7.166 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 326 Svar

Snikke snakke 14 Snikke snakke 14

Så røg 13'eren over på to sider. Så nu lægger 14'eren fra land smiley
Det med et billed af Penny i silende regnvejr på visit hos svigermor i forrige week-end. Vi sad i shelteret og nød udsigten, fuglesangen og regnen inde i shelteret i svigermors skov. Penny ville have den fulde 'experience' og stilte sig ude i regnen smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 600 kr.
  • Afhentning af skrald 500 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Snikke snakke 14
  • #1   18. jun tager lige mit indlæg med herover :
    altså man kan godt finde grunde til vores udgifter til sundhedsvæsnet er ret høje... og hvor der åbenlyst kunne spares ...
    Jeg går til kontrol med mine øjne for stær ved øjenlæge .. min øjendiabetes kontrol ligger på Skejby, og der var jeg i går .. længe har jeg haft noget irritation og de mente det kunne være tårekanalerne .. MEN det var ikke samme team, fair nok, MEN de kunne heller ikke henvise til det team, det skulle jeg via min øjenlæge få vurderet og så skulle han henvise... DER er det så jeg mener at den udgift til tid ved ham, og hans honorar for henvisning kunne spares ... der burde kunne henvises internt på afdelinger når der er en reel vurdering af at et andet speciale er hensigtsmæssigt ...

• #2   18. jun Min dreng på 4 har fået konstateret diabetes.. veksler mellem chok, nedtrykt og en følelse af, at det skal vi nok vænne os til med tiden, og at han kan få et fint liv. Men lige nu er der så mange overvejelser.

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 125 Emner: 30 Svar: 3.945
    #3   18. jun Det gør mig ondt, Ida. Jeg kan virkelig godt forstå chokket, nedtryktheden. Selvfølgelig vænner I jer til det, men nu må I lige have tid til at fordøje tanken og så finde ud af alt det praktiske bagefter.
    Varme tanker til jer smiley

• #4   18. jun Varme tanker til dig og din familie Ida smiley Det er selvfølgelig noget af et chok i har fået og selvfølgelig havde man hellere været foruden, men det er noget man vænner sig til og som bliver dagligdag. Jeg er vokset op med en diabetikerfar. Ud over at han altid havde insulin med sig så var det ikke noget, der fyldte i hverdagen. Alt hvad vi spiste i dagligdagen var diabeteskost; det var nemmest ikke at skulle lave to udgaver af aftensmaden smiley Når der var gæster var der 'normal' mad og sukkerfrie alternativer.

• #5   18. jun @Ida, kan godt forstå den er svær at sluge, man kan ofte bedre acceptere når man selv skal leve med noget end når det er ens barn/børn ..
    Det har sine udfordringer, ingen tvivl om det, men der er også i dag gode alternativer, og helt sikkert støtteforeninger med megen viden om børn og diabetes ...

tænker hvis ikke I har noget I lige ved I kan gribe fat i, så når lige I har fordøjet det så ville jeg ringe til Diabetesforeningen og høre om en god måde at komme i gang med de nye vaner på .. Specialafd på sygehuse er også dygtige, ved ikke hvor I bor men på Skejby ved jeg de gør meget for deres patienter, ikke mindst børn og unge .

• #6   18. jun Åh, for dælen, Ida smiley Masser af tanker i jeres retning! Som Hanne skriver, så kontakt Diabetesforeningen og tag imod alt I får tilbudt derfra. De er super dygtige, og jeg tror at I kan få stor glæde af deres støtte smiley Og selvom det er et stort bump, så forsøg at finde lidt ro i at han får det konstateret allerede nu - han er så lille, at han kommer til at vokse op med det og have haft det “altid”. Selvom det er svært for jer, så er det nemmere for ham at leve med nu, end hvis han havde fået det konstateret om 5-10 år.

Sygehuset kommer til at vejlede jer i merudgifter, insulinpumper og alt det andet der kan dukke op. I bliver nok kaldt ind til en samtale i kommunen, men det er vitterligt kun fordi kommune SKAL indkalde jer, når de får en underretning. Også selvom underretningen handler om sygdom.

Hvis I kan overskue det, så bed om at få kørt en vævstypetest på ham, næste gang han skal have lavet blodprøve. Den kan afsløre om han er disponeret for særligt cøliaki og måske også leddegigt, som begge hænger sammen med diabetes 1.

• #7   18. jun Haven er et vildnis men pyt, de hygger i den smiley

profilbillede
  • #8   18. jun Ej altså Ida smiley det er ret voldsomt og livsændrende. Jeg håber i får en god hjælp til at kunne tackle det i hverdagen

• #9   18. jun Jeg var ved lægen idag og måtte guide chaufførene pga det her:

https://www.tvsyd.dk/region-syddanmark/it-nedbrud-hos-flextrafik-paavirker-patienttransporten-8c4e5

• #10   18. jun Sådan noget skidt, Ida smiley

Men børn er nogle små, seje og stærke slyngler, så han klarer det garanteret uden de store problemer smiley

Bedste tanker herfra

• #11   18. jun Tak for alle jeres søde tanker smiley det hjælper! Jeg ved, at vi nok skal komme godt igennem det, og at han får sig et dejligt liv. Det kræver bare en tilvænning, og den proces er lige nu lidt uoverskuelig. Men det skal nok blive ok.

Og jeg tror også, at det er en god ting, at han er så lille, for så bliver det en nemmere tilvænning. Han har taget det så sejt, min lille mand smiley

Og hospitalet er heldigvis rigtig gode til at støtte os og give vejledning - og der findes heldigvis meget god støtte rundt omkring, kan jeg forstå

• #12   18. jun Det er da en kæmpe tilvænning for jer forældre og dem I har tæt på jer. Men tag det ét skridt ad gangen- Få styr på de vigtige og akutte ting, og så kommer resten hen ad vejen smiley

Men det er altså også ok at være ked af det og frustreret! På både egne og hans vegne. For det er noget f*ing lort at stå med. Men I kommer igennem det, og pludselig en dag er det hverdag, og noget I ikke sådan tænker over. Alle de små ting I skal gøre for at få hverdagen til at glide, nu med den sygdom, bliver vaner for jer alle. Der vil altid dukke situationer op hvor det igen føles træls og besværligt, men jeg lover, lover, LOVER at der bliver nemmere smiley

• #13   18. jun Tusind tak for den opmuntring, Anne smiley

• #14   19. jun Ida jeg føler med jer, og forstår til fulde jeres følelser og tanker.
    Som mor til et hjertebarn og én med epilepsi ( nu heldigvis medicinfri) og autisme, så har vi været der. Men tro mig, det bliver hverdag, og noget man ikke spekulerer på andet i enkelte situationer. Lidt en floskel, men hvor er det godt, at det er i disse tider og ikke for 40 år siden. Der er bare sket så meget, og udviklingen fortsætter. Jeg kan kun anbefale dig, at melde jer ind i patientforeninger og Facebook grupper. Der er så megen støtte og sparring. Vi havde et kæmpe fælleskab i Hjerteforeningens børneklub, hvor der var mange arrangementer, og trods børnenes forskellige hjertediagnoser, så var de alligevel alle lige, og ingen behøvede at forklare sig. Valdemar er nu 20 år, og vi har stadig kontakt med lokalforneingens tidligere formand og andre forældre. Så ja jeg kan kun på det varmeste anbefale at opsøge fællesskaber. De andre forældrer sidder med fuldstændig samme tanker og bekymringer.
    Det skal nok gå smiley

• #15   19. jun Så er der dømt nedtælling til killinger. Farvel søvn. smiley smiley smiley

• Isabelle
    okt 2023

#16   19. jun Jeg kan godt lide græs på græsplænen! Men i min lille have har vi Vilmasplace - og det bestemmer hun over = intet græs. Æv - men hvad stiller man op? Hmmm. Finder sig i det smiley smiley

- Og vi glæder os begge til, at hendes betændelsestå er fin fin, så hun kan slippe for den irriterende krave - som desværre nok må blive til en endnu mere irriterende "lampeskærm" i morgen, for hun KAN nå sin tå og slikke på den, hvilket forlænger betændelsestilstanden smiley

profilbillede
  • #17   19. jun De der oppustelige dur ikke til hundeforfødder smiley

Esh havde en kæmpe krave på - de der stive hvide - og alligevel kunne han nå at hive forbindingen af !!!
    Så nu hedder det mundkurv når han er alene, det er en lorteløsning, men der er ikke andre muligheder desværre.

I går var det 3 uger siden det skete - hold op, det har været et langvarigt projekt, men jeg TROR at vi er i mål nu og at jeg kan lade ham løbe løs ila næste uge smiley

• Isabelle
    okt 2023

#18   19. jun Mundkurv bliver nok også løsningen hér, Martine - og ikke bare, når Vilma er alene, for jeg sidder jo ikke og glor på hende konstant. Så jeg skal finde en løsning der dur, når hun ikke er i skoven eller på stranden. Om natten har hun strømpe på, der bindes så stramt, det er forsvarligt med selvklæbende elastikbind.

• #19   19. jun smiley

profilbillede
  • #20   19. jun Så er vi blevet enige om at mor og hun-unger alle skal sælges.

Far bliver her sammen med de 2 hanner der ikke er reserveret.

Jeg glææææder mig til at være nede på 3 rotter istedet for 10 smiley

Salgsteksten:

"Alle hunnernes sættes nu til salg. Medmindre andet er aftalt koster 1 unge 200 kr.

Mor Bea sælges også (når ungerne er min. 8 uger) hun koster 100 kr, dog kan prisen sænkes til 50 kr hvis man tager 2 unger med (ungerne til 200 kr stk) - Man skal dog være opmærksom på at Bea bider og ikke er vandt til at blive håndteret, da tidligere ejer købte hende i Plantorama.

Ingen sælges til at gå alene.

Og ingen sælges til/som foder.

Det anbefaldes min. 3 rotter går sammen, dog kan det gå med 2 smiley

Man kan kontakte mig på messenger. Eller tage kontakt til Toby Pedersem .

Ungerne kan tidligst komme hjemmefra d. 13. Juli.

Alle unger er håndvandte og vandt til den daglige larm, da deres bur står i stuen. De har set katte, og de har snust til hinanden.

Flamzster Laura - Black Self (aa HH) - Ledig

Flamzster Hannah - Black Self (aa HH) - Ledig

Flamzster Stockings - Agoiti Self (Aa HH) - Ledig

Flamzster Pantsy - Agoiti Self (Aa HH) - Ledig

Beavis (mor) - Black Self (aa HH) - Ledig

Rotterne befinder sig i Fredericia, og man er velkommen til at komme og besøge dem, efter aftale med mig."

• #21   20. jun Jeg var på Webinar om AI for et par dage siden. Det er HELT crazy, hvad man kan kreere nu - helt uden Photoshop. Det er fascinerende - og også liiidt uhyggeligt!!!!
    Øverst til venstre er originalen. smiley

profilbillede
  • #22   20. jun #21

Hold da op !!!

Kan du så også lave de her superfede "kollager" ? For så er det da dig, jeg skal ha fat i smiley

• #23   20. jun #21 Det er godt nok uhyggeligt. Især når billeder bliver misbrugt, eller hvis man laver deepfake videoer. Skræmmende. smiley

• #24   20. jun Jeg glemte helt at fortælle om torsdagens træning smiley

Torsdagen startede med at jeg var i tvivl om, hvorvidt vi bare skulle blive hjemme. Jeg havde haft kraftig næseblod flere gange i dagene før, og jeg var lidt groggy.
    Vi kom afsted, og jeg faldt kun en enkelt gang.

Sia kørte bare med klatten, men på den gode måde. Hun var fokuseret, og gjorde det hun skulle.

Sia har en sjov vane, hun elsker at gå "imellem".
    I mit hoved ser det ud, som når de smarte K9-fyre går med en malle. Virkeligheden er nok nærmere en gammel kone, der sjosker afsted med en kortklippet portugisisk vandhund mellem benene smiley
    Jeg er fjollet med den hund smiley

• #25   20. jun Jeg kan absolut ingenting - ud over at forklare AI, hvad jeg gerne vil have smiley Men jeg giver det gerne et forsøg!

• #26   20. jun har lige haft besøg af gl kolleger .. vi talte om at uanset at ny teknologi nok har en masse gode ting med sig ... så er det skræmmende og ikke et rart fremtidsscenarie at tænke på .. fremskridt misbruges desværre ofte, husker begejstringen over droner og hvilke gode ting de kunne bruges til ... i hvilken sammenhæng høres ordet droner nu mest, krig ..
    AI kommer med garanti heller ikke kun med løsninger på gode områder, det kommer til at overtage på mange områder ...

• #27   20. jun Jeg er enig Hanne. Man kan kreere hvad som helst, og ingen kan længere stole på, at noget som helst billede/videomateriale er autentisk. Det er SÅ realistisk!!!

• Isabelle
    okt 2023

#28   20. jun Mennesket er heldigvis stadig klogere end AI smiley

• #29   20. jun ja Isabella, men med tiden vil der være brug for fx forskere og få innovative der fortsat kan fodre AI/robotter .. men færre, fx tales der meget om at de diagnosticerende læger de vil kunne erstattes ... og i det hele taget mange vidensbaserede ting ... hvor der i dag måske er 10 vidensbaserede ansatte vil der i fremtiden måske være brug for 1-2 der styrer/fodrer AI/robotter .... og ved godt det er svært at rumme, men kommer der en dag hvor de (umuligt at forestille sig) men tænker selv ... en af mine kolleger havde læst om et forsøg hvor robotter skulle løse opgaver, og når de var løst skulle de stoppe, men de stoppede ikke, de forstsatte med at lede efter opgaver, andre løsninger ..
    I dag er der måske 5 kiruger der opererer, men i fremtiden kan en kirurg måske styre/holde øje med 5 programmerede robotter ...

• #30   20. jun Min søn oplevede afpresning og trusler, hvor de havde lavet en meget virkelighedstro deepfake intimvideo af min søn. De ville have 400 Euro af ham, for ellers ville de sende den til alle hans venner.

Det er selvfølgelig politianmeldt, men det er en del af fremtiden, som jeg bestemt ikke ser frem til.

• Isabelle
    okt 2023

#31   20. jun Robotter, der opererer? Det kan jeg slet slet ikke forestille mig.

• Isabelle
    okt 2023

#32   20. jun Det der deepfake, DET er uhyggeligt - men forhåbentlig kommer der mere og mere fokus på det, så politi og efterforskningsenheder kan dæmme op for skidtet smiley

• #33   20. jun der er bruges jo allerede en robotteknologi i flere operationer (øjenkirurgi, gynækologisk operationer) ja der sidder en læge i den anden ende, fx ved et konsolbord, og det kan jeg heller ikke forestille mig der ikke vil i fremtiden, men muligheden for at en læge kan styre/overvåge mere end en operation af gangen er nok kun et spørgsmål om forfinet programmering ... en af vores bekendte fik for flere år side opereret sine øjne i udlandet som han sagde " uden berøring af menneskehånd"

• #34   20. jun Rigtig ofte så kan man faktisk godt se når et billed eller en video er lavet af AI når man kigger på det nogle gange og går lidt i detaljer smiley Der findes massere af den slags på facebook som man får op når man klikker på video'erne. Videoer hvor et eller andet ser superimponerende ud men hvor fx tyngdekraften er sat ud af funktion smiley
    ... fint nok hvis det havde været i det ydre rum eller simuleret i et fly i frit fald, men nede på jorden er det altså ret umuligt smiley

• #35   20. jun Og ja, AI er godt til at erstatte fx den slags arbejde hvor man skal sidde og pløje dokumenter, hjemmesider, information fra myndigheder osv igennem for at finde alle de steder der står oplysninger om et eller andet. Det er fx det jeg vil kunne bruge det til i mit arbejde. Jeg vil sikkert også kunne bruge AI istedet for nogle af de konsulenter jeg har 'under' mig til at lave det praktiske arbejde med oversight af data fra kliniske forsøg. Men det kræver selvfølgelig at jeg får en AI jeg kan træne til præcis det. Så jeg ser det lidt som et interessant redskab som måske kan gøre noget af det lidt trælse arbejde uden at beklage sig smiley
    Men altså man skal også hele tiden huske på at det i virkeligheden nok ikke giver så meget mening at snakke om kunstig intelligens når vi faktisk ikke rigtigt har styr på hvad virkelig intelligens er smiley Og det er jo altså stadig 'bare' programming.

• #36   20. jun Det bliver jo sværere at afpresse folk med videoer når ALLE ved der findes deepfake...

Jeg kan se mange gode ting med AI smiley som kommer til at hjælpe mange mennesker smiley

• #37   20. jun Det er alt for let at afpresse nogen eller svindle. Og alt for få sager opklares.

• #38   20. jun det er meget fint at man taler om det kan erstatte bøvlet arbejde af den ene eller anden art ... men fortsætter det derudaf så må man jo ende med at tale borger-løn ...

• #39   20. jun Hanne ikke nødvendigvis, forestil dig de steder hvor journalisering og rapporter bliver skrevet på 10 minutter frem for hele timer.... meget mere tid til patienter, ældre, brugere... samt nemmere adgang til faglig udvikling...

• #40   20. jun tjo Obster ... hvornår har effektivisering sidst udmøntet sig i borgeromsorg fremfor besparelser ..

• #41   20. jun Hanne...så sent som i dag... smiley

• #42   21. jun I min afdeling vil teknologi være en kæmpe hjælp og frigøre en masse tid til det “rigtige” arbejde. Hvis rådgiverne kan diktere deres samtaler og notater, i stedet for at skrive, sparer det mange timer om ugen for en rådgiver. De timer kan så bruges på dét der faktisk er vigtigt!

Vi arbejder på en AI-løsning, som kan lave sagsresumeer, når der er rådgiverskift på en sag. Det vil betyde en kæmpe tidsmæssig besparelse, hvis AI kan gøre det let og overskueligt at komme ind i en ny sag. Der kan ligge mange tusinde aktiviter i en sag, og det er hele umuligt for en ny medarbejder at læse det hele igennem.

Det ligger egentlig implicit i den nye lov på mit område, at der skal bruges meget mere tid med borgerne, og det kræver at der kan frigøres tid et andet sted.

Så på min arbejdsplads glæder vi os til teknologien kan hjælpe os lidt bedre smiley

• #43   21. jun Esh kom til skade d. 28/5 og har gået i snor når jeg har luftet ham, lige siden.

Ingen træning, ingen leg .. bare RO !! - og nej, jeg har ikke været hos en af de ræddi-ræddi dygtige adfærds-lærde, hvis det er det I tror - denne her ro var faktisk en god ide smiley

Men idag - lige nu - har jeg for første gang siden 28/5 luftet ham UDEN SNOR !!!

Nøj, han var glad og spænede rundt - og såret er IKKE sprunget op - endelig !!!!!!!!!!!

Livet kan nogle gange været nådigt smiley

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#44   21. jun Tillykke til Esh og dig smiley
    Oh, det er en velsignelse at slippe for snoren efter en periode med "snore-nødvendighed" smiley

• #45   21. jun Det var da en dejlig nyhed, Martine smiley

Nu spørger jeg af ren nysgerrighed, giver så lang en periode med ro/snor ikke et enormt muskeltab på en ellers aktiv hund?

• #46   21. jun Lise-Lotte

Det er da bestemt en relevant overvejelse, og mon dog ikke ?

"Enormt" tror jeg nu ikke, men hvis man gik ind og målte, så er der nok røget lidt på lårbasserne smiley

• #47   21. jun Anne jeg håber Noteless bliver udbredt på mit arbejde smiley

• #48   21. jun Lige et billede fra formiddagens tur i hundeskoven smiley
    Sia legede, løb og badede sammen med en masse hundevenner smiley

profilbillede
  • #49   21. jun puh jeg trænger til energi-boost ... min krop er træt ..

har holdt 65 og 66 års fødselsdag i dag ... havde spækket haven med leg til drengene, spil, stort vandbassin, bolde, vandpistoler og den her som er genial hvis man har mindre børn der vil lege med vand:
    https://www.harald-nyborg.dk/water-fun-kuffert-baade-og-kran?gad_source=1&gad_campaignid=21151129106&gbraid=0AAAAAC5s-mX8ZtuuNdkSecipHNG7iFi5X&gclid=Cj0KCQjwsNnCBhDRARIsAEzia4A_oPJXaMmg4LKyTsbHMqtjS37srCD_hq8gWYCt4zb_2PEh-IrtrzMaAkRREALw_wcB

sat grill op og fyldt køleskabet med kolde drikke .., så kunne de selv grille pølser og bøffer og lave hot-dog og burger ...
    og så fik de kageperson ... kommer billede senere

men 8 voksne, 3 gang i den drenge og 2 babyer ... og en mælkeallergiker der skal tænkes ind i alt maden, eller alternativer til den ...

• #50   21. jun Kage:

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#51   21. jun TILLYKKE HANNE smiley smiley smiley og så en træt smiley, der lægger sig og slapper af smiley

• #52   21. jun Tillykke Hanne og H. smiley

Sjovt, den der kuffert kiggede jeg på forleden dag, sådan en må jeg havde fingrene i, inden min svigerdatter vælger at hoppe i fødekarret smiley

• #53   21. jun søde rotteunger der spiser vandmelon (Gøen i baggrunden er naboens toller og katten er ja Katten smiley ) Der er en fra den anden blok der går tur med en kat, hverken naboens hund eller min kat kender dem)

https://youtu.be/AgF0ddQHdj8?si=Gi2dwSDLJcpgUW36

• #54   21. jun Jeg er en lidt stolt opdrætter. Billede fra killingekøber. Katten er kun 10 måneder.

profilbillede
  • #55   21. jun jeg konstaterer endnu en grund til jeg aldrig ville købe en helt ny bil....udover kantstensafgiften...

Vi skrev under på en bil i søndags...og jeg synes jeg har ventet mere end rigeligt på den smiley den burde kunne hentes starten af den kommende uge..

• #56   22. jun Og hvem "gambler " nu med " worldwar 3"

Jeg føler det er en mavepuster.. gad vide hvad Putin gør..

• Isabelle
    okt 2023

#57   22. jun "siger Alberte Dolbøl Bollerup"

- kæft et åndssvagt navn - Dolbøl Bollerup smiley
    Undskyld Alberte smiley

• Isabelle
    okt 2023

#58   22. jun - Og jeg bemærker fjollede navne, fordi jeg ikke magter tanker om en mulig kommende verdenskrig på sådan en dejlig sommerdag smiley

• Isabelle
    okt 2023

#59   22. jun - Og så var vi lige på stranden for at blive kølet lidt af. DEJLIGT smiley
    Lidt ude på en sandbanke stod en stor kvinde med 6-7 små hunde, der vimsede glade rundt. Vilma rendte ligeså glad hen til dem - og så lige hen for at sige hej til deres ejer. Hun kvitterede med at slå Vilma over snuden med sit bundt hundesnore smiley smiley
    Jeg er ikke et aggressivt menneske, men jeg fik da godt nok lyst til at slå den tåbelige kone. Jeg nøjedes med at råbe temmelig vredt af hende. Hun har fået sig en uven for livet! og møder jeg hende igen, vil jeg være et højtråbende irritationsmoment - "hold jeres hunde væk fra hende der. Hun er voldelig" smiley smiley

profilbillede
  • #60   22. jun Isabelle, måske brød hun sig ikke om at Vilma rendte hen? Det er jo altså okay. Ikke at slå men ja..

• #61   22. jun Isabelle ... Måske DU skulle have stoppet Vilma inden hun rendte hen til dem ... og lige spurgt om de måtte hilse ?
    Det var måske derfor den" store kvinde" reagerede som hun gjorde --------> hun kender jo ikke din hund.

• #62   22. jun Isabelle må hunde gerne gå løs på jeres strand nu? Må indrømme, at jeg var blevet tosset også. Jeg gider absolut ikke at andre hunde løber hen til mine. Men er det en hundestrand, så må man regne med "besøg", og acceptere andre løse hunde.

• Isabelle
    okt 2023

#63   22. jun Det er en hundestrand, Louise - og jeg kan ikke passere gruppen af små hunde uden at de løber hen til mig og mine hunde. Det er sket adskillige gange. Denne gang kom Vilma så bare først hen til ejeren. Jeg havde aldrig forestillet mig, at hun ville have noget imod dette, da hun jo tillader sine egne hunde at løbe efter mine - og hen til mig. Men fremover vil jeg standse Vilma - og bede konen holde sine hunde fra mig og mine.

• Isabelle
    okt 2023

#64   22. jun "Måske DU skulle have stoppet Vilma inden hun rendte hen til dem ... og lige spurgt om de måtte hilse ?"

Det vil jeg, som ovenfor nævnt, gøre fremover - eller nej, jeg vil bare bede Vilma holde sig fra kvinden OG bede hende holde sine hunde fra mig og mine. Tror jeg på, at hun kan/vil dette? Næh - men hun kan jo prøve smiley

• Isabelle
    okt 2023

#65   22. jun "Isabelle, måske brød hun sig ikke om at Vilma rendte hen?"

Det tror jeg på smiley
    Det sker ikke igen.

• #66   22. jun Jeg bliver altså engang nødt til at få en shih tzu smiley
    På vores morgengåtur mødte vi en lille fyr der var rendt hjemmefra som vi fulgte hjem. Det bette fjæs, årh han var cute. Har endnu til gode at møde et eksemplar af racen jeg ikke syntes var skønt. Det var bare det

• #67   22. jun Hvis man er på en hundestrand eller i en hundeskov, må man vel forvente, at andre glade hunde gerne vil hilse på.
    Man slår sgu da ikke andres hunde.

• #68   22. jun Sia og jeg har været i hundeskoven et par timer i går og et par timer i dag, sammen med nogle golden retrivere.
    Når vi kører hjem, er mine bukser våde, oversavlede og pelsbeklædte smiley
    Så er det, at jeg glæder mig over at have en hund, der hverken savler eller fælder smiley
    Men jeg slår da ikke andres hunde, faktisk uddeler jeg godbidder til højre og venstre smiley

• Isabelle
    okt 2023

#69   22. jun Nej. Man slår IKKE hverken egne eller andres hunde smiley og der var ingen grund til det overhovedet. Vilma er den sødeste og blideste hund overfor alle venlige hunde - store som små. Hun var ikke i nærheden af at skræmme de små, der bare vimsede glade rundt, som de gør hver gang vi møder dem. Indimellem finder mine hunde dem lidt irriterende, og så trækker de sig.
    Fremover tror jeg, at jeg vil være en smule mere firkantet overfor små hunde, der er grænseoverskridende overfor min venlige Vilma. Hmmm - ihvertfald hvis det er DENNE kvindes hunde smiley smiley

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

Følgere: 19 Emner: 1 Svar: 96
    #70   22. jun Jeg FORVENTER folk har styr på deres hunde, uanset hvor man er. At man render i hundeskoven er vel ikke samtykke til at hunde må gøre som de lyster uden restriktioner....

• #71   22. jun Selvfølgelig skal man have styr på sin hund, men i "vores" hundeskov hilser alle de søde hunde på hinanden. Nogle vil bare hilse og så går de videre, andre vil gerne lege, og så leger de.
    Det er efter min mening pointen med en hundeskov.
    Der er masser af andre steder, man kan gå tur med hunden I snor, hvis der er det man vil.

• #72   22. jun Selvfølgelig skal man have styr på sin hund, men i "vores" hundeskov hilser alle de søde hunde på hinanden. Nogle vil bare hilse og så går de videre, andre vil gerne lege, og så leger de.
    Det er efter min mening pointen med en hundeskov.
    Der er masser af andre steder, man kan gå tur med hunden I snor, hvis der er det man vil.

Så hvis ens hund kan gå uden snor, men ikke vil hilse, må man ikke komme i “jeres” hundeskov? Der, som alle andre hundeskove, har egne regler, og er ligeglade med de officielle regler om “hund uden snor, men under kontrol”?

Jeg tager mine hunde i snor i hundeskoven, hvis vi møder andre, netop for at signalere at de ikke vil hilse. Men det er jo ikke ensbetydende med at de ikke gerne vil have lov at rende fri og af til smiley

• #73   22. jun Her i byen er der i hundeskoven en stor græsplæne til hils og leg, og så er skoven til at gå tur i skoven.

• #74   22. jun Isabelle det er jo nogle oplysninger der manglede. At det er en hundestrand og at damens hunde ofte løber til dine først. Det giver en anden vinkel på historien.

• #75   22. jun Vores hundeskov er ikke ejet af Naturstyrelsen, den er en del af et område med tidligere grusgrave, som ejes af et selskab dannet af flere kommuner.
    Området er på 400 hektar, heraf udgør den indhegnede hundeskov 6.2 hektar - inkl søen, som hundene må bade i.
    I dette store naturområde findes badesøer (for mennesker), mountainbikestier, ridestier og meget mere.
    Der er simpelthen så mange muligheder for at gå tur med hunde, som ikke vil/skal hilse udenfor hundeskoven.

Sia og jeg møder også sommetider hunde i hundeskoven, som ikke vil lege, så går hundene bare og snuser rundt sammen, alternativt går vi en anden vej, eller Sia kommer I snor.

De fleste hunde/mennesker kender hinanden, og langt de fleste er gode til at tage hensyn.

Jeg har ikke noget problem med at tage min hund i snor, men generelt går hun uden snor i hundeskoven.

• #76   22. jun #75. : "Der er simpelthen så mange muligheder for at gå tur med hunde, som ikke vil/skal hilse udenfor hundeskoven. "

Men der skal de så i snor, så jeg spørger som Anne, hvor skal os med hunde der ikke skal/vil hilse gå med vores hunde løse?????????

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#77   22. jun Jeg forstår bare ikke - at man ikke fundementalt har den smule respekt at spørge/have snor på når man møder andre.. og at man bare istedet smider "de andre væk" fordi hilsetosserne med "de søde hunde" skal have første ret....

Jeg har næsten aldrig snor på min hund, uanset hvor jeg går. Men jeg har da respekt for andre, så jeg kan hurtigt lige smide snoren på når jeg krydser andre.

• #78   22. jun Jeg kan jo kun fortælle, hvordan det foregår i vores hundeskov smiley

Hvis man har en hund, der ikke vil/skal hilse, så findes der rigtig mange private "hundeskove", som man kan leje på timebasis, så er man helt fri for glade hunde, der gerne vil lege smiley
    Jeg tænker også, at der er masser af offentlige hundeskove, hvor brugerne gør tingene på forskellige måder.

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#79   22. jun Lise-Lotte

Eller folk der vil mødes og slippe hunde fri uden kontrol kan BETALE for det.....

• #80   22. jun C.B.
    Hvem taler om at slippe hunden fri uden kontrol?

Forslaget med betalingshundeskove er jo bare et forslag.

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#81   22. jun Jeg har endnu tilgode at møde nogle der har kontrol over deres hunde, men som samtidig har den holdning du går med....
    Det er bare faktum, at det er skide træls at skulle presses ud i skoven - hvor hunden ikke må løs, fordi nogle har lavet egne regler...

• #82   22. jun Jeg tror egentlig ikke at vi er så uenige, når det kommer til stykket.

Som udgangspunkt er Sia løs i hundeskoven, men hvis vi møder nogen, som vi ikke kender, og som ikke er interesserede i at hilse, så kalder jeg min hund til mig, og giver hende snor på. Det har jeg absolut ikke noget problem med.

• #83   22. jun Lise-Lotte, når “skoven” er over 5 ha, så er den offentlig tilgængelig, og så gælder almindelig dansk lov. Herunder at man skal have sin hund under kontrol. Det vil sige, at INGEN hund nogensinde skal løbe hen til en anden hund, uden man på forhånd har spurgt om det er ok (eller man kender hinanden).

Det er så mega frustrerende, at os der har lydige hund, ikke kan lufte dem uden snor, fordi hundeskove skal styres af folk med ulydige hunde, som ikke kan kaldes hjem. Her hvor jeg bor er den nærmeste betalings-hundeskov cirka en times kørsel væk smiley Men der er 4-5 hundeskove inden for 15 minutters kørsel. Desværre fungerer de alle som i din hundeskov, hvor ens hund skal elske bunkeleg smiley

Nu har jeg heldigvis en hund, som er nem at få til at te sig åndssvagt, og det trick bruger jeg så, hvis vi er i hundeskoven og der kommer en løs hund imod os. Ellie ville sagtens kunne muntre sig (jeg er egentlig ikke sikker på at særlig mange ville lægge hund til Ellies vilde leg), men Dorit er gammel og skal ikke hoppes på af vilde, idiotiske hunde, som der ikke er styr på smiley Så Ellie bliver bedt om at gø, og den anden hund skal bare kigge på hende, så ryger hendes børster også op. Og så kan de fleste få styr på deres kræ i en fart. Og ja, jeg får sure kommentarer om, at sådan en hund ikke skal være i en hundeskov. Og så tager jeg min hund på plads og går med hende fri ved fod væk fra den sure hundeejer smiley

Jeg ville ønske at vi havde hundeskove, som dem Isabella fortæller om. Uden indhegning, og hvor man er NØDT til at have styr på sin hund. Hegn burde forbydes, med undtagelse af små legeindhegninger.

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 6 Emner: 8 Svar: 199
    #84   22. jun Jeg er simpelthen blevet kendt som godbidsdamen herude, jeg elsker det smiley smiley

• #85   22. jun jeg synes faktisk det er frustrerende begge veje .. det Anne beskriver .... men da også at de der har happy go lucky jubii fri nu skal alle lege hunde ikke kan gøre det uden det giver anledning til konflikt hvis de andre kommer på samme tid ... ingen bør vel pålægges at skulle bruge betalingsskovene mere end andre ... måske off kendte tidspunkter hvor man siger nu er der fri leg ... og på alle andre tidspunkter kan man ikke regne med det ..

jeg tror ikke de 2 sider forstår hinanden, men man må jo respektere det ..jeg elsker når hunde bare tumler rundt og leger sammen, Oda gider ikke .. og jeg går sjældent i hundeskov da det ikke giver mig megen motion ...

• Isabelle
    okt 2023

#86   23. jun Her på mine kanter er der gerne "fri leg" på hundestranden mellem tre og fire. Det sker ret sjældent, at jeg tager på stranden da. Vores eftermiddagsture er skovture, og Kenia har aldrig gidet fremmede hunde. Men jeg HAR været forbi legegrupperne et par gange og set hvordan alle hunde drøner rundt sammen - og gerne hen til passerende mennesker. Selv synes jeg, det er hyggeligt at hilse på søde glade hunde og, må jeg erkende, har nok forventet, at de hundefolk, der befinder sig på hundestranden i "rush hour" har det på samme måde. Det var en fejl.

• #87   23. jun Jeg tror ikke, at vi bliver enige om temaet hundeskov, eller faktisk tror jeg, at de fleste af os i bund og grund er enige smiley

Ja, hundene skal være under kontrol.
    Hvis man møder en hund, man ikke kender, så spørger man, om den vil hilse, og vil den ikke det, så hilser hundene ikke. Men det er vel bare almindelig respekt for andre.

Langt de fleste konflikter kan undgås, hvis man bare taler sammen. Det gælder både i hundeskoven - og i Mellemøsten.

• #88   23. jun Glædelig Sankt Hans

• Isabelle
    okt 2023

#89   23. jun Tak og i lige måde, Frk Jensen smiley

Det er ufattelig sjældent grænsende til aldrig, at jeg møder folk i hundeskove (inkl. hundestranden), der spørger til, om deres hunde må hilse på min(e). Jeg spørger jævnligt og bliver mødt af et undrende "ja" (med underforstået "selvfølgelig").

• #90   23. jun Glædelig skt hans til alle. Vi tager til skt Hans aften nede hos svigermor så vi kan få sagt velkommen til gemalens søster og hendes mand der er kommet på sommerferie i DK (de bor i USA). Glæder mig til at se dem igen smiley

Og mht hundeskove så er lovgivningen jo ret klar i de offentlige skove. Hav styr på Fido så du kan kalde Fido til dig uanset om der kommer hunde, mennekser, heste eller what-ever. Hundeskovene er for ALLE. Hvorfor skal folk der gerne vil have muligheden for at lade en hund, der bare ikke gider hilse og lege, ikke have muligheden for at lade deres Fido strække benene og løbe bare en lille smule rundt på egen pote. De betaler sådan set også til de offentligt ejede arealer via skatten.

• #91   23. jun Ja, hundene skal være under kontrol.
    Hvis man møder en hund, man ikke kender, så spørger man, om den vil hilse, og vil den ikke det, så hilser hundene ikke. Men det er vel bare almindelig respekt for andre.

Men tidligere skrev du:
    Selvfølgelig skal man have styr på sin hund, men i "vores" hundeskov hilser alle de søde hunde på hinanden.

Og

Der er simpelthen så mange muligheder for at gå tur med hunde, som ikke vil/skal hilse udenfor hundeskoven.

Jeg er forvirret - kan man godt gå i "din" hundeskov, uden at ens hund skal tvinges til at hilse på andre?

• #92   23. jun Mette , jeg oplever, at det der med "at hilse" - uanset om vi taler løse hunde i hundeskove eller hunde i snor i byen - er utroligt lokalt baseret.
    Generelt på Amager oplever jeg, at folk holder pænt afstand til hinanden, udover i Ørestad hvor alle har en forventning om, at hundene skal hilse, selvom de er i snor.
    Det samme har jeg oplevet i område omkring KU Life. ALLE der går med hund der, forventer udpræget social adfærd....
    Og i mindre lokale hundeskove, hvor det er "de samme" lokale, der mødes dag efter dag, er det også helt gængs praksis, at alle hunde bare tuller rundt, og der er en forventning om, at nye/fremmede hunde, gør det samme.
    Andre større steder - fx. på stranden i vinterhalvåret - synes jeg at folk er rigtigt flinke til at kalde hundene til sig, når andre er på vej imod dem. smiley

• #93   23. jun Glædelig skt. Hans smiley

Min lille lykkepille Jasmina, fylder et år i dag smiley
    At dømme efter vejret har hun ikke været særlig artig, regnen vælter ned lige nu smiley

profilbillede
  • #94   23. jun Tillykke med Jasmina smiley

• #95   23. jun Tillykke med Jasmina.

Måske skyldes vejret min kattekilling, der lige er blevet født. smiley

• #96   23. jun tillykke med Jasmina, hun er vel bare teenager så reagerer vejret derefter ..

MEN, jeg havde fødselsdag 21/6, der har der ofte været super vejr ..min far havde 23/6 og det var en tilbagevendende ting, det var ikke godt vejr på Sct Hans ...

• Isabelle
    okt 2023

#97   23. jun Vi har cirka 500 meter hundestrand. Hvis jeg skal kalde Vilma til mig, hver gang jeg spotter en hund, og afvente at dens ejer kommer indenfor tale-afstand, kan jeg ligeså godt have hende i snor. Men men - der er da bestemt situationer, hvor jeg kalder Vilma til mig. Der er ejere, der udstråler, at de og deres hunde ikke ønsker nærkontakt. Det gør jeg så mit til, at de slipper for.

• #98   23. jun #97 :"Vi har cirka 500 meter hundestrand. Hvis jeg skal kalde Vilma til mig, hver gang jeg spotter en hund, og afvente at dens ejer kommer indenfor tale-afstand, kan jeg ligeså godt have hende i snor"

Eller du kunne lære Vilma at hun ikke render hen til andre hunde før hun har fået lov. Det har jeg gjort med mine hunde, og har de ikke kunnet lære det, jamen så har de jo bare måttet i snor HVER GANG der var en anden hund i horisonten.
    Hvis det så har betydet at man ligeså godt kunne beholde snoren på, så var det jo bare det jeg gjorde.

• #99   23. jun Jeg har siden 2012 holdt Skt Hans nede i hundeklubben. De sidste mange år har jeg stået for et "orienteringsløb", hvor folk kommer forbi nogle poster med spørgsmål, og så er der en form for fysisk konkurrence inde på klubbens areal bagefter.

I år synes jeg selv at jeg har været mega sjov med den sidste post i løbet:

Post 10:
    Rigtig mange hunde er glade for denne ”godbid”. Den er sund, den indeholder kun omkring 40 kcal pr. 100 g og den har en farve der minder om kuløren på en præsident.

Hvilken ”godbid” er der tale om?

Bonusspørgsmål: Hvilken præsident?

smiley

• #100   23. jun Frolic? smiley

• #101   23. jun Gulerødder smiley Og Trump

• #102   23. jun Frolic?

smiley

• #103   23. jun Vi har en AG-dame, som har utrolig mange border collier, og et tilbagevendende spørgsmål er hvor mange hunde hun har, og hvad de hedder smiley

• Isabelle
    okt 2023

#104   23. jun Til Dorte: Jeg kan sagtens følge dig, men det kommer ikke til at ske. Vilma skal jo så være i snor det meste af tiden på hundestranden, fordi der hele tiden kommer løse hunde, hvor ejeren er et stykke væk. Heldigvis har jeg endnu tilgode at opleve problemer mellem de løse hunde smiley

• Isabelle
    okt 2023

#105   23. jun Hvad ER det dog for et Sankt Hans vejr? smiley Tja - ret dansk.
    Min middagsaftale røg p.gr.af en brækket tå - og bål på stranden er aflyst p.gr.af vejret. Kenia ligger under mit arbejdsbord og er utryg, fordi det tordner.
    I morgen bliver vejret bedre, og jeg vil tænde bål og grille med exmanden, inden han tager Kenia med hjem smiley
    Det er ganske hyggeligt at sidde indendørs og lytte til regnen smiley
    Hvordan går det hos jer denne Sankt Hans?

profilbillede
  • #106   23. jun Jeg er på vej ud at træne med Eshman.

Jeg havde overvejet en is på havnen i Præstø, men det blæser helt vildt, så det har jeg droppet.

Så nu lidt hundetræning og senere lidt "tastearbejde" for kærsten min.

Og det var den Skt Hans smiley

• #107   23. jun Jeg har siddet ved katten fra 02.30.til 14.35, så jeg skal ingen steder. Jeg ville bare ende med.at sove i bålet. smiley

• Isabelle
    okt 2023

#108   23. jun Regner og tordner det ikke hos jer, Martine og Susanne?

• #109   23. jun Nope - det blæser virkelig meget, men solen skinner smiley

• #110   23. jun Jeg sidder hjemme, men kan se naboen (Dem med tolleren) har tændt op i deres bålfad,det er liiiiidt spændende da flammen var ret høj og den står halvtæt på deres hus smiley

Datteren og hendes far er til Sankt Hans hos spejderne, de plejer at kunne tænde bålet i al slags vejr smiley

• #111   23. jun Okay naboen ser ud til at have fået kontrol over bålet smiley

• #112   23. jun Tak for alle hilsner til Jasmina smiley

Hanne - Hun har været teenager siden hun var 12 uger, jeg elsker det smiley

Her er det solskin, 15 grader og let vind, vi har fået 11mm regn fra 10.30 til 15, men ikke haft tordenvejr.
    Der er bål ikke så langt herfra, men jeg tror vi nøjes med et stearinlys og et glas rødvin på terrassen smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#114   23. jun Vi er taget nordpå smiley

profilbillede
  • #115   23. jun Isabelle, det har tordnet i nat. I dag har himlen været grå med grå på og on/off regn.

• #116   23. jun Har haft den hyggeligste aften i klubben smiley

45 mand mødte op til orienteringsløb, grillede pølser, bål og hygge. Det synes jeg er ret godt gået for en hundeklub smiley

Det holdt tørt det meste af aftenen, og jeg tror at alle hyggede sig! Mine hunde var ude på skift. Jeg kunne nå at træne lidt med Ellie imens de andre gik orienteringsløb, og Dorit var med til den del med pølser smiley

• #118   24. jun Haha smiley

• Isabelle
    okt 2023

#119   24. jun Jeg er ikke på IG - men nu er jeg nysgerrig. Hvad svarer Diana Kofod ham min søn (der drikker sig fuld på en ONSDAG smiley )? smiley

• #120   24. jun F*ck, jeg havde ikke set at Di's navn stadig var der. Det er bare min veninde som har sendt mig opslaget smiley Jeg har lige slettet indlægget, så hun ikke bliver trukket ind i HG.

Folketinger svarer "Altså... hvis du mener det seriøst, så kunne vi jo sige det videre smiley ... Vi har 179 bekendte, der måske kan kigge på det." smiley

• #121   24. jun KÆFT det er sjovt!!! Tak for et godt grin fra morgenstunden smiley

• #122   24. jun Var til Skt Hans hos Svigermor (uden for Stensved mellem Vordingborg og Møn). Svigermors frikadeller og kartoffelsalat, som bare er verdens bedste smiley Smådryp og kraftig blæst. Ved 21 tiden løjede vinden en smule af og vi tændte bålet (som lå lidt i læ).
    Det var dejligt at hilse på svigerinden og hendes mand igen smiley Vi har ikke set dem i over 1 år. De bliver til 10 Juli så der bliver nok en del familietamtam de næste par uger smiley Den første tam tam er på søndag og næste onsdag skal vi lægge hus til en fætter-kusine aften. Her kommer også nogen vi ikke har set i årevis. Det bliver sikkert meget hyggeligt.

profilbillede
  • #123   24. jun Konrad skældte ud på tordenvejret og gemte sig under sengen. Vi var dog ude på aftentur kl 19 hvor det var tørvejr. Ingen Skt hans til os.

• #124   24. jun Ift det med hundeskoven. Jeg tager min hund i snor hvis de andre virker til at hundene ikke skal hilse.
    Ellers spørger jeg men normalt er det helt fint.
    Jeg ville ikke selv gå med en hund der ikke kunne administrere andre hunde i hundeskoven - netop fordi mange ikke har samme mening

• #125   24. jun .

profilbillede
  • #126   24. jun Vi har doblet op på Petitsiden i denne uge.
    Mine hunde ligger gerne i bunke med alle, der skulle ønske det smiley

profilbillede
  • #127   24. jun Det er da en skøn bunke, du har der, Rikke smiley elsker når hunde (og andre dyr for den sags skyld) ligger i lag!

• Isabelle
    okt 2023

#128   24. jun Mht hundeskove
    På morgenturen mødte vi lige to løbske tæver i hundeskoven. Jeg fatter stadig ikke ejere, der er så ligeglade med andre, at de ikke holder sig væk med deres løbetidstæver. Da jeg helt roligt spurgte den ene, om han havde tænkt på problematikken for hanhundeejere (jeg fulgtes med én, der måtte have sin hund i snor resten af turen), blev han noget aggressiv.
    Gad vide, om jeg kan opdrage min kommende hanhund til at være ligeglad med hunhunde i løbetid smiley

• Isabelle
    okt 2023

#129   24. jun PS. Jeg synes bestemt også, at det er en smule irriterende at skulle finde andre steder at gå, når Kenia er i løbetid. Alt er jo friløbsområder her på disse kanter. Men nogle steder er mere besøgte end andre. Har man bil, er der en skov med snorepåbud 7-8 minutter væk. Det er altså til at klare for de fleste smiley

• #130   24. jun med mine intakte tæver har jeg nu også altid udvist hensyn .. det er trods alt ikke mere end 2x 2/3 uger om året ...

jeg har fået et madmæssigt problem ... Oda var blevet for tung, sagde dyrlægen, kiggede på hendes foder og det indeholdt 20% fedt ... så den nemme måde var at finde et med mindre, har fundet flere det jeg kører med lige nu har så 10%, MEN efter hun får det så ÆDER hun nærmest alt på ture ... eller dvs jeg tænker diverse lort-ting fra andre dyr om det er katte, eller hund, eller andet ved jeg ikke, men hun er helt elektrisk ... og derudover så er hun blevet totalt retriever mad fikseret ... hun er over alt hvor der er mad .. Forleden gik vi i skoven og en mand stor og spiste, jeg kunne nærmest ikke få hende med ..
    Jeg forsøger med nogle gulerødder, æbler, tomat osv indimellem men det er voldsomt synes jeg ...
    Jeg synes en gang tesen var at når de spiser andres lort så er det fordi de mangler noget, altså udover mad generelt/fedt ... er det korrekt eller ??

• Isabelle
    okt 2023

#131   24. jun Jeg mener at huske, at den tese med, at hunden mangler noget, når den spiser lort, er skudt ned igen.

Kan du ikke give Oda mindre af hendes sædvanlige foder - og så blande grøntsager i det?
    For mig og Lina virkede det at købe frosne grøntsager, som jeg tøede op med kogende vand, så de blev LIDT tilberedte og blandet i Linas vanlige foder.
    Lina tabte 6-7 kg smiley

• #132   24. jun jo det kan jeg selvfølgelig prøve når poserne er tom, altså lige nu blander jeg det nye med rester af det gamle sådan i 80/20 ca ... mærket er det samme, men jo ikke indholdet .

• #133   24. jun Jeg arbejder jo i en kommune, og i de fleste kommuner er der en borgerrådgiverfunktion, som er sådan lidt en borgernes vagthund. Borgerrådgiveren hos os er jurist, og dét giver mange spændende diskussioner os imellem.

Nu har vi så en uenighed, hvor bølgerne kan ende med at gå lidt højt. Jeg læner mig op af en udtalelse som Folketingets Ombudsmand engang har lavet, men den mener borgerrådgiveren ikke skal gælde i denne sag. Jeg véd at jeg har ret, men omvendt kan borgerrådgiveren skide på det, og alligevel udtale kritik af min afdeling i denne sag.

Så jeg har sendt en forespørgsel til Folketingets Ombudsmand og bedt om lidt vejledning ift. udstrækningen af den bestemmelse, som vi ikke kan blive enige om. Og Ombudsmanden giver mig ret smiley Altså, selvfølgelig gør ombudsmanden dét, for jeg har jo i første omgang henholdt mig til en ombudsmandsudtalelse, så andet ville jo være underligt.

Men jeg elsker, elsker, elsker at vinde. Særligt når jeg stædigt har holdt fast. Og særligt når dét jeg holder fast i, er noget der beskytter en borger, der har sag i min afdeling.

Og nu skal jeg have en is for at fejre at mig om ombudsmanden er venner i dag smiley

• Isabelle
    okt 2023

#134   24. jun "Tab og vind med samme sind"
    Pis - hvem gider være trist, når man vinder? smiley
    Tillykke med sejren, Anne smiley

• Isabelle
    okt 2023

#135   24. jun En lille fortælling om en mus, der ikke var der - og en hysterisk quinde, der var smiley

For 5-6 måneder siden åbnede jeg et skab i køkkenet - dvs trak skabet ud, for det er sådan et skab, der kører på skinner og skal trækkes ud. I en af skabets kurve sad to små mus, der styrtede væk, da skabet blev åbnet. Jeg blev ret forskrækket og hylede op som en hystadekvinde i en dårlig B-film. Pinligt.
    Hullerne i skabsvæggene blev lukket, så godt jeg nu kunne!

I morges åbnede jeg skabet/trak det ud - og der lød et "piiiiiiiiiv". Åhhh nej - mast mus - var min første tanke, og skabet blev smækket i. Mast mus inden morgenkaffen var jeg simpelthen ikke klar til.
    Så stod jeg der - uden min morgenmüslikiks smiley Æv. Irriterende. Dumt. Skabet blev forsiiiiigtigt trukket ud igen - bare så mange centimeter det var nødvendigt for at få min kiksepakke ud - og SÅ - lukket igen med et lettelsens puha.

Hmmm. HVIS der var en halvmast mus i skabet, blev jeg jo nødt til at få den væk - tænkte jeg senere klogt smiley Men heldigvis kender jeg mennesker, der ikke er lige så sarte som mig, så det vil DE helt sikket gerne klare - tænkte jeg videre.

En times tid efter åbnede jeg skabet igen - for jeg var blevet i tvivl om den der pivelyd. Måske var det bare mit skab, der pev.
    JA, det var det. Ikke en eneste lille mus var blevet mishandlet smiley
    Føler jeg mig lidt dum nu? Ja afgjort smiley men mest lettet sådan set smiley

• #136   24. jun der er noget galt ... jeg er vild med Donald´s retorik når han skælder Israel og Iran ud ...

• #137   24. jun Min veninde siger at jeg skal holde fri resten af ugen, for herfra kan det kun gå nedad smiley

Jeg har sovet en HEL nat i nat, og første halvdel af natten med Dorit i sengen smiley Der er håb endnu smiley

I morges mødte jeg ind til en brandalarm på jobbet. Så den første halve time blev brugt på den anden side af gaden, hos dem jeg delte hus med indtil for et par måneder siden smiley Og min pc stod jo i den bygning, hvor brandfolkene løb rundt. Der var ingen ild, men kokken var ved at stege bacon smiley

Så fik jeg opringningen fra Ombudsmanden, og dansede min lille glædesdans. Videre til møde med chefen, som fortalte at jeg får en juristkollega pr. 1.8., og det er en jeg kender, og det bliver GODT smiley Det ville jeg fejre med en is fra McD, og så opdagede jeg at den rigtige frappé er tilbage - dén har været savnet!

Hjem for at skifte tøj, plukke jordbær i haven, lægge jordbær i blød, afsted til figurant. I bilen på vej til figuranten ringede en fyr, som jeg har forhandlet lidt med, og han køber min og min brors veteranbil - 37.500 kr til os hver.

Da jeg er færdig ved fig’en tjekker jeg lige min mail, og ser at der er kommet en afgørelse i en sag, hvor jeg har bedt en far om at stikke piben ind, fordi han efterhånden chikanerer både os og barnets mor. Det har han klaget over, men Det Kommunale Tilsyn giver mig ret.

JEG ELSKER I DAG!!!!!!!

• Isabelle
    okt 2023

#138   24. jun Et kryds i kalenderen er vist ikke nok, Anne. Sæt en stjerne - eller ti smiley

• #139   24. jun Jeg burde måske have købt en lotto-kupon på vejen hjem smiley

• #140   25. jun Efter ikke at have talt med min bror - vi har været MEGET tæt - siden December, mødtes vi i går på "den sædvanlige".

Jeg havde tænkt, at det var bedre at "bare lade det ligge", det der for MIN side har gjort, at jeg ikke har haft lyst til kontakt, men ... ja, det kommer jo som regel alligevel frem.

Det drejer sig om dengang med Tjab - hvor jeg skrev om hændelsen, ikke i detaljer men trods alt ret udførligt, både på FB og Insta. Min svigerinde er på Face og jeg ved at hun ser mine opslag - "din søster har skrevet xxx ..." men aldrig kommenterer - hvilket er helt OK. Med andre ord, hun så mit opslag mht Tjab og hun har sagt det videre til min bror, som alle mine andre opslag.
    So far so good ..

Men INGEN kommentarer fra hende - ikke et "aj, det gør mig da ondt ..." noget i den stil.

Og - og det er langt mere vigtigt - ikke et ord fra min bror.

På daværende tidspunkt havde vi gr en åbenbart misforståelse (!) ikke talt sammen i et par måneder, men .. ja, i min bog, så er det at sende en SMS eller noget, da normalt, når man kan se at en hund er væk - eller andre sådan "vigtige" ting.

Men der var tyst som i graven - og det blev jeg henh pisse vred over, sindssyg ked af, og .. og den der følelse, som er så ligegyldig og irriterende - enormt skuffet over.

Det sagde jeg så igår, da "proppen var af" og - ja, reaktionen fra min bror var "nåja, men du har jo haft så mange hunde, så det tænkte jeg ikke lige på at skrive."

OMG ...

Jeg forsøgte at forklare ham, at ja, jeg har haft en del hunde, men - det ændrer da ikke på, at man - hvis man er nogenlunde normal og empatisk - skriver "det gør mig ondt med din hund". Det er jo ikke noget med, at man skal ud i en længere afhandling, men .. er det mig, eller er det ikke meget normalt ?

Det "havde han ærligt talt ikke tænkt på" ..

Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal sige ???

Jeg ved godt at det var 1000 gange værre med Tjab, pga den forfærdelige afslutning, men .. når så Esh om nogle år skal herfra, forhåbentligt bare fordi han er blevet en "gammel kat mæt af dage" - behøver man så ikke at sige "aj, det gør mig sq ondt" - fordi jeg jo "har haft så mange hunde".

Det underlige var, at jeg ikke kunne få ham til at se det fra min side - han var helt låst der, og havde "slet ikke tænkt over at skrive sådan".

Han sagde så, at når det betød så meget (!), så skulle han nok sige til næste gang. Og der får jeg det sådan - nu kan det sq da først for alvor være lige meget!

Og det er virkelig noget lort faktisk, fordi udover at være min bror, har vi været enormt tæt, han har hjulpet mig et par gange, hvor jeg virkelig havde behov for det - og det er bare ikke noget, jeg sådan umiddelbart glemmer at "holde af ham for".

Jeg har - grundet en TOTALT fucked up opvækst, fra da min mor døde, da jeg var lille - ikke den der "blod er tykkere end vand", og det kan en psykolog med garanti få meget ud af, og vedkommende ville have ret - så jeg har ikke elsket min bror fordi han var min bror, men fordi han var som han var.
    Mao, de der familliebånd eksisterer ikke hos mig - desværre - og så er det alt andet lige måske bare nemmere at vælge fra.

Kæft, jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre, synes, mene .. lige her ...

• #141   25. jun Jeg forstår dig godt, Martine.
    Jeg ville sgu også blive ked af det, hvis min familie reagerede sådan.
    Men har din bror og svigerinde hund/dyr? Mennesker, der ikke selv har hund, forstår ikke altid vores forhold til hunden. Måske er det der den ligger?

Jeg håber, at du og din bror finder ud af det igen. Det er hårdt at miste kontakten til et menneske som man har været tæt på.

• #142   25. jun Jeg forstår godt dine følelser, Martine, særligt når det er en så tæt på. Jeg ville også selv være skuffet i sådan en situation - og frustreret over, at han ikke rigtigt kan se det efterfølgende, når det er påtalt

• #143   25. jun Familie er ikke nødvendigvis nogen man er beslægtet med. Familie er de mennesker man holder af, de er de mennesker man er der for og som er der for en når man har brug for det. Man skal ikke pinedød holde fast i relationer bare fordi man deler gener. Du er blevet såret over din brors manglende reaktion og ligegyldighed overfor noget der betyder virkelig meget for dig og så i en situation der var virkelig svær og ulykkelig for dig. Helt personligt tror jeg ikke jeg ville holde fast i en relation der så grundlæggende ikke forstod mig.
    Min mor har ikke talt med sin bror siden jeg var en lille pige. Det er nok 45 år siden at han og hans familie blev smidt ud fra både min mors og min mormors liv.

• #144   25. jun jeg forstår dig også godt Martine ... men tænker også som Lise-Lotte, der er bare nogen der slet ikke kan sætte sig ind i det med hunde ... og ja jeg tænker, der er så mange der har altoverskyggende interesser, tænker vi andre med hånden på hjertet at tomrummet efter et kuldsejlet projekt for andre kan gære ondt, efterlade, ja et hul .. jeg ved det er langt ude sammenligning, men min hjerne rækker ikke til andet, men den der har trænet med noget for øje intensivt og som så ikke kommer med, den der har blomster, strikning, ja alle mulige ting der virkelig er deres og hvor der er nedture .. kan vi virkelig sætte os ind det og huske med hjertet med at sige "øv det er træls for dig, eller det gør mig ondt"
    Jeg kan ikke ... men på den anden side med din bror der er så tæt ... om ikke andet kender han din lidenskab, og ja af høflighed burde han ..

Jeg har også haft en røv opvækst .. og står nu med ansvaret for min storebror, som ærligt gjorde mit liv et helvede ... ja han har et handicap, men han har fandme også truffet nogle dårlige valg ... jeg lovede min mor det, selvom jeg ikke skyldte hende en meter ... lige nu taler jeg ikke med min bror, jeg ordner ting via telefon og kontakt til hjemmeplejen ... han svinede mig til en gang for meget i foråret så nu er der time-out ... jeg ved jeg stepper op hvis lokummet brænder som det gjorde for 1 år siden ...

Familie er bare svært ... ja man behøver ikke kontakt, nogle aldrig, men latent ligger der for mig en anden følelse når jeg tænker på familie end når jeg tænker på nære venner .. de 2 niecer jeg har været mega tætte med i hele deres levetid op til 2016 og som jeg ikke ser i dag, der er bare et andet sug i maven når jeg tænker på dem, end hvis jeg tænker på gl venner jeg har mistet kontakten til ..

Kram til dig og alle andre

• #145   25. jun Åh, jeg forstår dig så godt Martine!
    Jeg oplevede det samme fra familien, da jeg så pludseligt mistede Luf.
    Jeg har valgt at fokusere på, at ingen af dem nogensinde har haft så tætte relationer til en hund, som jeg har til mine - og at de i øvrigt generelt har det svært med at være der, når noget gør ondt. De forsøger så alligevel at favne hundene, som en del af min familie, og min mor (der ellers dybest set ikke bryder sig om dyr) har altid en kiks eller en tyggepind med til hundene, når hun kommer.

Og så priser jeg mig lykkelig for, at jeg har så mange i min omgangskreds, der i den grad føler med mig, når det kommer til vufferne.

Mine nærmeste ER mine venner, men jeg vil personligt gerne bevare relationen til familien, selvom de helt overordnet er meget meget forskellige fra mig smiley

Jeg ved ikke, om du på nogen som helst måde, kan bruge det til noget - hvis ikke, så får du lige et ekstra kram med på vejen smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#146   25. jun Så er vi på den igen, idioterne stod og skød bomberør af lige mellem vores to bygninger herude, lige for 15 minutter siden.

Linus lå ude på terrassen og sov, lige nu er han ikke bange for fyrværkeri, men jeg frygter godt nok at han bliver bange smiley smiley

Men de er selvfølgelig i bil, så de flytter sig bare inden politier kommer smiley

• #147   25. jun Martine, jeg kan godt forstå at du er ked af det, sur og skuffet. Jeg er ikke sikker på at man kan forvente at andre kan FORSTÅ ens følelser, men jeg synes egentlig godt at man kan forvente at de udviser empati og medfølelse alligevel.

Når man er tæt med nogen, så er det for mig helt naturligt at være ked af det sammen, uanset om man helt forstår baggrunden for det.

Om det er nok til at sætte forholdet på en pause, ved kun du selv. Men imo må du gerne tage tid til at mærke efter hvad der er det rigtige for dig.

• Isabelle
    okt 2023

#148   25. jun Jeg prøver lige at vende det om - selv om jeg SÅ godt forstår din skuffelse og tristhed, Martine. Men jeg ville glædes lidt over at have en bror, der normalt er så empatisk og nærværende, at jeg havde REGNET med lidt omsorg og/eller forståelse fra hans side.

Jeg har en søster, der ikke tilbød mig den mindste omsorg - fx bare med et par ord - da min datter fik konstateret leukæmi. Jeg græd i dagevis og kunne godt have brugt lidt trøst og støtte, men jeg forventede det ikke, for hun har aldrig givet mig noget på eget initiativ.

• Isabelle
    okt 2023

#149   25. jun - Og mht at sætte forholdet på pause: Hvis du føler, at det kan hjælpe dig - at det giver mening for dig, skal du bestemt gøre det.
    Selv har jeg ikke set min søster i perioder, og det har gjort mig godt.

• #150   25. jun Martine !!! Har du set Ernst der søger familie på Dyreværnet ..
    8 uger.. fundet i en busk som 5-6 uger gl

• #152   25. jun #151 ... Hanne .. Ernst ...er en blanding ... ( men nuttet er den ) smiley

• #153   25. jun #152

De formoder, at han er ren malle, men der fulgte ikke stamtavle med, derfor står der blanding.

Uanset hvad, er det nok ikke noget for Martine, da jeg går ud fra, at der skal bruges stamtavle.

• #154   25. jun #153 ... Nåååh ja ... læste ikke det hele

• #155   25. jun ok .... jeg fik bare sådan et skæbne flash ...

• #156   25. jun Det er simpelthen så skørt, at det er nærmest umuligt at få en stamtavle med på en hund via et internat. Man kan ikke engang få oplyst kennelnavn, for internatet vil ikke at “ny ejer avler med hunden”. Men samtidig afskærer det rigtig mange fra at hente hunden, for har den ingen stambog, er mange ting lukket land fra start. Jeg har dog hørt at politi og forsvar kan få stambogen/navn på opdrætter udleveret.

• #157   25. jun #156

Det gælder nok ikke denne hvalp, da de skriver, at den er fundet bag en busk i en meget ung alder smiley

• #158   25. jun Hilde er kommet super godt igennem hendes sterilisation og den omgang hun havde med bugspytkirtelen.

De sidste par aftener har hun efter vores sene aftentur, gået ud i gangen hvor hun har en lille hule med en dyne i. Så piber hun lidt og roder med dynen. Hun stopper når jeg går ud og kigger til hende, men jeg valgte at filme hende i dag. Hun skraber dynen ud og humper den.
    Hun gør det aldrig om dagen, kun aften.

Er det stress?

• Isabelle
    okt 2023

#159   25. jun Lille Maise danser rundt på gulvet - og hundene undrer sig smiley

profilbillede
  • #160   26. jun hvor er de smukke .. troede Vilma dansede med

• #161   26. jun Hvis der er noget penge ikke kan købe så er det god stil ..

Hold op hvor er det smagløst at importere et bryllup tværs over Atlanten til Venedig bare fordi man har røven fuld af penge ...

• #162   26. jun #151 .... Det kan nu ikke hidse mig op ... Manden har selv tjent sine penge , fordi han er dygtig. .... Så synes jeg også det er i orden , at han bruger pengene som han har lyst til.

Vi andre bruger jo også vores penge til noget som VI har lyst til (somme tider til underlige ting til vores hunde ) ----> bare fordi vi kan smiley

• #163   26. jun ok sådan har jeg det slet ikke .. de der slider og som måske ikke har de største lønninger bedes undlade at flyve på ferie, de skal betale for at komme på besøg i Venedig som er presset .. og nogle har så ikke råd trods de slider livet igennem ... ham her flyver rask væk folk ind og og viser imo ingen forståelse for den belastning det er for både miljø og byen ..
    jeg finder det smagløst ...

• Isabelle
    okt 2023

#165   26. jun #162 Mener du, Nitib, at hvis man selv har tjent pengene og er dygtig til den slags, behøver man ikke tænke på miljøet?

• #166   26. jun @C.B. , DEN Ernst jeg skrev til Martine om ?

de fleste har bare imo selv tjent deres penge, at man har tjent mange af dem bør imo ikke give særlige privilegier af den slags hvor man generer lokale, miljøet ekstra osv .. fx den lego arving der vil lave et eller andet stort sted på Fyn hvor der skal kunne afholdes giga arrangementer ... det er bare ja smagløst .. mange penge er ikke = jeg behøver ikke tage hensyn, jeg behøver ikke tænke mig om ... men ja lige med Bezo´s så havde jeg en gang en anden respekt for ham ... men han har også ændret sig fra en der virkede nede på jorden og til den der nu flyder sammen horden af med botox-læber og plastik bryster ...

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#167   26. jun Jeg tænker det er den eneste Ernst der nævnes her smiley

• Isabelle
    okt 2023

#168   26. jun “Når man er ekstra stærk, har man en særlig forpligtelse til at være sød mod andre.”

Citat Pippi Langstrømpe

- Og dette fabelagtige princip gælder også miljøet smiley

• #169   26. jun #163 -- #165 ... #166 .... Jeg tror bestemt , der er mere end 250 Danskere , der rejser / flyver sydpå her i sommer .
    Men det er måske noget andet ? ... for det ødelægger ikke miljødet ? ... eller ?

• #170   26. jun nej Nittib ... det er ikke noget andet ... men han importerer en horde og ligger beslag på en by der er under pres .. og tænker bare en bunke penge kan kompenserer .. det kan det ikke, ganske som miljø-afgift på flybilletter ikke fjerner belastningen ...

og jeg fatter fx ikke at folk tager til Spanien hvor de lokale siger de har fået nok .. Venedig har også problemer .. så find da på noget andet ..

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#171   26. jun Mit træningscenter har egentlig lavet regler om, så man kun kan købe forløb med personlig træner nu - og det har jeg ikke råd til pt. Jeg spurgte så en af trænerne om man slet ikke kan få lavet er persoligt program mere, og det gider han godt at gøre for.
    Jeg trænger så meget til nye udfordringer i min træning (især efter min egentlige træner er stoppet), så jeg er helt oppe og ringe over det, det var lige det skub jeg trængte til smiley smiley smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#172   26. jun Er der nogen der ved hvordan det er med at bestille noget fra England, jeg tænker på told og sådan?

• #173   26. jun Indica J., du skal betale moms og told, hvis det afsendes fra England, og gebyr på ca. 180,-. Nogle forretninger sender det fra et andet sted i EU, så slipper man. smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#174   26. jun Tak smiley
    Er der en grænse man kan holde sig under som fra andre lande?

• #175   26. jun Du skal betale moms af alt, og told er vist omkring 1200,-. desværre. smiley

• #176   26. jun der er heller ikke længere nogen grænse hos lande udenfor EU, alt skal betales moms af. nogle forretninger opkræver det så bare selv. smiley

• #177   27. jun Hvis du fx køber ved zooplus i englanf sender de fra deres tyske lager smiley

• #178   27. jun Jeg har lige lært et nyt (for mig) begreb:
    PDO = pisse dårlig opdragelse smiley

• #179   27. jun Det er ligemeget hvor mange penge folk, der sætter sig i en flyver, har. Det vigtige ville være at lade være. Man kan ikke bare købe aflad og så tænke at så har man gjort sit.
    Jeg kommer ikke til at føle dårlig samvittighed over at kører i en dieselbil så længe folk sætter sig i en flyver for at komme på ferie flere gange om året.

• #180   27. jun Der er også bare noget ultra nedern priviligeret over at insistere på at tage til et sted der virkelig frabeder sig besøg af den kaliber..

Jeg har råd...jeg gør det...på trods af jeg vader hen over alle

De fattige er også bare altid så sure - rytteriet agtigt..

• #181   27. jun De fleste herinde er enige om, at man ikke vil købe hund fra en hvalpefabrik. Men hvornår gør det samme sig gældende for katte? Hvor mange kuld kan man egentlig producere, før det er at betegne som en fabrik? smiley

• #182   27. jun @180: Mit indtryk af Jeff Bezos er altså heller ikke ligefrem at han er en virkelig sympatisk og rar fyr. Det bedste man havde kunnet gøre var faktisk hvis vores medier havde ignoreret det bryllup mere eller mindre totalt. Der er ikke meget ved et 'se mig, se mig, se mig' arrangement, hvis det ikke bliver set smiley

• #183   27. jun det var dog det fedeste udtryk længe : "ultra nedern priviligeret " Obster, håber jeg kan huske det fremover ...

@ Mette .. det jo netop det .. vi kommer overordnet ingen vegne når det er sådan, hvorfor skal almen pøblen undlade charter når de rige flyver verden rundt i privatfly, og sender raketter ud i rummet, hvorfor skal du lave om, hvorfor skal jeg gå fra min benzin til el osv ... de der rent faktisk har midlerne til at vælge løsninger der signalerer "nu er det alvor venner" de gør det ikke, så er det umuligt at vende skuden ..
    Og nej aflads-penge gør intet ..

@Obster .. jeg har måtte bide mig selv i tungen flere gange når folk siger, "vi skal til Spanien til sommer" og ja Spanien kan ikke undvære turismen, og der ligger nogle politiske beslutninger der bør tages , AIR BnB bør forbydes bl.a. , men folk kan da også prøve at lade være at invadere Mallorca, Malaga og Barcelona ..
    Mht Bezo´s så var han ihvertfald mere tiltalende da han var med sin forrige hustru ...

• #184   27. jun Jeg har lige været lidt væk fra herinde, de sidste par dage.

Men TAK for alle jeres indlæg - de er læst, og taget til efterretning. Jeg kan sagtens leve med, at folk ikke forstår hvordan man kan vælte, når man mister en hund - sådan har jeg det jo lidt med katte, sorry .. men .. min schwess er katteperson, og når en af hendes katte dør, skriver jeg da altid "det gør mig sq ondt" .. noget i den stil.

Og det GØR det ! - fordi jeg ved hvor glad hun er for sine katte.

Og så må jeg indrømme, at jeg slet ikke forstår at han - min bror - ikke, når jeg siger, at helt ærligt, det gjorde mig ked af det, at du ikke så meget som skrev en skide SMS, stadig fastholder at " du har haft så mange hunde, så jeg vidste ikke at den der var så speciel" .. aj men ..

Man kan sq da ikke graduere den slags - "nå men .. Anne er nok mest glad for Ellie, nu var det Berta der røg, så nu skriver jeg ikke at jeg er ked af det, på Annes vegne" ... aj vel ????

Men skidt med det - jeg gør ikke rigtigt noget ved det, engang imellem er det bare den bedste løsning.
    Det kan jo iøvrigt også snildt være, at HAN tænker at "kæft, hun er sq da besværlig med alle de skide hunde" .. eller noget .. og så går det jo bare helt af sig selv.

Men TAK for jeres ord ihvertfald smiley

• #185   27. jun Martine, ej .. uanset hvor mange hunde man har haft så er det ofte en sorg at miste. Hver. Gang. Måske han ikke har de samme følelser for at have dyr.

• #186   27. jun Åha det er hårdt at skulle sidde stille selv et øjeblik! Når man er en hormonforstyrret unghund der skal snuse til så meget smiley

profilbillede
  • #187   27. jun Iøvrigt - mht Ernst ...

Når jeg vælger hvalp, sker det efter enormt meget forarbejde - gennemtrævling af linier, videoer fra konkurrencer, kåringer, af både de potentielle forældredyr, men også deres ophav, deres søskende, deres eventuelle afkom, sundhedsstatus ... privatvideoer, måske endda at køre ned og se hundene i deres vante miljø, se dem til træning .. gå "bagom kulisserne" og se hvordan de opfører sig, når de IKKE er på banen ..

Det er et kæmpe arbejde for jeg ved præcis hvad jeg går efter og venter gerne lang tid for at få det ..

- så at snuppe en lille hvalp, der er blevet smidt i en hæk .. er helt skudt forbi, i forhold til mine krav til hund smiley

Det er sådan noget jeg kan gøre, når jeg ikke skal træne mere og "bare skal ha en hund" .. og så bliver det IKKE en hund af den race / blanding heraf.

Men FEDT at høre, at I tager ham ind og kigger på ham, Christina smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#188   27. jun Min lillebror var ret kold da jeg mistede Viktoria, han forstod ikke helt hvorfor jeg kunne være så meget i sorg, i så lang tid.

Så vi snakker bare ikke om det - faktisk snakker vi ikke rigtig sammen, men det er der mange forskellige årsager til.

• #189   27. jun Anne, det giver let sig selv. Får man 5 kuld om året eller mere, er man erhvervsdrivende og skal godkendes af fødevarestyrelsen plus følge en masse regler vedrørende foder, vand, opholdsrum osv.

https://foedevarestyrelsen.dk/dyr/autorisation-godkendelse-registrering-og-tilladelse/tilladelse/erhvervsmaessig-beskaeftigelse-med-katte

Og ja, i år kommer jeg nok til at lave 3-4 kuld. Bare så i kan lade op til at forarges. Næste år bliver det nok kun 2 igen.

• #190   27. jun @183; Jeg læste at mange af gæsterne var ankommet i privatfly - over 90 stk. Mange af disse privatfly tilhører folk der er blevet rige udelukkende på at blive kendte - uden at have noget specielt talent - og få mange følgere et eller andet sted. Det siger nok lidt om hvor uendelig svært det er at gøre noget som helst for at gøre noget ved kimakatastrofen.
    Der bor folk i små østater i stillehavet som vil forsvinde i havet inden for en ret overskuelig tidshorisont. Dvs. så bliver de nødt til at immigrere til andre lande. De lande som gennem tiden har bidraget mest til udledningen af CO2 - og forurening sådan over en bred kam - siger 'Nej, i kan ikke komme ind her' smiley Et 'Velkommen og undskyld' forekommer at være en mere passende reaktion.

• #191   27. jun @ Martine .. det vidste jeg godt ... du ved det var "moder-hjertet" det løb af med mig, og du er den eneste jeg lige ved har race kendskab ...

@ Mette .. ja det er tosset .. for ikke at tale om at en del af de mennesker, Bezo inkl har tjent deres penge på at gøre alt for at forbruget skal løbe løbsk af tøj, sko, make-up og andre ting der så fragtes jorden rundt ..
    Læste også en overskrift " er det virkelig venner" om alle de der er med, for det er da vist det mest normale at have til et bryllup familie og venner ... men her er der vist mere fokus på at skulle afholde det med opsigtsvækkende bryllup ...

jeg kommer til at tænke på Noblesse Obligé ... her er det bare imo penge der burde forpligtige ... til omtanke ... igen penge giver netop muligheder, så brug dem dog overvejende med omtanke ..

• #192   27. jun #189

FIRE kuld katte på et år?
    Hvorfor er det nødvendigt?

• #193   27. jun “ @ Martine .. det vidste jeg godt ... du ved det var "moder-hjertet" det løb af med mig, og du er den eneste jeg lige ved har race kendskab ...”

smiley

• #194   27. jun Martine, de fleste har mere end en hunkat. smiley Man må heller ikke få fire kuld på samme hunkat på et år. I Fifé hedder det max 3 kuld på 24 måneder. Hvilket de færreste praktiserer.

Har du 5-6 hunkatte, så er 4 kuld på et år af de 5-6 hunkatte faktisk ikke unormalt. Det er jo ikke en hund.

Jeg har pt 6 fertile hunkatte. Dette bliver reduceret, når nogle af pigerne har fået de planlagte kuld.

• #195   27. jun Og så er det ikke nødvendigvis hvert år, at en kat har kuld. Mine går typisk 1,5 år imellem. Jeg har bare en del i år, der er nødt til at have deres første/sidste.kuld.

• #196   27. jun #194

Det besvarer jo ikke spørsmålet om HVORFOR fire kuld katte på et år er nødvendigt?

Hvorfor skal du have så mange kuld?

• #197   27. jun Venus har haft underlivsinfektion, og da jeg gerne vil have en killing efter hende, er det nødt til at være efter endt behandling, så hun har kuld nu. Hun bliver steriliseret senere.

Nayla skulle have kuld, inden hun bliver for gammel til at få sit første, derfor har hun kuld nu, det samme skal Jessica og Fabiola, de har dog ikke kuld pt. Så derfor.

Jessica bliver steriliseret bagefter. Og en af mine tyske piger nok også.

Sidste år havde jeg kun et kuld, fordi planer ikke altid lykkedes.

Næste år bliver det nok kun Brianna og Glitter, der får kuld.

Og ja, hvorfor opdrætter man. For at bevare en race og tilføje noget godt til genpuljen.

• #198   27. jun Hvad er det, der er så fantastisk ved dine katte, at du er nødt til at lave 4 kuld på et år?

Hvor meget koster sådan en killing egentlig?

• #199   27. jun Og når du skriver at det jo ikke er en hund - mener du så, at det er forkert at avle så mange kuld på en hund, men ok på katte?

• #200   27. jun Det fantastiske et, at jeg får lavet forskellige kombinationer og udvælger enkelte til mig selv, som jeg kan bruge fremadrettet, så jeg slipper for at købe avlskatte.

Iøvrigt opdrættes der færre og færre racekatte hvert år, og endnu færre bruges til avl.

En MCO til kæl ligger typisk på 7500-9000 kr stykket. Til avl kan man doble de tal godt og vel.

• #201   27. jun Nej Martine, jeg mener, at en hund ikke parres lige så ofte, som mange katte gør. Til gengæld er de som regel ældre end katte ved sidste kuld.

Katte her hos mig bliver så oftest lukket efter et par kuld. Og hankattene senest omkring de 5-6 år.

Meget fertile racer lukkes måske med 2 år. Da har de fået to kuld.

• #202   27. jun Meget fertile racer lukkes måske med 2 år. Da har de fået to kuld.

Smuk måde at omtale dem som ting.

Det er sært, når man kommer fra en verden, hvor de fleste lægger et stort arbejde i at finde den perfekte hvalp. Hos dig kan man få lidt af hvert fra alle hylder, og der er mange kuld hvert år.

Det må være et stort arbejde at holde gang i så mange katte og så mange kuld. Nærmest vel fuldtidsarbejde i de perioder, hvor der er run på.

• #203   27. jun Hvor ser du, at jeg omtaler dem som ting? Bare fordi jeg skriver racer?

Min race er ikke meget fertil, men f.eks. Orientaler, Siameser, Korater osv. er.

Og nej, man kan ikke få fra alle hylder hos mig heller. Jeg bruger skam meget tid på at finde nye katte, beslutte hvem der skal sættes sammen, og hvem der ikke skal. Og på at finde de rette hjem til mine neutraliserede killinger. Jeg opdrætter primært til mig selv.

Du får det til at lyde grimt at få 1-2 kuld killinger om året, hvilket er normalen her hos mig.

Lad hellere din harme.gå ud over visse katteopdræt, der har deres hjem delt op i bure, for at de kan have mange fertile katte og nærmest et kuld om måneden.

• #204   27. jun Katte “lukkes”. Det er sikkert kattedame-lingo, og tager mange kegler når man står og strækker sin kat ud foran en dommer. Men det lyder som en ting. Butikken lukker, bum. Og det er vel også dét den gør - din butik lukker.

Nu er min kat udekat, men i de perioder hvor vejret er dårligt og hun er meget inde, har hun brug for meget selskab. Jeg har svært ved at se at man kan tilgodese SÅ mange kattes behov, særligt når man samtidig har killinger 3-4x12 uger om året.

Var du en hundeopdrætter, ville jeg kalde fabrik og gå LANGT udenom smiley

Og hvordan skal det være med til at bevare racen, hvis killingerne neutraliseres inden de sælges?

• #205   27. jun Nej Martine, jeg mener, at en hund ikke parres lige så ofte, som mange katte gør.

Hvordan kan det være, tror du?

Og - sådan bare af nysgerrighed - gør du med de katte, der ikke skal have flere killinger ? Bliver de neutraliserede ? Beholder du dem efterfølgende ? For det tænker jeg, kan blive til ekstremt mange katte, hvis de kun får et par kuld Katte her hos mig bliver så oftest lukket efter et par kuld, så hvad gør du med dem bagefter ?

Sælger du dem ud - neutraliserede - når de ikke skal avle mere ?

Og sådan helt lavpraktisk - går alle dine katte sammen, eller har du dem adskilt ?

• #206   27. jun Jeg har en evne til altid at blive taget i scan selv-kontrollen når jeg køber alle de usunde ting. I dag blev jeg kontrolleret, og kiggede bare på den unge mand og sagde at han ikke skulle dømme mig. I posen var en jumbo pose nachos, en stærk salsa, en pose revet ost og en karton vaniljecreme. Knægten stod lidt og kiggede, og sagde så “hvordan passer vaniljecremen ind” smiley

Jeg har en helt tilpas mængde jordbær lige nu smiley De to nye sorter jeg satte i år er virkelig lækre - søde og smagfulde, faste uden at være for faste og en tilpas størrelse. Jeg kunne leve af jordbær hele sommeren, hvis jeg fik lov smiley

• #207   27. jun Vi tæller ned smiley

profilbillede
  • #208   27. jun Åh Kirsten jeg elsker simpelthen dine whipper når de ligner AT AT'er fra star wars smiley

Det er helt forkert og helt rigtigt på samme tid smiley

• #209   27. jun Og så pjækkede jeg fra træning i dag og gik tur op til skolen med hundene. De var virkelig i hopla, og fik gakket ud ide i børnehavens indhegning. Da vi skulle til at hjemover, hørte jeg mennesker ude på plænen og tog hundene i snor. Det var en dame, som jeg har mødt nogle gange med hendes passe-hund, som hun afleverede tilbage til ejer i mandags. Hun havde fortalt at hendes to drenge har ADHD, og at passe-hunden var super til at få drengene i ro.

Så hun var der med mand og børn og et andet par med 2 drenge. Drengene var super søde og spurgte om de måtte hilse, og den næste times tid gik med at Dorit blev gennemnusset, at drengene spille bold med Ellie, gemte genstande til feltsøg og til sidst ville den store gerne prøve at være figurant. Hundene ELSKEDE opmærksomheden, og Ellie som jo ellers er noget af en vildbasse, var simpelthen så god med de børn smiley

Mødrene var ved at revne af stolthed over de 4 vilde drenge, der bare var 100% lydhøre og som var rigtig gode til at læse mine hunde.

Jeg ved ikke hvem af alle ungerne og hundene der hyggede sig mest, men jeg kom hjem med to glade og tilfredse hunde, som både havde fået nusset, kysset og leget smiley Kæft, hvor er jeg stolt af dem, når de bare er søde, kærlige, velopdragne og medgørlige smiley

• #210   27. jun Kirsten, det er fedt at maven også vokser opad smiley smiley

• #211   27. jun Obster - jeg imponeres hver gang, det virker helt grotesk og samtidig bærer tæverne den mave med imponerende lethed.
    Daisy spurter ikke længere, men hun følger med rundt på matriklen og hopper ubesværet op i møblerne. Hun vejer 17,5 kg., hendes normalvægt er 12,5.

Anne - ja, det ser sådan ud, men det er vist bare hendes normale ryglinje smiley

• #212   27. jun Jeg har lige været til middag ved en kollega. Ååårh man bliver så glad for at blive budt velkommen hjem smiley
    Tidligere herhjemme legede vi mad-gemmeleg. Gemmer hundens mad forskellige steder og så skal den finde dem. Åbenbart fed og rolig aktivitet

profilbillede
  • #213   28. jun Blev det jer Ernst havnede hos C.B?

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#214   28. jun Bodil;

Jeg tror den er 99% sikker, det er vist mere om det er mandag eller tirsdag smiley

• #215   28. jun Bodil, hvordan går det med dig?

• #216   28. jun Ikke godt, jeg kan ikke rigtig udnytte ernæring så jeg taber mig voldsomt, minus 16 kilo nu, jeg har haft store smerteproblemer fordi tarmsystemet simpelthen ikke er langt nok til at jeg kan udnytte morfin, nu har jeg fået morfinplaster det har heldigvis hjulpet en del. alt i alt går det rent faktisk elendigt, jeg håber det retter sig

• #217   28. jun Æv smiley Jeg krydser for dig smiley

• #218   28. jun @ Kirsten hold nu op, ordet Trumle popper ind når jeg ser den mave .. ved I ca hvor mange der er derinde ?

@ Anne .. jeg bliver SÅ rørt, nærmest til tårer når hunde (dyr) og børn bare går op i en højere enhed, det er smukt og givende ... håber de drenge tager det med sig som dine hunde giver, og at de ikke i fremtiden får dårlige oplevelser med hunde og hunde-ejere ... så kan det være du og hundene har sået et frø til fremtidens superhunde ejere ..

@ CB.. hvor spændende, jeg tænker sådan en lille fyr med den start på livet bare fortjener det bedste.. håber vi kommer til at følge ham...

@ Bodil .. hvor gør det mig ondt at høre.. håber morfinplasteret kan gøre noget godt for dig, morfin i piller er også hårde for mave og tarme, så måske det letter lidt .. det er så drænende en proces at være i ... hvornår var det du blev opereret ?

• #219   28. jun Jeg fik stomi den 4/5, sidste gang jeg blev opereret jeg fik fjernet det første stykke tyndtarm den 3/4, så det er stadig lidt nyt og langt fra “færdigt” på torsdag skulle næste erneringsforsøg være klart, så må vi se om det løser problemet

• #220   28. jun Lortespasserbus, Bodil smiley smiley

Krydser ALT for at det snart vender og du får det bedre smiley

• C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#221   28. jun Hanne:

Altså, ja vi plejer da sende en opdatering eller to til dyrens beskyttelse de gange vi har hentet hund derfra. smiley så mon ikke det samme gør sig gældende her.

• #222   28. jun Bodil - Håber snart det går den rigtige vej smiley For det er godt nok et drænende forløb!

Hanne - Jeg har ikke fået taget røntgen, mit gæt er omkring 6

• #223   28. jun Krydser fingre for, at det snart går den rigtige vej, Bodil smiley

• #224   28. jun Er enig med de andre...sikke en omgang Bodil...håber det går fremad snart smiley

• #225   28. jun Hanne, jeg kender jo ikke børnene, ud over at jeg render ind i dem af og til. Men jeg orker ikke at gå rundt og forvente det værste fra alle - sådan er min verden ikke skruet sammen smiley

• #226   28. jun imorgen er ungerne 6 uger og de sidste 3 hanner rykker over til far (hvor den 4. han unge allerede er)

de 4 hunner bliver hos mor.

Jeg er allerede skruk efter et nyt kuld, men moderen bider og hannen er for ung (Ungerne var født da de kom her), så ingen af dem er avlsmatriale.

• #227   28. jun Photobump af hund. Ville tage et billede af min dreng og mand der kom gående. Hunden blev så glad for at se dem

profilbillede
  • #228   28. jun Øv min rengøringsdame stopper sidst i September, hende og en anden er blevet fyret.

Jeg var ellers ret glad for hende smiley

• #229   28. jun Jeg har gået spor med Ellie for første gang i over halvanden måned smiley Jeg har ALDRIG ikke gået spor så længe før, men jeg er lidt løbet tør for jord, og jeg gider helst ikke gå på fodboldbanen her om sommeren. Men det gjorde jeg så i dag. Og blev mindet om hvorfor jeg helst ikke går der. Ud af 15 genstande, var 3 pist væk, 3 var flyttet væk fra sporet og en var forsøgt hakket i stykker smiley Lorteråger smiley

• #230   28. jun Anne, sidste år fik jeg 1 kuld!!!!! De 3-4 kuld årligt må stå for egen regning. De fleste år har jeg kun haft 1 kuld. Men netop fordi en parring ikke lykkedes sidste år, prøver vi igen i år. Og lykkedes det heller ikke næste gang, bliver hun steriliseret. ALLE opdrættere.kalder det at lukke katten fra avl. At du ikke fatter det, er jo ikke mit problem. Som du ved er jeg førtidspensionist, og jeg tilbringer al min tid med kattene sjovt nok ikke? Min mand er faktisk også førtidspensionist. Han tilbringer meget af dagen med kattene, endnu sjovere ikke? Vi lukker dem ikke ud til at besørge hos naboen hele dagen

• #231   28. jun Martine, nogle bliver solgt, nogle bliver boende. Sidste år mistede vi et par pga sygdom, og i år har vi også mistet en. Så antallet har lagt meget stabilt de seneste år.

Ja selvfølgelig er kattene neutraliseret, når de bliver solgt. Jeg sælger ikke fertile.

Lavpraktisk så går hankattene for sig selv. Jeg vil gerne styre, hvem der parres.med hvem og hvornår. Især fordi jeg har to racer.

Og så har jeg to tøser, som vores ene Orientaler ikke kan lide. De går for sig selv, men bare rolig, de lider ingen nød. Jeg tilbringer meget tid med dem hver dag.

• #232   28. jun Anne, sidste år fik jeg 1 kuld!!!!! De 3-4 kuld årligt må stå for egen regning. De fleste år har jeg kun haft 1 kuld.

Klart smiley smiley smiley smiley smiley

profilbillede
  • #233   28. jun Det må være dejligt at være førtidspensionist, så man har tid til så mange katte og kuld. Den luksus har vi andre med et job ikke smiley

• #234   29. jun Ja, det bliver så første år, hvor jeg får mere end 2 kuld, HVIS alt lykkedes.

Og ja, jeg kan jo netop kun gøre det, fordi jeg har tiden. Havde.jeg ikke haft den, havde jeg næppe fået mere end to kuld.

Og om kattene får nok opmærksomhed kan du jo spørge mine.killingekøbere om.

Iøvrigt har jeg haft flere enekillinger eller kuld, der er flasket op. Da kan man tale om fuldtidsjob i de uger, indtil killingen er flytteklar.

Men som sagt kan planer ændres lynhurtigt. Så måske får jeg kun disse to kuld, som jeg har nu. Det kan jeg fortælle dig i December.

• #235   29. jun Iøvrigt Martine, katte går i værste fald i løb hver 2. eller måske hver 4. uge, hvad kan det mon være, når hunde kun går i løb 2 gange om året?

Det er jo to forskellige dyrearter.

Hunde kan maximalt få to kuld om året (hvis man er ligeglad med hunden), hvor katte kan få 3-4 kuld om året (kan ikke bør).

Ja, katte parres ofte med kortere intervaller. Det er for at undgå alt for mange løbetider. Gentagne løbetid hvor katten ikke parres kan resultere i underlivsinfektion.

I sidste ende får mine katte ikke flere kuld, inden de bliver steriliseret, end mange avlshunde gør. En fertil kat stresser også. Så det giver ikke mening at holde en kat fertil længere tid end højest nødvendigt, hvor hunde ofte holdes fertile. Igen forskellige dyrearter.

Og hvordan kan avl være med til at bevare racen..... ja den lader jeg lige stå lidt, for det kommer så tydeligt fra en, der aldrig bør kaste sig ud i avl.

Jeg har to gange på 13 år solgt en kat til avl.

• #236   29. jun Så blev ungerne 6 uger og alle 4 drenge kunne flytte hjem til far, mens alle 4 piger bliver hos mor.

Eller pigerne er til salg (det samme er mor) så de bliver der i min. 2 uger og max til de er solgt eller dør af alderdom smiley

Ved drengene er der 2 der bliver i min. 2 uger og max til den nye ejer henter dem.

mens de sidste 2 (og far) bliver her (den ene unge er min, den anden Datterens)

Video fra da far blev forenet med de sidste 3 (sorte) unger (den brune unge (samme farve som far) kom der over i sidste uge, da han havde rundet 100g der)

https://youtube.com/shorts/4nl5yaVP4pk?si=ZBpciy2l8rxv2jOz

• #237   29. jun Min telefon har endegyldigt lagt sig til at dø. Det er en iPhone 8, hvilket betyder at den er 7 år gammel smiley Så måske er det på tide at skifte den ud.

Jeg synes det er helt vanvittigt at en telefon koster så mange penge, så jeg er gået med en 15’er til knap 4.000 kr (som også er sygt mange penge for en telefon). Men ok, kan den holde i 7 år som den gamle, er det måske ok smiley

• #238   29. jun Slap dog af, Susanne - jeg SPØRGER bare, fordi jeg ikke ved det smiley smiley

Hvorfor går du i forsvar og bliver perfid ? Du kan sq da bare springe mine spørgsmål over, når de gør dig så hidsig smiley

FIRE kuld katte på et år?
    Hvorfor er det nødvendigt?

Det besvarer jo ikke spørsmålet om HVORFOR fire kuld katte på et år er nødvendigt?
    Hvorfor skal DU have så mange kuld?

Hvad er det, der er så fantastisk ved dine katte, at du er nødt til at lave 4 kuld på et år?

- omskriver du fint og fornemt til

Og hvordan kan avl være med til at bevare racen..... ja den lader jeg lige stå lidt, for det kommer så tydeligt fra en, der aldrig bør kaste sig ud i avl.

- hvor F ser du, at jeg har spurgt om det ? Hvordan avl kan være med til at bevare en race ? Ingen steder har jeg stillet det spørgsmål, Susanne - jeg har derimod spurgt hvad DINE katte kan, som er så formidabelt, at du trækker så mange kuld på dem.

Hvorfor omskriver du på den måde ?
    Hvad synes du at det gør for kommunikationen ?

Og nej, jeg skal ikke avle - godt nok er jeg tilsyneladende totalt idiot og fatter intet lige der iflg dig, men EN ting ved jeg - det ER dame- hunde/katte/heste/hamstre .. etc ... der er dem, der føder ungerne .. som han-ejer, har jeg sq sat mig i en dårlig startposition lige der smiley

Denne her er jeg iøvrigt vanvittig fan af, og får mig til at tænke tilbage på dengang i børnehaven .. "jamen Henrik han slog altså også ..."

I sidste ende får mine katte ikke flere kuld, inden de bliver steriliseret, end mange avlshunde gør.

smiley

• #239   29. jun Anne oftes hvis man køber det igennem et selskab er det billigere, måske du er heldig dit teleselskab også sælger mobiler smiley

• #240   29. jun #237

Jeg synes det er helt skørt, at hvis man rammer ind i en "rød bølge" på vej hjem med den sidste ny i-Phone, at der allerede er kommet et nyt nummer, når man kører ind i indkørslen smiley smiley

Tillykke med nyerhvervelsen alligevel smiley

• #241   29. jun Martine - Nogle opdrættere har pladsen til at have mange kuld om året, også uden de er BYB (ved ikke om man også kalder det det ved hunde)

Nogle opdrættere har også flere forskellige racer, nogle hvor det er søster racer (Fx søster racer er fx ligesom ved korthåret gravhund og langhåret gravhund, hvor det er udseenet der bestemmer hvilken race det er, ved katte mener jeg at Oritalere (sikkert stavet forkert) og siamesere er søster-racer) og andre hvor de ikke er søster racer (Kender fx en der både opdrætter Europé og Hellig Birma)

Ved den sidste er fertile hanner ikke sammen med de fertile hunner hele tiden, de har opdelte inde og ude arealer.

De opdrætter mest Hellig Birma, og alle katte er søde, dejlige og velplejede smiley

De har tiden og pladsen til det smiley

Jeg tror dog ikke de er oppe på 4-5 kuld hvert år smiley

Ud over at opdrætte er de også på udstilling med dem smiley

• #242   29. jun Jeg har såmænd bare spurgt hvad det er ved Susannes katte, der er så fantastisk, at hun trækker så mange kuld på dem.

Jeg har på intet tidspunkt stillet ? ved om Susanne passer sine katte eller ej .. blot hvad det er, der gør at de skal avle så mange kuld.

Jeg er iøvrigt ikke helt sikker på at du har ret, når du skriver at det kun er udseendet, der skiller kort- og langhår gravhund ad ?
    Jeg tror ikke at avl på tværs af hårlag er tilladt ...

• #243   29. jun Jeg synes også det er spændende at vide hvorfor man laver så mange kuld. Intet angreb blot nysgerrighed fordi jeg intet aner om katteavl smiley

• #244   29. jun Vi skal en dåb af en båd i dag smiley er åbenbart en ting. Men mega hyggeligt med champagne og pølser med familien

• #245   29. jun vdr. telefoner ... tænk en gang fik man en mobiltlf for 1 kr bare for at tegne abonnement ved et bestemt selskab ..

jeg HADER at skifte tlf, men måtte også fra en 8´er for ok 2-3 år siden, det blev en 12´er ... den er ret ok, men ja synes den er begyndt have aldersoms særheder smiley

synes stadig Nokia er de bedste tlf jeg har haft ..

• #246   29. jun Frk Jensen, jeg har købt via mit telefonselskab, og fået en rabat på et par tusinde. Men ville jeg have 16’eren, ville den have kostet 7.000 kr. Det er HELT vanvittigt for en telefon smiley

Men det bliver meget rart med en ny. Mest fordi min spor-app slet ikke virker på min gamle 8’er, og derfor bruger jeg altid min arbejdstelefon, når jeg går spor. Det kunne være meget rart at slippe for altid at have arbejdstelefonen på mig (for når jeg har den på mig, svarer jeg både mails og opkald, også uden for arbejdstid).

Og så må jeg nok erkende at mit syn efterhånden er blevet så dårligt, at jeg ikke kan se særligt meget på den lille skærm på 8’eren. Så den logiske løsning er selvfølgelig at købe en telefon med større skærm og bedre mulighed for stor skrift, i stedet for at gå til optiker og få briller smiley

• Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2025

#247   29. jun Jeg har besluttet mig for at skille mig af med min smartphone (jeg har en 12 mini der meget snart dør, det samme regner jeg med at min MacBook Air meget snart gør), jeg har skaffet mig en Nokia 105, og jeg GLÆDER mig til at tage den i brug.

• #248   29. jun Matine, det spørgsmål om, hvorfor jeg er nødt til at have de kuld i år, dem HAR jeg længe besvaret. Jeg køber ikke avlskatte i andre lande bare for at sterilisere dem igen, uden at jeg har noget fra de linjer, og da de tre af kattene aldrig har haft kuld OG nærmer sig alderen for, at det bliver for sent at parre dem..... så derfor. Igen for prins Knud. Og den sidste har jeg sørme heller ikke noget fra, der kan bruges til avl. Surprice.

Desuden bliver de ikke parret i tide, kan jeg ikke bruge dem fremadrettet med en anden han.

Dermed ikke sagt, at der kommer killinger, der er værd at avle på, det kan jeg først se, når de er nogle måneder.

Du har tydeligvis ikke forstand på katteopdræt, så vi lader den ligge her.

Det andet var til Anne.

• #249   29. jun Frk. Jensen, jeg har så normalt aldrig så mange kuld om året. Meningen var at få to kuld sidste år, og så 2 måske 3 i år

Men den ene parring lykkedes ikke, selvom vi prøvede to gange. Nu skal hun så have chancen med en anden han, og ellers bliver hun steriliseret. Hun er fra Tyskland og ubeslægtede linjer, så selvfølgelig håber vi, at det lykkedes.

Og fremover kommer der så heller ikke så mange kuld herfra. At det måske gør i år er pga en række uforudsete hændelser. Men levende dyr gør langt fra altid det, man gerne vil. smiley

Der er iøvrigt planlagt flere steriliserimger efter næste kuld, og jeg har også både en han til salg, og en der skal kastreres.

• #250   29. jun Jeg synes det er fedt med de her, snik snak tråde, hvor der er plads til alt mellem himmel og jord, højt til loftet og hvor folk hygger sig.
    Men hvorfor er det at samtlige tråde her på Hundegalleri skal handle om de rådne katte?
    Ja bare skyd mig, men det er sku da trættende at scrolle sig igennem.

• #251   29. jun Jeg er stoppet Janni. Jeg er også pænt træt af det. smiley

• #252   29. jun Jeg må give tøsernes moar ret .... alle tråde ender efterhånden med at handle om en enkelt persons katte. smiley

Hvad med at holde de katte i Kattespam tråden ??? ... så kan vi andre hoppe dem over , når vi ikke gider at læse om katte.

Eller måske kunne personen smutte over i Kattegalleri ?? .... Der er mange flere katte-elskere smiley

ps: .... Jeg kan godt lide katte ... men det her er altså et hundegalleri smiley

• #253   29. jun Bitten, sig det til Anne og Martine. smiley

• #254   29. jun Anne og Martine ... FY ...

• #255   29. jun Ej der er super hyggeligt på havnen i Struer. Vi var til dåb af en båd og endte på caféen

profilbillede
  • C.      B
    C. B Online Tilmeldt:
    aug 2024

#256   29. jun Janni;

Det er enten Rotter eller Katte.. haha..

• #257   29. jun Nittib - undskyld smiley

Jeg kan afsløre at jeg egentlig også er totalt ligeglad med hendes katte, men nu gakkede hun jo ud over at jeg spurgte om killingefabrikker, og tog det straks som at det var hende det handlede om (som det jo altid gør). Og sikke en masse nyttig viden vi fik smiley

• #258   29. jun Yngstehunden blev 9 år i onsdags.

Vi startede dagen med at køre i skoven kl 5.50 - i øsende regnvejr. Hvad gør man ikke for sine dyr?!
    Men Håkon elskede hvert minut. Cujo... ikke alle minutter. smiley

Her ses fødselsdagshunden på foto fra skoven.

profilbillede
  • #259   29. jun #257...Anne ...

profilbillede
  • #260   29. jun Tillykke med Håkon smiley

Er han også en af dem, der elsker regnvejr? Ellie synes det er en fest (med mindre det pisregner i lårfede stråler), men Dorit HADER det!

• #261   29. jun Endnu engang tillykke med Håkon. smiley

• #262   29. jun Anne - Håkon elsker generelt bare "udenfor" uanset vejr. Tossede hund!! smiley

Tak, Susanne. smiley

• #263   29. jun Tillykke med Håkon smiley

• Isabelle
    okt 2023

#264   29. jun Tillykke til og med Håkon smiley

I dag er det lidt vildt blæsevejr i Hornbæk. Vilma og jeg NØD at være i bølgerne - mest jeg måske smiley men Vilma VILLE med ud smiley

profilbillede
  • #265   29. jun Matine, det spørgsmål om, hvorfor jeg er nødt til at have de kuld i år, dem HAR jeg længe besvaret. Jeg køber ikke avlskatte i andre lande bare for at sterilisere dem igen, uden at jeg har noget fra de linjer, og da de tre af kattene aldrig har haft kuld OG nærmer sig alderen for, at det bliver for sent at parre dem..... så derfor. Igen for prins Knud. Og den sidste har jeg sørme heller ikke noget fra, der kan bruges til avl. Surprice.

Du har stadig ikke svaret på hvorfor DINE katte er så enormt vigtige for avlen. Du ævler løs om katte fra ind- og udland, og skriver en masse ligegyldigt info, som INGEN vel har spurgt ind til.

Nej, jeg har IKKE forstand på katteavl - jeg er på et HUNDEgalleri for fanden da smiley smiley

Herfra hvor jeg sidder kan jeg så have mine helt oprigtige tvivl om hvorvidt DU har det - men fair nok .. det er jo en kærkommen sideindtægt til pensionen ... eller noget ..

Btw - surprise er med S ...

• #266   29. jun Martine, siden hvornår er en hobby en indtægt. Jeg tjener ikke en rød reje, tværtimod. smiley smiley smiley

Den MÅ du lige regne ud for mig, for jeg finder kun røde tal. smiley

• #267   29. jun Nårrr stakkels Susanne som bruger SÅ mange penge på helt uselvisk at levere katte til det ganske danske ind - og udland.

Jeg kan aldrig tages til indtægt for, hvad du kan og ikke kan finde, Susanne.. men hvis du selv tror på dit udsagn, så feel free smiley

• #268   29. jun Jeg kender ingen seriøse katteopdrættere med overskud. Hvorfor tror du, at skat ikke vil røre os med en ildtang? Du er simpelthen SÅ sjov Matine. Men tro på det. smiley

• #269   29. jun Jeg kender ingen seriøse katteopdrættere

- gør jeg heller ikke smiley smiley

• Isabelle
    okt 2023

#270   29. jun "Hvorfor tror du, at skat ikke vil røre os med en ildtang?"

Kan du ikke lige forklare den, Susanne. Såvidt jeg er orienteret, indberetter man indtægter/overskud til Skat. Det er ikke Skat, der render rundt og finder ud af, hvad folk tjener - på fx hobbyopdræt.
    Hvis du kan dokumentere, at du ikke tjener en krone på dit katteopdræt, skal du selvfølgelig heller ikke betale noget i skat. Det store spørgsmål er så, hvad du trækker fra - om det fx er alle udgifter til alle udstillinger.

• #271   30. jun Hvilket overskud?

Mener du mit underskud?

• #272   30. jun Du skal stadig lave skatte og momsregnskab, så kan de så bare se, at du ikke skal betale, men alt skal skrives ned. smiley og dit kennelnavn er vel registreret som firma? smiley

• #273   30. jun Du skal stadig lave skatte og momsregnskab, så kan de så bare se, at du ikke skal betale, men alt skal skrives ned. smiley og dit kennelnavn er vel registreret som firma? smiley

• #274   30. jun Nej, jeg har ikke et kennelnavn. Det er vist forbeholdt hunde opdrættere.

Jeg har skam regnskaber lavet bare rolig.

• Isabelle
    okt 2023

#275   30. jun Hvis du trækker alle dine udstillinger inkl. transport mv fra som udgifter, kan jeg godt forstå, at du har underskud, Susanne. Om det er fuldt rimeligt, skal jeg ikke kloge mig på. Jeg kender meget lidt til katteopdræt.

- Og jeg gætter på, at du da vist godt ved, hvad Mette mener smiley
    "Blackangel" er vel, hvad der hos katte svarer til en kennel hos hunde, ikke?

• Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

Følgere: 99 Svar: 353
    #277   30. jun Der er 2 vinkler i dette billede smiley
    Et drømme scenarie for en jæger og en hver hundeejers skræk at ens hunde kommer på jægerens kamera sådan smiley

Ps det er mit eget kamera i egen skov smiley
    Men aflæste billedet sammen med min kammerat som er jæger og vi kom sådan til at grine smiley :-) smiley

profilbillede
  • #278   30. jun Isabelle, som du selv siger, så kender du intet til katteopdræt. Nej, udstillinger er ikke reget med, men det er hjertescan af forældrene. Og alene det er en meget dyr post. Så kommer dyrlæge, mad, kattegrus MME, osv oveni. Så overskud er der ikke noget af. Min dyrlæge alene har næsten fordoblet priserne.

• Isabelle
    okt 2023

#279   30. jun Betaler du hjertescan af den hankat, du bruger?

• #280   30. jun Man skal have CVR nr og lave momsregnskab hvis man har en omsætning for 50.000 kr eller derover om året. Det ligemeget om det er katte, hunde, køer eller tegninger man sælger. Har man en omsætning på under 50.000 kr om året kan man påberåbe sig at være en hobbyvirksomhed og undgå momsen. MEN man skal huske at selvangive indtægten og betale indkomstskat af den. Som hobbyvirksomhed er mulighederne for fradrag ret begrænsede.

• #281   30. jun Jeg harsom sagt ikke plus, og jeg sælger ikke for over 50.000 om året.

Isabelle, ja mine hankatte betaler jeg selvfølgelig hjetescan af. Hvem skulle ellers gøre det?
    Min nyeste hankat står for at skulle dna-testes, hjertescannes og have tjekket hofter.

• #282   30. jun Det er rimelig svært ikke at skulle betale moms af salg af hvalpe og killinger;) der skal ikke mange dyrebørn til før indtægten bliver over 50000 smiley det er meget begrænset hvad der kan trækkes fra, kun omkostninger til det enkelte kuld, dvs ikke kattegrus og foder til alle dyrene;)
    Et solidt regnskab skal der til og det betaler sig nok at få en revisor til at revidere med mindre man er uddannet i regnskab;)
    Man skal nok være særdeles uheldig, hvis man aldrig for et overskud som der skal svares moms af:) et regnskab kan sminkes ja, men skat er nu heller ikke helt dumme:)

• #283   30. jun OBS hjerteskanning m.m kan kun fratrækkes en gang og som hobbyvirksomhed kan der kun fratrækkes i det enkelte regnskabsår, så får du dyret undersøgt år 25 kan udgiften fratrækkes på det/de kuld han/hun bliver forældre til i 25 ikke i 26 og frem, underskud kan ikke videreføres i hobbyvirksomhed.

• #284   30. jun Hjertescan foregår hvert år.

Jeg har min niece. Hun er god til regnskaber. Hun blev næsten revisor men hoppede fra, fordi 60 timers arbejdsuge som elev blev for meget for hende, så i dag er hun bogholder for boligforeningerne.

Der skal sælges minimum 7 killinger årligt, før man kommer over 50.000 kr. Dvs når der så kan trækkes visse udgifter fra, bliver det nogle flere killinger. Så mange har jeg endnu aldrig solgt på et år.

Der kan jo trækkes dyrlægeudgifter fra på de enkelte killinger, så det lander på noget nær 4000 pr. killing uden at regne foder, kattegrus, legetøj osv med.

• Isabelle
    okt 2023

#285   30. jun Er dine katte disponerede for hjertesygdomme, siden du er nødt til at få dem scannet hvert år, Susanne?

• Isabelle
    okt 2023

#286   30. jun Hvorfor koster en killing 4000 kr i dyrlægeregninger? smiley

• #287   30. jun Og du er momsregstreret ikke? For det har jo intet med overskud at gøre, det skal man være når bare indtægter er over 50000 pr år:)
    Dvs bare 10 killinger af 5000 kr er nok;) de 2-3 kuld du taler om må jo da komme der op af skulle man tro;)

• #288   30. jun Isabelle, først skal de vaccineres, chippes og registreres i katteregister. Ingen af de tre nævnte ting er gratis.

Så skal de neutraliseres og øretattoveres. Hvilket heller ikke er.gratis.

Så skal de vaccineres, sundhedstjekkes, have udfyldt stamtavlen osv.

Og sørme om de ikke også får et sumdhedstjek inden afrejse. Det er altså ikke gratis.

• #289   30. jun Bodil, jeg har ikke indtægter på over 50.000 om året. Som jeg også skrev før. I år kommer jeg til at sælge 4 killinger, hvis jeg er heldig.

• Isabelle
    okt 2023

#290   30. jun Jeg vidste ikke, at man neutraliserer så små killinger.

Hvorfor skal dine katte hjertescannes hvert år, Susanne? Er Maine Coon særligt disponeret for hjerteproblemer?

• #291   30. jun Hvorfor skal de sundhedstjekkes 2 gange inden afrejse ?
    En må da være nok, med mindre det er en syg race der er disponeret for en masse ting.

Hvad sundhedstjekker man for 2. gang, som man ikke har undersøgt ved 1. tjek ?

• #292   30. jun Maine Coon er disponeret for HCM som som mange sndre racer, derfor dna-testes de for de to HCM gener, man kan teste for, og så hjertescannes kattene en gang om året.

• #293   30. jun Jeg gør det for min og mine køberes sikkerhed Martine. Faktisk sælges ikke alle killinger med præcis 14 uger. Det sker, at de når at blive 6 måneder. Jeg har trods alt ansvaret for at sælge sunde og raske katte.

• Isabelle
    okt 2023

#294   30. jun Jeg synes, det er sympatisk, at du gør så meget, Susanne - men jeg synes godt nok, det er trist, at man har lavet og fortsat laver så sygdomsdisponeret/plaget en katterace smiley

• #295   30. jun 14 uger ?
    Hvorfor 14, når kravet er 12 ?

Og igen - hvis et sundhedstjek på et individ viser 10-4 når den er de der 6-7 uger, hvorfor i alverden så igen ?
    Så må man da have en mistanke til, at noget ikke er som det skal være - og så skulle man måske overveje at stoppe med de linier / den race - og finde noget sundere, at tjene sine penge på.

• #296   30. jun .. og så sidder jeg og morer mig lidt over, at hr og fru Kat blev erhvervet for .. vistnok .. 1800 kroner tilsammen fra et internat, begge vaccinerede, chippet og neutraliserede.

Her 5 år senere, lever de begge stadig .. de har ingen sygdomme haft og bortset fra et enkelt dylægebesøg med hr Kat, som pludselig begyndte at halte, bruger vi kun penge til mad, ormekur og flåtbehandling.

Det giver lidt mere mening for mig - end at smide penge efter en killing, der åbenbart fejler en masse .. og som ovenikøbet er langt mere dyr end en kat som intet fejler smiley

• Isabelle
    okt 2023

#297   30. jun Jeg tænker også på mine katte, Martine - som er blevet gamle med ganske ganske få besøg hos dyrlægen (neutralisering og vaccination). Faktisk var to af dem racekatte smiley smiley

• #298   30. jun Isabelle, det er netop for at undgå sygdomme, at man gør det. Jeg havde kun i starten et par, der døde af HCM, og siden har jeg været heldig hverken at møde det ved egne katte eller killinger. Op til 50% af katteracerne har tendens til HCM også huskatte. Og ja det er helt umuligt 100% at undgå, da der endnu ikke findes fyldestgørende test, og det kan optræde spontant. En af mine, der døde af HCM, var 10 år gammel.

• #299   30. jun Martine, så du kan garantere, at katte ikke kan få virus sygdomme i løbet af 8 uger? Desuden vaccinerer dyrlægen aldrig uden en forudgående sundhedsundersøgelse Som sagt har JEG ansvaret for at levere sunde katte, så jeg gør, som jeg gør.

Fifes regler siger, at man TIDLIGST må sælge katte med 14 uger, og det skal man rette sig efter. Ellers er det en advarsel, og anden gang er det ud af klappen.

Og nej mine katte fejler ikke en masse, men det er da sket, at en killing har fået øjenbetændelse lige inden flytning.

• #300   30. jun

profilbillede
  • Isabelle
    okt 2023

#301   30. jun "Isabelle, det er netop for at undgå sygdomme, at man gør det."

Det er jeg med på - men det er trist, at en race (eller flere) er så sygdomsplagede, at det er NØDVENDIGT.

Et par år efter, at jeg købte min første eurasier, kom/var der specifikke sygdomme i racen, som klubberne var opmærksomme og havde fokus på - EPI og problemer med skjoldbruskkirtel. Dette fokus hos klubber og opdrættere gjorde, at vi fik styr på problemet. Jeg har fx ikke hørt om EPI hos en eneste eurasier i flere år smiley

• #302   30. jun Der er heller ikke mange tilfælde hos Maine Coon længere, men helt styr på det får man aldrig.

British shorthair/longhair er værre ramt.

Og pga nogle ikke særlig heldige opdrættere, skal visse opdrættere også teste for DBE nu. Der er blevet blandet nogle katte ind i racen, der har dominant blå øjne, hvilket igen medfører visse sygdomme. Så det er besluttet, at vi ikke må avle på DBE.

• #303   30. jun Jeg er stoppet Janni. Jeg er også pænt træt af det.

Miau smiley

• #304   30. jun Martine, så du kan garantere, at katte ikke kan få virus sygdomme i løbet af 8 uger? Desuden vaccinerer dyrlægen aldrig uden en forudgående sundhedsundersøgelse Som sagt har JEG ansvaret for at levere sunde katte, så jeg gør, som jeg gør.

Susanne prøv nu at forstå- før en af os dør - jeg avler ikke katte for pokker da smiley
    Jeg behøver ikke at garantere noget som helst..

Elsker at du kalder dine katte “sunde” - men ja, folk har forskellige grænser for hvad “sund” er smiley

Kommentér på:
Snikke snakke 14

Annonce