Hvor testing af DM er vigtig (i nogle racer) Hvor testing af DM er vigtig (i nogle racer)
I min race har vi på nuværende tidspunkt en debat om hvorvidt testing af DM (Degenerative Myelopathie) skal være oblikatorisk før avl på en hund (sammen med andre ting).
Debatten er kommet efter der sidste år blev testet "carrier" af genet (vil ikke udvikle sygdommen da der skal 2 gener til).
Indtil nu (efter den første med genet blev fundet) har samtlige hunde der har lavet kuld (samt flere der ikke har og aldrig vil komme til det - heldigvis har de fleste været fri, nogle få carriers og endnu færre at risk) været testede, så ingen nye kuld med hvalpe "at risk" vil blive født.
Debatten om hvorvidt det skal være oblikatorisk er så blusset op efter et videoklip af en CLT (Tjekkoslovakisk ulvehund) der led af sygdommen.
Og her vil jeg gerne advare alle der har sarte sind, dette er IKKE en behagelig video, hunden har ikke haft ondt (for det har en hund med DM ikke) men det er stadig forfærdeligt at se på, men den viser hvorfor det er SÅ vigtigt at teste for DM i de racer der indeholder det (og dem skulle der være en del af).
Sygdomme som denne (og flere andre) viser hvorfor det er SÅ vigtigt at teste vores avlshunde for racerelaterede sygdomme.
Her er videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=2wvMxYrA6-4
og her er lidt information om hvad DM er for en størrelse
(beklager det er på engelsk)
http://en.wikipedia.org/wiki/Canine_degenerative_myelopathy
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 371
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Sølve vil blive tested inden (evt.) avl. Hun er mulig bærer af genet (fordi hendes mor er bærer, faderen er fri) så når/hvis hun vil blive brugt i avl, så vil hun blive testet og udelukkende blive parret med en hund som vil sikre der ikke kommer hvalpe "at risk".
For det er fanme en forfærdelig sygdom!
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 371
Der bliver beskrevet at alle racer kan testes, men kun nogle anbefales at gøre det.. Jeg kan dog ikke finde en liste over de racer der er i risiko zonen?
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.534
mar 2009
Men personligt så vil jeg nok fremover overveje om samtlige racer jeg skal have (hvis andre) skal tjekkes, det er en DNA test (mener jeg) der kan tages både som en svaber prøve eller en Blodprøve.
mar 2009
mar 2009
http://www.upei.ca/~cidd/Diseases/nervous%20system%20disorders/degenerative%20myelopathy.htm
mar 2009
A: So far, the following breeds have been found to develop the same type of DM as that seen in the German Shepherd Dog: Belgian Sheepdog, Old English Sheepdog, Weimaraner, Rhodesian Ridgeback, Chesapeake Bay Retrievers, Labs and possibly the Great Pyreenes. Confirmation of diagnosis in other breeds is very important.
It is seen with relative frequency in German Shepherd Dogs; therefore, it appears there is a genetic predisposition in this breed. While many breeds suffer from a myelopathy that is progressive, the particular degenerative myelopathy of the German Shepherd Dog is unique, as it is believed to be an autoimmune disease.
http://vetmedicine.about.com/cs/dogdiseasesd/a/degenmylopathy.htm
(beklager lige der er lidt "spamming" her)
mar 2009
Hvor udbredt det er blandt de individuelle racer skal og vil jeg ikke udtale mig om, men i betragtningen af hvor nem en test det er så vil jeg selv lave den.
Det skal siges at netop denne sygdom i Min race blev opdaget fordi der var en med en hund fra en tysk opdrætter der testede sin hund fordi hun alligevel skulle teste hendes anden race - så det var bare for at få det gjort nu hun var igang.
Tænk sig at man ikke opdager det før det er for sent, det er sku trist at forestille sig sin hund ende ud sådan der
jun 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 10
Vi hittade inte en enda bärare. Därför nöjer vi oss med just nu att säga att vi TROR inte har vi har det i rasen. Skulle någon bärare hittas i framtiden så får vi omvärdera och börja testa samtliga avelshundar.
Eftersom vi testade i grupp och väldigt många, så vi fick vi ett bra pris, dessutom gick internationella klubben in och sponsrade en del.
Totalt betalade vi ca 35 US dollar per test.
mar 2009
Vi har det jo så i vores race, jeg tror muligvis det vil blive et krav før hvalpe kan registeres, men der er pt. en afstemning igang som så vil blive taget med i overvejelserne
mar 2009
Testen er blevet obligatorisk i min race.
Mindst én af hundene, der var 'at risk' har inden for det sidste halvandet års tid (måske endda før) udviklet sygdommen og den gjorde livet progressivt værre og værre, på samme måde som hunden i videoen. Hun gennemgik vandterapi og ejeren gjorde det bedste for at hun kunne få et godt liv så længe som muligt.
I sidste ende er hun for nyligt blevet aflivet, i en alder af 9.
mar 2009
Jeg kan ikke forstille mig at europæiske boxere ikke har genet når det er påvist gennem Embark, det er ikke til at sige hvor mange eller hvor de påviste hunde er fra, men det er meget muligt, at som i min race, så er der meget få der rent faktisk ender med at være ‘at risk’.
For at hundene ender med at få sygdommen, så skal begge forældre jo have den, så selv hvis 10% af hundene bærer genet, så skal de jo parres op med en anden hund der har genet, og selv der, så vil hver afkom “kun” have 25% risiko for at få sygdommen.
Jeg ville nok teste hvis jeg havde boxer, men jeg har også en tendens til hellere at ville teste for meget end for lidt ??
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 523 Svar: 12.603
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 353 Svar: 8.095
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 353 Svar: 8.095
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
Sygdommen er en slags sclerose for hunde. Det er samme måde immunforsvaret angriber nervesystemet på.
man ser typisk at når det udvikles og hunden er oppe i alderen og så ved dyrlægerne ikke hvad det faktisk er og diagnosen bliver ofte gigtforandringer, alderdom, lille blodprop i hjernen og hvad folk ellers får at vide.
Der testes for det - i hvert fald i visse linier. Og bærre bruges kun med fri i avl nu. Selv en genetisk syg hund behøver dog ikke udvikle sygdommen.
Vores Audi er fra en bærre * bærre parring fra før man blev obs på det. og jeg mener 1 helsøskende er aflivet pga af det som forholdsvis gammel. Jeg husker ikke lige om den var 7-8 år.
En anden halv søster er aflivet som 9 år pga gigt og alderdom - men når Man høre om hundens symptomer så er jeg sikker på den også havde DM.
Audi har ingen symptomer men hun er også i fast prednisolon behandling for allergien - så spørgsmålet er om man ville se evt. Udfald hvis de kom. Vi er i hvert fald afklaret - sker det er det pænt farvel.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.368
Men jeg er enig med Kennel Hearthitter - hvis vi råber ulven kommer og alt og alle skal testes, så risikerer vi at smide ellers friske hunde væk i avlen.. Omtanke og logisk sans så kommer man langt....
mar 2009
Det ér et krav, at der mindst skal være én ‘fri’ hund i hver parring, men det betyder også at selv en ‘at risk’ hund kan bruges, for intet afkom vil blive at risk, når en er ‘fri’.
At man undlader at teste for ting der ligger i ens race, uanset om det er udbredt eller ej, det gør ikke at hundene ikke har disse gener, kun om man ved det eller ej.
Hvis man så vælger at bruge informationen man får ved test som udelukkelse af avl, mod ikke at teste og så avle blindt, ja så er det klart at man mindsker genpuljen.
Men der er en forskel på at bruge informationen til at udelukke frem for at avle fornuftigt, som man har valgt i min race.
Et andet eksempel jeg kan komme med er min schæfer. Hun er testet med en af de brede tests der tjekker for mange forskellige gener, også ting som ikke ligger i racen, og ja, de tests er da mere eller mindre ubrugeligt, men jeg har ikke testet med den test fordi dé tests er der, men fordi det er 100 gange mere kost effektivt at teste med en bred test end at teste for de individuelle sygdomme som findes i racen - jeg har f.eks. betalt for 2 tests (DM og Dwarfism) gennem et firma mod at få 8-10 relevante tests i den brede test for den dobbelte pris, og det er uden, at tage de ekstra ‘bonus’ fordele ved det firma der gør den brede test, som f.eks. at de tilbyder en database hvor man kan se hunde i racen listet (såfremt ejer ønsker det), og der se hvilke hunde der genetisk er de mest optimale avlspartnere (det minder lidt om Index tal, hvor 100 er gennemsnit og jo højere nummer jo bedre imellem de to hunde), plus en oversigt over diversiteten af min hund i forhold til racen (de testede hunde), og lignende racer, en 3D oversigt over genetiske populationer (f.eks. I forhold til lande), og så de ting der mere bare at sjove at vide, som farve genotypen på min hund.
Kan jeg bruge al den information til noget? Nej.
Men hvad det HAR gjort, er at jeg har fundet at lige min hund, bærer for et gen der sjældent findes i racen (det findes udelukkende i schæfer og schæfer efterkommer racer), og det var et gen jeg aldrig ville have testet for, for risikoen for at bære det, er kun nogle få procent.
Og hvad jeg så kan bruge det til er, at hvis jeg parrede hende op, så ville jeg sørge for at hanhunden ikke er bærer, så jeg derved kunne sikre at der ingen ‘at risk’ afkom fødes (da det er en autoimun sygdom, vil det betyde at en ‘affected’ ikke vil kunne kæmpe imod sygdomme og infektioner og vil dø ung), afkommet ville jeg ligeledes teste for at vide hvilke var bærer.
For mig er det vigtig information, for på den måde at sikre producerede hvalpe mod at få sygdomme.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.902
En hund kan også være fri fordi man ved at forældrehundene eller bedsteforældre er fri. Så vil test i den nye generation jo være overflødig.
Er man i tvivl så tEster man. Er man ikke så bruger man sit krudt på noget andet.
Det med de brede test der viser alt muligt - de er sjældent validerede til brug i ret mange racer. Dvs. Man kan ricikere at en test viser et resultat man faktisk ikke kan stole på fordi de samme sygdomme ikke nedarves ens fra race til race.
I min anden race står vi pt med den problematik. En øjensygdom er poppet opbud af det blå og man har lavet en screening for det i Italien. Der bruges en test der ikke er valieret på racen. En stor andel er testet bærre. Kan vi så regne med det? Formentlig ja fordi testen her er valieret på lignende racer med samme ophav. Men man skal virkelig bruge dna test med fornuft og viden.
Hvor testing af DM er vigtig (i nogle racer)