hvilken hanhund, hun er jo en blanding hvilken hanhund, hun er jo en blanding
Jeg vil egentlig godt lige høre hvordan stemningen er hos renrace avlere ang. pariing med blandingshund!
Jeg har nemlig en tæve, hun er nu kun 1 år men grundet hendes fænomenale temp. ville jeg godt når hun er godt 2½ år have et kuld hvalpe på hende... Af de hunde vi har haft, bl.a coliie og Golden retriever har hun alligevel været den mest lærernemme! Men så kommer vi til det med hvilken race. Hun er selv en blanding mellem F1 og cocker... Evt. se hende på min profil. Havde selv overvejet et border collie, ikk mindst fordi det er en dejlig hund men størrelsen passer nok os noget bedre da Enya ikke er voldsomt stor, (på størrelse med cockeren).
Grunden til at jeg allerede er ude nu er at jeg godt vil bruge noget tid på at finde den rette hanhund!!! Håber der er nogen der kan komme med deres profesionelle synspunkt... på forhånd tak
dec 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 10
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
Lotte: Som Chine skriver, se hvor mange hvalpe der udbydes i markedet, der mangler ikke blandinghvalpe.
Jeg er selv opdrætter af DKK hunde
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.567
Jeg synes at det vrimler med hvalpe, især blandinger og tavleløse, som der simpelthen ikke er hjem til. Jeg er sikker på at din hund er skøn.... hvilken hund er ikke det? Dog er det ikke for mig ensbetydende med at hun behøver at få hvalpe.... Nyd din hund og tænk dig godt om... Og tænk på at der findes rigtig mange skønne hvalpe/hunde, der mangler et hjem...
Fortsat god jul :o))
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Min stemning er den at elsker man blandingshunde bidrager man med et hjem frem for flere hvalpe. Det er sindssygt svært at komme af med hvalpe for tiden, så den eneste grund til at lave kuld er at der ikke eksisterer en hund der er er lige så interessant (i forhold til egenskaber, linier o.l) som en man selv kan lave - det er det der skaber efterspørgslen på et kuld frem for et andet. Det gælder i øvrigt også (især?) for os andre med tavlekræ. Har du mulighed for at købe tilsvarende eller bedre - don't breed.
Her skal tilføjes at "kærlighed" og "sød" er kennelblindhed, faktorer der for alt i verden ikke skal indgå i overvejelserne når der skal avles. Alle elsker deres hunde og synes at de er søde men det siger sig selv at ikke alle hunde egner sig til avl.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.456
Fordi en hund er kommet godt ud af en blanding er det ikke ensbetydene af resten af kuldet er lige så heldigt,,det er mange gange fuseren ved blanding
Der er som Chine siger så mange blanding hunde til salg at de gives væk
dec 2008
Go jul til jer alle...
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.924
dec 2008
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Jeg har 2 DKK tæver.
Den ene er steriliseret. Hendes mor og mormor havde problemer med fødslen og da dette kan være arveligt, mener jeg ikke at det er værd at bringe ind i avlen!!
Den anden er gennemtestet. Super hofter, super albuer, intet med arvelige øjensygdomme..... Hun er en pragtfuld hund. Ivrig og lærenem. MEN hun kan stresse i perioder og dette er heller ikke ønskeligt i avlen, så derfor bliver hun også steriliseret.
Vi har alle sammen skønne og pragtfulde og smukke hunde, men derfor behøver man ikke at avle på dem:-) Det er langt fra sikkert at afkommet bliver lige så skønne og pragtfulde og amukke.
Og så har jeg slet ikke nævnt at du kan komme til at stå uden købere til en hel flok hvalpe. Fint nok at du mener at have købere til 3 af dem, men hvad nu hvis der kommer 10-12 hvalpe?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Ellers vil jeg også sige - burg en han af samme type - så folk der køber hvalpene har en chance for at vide hvad de tager med hjem
dec 2008
Jeg er ikke helt ny indenfor avl og er vokset op i et hjem med med præmierede tavlehunde... Dette var Golden retriever til topkarakter! Fordi hunden har tavle er det ikke endbetydende med at den er bedre end Blandingshunden...
Jegt vil uden tvivl tænke mig grundigt om inden jeg gennemfører en evt. parring.... - om 1½ år
dec 2008
og til Chine... Tavlefolket Vs. blandingsfolket er en bombe, og hvorfor avle rent (og indenfor nogle racer, avle store øjne osv.) Mange af disse sygdomme får Blandingshunden ikke (mener nogle).... Det vil altid være en debat... der er både +/- ved begge dele!
dec 2008
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
DET har jeg nu aldrig hørt at nogle synes. Men jeg ved at ikketavlehundeejere MENER at tavlehundeejere mener det!
JEG mener at man har nemmere ved at vide hvad man får, hvis man køber med tavle.
Derudover er jeg MEGA tilhænger af hundeweb. Jeg undersøger ALT bagud og til siderne med hensyn til sundhed, inden jeg køber en hvalp. DET kan jeg ikke med tavleløse hunde!
dec 2008
jun 2008
Med en tavlehund ved du med meget ator sikkerhed hvad din hund kan komme til at lide af, og hvor den i så fald har det fra, og ydermere hvad du skal være opmærksom på.
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
Jeg fatter så slet ikke hvorfor du starter med at spøreg os der er "renrace avlere", når du ikke mener at andet end tavlehunde duer?
Jeg vil ikke blande mig i hvad folk gør med deres hunde, sålænge de ikke mishandler dem, men når du direkte spørger os, så forventer du vel ikke at vi vil juble og klappe i vores små hænder over at du gerne vil parre din dejlige blandinghund, så længe der er så mange blandinghvalpe til salg og omplacering?
jun 2008
dec 2008
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.924
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Det er absolut ene og alene afhængigt af om det er de samme gener eller ej. F.eks er der ikke forskellige farvegener for hver race (zobel er den samme for samtlige racer/blandinger der har det), og har to racer anlæg for samme sygdom/fejl vil homozygotX +homozygotX = homozygotX.
hvilken hanhund, hun er jo en blanding