{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.445 visninger | Oprettet:

Laila N
Laila N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 114

Labradoodle {{forumTopicSubject}}

Så prøver jeg med en ny tekst

Faktisk er vi ret vilde med labradoren hvis den ikke bar så stor. Det er labrador delen i labradoodle der trækker mest. Men med Doodle kan man være heldig at finde en der er mindre og hvis man er heldig endda fælder mindre

Så det vi jagter er en labradoodle i mellemstr uden at ligne pudlen for meget. Jeg ved de findes for har set dem men let bliver det ikke.

Vi har fået tilbudt en sort goldendoodle forventet slutvægt 20-25 kg let krøllet

Og en rød noget mere krøllet 10-12 kg forventet slutvægt.

Kan ikke finde ud om den sorte bliver for stor. Vi har en datter på 9 år der også skal kunne gå små ture selv. Og den skal med på camping

Liaila

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Labradoodle
  • #2   4. dec 2014 Der var en, der foreslog en lagotto romagnolo, måske I kunne tage et kig på dem?

Jeg har det svært ved her "designerracer", for det er jo bare blandinger. De fleste, der laver dem, gør det primært uden at tænke på sundhed overhovedet.

• #3   4. dec 2014 I aner jo ikke hvad i får med en blandingshunde. Hvis størrelse og pels er vigtig er man nødt til at købe en raceren med stambog, så man ved hvad man får.
    Lagotto var et godt bud, hvis i er til en aktiv mellem størrelse hund, som ikke fælder for meget.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#4   4. dec 2014 Ja for mig er det også bare blandinger i princippet er alle racer jo startet som designer hunde

Mener bestemt ikke alt bare kan bør blandes vilkårligt.
    Men lige netop labrador Golden puddel er ikke så "farlig " en cocktail i mine øjne

I øvrigt mener jeg det kun er i Danmark Sverige og Norge de ikke er godkendte

Vi kører gerne til Tyskland og henter eller finder en hobby avler vi føler vi kan stole på

• #6   4. dec 2014 Men hvis du teknisk set er vild med labbens sind, vil det så ikke være lidt 'øv' at komme hjem med 'den rigtige størrelse' og så viser det sig at den bestemt ikke er labbe indeni?

Det er jo netop det med blandinger, at du overhovedet ikke kan garantere hvor meget, eller hvad, som hvalpene arver fra mor og far.

• #7   4. dec 2014 https://www.facebook.com/sarahkathrine.brandes
    Så finder jeg lige Sarah igen smiley
    Umiddelbart vil jeg mene, at en Lagotto Romagnolo lever op til alle jeres krav.
    Hvis I beslutter jer for en Lagotto, så pas på, der er en stor kennel i Danmark, som ikke er anbefalelsesværdig.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#8   4. dec 2014 Ja kende slet ikke den race vil lige se på den

• #9   4. dec 2014 Det er måske ikke en farlig cocktail i teorien, men de fleste, der avler dem, er hvalpefabrikker, og så er der en enormt stor chance for, at man får en hund hjem, som er syg.
    Så simpelt er det.

Du har ikke en jordisk chance for at vide, hvilke sygdomme hundene bærer, og når der er tale om useriøse avlere, så er 99,9999% af dem helt og holdent ligeglade med, hvad de avler på.

Der er så mange sygdomme, der bliver avlet på, det er helt hjerteskærende.

Jeg synes I skal finde jer en race, som opfylder jeres krav. Der er over 400.
    En stamtavle er ikke en garanti, men et værktøj, som gør det muligt for jer, at tjekke hvad anerne er testet for, og hvad deres resultater er.
    Labradors lider rigtig ofte af HD, hoftedysplasi. I kan sikre jer, at få en hund, som ikke har det i anerne, for HD er arveligt.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#10   4. dec 2014 Vel ikke specialdogs smiley der køber vi helt sikkert ikke fra smiley

• #11   4. dec 2014 Som jeg skrev lige før du slettede den anden tråd.
    Hvor ikke en ren pudel. Så vil I få noget mere forudsigeligt

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#13   4. dec 2014 I virkeligheden kan vi lide både labben og nogle pudlers sind( synes man er nødt til at se på forældrenes sind her) i virkeligheden er vi ikke så vild med krøllerne smiley

Nej det bliver ikke nogen let opgave kræver en lidt erfaren avler man har god tillid til

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#14   4. dec 2014 Så hellere ren lab smiley men det fylder så meget i en campingvogn

Vi har også kigget meget på tolleren men synes godt nok deres sind er meget svingende og heller ikke nogen til salg af disse.

• #15   4. dec 2014 På den anden side... er det ikke sådan at når man er på camping, så er der både fortelt og alting - og så er man vel egentligt ikke så meget inde i selve campingvognen.

• #16   4. dec 2014 Det burde være muligt at kunne finde en hund, som var lidt som en labrador i sind.
    Men nu har jeg en blanding, som ikke ligner en labrador overhovedet, og kan ikke lige komme i tanker om nogle racer, der har et sind som labben.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#17   4. dec 2014 Der er en hobby avler ved holstebro hvor mavefornemmelsen bare er god . Der er bare kun goldendoodle nu. Og der vi har fået tilbudt de to fra.,

20 -25 kg let krøllet sort
    10-12 krøllet rød
    Havde den sorte nu været 12-15 kg se så havde vi ikke været i tvivl. Mem er i tvivl om den sorte er for stor og den røde for lille og krøllet. smiley
    Det er altsammen hendes vurdering og jeg vælger at stole på hende. Det virker rigtigt.

• #19   4. dec 2014 Okay, hvad er deres avlsdyrenes resultater indenfor fx HD?

• #20   4. dec 2014 Hunsk nu at sprøger ind til sundheden dvs. der skal være taget røntgen af hofter og albuer og der skal være testet for PRA, som er en øjensygdom.
    Hvis avler begynder på sangen om at det ikke er nødvendigt at teste, så løb.

• GurliStar
    GurliStar Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 217
    #21   4. dec 2014 Whaaaat skulle lige lure pris
    11.000kr for blanding

(link fjernet)

• #22   4. dec 2014 Så bliver man godt nok tørret..... Ikke et ord om sundhed. Jeg var hoppet langt uden om.

• GurliStar
    GurliStar Tilmeldt:
    jan 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 217
    #23   4. dec 2014 13.000 for tæven

• #25   4. dec 2014 Hvorfor kigger du på forskellige pudel blandinger, hvis du ikke bryder dig om deres sind?

• #26   4. dec 2014 Altså vi slæber 2 hund på ca 20 og 10 kg med i campingvogn -og det er altså ikke en kæmpe campingvogn vi har. Uden fortelt ER det trangt, men med fortelt er det intet problem.
    Hundene har et stort bur i hjørnet af forteltet hvor de kan være når de er alene, og ellers er de jo ude når vi er det, og kun i campingvognen når vi sover.

Så en labbestørrelse kan sagtens være på camping smiley

Det sagt: jeg ville afholde mig fra at købe doodler uanset om de er lavet på labbe eller golden.
    Dem jeg har mødt har været søde hunde. meget varierede i både størrelse, pelstype og sind, men i det store hele søde hunde.
    MEN jeg har endnu til gode at se en eneste ordentlig opdrætter af doodler. Det er enten hvalpefabrikker, eller folk der slet ikke har begreb om hvad de laver/tror på at man, når man blander to racer, KUN får det bedste fra begge og derfor slet ikke behøver bekymre sig om racerelaterede lidelser osv, og i øvrigt ikke er heeeelt ærlige omkring hvad det er de sælger (altså sælger dem som værende garanteret allergivenlige, ikke fældende osv)

Var det mig ville jeg enten finde en renracet mellempuddel eller en helt anden race, hvis i mener labben er for stor

• #27   4. dec 2014 Laila: Med alt respekt, men det virker ikke ret gennemtænkt det du har gang i....

• #29   4. dec 2014 jeg kender en familie på far, mor og 2 voksne trunter... og vi taler 'velvoksne' trunter.. som sagtens kan tage på tur i campingvogn med deres labbe smiley

• nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #31   4. dec 2014 Undskyld til trådstarteren, lige et lille sidespring:

Inge R: hvilken kennel er dette? Jeg har kigget lidt på Lagottoen selv, og der er meeget få opdrættere i danmark, eftersom hvad jeg kan se. Har hørt noget om, at kennel Ydus blue ikke skulle være så god? er det den?

• #32   4. dec 2014 Vil kun tilføje: HØRT til hvad Majbritt skriver i # 1 - endnu engang må man undre sig over, hvorfor ikke bare tage en raceren, der opfylder de krav man har, hvor man samtidigt har fået helbredsundersøgt forældredyr for eventuelle racerelaterede sygdomme. Med blandinger kan få lidt af hver eller intet - men det er som at købe katten i sækken.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#33   4. dec 2014 Jeg kan ikke rigtigt finde en race der opfylder vores ønsker. Labradoren er den der kommer tættest på.

Er blevet ringet op af en der har en tysk avlet hvalp vi kan købe. Dog hanhund. Ender på omkring 40 cm +- 5 cm
    Begge forældre testet for hd og også øjensygdommen. Og billigere end den i holstebro.

• #34   4. dec 2014 Det med den tysk avlede hvalp, får mig til at tænke at det er en hundehandler der prøver at sælge dig en hvalp.

• #35   4. dec 2014 En tyskavlet hvalp o.O
    Håber da sørme den person bor i DK OG har den opdrættet i DK med mindre du vil importere en hund fra Tyskland, men så er der en del regler du skal have styr på først. Se på FØdevarestyrelsens hjemmeside.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#36   4. dec 2014 Jeg har ikke skrevet jeg hverken kan lide Golden, lab eller puddel. Pudler varierer meget i sind men kan lide de er nogle kloge nogen. Labbens sind og udseende er jeg vil med. Det samme gælder Golden. De er bare lidt store.

• #37   4. dec 2014 Præcis Anne Julie.
    Hvis hvalpen er opdrættet i Tyskland, men taget til DK og først derefter sælges hér, så skal man holde sig langt væk. Så er det næsten 100% en hundehandler.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#38   4. dec 2014 Ja den er opdrættet i Danmark.

• #39   4. dec 2014 DKK: Især når den så oven i hatten er billigere....

• #40   4. dec 2014 Hvis du ikke kan finde en race, der opfylder dine ønsker, så er det jo bare at lede videre...

Det er hul i hovedet at købe en blanding mellem to racer man ikke ønsker.

• #41   4. dec 2014 Du skrev lige at den er tysk avlet...? (altså den "billige")

• #42   4. dec 2014 Den tyskavlede ville jeg ikke røre med en ildtang, udfra den smule du skriver her.

Giv mig EN god grund til hvorfor en dansk opdrætter skulle tage til tyskland, hente en hvalp, for så at sælge den til dig her.
    -er temmeligt overbevist om at det er en hundehandlerhvalp.

Det sker ganske ofte at gode opdrættere henter en hvalp i udlandet -men så er det altså efter nøje at have udvalgt den, og fordi man håber den kan bruges i ens avl, ikke for at sælge den videre til en eller anden "tilfældig" interesseret.

Der findes afsindigt mange racer -jeg har svært ved at tro at der ikke findes en der passer til jer, uden at det skal være en doodle -igen, de doodler jeg har mødt, har været sde hunde. Men det er stort set ikke muligt at finde en ordentlig opdrætter, så det er simpelthen ikke noget jeg ville støtte ved at købe.

Hvad er det i søger? Hvad er det i kan lide ved labben?
    Og hvad er det ved pudlen i ikke kan lide?

Jeg tænker om en cotton de tulear kunne være noget for jer (de kan klippes, så er der ikke mere pelspleje end der ville være på en doodle)

• #43   4. dec 2014 Og hvor kan du se hundenes resultater?
    Det kunne næsten lyde som om, personen har set den her tråd, og så prøver at sælge dig en hvalp på en løgn..

• #44   4. dec 2014 tjaa jeg undre mig så over man mener at en 9 årig skal kunne lufte hunden selv. Synes godt nok det er tidligt ,men kan da godt ske det bare er mig min datter fik i hvertfald ikke lov til at gå med hunden alene i den alder , heller ikke selv om den var ekstremt velopdrage og kunne stor set med alle hunde.

For der er ingen garanti for hvordan de andre hunde man møder reagere og en niårig kan altså ikke overskue at skulle skille to hunde af, fordi Hr. jensens aggressive møghund igen igen render løs.

og 11.000 for en blanding uden garanti for hvordan den falder ud wow det er noget af et sats især hvis man ikke er super vild med den ene race der er i hunden.
    vil man have en blanding bør man som minimum kunne lide de racer der er i hunden så meget at man også ville kunne forestille sig at have dem i hjemmet hvis de er racerene

• #45   4. dec 2014 Sabrina -det afhænger jo nok lidt af hvor man bor. Og så skrives der "gå små ture" så jeg opfatter det ikke som om datteren skal stå for al luftning.
    Min bror og jeg luftede osse familiens hunde i den alder -det kunne man sagtens hvor vi boede dengang, og vi havde strenge regler for hvor og hvor langt vi måtte gå.
    Det ville man osse sagtens kunne her hvor jeg bor nu -og nogen gør det da osse. Bl.a. luftes en lille shih tzu næsten dagligt af et søskendepar på 7 og 10 år. De ved hvor de må gå, og vi andre ved at når de skal passeres, skal der lige vises lidt hensyn, fordi de er alene ude med vovsen.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#46   4. dec 2014 Jeg ved kun der er tyske papirer på den men at den er født ved Ålborg. Jeg hører nok mere i morgen.

• #47   4. dec 2014 Jeg ville løbe skrigende væk fra det der tilbud.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#49   4. dec 2014 Chip vaccineret papirer grundig dyrlæge tjek eu pas.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#51   4. dec 2014 Nu ved jeg godt at børn står i højere kurs end da vi var børn smiley meen mener nu også man skal vise børn en smule tillid. Og det er et stille og roligt sted vi bor. Hvis jeg tænker på alle de hunde jeg har luftet som barn. Det gav mig så meget. Og man kan også vælge at være bange for alt. Det er jeg færdig med. Livet skal leves.

• #52   4. dec 2014 Jeg undres altså også. Det giver ingen mening.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#54   4. dec 2014 Hvordan det kan lade sig gøre med danskavlet hund med stamtavle fra Tyskland må jeg spørge lidt mere ind til i morgen. Hun skrev noget om at den var grundig dyrlæge tjekket pga papirerne

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#56   4. dec 2014 He he så er vi så heldige at vi bor et sted hvor tiden er gået lidt i stå. I en lille by med 3000 indbyggere med opland. Her leger man også på vejen til langt ud på aftenen om sommeren ligesom da jeg selv var barn 10-12 børn der er møg beskidte og har det så sjovt.

• #57   4. dec 2014 Altså der er under alle omstændigheder tale om ulovligheder.
    For hvis hundehandleren taler sandt, så har h*n ulovligt taget uvaccinerede hunde over grænsen, for at spare mindre end omkostningerne til transporterten fra Ålborg til Tyskland.

Seriøst så lyver hundehandleren selvfølgeligt

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#58   4. dec 2014 Ja stamtavle. Det står der i den SMS jeg har fået.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#59   4. dec 2014 Ser står også den er vaccineret

• #62   4. dec 2014 Hundehandleren må virkelig tro at h*n har et fjols på krogen.
    For ingen andre kan da tro på det vrøvl

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#63   4. dec 2014 Ej hvor er i søde herinde

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#64   4. dec 2014 Moren er en mahogni Labraddodle på 43 cd, faren er en abrikos Puddel på 33 cm. Begge forældre er HD og ED fri.
    Hvalpene vil få en stille og rolig opvækst, de er født og opvokset inde. Når det er muligt kommer de ud og løber i frie omgivelser.
    De vil slutte af med at sove 2 og 2 så overgangen ikke bliver så brat.

Lidt af teksten

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#65   4. dec 2014 Beskrivelse:
    Labradoodle, 1 HAN TILBAGE

Labradoodle i specielle farver, F1B i mellemstørrelse.
    Salgsklare 1/12

Moren er en mahogni Labraddodle på 43 cd, faren er en abrikos Puddel på 33 cm. Begge forældre er HD og ED fri.
    Hvalpene vil få en stille og rolig opvækst, de er født og opvokset inde. Når det er muligt kommer de ud og løber i frie omgivelser.
    De vil slutte af med at sove 2 og 2 så overgangen ikke bliver så brat.

Der medfølger:
    Rejsepas
    Halsbånd
    Vinterdækken
    Trøje
    Sele
    Grundigt dyrelægetjek pga. stamtavle som kan tilkøbes for 1000 Kr.
    Chip

• #68   4. dec 2014 Den kan da sagtens have stamtavle -den kan bare ikke have den ved DKK/FCI. Der er altså ikke copyright på stamtavler, så alle der vil, kan lave dem, enten hjemme ved egen computer, eller ved en af de mange andre klubber end FCI.

Men bortset fra det, så synes jeg nu osse det lyder noget suspekt det der. Det giver absolut INGEN mening at fragte hvalpe fra Aalborg til Tyskland for at få chippet og vacc... og er i øvrigt ikke lovligt, idet en uvacc hund ikke bare sådan lige må tages over grænsen.
    Så det er altså langt mere sandsynligt at hvalpene er født i Tyskland (eller et eller andet østland, hvem ved) og så fragtet til DK for at blive solgt.

Lad nu være med at tage "opdrætteres" ord for gode varer uden videre -vær skeptisk. Det er altså tilladt liiige at spørge sig selv om det her overhovedet giver mening.
    Og prøv at google opdrætters kennelnavn (eller eget navn) og se om der evt dukker noget op. Når folk har dårlige erfaringer, ender det jo ofte på nettet.

• #69   4. dec 2014 Fup og svindel.
    Blandingshunde kan ikke få stamtavle?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#70   4. dec 2014 Jeg skal heller ikke bruge tavle til noget hvis du tænker udstilling osv men det var da rart at se med hd osv

• #71   4. dec 2014 Alexandoria -jo de kan, det handler bare om at finde en klub der vil lave den (og de findes -tag bare CKC for lige at nævne en der er forholdsvist kendt)

Du kan ikke bruge tavlen til ret meget andet end at sige du har den, men du KAN få tavle

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#72   4. dec 2014 Vi har søgt opdrættes navn på nettet

• #74   4. dec 2014 Ej, men ikke en seriøs stamtavle. Det andet er sådan noget fis.

• #75   4. dec 2014 Mon ikke det er gået op for laila, hvad den generelle holdning til blandingshunde er herinde? Man kunne få det indtryk, at nogle elsker at vade rundt i gentagelser. Hvorfor?
    Beats me!

ps! Jeg synes også, at det er et dumt projekt, hun har gang i.

• #76   4. dec 2014 Laila -tavlen er mest af alt et redskab til at vælge den rette hvalp. Så uanset om du vil udstille, avle eller "bare" have familiehund kan den altså være relevant.
    Det væsentlige er her at man kan se tavlen INDEN man bestemmer sig for at købe hvalpen. Hvad nytter det at man opdager at tavlen er fyldt med hunde med HD, når man allerede har hentet hvalpen smiley

Men den tavle der kan tilkøbes her, er altså intet bevendt. I bedste fald er den lavet ved en mindre klub der næppe fører noget register over sygdomme, i værste fald er det en hjemmebikset en som opdrætteren selv laver

ved DKK koster en stamtavle i omegnen af 500kr +/-. Dvs at det altså ikke er tavlen i sig selv der gør hunden dyrere, det er det arbejde der lægges i avlsdyrene som betyder at hvalpene overhovedet kan få tavle.
    Og ved enhver seriøs klub, er det sådan at opdrætter er forpligtet til at stambogsføre ALLE de hvalpe han/hun laver -man kan altså som køber ikke vælge til og fra... enten har kuldet tavle, eller osse har det ikke.

Det virker helt tåbeligt at man skal betale SÅ mange penge for en tilfældig blandingshund... og så ovenikøbet skal betale yderligere 1000kr hvis man gerne vil have en mere eller mindre værdiløs stamtavle med.

Jeg kan sagtens se at labradoodler ser frygteligt søde ud -men jeg vil altså kraftigt anbefale at vælge en race hvor avlsarbejdet er noget mere seriøst.
    -du er jo villig til at ofre en god slat penge på hunden.. hvorfor ikke bruge dem på ordentligt avlsarbejde?

• #77   4. dec 2014 Nej du skal ikke bruge stamtavle til noget, og derfor tilbyder hundehandleren dig en rabat. Og mange hopper på den, men fakta er at du køber et gadekryds,
    Den sidste idiot er ikke født endnu smiley

• #78   4. dec 2014 Jeg har intet imod blandinger, hvis de er gennemtænkt eller avler som minimum har fået tjekket forældrene. Så er det fine by me.

Men det her minder mest af alt om hundehandlere.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#79   4. dec 2014 Det er jo udbud og efterspørgsel. Der er flere købere end sælgere. Så priserne er vildt høje 11.000 er det næstbilligste jeg har det. Dyrest 15.000

Denne her 8.500 kr

• #81   4. dec 2014 Du kan få to stamtavle labradors med gode resultater for næsten samme pris, og muligvis også en puddel med stamtavle og gode resultater for under.
    Det er en afsindig pris at give for en blanding.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#82   4. dec 2014 Det er forældrene alle tjekket og undersøgt og med papirer - dem i holstebro til 11.000 kr

Men det er åbenbart prisen og de er revet væk.

Det er det værste ved denne blanding at de er så eftertragtet.

• #84   4. dec 2014 Nej. Det værste er at 90% af avlerne af dem er hvalpefabrikker...
    Og dem støtter folk, når de køber de hvalpe.

• #86   4. dec 2014 Men hvad er årsagen til at du vil have lige netop en labradoodle?

Du bryder dig ikke så meget om pudlens svingende temperament. Du bryder dig ikke om labbens størrelse -hvad nu hvis din hvalp får labbens størrelse og pudlens sind?

Jeg har ikke noget imod blandinger -faktisk har de fleste hunde vi har haft i min familie været blandinger.
    Men sagen er den, at når man køber en blanding, så skal man være ok med alle de racer den er blandet af, for man ved ikke på forhånd hvilke(n) af racerne der vil slå igennem.
    Så man bør aldrig købe en blanding der indeholder en eller flere racer, som man ikke ville eje i renracet udgave.

Og her er der så endda tale om noget der lugter ret meget af hundehandel/hvalpefabrik -synes det ville være en rigtig god ide at lede videre.

Selvom den hund du får, sikkert vil være en dejlig hund som du vil blive glad for, så skal du altså huske på at du ved at købe den, støtter opdrætteren økonomisk. Og hvis det arbejde opdrætter laver, ikke er i orden, jamen så er det altså det du støtter alligevel... og ganske ofte ser vi herinde, at folk først EFTER de har købt en hundehandlerhvalp, begynder at råbe op om hvor dårligt det er at der findes hundehandlere, at nu skal vi alle hjælpe med at få dem lukket osv...
    -de glemmer bare at hundehandlerne kun findes, fordi der er folk der køber hvalpene

• #87   4. dec 2014 Hvis du vil betale 8.500kr for et gadekryds, har jeg en billig bro til salg i San Francisco, eller et kæmpe tårn af skråt i Paris til virkelige billige penge. smiley
    Ingen kan da være så naiv.
    Måske er det bare den anden troll i dag på HG

• #88   5. dec 2014 Hvis det ikke er så vigtig med stamtavle og HD, AD osv., hvorfor ikke bare finde en labrador blandet med en anden, mindre jagthund? Markedet er fyldt med sådanne hvalpe og de koster langt under det halve af 8500 kr. Jeg kender forresten en labradoodle. Dejlig hund, men meget vand/mudder/pjask glad og han er vist lidt af et mareridt at få ren igen pga. blandingspelsen når først han har rullet sig i en gang pladder. Han skal også klippes for at holde pelsen, så noget pelspleje er der.

Og ja... jeg har tavlehund, bruger ikke tavlen til noget som helst, men den blev brugt til at vælge en hvalp der sandsynligvis ville være fri for HD, AD og epilepsi, fordi jeg kunne se sundhedsresultater flere generationer tilbage, på tidligere kuld fra tæven og hannen osv.

Men sørg i det mindste for at tæven og hannen er blevet tjekket for det de nu skal tjekkes for og kræv at se dyrlægepapirer på det med reg. nummer og hele molevitten. Nogle folk har det med at lyve så det driver.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#89   5. dec 2014 Det er jo sind , pels og størrelse der tiltrækker så mange. Tror der er rigtig mange som os tænker idealhund labrador der måske fælder lidt mindre og lidt mindre i str.

Er i øvrigt vokset op med pudler og har selv haft boxer

Sagen er at specielt vores datter har meget meget brug for en lille ven. Hun har været meget igennem eller vi som familie har. Så jo er nok lidt i panik. På hendes vejne.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#91   5. dec 2014 Pudler med svingende sind mener jeg ikke samme hund men fra hund til hund. I min barndom havde vi 3 pudler. De to var gode som dagen var lang og den ene var en aggressiv lille en.

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.547
    #93   5. dec 2014 Jeg synes det er den mest fantastiske ide, Laila. Både det med en blanding med et fint navn, at du køber den i panik og du sætter din datter på 9 til at lufte. Knald gode ideer det hele.

Drop det der dyrlægetjek og stamtavlen.....den fikser jeg. Jeg har en rigtig god printer. Jeg skal gøre det for det halve.

• #94   5. dec 2014 Jeg forlader tråden.
    Ingen kan være så naive. Der må simpelthen være tale om endnu en troll.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#96   5. dec 2014 Jeg er vildt overrasket over hvor ondskabsfulde i er.

Selvfølgelig er det da ikke vores datter der skal lufte den . Det er vores ansvar. Men hun må gerne

Og det med panikken ja det er samt men det panik jo som regel. Men det er svært når vi kan se hun har det svært. Vi har hele tiden haft plan om en hund men først til sommer. Nu har vore livssituation bare ændret sig så meget.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#97   5. dec 2014 Maibritt der står han ikke egner sig til børn

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#98   5. dec 2014 Jeg kan simpelthen bare ikke finde en race hverken raceren eller blanding der passer bedre til det vi kunne tænke os. Hvis der findes nogen jeg har overset må i endelig gerne hjælpe konstruktivt. Udseende er vi mere på labradorens side

40-50 cm. Lærenem. Børnevenlig . Hvis muligt gerne korthåret. Glad og arbejdsvillig men ikke let at stresse. Ikke en strejfer.

• #99   5. dec 2014 Den her?

profilbillede
  • Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#100   5. dec 2014 Prøver du at sige at det vi søger ikke findes smiley

• #101   5. dec 2014 Det er fint nok at høre hvad I gerne vil ha`, men hvad kan I tilbyde en hund i hverdagen? Det er nok så vigtigt at vide før man begynder at finde racer.

• #102   5. dec 2014 Tja en engelsk cocker måske? (IKKE Ft'er ) Men de er forholdsvist aktive, så de skal man have i baghovedet.

Den der med at købe hund i "panik" er bare en rigtig dårlig ide... ikke kun for hunden, osse for jeres datter.
    Hvis hun har haft en svære periode, er det da ENDNU mere vigtigt at den hund i får, osse bliver en succes-oplevelse.

Jeg ville droppe tanken om at den skal ligne en labbe, og istedet finde en hund i passende størrelse og med passende temperament, samt en pelspleje i kan overkomme.
    -en labradoodle skal jo altså i øvrigt have temmeligt meget´pelspleje, altefter hvordan pelsen falder ud. Nogen får pels stort set som pudlen, mens andre får "pudelpels" men med underuld... og sidstnævnte er altså noget plejekrævende, osse selvom de klippes regelmæssigt.

En mulighed kunne måske ellers være en cavalier -praktisk størrelse, pelsplejen er overkommelig, og de er meget lærenemme og samarbejdsvillige. Der er dog nogen hjerteproblemer man skal være obs på når man vælger opdrætter/hvalp.

Uanset hvad i vælger, så skal i altså vide at en labradoodle IKKE er en labrador i mindre udgave og som ikke fælder... så simpelt er det bare ikke.
    Og husk på at det jo altså ikke er racernes bedste eksemplarer der bruges til blandingsavl.

Og så lige til sidst: ingen skriver som de gør før at være ondskabsfulde. Vi er allesammen hundetosser og ønsker blot ikke at du falder i den fælde som du er godt på vej til at hoppe i med begge ben...

Vil i have blandingshund er det fair nok, køb sådan en. Men lad være at støtte al den tåbelige avl af doodler. I finder næppe blandingsavl hvor begge forældre er gennemtestede osv... men i det mindste kan i undgå at støtte hvalpefabrikker, hundehandlere og andre der bevidst prøver at snyde folk

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#103   5. dec 2014 Mindst 1 1/2 times gå tur om dagen. Men det bliver nok noget mere hvis jeg kender os ret i hvert fald de fleste dage. Hundetræning. Og evt agility og sporarbejde.

Ingen intentioner om udstillinger eller prøver.

Stor indhegnet have.
    Masser af leg og omsorg. Men også opdragelse.
    Ikke for meget pelsplege.
    En del af familien så den er med overalt.

Ln

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#104   5. dec 2014 Vi har ikke følt der var nogen der kunne opfylde det vi ønskede så har prøver at gå på kompromis med pels og str og der har vi nok mest kigger på

Labrador
    Golden - den lille model
    Labradoodle
    Toller
    Springer spaniel

• #105   5. dec 2014 Hvad er den lille model golden?

I har ikke tænkt på en mindre hund? Nemmere for datteren at gå med og meget nemmere at have med på camping? Evt. en voksen hund?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#106   5. dec 2014 Michelle ved godt det ikke er så simpelt - derfor har jeg jo også brugt meget tid og endnu ikke fundet noget. Men skulle den så galde mere ud til pudlens side så går det nok. Så lever vi med det. Det er jo ikke dobbermann og rottweilerblanding.

Ft hvad står det for?

Cavelier kan jeg simpelthen ikke lide udseendemæssigt.

Men tak for dit ellers konstruktive indlæg. Som kan bruges til noget

• #107   5. dec 2014 FT= Field Trial= Jagtlinier.

• #108   5. dec 2014 Jeg ville ikke umiddelbart foreslå en springer -tænker at en engelsk cocker ville være mere overkommelig.
    En springer er en dejlig hund, men det er osse i høj grad en "arbejdsnarkoman" og dem jeg har kendt, har alle haft stress-tendenser hvis ikke de blev brugt og håndteret korrekt... Det er altså ikke hunde for "hvem som helst". En cocker er osse aktiv, men dog mere egnet til "allround brug" og aktiv familiehund.

En dansk/svensk gårdhund kunne måske osse være en mulighed. De er aktive uden at "kravle på væggene", gider både at tøffe rundt i haven og være aktive til hundesport, generelt en sund race, håndterlig størrelse, osse for datteren, venlige og meget lærenemme.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#109   5. dec 2014 Jo Mette. Nu er sagen at vi er boxer mennesker( hvilket vi ikke skal have denne gang) det er liiidt svært at gå ned i en lille hundestr.

Så der var mellemstr et kompromis. Så det ikke bliver for voldsomt for hende og vi ikke føler vi falder over den.

Men jo må gerne være lidt mindre bare ikke helt bette. Så bakker min mand smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#110   5. dec 2014 Engelsk cockerspaniel kræver se ikke en del pelsplege.

• #111   5. dec 2014 Cockeren skal trimmes. Men det skal springeren også.

• #112   5. dec 2014 Hvad med en whippet?

• #113   5. dec 2014 En welsh springer spaniel (det er ikke det samme som en engelsk springer) kunne måske osse være et bud -kender ikke racen super godt, men de par stykker jeg har kendt har været rigtigt skønne hunde. Stadig en aktiv hund og lærenem. Pelsplejen overkommelig og meget venlige hunde.

Islandsk fårehund fås osse i en korthåret variant -den er ikke korthåret som f.eks. en labrador, men dog temmeligt kort i forhold til den "almindelige" langhårede.
    De er osse lærenemme, aktive uden at kravle på væggene, venlige overfor alt og alle. Men kan være temmeligt gøende.

coton de tulear har jeg jo allerede foreslået, men nævner dne lige igen i tilfælde af du har overset den.

Er lidt i tvivl om hvor stor en hund i ønsker -hvor stort er for stor, og hvor lille er minimum?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#114   5. dec 2014 Synes altid dansk svensk hårdbunden strejfer og gør helt vildt.

Med boxer er vi jo vant til en ikke gøende hund og det er dejligt. Selvfølgelig skal de kunne gø - men ikke konstant.

Men kigger lige lidt mere på cockerspaniel den engelske.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#115   5. dec 2014 Er der sådan generelt aversion mod labradoodle eller er det blandingshunde generelt

• #116   5. dec 2014 Hov -tolleren ville jeg i øvrigt fravælge når du skriver i ikke ønsker en hund der stresser. Måske har jeg bare ikke mødt den rette, men samtlige jeg har mødt, har haft nemt til stress, og det skal man jo kunne/ville håndtere.

Ang pelspleje, så synes jeg ikke cockeren er slem. De skal trimmes, men sørger man for at gøre det regelmæssigt, er det ikke slemt.
    Mine bedsteforældre havde cockere og en enkelt springer, hele min barndom og teenageår. Der var da lidt børstning, men ikke mere end måske 10min en gang om ugen + trimning engang imellem

• #117   5. dec 2014 Aversionen mod doodlerne er nok at selv manden, som "opfandt dem" fortrød noget så bitterligt. Det er den ene side. Den anden er at den person herhjemme som er kendt/berygtet for at lave doodler har masser masser og masser af hunde.

Derudover ER vi nogle stykker (og bare kald os snobber smiley ), som mener at hvis man køber med DKK/FCI tavle, så har man et redskab til at finde så god en sundhed som det er muligt at finde på hvalpe i den alder.

• #118   5. dec 2014 De tollere jeg har mødt har ikke været gode i temperamentet. Jeg VED ikke om opdrætterne er ved at få rettet op på det, men det håber jeg.

• #119   5. dec 2014 Det er for mit vedkommende ikke en aversion mod blandinger, herunder labradoodle.

Problemet med labradoodle er for det første at man sælger en hund for noget den ikke er:
    den er IKKE en race, den er en blanding (der er hverken typefasthed eller noget som helst andet, som skal være tilstede for at kunne tale om en race)
    Det er IKKE kun de ønskelige egenskaber der gives videre, så man er IKKE garanteret en hund med pudlens pels og labbens sind, sådan som avlerne påstår

For det andet at de der avler dem, enten er hvalpefabrikker (og den slags skal man IKKE støtte), eller er private som simpelthen ikke ved hvad de laver og/eller selv er hoppet på den der med at det kun er de bedste/mest ønskelige egenskaber fra begge racer der gives videre til afkommet.

For det 3. at de så tillader sig at tage 10-15000 for en blandingshvalp... uden tavle, oftest uden de relevante tests af avlsdyrene og lavet på avlsmateriale der oftest ikke havde kunnet godkendes i en anerkendt klub

-det er slet og ret at narre folk, og det er ikke ok.

Vil man købe en blandingshvalp, så fred være med det. Det er fint med mig, bare man ser sig for og sørger for at de racer der er blandet af, passer sammen (altså ikke noget med mops og ruhåret hønsehund e.l.) og at de vokser op under ordentlige forhold

Skulle jeg selv have blanding, købte jeg en voksen hund, så ved jeg hvad jeg får -men jeg har ikke sådan pr definition noget imod at andre køber blandinger.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#120   5. dec 2014 Nu brugte jeg jo ekstra krudt på tolleren. Og sindet har ikke umiddelbart så racetypiske tegn. Det svinger utrolig meget når man spørger toller ejere. Det er lige fra den stressende aggressive til den dovne rolige. Så kom aldrig helt frem til hvordan sindet var andet end at det var nødvendigt at iagttage mor og far hundens sind

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#121   5. dec 2014 Islandsk fårehund gør og gør og gør . Det bliver det ikke. Lige netop gøen kan være så svært at pille af,

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#122   5. dec 2014 Cockerspaniel skal børstes meget. Kan man selv lære at trimme. Ved bare vi helst selv vil gøre det. Men sindet lyder dejligt.

• #123   5. dec 2014 Laila -og kig meget gerne på søskende, tidligere kudl hvis de har nogle osv... Det der sind er en diffus størrelse der godt kan springe generationer over smiley

F.eks. har Reiki mange fællestræk med sin oldefar (siger opdrætter -jeg har aldrig mødt hans oldefar), mens han kun har meget lidt tilfælles med en af sine kuldbrødre og det gælder både mentalt og fysisk.

Generelt oplever jeg dog tolleren som en forholdsvist aktiv hund med let til stress og en ikke så velfungerende "tænd/sluk"-.funktion. Er den først "på" har den svært ved at falde ned igen (til sammenligning har labben jo sådan generelt set en meget meget god tænd/sluk-knap).
    -det lyder meget negativt, sådan er det ikke ment. Men det er jo forskelligt hvad vi ønsker af vores hunde, så det vil osse være forskelligt hvordan folk opfatter deres toller smiley

Personligt opfatter jeg den ikke som en ukompliceret og ligetil hund, sådan som jeg gør med f.eks. labbe og dansk/svensk. Men jeg har self ikke boet med den, så det er altid nemt at stå på sidelinien og sige smiley

Tænkte lige -hvad med corgierne har i kigget på dem? Det er i HØJ grad store hunde i knapt så store kroppe. Og enormt charmerende og sjove.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#124   5. dec 2014 Jeg tror dem der kigger på labradoodle udmærket er klar over at det i'et blandinger.
    Men det er bare ikke for mig kritiske racer at blande. Det er ok racer begge to.
    Dem i holstebro er jeg ikke et sekund i tvivl om har fået den rette opvæskst.
    De har en annonce på gul og gratis og man kan se film på deres hjemmeside. Jeg ved hvem de er er søde og meget hæderligere mennesker. Hvorfor de så tager så meget? Går nok til deres projekt i Afrika.

Men sind kan man aldrig garantere uanset race . Lige der findes der ingen garantier.

• #125   5. dec 2014 Aversion vil jeg ikke sige, men lige det med meget dyr blanding, tysk import, stamtavle på blanding osv. Det lugter langt væk af svindel, hvalpefabrik og udnyttelse af godtroende hundekøber. Lad være med at falde for den, for så støtter du bare hele den lyssky forretning.

Og med mindre blandingen er af stambogsførte, testede forældre, så har du bare ikke samme mulighed for at tjekke helbred som du har med en tavlehund, men derfor kan man jo stadigvæk godt finde blandinger hvor forældredyrene er testede og det øger jo chancen for at finde en sund hvalp.

Der er ikke noget galt med blandingshunde, men jeg synes stadigvæk at man skylder sig selv at læse op på lektien, selvom man vælger en blanding, på nøjagtig samme måde som når man vælger en tavlehund. F.eks. at labradoodles har risiko for HD og at der kan være meget pelspleje, eller at mange små racer og blandinger deraf kan have problemer med patella lux, mens andre racer og blandinger deraf kan have problemer med allergi osv. Samtidig er man aldrig er sikker på til hvad side en blanding falder ud.

Der er flere hundrede racer at vælge imellem og så specifikke er jeres krav heller ikke, så det burde være muligt at finde nogen som passer til jer. Jeg vil foreslå at I tager på biblioteket og låner en masse hundebøger og gerne et par stykker hvor I kan læse op på de forskellige racer, så er I bedre rustet til at finde det perfekte match, også selvom I ender med at vælge en blanding.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#126   5. dec 2014 Mette det skulle vel aldrig være specialdogs. Det er i hvert fald et sted jeg går en stor bue uden om. De vokser jo op i burde. Det er de nødt til med så mange hunde. Mener for øvrigt det er dem der tager 15.000

Diamentrale modsætning til dem i holstebro.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#127   5. dec 2014 Cotton de t for lille og aaaalt for meget pels

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#128   5. dec 2014 Og ups whippet den er ikke mig

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#129   5. dec 2014 Lige nu er der
    Labradoodle tager chancen og tager det med man får. Mest puddel mest lab?

Cockerspaniel så skal vi tage pelsplegen med.

Labrador accepterer str. Og så går der nogle år før vores datter kan gå små ture alene med den. Og vi stiller hundebur i fortalt med noget vand ordning så vi kan gå for et par timer.

Lille Golden som for labradoren.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#130   5. dec 2014 Vi har hundebøgerne herhjemme. Så vi har læst om sååå mange racer. Der findes ufattelig mange terrier smiley

Men i dag bruges nettet også meget

• #131   5. dec 2014 Ang "lille golden" skal i altså liiige huske at der er andet en størrelse til forskel på de to typer. Dem du betegner som små goldens, er jeg sikker på er jagtlinierne (som typisk er lettere/mere adræt bygget, og ofte ikke helt så pelsrige).
    Og der er temmeligt stor forskel på jagtlinier og udstillingslinier både fysisk og mentalt, så det skal man altså lige have i baghovedet inden man vælger den variant, alene pga størrelsen (de er i øvrigt ganske ofte ca samme højde, det er blot typen der er forskellig)

Ang cockeren så er der ikke mere pelspleje med sådan en end der vil være ved en labradoodle.
    Ved doodlerne er der jo forskellige muligheder, men normalt vil pelsen varierer fra pudelpels til en blanding af lab/puddel. jeg har endnu til gode at se en med ren labbepels. Så det er hunde der skal klippes regelmæssigt og børstes ofte.

Så pelsplejen synes jeg ikke skal afskrække jer fra at vælge cocker, hvis du ellers udover dette synes den passer til jer. Dog skal man være obs på at sådan generelt set er der nogen af farverne der typisk har større pels end andre. Og meget pels vils self kræve mere pelspleje.

Uanset vil det vare nogen tid før jeres datter kan gå med den -hvalpen skal jo først have lært den basale lydighed før den kan sendes med et barn på tur. Og den slags tager tid, hvis ikke i vil risikere at både barn og hund får trælse opleveser

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#132   5. dec 2014 Jeg tror såmænd vores datter vil være pavestolt ves at gå 10 min ned af vejen,
    Kan de blive så veltrænede de kan gå uden snor eller strejfer de også typisk. Feks hvis havelågen ikke er lukket.

Det var så fantastisk med vores boxer. Han viste lige hvor grænsen var od det er dejligt at kunne lave gennemtræk i huset uden hunden er væk. Det giver en god og dejlig ro og frihed.

Har mødt 4 labradoodle. Alle 4 havde meget roligt gemyt, en lignede labrador fuldstændig , en en krøllet labrador. Og to sådan charmerende terrier agtig strit. Men alle var så søde og rare og i ballance. Er sikker på de to der havde strit smilede hele tiden. Der valgtes min interesse første gang. 10 min med børste var alt en gang om ugen. Den ene var med på,arbejde påset turistkontor og kander var mange kunder. Han passede alle børnene smiley så mener til stædighed ikke det er så ufornuftigt med lige de tonarter sammen.

• #133   5. dec 2014 Som sagt har dem jeg har mødt osse været søde hunde. Mit problem er ikke med hundene men dem der laver dem... og dem støtter man nu engang ved at købe hos dem.
    eller jo, et problem har jeg med hundene, og det er at der sjældent testes for alle relevante sygdomme, og begge racer har altså noget at døje med (HD, AA, epilepsi mm)

hmm ja, og så at man ikke på en lille hvalp, kan se hvordan pelsen bliver -den kan kræve alt fra et par minutters børstning en gang om ugen til mere eller mindre daglig børstning (og i begge tilfælde derudover regelmæssig klipning)

Så hvis det er vigtigt for dig at der ikke er for meget pelspleje, så er det en temmeligt dårlig plan at anskaffe en race hvor langt de fleste individer faktisk kræver en del på det område

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#134   5. dec 2014 Også en der ikke kan sove smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#135   5. dec 2014 Det jeg har indtryk af er at så avlere er nogenlunder dygtigt til at vurdere kommende pels. Men nej garantier er der ikke.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#136   5. dec 2014 Gør cockerspaniel meget. Får jo lidt lyst til at klippe det der lange pels under maven og benene væk. smiley nu får jeg nok tæsk smiley

Kan se det er forskel på sind uf fra farve smiley

• #137   5. dec 2014 Nu ser jeg at Willy fra Fyns internat er nævnt, jeg kender Willy rigtig godt, han er en pragtfuld intelligent og glad hund og han kan på ingen måde anbefales til det her;) typisk for den krydsning er han nemlig meget voldsom i sin glæde, meget krævende og faktisk ret stor, størrer end de fleste labradorens smiley

• #138   5. dec 2014 Ja cockere har tendens til at gø
    Men det er ikke så det ikke er til at holde ud

• #139   5. dec 2014 Cockeren bør nemt kunne lære ikke at gø;) det er ikke en egenskab racen er lavet til det med at gø, faktisk er det ret uønsket at en cocker er gøende;) en god engelsk cocker af udstillings linjer kan nemt være det rigtige for jer;) men besøg flere steder og vurder nøje hvalpens mor, oprindeligt var en cocker en meget livlig, kvik og glad hund, udstillingslinjer er dog ofte meget mere rolige, det er det i skal se efter, en roligere cocker af udstillingslinjer, en ft cocker vil på ingen måde kunne anbefales til jer. Selvfølgelig kan du da klippe hundens faner, ligesom ørenes meget lange hår sagtens kan klippes;)

• #140   5. dec 2014 Hvad med noget som clumber spaniel?
    Det er en jagttype, men noget tungere og derfor også lidt mere sat end de lettere spanieler. Men stadig en aktiv, glad og venlig hund. Mindre end lab fysisk, men stadig en del hund. Du vil næppe vinde ved agility, men den har et godt intelligent hovede. Mit indtryk er en rolig race indendørs - Feks i en campingvogn.

Er dem i holstebro unique dogs? I så fald løb skrigende bort...

• #141   5. dec 2014
    utrolig den blandings hund kan koste så meget smiley
    det jo vanvittig..!!!

profilbillede
  • #142   5. dec 2014 En engelsk cocker kræver seriøst pelsarbejde, nogen mere end andre. Den er dog med på den værste og ikke den mest gøende race. En WSS (welsh springer spaniel) kræver meget mindre trim, men kræver til gengæld meget mere aktivering. En clumber kræver lidt af begge dele.

Hvis man ikke er villig til mindst 20 min seriøst gennembørstning (og jeg mener seriøst) hver dag, så skal man ikke vælge en engelsk cocker. Den skal trimmes hver 8.uge og holdes nede i pels ved poter og især ører.

Jeg elsker trim, men det er der ikke alle der gør smiley
    Dog kan jeg aldrig blive træt af den engelske cockers væsen og sind. Fantastisk glad for alt og alle. men man skal lige se forældrene an først. Der findes hunde derude, der desværre har meget dårligt temperament, og nogle engelske cockere har mere krudt i røven end andre, så de skal aktiveres.

• #143   5. dec 2014 Det kan sgu egentlig godt være at det bare er fordi jeg har haft bulldogs i 1000 år at jeg synes cockere gør smiley

• #144   5. dec 2014 Jeg har aldrig oplevet mine gø andet end når de skal gå tur.
    Enten har jeg været meget heldig eller også har du været uheldig.

• #145   5. dec 2014 Har du kigget på boston terrier ?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#146   5. dec 2014 Ja det er unique dogs hvorfor løbe skrigende bort?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#148   5. dec 2014 Hevet hvis clumber er lige doven som dem ser ud så er den nok for rolig igen til os smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#150   5. dec 2014 Hvad er kriteriet for at være hvalpefabrik. 2-3 kuld om året

Jeg ved deres hvalpe er i huset.

• #151   5. dec 2014 Laila
    Jeg synes du er lidt fordomsfuld, i forhold til strejfene og gøende hunde. Man kan sagtens opdrage mange gener fra hunde. Positiv opdragelse, er vejen frem for hund og ejer. smiley
    Hilsen hende med en alarm hund (chihuahua) som kun gør når den bliver bedt om det smiley det samme gælder min tjekkiske rottehund.

Og lad nu vær med at købe hund fra hvalpefabrikker og lign, det kan hurtigt blive dyrt i dyrlæge regninger smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#153   5. dec 2014 Welsch springer spaniel synes jeg ser super sød ud så den må jeg lige læse lidt mere om. Udseendet kan jeg lide og ved at det gælder hele familien.

Det skal helst være en der kan trænes rimelig lydig så den ikke stikker af ved første kat den ser.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#154   5. dec 2014 Ja jeg har kommet en del til udstillinger osv og vildt hvor nogle racer bare gør og så kommer man over til andre racer hvor der bare er ro. Og vi har oplevet det samme på træningspladsen. Hvor der venligt bliver grinet så nu er roen for der kommer visse racer.

Selvfølgelig kan alt lade sig gøre men ligefrem at gå efter en egenskab vi ikke bryder os så meget om er nok ikke så smart.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#156   5. dec 2014 Vi har ikke prøvet at have jagthund før eller jo jeg havde for 100 år siden en gravhund. Den gik da uden snor og var 95 % lydig. Men problemet var når der kom en kat. Vi kunne godt få ham til at blive hvis vi havde set katten før ham smiley

• #157   5. dec 2014 Laila
    Uden at virke negativ synes jeg simpelthen det er så forkert af avlere af blandings hunde tager så mange penge for dem. Det har ikke kostet dem mere en 2500 pr hvalp at lave. De har jo som regel selv deres hanner og tæver.
    Jeg tror sagtens I kan finde en anden hund Der opfylder jeres krav. og som din datter vil elske: )
    held og lykke: )

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#158   5. dec 2014 Isabelle det er ikke uniquedogs der sælger med såkaldt stamtavle

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#161   5. dec 2014 Jeg ved det er en blanding mellem lab og puddel og har intet mod blandinger så længe det er blandinger der passer sammen. Mener ikke man skal blande hvad havd som helst

• #162   5. dec 2014 Laila N da 3 af mine børn var hjemme i nu og vi skulle på Camping havde vi både vores Bernhart og to andre hund med i camping vogen det gav aldrig problemer

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#164   5. dec 2014 Hvilket billede er det der er så slemt smiley

Har slet ikke indtryk af at se spytter hvalpe ud på stribe

Specialdogs der spyttes hvalpe ud.

• #165   5. dec 2014 Jeg kan ikke lade være med at tænke at en Welsh Corgi måske ville være et rigtigt gods bud.
    Den er med på den værste elsker at være aktiv, og dem jeg har mødt er ikke specielt gøende.

Plus den har en størrelse der måske passer udemærket. Ikke det vilde pelspleje.

Måske ikke den kønneste race i min bog, men dem jeg har mødt var meget charmerende.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#166   5. dec 2014 Nej det er nok naivt. Der er også udbud og efterspørgsel . Der er er også racerne. Hunde der er dyrere end andre fordi efterspørgslen er stor. Prisen er nok sat efter hvad men kan få for dem.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#168   5. dec 2014 Jeg bryder mig ikke så meget om corgien. Men den skal da nok være sød. Siger mig bare ikke så meget

• #169   5. dec 2014 Hmm dem jeg har mødt på diverse træningspladser har nu ikke gøet meget i forhold til så mange andre hunde.

Hyrder ja det er jo en hyrde hund, men ser ikke problemet i dette, kender flere familier som har dem med børn hvor det fungerer ganske fint.

Løber de fleste hunde ikke efter katte, hvis de får muligheden?

• #170   5. dec 2014 hvis man ikke skal bruge den til aver kan man være heldig måske at få en der er lidt fejl på så som lidt hvidt hvor opdrætteren har slået af i prisen

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#176   5. dec 2014 Tænkte om det var det.

Er nok ikke så sart bare børnene lader hundene gå hvis de ikke gider. Vores datter sad da også på vores boxer. Og ja nogle gang bød han sig nærmest til som stol.
    Så det var absolut mit indtryk at de begge nød dette. Det er nok derfor boxere er gode børnehunde. De er ikke så sarte. Han var faktisk altid hvor hun var.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#178   5. dec 2014 For mig betyder det noget om de er i huset om der er kontakt med børn. Bliver de tager op og nusset dagligt. Får de lov at se og opleve lidt. At hjertet er med i det de laver.

Jeg vil helst ikke have hvalp fra en lade eller hundegård hvor de går hele dagen. Og hvor der spyttes 20 kuld ud løbende

Så gør det ikke så meget om der er 1 eller 4 kuld om året.

• #179   5. dec 2014 Du har, mere eller mindre, besluttet dig for en doodle......... Hvorfor så oprette tråden? Køb dig en doodle!

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#183   5. dec 2014 Nej Mette
    Der er intet besluttet. Læs hvad jeg skriver.

Welsh springer er også ved at bliver undersøgt mere om nu. Ligesom engelsk cockerspaniel. Takket være nogle konstruktive tråde herinde.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#184   5. dec 2014 Jeg har ikke indtryk af at de ofte har hvalpe. Så kan det jo godt være en god ide at blive skrevet op.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#185   5. dec 2014 Isabelle. Bor i samme område som unique dog og de har et godt ry. Familiemennesker der lever og ånder for deres dyr . Og også aktive i foreningslivet i vores by. Men kender dem ikke personligt. Ved hvem de er.

Jeg er bare ikke sikker på at dem hun har nu er noget for os. Og tror ikke der sker noget før til sommer igen. Dem hun har nu er ret langhårede men kræver ikke meget pelsplege. Og enten meget små eller meget store

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#187   5. dec 2014 Maj Britt. Vil da ikke købe den med såkaldte papirer hvis den er avlet i Tyskland og så transporteret op for videre salg. Det betyder jo meget for os hvordan hvalpen er vokset op. Vi leder ikke efter en sky nervøs hund der ikke tager øjenkontakt.

• #189   5. dec 2014 Dkk
    Nej jeg synes nu ikke jeg har været uheldig, han er ikke gøende som en chi fx
    Men der er væsentligt mere lyd på end bullerne (og det er der på alle de cockere jeg kender)

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#192   5. dec 2014 Maj Britt det kan jo blive enden hvis vi ikke fundet andet

Billede med af den med "papirer"

profilbillede
  • #193   5. dec 2014 Er det kun mig som faktisk begynder at tænke at dette er en reklametråd for en bestemt hundehandler ;( og hvis dine børn skal have lov at sidde på hunden så står jeg helt af, så bør du slet ikke have hund i mine øjne!

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#194   5. dec 2014 Har talt i telefon med dem og hun spurgte mig faktisk hvad vi kunne tilbyde en hund.
    Og også hvad vores ønsker var for hun ville ikke sælge en hund hvis hun ikke mente den passede til os

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#196   5. dec 2014 Nej og børn må heller ikke gå en lille tur med en hund alene.

Så længe hundens grænser respekteres. Vores gik hvis vores datter blev for vild og så skulle hun lade ham gå. Men han elskede når hun lagde sig ovenpå ham . Nogen gange trillede han om på ryggen og hun lå på hans mave. Og så kom hans veltilpas lyde som boxere har mange af

Man skal se på om hunden er tilpas og ligeså meget vil situationen. Synes det er svært at sætte en regel op der gælder alle. Kunne jeg se hunden ikke synes det her var super fedt så er det no go. Ellers for min skyld ingen alarm.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#198   5. dec 2014 Nej det er ikke reklameråd. Det var ikke mig der nævnte kennelnavnet. Det var en af jer. Og så svarer jeg jer såmænd bare

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#199   5. dec 2014 Nej selvfølgelig ikke en pige på 9 år . Det gør børn på 9 år altså heller ikke.

Hun var 1 1/2 år da hun lå og puttede oven på vores bokser

• #200   5. dec 2014 En pony er faktisk en god ide;)

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#201   5. dec 2014 Jeg tror mere nye vil blive overrasket over tonen Og kommunikationen mellem voksne mennesker. Det er nok den der er tydeligst i tråden her smiley

• #202   5. dec 2014 Hvorfor er den med "papirer" blevet fotograferet inde i en bil? Hvor den ydermere sidder på skødet? Kunne de ikke sende et billede, hvor den ligger inde i deres hus?
    Virker på mig som om de har været ude at hente hvalpen og nu sælger den videre..men det er nok bare min mistanke efter denne lange smøre om Tyskland papirer...

• #203   5. dec 2014 Hvis du bedst kan lide labradoren så ville jeg, hvis jeg var dig, HELT klart vælge en renracet labrador og så leve med at den er 5-10 cm højere end lige ønsket. Selv med en stamtavle i en seriøs klub så er de billigere end de doodles du har fået tilbudt.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#206   5. dec 2014 Ja det er fordi den er solgt men deres søn kunne ikke tåle den. Så nej ingen allergi garanti. Det er i bilen ved de nuværende ejere hvor den har været en uge.

Men har talt med avler vedr dens bror som vi ikke var interesseret i pga bla. skævbid.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#207   5. dec 2014 Så ja det er en omplaceringshvalp. Derfor billede i bil tror jeg har er mere

profilbillede
  • Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#208   5. dec 2014 Umiddelbart ser den ud til at tage øjenkontakt. Men svært på et billede

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#211   5. dec 2014 Jep også lige fundet ud af at unique dog er testet og tjekket

Pris skyldes udbud og efterspørgsel og at når man får mere end to kuld om året skal der betales skat og revisor.

Samt at de bruger så meget tid på dem mht prægning og har alle inde med de konsekvenser det nu har smiley de har to kuld nu så ser det lige for mig smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#212   5. dec 2014 Ja isabelle det sagde vi også med det samme da vi så den. Men hvis de er taget lige da de hentede den så ville jeg også være lidt trist

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#214   5. dec 2014 Talte med en avler husker ikke hvilken. De havde givet 120.000 for dermed labradoodle avlhand. Mener den var hentet i Holland.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#215   5. dec 2014 Hvad i det jeg har skrevet får dig til at skrive det?
    Sådan helt konkret

• #217   5. dec 2014 120.000 kr for en blandingshund???

Den skal saft susemig producere mange hvalpe for at tjene sig ind kgen.... Hold da magle!

Og så tænker man om det nu også kan passe.....

• #220   5. dec 2014 Isabelle jeg håber da det er en tastefejl....
    Selv 20.000 synes jeg er voldsomt.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#222   5. dec 2014 Isabelle du er for sej. Det mener jeg virkelig tager hatten af for at du er dig selv og ikke en medløbet.

Og derfor behøvet vi ikke være enige i alt. Du er dig og tør sige flokken imod. Står ved dig selv

Laila

• #223   5. dec 2014 Jo Isabelle men det giver bare ikke så meget mening ift det TS ellers har skrevet om priser her i tråden.
    Har du ret i de 12.000 kr så okay. da... Der er jo åbenbart penge i skidtet.

Jeg troede der var noget med at man ikke brugte doodlerne i avl fordi de egenskaber man får ved 1. gangs kryds forsvinder igen ved forsøg på renavl af "racen"

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#224   5. dec 2014 Det er der delte meninger om Ib
    Mener de kalder det australsk labradoodle er Doodle + Doodle

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#226   5. dec 2014 Ib jeg tror desværre der er penge i de hunde. Og det synes jeg heller ikke er så super fedt. Kan bare rigtig godt lide dem . Det er mit dilemma smiley

• #227   5. dec 2014 Laila.. Så du tastede ikke forkert da du skrev 120.000 kr ?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#228   5. dec 2014 Måske er de glade for blandingen ? Synes det er et godt kryds mellem to racer. .? Kunne det tænkes. ?

Og så kan hun forene det med at gå hjemme med børne og hvalpene når hun også kan tjene lidt på det. Ved ikke om det er sådan noget.???

Kan også primært være penge - ved det ikke.

Der skal jo betales skat og revisor

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#229   5. dec 2014 Ib hun sagde 120.000 til mig . Om hun lyver finder vi aldrig ud af. Jeg kan godt finde avleren så kan i selv ringe hvis i vil have det at vide. Der er jo ikke mange avlere. 3-4 stk

• #230   5. dec 2014
    Kun mig der undre mig over hvorfor tæven til hvalpene er Bundet fast i en video?
    samt på billeder også?
    hvad er formålet ved det hmm...

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#231   5. dec 2014 Mener det var dem der hedder labradoodles.dk

• #232   5. dec 2014 Der skal betales skat af alt indkomst også af et kuld;) revisor? Tja hvis ikke du selv kan lave dit regnskab så jo så må du hyre en revisor, men det er ikke noget krav;)

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#233   5. dec 2014 Hvad er det for en video

• #237   5. dec 2014
    videoen hedder : Lidt sjov med de kloge doodler

ærlig kan ikke se hvorfor tæven skal være bundet og tvunget til at være ved hvalpene på den måde..

• #238   5. dec 2014
    Maj-Britt :
    Tror ikke det så meget at gøre nogle folk VIL bare ikke indse det de har gang i er forkert smiley

bare de altid lige HUSKER det KUN og jeg mener KUN er en blanding

er så træt af at møde folk der siger *min hun er af racen Labradoodle*
    hvor man så lige tilføjer til dem *dvs en blanding*

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#240   5. dec 2014 Jeg vil da aldrig blande boxeren. Men jeg er er ikke sur over der findes blandinger med boxere.

Og nej jeg har ikke købt hund endnu. Og er også gjort opmærksom på at welsh springer spaniel kunne være noget for os. Men også en svær at få fat i kan jeg se.

Vil lige gøre opmærksom at det aldrig var mig der nævnte kennel navnet herinde.

Uanset hvad vi får om raceren eller ej så tager vi det med vi får.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#241   5. dec 2014 Vores smukke boxer i hans unge dage.

profilbillede
  • Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#243   5. dec 2014 Det er hunden og ikke navnet der er vigtigt for mig.

Om det det så er welsh springer spaniel eller labrador og puddel blanding.

Ingen beslutning taget.

Nogen der kan fortælle mere om welsh springer spaniel ud over det overordnede man kan læse sig til. Hvordan er de at træne, kan de luftes uden snor( det ved jeg de fleste racer kan) . Gør de meget. Har i oplevet aggressive nervøse eksemplarer.

• #244   5. dec 2014 Hunde er ikke automatisk nogen der "kan luftes uden snor" gør meget" eller andet;) det handler om opdragelse! Alle hunde kan luftes uden snor, nogle hunde kræver mere opdragelse end andre og nogle luftes bedst hvor forstyrelser er minimale, generelt er det aldrig en god ide at lufte hunde uden snor i bymæssige omgivelser eller op af en trafikeret vej;)
    En Welsh springer spaniel er en jagthunderace, det vil sige der er rimelig gang i den, spaniels er generelt hunde med gang i.

• #245   5. dec 2014 Bodil. meget handler om opdragelse men når der er nogle specifikke egenskaber man enten ønsker eller vil undgå så giver det da god mening at have det med i valg af race.
    Når det er et ønske at kunne træne hunden til at kunne luftes uden snor så skal man nok gå uden om mynderne feks...
    Ligeledes dumt at vælge en islandsk fårehund hvis man ikke kan leve med en vis gøen

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#246   5. dec 2014 Det ved jeg godt Ib. Men feks beagle eller husky er det jo sin sag med også med træning smiley og vi skal også gå til træning og min mand har været hundetræner i 12 år. Men vi kender ikke så meget til jagthunderacer.

Mere gang i en boxer. Som jo betragtes som damphund på speed smiley

Vores var så en rolig boxer - men det er ikke så racetypisk

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#247   5. dec 2014 Meget meget enig Ib.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #248   5. dec 2014 Folk prøver gang på gang at overbevise dig om at du kan få noget der er bedre i forhold til det du kigger på. Det er ikke fordi at folk er onde eller er imod det ene eller andet. Det er for at hjælpe dig.

En hjælp jeg faktisk ikke syntes du fortjener. Køb hvad du har lyst til og lev med det. Du går på ingen måde op i hundens sundhed eller lign. Hvad hjælper det at hunden er vokset op inde når det er dårlig avl. At folk er så naive at vil bruge så mange penge på en blandings hund,er virkelig med til at holde gang i den seriøse avl. Hold helt op.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#249   5. dec 2014 Det er da ikke særlig konstruktivt at starte ud med at kalde andre mennesker dumme og naive, det kommer man da ikke ret langt med. Det er da det dårligst udgangspunkt i kommunikation.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#250   5. dec 2014 I går aftes kom der faktisk lidt god konstruktive ideer til feks andre racer. Som vi ikke selv havde tænkt på. Og det var da super fedt.
    Og de her synes vi var gode bud.
    Engelsk cocker
    Og welsh springer

Vi har nok ladet os skræmme for meget af pelsplege.

Men aldrig vil jeg se ned på folk der køber blandinger. Bare de er glade og gode ved deres hunde.

• #252   5. dec 2014 Du tager fejl, ingen her ser ned på folk der køber blandinger, jeg tror de fleste af os blot er noget overrasket over at man vil betale mere for en blanding som man jo slet ikke ved hvad kommer til at ligne når den bliver voksen end en renracet hund med stamtavle, hvor man har rimelig god sandsynlighed for at vide hvordan hunden bliver som voksen;) og at man tænker på at købe en blanding af to racer hvor man ikke ønsker nogen af de to racer forbavser endnu mere, man kan jo nemt ende ud med en hund med puddel temperament og labrador størrelse fx;)

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#253   5. dec 2014 Jeg vil jo helst heller ikke betale så meget. Men det er det de koster smiley
    Og tro mig de bliver revet væk. Bortset dem fra specialdogs.
    Men der er truffet en beslutning.
    Det bliver ikke goldendoodle fra uniquedog.

Så er det den lille røde triste eller noget med cockerspaniel.
    Medmindre der dukker nye racer op. Efterhånden som vi får set på flere. Eller en anden blanding evt med lab i

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#256   5. dec 2014 Ja isabelle jeg sorterer bare i det jeg kan bruge til noget og sur galde er mit liv for kort til. Der er heldigvis også noget konstruktivt

Nu har jeg fået at vide at den med stamtavle er gennem dhs. Kender du til det. Det er en tysk forening.

En af hvalpene skulle være kommet til Nordjyllands politi som oplæring til narkohund.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#259   5. dec 2014 Jeg er ikke ikke selv i tvivl om at unique gør set med hjertet.

Ja vi tjekker forældrene.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#265   5. dec 2014 Meget meget enig i alt det du skriver. Synes heller ikke det er et ufornuftigt mix.

Og der er racehunde der er dyre udelukkende pga udbud og efterspørgsel.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#266   5. dec 2014 Jinx i linket står der også at lige netop lab+ puddel er en af de sundere blandinger.

Pels er netop årsag til vores fravalg af goldendoodle

• #267   5. dec 2014 Laila
    Der står sundere ikke sund smiley

Der står også

ofte har hver deres genetiske problemer at slås med. For eksempel døjer labradoren med hofterne og pudlen med synet. Ved at parre dem skaber man hunde med begge problemer”

Så selv hvis man køber en blanding er det vigtigt (og nogle gange vigtigere) med sundhedstestede forældre OG bedsteforældre da problemerne sagtens kan springe flere led over
    Og det finder man sjældent med blandinger

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#268   5. dec 2014 Nej og sunde er det altså heller ikke alle renracede der er. Heller ikke min elskede boxer.

Ln

• #269   5. dec 2014 Nej det er det ikke
    Men det er væsnetligt nemmere at sikre sig som køber
    Og selvfølgelig kan alle hunde blive syge
    Men risikoen er MEGET mindre hvis de er avlet på forældredyr uden arvelige defekter

• #270   5. dec 2014 Jeg har intet imod at man blander de to racer, lab+puddel blandinger er helt sikkert skønne hunde, men mit problem ligger stadig i, at det er SÅ svært at finde en opdrætter af dem, som ikke er en hvalpefabrik.
    Det er virkelig en trist tendens.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#271   5. dec 2014 Ja men der er også meget rådenskab indenfor renracede

Men selvfølgelig kan jeg godt se pointen i man men med labradoodle kan på føre den to sygdomme hofterne fra labben og øjnene fra pudlen. Det kan jeg bestemt godt se det ufornuftige i. Og det er godt nok vigtigt man stoler på avlerne og ser forældre og sundhedsattester på disse.

Så ved godt det ikke bare er ren lykkerus. Jeg er faldet for blandingen sådan langsomt hen over de sidste to år efterhånden som jeg bare har mødt de dejligste eksemplarer.

Labradoren har jeg altid kunnet lide,

Der er også mulighed for en mindre lab måske. Feks omkring 25 kg og omkring 55 kg.

Cockerspaniel har jeg ikke overvejet nok også fordi havde en som barn der endte med at bide både min søster og jeg. Derefter havde vi 3 pudler uden yderligere ulykker.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#272   5. dec 2014 Ja det er noget møg at de er så svære at få fat i og de få der er er meget dyre og solgt med det samme. Så køberne bliver da helt stressede smiley

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#274   5. dec 2014 Synes mange bare er tungere maj-Britt 30-37 kg og F1 ofte lettere mere langbenede mindre krop smiley

• #275   5. dec 2014 I forhold til at blande racer der "matcher" i sind, type osv, synes jeg egentligt at golden-/labradoodle er ganske fornuftige.
    Det er ikke blandingen i sig selv jeg har et problem med. I det hele taget har jeg det sådan med blandinger, at så længe der er tænkt på at racerne passer sammen, og at de er testet for relevante skavanker, så brokker jeg mig ikke over at man avler blandinger.
    Mit problem med doodlerne, går ene og alene på, at jeg synes avlerne sælger dem som værende noget de ikke er... og så at de fleste af avlerne ER hvalpefabrikker. Jeg kender ikke noget til unique-dogs, så dem vil jeg ikke kloge mig på.

Men ja, som du selv har erkendt, så er du ikke garanteret noget hvad pelsen angår.

I forhold til welshen, så skal være obs på at det er en jagthund og en aktiv en af slagsen. Men hvis den både skal rende på lange ture og gå til regelmæssig træning/agility bekymrer det mig egentligt ikke så meget.
    -jeg ville dog ikke forvente at den blev på uindhegnet grund, i hvert fald ikke hvis der er tale om en almindelig villahave e.l. med fortrov, vej osv lige op af.

• #276   5. dec 2014 Laila -med labben er det som med golden. Racen er delt i to: jagtlinier og udstillingslinier. Jagtlinierne er typisk ca samme højde, men noget lettere af bygning, mere højtstillede, mens udstillingerne er mere lavstammede og noget tungere bygget.
    Målt alene på højden er det altså ca det samme, self med individer der falder udenfor til den ene eller anden side.

F1 er blot engelsk/irske jagtlinier -de adskiller sig i størrelse og type ikke fra alle andre jagtlinier.

Men fælles for jagtlinierne er altså at det ikke kun er det fysiske der er anderledes, mentalt er der osse stor forskel på udstillings- og jagtlinierne, så man bør ikke vælge det ene eller det andet udelukkende pga størrelsen

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#277   5. dec 2014 Så er welsh lige forkastet Michelle. Der er hegn om haven men vi nyder den frihed at kunne have alle døre åbne i huset om sommeren. Det er sådanne ting jeg synes det er svært at læse sig til i racebeskrivelser

Men engelsk cockerspaniel mere styrbar her kan jeg forstå på det hele.
    Så er det om vi kan og vil Leve med pelsplegen.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#278   5. dec 2014 Isabelle. At fordi andre gør dumme ting behøver man vil ikke selv gøre det. Det giver ingen mening at det er fint at være en ...... fordi at andre er det.

Der er intet med automatisk at gøre. Det er noget der hedder sund fornuft. Har man så mange krav til en hund og ønsker om sundhed og væsen er det ganske enkelt ikke til at forstå ts valg i forhold til hvilken steder og hunde ts kigger på.

Undre mig lidt at du som jeg ser som en fornuftig person i forhold til avl ikke kan se det.

• #279   5. dec 2014 Laila -nu vil jeg ikke lægge hovedet på blokken, på at den ikke kan lære det, men sådan helt generelt, uanset race, er det altså meget at forlange at hunden bliver på en uindhegnet grund i et almindeligt villakvarter. Der ER hunde der lærer det, men når mennesker, andre hunde, katte osv kommer forbi, lige for næsen af den, kræver det temmeligt meget impulskontrol at blive på den rigtige side af skel, når hunden er alene/uden opsyn.

De welsher jeg har mødt (og det er altså ikke mange -som nævnt er det ikke en race jeg kender super godt, blot en jeg har et godt indtryk af udgfra de få jeg har mødt) har været ganske trænbare og egentligt ikke nogen der havde udpræget tendens til at strejfe.
    Men et er at have en stor grund på landet med langt til naboer og forbipasserende. Noget helt andet er en villahave, hvor man må forvente en vis mængde forbipasserende osv lige for næsen af hunden... JEG ville ikke turde lade hunden være uden indhegning og uden opsyn sådan et sted

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#281   5. dec 2014 Ok jeg har indtryk af min mand er ret dygtig der.
    Vores boxer gik til fortovskanten og ikke et skridt længere. Vi havde den altid med og var vi på besøg og det er en stor hund at have med til feks familiefester. Han fik lige lov at hilse på og blev så dækket af på et tæppe. Han kunne også slukkes og tændes til leg på kommando. Og en boxer er altså født legesyg og bliver ved til den dør. Han og foregængeren hans mor som også var vores. Blev trænet via leg.

Men vi er ikke så så vant til de mindre hunde. Han har primært trænet boxer, lab, schæfer og rottweilere.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#282   5. dec 2014 Det er villakvarter men for enden af blind vej så ikke vildt mange forbi passerende. Og grønt område på den ene side af haven

Datteren mener nu en shepdog er sååå nuttet smiley men det er forbi genboen har en

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#283   5. dec 2014 Ja isabelle de virker meget seriøse og til have hjertet men prisen er stadig høj. Men tvivler ikke på der bliver lagt tid og hjerteblod i.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#284   5. dec 2014 kooikerhondje

Nogen der kender denne race

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#285   5. dec 2014 Æv tror den vil være for sart mentalt

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#286   5. dec 2014 Isabelle. Det vil også være fint med mig. Nu er det bare sådan at ts har flere krav til den hund som hun vil købe. Her er og bliver det et sats med en blandinghund.

Når man så oven i er klar til at smide x antal kr er den helt galt. Ts burde være glad for at flere bliver ved at prøve at rede hende fra at blive snydt. At det så bliver vendt til at det er blandinghunde der er noget imod er noget vrøvl.

• #287   5. dec 2014 Årh, hvad er det nu den der glathårede en hedder? Den ligner lidt kooikeren. Den fås også ruhåret...
    Maj-britt? Jeg har helt glemt navnet på den race.

• #288   5. dec 2014 Glathåret kromforlænder eller sådan noget, hedder de! De er da et kig værd?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#289   5. dec 2014 Max det er faconen fra visse herinde der ikke gavner nogen og den del er i hvert fald fuldstændig spild af krudt på mig. Man skriver ordentligt og konstruktivt.

Kromforlænder går jeg også lidt frem og tilbage på

Vores datter er forelsket i sheepdogen. Ikke lige min smag men sindet kan jeg lide. Hun vil så gerne agility. Men det kan man ikke regne med holder ved. Men det er først og fremmest hende der skal have en god ven. Men det bliver hele familiens hund.

• #290   5. dec 2014 Hvad for en sheepdog mener du? En shetland sheepdog?

I så fald er det osse en super skøn hund -kan dog være noget gøende.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#291   5. dec 2014 Ja kromfohrlænderen er et kig værd

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#292   5. dec 2014 Hej Michelle. Yep. Er det ikke mest i flok?

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#296   6. dec 2014 Trunte kan også hedde Karl og være bedøvende ligeglad med sin hund

Og opdrætteren af renracede hunde en ren hvalpefabrik.

Og dem der ikke avler renracede men over to kuld om året have forelsket sig i blandingen og langsomt velovervejet anskaffet sig flere sygdomsfrie hunde

Uanset hvad skal man nok bare se sig for.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#298   6. dec 2014 Jo men findes også indenfor ren racede Der er altså også brodne kar der. Hvor det er gået hen og blevet ren forretning. Eller hvor der bruges ufine metoder

• #300   6. dec 2014 Jeg vil egentligt være en smule uenlig i et af Pias udsagn smiley

INTET form for opdræt bør alene være styret af penge.... om det så er hunde, marsvin, hamstere, heste, kornsnoge eller hvad det nu kan være.

• #302   6. dec 2014 Det er egentlig fuldkommen ligegyldigt, om det er en blanding eller stamtavle hunde - Begge dele kan være fra hvalpefabrikker.

Men fordelen ved en tavle, er at man, i DKK i hvert fald, har register over, hvad hundene er tjekkede for. Der er opdrættere, der laver hvalpe på C og D hofter, eller måske har PL grad 2. Når hundene har tavle, så kan du i det mindste se det - Det kan du IKKE ved en blandingshund. Der er måske 0,000001% af alle opdrættere af blandingshunde, der tjekker for de ting i forældrene, og endnu færre, der gør det længere tilbage end bare forældrene.

• #305   11. dec 2014 Problemet er jo ikke blandingen. Problemet er, at 90% af avlere af disse ikke tjekker for noget, og langt størstedelen er desuden hvalpefabrikker.
    Blandingen er jo egentlig fornuftig nok, det er begge jagthunderacer, labrador og golden er blide hunde af sind, og pudlerne er kloge uden de store sindsproblemer.

Det der bekymrer mig (og det ser man som regel ikke på en 1-årig hund) er risikoen for HD og øjensygdomme. Især fordi det kan springe en generation over, så bare fordi forældrene er frie, så kan hvalpene godt få det, hvis bedsteforældrene havde det.

• #310   11. dec 2014 Jeg sad med præcis samme tanke, Isabelle smiley

• #315   11. dec 2014 Anne-Katrine -jeg argumenterer nu ikke imod doodler fordi jeg mener alle bør have en racehund.
    Jeg gør det fordi LANGT de fleste avlere af doodler er hvalpefabrikker eller slet og ret uvidende om hundeavl (eller måske bare ligeglade?)

Racerne matcher jo ganske godt, så jeg tror såmænd man oftest vil få et ret fornuftigt resultat, og selvom udfaldet ikke er helt forudsigeligt (som du jo osse har opdaget med pelsen), så bevæger vi os dog indenfor nooogenlunde samme område, når det kommer til trænbarhed, sind osv.

Men hvad nytter det, hvis man for at få sådan en, skal støtte dårlig avl?

• #317   11. dec 2014 Undrer mig over hvorfor han ikke bare uddannede en puddel til servicehund? Når nu den skulle være allergivenlig, hvorfor så overhovedet blande labben ind i billedet, en puddel er da udemærket egnet i sig selv

• #319   11. dec 2014 ja -men derfor holder hans argument jo stadig ikke. "jeg ville lave en allergivenlig servicehund" -ok, godtaget, det synes jeg da var en glimrende idé.
    Men han kunne jo bare have lavet service-pudler...

• #321   12. dec 2014 Har ikke lige læst så meget..

Men næsten alle steder siger de at HVIS man skal have en labradoodle, så skal man altid vælge "1. genration" altså en blanding mellem ren labrador og en ren puddel, da "2. genrations" tit har mange sygdomme og problemer..

At sælgeren siger at der kan komme tavle på hvalpen virker for mig som et desperat forsøg på at bilde folk ind at hvalpene er ih og åh så sunde..

Har til dato aldrig mødt nogle der har tjekket deres blandings hunde for AD og HD osv...

Men hvis de nu har så kan de vil fremvise papirer på det....

Hvis du vil have en labrador, men ikke så stor, så vælg da en "F1" ? smiley

• #323   12. dec 2014 Ida - Ah ok smiley Havde bare forstået at de også var mindre smiley

Noget helt andet..
    En labrador bliver da ikke ret meget større end 20-25 kg ..... ?

• #325   12. dec 2014 Altså hvis pelsplejen på en Engelsk Cocker kan skræmme så skal man IKKE vælge en 'doodle' ! Der er ofte MEGET pelspleje for det giver en bøvlet pels at blande en krøllet med en glat eller langhåret pels. Det vil mange en hundefrisør kunne fortælle jer smiley Jeg kender mange mellem- og storpudler og mit indtryk er bestemt ikke at deres temperamenter har større varians end den man ser hos alle andre racer. Det er allesammen DKK pudler og jeg synes de virker som nogle meget fornuftige hunde. Som kammerat til et barn, der har brug for en ven ville mine umiddelbare bud være mellempudel eller cavalier king charles spaniel.
    Vælger man en blanding er det jo altså ikke kun udseendet der kan falde forskelligt ud og er det labbens sind man helst vil have så er det med lab man har størst chance for at få det.
    Og så det der med at lade et barn på 9 år lufte hund alene. Så ville jeg nok også have lidt betænkeligheder ved det. Verden er en anden end den var da vi var børn og der skal nu om dage nogen gange meget lidt til før nogen føler sig helt vildt forulempede og råber bål, brand og politi.
    Mht pladsen i campingvognen, så kan man altså sagtens få plads til en labrador. En af mine venner har da sine to med i deres LILLE campingvogn hvert år (og de er altså en familie på 4) Min mand og jeg campere i telt med vores to hunde: En Irsk Terrier (50 cm/18 kg) og en Dobermann (66 cm/33 kg). Såeeee undskyldningen med pladsen i campingvognen køber jeg altså ikke helt smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #326   12. dec 2014 "De kan være til den lettere side men kræver altså også en del da de jo er hardcore jagthunde. "

Hardcore ligefrem????

Vrøvl. Man får ikke en lettere hund end netop en f1'er... Englænderne gider nemlig ikke alt for meget bøvl med deres hunde. De skal kunne stå i en kennel i dagevis, og bare fungere når de hives frem. SÅdan groft sagt.

• #328   13. dec 2014 nma124 - # 31 Jeg ville holde mig langt væk fra den omtalte kennel.
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/560921-lagotto_romagnolo
    Her kan du læse hvorfor.

• Laila N
    Laila N Tilmeldt:
    dec 2014

#329   10. jan 2015 Vi faldt for ham her. Han er super sød og lærenem. Han skulle være en blanding mellem lab og puddel. Men man ved jo aldrig. Glade for ham er vi i hvert fald. Sindet kan vi i hvert fald ikke være utilfredse med.

profilbillede
  • #330   16. aug 2015 http://www.animalplanet.com/tv-shows/dogs-101/videos/labradoodle/

En Doodle er en lækker hund.... Vi er ihvertfald ovenud lykkelig for vores.

• #331   16. aug 2015 det er meget mugelig det er og bliver kun en uægte hund som ham der opfandt dem har for trut at han lavede de første og reklameret for dem som han gjorde

• #332   16. aug 2015 Og du tror måske at din Rottweiler er blevet til ved guddommelig indgriben? Alle hunde er fremavlet til at besidde bestemte egenskaber... Og disse doodles, er bare ikke længere end et par generationer fremme i avls arbejdet.
    Mange andre lande har vist større anerkendelse af "racen" og specielt i England er de blevet voldsomt populære som jagthunde pga af deres omgængelige væsen, og det at de er så lette at træne.

• #333   16. aug 2015 Når selveste idemanden bag doodles har kaldt det for noget makværk og at han bittert fortryder den trend han startede pga folk vil tjene kassen på det - så må det da fortælle om, at man måske liige skal tænke sig om førend man lægger små 10.000 kr for en blanding...Du kan ikke vide hvad du står med, da det er en blanding og det kan avleren heller ikke.
    At den skulle være sød og omgængelig er et billigt salgstrick, da de fleste hunde ER søde og omgængelige...forhåbentligt. Det er kun nogle racer, der er fremavlet til at være reserveret overfor fremmede eller decideret vagtsomme.

• #334   16. aug 2015 Mick -som jagthunde? Jeg betvivler ikke at der findes den ene og anden doodle der bruges til jagt, men at racen ligefrem skulle være vildt populær til formålet tvivler jeg på.
    Det er jo ikke gennemprøvede brugshunde der bruges til avlen af doodles, og jagtegenskaber er slet ikke noget der er i fokus i avlen af doodles. Og seriøse jagtfolk går altså typisk efter hvalpe med forældre der er godt gennemprøvede på jagt og/eller markprøver.

Og en labradoodle kan altså ikke noget en labbe eller pudel ikke kan. Avlsmålet er, som jeg forstår det, en omgængelig, samarbejdsvillig og trænbar hund -noget både labben og pudlen opfylder til fulde. Vil man have en garanteret fældefri hund, så vælger man så pudlen, er det mindre vigtigt kan man vælge labben.

Jeg har ikke noget imod avl af blandinger når det foregår på en fornuftig måde = gennetestede avlsdyr osv. Og der findes enkelte doodle-opdrættere der gør det sådan.
    Men jeg har noget imod når man lyver om hvad det er man sælger. Og som det står til, er det altså "bare" blandinger, ikke en race (så længe man stadig skal parre labbe med pudel for at få afkom med de egenskaber man ønsker, er det ikke en race)

• #335   16. aug 2015 Første generation "F1" kan falde meget forskelligt ud.
    Anden generation "F1B" er ofte mere "racetypisk"
    Anden generation er F1 Labradoodle avlet tilbage til puddel. Så ender man op med en hund der er 3/4 dele puddel og 1/4 puddel.
    Herefter vil man ofte vælge at avle videre man en anden F1B eller F1
    Så får man en F2B. Osv... Osv....
    Herefter kalder nogle dem multigenerations labradoodles.
    Problemet som jeg ser det er at, "racen" er blevet meget populær og avls arbejdet stopper ikke. Men hvis dette avls arbejde ikke bliver ensrettet gennem en kennel klub eller lignende, så er det op til den enkelte opdrætter hvilke egenskaber de vil fremavle, hvilket udseende de vil avle på, og hvilke sind de vil avle på.... Og er de total skruppelløse så kan de avle på den første og bedste puddel og lab de kan finde, uagtet om det er gode avlsdyr uden HD AL osv....
    Men ALLE vores hunde er fremavlet, og de egenskaber de besidder i dag er fremelsket gennem seriøst avlsarbejde.
    Det er hvad Labradoodlen har brug for, en organisation der vedtager standarder for racen, og vedtager regler om avlsdyr, HD AL osv.... Seriøst avlsarbejde, og standarder for racen.

• #336   16. aug 2015 *3/4 dele puddel og 1/4 lab.

• #338   16. aug 2015 Man ønsker en hund der er klog som en puddel, med labbens omgængelige sind, og så er der det med den "allergivenlige" pels.
    Det som har gjord blandingen populær tror jeg er at de to racer supplerer hinanden rigtig godt, og resultatet ofte falder ret heldigt ud.
    Men syntes helt bestemt at avlen burde organiseres, for som det er pt. Hvor alle og enhver kan lave en Doodle, uden der er standarder der skal leves op til, ender det med at der bliver avlet på kryds og tværs inden for "racen" uden nogen har overblik i hvilken retning "racen" udvikles.

• #343   16. aug 2015 Så vidt jeg ved startede pudler ud som jagthunde.. Så at blande den med en anden jagthund gør vel kun at den vil være et lige så godt valg som en af de racerene?

• #344   16. aug 2015 #340-#341Og det er jo netop her at det organiseret arbejde vil kunne gøre en forskel.... For selvfølgelig kan kan fremavle "racetypiske" hunde også med en bestemt type pels.
    Men da der ingen regler er for hvordan en Doodle skal se ud, eller hvor mange dele det ene og dele det andet den skal indeholde så vil der naturligvis være store variationer.
    Med et organiseret avlsarbejde og standarden for racen, vil den i løbet af få generationer være meget mere ensartet i både egenskaber og sind.

• #345   16. aug 2015 #340 Ida
    Hvad er din viden omkring jagthunde i England siden du udtaler at det er noget vrøvl??
    Her er lidt kildehenvisning, en artikel fra Danmarks jægerforbund.
    http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2839

• #348   16. aug 2015 Mick -men det er jo altså stadig blandinger: der blandes jo netop stadig mellem labbe/pudel (og alt efter org. osse cocker).
    Og problemet med blandingen, er jo at man faktisk ikke har formået at fastholde type, pels osv. når man når ud i 3.-4. generation. Det er jo derfor man fortsat blander racerene labber/pudler.

Jeg har som sagt ikke noget imod blandingsavl, så længe det foregår ordentligt. Men jeg HAR noget imod at man ikke er ærlig omkring hvad man sælger, og det uanset om man sælger racerene eller blandinger.

Og prøver man art sælge labradoodle som værende en raceren hund med specifikke egenskaber fra hver race, er det altså en løgn -den avles ved at avle på blandinger eller ved at blande renracede, for længere er man altså ikke nået på de efterhånden mange generationer man har haft at avle på -til sammenligning er eurasieren jo blevet en egentlig race, der ikke har behov for at parre med andre racer for at fastholde type og egenskaber. Og den har altså heller ikke eksisteret voldsomt længe, så enten er avlsarbejdet ikke godt nok, eller osse er det man ønsker at opnå, ikke muligt at opnå ved blot at blande labbe og pudel.

Der ER en klub for labradoodler -spørgsmålet er jo bare om den gør sit arbejde godt nok.

Men selv opdrættere der laver et målrettet arbejde med labradoodlen, har altså ikke formået at opnå en race hvor man efter nogen generationer kan parre labradoodle med labradoodle og få ensartet afkom. Så noget fungerer ikke i den måde de avles på. Og det er ikke en race, så længe man ikke kan præstere en ensartethed osv. uden at blande racer.

• #349   16. aug 2015 Så når journalisten der har skrevet artiklen påstår at hybrider er blevet voldsom populære blandt jægere i England så er det løgn?

• #350   16. aug 2015 Og jeg stemmer i øvrigt i med Ida -sikke noget vrøvl at den er en eftertragtet jagthund. Der er med garanti nogen der bruger den. Det i sig selv siger ikke noget om at den er eftertragtet til formålet -der kan osse findes eksempler på schæfere, skt. bernhard m.fl. der bruges til jagt.

Når der ikke arbejdes målrettet med jegtegenskaberne, vil det heller ikke blive en eftertragtet jagthund, ganske enkelt fordi de egenskaber man skal bruge til formålet, så skal findes mere eller mindre tilfældigt i hvalpene.

Tag et kig på labberne -her er det altså heller ikke ALLE labber der er eftertragtede til jagt -ja faktisk kan man jo se, at når der ikke fokuseres på jagtegenskaberne i avlen, så bliver de altså "udvasket" over tid -der findes ganske givet udstillingslabber der HAR jegtegenskaberne i behold. Men de vil være rent lotteri om den hvalp man vælger, er en af dem. Vælger man en jagtlabbe, er sandsynligheden for at den indeholder det man skal bruge som jæger, noget større.

Og seriøse jægere/hundeførere, vælger self hunde der med størst mulig sandsynlighed, har de egenskaber de skal bruge = hunde avlet med fokus på netop disse egenskaber. Her hører doodlerne altså ikke under

• #351   16. aug 2015 Det er muligt i har ret.... Men jeg er opdraget til at være kilde kritisk.... Og i leverer ingen kilder der bakker jeres påstand op, og derfor vil jeg frem til i gør det, vælge at have mere tiltro til artiklen fra Danmarks Jægerforbund.
    Men kan i derimod levere data, artikel eller andet relevant som bakker op om jeres påstand, er jeg mere end villig til at lytte.

• #352   16. aug 2015 Mick - en artikel som heller ikke leverer nogen kilder. Ja der registreres mange doodler i petlog... det er ikke = at det er gode jægere og hundeførere der køber dem, eller at designerhunde er efterspurgte som jagthunde.

Jeg kan såmænd godt forestille mig at det gælder for blandinger af springer og cocker f.eks. -det er racer der begge stadig avles med fokus på jagt (alt efter linier) og som hver for sig er populære jagtracer, så det giver, for mig, godt mening, at vil man have en blanding til den type jagt de er lavet til, så er netop DEN blanding sikkert ikke helt tosset.

Men pudlen har ikke været brugt til jagt i mange mange generationer -de kan ganske givet stadig lære at apportere, og der findes osse enkelte der arbejder aktivt på at finde jagtegenskaberne frem igen og avle specifikt efter dem. Men pudlen er i dag generelt set en selskabshund, ikke en jagthund.

Labben er stærkt opdelt i jagtlinier og udstillingslinier. Udstillingslinierne er ikke længere et jagtegnede. Dels fordi de eksteriørmæssigt er blevet for tunge, for lavstammede mm. og dels fordi det manglende fokus på jagtegenskaberne, har betydet at ting som en "blød mund" (vildthåndtering) ikke længere er en selvfølge, udpræget pleasende sind er det heller ikke, og ja, i det hele taget er mange af jagtegenskaberne noget dybere begravet end ved jagtlinierne.

Jegved ikke hvordan det forholder sig i england, men herhjemme har jeg endnu tilgode at se labradoodles lavet på gennemtestede jagtlinie-labber = hvor skal alle de fantastiske jagtegenskaber komme fra?
    Når pudlen ikek har været brugt til jagt i generationer, og udstillingslabberne ofte kan være lidt "tunge at danse med" ren træningsmæssigt (i forhold til jagtlabber -de er self ikke blevet super selvstændige spidshunde eller noget), apportering ikke nødvendigvis ligger lige for, og vildthåndteringen lader noget tilbage at ønske -hvem skal så give hvalpene alle de her fremragende jagtegenskaber?

Hverken pudel eller doodler kan gå til markprøver -så hvordan vil man teste om de rent faktisk R fremragende jagthunde -enhver kan jo sige at deres hund er en god jagthund... men det betyder ikke at den rent faktisk er det.

Så igen: jeg er helt ok med at man avler doodler. Men lad nu være at sælge dem som noget de ikke er.

Jeg omgåes i øvrigt jægere og dygtige hundeførere som jeg garanterer dig IKKE ville finde en doodle eftertragtet som jagthund (men nogen af dem kunne sikkert synes det var en ganske sød familiehund)

• #354   16. aug 2015 Super... Vil meget gerne læse mere.
    Og som sagt er det meget muligt i har ret.
    Jeg er dog meget begejstret for min Doodle, og jeg er rigtig ked af den kritik "racen" modtager, grundet useriøse og pengegriske avler, og ikke fordi det er en dårlig blanding

• #355   16. aug 2015 Synes folk burde læse eller genlæse denne artikel smiley

http://www.globalanimal.org/2010/12/02/man-who-created-labradoodles-regrets-the-cross-breed/25768/

• #356   16. aug 2015 If Wally Conron had known what was going to become of the labradoodle, he wouldn’t have bred the dog in the first place. It was 22 years ago and Conron, now 81, was working as the breeding manager for the Royal Guide Dog Association of Australia when his boss set him a tough task. A blind woman from Hawaii had written asking if they could provide a guide dog that would not shed hair, because her husband was allergic to it. ..

”I went to our PR team and said, ‘Go to the press and tell them we’ve invented a new dog, the labradoodle.’ It was a gimmick and it went worldwide. No one wanted a cross-breed but the following day we had hundreds of calls from people wanting these master dogs.”

The labradoodle proved to be a brilliant dog for the blind and the woman in Hawaii was happy. So what was the problem?

It’s how the dog has been used and abused and sold under false pretences, Conron says. ”When the pups were five months old, we sent clippings and saliva to Hawaii to be tested with this woman’s husband. Of the three pups, he was not allergic to one of them. In the next litter I had, there were 10 pups but only three had non-allergenic coats. Now, people are breeding these dogs and selling them as non-allergenic and they’re not even testing them.

• #357   16. aug 2015 Skal nok læse hele artiklen.... Men konklusionerne på dit uddrag, må være at hunden var en succes fra starten, men problemerne opstår fordi useriøse og pengegriske avlere sælger hunden under falske forudsætninger.
    Altså tilbage hvor jeg startede, organiseret og seriøst avlsarbejde, så kommer der nogle fantastiske hunde ud af det.

• #359   16. aug 2015 Har læst artiklen, og min konklusion er fortsat at problemerne er relateret til useriøst avlsarbejde. Han fortæller om 2 kuld. I begge 1. generations kuld er ca. 1/3 af hvalpene allergivenlige.
    Og de kan modsat pudlen trænes som førerhund.
    Det lykkedes ham i aller første forsøg at avle en hund der havde de ønskede egenskaber.... Det er i min optik en succes.
    Derfra afhænger succesen af avlsarbejdet om man kun avler på de hunde der har de ønskede egenskaber, eller om man bare avler på dem alle, uagtet om de besidder de ønskede egenskaber eller ej, ene og alene forbi efterspørgselen er stor, udbudet lille og prisen enorm.

• #360   16. aug 2015 Din papillon kom heller ikke til at se sådan ud i første forsøg, det kan jeg godt garantere dig smiley

• #361   16. aug 2015 Mick.
    Man kan godt bruge pudler som førerhunde.

Det beskrives bla i denne 10 år gamle artikel
    http://politiken.dk/indland/ECE109811/pudler-er-fortrinlige-foererhunde/

• #362   16. aug 2015 Mick -modsat pudlen? Pudlen kan såmænd sagtens trænes til førerhund. De er faktisk både intelligente, samarbejdsvillige og trænbare....

• #363   16. aug 2015 #361 #362
    Der kan man givet vis....
    Men i den artikel der henvises til, fortæller ham som avlede den første Labradoodle, at han forsøgte med intet mindre end 33 pudler uden succes, de dumpede alle som førerhunde, og det var egentlig bare det jeg forholdet mig til....
    Noget tyder på at det er meget svært at finde og træne en puddel til førerhund.
    Derimod er labben en fantastisk førerhund, og sammen med pelsen fra en puddel, så fik han den hund han ønskede at fremavle.

• #365   16. aug 2015 Citat "I said, ‘Oh yes, this will be a piece of cake. The standard poodle is a working dog, it doesn’t shed hair, it’ll be great.’ I tried 33 in the course of three years and they all failed. They just didn’t make a guide dog."

• #366   16. aug 2015 Hvis du stadig ikke har forstået hvorfor han blandede de 2 racer, så må du læse ovenstående artikel igen.... Der får du i hvert fald hans argumentation for at gøre det.

• #367   16. aug 2015 Mick.
    Nogle gange får man en fantastisk god ide...
    Men hvis ideen kun er god i teorien, så skal man stoppe med at gøre det smiley

• #368   16. aug 2015 Du har så evigt ret.... Men jeg tror ikke det er en dårlig idé.... Jeg tror det er skruppelløse, og useriøse opdrættere.

• #369   16. aug 2015 Mick hvis manden fortsat havde troet på ideen, så havde han vel kæmpet for det frem for at lade skruppelløse hvalpefabrikker høste fortjenesten.... Tænker jeg.

• #370   16. aug 2015 Det er jo desværre nok et problem der er løbet lidt løbsk.... I særdeleshed i Australien hvor labradoodles avles på en hver fødedygtig tæve. Og da manden har rundet de 80, så er det næppe ham der kommer til at kæmpe for "racen"

I England er man blevet meget mere seriøse omkring avlen, og prøver at følge en vis standard... Men der er stadig mange versioner, pelstyper, farver og forskellige størrelser.
    I Danmark er det som om at det er den enkelte opdrætter der sætter sin egen standard, og det kan hurtigt føre til de problemer man ser i Australien.

• #371   16. aug 2015 Mick .-jeg vil vove den påstand at manden bør overveje alternative måder at træne på... pudlen kan jo lære nærmest alt -de fungerer som cirkushunde, de gør det godt til agility, de bruges til lydighed, de kan være ren selskabshund, de kan bruges som redningshunde... ja faktisk er der ikke meget en pudel ikke kan, når vi ikke lige snakker "specialistopgaver" somf .eks. stående jagthund, politihund e.l.

Så hvis man ud af 33 pudler, ikke har formået at lave blot en fornuftig førerhund, skal man nok se på hvordan man træner dem, taget i betragtning at der verden over er uddannet mange andre racer end lige labber til opgaven -jeg mindes at have set både schæfer, ambull m.fl. så self kan en pudel da uddannes til det

• #372   16. aug 2015 Michelle - jeg kunne ikke være mere enig! Pudler er vanvittig kloge og meget meget lærenemme

• #373   16. aug 2015 Det jeg grundlæggende ikke uenig i.... Jeg forholdt mig blot til den artikel der var fremlagt.... Artiklen der skulle fortælle hvorfor at Labradoodle er en dårlig idé.... Det syntes jeg ikke artiklen gør, den fortæller derimod om en "race" der fik alt for stor opmærksomhed, fra den ene dag til den anden... Og at der derfor nu er opstået mange problemer med useriøs avl.
    Jeg har ALDRIG påstået at jeg ved alt om træning af førerhund, jeg har blot refereret til den fremlagte artikel.

• #374   16. aug 2015 "så undgår man muligvis desuden nogle af de nedarvede fysiske skavanker, som en del af de rene racer kæmper med."
    Det er altså noget vrøvl (også sprogligt).Hvis man blander en puddel med AD med en labrador med AD, så har afkommet lige så stor risiko for også at få AD som hvis de var en renracet puddel eller labrador.

• #375   16. aug 2015 Mick -men en artikel der fortæller om så massive problemer med useriøs avl, fortæller jo osse om en race med nogen ret væsentlige problemer.. og dermed en race man skal være noget varsom med at købe.

I øvrigt synes jeg det aller mest problematiske med doodler (og andre designerhunde) er at de sælges som noget de ikke er.
    Åbenbart for man, nåpr man kalder det en designerhund istedet for en blanding, udelukkende det bedste fra de racer man blander.
    Når man blander f.eks. en engelsk bulldog med en whippet, ville jeg jo tro man fik et tilfældigt mix af egenskaber fra begge racer. Men kalder man det en designerhund, så får man åbenbart kun det bedste -dvs i dette tilfælde noget i stil med: EB'en herlige, fjollede sind, og dens nuttede udseende, men whippens sundhed.

I hvert fald er det jo hvad man sælger ved designerhunde -en labradoodle får jo åbanbart alt fra labben, men med pudlens pels... Og du selv nævner den som eftertragtet jagthund (endda uden egne erfaringer lyder det til).
    Man skal altså passe gevaldigt på hvad man lover køberne når man avler blandinger -de bør oplyses om ALLE de mulige udfald, og ikke kun om ønskescenariet, som ji øvrigt vil variere fra køber til køber.

• #376   16. aug 2015 #375
    Du har ret... Jeg ved lige så lidt om jagt som jeg ved om førerhunde.... Igen er der refereret til en artikel... En artikel fra Danmarks jægerforbund. Kan findes længere oppe i tråden.
    Og du har da fuldstændig ret i dine betragtninger omkring designerhunde og det at de tilsyneladende kun arver de gode egenskaber fra de racer de er blandet af.... Det er jo meget belejligt smiley (for sælgeren om ikke andet)
    Igen fører det mig tilbage til min oprindelige pointe... En ny race, kan kun ende godt ud gennem seriøst, organiseret og målrettet avlsarbejde, hvor man kun avler på hunde der besidder de ønskede standarder for racen.
    Gør man det kan Labradoodlen blive lige så "ren" og lige så god en race som alle mulige andre hunde.

• #377   16. aug 2015 Jeg undre mig over hvorfor det ikke har været muligt at lave en typefast "race", når nu det fx. har været muligt med eurasieren...?

• #378   16. aug 2015 #377
    Tja... Tilsyneladende det faktum at avlen er uorganiseret og useriøs, det er nemt at parre den første og bedste puddel, med naboens lab, så kan man indkassere 10000+ pr hvalp. (Det er min egen personlige overbevisning)
    Men tillad mig vende dit spørgsmål om.... Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre at skabe en ny race, når det nu kunne lade sig gøre med eurasieren.?

• #379   16. aug 2015 Jeg er oprigtig nysgerrig. Man har jo arbejdet på sagen i 40 år. Så jo, det burde kunne lykkes, men hvorfor er det ikke sket?

• #380   16. aug 2015 Ja du har i hvert fald fået mit bud på det....

• #382   16. aug 2015 Jeg mener også at jeg har læst at F2, F3 osv. er disponeret for en eller anden sygdom som hverken labben eller pudlen er disponeret for. Men jeg kan sandt for dyden hverken huske hvor jeg har læst det, eller hvad det skulle være for en sygdom. Jeg synes dog det var noget leverbøvl af en art....?

• #383   16. aug 2015 Tror bare ikke man er blevet enig om en standard, og derfor avles der på alle pelstyper.... Bare det er en Doodle, så kan man indkassere en masse penge, så hvorfor gøre sig umage?
    Jeg (som Doodle ejer) syntes jo at det er en fantastisk hund, og jeg er en af de heldige der har fået det bedste fra begge racer.... Hun er den mest tillidsfulde hund jeg nogensinde har oplevet. Hun er super lærenem. Og alle former for opgaveløsning (der kan udløse en godbid) klarer hun på et splitsekund.... Når vi er aktive i familien så er hun det også, og så snart vi falder til ro, så ligger hun sig også.
    Hun er en "brugt" hund fra en skilsmisse, og da vi fik hende, havde de sidste pr måneder været ret triste for hende (al for lidt omsorg, kontakt, motion og pleje) men på trods af det så allerede efter 3 dage havde hun tilpasset sig, og det virker som om hun altid har hørt til her....
    Så jeg ser potentiale i "racen" og er trist over at den modtager kritik på grund af useriøse og pengegriske opdrættere

• #384   16. aug 2015 Mick.
    Skønt at I har fået en dejlig hund som I er glade for og skønt at I giver den et dejligt trygt liv.

Men det er altså nemmere at forudse hvad man køber hvis man vælger en racehund med stamtavle.
    Jeg køber heller ikke et uspesificeret hvidevare hvis jeg har brug for et køleskab.

smil.

• #386   16. aug 2015 #384
    Både og.... Kig på den hund du vil købe.... Er den reserveret, eller nysgerrig... Er den tillidsfulde, eller mistroisk.... Er den lærenem osv osv.... Sidst men ikke mindst skal man være ærlig over for sig selv "kan jeg opfylde de behov denne hund har"
    Hvis man finder en hund hvor alle parameter passer sammen, så er det for mig at se bedre end nogen stamtavle....
    Jeg har haft flere flotte rene racehunde, og det at hunde har nogle forfædre der er flot præmieret, er altså ikke nogen garanti for at man får en god hvalp.
    Og hvis man interesserer sig for stamoplysninger, så er der avlere af labradoodles der også samler disse...
    Jeg har oplysninger på vores Doodle der går 5 generationer tilbage... Og alle er eller var flotte gode hunde, men det er som sagt ingen garanti, blot en indikation af hvad man måske får, såfremt at ens hvalp har arvet de gode egenskaber fra disse forfædre.
    Vi har været heldige/dygtige ved valget af den perfekte hund for os, og de overvejelser man bør gøre sig inden man optager en hund i familien, kan ingen stamtavle erstatte.

• #387   16. aug 2015 For mig har tavlen den værdi at jeg kan se sundheden i familien. Og det i sig selv er årsagen til jeg aldrig kommer til at købe hund uden DKK-tavle igen. Hundweb generelt er et fantastisk værktøj.

Og jeg er ellers ikke fan af DKK som helhed....

• #388   16. aug 2015 "Både og.... Kig på den hund du vil købe.... Er den reserveret, eller nysgerrig... Er den tillidsfulde, eller mistroisk.... Er den lærenem osv osv.... Sidst men ikke mindst skal man være ærlig over for sig selv "kan jeg opfylde de behov denne hund har" ...

Undskyld....det fik hende der ejer en fransk bulldog til at grine....*rødmer*

• #389   16. aug 2015 Sidste hund jeg havde med DKK tavle havde rigtige flotte og sunde forfædre, blandt top ti for racen, og aldrig har jeg oplevet en hund der havde så mange heldbreds- og adfærdsproblemer. Så for mig at se er stamtavlen fin nok, men havde jeg nu kigget mere på hunden dengang, end på den flotte stamtavle, så havde jeg aldrig købt den hund....
    Så fint at man bl.a. kan se noget om arvelige sygdomme, men husk også at kigge på hunden ellers kan man virkelig kommer galt afsted. DKK stamtavle er ikke noget garantibevis.

• #390   16. aug 2015 De franske er da helt vildt lærenemme. Det er bare ikke altid ejer og hund er enige om hvad der skal læres. smiley

• #391   16. aug 2015 Hvem siger at en DKK tavle er et garanti bevis? Tavlen er et redskab, hverken mere eller mindre.

• #392   16. aug 2015 Mick -men der advares jo bl.a. imod at købe "racen" fordi der praktisk talt ikke eksisterer ordentlige opdrættere af den.
    Jeg er ikke stødt på en eneste opdrætter af dem herhjemme, som jeg ville købe hund af (uanset hvilken race eller blanding de så solgte).

Det er da ganske muligt at racen aldrig er blevet en race, fordi avlen ikke tages seriøst nok -men resultatet bliver jo det samme uanset: så lad være at købe den.

hvis 99% af alle collie-opdrættere avlede med hovedet under armen, ville mit råd være det samme: lad være at købe en collie.

Men udover det useriøse avlsarbejde, slås doodlerne så osse med avlere der sælger dem som noget de ikke er (og tager sig så rigeligt betalt for det)...

Som det ser ud nu, er der tale om en blanding, ikke en race (uanset hvad potentiale du så ser i den). Som det ser ud nu, er seriøse opdrættere så godt som ikke-eksisterende, i hvert fald på vores breddegrader. Så som det ser ud nu, er et køb af labradoodle altså prolematisk, for dels må man så støtte tvivlsomt opdræt, og dels er det lidt et sats for man ved ikke hvad man får.
    -sidstnævnte kan være fint nok, hvis man er indforstået med alt fra labbe til pudel, de er trods alt ikke SÅ forskellige. Men førstnævnte synes jeg er ganske problematisk.

Så ja, herfra vil rådet altså lyde: lad være at købe dem. Uanset hvor søde de så kan være (og ja, jeg har skam mødt både goldendoodles og labradoodles. Søde hunde -men skodavl)

• #393   17. aug 2015 Sikke noget vrøvl.... Undskyld mit franske.... Lad vær at købe den, fordi den ikke er race ren???
    En blandingshund kan være lige så god som en hvilken som helst racehund.
    Jeg vil anbefale at man kigger på hunden, mere end på stamtavlen... Og så tag lige et godt kig på opdrætteren også.... Det andet det er efter min mening bare snobberi

• #395   17. aug 2015 Mick -jeg har ikke skrevet du ikke skal købe den fordi den ikke er raceren,.

Faktisk skriver jeg at hvis situationen var den samme for collier (eller en hvilken som helst anden ren race), at 99" af opdrætterne er useriøse eller ligefrem decideret hvalpefabrikker, så ville jeg osse fraråde at købe.

Jeg skriver man ikke skal købe, fordi man ikke skal støtte opdræt uden omtanke, og fordi opdrætterne ikke er ærlige om hvad de sælger...

Jeg er hamrende ligeglad med om folk køber renracede hunde eller blandinger -er man ok med at hunden kan falde ud efter hvilken som helst race der indgår i blandingen, kan en blanding være et helt ok valg.
    MEN uanset hvilken hund man køber, skal man altså lade være at støtte dårlige avlere.

• #396   17. aug 2015 Og jeg vil i øvrigt anbefale at man kigger MEGET på stamtavlen, hvis en sådan forefindes.
    Den giver jo oplysninger om forfædrenes sundhed, hvad de er testet for, evt prøver de har deltaget i osv.
    Det er faktisk ret så væsentligt.

Man skal OSSE kigge på opdrætteren, hvordan hvalpene vokser op, forældrenes sind osv (for du KAN altså ikke vurdere ret meget på en hvalp hvad sundhed og sind angår -ekstremerne kan man self se: en voldsomt utryg hvalp, en hvalp der ser syg ud osv. Men du kan ikke se på hvalpen om den får HD eller om den kan leve op til ambitionerne om VM i IPO e.l.).

Der er ganske enkelt grænser for hvad man kan vurdere på hvalpen, så derfor er forfædre, søskende, tidligere kuld osv. gode til at give en idé om hvad man køber.

Jeg har haft blanding, mine forældre har blandinger og det har alle været dejlige hunde. Jeg har ikke noget imod blandinger -jeg HAR noget imod avl uden omtanke og moral.

Og herhjemme er det særligt en avler der leverer doodlerne -og hende ville jeg ikke røre med en ildtang (heller ikke hendes renracede hunde). Det er en hvalpefabrik og man får ualmindeligt dårlig råd og vejledning.

• #397   17. aug 2015 jeg trat omtalte Opdrætter på et kursus over 4 dage i Ribe mit indtryk af damen var at det var for pengene skyld ,og ikke om det var i orden med det hun lavede

• #398   17. aug 2015 Sikke en stemning jeg fik pisket op der.... sådan går det ofte med forum, mail og sms korrespondancer. Det er udfordrende at få formuleret sig korrekt, og når man fremsætter en pointe, kan man hurtigt glemme at tilføje eventuelle faktorer som også kan være relevante.
    så nu vil jeg forsøge at være mere konkret i min formulering.

Jeg mener at stamtavlen er et fint redskab.
    Jeg mener også at man skal være opmærksom på 1000 andre ting.
    Derfor syntes jeg at al for meget fokus på netop stamtavlen, øger risikoen for at hunde ender i hjem hvor de ikke passer ind.

Der er en tendens til, især blandt førstegangs hundeejere, at tro at en stamtavle sikre at hunden er "fejlfri" nem, og omgængelig.

Så udover at messe, stamtavle, stamtavle stamtavle.... burde man også gøre kommende hundeejere opmærksom på de tusindevis af andre faktorer der spiller ind, og som er lige så vigtige, ja nogle endda meget vigtigere, når man skal vælge hund.
    Som f.eks. opdrætterten! for selv om hunden kommer med nogle flotte aner, så kan den godt være avlet et skodsted, og være præget rigtig dårligt.

Det er hele pakken man skal kigge på, og da hunde ligesom mennesker ikke er ufejlbare, så vil der altid være noget der ikke er "perfekt" og så må man vælge hvad man vil gå på kompromis med.....
    Og der er her at jeg hellere går på kompromis med stamtavlen, end med f.eks. opdrætteren.... for hvad så! om bedstefar ikke er 10x champion, bare han og hans efterfølgende generationer ikke havde HD eller andet skidt.
    Jeg vil da meget hellere have en hund fra et hjem, hvor de elsker deres hund, hvor de er sammen med deres hunde, hvor hundene bliver præget godt i deres omgang med voksne, børn og evt. andre dyr, og hvor de har fået hvalp fordi de havde lyst, ikke fordi det er deres levebrød.

Grundlæggende tror jeg vi er meget enige alle sammen, det er blot et spørgsmål om hvad der bør vægtes højst... og der syntes jeg ofte jeg hører at stamtavlen bør vægtes højst, det er jeg bare ikke enig i.

Der er min bitre erfaring at en, på papiret nok så flot, hvalp kan være ødelagt for livet, hvis den ikke er præget ordenligt allerede hos opdrætteren.

• #399   17. aug 2015 Nu ved jeg ikke hvor mange andre fora du kommer i, men her inde er har ingen påstået at den hellige gral er velforvaret, så længe kræet har en tavle. Meget tvært imod faktisk....

• #401   17. aug 2015 Faktisk vil jeg mene at der mere bliver messet sundhed,sundhed, sundhed, socialisering, socialisering, socialisering....

• #403   17. aug 2015 Sorry slåfejl.

• #404   17. aug 2015 så det i siger er at vi er enige, eller?? smiley

• #405   17. aug 2015 Ja, med udtagelse af at du mener at man godt kan gå på kompromis med tavlen.

• #406   17. aug 2015 ...altså skal man ikke være en helt speciel form for jubelidiot for at vælge hvalpe der IKKE virker glade, nysgerrige og mentalt sunde bare fordi de har tavle?

Tror det er implicit i de fleste hvalpekøberes mindset...men når det så er på plads...så kan hvalpen være noget så perfekt, men hvis der bag den ligger milevidt med arvelige sygdomme...så hjælper det ikke en disse vel?

• #407   17. aug 2015 hvalpe køber er bedre hjulpet med tavler da de er sikker på at de har nogen reteheder fejl og sygedom i de næste to år ,i følge den Danske købelov ,det løber hvalpe fabrikken fra de ikke er ind under det siger men det er de godt nok

Kommentér på:
Labradoodle

Annonce