{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Skal - skal ikke? {{forumTopicSubject}}

Hvorfor i alverden passer det bare aldrig?! Har en fantastisk tæve der er i løbetid og har nok haft ægløsning idag og en fantastisk erfaren hanhund, som bare er klar, men tidspunktet passer bare ikke og alligevel... Kort og godt så er tæven 18,5 måned gammel så hun er fuldt udvokset. Hun er prima avl og har slået rekorden i brugsprøven og vinder i eksteriør. Hannen er ligeledes højt præmieret og de passer perfekt sammen - de har også vundet som par. Der er bare lige mange negative som positive sider ved en parring i denne omgang.

Negativt: Det er kun hendes 2. løbetid. Flere bemærker også at hun er ung af sind. Jeg har ikke pengene hvis det går galt, men har allerede reservationer. Hvalpene vil være salgsklare til nytår.

Positive: Hun kan alligevel ikke bruges på jagt denne sæson, da hun skal opnå champ næste år - jeg ville derfor frit kunne komme til alle prøver og vinde alle pokaler endnu engang i 2012. Jeg har pt. intet job så tiden ser ud til at være der til hendes første kuld.

Åhhhh!! Hvorfor er det så svært at afgøre?!?! Har nok alligevel besluttet mig for at vente og hvis hun også skal høste pokaler næste år, så kommer der nok først hvalpe i 2013. Jeg har virkelig brug for flere negative sider så kom med dem


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal - skal ikke?
  • #1   30. aug 2011 Jeg synes hun er meget ung, og når hun også er ung af sind, så ser jeg ingen grundt til at trække et kuld på hende endnu.

  • #2   30. aug 2011 Synes din negative side er alt rigelig grund til at vente. Der er ikke behov for flere.
    Lad hende blive voksen før hun skal have hvalpe.


  • #3   30. aug 2011 Okay men der er jo også negative ting ved at vente.
    1: Der har været 8 måneder imellem hendes første og anden løbetid, hvilket vil sige at hun ved sin tredje løbetid er godt 24 måneder, men ved en parring dér går hun glip af alle prøverne som ligger tæt i marts helt til august. Hun er spået et stor fremtid i disse prøver og jeg kan gå glip af mange gode jægere som kunder.
    2: Venter jeg endnu en omgang er hun så 32 måneder og det er for racen tæt på udgangen for en sund/sikker parring. Ved 40 måneder skal jeg virkelig have en god opsparing på plads.
    3: Hendes mor var også ung af sind helt indtil hun fik sit første kuld i alderen af 2 år.


  • #4   30. aug 2011 Jamen så må du jo vurdere, om du vil prioritere sundhed eller præmieringer højest.
    Jeg synes det er meget tidligt at trække kuld på en hund der kun er 1½ år og desuden er umoden af sind.


  • #5   30. aug 2011 Så vent til hendes 4. løbetid, så kan du nå alle prøverne og hun kan nå at blive voksen, moden og klar til at få og passe hvalpene.
    Man skal ikke altid have så travlt og hun tager bestemt ikke skade af at vente.


  • #6   30. aug 2011 Idet at der ikke kommer flere negative sider, må jo betyde at jeg har tænkt det igennem. Og jeg venter, hvem siger ikke at hun springer i løbetiderne og den næste måske bare passer helt perfekt. Men det er sgu svært når man gerne vil have mel i munden og blæse samtidig smiley

    Til kennelmor: Det er ganske normalt indenfor racen at man benytter tæverne i alderen 18 måneder. Det er jo en lille hund, så de er jo hurtig udvokset. Jeg har selv sat en grænse på 18 for tæver der parres med mine hanner.


  • #7   30. aug 2011 Jamen du kører da lige på grænsen alligevel med 18.5 måned og når hun samtidig er umoden af sind, så er det jo for tidligt, så er hun jo ikke klar.


  • #8   30. aug 2011 Min tæve gik der i de første 3 løbetider 8 måneder imellem, nu går der kun ca 6 måneder, det gjorde de sidste 2...

  • #9   31. aug 2011 Som jeg læser de positive sider er de udelukkende for dig og de negative er for hende. Jeg ville ikke gå på kompromis med de negative ting for tæven når det udelukkende er for egen skyld at hun skal have hvalpene nu

  • #10   31. aug 2011 jeg ville vente smiley hovrfor ? jo hun er ung og et år mere med jagt prøver og udstilling vil modne hende med mange fordele ! på prøver og træning vil hun opbygge gode muskler og stærkt imunforsvar pga god kondition. udstillinger vil give hende en stærkere psyke og tolerrance overfor andre hunde og fremmede mennesker.
    Næste fordel ved at vente er= at hvis dine reservationer holder efter du har fortalt du venter, så er du sikker på dem:) Anden fordel er at du kommer til at lære din tæve at kende med voksen psyke og derfor kan bedre tilpasse barselsforløbet til hende. Og den sidste tja det kunne jo være at du enten fik set resultater efter den udvalgte han og dermed kan vurdere om han nu er den helt rigtige til din tæve eller om der kommer en endnu skønnere gentleman på banen i løbet af det næste år.


  • #11   3. sep 2011 Min tæves 3 første løbetider var der også 8-9 måneder imellem og nu kommer hun i løb halvårligt.

    Der er mange der lader deres tæve parre første gang når de er 1 1/2 år og det går fint. Men jeg synes du skal følge din mavefornemmelse med det.


  • #12   3. sep 2011 Tusind tak for alle jeres svar og det var dejligt at blive bekræftet i nogle af mine tanker. Jeg besluttede at vente og lade hende modne lidt mere. Nu skal jeg bare overtale alfahannen, hehe!! Heldigvis er hun allerede begyndt at afvise ham, så en indsats idag ville også være for sent.

Kommentér på:
Skal - skal ikke?

Annonce