{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.584 visninger | Oprettet:

Seriøs opdræt {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg ønsker at lave seriøst/godt opdræt. men selvfølgelig skal man starte et sted, og læse sig frem til viden samt have noget erfaring før man springer ud i det smiley
Jeg sidder dagligt og læser omkring pasning af voksne som såvel hvalpe. man kan jo altid lærer mere. smiley

Hvad ser i som en god opdrætter. og hvilke fakta skal være iorden før man starter dette. smiley

1000 tak på forhånd smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seriøs opdræt
  • #1   17. apr 2011 Jeg synes det alt overskyggende vigtige er passion for racen!

• #2   17. apr 2011 At vedkommende har
    sat sig ind i racen
    sat sig ind i avl
    avler med god tavle
    har gode forhold for hundene
    ikke driver rovavl
    at avlsdyrene et tjekket for arvelige sygdomme
    Ikke har flere dyr end de kan passe dem, og aktivere dem.

• #4   17. apr 2011 er ked af at sige det.. er enig med maj-britt men må desværre der d over tilføje - har en solid økonomi og er villig til at smide alt hvad der hedder opsparing - overskud osv osv i det.

jeg ved godt der sidder opdrættere der ude som ikke mener penge betyder så meget i forhold til det at opdrætte men de fleste jeg kender som opdrætter tjener ikke en rød reje på deres hunde - der i mod lever mange af dem på det man kunne kalge fattigdoms grænsen - og alt drejer sig om at skaffe penge til hele tiden at forbedre sine resultater - skaffe gode avlsdyr. er man ikke risikovillig skal man holde sig langt væk. ellers ender man med at tage rigtig dumme besltninger - springer over hvor gæret er lavest - sætte dyr i verden med penge for øje....

det bliver hurtigt en glidebane

• #6   17. apr 2011 Den lovpligtige hundeholderuddannelse under DKK er det første I skal gennemgå, så kan I tage stilling til om i hele taget I vil være opdrættere og til hvilken race. Uddannelsen er vigtigere end racevalg.

• #10   17. apr 2011 God stambog er for mig en stambog fra en seriøs klub hvor der bliver lavet bl.a. kurser mm, jeg som hvalpekøber kan deltage i, og få hjælp til foreks ringtræning.

• #13   17. apr 2011 Først skal man have en hund der egner sig til avl, både mht. sundhed, mentalitet og ekteriøre. Og hunde der egner sig til avl er der langt imellem.

Der ud over er DKKś opdrætter uddannelse en rigtig god ide og så skal man vide en hel masse om genetik, samt de forskellige linjer inden for racen.
    Desuden så ville jeg aldrig købe hund et sted hvor der var mange hunde og hvalpe.

• #14   17. apr 2011 Hvor er dett nedladende Mamalouie. Det er vigtigt at man ved hvad man går ind til, for det er ikke en dans på roser. Man skal være forberedt på mange ting, og især som tæveejer skal man være forberedt på hvad der kan ske før, under og efter fødslen.

Derfor er det ikke bare noget man springer ud i. En uheldig fødsel kan ødelægge alt for en. Derudover kan man ikke forudse noget som helst, og skal være villig til at gøre hvad der skal til, når det handler om små hvalpes og forældrenes liv. Så hellere vide meget og så gør op med sig selv om man for det første selv har det der skal til og har den/de hunde der skal til. Det er jo ikke for hundenes skyld man er opdrætter. Det er hvis man har vished for at man kan bidrage noget til den race man nu ønsker at være opdrætter af.

Heller ikke tanken blot et enkelt kuld kan retfærdiggøre at man ikke er forberedt godt inden man springer ud i det. Der er kun hundene der betaler for ens uvidenhed, og de kan ikke klage.

• #15   17. apr 2011 Hvor er det lige folk er nedladende?

• #16   17. apr 2011 Det er da blot en konstatering at det er man da nødt til.

• #17   17. apr 2011 Den sætning synes jeg da heller ikke er nedladende, det jo noget alle skal.

• #19   17. apr 2011 Jeg er også enig med Maj-Britt.
    Man er nødt til at have udstillet et par år før man overhoved kan se på en hund om den har de fysiske træk der lever op til både standarten men også ens egene krav. Det handler ikke bare om at få et par gode bedømmelser på et par udstillinger. Det er utrolig svært at se på sin egen hund og finde mindre ønskede træk og så prøve at fjerne dem gennem avl.
    Der er ting man ikke kan læse sig til direkte fra race stabdarten...
    Hvis i gerne vil ind for avl, og lære noget mere, så foreslår jeg at du/i kigger på muligheden for at få en udstationerings hund. Så kan du/i måske lave en aftale med en garvet rotte i faget om at i har hunden mens h*n står for at udvælge avls materiale, samt har kravet på hvalpene. Man laver en skriftlig aftale med opdrætter, og det er normalt ikke derfor man laver den slags aftaler, men det var måske en mulighed du kan kigge på, så du/i ikke kaster jer hovedkulst ud i avl uden at vide hvad i går ind til smiley

• #21   18. apr 2011 Så vidt jeg lige har hørt er det et krav at gennemført DKK opdrætter uddannelse, hvis man vil kører Kennel, der er kommet noget nyt i følge DKK, men kan ski ikke lige huske hvad det hed.:-)) Undersøger lige nærmere..:-)))

• #22   18. apr 2011 Og når hunden er blå er det ENDNU sværere.. Du skal virkelig ind og tjekke generne, og gerne lave en genetisk pelstabs test for at finde ud af om din hund er bærer af dette gen. Er den det = ingen avl

Og en seriøs opdrætter kan indse fejlene på sin hund, og vælge dem fra i avlen og ikke bare lukke øjnene og så avle alligevel. Har den underbid er det ud, er den for stor/lille er det ud. Er den ikke racetypisk er det ud. Har den genetisk pelstab er det ud. har den dårligt temperament er det ud... Hvis man ikke er villig til det kan man lige så godt stoppe med det samme....

Og i chihuahua verdenen er det MEGET svært at blive seriøs og anerkendt opdrætter.. Der må ikke ske den mindste fejl eller hvis man avler uden at have gennemtjekket sine avlsdyr samt udstillet dem bliver man hurtigt stemplet og set ned på....

• #24   18. apr 2011 Kimmie..:-)) Det er vel løgn at hun avler på hunde under 1 år.!!???

• #26   18. apr 2011 Hedam... Joo for min skyld må du da gerne skrive hvem du finder useriøse...

Maj-Britt.. Bare fordi man ikke er i DKK kan man godt være en seriøs opdrætter og ville racen det bedste, tjekke forældredyrene for alt, og avle efter de etisk korrekte regler..

• #28   18. apr 2011 Hedam: Om du er han eller hun er jeg ligeglad med, hvis du avler på dine dyr under 1 år, ja så er den bestemt ikke en seriøs avler.!!!

• #33   18. apr 2011 Hej alle sammen, jeg fik ikke lige svaret i går, fordi klokken lige blev lidt mange. og havde slet ikke regnet med at der var så mange der ville svare så hurtigt. det er dejligt at se smiley
    har først haft tid til at svare nu, og jeg er da ked af hvis nogen herinde har haft den opfattelse af mig, at jeg er typen som åbenbart ikke svare når jeg skriver noget. det har da slet ikke været min hensigt!

først skal det lige siges, at jeg har lavet denne tråd netop for at hører hvad det er jeg 100% skal sætte mig ind i mht avl, før jeg kaster mig ud i det. ikke for at sige jeg laver et kuld imorgen, så bare rolig smiley

Jeg sidder og læser på ALT hvad jeg kan støve op omkring, avl, sygdomme, gener osv inde for hunde. så jeg er ikke helt blank og tænker at jeg bare gør det her fordi det er jo nok skide sjovt smiley

ja min hund er blå, og hun skal da selvfølgelig tjekkes for genetisk hårtab, andet ville da være fuldstændig dumt, jeg har på nuværende tidspunkt haft kontakt med en herinde som også har en hund som lider af genetisk hårtab, og spurgt ind til hvornår jeg kan få hende undersøgt osv, og jeg har læst omkring dette ned til mindste detalje!

Ja jeg har skrevet lone en privat besked, omkring hendes han. men hvis min pige ikke går gennem alle de undersøgelser og tests som hun skal for at være avlgodkendt skal jeg da på ingen måde bruge ham, og hvis det på den anden side viser sig at han måske ikke lever op til kravene, "undskyld sproget" så skal jeg da heller ikke bruge ham. jeg har jo ikke tænkt mig at bruge den første og den bedste, men selvfølgelig undersøge det ned til det mindste!

• #34   18. apr 2011 Min pige, har stamtavle, og hun har en lang linje, hvor mange af hundene er udstillingshunde! så kan ikke se problemet der.

• #35   18. apr 2011 men som sagt skal jeg jo starte et sted, og jeg har tænkt mig at finde en god og erfaren avler som jeg vil følge på side linjen, mht alt inde for hunde, avl, genetik, personligheder, temperament, fødsel osv! så jeg kan få al den viden og erfaring som gør at jeg selv kan starte endag, men selvfølgelig først når jeg har det hele på plads. denne tråd er jo ikke startet som et "Hey alle, nu laver Selina Petersen sku lige et kuld imorgen" nej men netop mht at finde svar på hvad det er jeg skal sætte mig ind i inden jeg kaster mig ud i noget.

• #39   18. apr 2011 Lone: ja det vil jeg helt sikker også, jeg kendte intet til dette genetiske hårtab da jeg skrev til dig, det er noget viden jeg selv har fundet senere hen, og DET alene viser at jeg hvertfald ikke bare sidder på min flade og venter på at min hund spytter nogle unger ud så jeg kan tjene nogle penge, MEN at jeg sætter mig ind i tingene før jeg over hoved går videre.

jeg er nået til første stadie, nemlig t få viden. og det får man kun på 2 måder, spørg og læs. jeg kan kun sige. I'M ON MY WAY! smiley

• #40   18. apr 2011 Meget af det jeg vile kigge efter er jo allerede skrevet.

ALtså ting som at opdrætter er i den (for mig) rigtige klub
    Kun avler på mentalt og fysisk sunde hunde
    Gerne lægger nogen prøver på sine hunde hvis der er tale om en race der bruges til et eller andet -jagt, hyrdning e.l.
    har gennemgået de relevante uddannelser (hundeholderuddannelse osv)
    ikke har et hav af hunde og racer

Men derudover så ville jeg osse være tilbageholdende med at købe hos en meget ung opdrætter.
    En af de ting jeg osse ønsker af en opdrætter, er at det er en der kan råde og vejlede hvis jeg render i problemer, en som har et stort kendkab til racen/linier osv så de virkelig ved hvad det er de avler på, både godt og skidt -og det er der langt imellem hos de helt unge opdrættere. Men det findes self, så det er ikke sådan at jeg på forhånd helt vil afvise at købe alene på baggrund af alder.

Jeg synes det er en STOR fordel at opdrætter har nogen år på bagen både som hundeejer og som udstiller/hundefører (alt efter hundens/racens brug).
    Erfaring kan man ikke læse sig til, og selvom man ikke nødvendigvis er en god opdrætter, blot fordi man har erfaring som hundeejer, så har jeg svært ved at se hvordan man kan være en god opdrætter UDEN at have erfaring med sig osse.

Kommentér på:
Seriøs opdræt

Annonce