{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.072 visninger | Oprettet:

Hunden skal være far... {{forumTopicSubject}}

...fordi den er jo ægte!

Kom op i en diskution med min nabo på en vores jævnlige gåture.

Det drejer sig om en "ægte" formel 1 lab uden tavle der skal parres med en tæve som også er "ægte" formel 1 lab.

Og så siger jeg bare at I kan jo ikke være sikre på de er ægte! Jo det kan de fordi de har set forældrene! Æhhh Hvad?

Det næste blev så at hundene var mere sunde fordi de ikke var med tavle, og at folk ville hellere have en lab uden tavle fordi den er billigere (det kan hun måske have ret i).

Sætningen "jamen med tavle avl er det kun indavl" kom også lige frem. Blev helt irriterret til sidst, men det tror jeg også hun blev på mig.

Altså jeg siger ikke at en tavleløs hund ikke kan være en god hund, men man kan sq da ikke kalde den ægte, eller kan man?

Man kan jo ikke vide om der er 25% noget andet i - det er ikke altid man kan lure det på udseende.

Forstår heller ikke rigtig udsagnet med at fordi folk hellere vil have en billig hund så er det i orden at avle løs...

Tja hvad siger I derude?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunden skal være far...
  • #1   29. sep 2009 Jeg vil sige det er en ægte hund men ikke raceren hund.

• #2   29. sep 2009 Nej, jeg vil også kun sige at man kan kalde en hund 100% ægte, hvis f.eks begge forældre har stamtavle eller hvis den har tavle. Ikke noget med at man har set forældrene, den kan jo sagtens være krydset med noget, uden at man decideret kan se det.

Men ja, jeg tror desværre også tit at folk hellere vil købe en lab uden tavle, fordi den er billigere, synes at de fleste labber man ser er uden tavle, og folk vil som oftest "bare" have en familiehund, så ser de ikke tavlen som en nødvendighed.
    Om man kan sige at de bliver sundere af ikke at have tavle, tja, det kommer jo an på forældrenes sundhed, og den kender man jo oftest ikke. Nogen kører efter det princip, hvad man ikke ved, har man ikke ondt af. Efter min mening, er det ikke noget man skal blande sammen med avl.....

• #5   29. sep 2009 Giver dig ret Helle..

Eneste tidspunkt man kan sige "ægte uden tavle" er hvis begge forældredyr er stambogsførte, men deres afkom ikke er... Og kan man så som køber være helt sikker på at det nu også er den hanhund, der er far til kuldet ?? Med mindre man har set billeder af parringen selvfølgelig

• #6   29. sep 2009 ALT hvad der er sort og LIGNER en lab er da en ren lab........ Er den spinkel, er det en F1`er og er den "normal" labstørrelse er den ægte men uden tavle........

Sig mig, har I ikke lært det her inde????

• #7   29. sep 2009 Men med hensyn til indavl, så har man, MED tavle, en mulighed for at undgå at købe en hvalp, hvor forfædrene er for nært beslægtet, for man undersøger bare hundeweb og lader være med at købe den hvalp. DEN mulighed har man ikke uden tavle, for man ANER ikke hvem forfædrene er:-)

• #8   29. sep 2009 nej, altså hvis de selv har set forældre stamtavle, kan de jo vælge ikke at få en med til deres hund, og på den måde ved de jo at hunden er ægte..
    det er nok den eneste måde.

• #9   29. sep 2009 'Team'Tasso'&'Tanja'<3 døm mig ikke på min alder! ,

Man kan IKKE vælge ikke at få stamtavlen med. Valget om tavle eller ej, er opdrætters helt alene!!
    Enten stambogsfører man hele kuldet og så skal stambogen følge hvalpen uanset hvad eller også avler man uden tavle........ Og hvorfor skulle man gøre det, hvis man har 2 hunde MED tavle og laver hvalpe på dem?

• #10   29. sep 2009 hmm er glad for jeg ikke er den eneste der synes det er lidt muggent... hvis man kan sige det...

jeg undrede mig også over en anden ting...

faren til den pågældende hund havde tavle, men moren havde ikke fordi den ikke havde aner langt nok tilbage? Hvad vil det sige?

• #11   29. sep 2009 Mette: synes jeg bare at have læst et sted. men tager det tilbage igen.

• #12   29. sep 2009 Kender nogle mennesker der har samme mening om det. Det er lige til at blive helt gal over.. Dumme uvidende mennesker! "Jamen hvalpene er meget sundere når der ikke er tavle på" og "hunde med tavle bliver der avlet mange kuld på, fordi der er penge i det. Derfor bliver hvalpene dårligere for hver gang" er nogle af de ting der blev sagt, da vi diskuterede det.

• #13   29. sep 2009 *men moren havde ikke fordi den ikke havde aner langt nok tilbage? Hvad vil det sige?*

Det vil sige at det er fis i en hornlygte....... Nu har man haft labradors i Danmark siden 50`erne (mindst), så DET er en dårlig undskyldning:-))

• #14   29. sep 2009 M&S:

*hunde med tavle bliver der avlet mange kuld på, fordi der er penge i det. Derfor bliver hvalpene dårligere for hver gang*

Så fortæl folk at jeg har kendskab til en labAVLER (ikke at forveksle med en opdrætter) som har en han og en tæve uden tavle. Disse to hunde har produceret mere end 100 hvalpe sammen. Dvs. at tæven har fået omkring 100 hvalpe med den samme hanhund. UDEN tavle. ALLE de hvalpe, som JEG har hørt om, har svær HD....... En hel del af dem er aflivet i en ung alder!! Hvem skal kontrollere denne avl?

• #15   29. sep 2009 Mette: Ja det tænkte jeg også...

En af de mange argrumenter var også at: ved dansk varmblod er der også alle mulige forskellige racer i, men det er stadig en ægte varmblod med tavle der kan avles på...

Ja jeg kender ikke megetr til heste avl, så skulle ikke have så meget sagt dertil....

Men kunne godt forstille mig at labben er særlig udsat idet det jo "bare" er en familiehund til at gå tur med... det skal man jo ikke have tavle til....

Men kan ikke lade være med at tænke :Hvor ender lab racen hvis alle siger sådan, hvor er den original lab så henne? Men så kommer de rjo nok bare nye racer...

• #16   29. sep 2009 Mette: sikke en trist historie! Det skulle forbydes!

• #17   29. sep 2009 Reelt set er labben en af de mest misforståede racer........ Eller retrieveren i det hele taget. Uanset hvordan man vender og drejer det, så ER det en jagthund. Den skal ikke nødvendigvis bruges til jagt, men den skal bruges!!!!

Jeg har en blanding og så 2 DKK tæver. Alle 3 skønne skønne hunde. Men ingen tvivl om at det arbejde, som en seriøs opdrætter lægger i at avle racetypiske, gode hvalpe, betaler jeg gerne for:-)

• #18   29. sep 2009 Mette: Stakkels hunde og hvalpe! Sådan noget burde forbydes!!

• #19   29. sep 2009 Synes det er en helt igennem trist tendens smiley

• #20   29. sep 2009 M&S:

Jeps......... Min bedste veninde havde desværre købt 2 derfra. Den ene var 1½ år og den anden 8 måneder, da de blev aflivet!!!

• #21   29. sep 2009 Mette: Hvor er det bare forfærdeligt!! Der kan man snakke om at man avler for at tjene penge. Og jeg giver dig helt ret i at labben er misforstået. Kender selv nogen der har en labradorblanding(faktisk de samme mennesker, som jeg skrev om før) og den skal være heldig hvis den bliver luftet en ½ time om dagen. Og det med at bruge den til noget eller at lade den arbejde og bruge sin hjerne lidt, det er en by i rusland for dem. Og alligevel kan de ikke forstå at hunden ikke kan være alene hjemme uden at ødelægge noget. Synes bare det er så synd at nogen har hund, kun for at have hund. Så er det ligemeget med hvad hunden har behov for.

• #22   29. sep 2009 Jeg vil så sige at mine hunde er bestemt ikke overstimuleret. Jeg arbejder meget og har hus og have. MEN de kommer ud HVER dag og ind imellem til vandet. I svømmehallen. Til agility en gang om ugen. Søger deres mad (pigerne gør) HVER dag. Aldrig bare et måltid i skålen. De bliver klikkertrænet ind imellem.
    Men de lange lange gårture bliver det sjældent til af den simple grund at det kan min ryg ikke holde til. Og DET er en af de væsentligste grunde til at jeg kun skal have 2 hunde fremover. Jeg føler ikke at jeg kan tilgodese alle 3 lige godt:-) Men jeg gør det så godt jeg kan:-)

• #23   29. sep 2009 Tja -formel 1'ere er de i hvert fald næppe. Formel 1 er engelske/irske markprøvelinier, og dermed 100% afhængig af hundens linier. Uden stambog, kan hunden ikek være F1.
    Den kan godt være raceren labrador -der er blot ikke dokumentation herfor.

Indavl -tja, hvis man blander to forskellige racer, ved man self det ikke er indavl. Men blander man to "ægte uden tavle" af samme race, så kan de jo i princippet være søskende uden at man ved det. De kan være vældig indavlede -man ved det bare ikke.

Med tavlen i hånden VED man trods alt om en hvalp er indavlet eller ej (det kan jo ses på tavlen), og kan vælge til og fra på den konto.

Om de skal avle eller ej, skal jeg self ikke blande mig i -men man kunne da som minimum have ønsket at de tjekkede for racerelaterede sygdomme. De forsvinder jo ikke af at hundene ikke har tavler.

• #24   29. sep 2009 mette, det er vel også dig, der sender dine hunde ud at svømme på kirkegården i deres guldfiske bassin? LOooooool

Anyway, sikke en trist historie om den "AVLER", her kan man sige at man kan mane den påstand om at hunde uden tavle er sundere end med....trist for dem, der bliver snydt, men så sandelig også for den stakkels tæve. Den må da være blokket godt ud efterhånden:-)

• #25   29. sep 2009 Lykke -ja hvad gør man ikke i aktiveringens navn LOL

• #26   29. sep 2009 Lykke:

*mette, det er vel også dig, der sender dine hunde ud at svømme på kirkegården i deres guldfiske bassin? LOooooool *

Jeps.......De stakkels beboere har squtte meget at grine af til hverdag......*GGGGGGGGG*

• #27   29. sep 2009 Michelle: lige netop..he he

• #29   12. okt 2009 Hej Mette,
    Jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet, når folk tror at en Formel 1 er lille og spinkel og at labradoren og større. Og man på denne måde kan kende forskel på en Formel 1 og en labrador. Dette er ikke korekt i alle tilfælde.
    Jeg er den lykkelige ejer af en Formel 1, som ikke er hverken lille eller spinkel. Han er 100% ren F1'er med meget fine papirer, som er registreret i DKK.
    Kun med stamtavlen har man mulighed for at sikre sig hvem forældrerne er.
    Kh Anja

• #30   12. okt 2009 Anja:

Hvis du henviser til mit indlæg her:

*Skrevet: 29-09-2009 19:07:29 Slet indlæg

ALT hvad der er sort og LIGNER en lab er da en ren lab........ Er den spinkel, er det en F1`er og er den "normal" labstørrelse er den ægte men uden tavle........

Sig mig, har I ikke lært det her inde????*

Så er jeg DYBT ironisk!! Det er bare den kommentar, der står ved "labber" som ikke er racetypiske:-))

• #31   12. okt 2009 Det er rigtig at der er mange F1, som kan være mindre. Men sådan er det jo indenfor alle racer smiley Min Jeiko er en af de større F1'er. Så der er nok mange som vil tro han er en lab.

Og ja, de er temmelig madglade, Derfor skal man være over dem mht kost og godbidder. Det er nok derfor der er mange af dem som kan blive kraftige, hvis ikke man samtidig sørger for at de får rørt sig med motion og træning.

• #32   12. okt 2009 Hej Mette,
    Så er jeg med smiley
    Men der er godt nok mange der tror de er de små labber, hi hi.
    Kh Anja

• #33   12. okt 2009 Oki =:-)

Jeg regner med at Jeiko skal være avlshan når han bliver gammel nok. Vi vil rigtig gerne have en af hans hvalpe. Vi er ved at træne ham op til at bestå de første prøver, Så det bliver rigtig spændende. Vi regner med at han skal op om 1/2 års tid.

• #34   12. okt 2009 Anja -"så der er nok mange der vil tro han er en lab" -der ER han dælme da osse;o)

Hvis jeg havde en labbe af danske jagtlinier, så er den da osse labbe. At den er af engelske gør den da ikke til mindre labbe hehe

• #35   12. okt 2009 Michelle -
    Ja han er en lab =;-)
    Bare ikke den de tror han er *loool*

Kommentér på:
Hunden skal være far...

Annonce