1.627 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

hvilken hanhund, hun er jo en blanding hvilken hanhund, hun er jo en blanding

Jeg vil egentlig godt lige høre hvordan stemningen er hos renrace avlere ang. pariing med blandingshund!

Jeg har nemlig en tæve, hun er nu kun 1 år men grundet hendes fænomenale temp. ville jeg godt når hun er godt 2½ år have et kuld hvalpe på hende... Af de hunde vi har haft, bl.a coliie og Golden retriever har hun alligevel været den mest lærernemme! Men så kommer vi til det med hvilken race. Hun er selv en blanding mellem F1 og cocker... Evt. se hende på min profil. Havde selv overvejet et border collie, ikk mindst fordi det er en dejlig hund men størrelsen passer nok os noget bedre da Enya ikke er voldsomt stor, (på størrelse med cockeren).
Grunden til at jeg allerede er ude nu er at jeg godt vil bruge noget tid på at finde den rette hanhund!!! Håber der er nogen der kan komme med deres profesionelle synspunkt... på forhånd tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne plantesten ud til fortorv. 2.200 kr.
  • Sætte basic gardinstang op fra IKEA og sætte en lampe op på børneværelse 1.000 kr.
  • Spejlophængning 700 kr.
  • Reparation udskiftning af hoveddørs lås, da den binder 1.280 kr.
  • Skift af karburator og service på havetraktor uden klippebord 1.650 kr.
  • Hækkeklipning 1.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilken hanhund, hun er jo en blanding
  • #1   25. dec 2009 Det skal lige siges at Enya er en aktiv hund... får hun hvalpe med en border collie vil de uden tvivl vil blive meget aktive... det er der taget højde for!

• #2   25. dec 2009 Jeg siger ligesom Chine. Er der virkelig nogen grund til at lave flere hvalpe/hunde til internaterne???

• #3   25. dec 2009 Chine: Stor respekt for din beslutning ;o)

Lotte: Som Chine skriver, se hvor mange hvalpe der udbydes i markedet, der mangler ikke blandinghvalpe.
    Jeg er selv opdrætter af DKK hunde

• #5   25. dec 2009 Jeg er enig med Chine i de ting hun skriver.
    Jeg synes at det vrimler med hvalpe, især blandinger og tavleløse, som der simpelthen ikke er hjem til. Jeg er sikker på at din hund er skøn.... hvilken hund er ikke det? Dog er det ikke for mig ensbetydende med at hun behøver at få hvalpe.... Nyd din hund og tænk dig godt om... Og tænk på at der findes rigtig mange skønne hvalpe/hunde, der mangler et hjem...
    Fortsat god jul :o))

• #6   25. dec 2009 Er du slet ikke til at tale fra avl er det mindste du kan gøre at finde en stabil hanhund af lignende type (retriever og/eller spaniel). Hyrdehunde vil jeg på det kraftigste fraråde - især højt gearede hunde som BC og sheltie.

Min stemning er den at elsker man blandingshunde bidrager man med et hjem frem for flere hvalpe. Det er sindssygt svært at komme af med hvalpe for tiden, så den eneste grund til at lave kuld er at der ikke eksisterer en hund der er er lige så interessant (i forhold til egenskaber, linier o.l) som en man selv kan lave - det er det der skaber efterspørgslen på et kuld frem for et andet. Det gælder i øvrigt også (især?) for os andre med tavlekræ. Har du mulighed for at købe tilsvarende eller bedre - don't breed.

Her skal tilføjes at "kærlighed" og "sød" er kennelblindhed, faktorer der for alt i verden ikke skal indgå i overvejelserne når der skal avles. Alle elsker deres hunde og synes at de er søde men det siger sig selv at ikke alle hunde egner sig til avl.

• #7   25. dec 2009 jeg vil anbefale INGEN

Fordi en hund er kommet godt ud af en blanding er det ikke ensbetydene af resten af kuldet er lige så heldigt,,det er mange gange fuseren ved blanding

Der er som Chine siger så mange blanding hunde til salg at de gives væk

• #8   25. dec 2009 takker for alle indlægene... jeg vil uden tvivl overveje situationen! ja, selvf. syns alle at deres hunde er dejlige... ingen tvivl om det! Jeg vil ikke i så frem så fald, få hvalpe hvis ikk jeg på forhånd har købere, det skal der ikk herske nogen tvivl om, ikk nogen hunde sendes på internat herfra! 3 har meldt at de gerne vil ha' en hvalp fra hende... (ikke unge mennesker) men jeg ser tiden an, og vender og drejer situationen!

Go jul til jer alle...

• #9   25. dec 2009 Jeg er enig med de øvrige i tråden. Dog vil jeg lige påpege at, hvis du alligevel vælger at få hvalpe, så pas på med at blande med border collien den er en helt anden type hund end de racer der er i din tæve og det kan give problemer for de kommende hvalpe. Har selv haft en labrador/border collie bla. og det var meget tydeligt at han var fyldt med indre konflikte i forhold til hvordan han reagerede og tacklede forskellige situationer, hvis man skal blande racer, så bland nogle der ligner hinanden.

• #10   25. dec 2009 og tage div. indlæg med i mine overvejelser!

• #12   25. dec 2009 Jeg er HELT på linie med CHINE!!!

Jeg har 2 DKK tæver.

Den ene er steriliseret. Hendes mor og mormor havde problemer med fødslen og da dette kan være arveligt, mener jeg ikke at det er værd at bringe ind i avlen!!

Den anden er gennemtestet. Super hofter, super albuer, intet med arvelige øjensygdomme..... Hun er en pragtfuld hund. Ivrig og lærenem. MEN hun kan stresse i perioder og dette er heller ikke ønskeligt i avlen, så derfor bliver hun også steriliseret.

Vi har alle sammen skønne og pragtfulde og smukke hunde, men derfor behøver man ikke at avle på dem:-) Det er langt fra sikkert at afkommet bliver lige så skønne og pragtfulde og amukke.

Og så har jeg slet ikke nævnt at du kan komme til at stå uden købere til en hel flok hvalpe. Fint nok at du mener at have købere til 3 af dem, men hvad nu hvis der kommer 10-12 hvalpe?

• #13   25. dec 2009 Din hund er 1 år - du ved ikke hvilket temperament den har som voksen endnu... hunde er først færdig med der psykiske udvikling som ca. 22 måneders - før den tid kan man ikke vurdere hvad temperament man avler på.
    Ellers vil jeg også sige - burg en han af samme type - så folk der køber hvalpene har en chance for at vide hvad de tager med hjem smiley

• #14   25. dec 2009 Det kommer lidt til at lyde på div. indlæg som om jeg for alt i verden vil gennemføre denne parring... Det at sætte dyr til verden skal ikke foregå med hovedet under armen... Hvilket det absolut heller ikke vil. Udvikler min hund sig i negativ retning er der ingen tvivl om at der ikke skal avles videre på hende! der er stadig 1½ år til at det evt. skulle gennemføres og der kan ske mange ting endnu... Det er bare blevet overvejet, og hanhunden skulle så frem så fald være fornuftig og renracet!

Jeg er ikke helt ny indenfor avl og er vokset op i et hjem med med præmierede tavlehunde... Dette var Golden retriever til topkarakter! Fordi hunden har tavle er det ikke endbetydende med at den er bedre end Blandingshunden...

Jegt vil uden tvivl tænke mig grundigt om inden jeg gennemfører en evt. parring.... - om 1½ år smiley

• #15   25. dec 2009 bare i orden smiley ja, folk skriver deres mening og det er os det jeg har bedt om. Jeg vil nemlig ikk avle på en hvilken som helst hund og i så fald er det tavlefolket jeg skal ha fat i... Men jeg snakker med dyrlægen når tid er hvis det blir sådan... smiley

og til Chine... Tavlefolket Vs. blandingsfolket er en bombe, og hvorfor avle rent (og indenfor nogle racer, avle store øjne osv.) Mange af disse sygdomme får Blandingshunden ikke (mener nogle).... Det vil altid være en debat... der er både +/- ved begge dele!

• #16   25. dec 2009 ohh fik ikk pointen med... men mange er af den overbevisning at tavlehunden er en bedre hund.... og nej, ikke altid!

• #17   25. dec 2009 *men mange er af den overbevisning at tavlehunden er en bedre hund*

DET har jeg nu aldrig hørt at nogle synes. Men jeg ved at ikketavlehundeejere MENER at tavlehundeejere mener det!

JEG mener at man har nemmere ved at vide hvad man får, hvis man køber med tavle.

Derudover er jeg MEGA tilhænger af hundeweb. Jeg undersøger ALT bagud og til siderne med hensyn til sundhed, inden jeg køber en hvalp. DET kan jeg ikke med tavleløse hunde!

• #18   25. dec 2009 Mette... Jeg har nu hørt det før og har som sagt været blandet ind i alm. avl... mht. til at søge oplysninger... så har du fuldstændig ret!

• #19   25. dec 2009 Jeg er selv tilhænger af tavlehunde, men har to bastarder. Jeg skal ALDRIG igen have en uden tavle, jeg aner i realiteten ikke hvad der er i de to kræ jeg har, og nu hvor den store er ved at blive "gammel" er jeg evigt bekymret for om han kommer til at lide af alt muligt før tid.

Med en tavlehund ved du med meget ator sikkerhed hvad din hund kan komme til at lide af, og hvor den i så fald har det fra, og ydermere hvad du skal være opmærksom på.

• #20   25. dec 2009 Du spøreger: "Jeg vil egentlig godt lige høre hvordan stemningen er hos renrace avlere ang. pariing med blandingshund!" og så ender du med at skrive:"men mange er af den overbevisning at tavlehunden er en bedre hund.... og nej, ikke altid!"
    Jeg fatter så slet ikke hvorfor du starter med at spøreg os der er "renrace avlere", når du ikke mener at andet end tavlehunde duer?
    Jeg vil ikke blande mig i hvad folk gør med deres hunde, sålænge de ikke mishandler dem, men når du direkte spørger os, så forventer du vel ikke at vi vil juble og klappe i vores små hænder over at du gerne vil parre din dejlige blandinghund, så længe der er så mange blandinghvalpe til salg og omplacering?

• #21   25. dec 2009 Det kom til at lyde helt forkert... Det er jo ikke fordi alle tavle hunde dermed kommmer til at fejle noget, men du ved hvad der ligger i din hunds aner og det gør du ikke med an blanding.

• #22   27. dec 2009 Takker for indlæggene... meget af det er brugbart smiley

• #23   28. dec 2009 H&R: Jeg ved fra egen erfaring Border collie/labrador at det gav hunden mange konflikter, Da han var lige så menneske, hundeglad som en labrador men samtidig så signal følsom/lyd følsom som en border collie, så gav det konflikter fordi han ikke kunne finde ud af hvordan han skulle tackle forskellige situationer, svært at forklare men tydeligt at se, han blev enormt frustreret og skiftede hele tiden reaktion og kunne på et sekund gå fra den ene yderlighed til den anden.

• #24   28. dec 2009 Umuli

Det er absolut ene og alene afhængigt af om det er de samme gener eller ej. F.eks er der ikke forskellige farvegener for hver race (zobel er den samme for samtlige racer/blandinger der har det), og har to racer anlæg for samme sygdom/fejl vil homozygotX +homozygotX = homozygotX.

Kommentér på:
hvilken hanhund, hun er jo en blanding

Annonce