{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.101 visninger | Oprettet:

reklamation ved fejl på hund {{forumTopicSubject}}

Nu sys jeg jeg har læst så mange gange at folk siger at selvom man avler og sælger hunde uden stamtavle og diverse, så er man stadig omfattet af nogle regler HVIS hunden skulle vise sig at have fejl/defekter..
hvordan og hvorledes hænger det sammen..?
Den lange længe historie gjort kort, vores hvalp på 10 måneder har svær HD og når nok ikke at blive 1år.
Men da vi så henvender os til sælger for at fortælle at hun måske skulle tjecke op på forældre dyrene, og måske varsle de andre hvalpe købere om at der er mulighed for HD i det kuld, så bli'r hun direkte modbydelig og sviner os til for ikke at ha behandlet vores hvalp ordentlig...
så kort og godt, jeg er sku blevn lidt små sur på den kvinde, og hvis jeg kan gøre det mindste for at sørge for at der ikke kommer nogle hvalpe fra hende igen, s0 vil jeg hjertens gerne tage den kamp op. Dette er ikke for at få penge retur eller andet. og skulle kampen koste et par tusinde, så tager vi den på beløbet. Men den måde hun opfører sig på er bare slet ikke acceptabel..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  reklamation ved fejl på hund
  • #1   18. mar 2018 Alle, der avler hvalpe med henblik på videresalg og reklamerer for disse, kan blive anset som værende erstatningspligtig jf købeloven. Der findes en hel masse afgørelser i forskellige retninger.
    Er hvalpen med bog? Hvis ja, kan sagen tages med klubben. Hvis ikke skal den gennem Forbrugerklagenævnet eller retten som en småsag.


  • #2   18. mar 2018 uden bog. tvivler på at en avler med bare lidt respekt for arbejdet ville agere som denne person.
    igen jeg er ikke ude efter at få noget som helst økonomisk ud af Det, og betaler også glædeligt, hvis bare denne person vil få en over snuden og ALDRIG avle mere..


  • #3   18. mar 2018 Er det et decideret opdræt eller bare en der har fået et kuld på sin tæve?

  • #4   18. mar 2018 Kan du ikke fortælle lidt mere først?

  • Rollo
    Rollo Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 9 Følgere: 13 Svar: 925
    #5   18. mar 2018 Hvordan står man egentligt stillet, hvis nu opdrætter laver flere kuld, og ikke har relevante sundhedstjek på deres hund - fx hd i det her tilfælde. Står køber så bedre eller dårligere, fordi de ikke har valgt forældre med papirer på hd?

    Men, jeg mener at folk med et enkelt "stuekuld" ikke ses på som opdrættere, men har folk flere, så kan man bruge købeloven. Så er det damens eneste kuld, eller har hun haft flere?


  • #6   18. mar 2018 Det er andet kuld vi købte fra.

  • #7   18. mar 2018 zenta. Jeg kan lige komme med den "LANGE" historie imorgen. fra start til nu.

  • #8   19. mar 2018 Hvis det er andet kuld, og hun har reklameret på nettet for hvalpene, så har du en god sag ved forbrugerstyrelsen ud fra alle de afgørelser jeg har læst gennem årene.
    Hun kan blive betragtet som erhverv og du kan få erstatning for defekterne. Du skal naturligvis først have stillet et skriftligt, begrundet krav hos avler og have fået afslag.


  • #10   19. mar 2018 Jeg er uenig med Malene. 2 kuld hvalpe gør ikke at vedkommende er erhvervsdrivende.

    Så det er et privatkøb, og køber skal gå den slagne vej:

    1. Reklamere til sælger straks
    2. Kræve købesummen retur, hvis hvalpen aflives
    3. Anlægge civilt søgsmål (retsafgift 500 kr, omkostninger omkring 10.000 kr)

    Omkostningerne afhænger af sagens størrelse og beskaffenhed. Man kan søge retshjælpsdækning hos sit forsikringsselskab, og de dækker max 7.500 kr. Det konstrueres som regel sådan at du selv betaler for arbejdet op til stævning, og advokaten herefter fakturerer 7.500 kr for arbejdet efter stævning er udtaget.

    Det er i øvrigt ikke givet at HD er 100% arveligt, så det skal også bevises. Det vil sige at der skal nogle dyrlægeerklæringer på bordet.


  • #12   19. mar 2018 Har ikke så meget at tilføje rent juridisk til jeres dillema, andet end at det er helt uforståeligt at opdrætter har den opførsel mod jer og ikke selv har ønske om at køre et ordentligt opdræt smiley
    Ville dog lige indskyde, at jeg virkelig er ked af at høre om jeres situation smiley Kan slet ikke forestille mig hvor hårdt det må være at stå med en elsket hvalp i den situation. Så lige et virtuelt knus herfra


  • #14   19. mar 2018 Det har ikke noget med erstatning at gøre, men jeg er selv opdrætter, har brugt forældre med frie hofter og der var en hvalp der fik HD, søskende er tjekket med officielt resultat, med flere kombinationer med samme mor hund og der kom kun den ene som jeg "heldigvis" selv er ejer af, og jeg kan sige at det HD resultat er nok min helt egen fejl (miljø). Så 2 forældre med gode gener bagud og til siderne kan sagtens lave en HD hvalp.

  • #15   19. mar 2018 Det er flere i kuldet som er med HD.. Skal nok komme med en opdatering senere. Skal lige ha fri fra job

  • #18   19. mar 2018 TS, det er super ærgerligt med hvalpen, men om så hele kuldet havde HD, er der ikke noget at gøre. Du har købt en hvalp uden nogen form for sikkerhed bag købet, og nu må du betale prisen: en syg hund, der skal aflives ung og du står med sorgen og regningen selv.

    Når man køber en hvalp med stamtavle, køber man samtidig flere ting. Man køber muligheden for at tjekke hvalpens aner for de arvelige sygdomme, som der testes for. Man kan samtidig i et vist omfang undersøge levealderen for hvalpens aner. Og så køber man den forbrugerbeskyttelse der ligger i et forbrugerkøb. Ud over det, køber man muligheden for at få DKK's hjælp ved tvister (hvis hvalpen har DKK-tavle).

    Det er et lotteri, nogle gange vinder man, andre gange taber man. Hvis man køber med en DKK-tavle, er oddsene for at vinde en lille smule større.


  • #20   19. mar 2018 Trine G, nu skriver jeg jo tilbage og til siderne smiley Du kan tro jeg har undersøgt hvad der kan undersøges, jeg har selv morhunden også og har godt samarbejde med opdrættere til mine kuld. Jeg er bare sådan lidt øv over at kommer der en hund med en HD status, er man en lorte opdrætter og forældredyrene skal fluks tages ud af avl, det viser jo bare at man ikke har en hujende fis forstand på opdræt, sorry.
    Men i TS tilfælde KAN det jo være en uvidende opdrætter, der skal tage sig sammen, kender ikke bag grunden, nu må vi høre hvordan det går videre i sagen.


  • #21   19. mar 2018 Maj-Britt, ja en hund med HD kan nemlig sagtens leve et fint og aktivt liv, det gør min i hvert fald smiley

  • #22   19. mar 2018 A med Bomstærk..
    Der findes masser af afgørelser fra Forbrugerklagenævnet hvor alm stueopdræt er blevet anset som erhverv på baggrund af to kuld og en online annonce. Det handler også om, om man avler med henblik på videresalg, og det gør de fleste jo altså.
    Så jeg ville forelægge dem sagen hvis hun stejler.
    Alle afgørelser kan læses på nettet - der er masser af de sager.


  • #23   19. mar 2018 Kan du ikke linke til en håndfuld af de afgrørelser, Malene?

  • #24   19. mar 2018 https://www.kfst.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/oevrige-sager/hund-koeb/

    https://www.kfst.dk/afgoerelser-ruling/forbrugeromraadet/oevrige-sager/hundesalg-1100004/

    De eneste sager jeg kan finde hvor sælger er erhvervsdrivende, er sager hvor sælger løbende har kuld. Efter 2 kuld er man endnu ikke erhvervsdrivende. Måske hvis sælger i mellemtiden har lavet 1-2 kule mere.


  • #25   19. mar 2018 Jeg ville hive fat i forbruger klagenævnet.
    Jeg har lige været på hundehulder uddannelse, hvor vores jurist fortalte om sager, hvor ganske almindelige "stue opdrættere" også er blevet dømt smiley


  • #26   19. mar 2018 Men Krøllet, det kræver at sælger er at sidestille med erhvervsdrivende. Og det bliver man ikke af 2 kuld. Du er heller ikke erhvervsdrivende hvis du har solgt 2 brugte biler på et år....

  • #27   19. mar 2018 Altså juristen fortalte, at det er meget individuelt, alt efter hvordan hvalpene er markedsført.

  • #28   19. mar 2018 Ja, TS kan jo højest miste tid og kræfter på at smide den i Forbrugerklagenævnet. Jeg vil godt sætte 500 kr på at de afviser smiley

  • #30   19. mar 2018 Forbrugerrådet vurderer om de tror de kan hive den hjem som værende forbruger køb. Tror de ikke på det sætter de ikke maskineriet igang.

    Hvis det ikke er forbrugerkøb så er det rettens vej Ts. Så skal du have fat i advokat og skal søge den vej for kompensation.

    Under alle omstændigheder skal du kunne dokumenterer salget, sælgeren og hvad der er betalt, hvor syg hunden er og hvad det betyder for varens( hundens) brug. Og gerne sansynliggøre hunden havde problemet ved købstidspunktet.


  • #31   19. mar 2018 Ja, der er hunde, der levet et langt godt liv med HD, men nu skriver TS jo, at han ikke forventer, at hunden bliver 1 gammel, så det er nok ikke tilfældet her. Når folk begynder at røntgen fotografere en hvalp, så er det vel normalt, fordi der er et problem, ellers giver det ikke meget mening at gøre det så tidligt.

  • #33   21. mar 2018 Søren, har hun altid siddet som på billede 6?

  • #35   24. mar 2018 billede 6 sidder hun lidt mystisk, og det er ikke noget hun har gjort hele tiden. Hun har lagt/siddet og løbet ligesom den gamle vi har.
    opdatering kommer snarest.


Kommentér på:
reklamation ved fejl på hund

Annonce