1.815 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
A-B-C hofter A-B-C hofter
Hej er der nogen af jer som har fået hofte testede jers hund med a b c ordningen ?
Spørger fordi der i Boerboel gruppen er en livlig debat om man skal bruge a b c eller pennhip vi har fået pennhippet vores hund men er det en god ide også at få lavet en a b c test og kan man få sin ejen dyrlæge til det ?
Hilsen Nille
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Har den ikke, kan dyrlægen godt give en status.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 40 Svar: 208
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
HD.foro viser om hunden har begyndende knogleforandringer i hofteskål eller lårbensknogle. Løsheden kan også vurderes men vil være afhænge af øjnene der ser på billederne.
PennHip viser viser også om hunden har begynden slidgigt (samme billede som bruges til dd-foto). Der tages flere fotos (så vidt jeg husker 3 ialt) og ud fra en forudbestemt formel regnes løsheden meget præcist ud.
Selvfølgelig kan man lave begge men for mig er PennHip klart den mest præcise metode at få lavet en hd-vurdering. Endnu er PennHip ikke anerkendt i min klub men mon ikke det kommer på et tidspunkt, da PennHip vinder frem rundt om i verden.
Hvis en forening ønsker alle hunde testet ud fra de traditionelle hd-fotos bør klubben sørge fo at det er de samme dyrlæger der vurderer alle billederne - ellers vil der være for store udsving i vurderingen da hd-billeder jo vurderes forskelligt af forskellige dyrlæger.
dec 2007
Det lyder rigtig fornuftigt det du siger, vores avler har i ca. 10 år brugt pennhip og derfor anbefalde de også os at gøre det, vi fik det gjort da vores hund var ca. 1 ½ år - han havede okay hofter og ingen led forandringer men min forvirring kom da en anden avler så ned på pennhip testning og derfor undersøger jeg nu sagen.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 1.170
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
dec 2007
A-B-C hofter