909 visninger
|
Oprettet:
Er kun DKK godt? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg ved denne diskussion har fundet sted mange gange, og jeg ved også selv hvad jeg er tilhænger af.
Dog vil jeg gerne stille spørgsmålet igen, for jeg kan ikke lige finde de gamle diskussioner.
Hvis man er træt af spørgsmålet kan man jo lade være med at svare.
Nåh, men her kommer det så:
burde DRU og lignende ikke være lovlige og anerkendte?
Er det kun DKK der dur, og hvorfor? Hvordan er sundheden blandt hunde fra DRU og DKK?
Ps. Jeg vil ikke træde nogen over tæerne og holder min egen holdning ude af det.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.910
nov 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 560
nov 2009
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
Ang. anerkendelse - anerkendelse i folkemunde afhænger af hvor troværdig klubben bag en stamtavle, og hvor troværdige og seriøse opdrætterene i klubben er.
Og her er FCI anerkendte klubber bare generelt bedre stillet fordi de er med i en verdens omspændende hovedklub, har et stort reglsæt og en stor organisation + plus en masse erfaring og år på bagen.
Snakker du med folk fra usa og nævner FCI - så ved de hvad du snakker om og at det er et kvalitetsstempel...
I samme grad er de mindre klubber ikke anerkendte i hele verden og heller ikke her i landet - både fordi de er noget mere ukendte, uigennemskuelige osv.
Og her er det så DKK og FCI går ind og beskytter deres kvalitetsmærke ved ikke at anerkende stamtavler fra andre danske klubber i fleng.
okt 2006
nov 2009
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
Her er skrappe avlsrestriktioner og man har "hundeweb".
Selvfølgelig er der brådne kar. Det er der alle vegne. Og selvfølgelig avler visse opdrættere på sundhedsresultater, som JEG ikke kan gå ind for. Men disse opdrættere/avlere har jeg så en mulighed for at undgå, fordi jeg har "hundeweb".
Så jeg kan sidde og surfe på nettet og finde den opdrætter, som JEG finder mest seriøs og som laver den sundhed, som JEG stræber så meget efter.
Når det så er sagt, så er jeg enig med Ginne. Jeg er DKK`er om en hals, men jeg mener ikke at andre klubber skal forbydes. Folk skal have en valgmulighed og skal ikke stavnsbindes til EN klub.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
Det tror jeg såmænd også sker i DKK....... Her er så restriktioner når og hvis det bliver opdaget.
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 307
da vi skulle ud og have vores første Newf for snart 13 år siden, skulle vi "bare" have en familie hund - vi besøgte 2 kenneler en fra DRU og en fra DKK.. Vi var egentlig lige glade med stamtavler og organisationer, vi skulle bare have en klappe hund.. Vi valgte så fra DKK opdrætteren for han havde hvalpe hvorimod DRU opdrætteren forventede hvalpe (det skal så lige siges at hos DRU manden stod hundene ude i en stald bygning i båse med et hul i muren ud til en løbegård, her stod de så parvis div. racer i hver deres bås) Men hundene var flotte og glade mente vi den gang hvor vi ikke havde en dyt forstand på udseende!
Men vi fik altså hvalpe fra DKK og 1,2,3 så havde vi kennel og opdræt og havde en ny Hobby/livsstil i DKK.. Det var jo først der vi begyndte at tænke i sundhed osv. ikke da vi skulle have klappehund! Vi fulgte vores opdrætters rådgivning og DKK's rådgivning da vi så skulle til at ave vores egne hvalpe - Jeg er da glad for at DKK har nogle guidelines for man ved jo ikke meget om sundhed og div. når man står som familie der vil have hvalpe første gang på "hobby basis"
Men hvis vi havde købt hund fra DRU havde vi jo nok nogle helt andre meninger om hvordan man skal færdes som opdrætter - Jeg må jo indrømme at sådan som jeg har oplevet DRU og DRU folk så er det ski ikke særlig seriøst! Ifh. DKK...
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
M
okt 2006
For DKK har jo deres regler og anbefalinger, og lige så har de andre klubber i større eller mindre grad. Så at f.eks. DRU opdrættere ikke følger retningslinier inden for DKK og omvendt - det er jo klart
Der er ikke andre overordnede regler for avl - så snakker vi landets love. Og dem skal alle overholde uanset om man er i en klub eller ej...
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Men det er vel udemærket at der er lidt at vælge mellem folk har jo forskellige krav og holdninger til avl....dog vil jeg sige at personligt er der kun DKK for mig, da jeg også gerne vil noget udenlands, og så kan man kun bruge DKK/FCI.
Er kun DKK godt?