #23   25. apr 2009 Vi tager depositum og hvis køber springer fra refunderer vi ikke nogle penge.

Kommentér på:
Depositum?

Annonce