4. maj 2007 Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.405
Hvorfor skal der avles på alt? Hvorfor skal der avles på alt?
Jeg FORSØGER ikke at dømme, men jeg undrer mig meget over alle de annoncer med hunde, som så gerne vil være mor og far. Ofte er hundene hverken testet for det ene eller det andet. Hunde med arvelig allergi og andre arvelige sygdomme sættes rask væk til avlstjeneste. Hvorfor?
Jeg har selv en blanding og 2 DKK tæver. Ingen af dem skal bruges i avlen!! Den ene tæves mor og mormor havde problemer med at føde og da det KAN være arveligt, ser jeg ingen grund til at avle på hende på trods af hendes eminente temperament, så hun er steriliseret. Den anden tæve har et godt temperament, men er LIDT nervøs og nem at stresse og dette ser jeg ingen grund til at lade gå videre i avlen.
Mine hunde er de skønneste i hele verden, MEN ser jeg realistisk på det, så kan de IKKE tilføre labradoravlen noget, som ikke findes der i forvejen og hvorfor så lave hvalpe?
Jeg forventer at få hug for denne tråd men det skal IKKE være en tavle/ikke tavletråd. Det skal være en tråd om hvorvidt vi er realistiske i vores syn på vores egne hunde og muligheder/begrænsninger og HVORFOR man ikke sørger for at undersøge for mulige arvelige sygdomme INDEN avl?
Er der ikke hvalpe nok til salg? Og hunde rundt omkring på internaterne? Behøver vi partout at lave flere hvalpe alle sammen?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.405
En hund har IKKE brug for at blive mor eller far!!!!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.555
Ironi KAN forekomme!!
maj 2007
Jaaa, ved godt at jeg er verdens ondeste moar........*GG*
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.213
Jeg har ikke tjent en krone på de 6 hvalpe Bianca fødte i marts måned.
Så det kan jeg på ingen måde anbefale at man avler ud fra det synspunkt at der er fede penge at tjene hvis man har en tæve. Den går ikke.
Det må være hanhundeejere der kan tjene fedt på sin han. Den gør jo bare det den får besked om.
maj 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
-det er self noget slud´der, men ikke desto mindre er der mange der tror på den slags myter, og så er det jo unødvendigt at teste samt meget nødvendigt at få hvalpe på sin tæve.
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 783
Den har jeg ihvert fald hørt før.
Jeg synes helt klart, at der er sååå mange gode hunde, der desperat mangler nyt hjem og jeg synes ikke lige det er det rette, at blive ved med, at tilføje nye...
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.718
Hvem skal købe hvalpene? Hvor meget kræver det?
Men ofte tænker de bare at det kunne være hyggeligt med hvalp! Og det er vel hyggeligt nok, men der er både sved og tårer som skal frigøres også i denne sag, og det kigger folk ikke på..
Sonja har jeg uheldigvis dårlige hofter, MEN heldigvis har jeg tjekket hende selvom at det ikke er nødvendig indenfor sheltie racen.!!!! Så hun har fået avlsforbud, ellers havde hun da fået hvalpe, for hun har det lækreste temperament, men jeg hørte heldigvis efter hvad de kloge mennesker her på hg sagde og fik tjekket hofter og vupti min hund havde D hofter! Bang! Det var et slag, men jeg er lykkelig over ikke at have fået hvalpe på hende.!
Jeg kan egentlig godt forstå hvis man har en renracet hund som man gerne vil have hvalp på, hvis man har tæven selv.
Jeg kan bare ikke forstå alle de hanner som er sat til avl på Hg.
Det er sku da nemt at have hannen! Og hvorfor skal deres han havde hvalpe? Bliver den en bedre hund af det??
maj 2007
Godt at få nogle myter på bordet, så vi kan aflive dem med det samme.
Blandingshunde har lige så stor risiko for at udvikle HD som tavlehunde.
Og tæver og hanner bliver IKKE mærkelige af at undvære hvalpe.
Hunde har ikke lyster men instinkter:-)
jan 2007
Men det er klart at den avl jo skal være indenfor DKK-regi hvis det skal gavne racen noget fremover.
(og underskylder -det var ikke for at bringe tavler på banen)
Reiki har været brugt til et kuld -jeg synes self han er rigtig lækker, men ved ikek det store om hvordan man udvælger de rigtige avlsdyr. Men det gør Reiki's opdrætter, så når han mener Reiki er egnet, så regner jeg med han har ret;o)
-han er self testet på kryds og tværs.
Gitte -det er ikke en pengemaskine hvis man gør det ordentligt nej. Men antager vi nu at man ikke tester for noget, hanhunden er oftest heller ikke så dyr når det bare er "hyggekuld" osv, så kan man jo faktisk uden de store problemer ende i et fornuftigt overskud. Vel at mærke hvis ikke man render i kejsersnit osv;o)
maj 2006
Har selv en hanhund som har været i avl. Men jeg har taget ham ud fordi han som knap 3 årig fik konstateret Patella Luxation i den mildeste grad. I den alder ville det ofte være forårsaget af en skade. Men jeg trak ham ud, fordi jeg ikke kunne stole på at det var en skade. Jeg vil ikke lægge navn til at avle på et sygt gen.
nov 2006
Er ikke enig med dig...((o:
For mig kræver avl mere end at jeg har en god hund og gerne vil beholde en hvalp selv.... Har haft mange hunde gennem årene og alle har været gode, men ingen har været brugt til avl...
Jeg så gerne at man tænkte lidt videre.... Kigger på om hunden er sund, får TJEKKET for div. sygdomme. Kigger på om hunden har nogen helt specielle egenskaber, som gør at man skal avle på den. Alle hunde er jo specielle, og vi synes alle at vores hund er helt unik... men er det nok? Er det et godt argument for avl, at jeg gerne vil beholde en hvalp selv... Min hund får måske 7-10 hvalpe. Jeg beholder 1 selv, men kan jeg finde gode blivende hjem til de andre og kan jeg garantere sunde hvalpe/hunde til eventuelle købere...?
Lidt flere overvelser omkring HVORFOR netop denne hund bør indgå i avl, lidt mere fokus på sunndhed og en overvejelse af om der er behov for disse hvalpe på markedet.... det ville være ønskeligt - for især hvalpenes skyld...((o:
maj 2006
I stedet for at avle ind avler jeg ud på min tæve, for at gøre mit til at der bliver mere at avle på i DK. Vi har været lige på kanten af at der bliver avlet lidt for tæt, fordi der ikke er så mange hanner i avlen. Vi har ikke problemer med at sælge hvalpe, for pr. år bliver der avlet imellem 200 - 230 hvalpe med stamtavle, hvor nogle af hvalpene bliver solgt til gårdhundeejere i andre lande.
maj 2007
Selektiv avl. Nu kan jeg sagtens sidde og braldre op for hos labberne har man et anseeligt avlsmateriale!!! Jeg havde ikke lige jer med mindre avlsmateriale i tankerne, sorry......*GGG*
Men ja. Jeg kunne godt tænke mig at folk ikke bare avlede for at avle. Men mere for at tilføre racen noget, som ikke findes i forvejen.....
Det kan MINE hunde ikke. Ergo ingen avl. Selvom jeg ville have ELSKET at give Lotus`gener videre, for hun er bare det skønneste. MEN jeg kan risikere at miste hende ved en eventuel fødsel og jeg kan risikere at føre "problemer med at føde" videre til hendes afkom..... Og hvorfor skulle jeg det?
dec 2006
Som I andre siger så skal man tage en som kan give noget til racen, men hvordan gør man lige deT??
Når man fx har denne her tæve man gerne vil have hvalpe på så tjekker man først og fremmest for sundhed og så skal man jo finde ud af hvilke proportioner som er "mindre" gode og finder en modpart som matcher og som har gode proportioner hvor tæve har mindre gode proportioner, så man kan få bedre racetypiske hunde!
Der er jo blevet lavet et hav af westier. Vi på salonen har kun klippe westier fordi de har så bløde pelse! At det er dyremishandling at trimme dem. Og de er ALLE forskellige, mange er langbenede, for lange i hoveder, altså bare det hele, nogle gange for vi en flot racetypisk westie ind, men der er langt imellem..
Så fordi de er blevet populære så har man bare avlet uden at finde ud af hvilke to parter der passer sammen og der er så kommet noget mindre godt ud af det..
Trist!
maj 2007
Det samme gør sig for så vidt gældende indenfor labberne.
maj 2007
En aften ringede en dame og ville bruge ham og det skulle være her og nu, for tæven var højløbsk.....Øøh NÅ??? Men jeg spurgte lidt ind til hvorfor hun lige nøjagtig ville bruge MIN han?? "Jamen hendes tæve hande C-hofter og derfor skulle hun bruge en A-hoftehanhund"...... Så snart jeg hørte det, fik hun svaret NEJ herfra. 7000,- lige ned i kloaken...
Det passede ikke damen og hun argumenterede for ved at sige at hun havde forsøgt en anden A-han, som bare ikke kunne finde ud af det og DENNE ejer havde ingen problemer med at avle på en C-tæve.. NÅ?? Men det har JEG!!! Så jeg afviste hende.
Jeg fandt så ud af hvilken hanhund hun havde forsøgt sig med og ringede til den ejer (som jeg kendte fra udstillinger). Han var godt klar over at tæven havde C-hofter, men mente ikke at det var noget problem. Nå nej, men så er jeg nok bare på tværs?
Denne dame endte med at køre hele vejen ned af kysten den aften ved Køge Bugt for at finde en hanhund med A-hofter. Det fandt hun ikke, så hun brugte en hanhund med B-hofter og lavede et kuld med en HEL del HD i....... Selektiv avl? Næppe!!!
jan 2007
-uanset om der så er mangel på avlsdyr.
dec 2006
Tiden ændren jo også racen...
Engang var collien lille og feminim at se på, mens i dag er den kommet næsten helt over i den amerikanske standard..
Sheltien bliver sku også større og større! Der er mange sheltier som er 2 cm over det allerede tilladte med 2,5cm fra standard målene..
Og 2 cm er MEGET!
Og tror sådan er det generelt for mange racer..
Er goldens ikke også blevet vildt lyse?? De er jo næsten hvide i dag på udstillingerne
maj 2007
*så skal man jo finde ud af hvilke proportioner som er "mindre" gode *
Netop. Men det kræver at man ser på sin tæve/hanhund som avlsmateriale og ser bort fra hvor skøn og sød den er. Og det kan være svært, men er efter min mening bydende nødvendigt:-)
maj 2007
Jo, der er blevet meget store og meget lyse og meget skarpe. Der er ikke meget "golden" over dem mere. Desværre. Et eller andet sted, så ER det nok "min race", men jeg kan ikke ha`at de er blevet sådan mere.
maj 2007
* Har hunden dårligt temperament, jamen så skal den self ikke avl, og det samme gælder self får sundhed osv.*
Klart, men det med temperamentet kræver IGEN at man ser objektivt på sin hund:-)
maj 2007
Så lad os sige "tilføre racen noget sundt og godt", for jeg er jo godt klar over at der ikke kan komme nyt til hele tiden:-). Og jeg VED at du er meget seriøs med din avl og at du kan forstå mine frustrationer over alt det, der bliver avlet på, som IKKE burde være sat i avlen:-))
maj 2007
maj 2007
dec 2006
Var du til udstilling med nogle af dine flatter i Vejen d. 13 juni?
maj 2007
maj 2007
nov 2006
I hvilken alder er bedst/mest hensigsmæssig at få foretaget HD-foto?
maj 2007
maj 2007
Sådanne nogle som mig, ja tak........*GGGG*
Nej, vi er ret enige selvom vi er hver vores "verden" indenfor retrieverne:-)).
Og DYB respekt til dig for det arbejde du lægger i dine hunde:-))
dec 2006
Hvis du går meget op i markprøver og linjer til jagthunde, hvad så med det ekstriørmæssige??
Vil du hellere sælge hvalpe til jagtmennesker end udstillingsmennesker??
Jeg holder mig også selv til Fyn og Jylland, gider nemlig heller ikke selv betale for at komme over broen
maj 2007
maj 2006
Men det var et hårdt slag, som man render ind i en gang imellem.
At jeg så satsede på Bianca var heller ikke så dumt, med det hun har opnået indtil dato.
maj 2007
Ja det var mig, der fik det formuleret forkert:-)) . Jeg har rette det til:
*Så lad os sige "tilføre racen noget sundt og godt", for jeg er jo godt klar over at der ikke kan komme nyt til hele tiden:-). *
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
maj 2007
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
- resultaterne er blevet væk hos DKK (og man har intet gjort for at få rettet op på "fejlen"),
- eller man har valgt at tage dyrlægens ord for gode vare og undladt at sende resultaterne ind til DKK fordi det ikke er nødvendigt at reklamere med sundhedsstatus, men vigtigst at man selv kender status(??????),
- eller man vælger at bruge status fra andet land og sådan kunne jeg blive ved...
Jeg tror desværre også at blandt gode garvede seriøse opdrættere findes en kennelblindhed som gør man ikke altid er istand til at vurdere om en hund bør indgå i avl - især hvis den har fantastiske udstillingsresultater....
Jeg har haft kennelmærke i to år og har endnu ikke opdrættet mit første kuld da jeg ikke vil gå på kompromis med sundheden selvom jeg har en fantastisk tæve...
Desuden har jeg brugt omkring 4 år på at finde en opdrætter som jeg vil købe min anden race af - en som lever op til mine krav til sundhed...
/ Trine
maj 2007
Hvor er vi enige............ AL sundhed skal være tilgængelig så vi andre har en mulighed for at vælge til eller fra!!!!
maj 2007
Ja, og det ved vi andre heldigvis også:-))
maj 2007
Det er jeg også...........Gammelt tastatur= masser af stavefejl.........*GGGGG*
Og nu kommer der sq gæster....... Jeg er så træt......*GGGG*
maj 2007
Hvorfor skal der avles på alt?