{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.404 visninger | Oprettet:

hvor mange led tilbage før ren race? {{forumTopicSubject}}

hej...

dobberman.
rotweiler

jeg har en lømmel der er blandet af disse to.

der er stamtavle på begge forældre og de bliver begge brugt til avl nu.

(en havefest og lidt for mange øl og så kom der 12 hvalpe)

mit spørgsmål går på om jeg kan avle på min blandinng og hvor mange led der skal avles dobberman på hende og hendes afkom før de er racerene igen...

er der nogen der foprstår``??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor mange led tilbage før ren race?
  • #1   4. sep 2009 Det kan du ikke. Ligegyldigt hvor mange generationer du parrer med fx stambogsførte "rotter", så vil du aldrig opnå et kuld racerene hvalpe, der kan stambogsføres.

• #3   4. sep 2009 oki jeg måtte bare lige vide...

det var nu helelr ikke derfor vi fik hende men vi har da overvejet at hun skulle have hvalpe om et par år eller tre, men hvis det her forbud kommer er det jo ike en mulighed...

• #4   4. sep 2009 nu vi siger hest. dem har jeg nemlig ogsp nogle stykker af... der kan jeg tage min hoppe og avle med ren pinto og på føllet (hvis hoppe) avle med ren pinto og igen og igen og vupti så er det raceren pinto men fuld bog... enig???

men med hunde gælder andre regler... altså kan jeg ikek bare avle på afkom på afkom på afkom og vupti så er rotten avlet ud af hende...

det lyder som om det er det eneste det handler om og det er altså iokke tilfældet, vil bare gerne vide lidt om mulighederne,....

• #6   4. sep 2009 det er da egenlig lidt underligt man ikke kan avle en uren til ren ved at avle på afkommet.. alle hunde stammer jo fra det samme og har alle været urene engang.. så det er egenlig underligt.. Men ikke noget jeg skal prøve at gøre mig klog på da jeg ingen forstand har på det smiley

• #7   4. sep 2009 Thresa -det kan man ved nogen racer... Men hundeavl er ligesom hesteavl på racer med lukket bog. I det øjeblik du bruger en hingst/hoppe uden bog, udelukker du al fremtidig afkom muligheden for en bog i det avlsforbund.

Så uanset hvor mange gange der kommes dobermann på denne hund, så vil afkommet altså stadig være en blanding. Osse selvom blandingen indeholder mest dobermann.

• #8   4. sep 2009 Thresa -en fuldblod bedækker en paint. Det kan ALDRIG give fuldblods-afkom, kun paint.

Hvis du lader en araber bedække en anden race, kan afkommet heller ikek blive araber, for den stambog er lukket.

• #9   4. sep 2009 Thresa -engelsk fuldblod er mig bekendt en lukket stambog. Dvs at krydses der med andre racer, så kan de ikke optages i stambogen.

Men uanset så kan hesteavl og hundeavl altså ikke sammenlignes. Hesteavl i for de fleste racers vedkommende blandingsavl, blot med tavler.
    Tag en race som DV f.eks. Det er blot et avlsforbund hesten kåres ind i, og er ikke afhængig af race. hvis hesten har rette type, gang osv, kan den optages i DV
    Oldenborg var engang en renracet hest, i dag er racen krydset med fuldblod for at forædle.
    Holstener, hannoveraner mm, fungerer i dag mere som avlsforbund end som egentlige racer.
    Det er faktisk kun de få racer der stadig har lukkede stambøger, som er egentlige racer, og ikke bare typer. Og har en race lukket stambog, kan der ikke optages heste der er krydset med andre racer i dem. I trakehneravlen er der så godkendte forædlerhingste der er tilladte at bruge, og det samme gælder enkelte andre racer. Men man kan altså ikke bare krydse som det passer en, og så forvente at afkommet optages i racen.

• #10   4. sep 2009 Thresa -igen: dette handler om hundeavl, og hesteavl og hundeavl kan IKKE sammenlignes.

Hesteavl er i vid udstrækning blandingsavl, det er hundeavl ikke... så vend tilbage til emnet: hundeavl

Uanset hvor meget du parrer dobermann med trådstarters hund, så er og bliver afkommet balndinger.

Og jeg mener som sagt at fuldblod har lukket stambog, men nej, jeg er ikke voldsomt inde i fuldblodsavl... det er ikke den type hest jeg interesserer mig for. Måske de har noget der ligner forregister ved DV det skal jeg ikke kunne sige. men lad os lukke den diskussion, for den har intet med emnet at gøre

• #11   5. sep 2009 ved meget små racer er det set før at man parrer en fænotypisk hund af anden race ind for at øge genpuljen i den lille race, jeg ved det er blevet gjort med den gamle danske hønsehund, der er blevet parret nogle franske jagthunde ind i den danske stamme for at stabilisere den genmæssigt og få nyt blod. dise hvalpe vil med tiden gå hen og blive "rene" racehunde, netop fordi man laver et intensivt avlsarbejde indenfor stambogen efter nøje planlagte regler, jeg tror næppe at dobermann og rottweiler bliver forenet til at forædle enten den ene eller den anden race, det er de typemæssigt for langt fra hinanden til.

Kommentér på:
hvor mange led tilbage før ren race?

Annonce