1.404 visninger
|
Oprettet:
hvor mange led tilbage før ren race? {{forumTopicSubject}}
hej...
dobberman.
rotweiler
jeg har en lømmel der er blandet af disse to.
der er stamtavle på begge forældre og de bliver begge brugt til avl nu.
(en havefest og lidt for mange øl og så kom der 12 hvalpe)
mit spørgsmål går på om jeg kan avle på min blandinng og hvor mange led der skal avles dobberman på hende og hendes afkom før de er racerene igen...
er der nogen der foprstår``??
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 326
det var nu helelr ikke derfor vi fik hende men vi har da overvejet at hun skulle have hvalpe om et par år eller tre, men hvis det her forbud kommer er det jo ike en mulighed...
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 326
men med hunde gælder andre regler... altså kan jeg ikek bare avle på afkom på afkom på afkom og vupti så er rotten avlet ud af hende...
det lyder som om det er det eneste det handler om og det er altså iokke tilfældet, vil bare gerne vide lidt om mulighederne,....
mar 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 674
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Så uanset hvor mange gange der kommes dobermann på denne hund, så vil afkommet altså stadig være en blanding. Osse selvom blandingen indeholder mest dobermann.
jan 2007
Hvis du lader en araber bedække en anden race, kan afkommet heller ikek blive araber, for den stambog er lukket.
jan 2007
Men uanset så kan hesteavl og hundeavl altså ikke sammenlignes. Hesteavl i for de fleste racers vedkommende blandingsavl, blot med tavler.
Tag en race som DV f.eks. Det er blot et avlsforbund hesten kåres ind i, og er ikke afhængig af race. hvis hesten har rette type, gang osv, kan den optages i DV
Oldenborg var engang en renracet hest, i dag er racen krydset med fuldblod for at forædle.
Holstener, hannoveraner mm, fungerer i dag mere som avlsforbund end som egentlige racer.
Det er faktisk kun de få racer der stadig har lukkede stambøger, som er egentlige racer, og ikke bare typer. Og har en race lukket stambog, kan der ikke optages heste der er krydset med andre racer i dem. I trakehneravlen er der så godkendte forædlerhingste der er tilladte at bruge, og det samme gælder enkelte andre racer. Men man kan altså ikke bare krydse som det passer en, og så forvente at afkommet optages i racen.
jan 2007
Hesteavl er i vid udstrækning blandingsavl, det er hundeavl ikke... så vend tilbage til emnet: hundeavl
Uanset hvor meget du parrer dobermann med trådstarters hund, så er og bliver afkommet balndinger.
Og jeg mener som sagt at fuldblod har lukket stambog, men nej, jeg er ikke voldsomt inde i fuldblodsavl... det er ikke den type hest jeg interesserer mig for. Måske de har noget der ligner forregister ved DV det skal jeg ikke kunne sige. men lad os lukke den diskussion, for den har intet med emnet at gøre
jan 2007
Følger: 76 Følgere: 79 Hunde: 12 Emner: 69 Svar: 879
hvor mange led tilbage før ren race?