889 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Det sidste kuld Det sidste kuld

Hvornår mener i, at det senest ville være forsvarligt, at lade en tæve få dens sidste kuld?

Jeg spørger fordi, jeg kigger rundt på diverse opdrættere rundt om i Europa, og der er en tæve, som jeg personligt har et godt øje til - hun skal have sit sidste kuld i år (og åh hvor mit skrukke hjerte fristes)
Jeg er dog i tvivl om, om jeg selv synes hun er for gammel til jeg bryder mig om det- og det holder mig lidt fra, at blive alt for interesseret i det kommende kuld, da jeg ikke vil støtte noget jeg ikke selv finder fuldt ud ansvarligt.

Så ja - i jeres øjne, hvor gammel må en tæve højest være, når hun får sit sidste kuld?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• samling af lille ikea skab. Ophænging af lille skab, gardinstang, spejl og loftslampe 1.500 kr.
  • Leak on radiator 2.500 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Hækklipning 1.400 kr.
  • Gravet forhave op og anlagt granitskærver 5.000 kr.
  • Fældning og bortkørsel af hæk/kræt 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Det sidste kuld
  • #1   27. feb 2011 Omkring de 6 år, og den må ikke være tævens første kuld og vil også sige max. 3 kuld

• #2   27. feb 2011 Jeg syntes det kommer meget an på

Hvilken race
    hundens tilstand
    hvordan har den håndteret tidligere kuld
    hvor hurtigt er den kommet sig sidst
    hvor hårdt har det taget på den tidligere
    viker den gammel af sind

• #3   27. feb 2011 Jeg vil også sige 7 år. Men de små racer måske lidt mere.

• #4   27. feb 2011 Tæven jeg kigger på er netop fyldt 7 år - og det skal siges, at hun er miniature - og altså en lidt mindre race.

Hvis det havde været en større race, havde jeg slået bremserne i, netop på grund af den kortere levetid.

• #5   27. feb 2011 den kortere levetid kommer jo igen også an på race.. min race lever f.eks. 14-15 år i gennemsnit..

det sidste kuld som 7 årig kan jeg så ikke se noget problem med så længe hunden er sund og rask..

(desuden er det ikke tilladt i racen at have mere end maks 1 kuld på en tæve om året)

• #6   27. feb 2011 Så ville jeg ikke have den store betænkning.

• #7   27. feb 2011 Hvis ellers hun er sund og rask og gør sig godt under drægtighed osv, så ville jeg ikke være bekymret

• #8   27. feb 2011 Pyh smiley
    Hvor er det dejligt, at man altid kan spørge efter råd herinde.

Tak for alle svarene !

• #9   27. feb 2011 Chardame

Tak ! Var inde på DKK, for at se om jeg kunne finde deres anbefalinger, men havde ikke held med det, så det er dejligt, at du lige kunne ridse dem op smiley

• #10   27. feb 2011 Det variere meget med tæven. da Stella var 6 år havde hun sit 3. + sidste kuld og der kunne jeg mærke at nu var hun ved at være træt og skulle bestemt ikke have flere selvom hun i teorien var lovlig i 1,75 år endnu og derfor godt kunne havde fået et 4. kuld.

Liv bliver 8 til maj og blev for 5 uger siden mor til hendes 2.+ sidste kuld . Jeg har ikke følt at hun var for gammel selvom hun er 1½ år ældre end hendes mor (stella) var da hun selv blev født.

Edda er nu 9,25 år og har de sidste par år syntes det var meget uretfærdig at vi passede så godt på hende når hun var løbsk og lige nu hun vil meget gerne hjælpe Liv med hende hvalpe. Hvis vi havde villet tror jeg også sagtens at Edda ville havde haft fysik og overskud til at være blevet mor indtil hun ikke var "lovlig" mere.

• #11   27. feb 2011 Bliver simpelthen nødt til at spørge hvilket kuld det er du har kig på :O))??

Sidder selv næsten dagligt og kigger opdrætteres hj.sider og bulliez forummet ;O))

• #12   28. feb 2011 Hvis tæven er sund og rask, kan jeg ikke se noget forkert i at tage 5 kuld på hende, men jeg synes samtidig også det afhænger af, hvor mange hvalpe de får pr kuld. Pomeranian får max 3 hvalpe pr kuld, og alle seriøse opdrættere i DKK venter til tæven er minimum 2 år ,før det første kuld trækkes.
    Hvis hun så får et kuld pr år, er hun ikke 8 år ved sidste kuld.Det er fuldt forsvarligt. Jeg ville ønske man måtte trække på tæven til hun blev ældre, men der skulle sendes en dyrlægeerklæring , ved hvert kuld efter 7 års alderen til DKK før hun måtte parres. Klubberne uden for FCI regner jeg ikke med vil overholde dette alligevel, og med blandingshundene, ser man jo gang på gang grovdrift af de stakkels hunde.

• #13   28. feb 2011 Michélle

Jeg kan høre, at det ikke kun er mig der er afhængig af bulliez foraet ;O)
    Kuldet(/kuldene - der er to jeg er interesseret i - men kun den ene tæve er ''gammel'') er ikke annonceret endnu, da de rigtige hanhunde ikke er fundet endnu - og løbetiden heller ikke er lige ''nu''.

Det er to tæver af minibrook linjer, men jeg ved skisme stadig ikke helt. De er begge af ret ekstrem bull-type (små og kompakte, hvilket jeg lidt er faldet for, da jeg synes man ser for mange langbenede og ranglede minier) og jeg kunne jo drømme om, at de blev parret med en lidt mere langbenet og elegant han, så man kunne få en rigtig god mellemvej - middel størrelse - men med substans.

Men ja, i mine øjne afhænger det meget af, hvilken han de vælger. Det kan blive rigtig godt - men også rigtig skidt - så nu må vi se ;O)

• #14   28. feb 2011 Danielle - nej jeg er også dybt afhængig :O)) Det er et genialt værktøj til let at få overblik over de forskellige typer de forskellige opdrættere avler...

Jeg kigger meget på hovedet - alt for mange minier (min egen inkl) har grimme hoveder.. Men heldigvis er der en del udenlandske opdrættere der laver lækre hunde efter min smag :O))
    Håber at der bliver udvalgt nogle lækre hanner til "dine" tæver :O))

Jeg har kig på et par hanner jeg godt kunne tænke mig en hvalp efter - men det kræver jo lige at der er nogle der vil bruge dem ;O))

• #15   28. feb 2011 Michélle

Det er nemlig bare en kanon side!

Hovederne kigger jeg også på - og begge tæver har rigtig gode hoveder - men man ved jo aldrig hvordan kuldet falder ud alligevel ;O) Har set forældre med fantastiske profiler få hvalpe med flade - og omvendt smiley Det er simpelthen som et spil jeopardy.

Står det så slemt til med Hazels hoved? Jeg tænker, jeg har da før set hvalpe/unghunde, hvor hovedet får mere substans når hunden bliver voksen?

Generelt synes jeg tit mini'ernes profiler halter bagud efter standardernes - især på tæverne

• #16   28. feb 2011 Det er jo det interessante og pisse svære (undskyld mit fransk.. hehe) ved opdræt - at selvom man står med to super eksemplarer så er det ingen garanti for at hvalpene vil falde heldigt ud... Men det må alt andet lige være et godt udgangspunkt :O))
    Og i dit tilfælde hvor den ene tæve ikke er helt ung, så har du jo mulighed for at studere hendes afkom :O))

Ja, Hazel har et ret skidt hoved.. Hun er alt for spids og har en grim profil.. Men hun er stadig verdens dejligste ;O)) Hun kan måske godt nå at få lidt mere fylde i købepartiet, men hovedet bliver aldrig hendes stærke side..

Jeg synes som dig ofte at mini'ernes profiler halter bagefter standardens.. I mine øjne er det rigtig trist - det er jo racens kendetegn smiley Derfor kigger jeg mere på denne del end om forældrene er under 35,5 cm....

Men det er en jungle uden lige :O)

Troede egentlig at I kiggede efter en standard - ved ikke lige hvor jeg har den ide fra ;O)

Kommentér på:
Det sidste kuld

Annonce