1.297 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber

Der bliver skrevet meget om seriøse opdrættere, og jeg ser mig selv som en af dem. Hos mig kommer ingen på en venteliste før de har været her og jeg har set dem sammen med mine voksne hunde, og vi har talt om deres og mine forventninger. Når så hvalpene er født skal de komme min. 2 gange, de fleste kommer oftere. Jeg synes jeg forsøger at gøre mit forarbejde så godt som muligt og alligevel bliver jeg flere gange skuffet over køberne. F.eks. står der i kontrakten at hunden skal HD/AD fotograferes i alderen 18 - 24 mdr. Det gør jeg opmærksom på mange gange og fortæller om hvor vigtigt det er for mig. Alligevel lader folk som ingenting. Jeg skriver til dem jævnligt under hvalpens opvækst og når tiden nærmer sig gør jeg opmærksom på det. I mit A-kuld blev 6 ud af 10 fotograferet. B-kuldet 2 ud af 6. C-kuldet skal nok blive det da de skal bruges i avl, men hvor er det skuffende. Der stilles mange krav til os opdrættere (og med rette), men hvad med køberne? Er I bare ligeglade?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber
  • #1   14. feb 2011 Det kan være der skal gives en belønning for at teste..

Jeg har hørt om flere opdrættere der giver x-antal kroner når hunden er blevet testet

• #2   14. feb 2011 Njord

Sådan har jeg også tænkt mig at gøre. Tage lidt mere fra start, læg det til side, og giv det tilbage når hundene er checket.

• #3   14. feb 2011 Tag beløbet med i hvalpens salgspris som et slags dipositum hvor ejeren vil få beløbet tilbage når hvalpen er blevet fotograferet.

• #4   14. feb 2011 Nej skriv bare Nadja.

• #5   14. feb 2011 Jeg kan godt følge din tankegang og bekymring, men man kan kun se folk til tænderne og problemet er vel ofte at vil køberne ikke bruge hundene til udstilling eller avl, så kan det være "ligemeget".
    Jeg er meget facineret af din race og har kigget din hjemmeside. Hvor er det nogle super skønne hunde du har. Held og lykke med det næste kuld.

• #6   14. feb 2011 Tak skal du have Britta. Min race er der jo ikke så mange af, så der findes ikke noget HD index for os. Den eneste måde jeg kan finde ud af om det jeg laver er godt nok, er jo ved at få hvalpene tjekket. Det undrer mig bare at man er så ligeglad med hvad man har skrevet under på.

• #7   14. feb 2011 det kunne måske være løsningen at lave en bod, hvis hvalpene ikke bliver tjekket, ikke at det løser problemet hvis folk alligevel ikke får dem tjekket, men mon det ikke er sjovere at få noget for pengene end bare at give dig dem, smiler

• #8   14. feb 2011 Jeg har godt overvejet at sådan nogle ting evt. kan modvirkes ved at tage mere for hvalpen og når de aftalte undersøgelser så er lavede så opdrætter betaler for dem i stedet for købet.

Så har køber al mulig grund til at få det gjort i mine øjne for selvfølgeligt ja - det er da MEGA skuffende.. men hvordan får man dem ellers til at overholde ting som de ikke har tænkt sig at gøre selvom de siger det?

F.eks. så har jeg skrevet under på at Sølve skal tilbage til opdrætter hvis jeg ikke selv kan have hende mere.. Det gør alle opdrætters hvalpekøbere, men på turen hen for at hente dem fulgtes vi med et andet dansk par som skulle have to, og udtalelsen fra damen var "Ja JEG har i hvertfald ikke tænkt mig at give dem væk gratis hvis vi ikke kan have dem mere" og jeg ved at opdrætter i hvertfald ikke giver fuld refundering normalt, da hun jo ikke kan få den fulde pris for hunden mere (plus den ofte har nogle problemer som hun skal bruge en masse tid på at rette)

hvad gør man så lige?

• #9   14. feb 2011 wolf: man aftaler en pris i aftalen.

• #10   14. feb 2011 Jeg har som hvalpekøber, oplevet en opdrætter der i den grad blev smækfornærmet og sur, da jeg lod min hund tjekke for arvelige sygdomme. Han har desværre HD, løse hofteled og for små/ingen tårekanaler. Det sidste er opereret en måned efter jeg købte hunden. Han havde godt nok løbeøjne da jeg så ham, men opdrætter bedyrede, at han havde fået lidt snavs i øjnene, hvilket godt kunne være, da han kommer fra landet. Men hans HD og løse hofter, ja der gav hun mig skylden for at have ødelagt hunden!!! Han var 3½ år da hans HD blev konstateret.
    Så når jeg skal have ny hvalp, ja så tør jeg ikke lade den undersøge, for jeg vil da nødig miste kontakten til min opdrætter.
    Og det har jeg i det her tilfælde, h** vil ganske enkelt ikke tale med mig mere
    En meget skuffet hvalpekøber

• #11   14. feb 2011 Jeg skriver faktisk til mine hvalpekøbere et par måneder før de bliver 2 år og gør dem opmærksom på at min erstatningspligt bortfalder når hunden er blevet 2 år, så der ikke er noget der kommer bag på dem.

• #12   14. feb 2011 maj-Britt

Jeg synes godt nok ikke du skal ikke tjekke din hvalp i frygt for at opdrætter ikke gider dig mere.. så hellere meld ud på forhånd at du har tænkt dig at tjekke den under alle omstændigheder.

Flere sygdomme kan forebygges hvis de opdages tidligt nok.. Så sådan noget som HD og MD er det helt klart en fordel at vide før hunden bliver syg :-S

er fanme da også en syg verden vi lever i når opdrættere bliver SURE over at vi vil hunden det bedste!

• #13   14. feb 2011 Ja og hvor hvalpekøbere ikke overholder en aftale.

• #14   14. feb 2011 Der er desværre useriøse mennesker på begge sider

• #15   14. feb 2011 Skal de selv betale for og få hvalpen/hunden fotograferet?

• #16   14. feb 2011 Der jeg har mine DdB´er fra kommer fra der er det en del af prisen. Så bliver der arrangeret en fotodag hos en dyrlæge, hvor alle fra kuldet så kommer. Der kan jo så f.eks. være en tæve der er i løb eller andet der kommer i vejen, så kan de så tage til dyrlægen indenfor en periode og stadig få det betalt.

Jeg har også tænkt mig at gøre det på den måde...

• #17   14. feb 2011 Katrine - det tror jeg også jeg vil gøre sådan (var også det jeg mente, hvis nogen skulle være i tvivl)

• #18   14. feb 2011 Tjaeh min opdrætter skrev i kontrakten, at hvis vores tæve (fra B kuld) blev HD fotograferet ville vi få 500 kr. af købssummen tilbage. 2 ud af 5 hvalpe fra det kuld er testet.
    Med C kuldet gav hun dem 1500 kr. tilbage, og der er (vist nok) 4 ud af 5/6 hvalpe testet. Så det virker at lokke med penge!
    (at jeg så tester mine hunde uanset hvad, er hvad det er. Men det har i hvert fald virket for hende at betale køberne)

• #20   14. feb 2011 Maiken

Som en anden nævner kan man bruge "bod".
    Det virker meget enkelt.

Er aftalen opfyldt eller ikke - hvis ikke betales boden.
    Der skal her ikke bevises andet.

• #22   15. feb 2011 Reikis opdrætter betaler ½-delen af prisen for HD-fotografering, når man får det gjort.
    Det er hans måde at "overtale" folk til at få det gjort, selvom de måske ikke lige går med avlsplaner e.l.

Desværre er det jo altid sådan at man som køber kan sige ja til alverdens krav, men når tiden kommer, kan man så "glemme" dem helt, hvis der da ikke er tale om noget så graverende at man slæbes i retten for det.

Det er super ærgerligt når du som opdrætter gør et stort arbejde for at lave gode og sunde hvalpe, og køberne så ikke vil gøre deres del, som de jo faktisk har skrevet under på i kontrakten.

Skal dog gerne indrømme at jeg ikke fotograferer medmindre der er planer om avl, eller der ligger en klar aftale med opdrætter om det.
    Jeg har fuld forståelse for at opdrætter gerne vil vide hvordan det står til med hans/hendes arbejde, men personligt har jeg ingen interesse i at kende status, self forudsat hunden ikke skal bruges til avl
    Så medmindre det er i kontrakten, så er det ikke noget jeg får gjort "bare fordi det er rart at vide"

• #23   15. feb 2011 Ja, der er den igen, den med at hvalpekøberne ikke overholder deres aftaler. Der var nemlig en anden tråd, hvor nogle ville sælge en hund, hvor sælger skulle have den leveret tilbage kvit og frit, hvis de ikke vil have den(om det er fair, kan man diskutere) Men ikke destro mindre skriver folk under på en aftale: Man kan sige at de selv har taget valget om at kontrakten var ok. For hvis de reelt fra starten af synes at det var noget pjat med HD/AD undersøgelse, så kunne de jo have købt hund et andet sted.
    Så jeg fatter simpelthen ikke de købere, der skriver under på en aftale, når de alligevel ikke vil overholde den. Ofte er det jo sådan at når køber har ret til erstaning fra sælger, så kan de sagtens huske hvad der står i aftalen, om man bliver truet med bål og brand, hvis man ikke overholder det, når de vil have dte. Men hvis det er omvendt, tja så får de pludselig alzheimer.

Jeg synes simpelthen at det er for dårligt. Det burde simpelthen ikke være nødvendigt at lave en bod i en kontrakt for at aftalerne bliver overholdt. Men ja, det er nok desværre den løsning vi skal frem til. For ja, uden den viden om sine hvalpe, kan det jo være svært at vide hvilken retning ens avl tager, og ikke mindst hvor gode avlshunde man har...

• #24   15. feb 2011 Jg er da glad for at jeg lod min hund undersøge. Det er ikke et krav på racen, men jeg ville have brugt ham i avlen, da han rent jagtmæssigt kan give en hel del til racen. Men den lille hund er rent faktisk født med stærke smerter, og derfor blev han mere og mere aggressiv over for andre hunde. Det gjorde vanvittigt ondt på ham når han legede med andre hunde. Nu hvor han er i smertebehandling, har jeg fået en helt anden hund, han er glad og kan igen lege med udvalgte hunde.
    At han ikke skal bruges i avlen, ja det siger vist sig selv. Havde jeg været rigtig useriøs, så havde jeg avlet løs, det er jo tilladt at avle på de sygdomme han har

• #25   15. feb 2011 Jeg vil give dig ret i, at det er for dårligt ikke at overholde en aftale omkring HD/AA fotografering.

Jeg er den type hvalpekøber, der ikke har speciel interesse i avl (undtagen når jeg skal købe ny hund altså). Jeg går normalt ikke til udstilling med mindre det er et krav i kontrakten og HD/AA ville jeg heller ikke tjekke op på med mindre hunden viste symptomer eller jeg måske ville prøve hygge-agility med en tung race som f.eks. en landseer.

Men en aftale skal da være en aftale og blive holdt gensidigt. Men ellers er det da nogle gode forslag at arrangere en dag, hvor hvalpekøberne møder op og holder hundehygge og ved samme lejlighed får tjekket hundene.

• #26   15. feb 2011 Jeg forstår ikke hvorfor opdrætter vil kræve dem fotograferet hvis de ikke skal bruges i avl?

Har hunden skavanker, kommer det vel på et tidspunkt til udtryk og så handler man vel derud fra?

Jeg må ærligt inrømme at jeg aldrig kunne finde på at teste min hund medmindre jeg havde bange anelser eller den evt. skulle i avl.

• #27   15. feb 2011 Mon ikke opdrætter gerne vil have hd billeder for at se hvordan resultatet af kuldet/parringen er blevet ?

Det er vel kun godt at vide, uanset om køber skal bruge hunden i avlen ?

Tænk hvis alle havde hd, så kunne opdrætter vel hurtigt udelukke en lign. kombination igen ?

Dette skrevet uden den store viden om avl smiley

• #28   15. feb 2011 Indfør...

Det viser opdrætteren hvordan hele kuldets sundhedstilstand er og om forældredyrene er gode avlshunde dvs. hvalpene arver gode, ønskelige egenskaber. Det ses hurtigere, hvis man tester hele kuldet.

• #29   15. feb 2011 Jeg ville med glæde lade en hund hd fotografere således opdrætter kunne se resultatet og ville heller intet have imod selv at betale dette...

Ville gøre det uanset om opdrætter "krævede" det.

• #30   15. feb 2011 Okay mange tak for svar... Men man kan sige at hvis forældrene har gode aner langt tilbage, så er sandsynligheden for en dårlig kombination vel lille?

Men kan godt forstå at man hellere vil være på den sikre side.

• #31   15. feb 2011 indfør.. Da vi netop snakker gener,er det ikke altid at de vil som vi vil og da opdrættere jo gerne skulle ha det mål,med kuldet at de skal være sunde og raske,samt forbedre de minusser,der altid vil være.. Ingen har jo den perfekte hund smiley ja så er det klart i deres interesse,at man tester for de sygdomme,der ligger til racen,osse selvom det bare er en hygge hund..

Selv bruger jeg mine hunde ret meget rent træningsmæssigt og derfor vil jeg gerne vide,hvad jeg står med rent sundhedsmæssigt,altså ikke med henblik på avl.. mwn ren og skær hvor meget kan jeg tillade mig at belaste

• #32   15. feb 2011 Stine: Jamen det er nogle gode grunde i kommer med, det kan jeg godt se smiley

Er det noget der ofte står i kontrakten?

Jeg skal have med tavle hvis jeg skal have hund igen og ham jeg har nu er uden, så det jo lidt rart at vide hvad man skal forvente smiley

• #33   16. feb 2011 Indfør... det har aldrig stået i nogen af mine kontrakter,men nu tar jeg osse de billeder helt frivilligt og ved den dyrlæge,jeg sværger til på det område..

Jeg møder osse gerne op med hunden til udstillinger,dog gider jeg ikke betale gebyret,da det ikke har min interesse... jeg vil hellere træne

Diverse test kommer jeg osse gerne,vil opdrætter dette.. Jeg kan kun hjælpe dem,til at gi dem et billed af deres avl,men så ved jeg osse selv hvad jeg står med smiley 2 fluer med et smæk..

Jeg betaler selv mine røngten billeder,da jeg vil ha det skal være den dyrlæge og han er så ret meget dyrere end andre.. Opdrætter bestiller som regel rekvisitationen og betaler den..

Når du skal ha en ny hund,skal dig og opdrætter jo blive enige om,hvad kontrakten skal indeholde.. jeg skriver aldrig under på en der bare er standard udfyldt,hvis ikke den har den ordlyd jeg godt kunne tænke mig..

Samt hvad der står i mine kontrakter kontra andres er altid en sag mellem opdrætter og jeg smiley Gensidig tillid og respekt,så begge parter er tilfredse smiley

• #34   16. feb 2011 Indfør forbud... -faktisk kommer det osse dig til gode som hvalpekøber, når opdrætter stiller krav om HD-fotografering.

De fleste racer med HD-krav har jo osse et index du kan tjekke på hundeweb.
    Efter som index'et beregnes udfra de testede familiemedlemmer, vil det osse blive mere sikkert når mange i familien er testet.
    Sikkerheden udtrykkes med et sikkerhedstal der så vidt jeg husker går fra 0-1. Et sikkerhedstal tæt på 1 betyder at index'et er ret sikkert (mange i familien er testet), et tal tæt på 0 vil være usikkert (få i familien er testet).

Så helt tåbeligt er det ikke for en hvalpekøber at få sin hund testet;o)

Med det sagt -jeg selv ville ikke teste medmindre self der er symptomer eller hvis jeg har aftalt det med opdrætter.
    For mig synes jeg det er en fordel at være "lykkeligt uvidende", medmindre hunden da skal bruges i en hård sport.
    Man ser jo jævnligt herinde at folk "panikker" over f.eks. en c-hofte, selvom hunden på ingen måde er mærket af det. Og hunden skånes så og pakkes ind i vat.
    Og jeg tror at jeg meget vel kunne være en af dem, hvis jeg vidste at min hunds hofter ikke så fantastisk ud. Osse selvm jeg egentligt foretrækker at give hunden et godt og aktivt liv, som så måske bliver lidt kortere grundet en skidt hofte, fremfor et langt og passivt liv, hvor det så i hvert fald ikke er hoften der giver op til sidst :o)

• #35   16. feb 2011 Min hund har C hofte, og det panikker jeg ikke over, for det er ikke det store problem. Hundens problem er, at han har så løse hofteled, at han har store smerter, hvis han ikke bliver behandlet med smertestillende. Og derfor har han nogle begrænsninger, han må ikke løbe ved cykel, hvilket han ellers elskede. Han må ikke løbe agility, men ellers må han alt det han selv vil. Jeg har fået det indrettet, så han har et godt liv, synes jeg. Han skal ind imellem til kiropraktor og rettes, samt have akupunktur. Men så længe han har det godt og er glad, ja så fortsætter jeg. Jeg er ikke i tvivl om når han har det skidt, dertil kender jeg min hund alt for godt

• #36   16. feb 2011 Maj-Britt -men så har han jo osse symptomer, og smerter (engang imellem) der gør at han må skånes. Jeg er ikke imod at man skåner en hund for smerter -self skal man det:o)

Jeg ville bare være bange for at fik jeg nu at vide min hund havde dårlige hofter, så ville jeg gå og være evigt bekymret og måske skåne en hund der reelt ikke har behov for det -altså en hund uden smerter, som måske nok hurtigere bliver slidt end hvis den havde gode hofter, men altså som her og nu ikke viser nogen tegn på problemer.

Skulle min hund vise de mindste tegner på problemer, så tøver jeg absolut ikke med at køre til dyrlægen. Og jeg har fuld forståelse for at en opdrætter ønsker at hvalpene bliver testet, og ville heller ikke være tilbageholdende med at underskrive sådan en kontrakt (og self overholde den).
    Men er det ikke noget der er aftalt, så bliver det ikke undersøgt.

• #37   16. feb 2011 Jeg har haft hunde med en c hofte og en anden med en 3 er albue.. Begge er blevet brugt for fuld skrue,men jeg har sørget for at de blev fodret korrekt i forhold til deres led.. Nu er mine hunde holdt i topform,skavanker eller ej,så der behøves jeg ikke sætte ind..

Men rent fodringsmæssigt,ser jeg ingen grund til at køre på et foder,specielt egnet til dårlige led,hvis hunden er sund og rask eller stoppe den med diverse tiskud..

Jeg har det bedst med at vide tingene,sådan er vi så forskellige smiley

Kommentér på:
Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber

Annonce