26. maj 2006 Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber
Der bliver skrevet meget om seriøse opdrættere, og jeg ser mig selv som en af dem. Hos mig kommer ingen på en venteliste før de har været her og jeg har set dem sammen med mine voksne hunde, og vi har talt om deres og mine forventninger. Når så hvalpene er født skal de komme min. 2 gange, de fleste kommer oftere. Jeg synes jeg forsøger at gøre mit forarbejde så godt som muligt og alligevel bliver jeg flere gange skuffet over køberne. F.eks. står der i kontrakten at hunden skal HD/AD fotograferes i alderen 18 - 24 mdr. Det gør jeg opmærksom på mange gange og fortæller om hvor vigtigt det er for mig. Alligevel lader folk som ingenting. Jeg skriver til dem jævnligt under hvalpens opvækst og når tiden nærmer sig gør jeg opmærksom på det. I mit A-kuld blev 6 ud af 10 fotograferet. B-kuldet 2 ud af 6. C-kuldet skal nok blive det da de skal bruges i avl, men hvor er det skuffende. Der stilles mange krav til os opdrættere (og med rette), men hvad med køberne? Er I bare ligeglade?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1328 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.640
Jeg har hørt om flere opdrættere der giver x-antal kroner når hunden er blevet testet
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Sådan har jeg også tænkt mig at gøre. Tage lidt mere fra start, læg det til side, og giv det tilbage når hundene er checket.
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.782
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
Jeg er meget facineret af din race og har kigget din hjemmeside. Hvor er det nogle super skønne hunde du har. Held og lykke med det næste kuld.
maj 2006
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Så har køber al mulig grund til at få det gjort i mine øjne for selvfølgeligt ja - det er da MEGA skuffende.. men hvordan får man dem ellers til at overholde ting som de ikke har tænkt sig at gøre selvom de siger det?
F.eks. så har jeg skrevet under på at Sølve skal tilbage til opdrætter hvis jeg ikke selv kan have hende mere.. Det gør alle opdrætters hvalpekøbere, men på turen hen for at hente dem fulgtes vi med et andet dansk par som skulle have to, og udtalelsen fra damen var "Ja JEG har i hvertfald ikke tænkt mig at give dem væk gratis hvis vi ikke kan have dem mere" og jeg ved at opdrætter i hvertfald ikke giver fuld refundering normalt, da hun jo ikke kan få den fulde pris for hunden mere (plus den ofte har nogle problemer som hun skal bruge en masse tid på at rette)
hvad gør man så lige?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Så når jeg skal have ny hvalp, ja så tør jeg ikke lade den undersøge, for jeg vil da nødig miste kontakten til min opdrætter.
Og det har jeg i det her tilfælde, h** vil ganske enkelt ikke tale med mig mere
En meget skuffet hvalpekøber
maj 2006
mar 2009
Jeg synes godt nok ikke du skal ikke tjekke din hvalp i frygt for at opdrætter ikke gider dig mere.. så hellere meld ud på forhånd at du har tænkt dig at tjekke den under alle omstændigheder.
Flere sygdomme kan forebygges hvis de opdages tidligt nok.. Så sådan noget som HD og MD er det helt klart en fordel at vide før hunden bliver syg :-S
er fanme da også en syg verden vi lever i når opdrættere bliver SURE over at vi vil hunden det bedste!
maj 2006
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 286
jan 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 10 Emner: 68 Svar: 771
Jeg har også tænkt mig at gøre det på den måde...
mar 2009
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.717
Med C kuldet gav hun dem 1500 kr. tilbage, og der er (vist nok) 4 ud af 5/6 hvalpe testet. Så det virker at lokke med penge!
(at jeg så tester mine hunde uanset hvad, er hvad det er. Men det har i hvert fald virket for hende at betale køberne)
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.485
Som en anden nævner kan man bruge "bod".
Det virker meget enkelt.
Er aftalen opfyldt eller ikke - hvis ikke betales boden.
Der skal her ikke bevises andet.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.955
Det er hans måde at "overtale" folk til at få det gjort, selvom de måske ikke lige går med avlsplaner e.l.
Desværre er det jo altid sådan at man som køber kan sige ja til alverdens krav, men når tiden kommer, kan man så "glemme" dem helt, hvis der da ikke er tale om noget så graverende at man slæbes i retten for det.
Det er super ærgerligt når du som opdrætter gør et stort arbejde for at lave gode og sunde hvalpe, og køberne så ikke vil gøre deres del, som de jo faktisk har skrevet under på i kontrakten.
Skal dog gerne indrømme at jeg ikke fotograferer medmindre der er planer om avl, eller der ligger en klar aftale med opdrætter om det.
Jeg har fuld forståelse for at opdrætter gerne vil vide hvordan det står til med hans/hendes arbejde, men personligt har jeg ingen interesse i at kende status, self forudsat hunden ikke skal bruges til avl
Så medmindre det er i kontrakten, så er det ikke noget jeg får gjort "bare fordi det er rart at vide"
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Så jeg fatter simpelthen ikke de købere, der skriver under på en aftale, når de alligevel ikke vil overholde den. Ofte er det jo sådan at når køber har ret til erstaning fra sælger, så kan de sagtens huske hvad der står i aftalen, om man bliver truet med bål og brand, hvis man ikke overholder det, når de vil have dte. Men hvis det er omvendt, tja så får de pludselig alzheimer.
Jeg synes simpelthen at det er for dårligt. Det burde simpelthen ikke være nødvendigt at lave en bod i en kontrakt for at aftalerne bliver overholdt. Men ja, det er nok desværre den løsning vi skal frem til. For ja, uden den viden om sine hvalpe, kan det jo være svært at vide hvilken retning ens avl tager, og ikke mindst hvor gode avlshunde man har...
okt 2006
At han ikke skal bruges i avlen, ja det siger vist sig selv. Havde jeg været rigtig useriøs, så havde jeg avlet løs, det er jo tilladt at avle på de sygdomme han har
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Jeg er den type hvalpekøber, der ikke har speciel interesse i avl (undtagen når jeg skal købe ny hund altså). Jeg går normalt ikke til udstilling med mindre det er et krav i kontrakten og HD/AA ville jeg heller ikke tjekke op på med mindre hunden viste symptomer eller jeg måske ville prøve hygge-agility med en tung race som f.eks. en landseer.
Men en aftale skal da være en aftale og blive holdt gensidigt. Men ellers er det da nogle gode forslag at arrangere en dag, hvor hvalpekøberne møder op og holder hundehygge og ved samme lejlighed får tjekket hundene.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.054
Har hunden skavanker, kommer det vel på et tidspunkt til udtryk og så handler man vel derud fra?
Jeg må ærligt inrømme at jeg aldrig kunne finde på at teste min hund medmindre jeg havde bange anelser eller den evt. skulle i avl.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Det er vel kun godt at vide, uanset om køber skal bruge hunden i avlen ?
Tænk hvis alle havde hd, så kunne opdrætter vel hurtigt udelukke en lign. kombination igen ?
Dette skrevet uden den store viden om avl
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Det viser opdrætteren hvordan hele kuldets sundhedstilstand er og om forældredyrene er gode avlshunde dvs. hvalpene arver gode, ønskelige egenskaber. Det ses hurtigere, hvis man tester hele kuldet.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Ville gøre det uanset om opdrætter "krævede" det.
feb 2007
Men kan godt forstå at man hellere vil være på den sikre side.
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Selv bruger jeg mine hunde ret meget rent træningsmæssigt og derfor vil jeg gerne vide,hvad jeg står med rent sundhedsmæssigt,altså ikke med henblik på avl.. mwn ren og skær hvor meget kan jeg tillade mig at belaste
feb 2007
Er det noget der ofte står i kontrakten?
Jeg skal have med tavle hvis jeg skal have hund igen og ham jeg har nu er uden, så det jo lidt rart at vide hvad man skal forvente
nov 2006
Jeg møder osse gerne op med hunden til udstillinger,dog gider jeg ikke betale gebyret,da det ikke har min interesse... jeg vil hellere træne
Diverse test kommer jeg osse gerne,vil opdrætter dette.. Jeg kan kun hjælpe dem,til at gi dem et billed af deres avl,men så ved jeg osse selv hvad jeg står med
Jeg betaler selv mine røngten billeder,da jeg vil ha det skal være den dyrlæge og han er så ret meget dyrere end andre.. Opdrætter bestiller som regel rekvisitationen og betaler den..
Når du skal ha en ny hund,skal dig og opdrætter jo blive enige om,hvad kontrakten skal indeholde.. jeg skriver aldrig under på en der bare er standard udfyldt,hvis ikke den har den ordlyd jeg godt kunne tænke mig..
Samt hvad der står i mine kontrakter kontra andres er altid en sag mellem opdrætter og jeg
jan 2007
De fleste racer med HD-krav har jo osse et index du kan tjekke på hundeweb.
Efter som index'et beregnes udfra de testede familiemedlemmer, vil det osse blive mere sikkert når mange i familien er testet.
Sikkerheden udtrykkes med et sikkerhedstal der så vidt jeg husker går fra 0-1. Et sikkerhedstal tæt på 1 betyder at index'et er ret sikkert (mange i familien er testet), et tal tæt på 0 vil være usikkert (få i familien er testet).
Så helt tåbeligt er det ikke for en hvalpekøber at få sin hund testet;o)
Med det sagt -jeg selv ville ikke teste medmindre self der er symptomer eller hvis jeg har aftalt det med opdrætter.
For mig synes jeg det er en fordel at være "lykkeligt uvidende", medmindre hunden da skal bruges i en hård sport.
Man ser jo jævnligt herinde at folk "panikker" over f.eks. en c-hofte, selvom hunden på ingen måde er mærket af det. Og hunden skånes så og pakkes ind i vat.
Og jeg tror at jeg meget vel kunne være en af dem, hvis jeg vidste at min hunds hofter ikke så fantastisk ud. Osse selvm jeg egentligt foretrækker at give hunden et godt og aktivt liv, som så måske bliver lidt kortere grundet en skidt hofte, fremfor et langt og passivt liv, hvor det så i hvert fald ikke er hoften der giver op til sidst :o)
okt 2006
jan 2007
Jeg ville bare være bange for at fik jeg nu at vide min hund havde dårlige hofter, så ville jeg gå og være evigt bekymret og måske skåne en hund der reelt ikke har behov for det -altså en hund uden smerter, som måske nok hurtigere bliver slidt end hvis den havde gode hofter, men altså som her og nu ikke viser nogen tegn på problemer.
Skulle min hund vise de mindste tegner på problemer, så tøver jeg absolut ikke med at køre til dyrlægen. Og jeg har fuld forståelse for at en opdrætter ønsker at hvalpene bliver testet, og ville heller ikke være tilbageholdende med at underskrive sådan en kontrakt (og self overholde den).
Men er det ikke noget der er aftalt, så bliver det ikke undersøgt.
nov 2006
Men rent fodringsmæssigt,ser jeg ingen grund til at køre på et foder,specielt egnet til dårlige led,hvis hunden er sund og rask eller stoppe den med diverse tiskud..
Jeg har det bedst med at vide tingene,sådan er vi så forskellige
Seriøse opdrættere/seriøse hvalpekøber