{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.653 visninger | Oprettet:

Måske fejl på hvalp i kuld {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et dilemma!
Mine hvalpe er 6 uger idag - og har indtil videre udviklet sig rigtig godt.
Henover de sidste dag syntes jeg dog, at den ene tæve er en smule langsommere til at på pels i hovedet. Hun kan selvfølgelig bare være langsommere end de andre, men desværre kan Løwchen også have en pelsfejl, der gør at de bliver korthåret.

Alle hvalpene et placeret i hjem og planen er (såfremt hun udviklet sig godt), at den ene ihvertfald skal indgå i avl fremadrettede.

Men men men - hvis nu den ene realt har den her pelsfejl og bliver korthårs, vil det så overhovedet været smart at avle på en kuldsøster? Jeg tænker, de andre i kuldet må jo bære det her gen også?

Hvad ville I andre havde gjort?

(Og igen, det er en mistanke jeg har, er ikke sikker endnu)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske fejl på hvalp i kuld
  • #2   23. jan 2017 Pia - problemet er bare, som jeg har forstået det, at man ikke ved hvornår det korthårs-gen opstår ? smiley

    Jeg er som skrevet ikke sikker på om hun er korthåret, blot en mistanke pt - dog er pelsen normal på stor set alle dele af kroppen udover lige i hovedet hvor jeg syntes det vokser langsomt ..

    Jeg håber hendes hår bare vokser langsomt i hovedet på hende! Tæven til kuldet havde heller ikke super meget skæg i den alder - kan jeg se på billederne


  • #3   23. jan 2017 bare husk og sig det til den nye ejere af hvalpen at der er en fejl, på hvalpen. men fik dyrlægen har snak god så det vel det der kan sket smiley

  • #4   23. jan 2017 Hvorfor skulle jeg ikke informerer hvalpeejeren? Har tæven fejlen skal det højest sandsynlig i et helt andet hjem!

    Det er en fejl, man ikke Kan indgå at se (HVIS HUN HAR FEJLEN)


  • #5   23. jan 2017 Du er nødt til at finde ud af mere om hvordan man mener fejlen nedarves i racen.
    Langhåret plejer at være ressesivt.. Altså at korthår ikke kan ligge skjult hos en søster. Så vil det jo ikke bare dukke op hist og pist.. Så det må være et andet sted det nedarves i jeres race.


  • #6   23. jan 2017 Ginne - jeg ved at nogle avlere har været ved at undersøge det, men man har ikke kunne finde ud af hvordan det nedarves .. hvad jeg ved, har hanhunden ikke tidligere lavet korthårs og det er tævens første kuld .. hendes mor har ikke avlet korthåret og ej heller tævens far .. men problemet er også at de jo ikke bliver registreret som "smootchen" men bare langhåret da man ikke kan se det allerede Når de registreres ..



  • #7   23. jan 2017 jeg må ærlig sige. at en hund aldrig vil være 99 på racen selvom den har stamtavle på og er fin nok. tror jeg aldrig selv på at en race hund vil blive en 99 race hund som ligner heninden . det skal nok komme med tiden smiley

  • #8   23. jan 2017 Fluttershy - selvfølgelig vil der være forskel .. men her snakker jeg om en pelsfejl hvor hunden bliver korthårs og kommer til at fælle og ikke en langpelset klippehund

  • #9   23. jan 2017 Er der Nogen danske opdrættere der har oplevet det i egne kuld du kan høre hvad de tænker om din hvalp?

  • #10   23. jan 2017 Ja, de mener det er for tidligt at bedømme endnu

  • #11   23. jan 2017 Jeg har ingen ide om, hvordan det evt. nedarves, men i ny og næ dukker der korthårede afghanere op også, generne stammer fra nogle få korthårede, der er importeret for mange år siden:

    http://www.afghanen.nl/surpriseseng.htm


  • #12   23. jan 2017 Hele emnet var også mere ift avl fremadrettede på en kuldsøster hvis nu den ene skulle være med pelsfejl :-))


  • #13   23. jan 2017 Den korthårede afghaner ligner en sloughi...... smiley

  • #14   23. jan 2017 Jeg mener at ha hørt at kort hårs genet hænger sammen med chokolade farve, men det er længe siden og kan jo være modbevist.
    Fornemmer at der er noget splid mellem opdrætter af racen og derfor har man måske ikke delt erfaringer på kryds og tværs.
    Mener at der var nogle norske opdrættere der havde forsket lidt i det.
    Er det Jannie du har haft snakket med, for det er hende jeg har hørt om det fra?


  • #15   23. jan 2017 Det er jo nødt til at være ressesivt nedarvet..
    Så begge forældre må bærre fejlen hvis den er placeret på et enkelt gen.
    Jeg tænker at parrer man med linier der ikke er beslægtet med hverken han eller tæve så går det nok.
    Det er trods alt ikke en fejl hunden har et dårligere liv af. Så turde jeg godt tage chancen.


  • #17   23. jan 2017 Ginni - i den her kombination er linjerne ikke i nærheden af hinanden ..

    Kenzie - det har ingen betydning for sundheden, men det dur ikke rigtig st sælge en korthårs fældehund hvis køber regner ned at få en langhårs ikke fældehund smiley men i min verden er træningsvillighed og sind også primær - men det dur jo ikke at avle videre på en hund hvor pelsen er helt forkert og ikke acceptabel smiley

    Maya - ja der er desværre rigtig meget intern ballade mellem avlerne - og det gør det også super svært at samarbejde om noget som helst!

    Jeg håber på at hun bare er helt normal og bare er sen med pelsen i hovedet smiley


  • #19   23. jan 2017 Det er klart at selve tæven med evt. Fejl skal sælges til nogen der ikke vil bruge hende i avl eller til udstilling, og som ellers er ok med den risiko der er ved hende. Feks hvis det på virker racens egenskaber i forhold til en allergikerfamilie så er lige hende der et no go. Eller hvad det nu kunne være. Det skal være et hjem som er ok med risikoen.

    Må vi ikke se et billede af hottentotten ?


  • #20   23. jan 2017 Der vil ikke blive lagt skjult på noget fra min side ift køber!
    Har lige snakket med et par stykker, de mener dog pelsen på kroppen er for lang til at hun er korthåret ..

    Jo selvfølgelig smiley


    profilbillede
  • #22   23. jan 2017 Lens - men ved endnu ikke hvad man skal teste for, for at undersøg det

    Men ja, super smukke lille sag! smiley


  • #25   23. jan 2017 Lens - jeg ved man har prøvet at parre to korthårs, og ser kom langhårs hvalpe!

    Men man må jo prøve at grave i det, såfremt hun er korthårs


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #26   23. jan 2017 Jeg tænker at de må se ud på samme måde som korthårshavanesere, og ved dem plejer man at kunne se det ved 5-6 ugers alderen. Forhåbentligt er hun ikke.

    Men hvis hun er, bør ikke forhindre kuldsøsters fremtidige karriere indenfor avlen. Hun risikerer at være bærer, men måske er der gentest for det? Det er der ved Havanais og jeg mistænker at det er samme gen der spiller ind. Indenfor Havanais er det ikke rekommenderet at udelukke bærere i avlen, da man risikerer at udelukke for meget godt avlsmateriale smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #28   23. jan 2017 Okay, hun er da alt for langhåret til at være korthåret. Det tror jeg ikke hun er. Og hvor er hun sød smiley

    Prøv at se her. Der er der kun en i kuldet der er langhåret og det er meget tydeligt med de andre. Dog er det havaneserhvalpe, men de ligner jo smiley :

    http://www.wowhavanese.com/short-hair-havanese.html


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #29   23. jan 2017 Ja det tænker jeg. Og man vil jo hellere have en korthårshvalp end en syg hvalp i sit kuld smiley

  • #31   23. jan 2017 Jeg tror altså den der hvalp bliver langhåret. Hun får en kæmpe tyg pels men ikke kort da.
    Asger var endnu kortere i den alder men på samme måde meget tætliggende i pelsen. Han har pels til gulvet i dag.
    Hvalpe der sætter en tæt pels er bare længere om at skabe længde..


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #32   23. jan 2017 Pelsplejen er nemmere, da de desuden fælder pelsen, mange bliver semilanghårede, så der er lidt faner der skal børstes, men man slipper den der cirka ugentlige pelspleje smiley

    profilbillede
  • #34   24. jan 2017 Tak for alle jeres svar!
    Jeg håber på hendes pels i hovedet bare er langsom til at komme smiley

    Jeg tror da helt sikkert jeg vil prøve at undersøge muligheden for test af korthårs gen - forhåbentlig bliver det ikke nødvendigt!


  • #36   24. jan 2017 Det eksister også indenfor Lagotto Romagnonlo.
    Men her tester de fleste opdrættere ders hunde inden avl.
    http://www.lagottoklub.dk/index.asp?loadContent=107947


  • #37   24. jan 2017 Du var hurtigere end mig Pia.

  • #38   24. jan 2017 Hvis der findes test for at fastsslå om en hund er bærer af korthårs gen, hvorfor er der så nogle racer det ikke bliver brugt i og opdrætterne virker som om at det kommer helt ud af det blå?
    Er det så fordi at der er forskel på racer og hvordan det fremkommer eller ?


  • #39   24. jan 2017 Langhår skyldes ikke bare et gen men større et antal gener. Det er lidt forskelligt fra race til race hvordan kombinationen ser ud for at langhår opstår. Fælles for langhårsgenerne er dog at de som regel er recessive. Dvs. hvalpen skal arve gernen fra begge forældre for at blive langhåret. Årsagen til de 'korthårede' i langshårsracer er derfor ikke noget man helt ved hvorfor dukker op smiley
    Fx den korthårede havaneser er jo så heller ikke en rigtig korthåret hund. Den er semilanghåret. Rigtig korthår er det man ser på fx labrador og lignende racer smiley Synes heller ikke hvalpen det hele handler om ser specielt korthåret ud.


Kommentér på:
Måske fejl på hvalp i kuld

Annonce