{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.182 visninger | Oprettet:

Skal / skal ikke opererer {{forumTopicSubject}}

Vi står i et dilemma herhjemme, jeg gerne vil ha lidt inputs til.

Svend på 1 1/2 år er nu for tredje gang indenfor et halv år ca halt på hans ene bagben.

Vi har fået ham udredt hos Claus på Skovshovede dyreklinik sidste gang han var halt.

Det er hans korsbånd, der er flosset.
Sidste gang mente han ikke det var så slemt at, der pt var grund til at opererer, men det er ikke mere end et par måneder siden (juli).

Vi kan formentlig helt undgå det ved at holde ham i ro. Men vi synes ikke det er et værdigt hundeliv at leve et liv kun i snor og med de begrænsninger, der følger med.

Prognoserne for en operation er gode, men der er jo altid risiko ved indgreb.

Skal vi forsøge endnu engang at holde ham i ro en periode og se om restriktiv motion og fornuftig genoptræning kan få ham i bedring eller lade ham opererer og se om det kan gøre en forskel.

Med til historien høre at vi nok ikke har været gode nok til at holde ham i ro længe nok, men det er f**** svært med sådan en lille pelsraket smiley

What to do??

Håber I har nogen gode inputs, erfaringer og overvejelser


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal / skal ikke opererer
  • #1   29. sep 2019 Vi går ud fra at med en operation vil han kunne leve et fuldere liv efter sin rekreationsperiode?

    Frem for at han skal begrænses og holdes i ro for at undgå operation på sigt...

    Jeg havde opereret for hans bedste og for at give mig selv ro i sjælen... det er hverken sjovt at bekymre sig og være over sin hund hele tiden.


  • #2   29. sep 2019 Bruger selv altid Sloth ved problemer, og tænker jeg ville følge hans råd.

    En af de vigtigste råd fra ham er altid, at man skal være meget seriøs mht ro og genoptræning! Hvis I ikke tager det 110 % seriøst, så vil OP være spild af penge.

    Junior fik en skade i 2016, som Sloth kaldte en retrieverskade, og han sagde at de oftest brød op igen og igen. 3 år siden og vi har passet på, men lever et aktivt liv, og skadet er 7-9-13 ikke brudt op. Så I min verden er det muligt, hvis man tænker sig om.

    Mit valg ville være OP, hvis Sloth er enig i dette, og så ville jeg lade hunden være aktiv, men droppe dumme ting som vild leg, høje hop osv osv.


  • #3   29. sep 2019 Jeg havde nok opereret. Kender flere staffer der har været turen igennem, og på begge ben, og det har været gået super godt.


  • #4   29. sep 2019 Jeg hælder også mest til operation nu.

    Når han allerede er halt igen. Det synes jeg er for kort tid selvom det i Juli ikke, hvor "dårligt" nok til operation på det tidspunkt var aktuelt.

    Men med så kort interval og med de prognoser, der er for operationen så tror jeg også er der vi ender.

    Var noget andet, hvis det var et år eller som du Louise med junior 3 år siden han sidst havde problemer. Men 3 mdr er ikke ok.

    Han har jo også ondt. smiley

    Bare aldrig fedt at så noget er nødvendigt slet ikke på så ung en hund. Men vi må passe på ham også må han holde så længe han kan ha er værdigt hundeliv.


  • #5   29. sep 2019 Kender nogen med en Staff som fik opereret begge ben. Han har slet ingen problemer i dag. De fulgte selvfølgelig alle øvelser gennem genoptræning og så blev det så godt.


  • #6   29. sep 2019 Nej det er ikke nemt. Junior var 6 år i 2016, og sindssyg vild .. men jeg var helt kontakt, og han lærte ordene stille og rolig.

    Vi har alle forskellige holdninger og nogle herinde er meget 100 % eller intet. Der tænker jeg bare anderledes. Junior går lange ture, er med på fede vandreture i bjergene, men nej ham får ikke lov til at lege fuldstændig sindssygt, og jeg kaster ikke bold til ham overhovedet. Finder han en pind ja så løber han lidt rundt med den og er glad. Hunde lever her og nu, og jeg tror ikke de tænker som vi gør, og synes en dag er lort fordi de ikke har tonset efter en bold.

    Der er så mange muligheder for at træne sin hund, og meget kan gøres så de bliver trætte i hovedet uden at smadre kroppen.

    Så længe I "kun" skal bruge ham som alm aktiv familiehund, så skal det nok gå.

    Tag til Sloth... han er ærlig og vil vejlede jer.


  • #7   30. sep 2019 Jeg ville operere. Men det kan ikke understreges nok at periode med ro skal overholdes fuldstændigt, også selvom det er svært - og genootræningsplanen skal følges. Gør man ikke det, udsætter man hunden for unødvendigt ubehag.

  • #8   30. sep 2019 Lotus blev korsbåndsopereret på begge ben. Første gang da hun var knap 9 år, anden gang da hun var knap 12 år. Og ja, mange folk var DYBT uenige med mig i det etiske i at lade hende operere og specielt i den alder, men hun skulle have chancen. Og hun tog den smiley Hun klarede det fantastisk og efter genoptræningen, havde hun et frit liv, hvor hun gjorde hvad hun havde lyst til smiley

    Jeg har lagt videoer ind på min profil, som du kan prøve at se.


  • #9   30. sep 2019 Min blev opereret og jeg har efterfølgende lovet mig selv, at jeg aldrig vil lade mine hunde gennemgå en operation i den stil igen.

    Kæresten er ikke enig og siger, at hunden jo fik 5 år, istedet for kun 1½, men .. ja, alt det genoptræning, ro-periode, ting den ikke kan gøre .. det synes jeg personligt ikke, jeg vil gøre én gang mere.

    Jeg har dog fuld forståelse og ditto respekt for folk, der vælger OP - jeg vil som sagt bare ikke vælge den løsning en gang til.


Kommentér på:
Skal / skal ikke opererer

Annonce