{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.590 visninger | Oprettet:

maria C
maria C
Tilmeldt:
10. apr 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23

Depositum {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har lige et spørgsmål...

Hvordan forholder i opdrætter jer til depositum på hvalpe?

Jeg har en veninde som ville købe en hvalpe og betalt så depositum men nogle uger før hvalpen skulle hentes spørg hun opdrætter om hun ikke må se kontakten som hun skal skrive under på.. denne kunne først laves en uge sener, hun fik kontakten men kontakten er ikke acceptabelt for hende og hun spørg om punktet ikke kan laves om hvor til opdrætteren siger nej, hun beslutter sig for ikke og ville købe en hvalpe på disse betingelser, men opdrætteren nægter og udlevere hende depositum nu...

Er det meget normalt at gøre det?

Jeg tænker lidt som opdrætter ville jeg da ikke sælge en hund til en som ikke ville have den og ville da give pengene tilbage... og jeg ved godt det er dumt at give depositum uden og se kontrakten først men sket er sket...

Og er det nogen hjælp og hentet ved DKK?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Depositum
  • #1   13. jan 2014 Et depositum skal betales tilbage. Det skal hedde et reservationsgebyr hvis opdrætter vil beholde det i tilfælde af at køber springer fra.
    Sådan siger juraen.

    Vi tager reservationsgebyr og det betales ikke tilbage hvis køber fortryder reservationen. Gebyret er for at sikre køber en hvalp, hvormed man jo har afvist andre købere.


  • #2   13. jan 2014 Jeg mener depositum er til at dække ekstra udgifter hvis køber springer fra, f.eks. ekstra foder, vand, evt. vac., ny annonce og hvad der ellers måtte være.
    Det resterende skal så betales tilbage.

    Altså betales et depositum på 3000 og du har ekstra udgifter ved frafald af køb på 1500 så skal man kun tilbagebetale 1500.


  • #3   13. jan 2014 rent juridisk må man ikke beholde et depositum.
    depositum anvendes ved leje af lokaler, trailer mv., og det returneres ved endt lejeperiode.


  • #4   13. jan 2014 Jeg er mere nysgerrig om hvilket punkt af kontrakten der ikke var acceptabel?

  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #5   13. jan 2014 Tak Malene... så må hun jo gå til forbrugerstyrelse, når opdrætter ikke vil udbetale pengene...

    Henrik M
    Det kan jeg ikke se kommer sagen ved...


  • #6   13. jan 2014 Med eller uden depositum, så er en aftale bindende.

    Man har ikke som udgangspunkt krav på at få sit depositum tilbage.


  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #7   13. jan 2014 bjerg ged... Jamen når opdrætterens krav først kommer efter depositummet er betalt så har man jo ikke den oprindelig aftale mere...

  • #8   13. jan 2014 Jeg undrer mig lidt..
    Har din veninde ikke sørget for, at få af vide hvilke krav opdrætter havde, inden hun bestemte sig for en hvalp?

    Man bestiller vel ikke en hvalp hos en opdrætter, hvis man ikke ved hvilke krav der er opstillet for fremtiden?


  • #9   13. jan 2014 købers forbehold kommer jo også først efter depositum er betalt.

    Det er en gråzone, men som udgangspunkt er en aftale bindende.


  • #10   13. jan 2014 Lidt en gråzone, men din bekendt har ikke skrevet under på en kontrakt, der inkluderer et depositum, vel?
    Og da hun heller ikke havde set et udkast til en aftale, så ville jeg mene at forudsætningerne for aftalen er ugyldige, og depositummet bør tilbagebetales. Prøv at høre den gratis retshjælp.

    Jeg ville iøvrigt nægte at betale depositum for en hvalp, hvor jeg ikke kendte betingelserne for handlen, men det er let at være bagklog....


  • #11   13. jan 2014 Jeg tænker at der vel også må være lavet en aftale/kvittering i forbindelse med depositum.

  • #12   13. jan 2014 Hvalpesalg og depositum

    Spørgsmål:
    Jeg havde et kuld terrier-hvalpe, hvor en familie forudbestilte en hvalp, kort efter at hvalpene var født. Jeg fik et depositum på 1.500 kr. for hvalpen, og familien skulle så betale resten af pengene ved afhentningen. Familien udvalgte hvalpen, da den var ca. 5 uger gammel.

    Ved sundhedsundersøgelsen, da hvalpene var 7 uger, fandt min dyrlæge et lille overbid hos hvalpen, et overbid som ikke vil give hvalpen problemer, men nu ville køberne ikke længere have hvalpen, heller ikke til nedsat pris. De mente, den var mangelfuld. Der gik næsten 4 uger, før jeg fik solgt hvalpen til anden side. Hvad så med depositum’et, skal køberne have det tilbage?

    Svar:
    Nej, det skal de (formentlig) ikke - noget andet er at det kan være fornuftigt nok at give dem det alligevel.
    Forhold om depositum er stort set ikke lovreguleret og beror derfor i hovedsagen på køber og sælgers egen aftale.

    En bestilling af en hvalp er en aftale. Aftalen i sig selv binder begge parter, og ingen af dem kan ensidigt annullere aftalen efterfølgende uden gyldig grund. Derfor er det egentlig ligegyldigt, om der ved bestillingen betales et depositum eller ej. Et depositum kan ses som en sikkerhedsstillelse, men et depositum gør altså ikke en aftale mere bindende, end den er i forvejen.

    I normaltilfælde, hvor hvalpen er i orden, kan en køber slet ikke træde tilbage fra aftalen - depositum eller ikke depositum - fordi køber måtte have fortrudt købet, købt hvalp andetsteds el.lign. Gør køberen det alligevel, har du som opdrætter lov til at beholde depositum’et.

    De unormale tilfælde er lidt mere spegede. Hvis det viser sig, at den hvalp, køber har udpeget, har større eller mindre skavanker, eller hvis en opdrætter sent i forløbet pludselig opstiller vilkår for handlen (parringsret, videresalgsforbud el.lign.), som ikke tidligere har været på tale, kan køber være berettiget til at annullere aftalen. I sådanne tilfælde, hvor annulleringen er berettiget, vil køber have lov til at tage sit depositum med sig.

    Det springende punkt er herefter - selvfølgelig - hvornår en annullering er berettiget. Det kan ikke siges generelt, men ligger hovedårsagen til annulleringen på opdrætters skuldre, vil annulleringen oftest være berettiget.

    I dit tilfælde, hvor hvalpen har et lille overbid, som ikke vil give den problemer, har køberne næppe været berettigede til at annullere aftalen, juridisk set, og du har ret til at beholde depositum’et. Det er her forudsat, at køberne ikke fra starten har forlangt en absolut fejlfri hvalp.

    Havde hvalpen derimod haft mere væsentlige fejl og skavanker, så der på forhånd var tale om egentlige mangler (hvis f.eks. bidfejlen krævede operation), ville sagen have stillet sig anderledes. I så fald kan du næppe - og bør i hvert fald ikke - påtvinge køberen at tage hvalpen, heller ikke til nedsat pris, og køber vil være berettiget til at træde tilbage fra aftalen og få depositum’et med sig.

    Så altså - i en række tilfælde har en opdrætter ret til at beholde depositum’et. Noget andet er, at det ikke nødvendigvist altid er fornuftigt alligevel at gøre det. Både den enkelte opdrætters og DKKs ry og rygte afhænger jo bl.a. af ”hvalpekundernes” tilfredshed, og selv om man har loven på sin side, giver det nogle gange mest bøvl og badwill at håndhæve den.

    http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2779


  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #13   13. jan 2014 Kirsten der er intet skrevet under.... hun har kun en kvittering fra banken at pengene er overført.....



  • #15   13. jan 2014 Er det i det hele taget en DKK opdrætter?
    Hvis ja, kan køber henvende sig ved DKK og få deres vurdering af sagen.
    Hvis nej, kan hun henvende sig ved forbrugerklagenævnet.


  • #16   13. jan 2014 En anden væsentlig ting er også hvor stor depositum har været i forhold til købsprisen. Der er nogle der tager meget store depositum i forhold købsprisen.

  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #17   13. jan 2014 Ginne det er en DKK opdrætter...

    Rotter ser først en besked nu, jo de havde vendt kravende men da kontrakten kom var de lavet om...

    Bjerged det er Halvdelen af købs summen


  • #18   13. jan 2014 Det er alt for meget, og kan næppe retfærdiggæres som depositum. Deps. vil typisk udgøre 10-15 procent.

  • #19   13. jan 2014 Halvdelen? Hold da magle. Jeg ville henvende mig til DKK hvis jeg var din veninde

  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #20   13. jan 2014 Okay det siger jeg til hende....

  • #21   13. jan 2014 Undre mig over hvad formålet med et depositum er hvis der ikke kan fratrækkes i det, hvad er formålet ?

    Intet!

    Man kan jo bare betale det og fortryde dagen før, og så får du det tilbage på den måde kan du resevere jeg ved ikke hvor mange hvalpe forskellige steder og bare vælge en og sige f*ck til resten og hente fuldt beløb hjem til omkostning for alle de andre opdrættere.........

    Jeg vil gerne se juraen om depositum. Jeg er pænt sikker på at man må trække udgifter i forbindelse med fortrydelsen tilbage, og går selvfølgelig ud fra man skal kunne dokumentere det.
    Ellers skal man vel bare huske at skrive i kontrakten som selvfølgelig udleveres når der betales et depositum at omkostinger ved fortrydelse af køb dækkes af debitor.


  • #22   13. jan 2014 din veninde skal kontakte DKK når det er en opdrætter med DKK tavler så kan de hjælpe hinde ,ved at for nogle år siden havde en opdrætter af min rase nægte at betale deres penge til bage det kom de til plus de blev lukket ned i et år ,hvor de ikke kunne eller måtte lave hvalpe ,med deres hunde ,

  • #23   13. jan 2014 Ryan det kommer hel and på hvad der er skyld i at man ikke vil modtage den hvalp ,jeg har gjort det et par gange men kun 1500 kr har taget 9500 for hvalpen hvor jeg har trukket det fra jeg har fået på forhånd

  • #24   13. jan 2014 Hvis det er et lokale man har lagt depositum på, men man ødelægger noget, så snupper de vel noget af det depositum tænker jeg? men ved ikke med en hvalp, opdrætter kan jo få flere udgifter på en hvalp der skal være hos opdrætter længere tid pga. en hopper fra?
    Et "reservationsgebyr" som Malene kalder det, det er nok et bedre ord end depositum?


  • #26   13. jan 2014 Jo men kalder du det et gebyr skal man jo huske det er noget der er ud over salgsprisen hvilket så vil være til sælgers fordel i det øjeblik der skal refunderes ved fejl eller mangler ?

  • #27   13. jan 2014 Så "reservationsbeløb"? smiley

  • #28   14. jan 2014 Under alle omstændigheder vil jeg ALDRIG købe en hund hvor der står gebyr i kontrakten og jeg vil stærkt fraråde andre at købe en hund hvor der står gebyr i kontrakten.

    Et gebyr kan jo stærkt udnyttes af sælger og være til ulempe for køber ved senere hændelse......


  • #29   14. jan 2014 Malene jeg vil stadig gerne se juraen for "Depositum" især efter jeg har læst det link til DKKs hjemmeside fra bjerggeden.

  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #30   14. jan 2014 Isabella, det er ikke nogen "dårlig" undskyldning, opdrætteren har vidst dette fra starten af, men alligevel, laver opdrætteren en kontrakt hvor man er imod dette....

  • #31   15. jan 2014 Malene og i andre der nu har liked indlæggene and depositum skal tilbagebetale, og juridisk om depositum:

    Hvor finder jeg juraen om depositum, det er for nemt bare at påstå at juridisk er det sådan........

    Imens kan jeg jo så undre mig over følgende:
    Quick Biludlejning
    Hvordan fungerer depositum?

    Generelt opkræver vi ikke depositum, hvis du betaler med et kreditkort. Vi tager alle former for kreditkort, herunder dankort, visa/dankort, mastercard, american express osv. Når du betaler med kort, laver vi en autorisation på kreditkortet, og det betyder, at vi ikke hæver nogen penge på dit kort. Dette er nemt, da du slipper for at lægge penge ud for depositum. Når du afleverer bilen, aflæser vi bilen og tjekker den igennem. Derefter bliver sagen arkiveret, og autorisationen udløber automatisk efter 30 dage. De 30 dage er fastsat af PBS, og gør, at vi f.eks. kan efterhæve, hvis du skulle have glemt at betale en parkeringsbøde.

    Du kan også betale med et debet-kort, det vil sige VISA electron eller Mastercard direct. Disse kort kan man kun hæve, hvad det står på din konto. Vær opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke kan leje en helt ny bil, hvis du kun har et debet-kort. Du skal også være opmærksom på, at når vi autoriserer et debet-kort, vil beløbet (2000 kr.) blive reserveret på din konto. Det bliver ikke trukket fra din konto, men der vil gå op til 30 dage, før du igen kan få adgang til beløbet.

    Du kan også betale depositum kontant, men dette gælder kun for brugte biler. Kontant depositum er 2000 kr., og du vil modtage 1000 kr. igen, når bilen bliver afleveret. De resterende 1000 kr., sender vi til din bankkonto op til 30 dage efter aflevering af bilen.

    Taget fra:
    http://www.quickbiludlejning.dk/sp%C3%B8rgsmal-svar/hvordan-fungerer-depositum/

    DEAS:
    Depositum

    Normalt skal du betale et depositum, når du underskriver lejeaftalen. Depositum kan højst udgøre et beløb, der svarer til tre måneders leje.

    Et depositum er udlejers sikkerhed for, at du ved fraflytning afleverer lejligheden i den stand, I har aftalt. Gør du ikke det, kan udlejer bruge depositummet, eller en del af det, til at bringe lejligheden i den aftalte stand. Afleverer du boligen, som I har aftalt, skal udlejer betale depositummet tilbage til dig.

    Med andre ord: Pas på din lejlighed, mens du bor i den. Det er ærgerligt at få en mindre sum eller slet intet depositum tilbage, hvis du flytter.

    Taget fra:
    http://www.deas.dk/da/Lejebolig/Lejer/Indflytning/Depositum/Sider/default.aspx

    Forbrugerombudsmanden:

    Opkrævning af ikke-refunderbart depositum
    Sag

    Opkrævning af et depositum, der ikke refunderes efter afbestilling, er ikke i strid med forbrugeraftaleloven. Det kan dog være i strid med god markedsføringsskik, hvis det opkrævede beløb er uforholdsmæssigt stort eller på anden måde er et urimeligt aftalevilkår.

    Taget fra: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/kontraktvilkaar/depositum

    Og for ikke at gentage bjerggeden så bare et link:
    Halpesag og Depositum:
    http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2779

    Så venter spændt på juraen der viser at et depositum SKAL tilbagebetales.


  • #33   15. jan 2014 Og så vil jeg i samme omgang hører ang. reservationsgebyr:

    En aftale der ser sådan her ud er den rimelig ? (priserne er ikke myndet på en bestemt race men brugt for at være nemme at regne med):

    Hvalp 15000.
    Reservationsgebyr 5000.
    Ved afbestilling af hvalp inden den er fyldt 7 uger refunderes HELE reservationsgebyret.
    Ved afbestilling mellem 7 og 8 uger refunderes det HALVE reservationsgebyr.


  • #34   15. jan 2014 Maria..
    Men hvad er det der er blevet ændret?
    For er det avl eller andet uden tavle, så forstår jeg da godt at opdrætter skriver i kontrakten, at det ikke må finde sted smiley


  • maria C
    maria C Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 23
    #35   15. jan 2014 Henritte... Det kan jeg ikke sige...

    Men nej det er ikke avl uden tavle...


  • #36   15. jan 2014 Ehmm... Okay...
    Lyder godt nok underligt...

    Jeg mener.. Der er jo ingen overhovedet der ud fra de oplysninger kan gætte sig frem til hvem din veninde, eller opdrætter er..
    Så forstår ikke heeelt hvorfor det er så hemmeligt..


  • #37   15. jan 2014 Vildt gæt. Det plejer at være tilbagekøbs aftalerne køber stejler over.
    Er det den, og er den normal, så kan hun få svært ved at finde en seriøs opdrætter, der er villig til at lave en aftale hun kan acceptere.
    Men om den er normal (hvis det er den) kan ingen jo sige, når vi ikke må få at vide hvad den går ud på.

    Henriette: Måske der ingen veninde er smiley Er det ikke det folk ofte bruger, hvis de har et problem, de ikke vil indrømme er eget problem? En ven eller en veninde.


  • #39   15. jan 2014 Finder det os svært at hjælpe når du intet vil sige omkring det.

  • #40   16. jan 2014 Jeg undre mig over man som seriøs opdrætter, kan påstå at der er en jura der bestemmer at man skal udbetale det fulde depositum:

    "Et depositum skal betales tilbage. Det skal hedde et reservationsgebyr hvis opdrætter vil beholde det i tilfælde af at køber springer fra.
    Sådan siger juraen."

    Ergo må der være en lov der siger at det er sådan, er der en lov kan der linkes til den..............

    Syntes det er meget relevant for TS at få afklaret (og evt. andre), da det kan få betydning for hvad der skal ske fremadrettet.

    Der ud over syntes jeg det er mærkværdigt der er så mange der "liker" en sådan påstand som man (hvis man læser hele tråden) ikke kan få dokumenteret, men der rent faktisk er argumenter for at forholdet ikke er sådan.


Kommentér på:
Depositum

Annonce