15. feb 2009 Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Det sidste kuld Det sidste kuld
Hvornår mener i, at det senest ville være forsvarligt, at lade en tæve få dens sidste kuld?
Jeg spørger fordi, jeg kigger rundt på diverse opdrættere rundt om i Europa, og der er en tæve, som jeg personligt har et godt øje til - hun skal have sit sidste kuld i år (og åh hvor mit skrukke hjerte fristes)
Jeg er dog i tvivl om, om jeg selv synes hun er for gammel til jeg bryder mig om det- og det holder mig lidt fra, at blive alt for interesseret i det kommende kuld, da jeg ikke vil støtte noget jeg ikke selv finder fuldt ud ansvarligt.
Så ja - i jeres øjne, hvor gammel må en tæve højest være, når hun får sit sidste kuld?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.139
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 371
Hvilken race
hundens tilstand
hvordan har den håndteret tidligere kuld
hvor hurtigt er den kommet sig sidst
hvor hårdt har det taget på den tidligere
viker den gammel af sind
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Hvis det havde været en større race, havde jeg slået bremserne i, netop på grund af den kortere levetid.
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
det sidste kuld som 7 årig kan jeg så ikke se noget problem med så længe hunden er sund og rask..
(desuden er det ikke tilladt i racen at have mere end maks 1 kuld på en tæve om året)
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 371
feb 2009
Hvor er det dejligt, at man altid kan spørge efter råd herinde.
Tak for alle svarene !
feb 2009
Tak ! Var inde på DKK, for at se om jeg kunne finde deres anbefalinger, men havde ikke held med det, så det er dejligt, at du lige kunne ridse dem op
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.584
Liv bliver 8 til maj og blev for 5 uger siden mor til hendes 2.+ sidste kuld . Jeg har ikke følt at hun var for gammel selvom hun er 1½ år ældre end hendes mor (stella) var da hun selv blev født.
Edda er nu 9,25 år og har de sidste par år syntes det var meget uretfærdig at vi passede så godt på hende når hun var løbsk og lige nu hun vil meget gerne hjælpe Liv med hende hvalpe. Hvis vi havde villet tror jeg også sagtens at Edda ville havde haft fysik og overskud til at være blevet mor indtil hun ikke var "lovlig" mere.
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.955
Sidder selv næsten dagligt og kigger opdrætteres hj.sider og bulliez forummet ;O))
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
Hvis hun så får et kuld pr år, er hun ikke 8 år ved sidste kuld.Det er fuldt forsvarligt. Jeg ville ønske man måtte trække på tæven til hun blev ældre, men der skulle sendes en dyrlægeerklæring , ved hvert kuld efter 7 års alderen til DKK før hun måtte parres. Klubberne uden for FCI regner jeg ikke med vil overholde dette alligevel, og med blandingshundene, ser man jo gang på gang grovdrift af de stakkels hunde.
feb 2009
Jeg kan høre, at det ikke kun er mig der er afhængig af bulliez foraet ;O)
Kuldet(/kuldene - der er to jeg er interesseret i - men kun den ene tæve er ''gammel'') er ikke annonceret endnu, da de rigtige hanhunde ikke er fundet endnu - og løbetiden heller ikke er lige ''nu''.
Det er to tæver af minibrook linjer, men jeg ved skisme stadig ikke helt. De er begge af ret ekstrem bull-type (små og kompakte, hvilket jeg lidt er faldet for, da jeg synes man ser for mange langbenede og ranglede minier) og jeg kunne jo drømme om, at de blev parret med en lidt mere langbenet og elegant han, så man kunne få en rigtig god mellemvej - middel størrelse - men med substans.
Men ja, i mine øjne afhænger det meget af, hvilken han de vælger. Det kan blive rigtig godt - men også rigtig skidt - så nu må vi se ;O)
apr 2006
Jeg kigger meget på hovedet - alt for mange minier (min egen inkl) har grimme hoveder.. Men heldigvis er der en del udenlandske opdrættere der laver lækre hunde efter min smag :O))
Håber at der bliver udvalgt nogle lækre hanner til "dine" tæver :O))
Jeg har kig på et par hanner jeg godt kunne tænke mig en hvalp efter - men det kræver jo lige at der er nogle der vil bruge dem ;O))
feb 2009
Det er nemlig bare en kanon side!
Hovederne kigger jeg også på - og begge tæver har rigtig gode hoveder - men man ved jo aldrig hvordan kuldet falder ud alligevel ;O) Har set forældre med fantastiske profiler få hvalpe med flade - og omvendt
Står det så slemt til med Hazels hoved? Jeg tænker, jeg har da før set hvalpe/unghunde, hvor hovedet får mere substans når hunden bliver voksen?
Generelt synes jeg tit mini'ernes profiler halter bagud efter standardernes - især på tæverne
apr 2006
Og i dit tilfælde hvor den ene tæve ikke er helt ung, så har du jo mulighed for at studere hendes afkom :O))
Ja, Hazel har et ret skidt hoved.. Hun er alt for spids og har en grim profil.. Men hun er stadig verdens dejligste ;O)) Hun kan måske godt nå at få lidt mere fylde i købepartiet, men hovedet bliver aldrig hendes stærke side..
Jeg synes som dig ofte at mini'ernes profiler halter bagefter standardens.. I mine øjne er det rigtig trist - det er jo racens kendetegn
Men det er en jungle uden lige :O)
Troede egentlig at I kiggede efter en standard - ved ikke lige hvor jeg har den ide fra ;O)
Det sidste kuld