8.427 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

hvad koster en parring? hvad koster en parring?

Hej smiley

Har lige et par spørgsmål, som jeg håber i erfarne avlere ved .o)

1. Hvor gammel skal en hanhund være, før den kan med succes parre sig?

2. Hvad kan man tage for en parring, som ejer af Fransk Bulldog hanhund? ( kuldet vil være uden tavle )

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad koster en parring?
  • #1   1. okt 2009 Hanhunde er kønsmodne fra omkring 5-8mdr, og dvs at der KAN de lave hvalpe
    Me de BØR ikke lave hvalpe før de er ved at være udvoksede, dvs i 1½-2 års alderen. Først der kan man tjekke for de relevante arvelige lidelser, og først der ved man hvad man reelt står med, fysisk og mentalt -om den har noget at tilbyde til avlen.

• #2   1. okt 2009 2 år ville jeg sige det gælder for begge køn..
    Og du kan godt tillade dig og sige en hvalps pris eller hvalp efter eget valg

• #3   1. okt 2009 Den kan parre sig med succes når den er kønsmoden.... for nogen hvalpe er der så tidligt som 5-6måneder gammel. Det vil dog være fuldstændigt forkasteligt at lade en så ung hund parre!
    Prisen er ofte 1 hvalps pris...

• #4   1. okt 2009 Nu ved jeg ikke hvor mange hvalpe en fransk normalt får, men de fleste mindre racer får ikke så mange hvalpe, og så synes jeg dælme en hvalps pris er en dyr parring.

For mange racer siger man istedet et fast beløb fr selve parringen, og så et beløb pr levende hvalp.
    Dvs f.eks. 1000 kr for parringen og så 500 pr levende hvalp

• #5   1. okt 2009 Jeg synes at man bør tage et bestemt beløb/levende fødte hvalp, ellers er det ikke fair, hvis der kun kommer 2 hvalpe.
    Med tavle giver man normalt 1200-1500 kr/hvalp.

Men ja, vil sige at den tidligst bør parre, når den er 1½ år, gerne 2 år.

• #6   1. okt 2009 Jeg vil nu også mene 8500, vil være meget for en parring. Nu er det mig der har den franske tæve, hun er ikke så stor, så chancerne for højst 4 hvalpe vil være store. Og omkostningerne på HD/AD røngten luftvejs røngten, konsultation med dyrlæge, da der eventuelt kan blive tale om kejsersnit. Chippning, registrering, sundhedstjek, hvalpepakker, foder osv. er jo for min regning.

Ingen franske hanhunde ejere, der vil ud medhvad i tager for en parring?

• #7   1. okt 2009 Den med 1000 pr. hvalp synes jeg egentlig er ok smiley

Også 1000 for parring og 500 pr. hvalp er ok smiley

• #8   1. okt 2009 Nu da det er uden tavle vil jeg self. sørge for hanhunden jeg finder, også skal igennem HD/AD og luftveje røngten. Er der noget udover det normale man skal holde øje med, når jeg kigger efter potentielle fædre til Lunas måske kuld, til sommer?

• #9   1. okt 2009 Det ved jeg ikke om det er dyrt en hvalps pris.
    Inden for jack russell terrier med DKK tavle, koster en parring mellem 7.500 kr og 10.000 kr

• #10   1. okt 2009 Maj-Britt: jeg synes ikke helt man kan sammenligne JR med FB, da FB ofte skal have kejsersnit, og derfor er forbundet med højere udgifter end andre racer. Og jeg ville i hvert fald ikke give 12-15000 kr, når man ud over det risikerer 10000 kr til kejsersnit, og hvis der så kommer 2 hvalpe, så har man ikke engang råd til at sælge dem....da der allerede er underskud fra start....det skal ikke være en pengemaskine, hverken for den ene eller anden part, men det skal heller ikke gøres gratis, og det er det jo så heller ikke, hvis man f.eks får 5 hvalpe, og det koster 15oo kr/ hvalp, og selve parringen også 1500, så har man betalt 9000 for en parring...

• #11   1. okt 2009 prisen vil jeg sige en hvalps pris hvis hun får hvalpe eller kan du f.eks tage et lille beløb og en pris pr overlevende hvalp

de er tidlig kønsmodende men min han på lige omkring 1 år har lavet hvalpe ved et uheld samt venter en kuld hvalpe som jeg endnu ikke ved om bliver til noget ,begge gange snydt sig til det men syntes normalt at de skal være lidt ældre omkring to år min han er i dag kastereret da han ikke kan holde til tæver i løb og nu næsten er svært at holde væk da han kan åbne dørene

kh sanne

• #12   1. okt 2009 Dette er uden tavle, og synes en hvalp er dyrt, hvad så hvis der kun kommer to? deler vi ejere så ALLE hvalpeudgifterne, eller skal jeg betale for begge, men bare forærer den ene til hanhundens ejer?

• #13   1. okt 2009 Da jeg, engang i stenalderen, havde hanhunde, tog jeg 700,- for parringen og 700,- pr hvalp levende på 10. dagen:-)

• #14   1. okt 2009 Mette: Det lyder også fornuftigt smiley

• #15   1. okt 2009 Ina -udgifterne er tæveejers ansvar. Alt fra sundheds tjek, ormekure, kejsersnit og hvad der nu eller er/kan komme af udgifter.

Hvis man siger en hvalp som betaling, ja så må man jo aftale (på kontrakt) hvis der kun kommer 1-2 hvalpe

• #16   1. okt 2009 Jeg tager også et beløb for parringen + et pr lvende hvap ved 14 dage...

Afhængig af hvor mange hvalpe der kommer kan man så både ende over og under en hvalps pris.

Jeg syne det både som tæveejer og hanhunde ejer er den mest fornuftige måde at gøre det på

i mit første kuld var det en hvalps pris. derefter har det været springpenge og så pr hvalp og jeg bruger også dette når mine egne hanner for tøsebesøg !

• #17   2. okt 2009 Michelle: Ja det vidste jeg næsten godt smiley det var bare et eksempel på hvor mange penge man kan miste, ved at love en hvalp, og der så kun kom to. Som skrevet skal det ikke være for pengene skyld, men gider ikke have stort underskud.

Nu må vi se om det overhovedet bliver til noget, det er en tanke jeg har leget med, da jeg gennem et år nu har haft tre hvalpekøbere af fransk, hvis hvapene kommer fra Luna. Som sagt har de ventet et år nu, mine forældres venner. Så det r stabile købere. Men udover penge osv. skal jeg jo self. også ligge hus til, og er noget bekymret over alt det gris, gulv der måske skal skiftes ud efter afhentning af hvalpe, grundet afførng, riser osv.Så det er slet ikke sikkert endnu, Luna skal blive med hvalpe til sommer. Som sagt synes jeg det er en stor beslutning som tæve ejer, da det er mig der vil stå med alt nu og fremover.

• #18   2. okt 2009 Vi har en fin hanmops med stamtavle og jeg kunne aldrig få mig selv til at tage hverken en hvalps pris eller en hvalp for en parring. Det er rigtigt mange penge at skulle stå med i hånden. Så, hvis en tæve skal parres hos os, tager vi 3000 kr og ikke en dyt mere. Går tæven tom vanker der en ekstra omparring gratis.

• #19   2. okt 2009 Jeg bruger hanner fra Tyskland og de er champion i flere lande. Der betaler man 100 euro for parringen og 100 euro pr. levende hvalp når de er 3 uger.

• #20   2. okt 2009 det er egentlig utroligt, når jeg tænker på inden for rottweilere, der kan man tage til Tyskland og parre med tophannerne dernede, der også er champion og brugsmestre, det koster 500 euros ved parringen, og ikke mere. Og herhjemme betaler man fra 5000 og op, og 5000 er for dem uden titler som regel.

• #21   2. okt 2009 Ja, i Danmark betaler vi mellem 800 og 1000 kr. pr registrerede hvalp. Og måske 1000 kr. ved parringen.
    Og dette er vel at mærke for avlsgodkendte, velmeriterede hanhunde.

Jeg har ofte i mit stille sind, moret mig over de horrible priser folk forlanger for deres hanhundes tjenester, især når han knapt har nået "konfirmations" alderen og eneste kvalitet er, at han er smadder sød;-)

• #22   2. okt 2009 Hmm ja kan godt se der er stor forskel på priser, men hvad ville i give i parring i min situation? Og ville jeg kunne tillade mig at kræve HD/AD røngten og luftvej røngten, af en hanhund med tavle, som jeg selv skal igennem med min tæve i januar? Skal siges igen min tæve ikke har tavle smiley men det er en hanhund med tavles ejer, jeg har lidt dialog med andgående parring...

Og igen, der er intet besluttet endnu, men vil bare forhøre mig lidt, inden jeg beslutter mig :o)

Tusinde tak indtil videre med gode brugbare info smiley

• #23   2. okt 2009 Det skal også siges jeg har en Old English Bulldog, der vil være 9 måneder når parringen skulle forgå, og 11 måneder så når hvalpene kommer. Vil det være en dum ide at lade Luna gennemgå en parring og skulle være mor, når Emma ikke er ældre? Tænker på eventuel voldsomhed fra en unghunds leg, og ville måske stresse Luna...

• #24   2. okt 2009 Om du kan kræve det, tja, hanhundeejer kan jo altid sige nej, og så må du jo så finde en anden hanhund. Forstår så bare ikke, at de vil parre en tæve uden tavle, når hanhunden har tavle...
    At den ene tæve får hvalpe, har vel ikke rigtig noget med den anden tæve at gøre? så skal det være fordi du ikke overkommer at have en unghund sammen med et kuld hvalpe, det gør ingen forskel for din tæve.

• #25   2. okt 2009 Øh, medmindre du forestiller dig, at din drægtige og diegivende tæve skal have konstant selskab af din unghund?

En diegivende tæve skal selvfølgelig have ro til at passe sine hvalpe, ligesom hvalpe ikke bør lege med en livlig unghund, medmindre det er under konstant opsyn og i kortvarige seancer.

• #26   2. okt 2009 Jo jeg er udmærket klar over hun skal have ro, og nej hun skal heller i die min unghund! Ved ikke helt hvorfor jeg tænker over det, men tænker nok lige pt, på selv de mindste ting...

Lykke J: Nu er det ikke alle, der går så ekstremt op i tavler, men nogle mere sundhed. Hved de fleste DKK parringer, er forældrer dyrene hverken fået tjekket hofter, albuer og luftveje. De DKK Franske der har været igennem disse tjek, har utrolig svært ved at finde en anden DKK hund, der har gennemgået disse tjek. Som ellers er en lidelse de Franske ofte lider af. De for ofte importerede Franske til parringen. Så lige i de Franskes tilfælde er der ikke tjekket meget for ofte arvelige sygdomme, selv om der er tavle på.

Jeg kan ikke tilbyde tavle, men alle disse tjek + self. alm. sundhedstjek. Hun har et godt buller sind, elsker alle mennesker og dyr. Hun overholder alle mål, efter standard. Hun har aldrig lidt af hårsækkemider, som ellers ofte er en lidelse hos de franske hvalpe. De eneste ture hos dyrlægen har været årlige tjek/vacciner. Både hendes mor og far kan opleves.

• #27   2. okt 2009 i udlandet betaler vi fra 500 til 800 euro - i dk koster en boxerparringe ca 4000 kr og her tager dem totalt uden titler gerne det samme - at man fatter det

• #28   2. okt 2009 Platugler: ja, det er utroligt at det skal være så dyrt i DK, når det netop er hunde uden titler, hvor man tager de priser som de tager for tophanner i udlandet. Men sådan er det jo desværre med så meget i DK, f.eks foder, der tages i den grad overpriser f.eks hills science plan koster 650 kr herhjemme, men kan købes i england for 365 + 40 kr i fragt.

Ina: det har altså intet med at gå op i tavler. Jeg ved bare at jeg som opdrætter ville være noget ærgerlig over at se en af mine hunde brugt til tavleløs avl. Det kan jo udelukke den til senere brug til at avle hvalpe med tavle. Jeg blander mig ikke i, om folk avler med eller uden tavle, det bestemmer de helt selv, så længe at det er som dig, hvor du får tjekket din hund i hoved og r.., men jeg synes bare at det er ærgerligt for opdrætteren, der trods alt har lagt et arbejde i at lave lige netop den hund. Men det er jo ejerens eget valg, med mindre der står at den ikke må bruges til tavleløs avl, i kontrakten.

Så det var ikke for at fornærme eller noget, blot en indskydende bemærkning.

• #29   3. okt 2009 Lykke: ja man forstår det ikke - vores egen han kostede 4000 kr og han har over 20 titler - alligevel er der andre der tager det samme eller enda mere og de er ikke engang dansk champ - når tæveejerne finder ud af der, så er de også belvet noget paf og følt sig lidt snydt. Vores han parre dog kun udelandske tæver nu, da vi ønsker de sidste parringer til egne tæver - pga matadoravl.

• #30   3. okt 2009 Lykke: Jeg tog det skam heller ikke som en fornærmelse. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor. Nu er min anden tæve, med tavle. Og hvis jeg en dag ville have hvalpe på hende, ville jeg jo heller aldrig vælge en hanhund uden tavle smiley

Men som sagt er jeg stadig i tvivl om jeg overhovedet, vil have hvalpe på Luna. hehe jeg er åbenbart meget kræsen med hanhund, selvom min tæve er uden tavle :o) Og ærligt tror jeg ikke jeg finder en hanhund, og slet ikke en uden tavle, der har æret igennem disse tjek. Da de jo er ret dyre at komme igennem, men må være alle pengene værd :o) for selvom jeg beslutter ikka at få hvalpe, skal hun stadig gennem tjek i januar, bare for egen ino.

Men må indrømme jeg er blevet lidt paf, over de parringsafgifter. Synes de er dyre. Så kan jeg bedre forstå mine forældre, der har avlsgodkendt RR hanhund, de altid kun vil have hanhundene avlsgodkendte. Da de købte deres RR tæve, var hun med vilje købt med ridgefejl, og derfor blev hun sterelliseret.

Kommentér på:
hvad koster en parring?

Annonce