hindbærøjne? hindbærøjne?
På mandag skal Julius til dyrlægen og have fjernet nogle lymfefollikler i øjnene.
Han har i dag fået konstateret 'follikulær conjunctivitis'/betændelse i øjenes blinkhinde.
Er der nogel af jer der kender til det og har erfaringer med resultatet?
Har Googlet lidt og fundet følgende:
Symptomer
•Folliculær blinkhindebetændelse er en øjensygdom, hvor de lymfoide celler hæver stærkt.
•Denne øjensygdom ses hyppigst hos hvalpe og unghunde af de store racer.
•Symptomerne er slimet udflåd fra øjet, hvorfor øjet hyppigt må renses.
•Øjets bindehinde er rød og hævet, og blinkhinden træder tydeligere frem på forsiden af øjet.
Diagnose
•Ved dyrlægens undersøgelse af øjet, med brug af lokal bedøvende dråber, kan der især på bagsiden af blinkhinden ses et lag af lymfefollikler, der ligner overfladen på et hindbær.
Behandling
•Behandlingen foregår under en let bedøvelse, hvor disse lymfefollikler fjernes.
•Efterfølgende behandles øjet med salve eller dråber i 8-10 dage.
•I svære tilfælde kan det være nødvendigt at gentage behandlingen.
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.710
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.176
Resultatet bliver med næsten 100% sikkerhed fint. Det er meget normalt hos unge hunde og skyldes reaktion fra immunsystemet.
jan 2010
På Julius billedgalleri http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=68838 kan du på billede nr. 6 se hans øjne.
Umiddelbart når man kigger på ham ser det bare ud som om han har hængeøjne (i løbet af dagen hænger de mere og mere og bliver mere og mere røde).
Man kan ikke se Folliklerne (de sidder på bagsiden af den hinde (blinkhinden?) der sidder mellem øjenlåg og hornhinde.
Maj-Britt H:
Ja, jeg har også fået fortalt at det typisk er store unghunde der rammes af det. Åhhh, jeg håber godt nok at det bliver fint hos Julius, allerede efter første skrab, så han slipper for at skulle igennem det igen.
Jeg er på vej ud af døren til Sverige og er først hjemme sent i aften igen, så jeg vender først tilbage på tråden senere - måske først i morgen.
Men tak for jeres response
jan 2010
Gik det bare i sig selv igen? Hvor lang tid varede det?
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
jan 2010
Nej, det er bestemt ikke alle GD'er der har hængeøjne.
På billederne er de ikke slemme (det bliver værre og værre med tiden, og er nogle måneder siden billederne er taget.)
Men det er heller ikke pga udseendet han skal have øjnene skrabet, det er fordi det generer ham (øjnene klør og vædsker) og hvis ikke der bliver gjort noget ved det bliver det kronisk, ifølge dyrlægen.
jan 2010
Jeg ved faktisk ikke om det hænger sammen? Og det ved dyrlægen heller ikke med 100 % sikkerhed. Han sagde at det uden tvivl ville hjælpe noget på hængeøjnene også at han blev skrabet, men mente samtidig også at Julius kunne have tendens til ektropion, men det kan der i givet fald ikke gøres noget ved før han er minumum 1½ år gammel.
jul 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 57
jan 2010
Julius har fået skrabet sine øjne og det har hjulpet meget.
De er desværre stadig ikke helt fine, så muligvis skal han gennem en omgang mere.
Held og lykke med jeres lille golden pige på mandag
hindbærøjne?