Goldendoodle? Goldendoodle?
Heej. Jeg har set nogle billeder af sådan en hund, og den skulle ikke fælde særlig meget. Nogle der ved hvor store de bliver om den på billedet er en hval eller voksen..
http://cdn-www.dailypuppy.com/media/dogs/anonymous/coda_golden_retriever_poodle_goldendoodle_01.jpg_w450.jpg
Og om der er nogle der kender en kennel eller et sted hvor man kan købe sådan en hund?
Mange Tak På forhånd
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 24
http://img.perezhilton.com/wp-content/uploads/2008/01/mickyflores0__oPt.jpg
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 888
jeg klipper en i frisøren den har nok en nogenlunde størrelse som en golden retriever og er noget mere kraftigt bygget end en almindelig stor pudel. Den her er sort og har krøller som pudlen
Det er ganske enkelt en blanding af golden og stor pudel... for mig som frisør synes jeg ikke ligefrem den jeg klipper er køn(ikke for at støde nogen)
i forhold til en almindelig stor pudel ser den direkte tyk ud da en pudel jo er noget smalere end en golden. Den har et virkeligt tykt hoved hvor en pudel har et mere slankt hoved... den har tykke ben
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Jeg fatter ikke, hvorfor man skal lave de blandinger
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
jun 2009
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 3 Emner: 155 Svar: 478
Google den, og se hvad du kommer frem til ;0)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
mar 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Og ja som en anden skriver, så godkender lande ikke racer, det gør klubber. Labradoodle er osse "godkendt" -de har deres helt egen klub. De er ikke godkendt i nogen andre klubber. Og da det står enhver frit for at starte en klub, kan jeg sådan set lade Reiki parre Gaia i hendes næste løbetid, kalde afkommet et eller andet smart, og starte min egen klub.
Der er racer som jeg anser for værende racer selvom de ikke er FCI-godkendt. Det er bl.a. ambull. Men forskellen er jo her, at ambull har været avlet så længe og så målrettet at man faktisk har en ensartet type, man parrer ikke på tværs af racer for at opnå "produktet" og ambulls har både typefasthed, forudsigeligt udfald af egenskaber osv som ligger indenfor den udarbejdede standard.
Goldendoodle, labradoodle og hvad de nu ellers hedder de forskellige designer-dogs, har tilfælles at de ikke har været avlet længe eller målrettet nok til at have forudsigeligt udfald hvad egenskaber, udseende osv angår og så avles de stadig på tværs af racer.
Hvis man tager et kig på billeder af goldendoodles så er der dælme store forskelle i udseendet, og uden at vide det med sikkerhed, forestiller jeg mig osse at der er ret store forskelle på hvordan de er faldet ud af sind, brugsegenskaber osv
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 88 Svar: 493
Jeg syntes at dem jeg har set er meget kønnere end rene pudler, især end dem der bliver klippet "rigtigt" som i mine øjne ser frygtelig ud..
Min mening med der er at folk har meget forskellig smag, og jeg tror man skal slå kold vand i blodet omkring det med forskelligheden i racer som dem, de er begge populære som familie hunde og med mindre man skal bruge dem til noget konkret kan jeg ikke se det frygtelige i den blanding..
Jeg syntes det er mere trist med dem der anskaffer sig en blanding og tror de har sat sig ind i hvordan man skal opdrage den, men totalt har misforstået den, jeg mødte engang en blanding af puddel og bordercollie, den kønneste krøllede border, hun mente han krævede en meget hård hånd at opdrage, men han var dybt kuet og utryk ved hende, det kunne man se på lang afstand.. Men sådanne mennesker er der jo inden for alle racer såvel som blandinger..
mar 2006
Der findes altså 300 andre racer hvis man ikke synes at pudler er pæne - og hvordan de klippes er op til ejeren. Goldendoodle er langt fra det eneste alternativ hvis man ønsker sig en hund der ikke er en puddel - den er til gengæld dyr i forhold til hvad en "alm" blanding koster fordi man opreklamerer at det er en med-vilje blanding ("design"... er det det det hedder når man blander hunde?).
Min personlige mening er at man beder om at blive taget bagi når man går efter de her design-blandinger. Man kan få kastet "almindelige" blandinger i nakken der er lige søde og kønne for ingen penge.
Goldendoodle?