1.584 visninger
|
Oprettet:
Seriøs opdræt {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg ønsker at lave seriøst/godt opdræt. men selvfølgelig skal man starte et sted, og læse sig frem til viden samt have noget erfaring før man springer ud i det
Jeg sidder dagligt og læser omkring pasning af voksne som såvel hvalpe. man kan jo altid lærer mere.
Hvad ser i som en god opdrætter. og hvilke fakta skal være iorden før man starter dette.
1000 tak på forhånd
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
sat sig ind i racen
sat sig ind i avl
avler med god tavle
har gode forhold for hundene
ikke driver rovavl
at avlsdyrene et tjekket for arvelige sygdomme
Ikke har flere dyr end de kan passe dem, og aktivere dem.
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
jeg ved godt der sidder opdrættere der ude som ikke mener penge betyder så meget i forhold til det at opdrætte men de fleste jeg kender som opdrætter tjener ikke en rød reje på deres hunde - der i mod lever mange af dem på det man kunne kalge fattigdoms grænsen - og alt drejer sig om at skaffe penge til hele tiden at forbedre sine resultater - skaffe gode avlsdyr. er man ikke risikovillig skal man holde sig langt væk. ellers ender man med at tage rigtig dumme besltninger - springer over hvor gæret er lavest - sætte dyr i verden med penge for øje....
det bliver hurtigt en glidebane
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.177
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.147
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
Der ud over er DKKś opdrætter uddannelse en rigtig god ide og så skal man vide en hel masse om genetik, samt de forskellige linjer inden for racen.
Desuden så ville jeg aldrig købe hund et sted hvor der var mange hunde og hvalpe.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
Derfor er det ikke bare noget man springer ud i. En uheldig fødsel kan ødelægge alt for en. Derudover kan man ikke forudse noget som helst, og skal være villig til at gøre hvad der skal til, når det handler om små hvalpes og forældrenes liv. Så hellere vide meget og så gør op med sig selv om man for det første selv har det der skal til og har den/de hunde der skal til. Det er jo ikke for hundenes skyld man er opdrætter. Det er hvis man har vished for at man kan bidrage noget til den race man nu ønsker at være opdrætter af.
Heller ikke tanken blot et enkelt kuld kan retfærdiggøre at man ikke er forberedt godt inden man springer ud i det. Der er kun hundene der betaler for ens uvidenhed, og de kan ikke klage.
maj 2007
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.206
maj 2007
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.936
Man er nødt til at have udstillet et par år før man overhoved kan se på en hund om den har de fysiske træk der lever op til både standarten men også ens egene krav. Det handler ikke bare om at få et par gode bedømmelser på et par udstillinger. Det er utrolig svært at se på sin egen hund og finde mindre ønskede træk og så prøve at fjerne dem gennem avl.
Der er ting man ikke kan læse sig til direkte fra race stabdarten...
Hvis i gerne vil ind for avl, og lære noget mere, så foreslår jeg at du/i kigger på muligheden for at få en udstationerings hund. Så kan du/i måske lave en aftale med en garvet rotte i faget om at i har hunden mens h*n står for at udvælge avls materiale, samt har kravet på hvalpene. Man laver en skriftlig aftale med opdrætter, og det er normalt ikke derfor man laver den slags aftaler, men det var måske en mulighed du kan kigge på, så du/i ikke kaster jer hovedkulst ud i avl uden at vide hvad i går ind til
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 346
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.835
Og en seriøs opdrætter kan indse fejlene på sin hund, og vælge dem fra i avlen og ikke bare lukke øjnene og så avle alligevel. Har den underbid er det ud, er den for stor/lille er det ud. Er den ikke racetypisk er det ud. Har den genetisk pelstab er det ud. har den dårligt temperament er det ud... Hvis man ikke er villig til det kan man lige så godt stoppe med det samme....
Og i chihuahua verdenen er det MEGET svært at blive seriøs og anerkendt opdrætter.. Der må ikke ske den mindste fejl eller hvis man avler uden at have gennemtjekket sine avlsdyr samt udstillet dem bliver man hurtigt stemplet og set ned på....
mar 2008
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.835
Maj-Britt.. Bare fordi man ikke er i DKK kan man godt være en seriøs opdrætter og ville racen det bedste, tjekke forældredyrene for alt, og avle efter de etisk korrekte regler..
mar 2008
dec 2010
Følger: 24 Følgere: 21 Emner: 168 Svar: 1.189
har først haft tid til at svare nu, og jeg er da ked af hvis nogen herinde har haft den opfattelse af mig, at jeg er typen som åbenbart ikke svare når jeg skriver noget. det har da slet ikke været min hensigt!
først skal det lige siges, at jeg har lavet denne tråd netop for at hører hvad det er jeg 100% skal sætte mig ind i mht avl, før jeg kaster mig ud i det. ikke for at sige jeg laver et kuld imorgen, så bare rolig
Jeg sidder og læser på ALT hvad jeg kan støve op omkring, avl, sygdomme, gener osv inde for hunde. så jeg er ikke helt blank og tænker at jeg bare gør det her fordi det er jo nok skide sjovt
ja min hund er blå, og hun skal da selvfølgelig tjekkes for genetisk hårtab, andet ville da være fuldstændig dumt, jeg har på nuværende tidspunkt haft kontakt med en herinde som også har en hund som lider af genetisk hårtab, og spurgt ind til hvornår jeg kan få hende undersøgt osv, og jeg har læst omkring dette ned til mindste detalje!
Ja jeg har skrevet lone en privat besked, omkring hendes han. men hvis min pige ikke går gennem alle de undersøgelser og tests som hun skal for at være avlgodkendt skal jeg da på ingen måde bruge ham, og hvis det på den anden side viser sig at han måske ikke lever op til kravene, "undskyld sproget" så skal jeg da heller ikke bruge ham. jeg har jo ikke tænkt mig at bruge den første og den bedste, men selvfølgelig undersøge det ned til det mindste!
dec 2010
dec 2010
dec 2010
jeg er nået til første stadie, nemlig t få viden. og det får man kun på 2 måder, spørg og læs. jeg kan kun sige. I'M ON MY WAY!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
ALtså ting som at opdrætter er i den (for mig) rigtige klub
Kun avler på mentalt og fysisk sunde hunde
Gerne lægger nogen prøver på sine hunde hvis der er tale om en race der bruges til et eller andet -jagt, hyrdning e.l.
har gennemgået de relevante uddannelser (hundeholderuddannelse osv)
ikke har et hav af hunde og racer
Men derudover så ville jeg osse være tilbageholdende med at købe hos en meget ung opdrætter.
En af de ting jeg osse ønsker af en opdrætter, er at det er en der kan råde og vejlede hvis jeg render i problemer, en som har et stort kendkab til racen/linier osv så de virkelig ved hvad det er de avler på, både godt og skidt -og det er der langt imellem hos de helt unge opdrættere. Men det findes self, så det er ikke sådan at jeg på forhånd helt vil afvise at købe alene på baggrund af alder.
Jeg synes det er en STOR fordel at opdrætter har nogen år på bagen både som hundeejer og som udstiller/hundefører (alt efter hundens/racens brug).
Erfaring kan man ikke læse sig til, og selvom man ikke nødvendigvis er en god opdrætter, blot fordi man har erfaring som hundeejer, så har jeg svært ved at se hvordan man kan være en god opdrætter UDEN at have erfaring med sig osse.
Seriøs opdræt