{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.114 visninger | Oprettet:

Hjælp ang. kennel og dagpenge/ledighed {{forumTopicSubject}}

Jaeh kære HG eftersom A-kassen ikke kan hjælpe, og udfra devicen om at HG ved ALT... så spørger vi nu herinde smiley

Vi har jo en kennel, hvor vi skal have vores første kuld hvalpe. "vi" er misvisende, da det faktisk er min kæreste der ejer begge piger og kennelnavnet - på papiret.
Faktum er, at jeg brænder mest for det og bruger mest tid på det til hverdag.

MEN nu er han så blevet ledig og er på dagpenge og så rendte vi ind i problemet omkring "selvstændig virksomhed". A-kassen mener, at han ikke vil kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet pga. kennelen, og de vil også have, at han skal skrive hvor mange timer om dagen/ugen han bruger på projektet. En rent ud sagt umulig opgave!

A-kassen ville se, OM man kunne gøre det sådan at han står som ejer af kennelen og jeg står for alt arbejdet, idet han så vil kunne være tilgængelig 37 timer om ugen som loven siger. Men de var ikke sikre på, at det kunne lade sig gøre??

Er der nogen af jer andre, opdrættere som private, der har prøvet denne situation og kan komme med gode råd / henvisninger til paragraffer mv.? DKK kunne ikke hjælpe..

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp ang. kennel og dagpenge/ledighed
  • #1   31. mar 2011 Har han før arbejdet 37 timer?

  • #2   31. mar 2011 Han er vel ikke blevet moms registreret bare fordi i har fået kennelmærke ?



  • #3   31. mar 2011 NEJ ikke momsregistreret og JA han har arbejdet 37 timer som lærling både før og efter vi fik kennelmærket smiley

  • #4   31. mar 2011 Hvis han har kunne passe 37 timers job ved siden af kennelen før, så påvirker det vel ikke hans tilgengængelighed nu?

  • #5   31. mar 2011 I min verden er man først selvstændig virksomhed når man er momsregistreret..
    -Men ved godt at det kræver at man omsætter for over 50000 kr pr år..

    Men i og med han jo har haft et 37 timers job før, så kan han jo også ha det igen..
    At ha kennel mærke er jo ikke ensbetydende med at man har mere arbejde med hundene end hvis man bare havde 2 hunde og fik et "hyggekuld"...


  • #7   31. mar 2011 Joeh for vi har jo ikke haft et hvalpekuld før og det var det, hun sagde - plus at vi får dem med videre salg for øje - ja for HÆKKENFELDT idiot havde du tænkt vi skulle beholde dem alle sammen?!! tænkte jeg men det sagde jeg nu ikke.

    Såeh hvad er det lige, jeg skal forklare dem?

    Problemet er, at vi jo får en indtægt når vi sælger dem, og hvordan DEN indtægt så påvirker hans udbetaling fra a-kassen..?


  • #8   31. mar 2011 Hvis det ene og alene handler om rådighed, så virker det tosset. Men det er jo sådan, at har man arbejde i selvstændig virksomhed, så skal man have fradrag i dagpengene for de timer, er arbejdes.

    Og så skal det skrives fra uge til uge på dagpengeseddelen.

    Momsregistrering har ikke noget at gøre med om man har selvstændig virksomhed at gøre - det kan man sagtens have uden at være momsregistreret. Det handler jo ene og alene om i hvor stort et omfang man tjener penge på sin virksomhed.


  • #9   31. mar 2011 Det er ikke indtægten, der fratrækkes når man modtager dagpenge, men timerne man bruger.

  • #10   31. mar 2011 HOV - hvis man kan godtgøre, at alle de timer man bruger på sin selvstændige virksomhed ligger uden for almindelig arbejdstid, så er der ingen problemer i forhold til rådighed.

  • #12   31. mar 2011 Ikke at oplyse noget er at snyde. Og at snyde gør, at reglerne strammes overfor dem, der har reelt behov.

  • #13   31. mar 2011 Vi ville heller ikke have oplyst noget, men hans email adresse ender med @kennel-arachun.dk

    og såeh øh ja måtte vi jo svare?

    En ting er ikke at sige noget, men noget andet er at lyve direkte om det når hun spørger.

    Jeg sagde også tre-fire gange at han VAR til rådighed for arbejdsmarkedet og at hvalpene blev MIT ansvar eftersom jeg skriver speciale og er hjemme hele tiden. Desuden har han noget ferie han lovligt kan afholde i hvalpenes sidste uger inden de skal flytte.

    Men jeg tror ikke, hun fattede ideen? Som CH skriver, så skal han så redegøre for, hvor mange timer om hunden det tager at passe hunden og hendes hvalpe og det kan man jo ikke som sådan sætte timetal på?


  • #15   31. mar 2011 hvis I kalder jer kennel-arachun, står det ikke i cvr registeret, og er altså ikke noget firma.
    men hobby.


  • #16   31. mar 2011 Igen - det er ikke pengene, de går op i, men timerne man bruger.

    Det gælder i øvrigt også, hvis man laver ulønnet frivilligt arbejde


  • #17   31. mar 2011 Hedam, det rager da i højeste grad dem!

    Hvis man ikke er til rådighed 37 timer, skal man naturligvis ikke have dagpenge for 37 timer.


  • #18   31. mar 2011 Sunshine - ja vi beholder selv en hvalp, og jeg er godt klar over at der er mange udgifter forbundet med det. Med avlsgodkendelse, DKK uddannelse og kennelmærke mv. er vi pt over 20.000 og betaling til hanhunden skal endda kun falde efter hvalpene er født - så noget overskud kommer der næppe. Men det er som om, damen i A-kassen ikke rigtig ville høre efter, og ingen forstand havde på hunde... smiley

    Men så forklarer jeg hende da bare igen i næste uge at han ser efter hvalpene om aftenen og jeg om dagen, og at der intet overskud kommer... mon ikke det så løser sig? smiley


  • #19   31. mar 2011 Jo tak! Havde vi vidst det var så besværligt havde JEG taget uddannelsen først og Mike bagefter, så havde kennelen stået i mit navn! Nu kommer vi snart til at stå for den begge to, og så bliver det nok noget nemmere.

    Havde ikke regnet med at dagpenge systemet skulle spænde ben for hvalpe glæden, det er der straks så meget andet, der kan! smiley

    Men tak for hjælpen HG jeg vil banke a-kassen i hovedet i næste uge, og fortsætte med at skrive NUL timer om ugen på kærestens arbejds seddel smiley


  • #21   31. mar 2011 Åh du må gerne spørge! Det er Dansk Metal smiley

  • #24   31. mar 2011 Jaja, HVIS vi havde 8 eurasiere og 4-5 kuld om året kunne vi tale om det fair i at han får understøttelse. Men det har vi ikke?! Ikke før om mange år, haha... smiley

  • #25   31. mar 2011 altså du kan oplyse din kære fagforening om at selv folk uden hund kan købe et kennelmærke med det langt fra er ensbetydende med virksomhed eller timeantal. Fortæl dem at et kennelmærke udelukkende er et stykke papir der giver dig retten til et tillægsnavn.

  • #26   31. mar 2011 Ghita - tak for tippet... been there, done that smiley Lad mig bare sige, vedkommende ikke var den skarpeste ske i skuffen?

  • #28   31. mar 2011 Sne Dronningen - joeh tak hvis de bliver ved, efter vi har præciseret må vi jo insistere - lige nu skulle jeg bare selv blive 100 % sikker på at vi havde ret inden jeg begyndte at slå dem oven i hovedet med deres egne regler smiley

  • #29   31. mar 2011 kennelvirksomhed er kun et erhverv, hvis man svarer skat af det og til det kræves et overskud, en momsregistrerin og minimum 3 kuld om året.. alt andet er hobby.. så hvis du spørger din kærestes fagforenings"guru" om hun har en hobby og om hun husker at modregne den i hendes timeantal så kan det være hun lukker munden.. at i har hund gør ikke at kæresten står udenfor arbejdsmarkedet eller har mindre timer til rådighed fordi i ejer en hund.. det vil de vist tabe stort på i arbejdsretten !! at i vælger at få et kuld på jeres hvalpe og hvadi gør ved disse hvalpe er jeres og kun jeres sag ingen andres, medmindre det selvfølgelig har et omfang der overstiger erhvervsmæssig virksomhed og det gør det jo ikke..


  • #30   1. apr 2011 Von Hause - TAK smiley Det vil jeg så prøve at forklare hende, når hun engang skriver tilbage. Medmindre hun selv har indset, hvor dum hun lyder og har rettet det. Vi vil også blive ved at insistere på, at han altså står til rådighed 37 timer om ugen, uanset hvad

Kommentér på:
Hjælp ang. kennel og dagpenge/ledighed

Annonce