{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.511 visninger | Oprettet:

Blandet avl... {{forumTopicSubject}}

Hvorfor er det at mennesker bare ikke kan få ind i deres logik at markedet bugner af kasserede og uønskede hunde?

I stedet køber man parring til sin lille Molly, fordi "hun elsker at være mor og har sådan lyst".
Og andre igen udbyder annoncer hvor deres hanhund tilbyder parring for over 1000 kroner. En blanding af Australien shepher, Border collie, Islandsk fårehund og Golden retriever??!?!?

Det gør så ondt hver gang, da jeg ved at disse dyr ikke er tjekket for sygdomme - så kommende hvalpeejere kan få sig en ikke særlig hyggelig overraskelse, samt "avler" kan risikere at hænge på 6 hvalpe h*n ikke kan komme af med.
Det er ikke en leg eller et spil som Sims 3 Pets, men levende dyr!

Stop nu de tåbelige hvalpe-fabrikker og stop ISÆR avl på hunde der ikke er tjekket for arvelige sygdomme!!!

*tak fordi I lyttede til min frustration*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandet avl...
  • #1   23. feb 2012 Det er en håbløs kamp mod dumhed ¤ Victoria Friis ¤

    Det vælter ind med hunde på div. internater og andre steder, men der sættes flere og flere til denne verden, pga nogle menneskers egoisme og tåbelighed...

    Krisen må virkelig kradse alle steder... og har man nu lige en hund der så kan tjene lidt til føden, så er det jo alle tiders... men de står så bare lige ofte tilbage med en kæmpe udgift og en stak hvalpe de ikke kan komme af med....

    Men det finder de desværre først u af når de har startet deres hvalpe avls leg...


  • #2   23. feb 2012 Du har så evigt ret.
    Jeg bliver bare så frustreret når disse mennesker bruger tid på at oprette et indlæg her i forummet, men alligevel ikke på nogen måder gider at tage folks råd til sig - og mere vender tråden til at kritisere racehunde og deres elendigheder. (Mens de selv ikke vil tjekke deres kræ hos dyrlægen, for "den er jo sød og rar og spiser sin mad = rask").


  • #3   23. feb 2012 ¤ Victoria Friis ¤

    Vi er på alle måder enige der...
    Problemet er bare at uanset hvilke råd de beder om, så har de jo besluttet sig for at avle...

    Og hvorfor nu bruge penge på at få tjekket deres kræ først?? Det er for det første brug af de penge de jo ikke har.... og for det andet så har den slags mennesker en eller anden totalt forvrænget indstlling om at når man blandeer racer, så får hvalpene KUN det bedste fra hver af forældrene... ikke sygdomme osv... Totalt gak i knaldhatten at tro på det ævl....

    Men sådan er det desværre lykkedes nogen af dem at overbevise andre... tåbeligt og meget vanvittigt... for sådan hænger det jo desværre ikke sammen!!!


  • #4   23. feb 2012 Måske skyldes det at man istedet for at overfuse disse mennesker burde oplyse, ved at overfuse folk opnår man kun en ting..De lytter ikke..

    Så en god tone, oplysning, måske et regnskab osv, det er som regel noget folk kan forholde sig til


  • #5   23. feb 2012 Kennel Flindt...

    Det er forsøgt mange gange...
    Men oftest er beslutningen taget, på baggrund af myter... Som det at en tæve SKAL prøve at være mor, for det har hunden brug for... Og hanhunde tigger om at bliver fædre, for det viser de ved at humpe ben... osv...

    Mange tror det giver BOKSEN at opdrætte... Men sådan hænger det bare ikke sammen...
    Tiltider kan det i den grad give MINUS på kontoen... hvis man ender ud med at stå med eet kejsersnit en søndag eftermiddag...
    Alt det trænger desværre bare ikke igennem. uanset tonen... og på det punkt har jeg personligt givet op...

    Har besluttet at vælge mine kampe med omhu, og det der er som
    oftest en kamp man har tabt på forhånd...



  • #6   23. feb 2012 Jeg synes at RIGTIG mange kommer med oplysninger i en god tone.
    Det er først når "avler" alligevel ikke gider lytte til rådene og gøre som de vil, selvom de ikke er erfarne nok. SÅ bliver folk fortvivlede, både fordi de måske er "deres" race der udsættes for ansvarsløs avl eller generelt fordi ingen ønsker at se flere hvalpe rådne op på markedspladsen i måneder.
    Desuden så er det der virkelig får folk til at blive harme, det er den tildens som Charlotte beskriver så fint. De behøver ingen racerelaterede sygdoms tjek, fordi deres hund ser rask ud og i øvrigt får en blanding KUN det bedste fra hver race og ALDRIG det dårlige gen.
    Så måtte disse "avlere" jo undlade at spørge om hjælp når de ikke vil lytte eller have kompetent hjælp alligevel smiley Og alle med lidt erfaring i HG ved, at det er enormt upopulært at sige "Jeg vil have et hygge-kuld på min ikke tjekkede blandingstæve fordi hun virkelig gerne vil være mor", 4.500,- stk.


  • #7   23. feb 2012 Ja og jeg forstår det godt, at folk ikke lytter, her ligger utallige tråde om at en renracet hund har tavle og da kun en FCI tavle, der jappes stolpe op og stolpe ned om præcis dette, det til trods for at DKK nu ikke mere avlsgodkender og ej heller har udstillingspligt,

    Det betyder man i fremtiden ikke ved hvad man får, for ingen ser hundene.
    At folk avler blandinger ser jeg intet problem i, til trods for jeg selv avler tavle, men det er præcis disse man skal forklare om sundhed på en god måde, hvad et kuld kan koste osv, om de er blandinger eller ej bør folk blande sig helt uden om, jeg kan komme på mange tavlehunde der aldrig burde have haft hvalpe.


  • #8   23. feb 2012 Som jeg skriver, så er det heller ikke som sådan den manglende tavle som jeg bliver frustreret over. Men det er den manglende lyst til at få tjekket sin hund for sygdomme der plager lige netop de racer "avler" vil blande. Når de blander flere racer er der jo dobbelt op på racerelaterede sygdomme, derfor SKAL de bare tjekkes!

  • #9   23. feb 2012 Igen oplyse på den gode måde, det er efterhånden pinligt herinde, det er de samme og de samme der ævler løs om blandinger er ikke gode hunde, kun en DKK hund tæller.
    Det gør bestemt ikke at folk vil lytte, tråde ødelægges med pjank og folk der er nedladende, den sidste tråd jeg var i var svaret til TS: patter, flot, kan godt forstå folk smutter herfra igen og ikke gider brug div råd.


  • #10   23. feb 2012 "til trods for at DKK nu ikke mere avlsgodkender"

    Jeg tror at du har misforstået noget. DKK har stadig alle deres sundhedskrav, samt krav til kryptorchidattest hos ikke-udstillet hanhunde.


  • #11   23. feb 2012 ¤ Søster McFluff ¤
    Hjælpe-Administrator
    Jeg tror ikke jeg har misforstået noget, der er ikke udstillingskrav mere, der er ikke avlsgodkendelse på samme måde og en del af disse restriktioner bliver også fjernet, så nej jeg kan ikke mere sige det er gode tiltag.
    Ud over det handler debatten om de mennesker der nærmest overfalder folk med blandinger, det er fuldkommen uhørt, og det er helt uhørt når nogen opretter en tråd og folk bare svare patter.
    Så forstår jeg godt folk smutter og ikke vil lytte


  • #12   23. feb 2012 Kennel Flindt...

    Jeg erkender blankkt at jeg går ind for tavle opdræt...
    Og for mange racer ville jeg faktisk ønske at det ikke var tilladt at lave blandings alv, for der er bare racer der ikke bør blandes, da det fra start udvikler frustrede hunde - og værre endnu - Hunde der er potientielt farlige, fordi det er rene bomber folk laver... Men når det så er sagt, så er jeg så også nået dertil at det for mig ikke betyder så meget om det er den ene eller den anden tavle. bare folk gider sætte sig ind i hvad de foretager sig...

    Jeg personligt vælger DKK tavlen, men jeg ser skam ikke ned på andres tavler... Og mht de nye regler i DKK så er jeg dybt skuffet over dem, og håber bare at special klubberne så vil stå hårdt fast på deres avlsregler selv!!!

    Jeg har set rigtig mange tråde gennem årene hvor mange virkelig forsøger, netop på en god måde at forklare folk hvad det koster at avle, uanset om det er blandinger eller tavle opdræt, uden at trænge igennem... Ligeledes forsøger folk at forklare at genetik altså ikke er i stand til at vælge det gode fra racerne og springe det dårlige over, som mange desværre tror på det gør...

    Jeg har gennem min tid indenfor mit arbejde, været nødsaget til at hjælpe mange af disse mennesker i mit eget område, fordi de med et ikke har råd til at gennemføre det de har startet... det er sørgeligt at se hvis en tæve ikke får det hun har behov for... hvis hvalpe er syge og elendige af samme årsag osv... Men desværre tror mange mennesker at det er noget de lige kan tjene lidt ekstra lommepenge på, og de tro at andre overdriver disse udgifter, for at være alene om opdrættet, eller for at skræmme folk til ikke at avle, fordi de tror man kun går ind for opdræt med tavle...


  • #13   23. feb 2012 Hov... jeg vil så lige sige...

    At jeg endnu aldrig har set at nogen har skrevet at blandings hunde er dårligere end tavle hunde.... eller at det kun er DKK tavlehunde der tæller... Der tror jeg godt nok at der lægges folk ord i munden, der ikke bliver benyttet!!!!


  • #14   23. feb 2012 Flindt

    Det eneste der er bortfaldet er udstillingskravet - alt andet er på nøjagtigt samme måde som sidste år. Hvad der sker til næste år ved ingen, så lad os nu ikke tage sorgerne på forskud.

    Jeg er udemærket godt klar over hvad debatten handler om, men jeg tillader mig at rette når der misinformeres.


  • #15   23. feb 2012 Det er sandelig lige så sørgerligt når der avles på tavlehunde med en HD C, så igen jeg er komplet ligeglad med om fok avler med tavle, bare sundheden er ok, og det bliver den da aldrig når der kun tales om tavler og klub, så går folk igen.

    Lige pt går debatten på at mange tror HG er det sted hvor man udvælger sin race og derfor skal de hunde der evt er ægte men uden tavle smides i blandinger..Say What, siden hvornår blev den eneste rene hund en hund med tavle
    HG er et galleri, ikke et sted hvor man finder sin race, så kan HG gøre som giv pote, lægge indlæg om hver race med billeder.

    Det er blevet en gang tavlehysteri herinde og der tales nedladende til folk når de spørger ind, de bliver så selv nedladen og det forstår jeg godt.

    Snak da til de kommende avler på en måde der gør de syntes det bliver mere spændende at at sundheds tjekke osv


  • #16   23. feb 2012 Kennel Flindt....

    Debatten her, havde så heller ikke en dyt med tavler at gøre, før du begyndte at skrive om disse...

    Det handler om frustrationen i at de der vælger at lave blandings avl ikke mener det er nødvendigt at tjekke hundene inden for arvelige sygdomme osv... Der er ingen her der taler om tavler, før du starter på det...

    Og jeg er DKK medlem, og har været det alle dage, og forsætter med at være det, men det har intet med at jeg ser ned på andre tavler at gøre, og heller ikke at jeg ser blandings hunde som dårligere hunde.... For det er gang på gang noget der bliver lagtg i munden på os der vælger tavle hunde...


  • #17   23. feb 2012 Åh jo det handler om blandingsavl, og sundhed, så begge ting, og det at få folk til at lytte.
    Det gør man bestemt ikke sådan her.
    Og så vil jeg da rigtig gerne vide hvad en hvalpefabrik er?


  • #18   23. feb 2012 Jeg er også ked af, at hver gang en hundeejer stiller spørgsmål om avl, så bliver de udsat for en hetz.
    Det er helt ok, at DKK hunde for hvalpe, for åbenbart er der ikke for mange af dem?
    Der der også stadig mange racer, der ikke har sundhedskrav, men en
    Papilion skal undersøges for HD, hvis den ingen tavle har!
    Vi lever jo heldigvis i et frit land, og folk kan gøre hvad de vil!
    Kommunikation fremmer forståelsen!


  • #19   23. feb 2012 * Nalah, Min Prinsesse *

    Nu er det så bare sådan.... at for at få mulighed for at parre din tæve med en særlig god hanhund, så er det ofte kun en mulighed ved at rejse ud af landet.... Det er ikke billigt... Og rigtig mange mennesker glemmer de udgifter der ligger FØR der avles på disse hunde...

    For når en opdrætter skal have en hund med frem på toppen, så bliver der ofret rigtig mange penge, på udstillinger, brugshunde prøver, konkurrencer osv... Alle disse omkostninger skal man lige have med i betragtning...

    Derud over kommer så rejsen frem til hanhunden, overnatninger, parringen, osv...
    Oveni kommer så alle sundheds undersøgelserne og hvad der dukker op undervejs... båded før og efter hvalpene kommer til veerden...

    Så tro mig, der er ikke det store overskud på tavle opdræt... heller ikke når hvalpene kommer op i den prisklasse!!!!


  • #20   23. feb 2012 Inge R
    Helt enig:o)


  • #21   23. feb 2012 The one ---Det er rigtigt, at der er mange opdrættere, der bruger ferier på at rejse Europa tyndt for at finde den helt rigtige hanhund.
    Men der er altså også mange, der bruger hanhunden fra nabobyen.


  • #22   23. feb 2012 Lige så vel som DKK opdrættere ikke bryder sig om at blive kaldt for useriøse, så tror jeg også at vi er mange, der er dødtrætte af den generaliserende tone, der pt. hersker herinde vedr. blandingsavl.

  • #23   23. feb 2012 Inge... det er der også ja... men det er så der hvor man ikke går efter specielle linier... Altså medmindre man er så heldig at THE CHAMP lige bor der et stenkast væk....

    Men så heldig er man sjældent...


  • #24   23. feb 2012 Derudover er der også udgiften til indkøb af hvalp, og hvid den , når den bliver voksen, ikke lever op til forventningerne, og dermed ikke indgår i avl, så er det også udgiftsmæssigt tabte penge.

  • #25   23. feb 2012 Åh ikke igen, der tjenes på avl, det er blot sandheden, og det er så skidt at se på hvor meget folk bruger til dit og dat, det havde de gjort alligevel, de havde ikke købt naboens hvalp.

    At man bruger penge til parring, det gør vi alle, men det opvejes fint af de ret høje priser på en tavlehund.

    Vi har denne gang fået kejsersnit, betalt for insemeniring, sundhed osv og nej jeg bliver ikke fattig af den grund.


  • #26   23. feb 2012 Hun D...

    Det er sandt... og alle de ting glemmer folk at tage med i betragtning


  • #27   23. feb 2012 Hvalpefabrikker mener jeg de mennesker der går efter princippet "kan den bløde, kan den føde". At få kuld for enhver pris og flere gange efter hinanden.

  • #28   23. feb 2012 Det er pjat, folk udstiller hvis det er deres ønske, og har man hentet en hvalp hjem der ikke duer ser jeg ret ofte de sælges og ikke med det store underskud.

    Desuden er det ens eget valg at tage til Rusland fordi det skal virke så fint, det til trods for der er mange gode hunde i DK og nabolandene.

    Igen det koster at opdrætte, men hvis det drænede folk for penge, så har man bare ikke råd til at opdrætte, hvalpene skal jo have mad, tjekkes, chippes osv.
    Men den debat har vi haft en mill gange


  • #29   23. feb 2012 Kennel Flindt....

    Jammen jeg siger da heller ikke at der ikke tjenes på det... Men jeg siger at der ikke tjenes så meget som folk ofte går og tror...

    Og jo - alle udgifter tages med, når man er opdrætter... for det er en forretning, og så er den ikke længere...
    Og der er nu engang forskel på om man holder hund fordi det udelukkende er en hobby.. eller om man holder hund som en del at et opdræt!!!


  • #30   23. feb 2012 ¤ Victoria Friis ¤
    Ah så en DKK eller anden klub avler kan også være en hvalpefabrik?? Spørger bare fordi jeg er nysgerrig efter om du kun mener blandinger.


  • #31   23. feb 2012 "The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN :
    jeg kan komme på en del der ikke opdrætter men henter hund i udlandet alligevel og hvis du mener hunden bliver finere af at være Russer så halter det i avlen i DK.
    Det er noget folk selv vælger og det er deres hobby


  • #32   23. feb 2012 Flinft: Ja i mine øjne kan de i princippet være det. En hvalpefabrik er "bare" folk der misbruger deres tæves fertilitet og parrer hende igen og igen og nærmest produkserer hvalpe på samlebånd. Det er synd og hårdt for tæven og hvalpene ender jo tit med ikke at finde et hjem, da der er alt for mange i forvejen :s

  • #33   23. feb 2012 Gad vide hvor de hvalpe så bliver af, de bliver jo ikke ved med at parre hvis de har det foregående kuld gående hjemme, blot en tanke.

    For mig er en hvalpefabrik et sted hvor det vælter inde med hunde fra andre lande, ulovligt importeret og ret ofte syge.

    Jeg ved udemærket godt der findes dårlige kenneler, men det er nu et fåtal der overlever i dette lille land.


  • #34   23. feb 2012 Punkt 1, Så tror jeg at nogle træner penge på opdræt af tavle hunde, og det er helt fint med mig, de gør et stykke arbejde og tager betalt, hvorfor skamme sig over det ?
    Punkt 2 Så mener jeg at de der efterlyser råd om parring af deres blanding ikke altid lytter til de vel menene råd, ( se bort fra de ekstreme indlæg der altid kommer disse tråde) for der er ikke ret mange der kan sige, fedt par du din boxer med en lab/collie ( et eks) uden at samtidigt sige , husk sundhedstjek og tænk dig om din blanding kommer måske til at ligne en listehund, disse raser kræver bla bla,. Disse råd tror jeg mange ser negativt men de er ment positivt. Ligeledes husk at det kræver en god økonomi, og der er mange hvalpe til salg.
    Alt dette er ikke negativt i min verden, med fakta.
    Og ja jeg tror at mange tror de kan lave en ekstra indkomst på et kuld tilfældige hvalpe og det tror jeg ikke man kan.
    Sidst men ikke mindst så skal man aldrig forbyde blandinger, det hæmmer udviklingen og de er hvis det er gjort ret, lige så gode som tavle hunde, har selv en blanding fra sundhedstjekker forældre og vil aldrig byte.


  • #35   23. feb 2012 Hele problemet skyldes de mennesker som køber blandingshvalpe. Hvis disse mennesker kun købte hunde med stamtavle, og ikke støttede hvalpefabrikkerne, eller endnu værre hundehandlerne, ja så var der ikke en masse hvalpe , som senere volder problemer.

  • #36   23. feb 2012 Fru Pomrus O : Hele problemet skyldes de mennesker som køber blandingshvalpe
    Det var noget af en påstand, Ikke alle blandings hunde kommer fra hvalpe fabrikker, faktisk så er der en del resraset uden tavler. Der findes faktisk mange gode blandinger som sælges under lige så gode og til tider sikkert bedre forhold end kennel hunde.
    Der trådte du mig faktisk over tæerne, jeg ville aldrig købe en hund fra en hvalpe fabrik og jeg har en blanding , så problemet er IKKE de mennesker som køber blandings hvalpe, men snarere mennesker der mener de kan spare penge på en renraset uden tavle, fordi de ikke mener tavler er noget værd for dem.


  • #37   23. feb 2012 Kennel Flindt....

    Jeg har ikke sagt noget om at hunden bliver finere af at være fra udlandet.... Men jeg siger at man skal se frem i avlen, og derfor behøver der ind imellem at komme nyt blod ind i linierne... Og hvis en han i udlandet passer bedre til den tæve man har, end en her i landet gør, så er det vel bare at forsøge at gøre det så godt som muligt, er det ikke???

    Jeg har ingen ide om at hundene bliver finere, men jeg har en ide om at opdrættere vælger det avlsamteriale der er bedst!!!


  • #39   23. feb 2012 Fætter Karin???

  • #40   23. feb 2012 Lad mig slå fast med 7 tommer søm, en hund uden stamtavle er uægte og det er et faktum uanset hvor meget man så mener man kender dens forældre og bedsteforældre!!
    Stamtavlen vil altid være det eneste bevis på ens hund har ægte ophav.



    Men du gider ikke debatten... åh ja


  • #42   23. feb 2012 Åh jo Balders mor det ville være så dejligt.

  • #43   23. feb 2012 Sikke noget vrøvl May-britt, der står ganske fine ting i bøger, men virkeligheden kan være en helt anden

  • #45   23. feb 2012 Okay May-britt på præcis hvilken dag parre man tæven??
    I bøgerne står der 12-14 dag, den er bare ikke holdbar..Blot et eksempel..


  • #47   23. feb 2012 nej det gør han så ikke, en tæve kan parres fra 1 til sidste dag, det kan svinge enormt.

    Ang test af sundhed, man fare rundt på de forskellige sider, og der står ikke det samme, skal man så teste for det hele eller?? tja måske sad der nogen her der avlede denne race og viste det..

    Ang fødslen, jo det står i bøgerne, men mange ting er udeladt.

    Ang pasning af hvalpe, jo i teorien står det i bøgerne, men det er levende væser og de opfører sig forskelligt.

    Ergo det kunne være der sad nogen herinde der havde prøvet det samme, hvis viden man kunne trække på.

    Ikke alt er lige sort og hvidt


  • #50   23. feb 2012 May-britt
    Som jeg skrev så ved ingen hvordan det vil gå for din parring, hvalpene osv, ikke alt er som dyrlægen siger, eller andre proff, man kan opleve ting man bestemt ikke kan læse sig til osv.
    Men herinde er der den holdning fra mange at det burde folk da vide, det er konstant op af bakke, hvis man er imod den avl folk taler om så brug en god tone, kan man ikke det, så lad være med at kommentere.
    Det hjælper bestemt ikke at folk udenfor HG mener stedet her er lavet til gamle kællinger der tror de er alt vidende, det er så surt at stedet har dette ry.

    Hjælp dog folk i stedet for, og lad være med at sidde og skræppe op.

    Pia H hvis det er din måde at svare folk på, så forstår jeg godt de blot avler og tænker deres


  • #52   23. feb 2012 Åh May-britt altså.

    Når folk spørger her så er det fordi det er så forskelligt, og ikke alle dyrlæger er lige oplysende,tag dog at se ting på en anden måde hvis du ønsker at nå andre mennesker.


  • #54   23. feb 2012 Hvor dælen skrev jeg det Pia H??
    han kan hverken se det på en med tavle eller uden


  • #57   23. feb 2012 May-britt.
    Ja det gør man og vedkommende ved lige så meget som alle andre, ikke en fis mere, igen det er levende dyr, ingen kan forud se en parring, fødsel eller hvalpene bagefter.

    Men hurra for de super gode svar, noget der står i alle bøger men som KUN er teori


  • #58   23. feb 2012 Pia H det kan ingen Dyrlæge, og det er netop derfor vi alle har brug for hinanden uanset hvad vi avler, det er dem der avler der får de fleste erfaringer og dem kan man godt dele ud på en god måde

  • #59   23. feb 2012 *Chardame *

    Meget simpelt, når jeg henviser til HG er det præcis det svar jeg får, og da jeg sidder i et job med tusindvis af daglige netbruger, så kan man nemt se holdningen.


  • #61   23. feb 2012 *Chardame *
    Hvad mener du egentlig??
    Det er ikke min holdning, læs hvad jeg skriver.


  • #62   23. feb 2012 May-britt.
    Det bliver vi aldrig enige om.


  • #63   23. feb 2012 her må jeg også give Maj-Britt ret ,desværre virker det som om mange får en ide, åh min hund er så sød , den skal have hvalpe så andre også kan få en så sød hund, Jeg forventer mig også at man har basis viden i orden inden man overhovedet tænker tanken om at avle. Så er det helt i orden at man stiller spørgmål herinde hvis man vil have uddybet noget eller have nogle erfaringer. Og sidst men ikke mindst det er naivt at tro at alle herinde klaooer sine fede små fingre smiley hver gang en får den fænomenale ide at avle på alt, bare fordi det er da søødt. Derfor syntes mange at de kommentarer der kommer er negative, det mener jeg stadigt ikke de er, mange kommentarer er velmente og fakta og jeg forstår godt at de kommer op .

  • #64   23. feb 2012 klaooer = klapper

  • #66   23. feb 2012 Kigger du da på May-britt:o)))

  • #67   23. feb 2012 Vi har kun det dårligste Charlotte, slet ingen tvivl der hvis det kan gøre dig glad:o))

    Jeg spørger aldrig om folks holdninger, jeg giver dem bare rådet om andre sider, i dette tilfælde HG.O))) Folks holdninger kommer de selv med..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #68   23. feb 2012 Kennel Flindt`s.Er helt enig.Så snart at der er en der har et ? om avl hvor det ikke er med tavle går de samme mennesker i gang.Først et par spydige bemærkninger og så skal der også lige komme den med at hunden ønsker at være mor.

    Det er for mig at se ikke en måde at kæmpe for det man brænder for.Du skal oplyse folk og hvis det ikke hjælper så oplyse så meget som muligt så de tager det til sig.Den måde folk skriver på får det til at lyde som om at bare du køber en tavle hund så er alt godt og det er et problem.Der er rigtig mange faldgrupper også i Dkk, men det tænker ikke alle over for de har jo læst at det bedste er med en Dkk tavle.En tavle er ingen garanti for en rask hund

    For mig er det et større problem at Dkk lader sine medlemmer avle for mange kuld på deres hunde og at der er steder hvor de ikke lever op til de krav der er til at holde hunde.Det gør Dkk ikke noget ved selv om de er klar over det for de vil ikke miste penge.De ved bedre og ser igennem fingre med det,hvor nogen af dem der skriver her inde, for at vil have et enkelt kuld, ikke gør det i ond mening men fordi at de ikke er oplyst

    Ts.Nu læser du jo også kun hvad du selv vil.I sidste tråd jeg var med i ,var du meget hurtig til at skrive at ts ikke hørte efter de råd han fik.Det læste jeg ingen steder og det viste sig jo også at ts lyttede til de råd han fik.Man skal måske lige give folk en mulighed før at de skal dømmes og hænges og tænke på at alle ikke har samme holdning til hvornår det er ok at lave et kuld på sin hvalp


  • #69   23. feb 2012 Max H
    O))))))


  • #70   23. feb 2012 Ja da Charlotte

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #71   23. feb 2012 Ok at lave hvalpe på sin hund skulle der stå til sidst.Mangler en redigere knap

  • #72   23. feb 2012 *Chardame *

    jeg fortæller dem ingenting, folk skal i min verden selv erfare:o)


  • #73   23. feb 2012 Bare en tanke
    Hvis ikke der igennem tiderne havde været en blanding af racerne, hvilke tavle hunde ville så eksistere i dag?


  • #74   23. feb 2012 Merian H
    Absolut ingen:o)))))


  • #75   23. feb 2012 Ifølge DHR så er ca. 20 % af de hunde vi har idag med stamtavle, altså er der et marked for blandingshunde.
    Lad os lige lave et lille tankeeksperiment:¨
    Vi forestiller os nu at der er kommet en med en tryllestav og har stoppet al avl uden tavle...hvad sker der så? Ok - der vil så være nogen der aldrig får hund fordi de ikke lige kommer forbi en hundekræmmer på et marked, fordi der ikke er gadehunde der skal redes og fordi der ikke var en annonce om billige hvalpe fra "happy-go-lucky-puppys". Det tror jeg ikke der er mange der vil begræde....lad os bare sige at der ryger 20 % på den konto. Så er der 80% tilbage.
    Vi ved jo godt hvad der sker når efterspørgslen stiger - så stiger prisen også, det er en naturlig markedsmekanisme - så der er nogen der står af fordi det bliver for dyrt og det så skal tænke sig lidt mere om før de køber - det er sikkert også sundt, så er der større sandsynlighed for at du også har råd til dyrlæge etc. Så langt så godt - lad os sige at der nu er 60% tilbage.
    Det er ca 3 gange så mange som der bliver solgt af tavlehunde idag. Foruden den der med at prisen stiger, så er der en anden faktor der ofte
    bliver skruet lidt på når efterspørgslen stiger...det er noget med kvaliteten. Vi ved godt at dem der er meste ihærdige når der er penge i farvandet også er dem der er mest skrupelløse når det gælde om at finde smuthuller og sænke barren for laveste fællesnævner. Det betyder at dem der køber hunde med tavler får en dyrere hund, men med langt højere risiko for en hund med skavanker - og der vil givet vis være racer der kommer i samme situation som en del af de racer der har været "modehunde" i en periode, hvor racernes sundhed kommer på en hård prøve...
    Det vil så iøvrigt blive mere almindeligt at hunde bliver stjålet fordi det er en "dyr vare", der vil være mennesker der udelukkende anskaffer sig en hund pga præsige effekten (uden at interessere sig for det levende væsen de har fået i huset) og der vil være dygtige og engagerede hundefolk der må undvære at have hund fordi det måske kan være umuligt at fremskaffe en hund i et overrendt marked.

    Jeg tror ikke vi skal være så kede af at der også er blandingshunde, men måske mere opfordre til at dem der laver blandede kuld går ind i det med mere åbne øjne, så det ikke kun er fordi at hunden gerne vil være mor. At forstå at det dyrlægetjek ikke kun er at høre om dyrlægen synes det er en sød hund..

    PS. har blanding og har bestilt tavlevaps....


  • #76   23. feb 2012 Whiskymama smiley

    jeg er generelt enig:o)


  • #77   23. feb 2012 Desuden så er de racer vi har i dag ikke fremkommet fordi "Molli helt vildt gerne vil være mor" eller "UPS!"

    Mht. det med at tjene på avl eller ikke tjene på avl, så er dem der tjener på avl klart dem der gør det uden tavle, for de skal jo ikke bøvle med helbredsundersøgelser, mentaltests og alt muligt andet hejs.

    Men for at vende tilbage til startindlæget, så er jeg helt enig. Det er så sørgeligt at alt der bare ligner en hund skal avles på.

    Og så synes jeg i øvrigt at alle burde læse Fætter Karins link.


  • #78   23. feb 2012 Langt de fleste bliver ikke testet, og selv om de gør er det meget begrænset hvad man kan brug se tests til når man ikke kender noget til sundheden i resten af familien.

  • #79   23. feb 2012 Åh Balders Moar - det glæder mig at det ikke kun er mig der ser den slags stavebefippelser..

  • #80   23. feb 2012 Hæ, hæ...

  • #81   23. feb 2012 enig med Whiskymama.
    Jeg har også selv en blanding og de fleste raser stammer fra blandinger så uden blandinger = ingen nye raser.
    Min rase ( det tillader jeg mig at kalde den) er for det første en god blanding og for det andet sundhedstjekket og er en rase i andre lande og måske engang om 100 år erkender vi den også i danmark:-)
    Så blandinger absolut, men med sund fornuft og sundhedstjek, præcis som med tavle hunde.


  • #83   23. feb 2012 pia H Og, man skal jo også huske, at blandemaskinerne kun kan fungere sålænge der er race-entuaster der leverer rå-materialet ..
    Ja det har du ret i og det er en af grundene til jeg aldrig rakker ned på tavle hunde.:-)


  • #84   23. feb 2012 Min race er lavet ud af to forskellige, nemlig to hyrdehunde - Thüringer og Würtemberger. Ikke tilfældigt men med omtanke for det, den dengang skulle bruges til.

    Og i bund og grund mener jeg egentlig at forskellen ligger lige der. Målrettet med henblik på at opnå nogle helt konkrete og forudbeskrevet egenskaber i modsætning til de rene tilfældigheder og hvad der nu ser sødt ud...


  • #87   23. feb 2012 Maj-Britt, ja men det var jo dengang, idag bruger man jo ikke hunde på samme måde så derfor må nye blandinger= raser jo lavet med henblik på noget andet, ellers følger vi ikke med udviklingen.
    Dengang havde man arbejds hunde, idag er størstedelen hyggehunde som der arbejdes af lyst ikke af nød.


  • #89   23. feb 2012 Jeg er ked af hvis min stavning genere nogen, det er ikke rigtig noget der genere mig:o)



    jeg håber for alle der avler de vil bruge nogle tanker på dette, at rå materialet til blandinger kommer fra tavler er noget vrøvl, råvaren kommer fra blandinger gennem tiden, de blandinger der idag er tavle på.

    Jeg kan slet ikke forstå man blander sig i andres avl hvis der er tjekket for sundhed, jeg har endda set en spørge om en papillon er hd testet??
    Blot fordi at nu havde den ingen tavle, ja så havde den da nok hd..

    Seriøst, lad andre om det de gør, hvis man mener det er dyrplageri eller andet så anmeld dem, men at skræppe op, det nytter intet så længe man ikke taler ordentligt.


  • #90   23. feb 2012 **Charlotte** .
    Jeg tror såmænd heller ikke de viste i tidernes morgen hvad de ville lave, det kan næppe have været tilfældet, meningen var at gøre ulven tam, og det var vist det.

    Jeg kender ikke til folks gøren og laden idag ang hvad de tænker i forhold til hundene men jeg mener ikke at fordi jeg har en holdning til hunde, så skal alle være enige og syntes det er sandheden.

    Igen så længe man tjekker op på sundhed, så vil jeg ikke blande mig i hvad folk gør.

    Balders Moar M
    Nej jeg ønsker ikke at fremstå som respektløs, hvis det har stødt nogen kan jeg kun beklage og gøre mig mere umage i fremtiden:o)



  • #92   23. feb 2012 Arrh, Flindt, det er vist at trække den lige langt nok... 15.000 år tilbage og det her nok var en lidt anderledes problematik.

    Som sagt - i min race var der nøje tænkt over sagerne. Og det er trods alt omtrent 125 år siden.



  • #94   23. feb 2012 Jeg syntes godt nok det er utroligt at de racer vi har i dag, der sidder der folk og siger , ja de var tiltænkt at være præcis sådan, er det noget man ved fordi man har talt med vedkommende eller?
    Nej det kan ikke være tilfældet, hvad er grunden så??
    Noget man har læst sig til, ahhh holder det mon,?

    tror næppe nogen viste præcis hvad de fik frem, og de er lige præcis det samme der siges til dem der avler uden tavle idag


  • #97   23. feb 2012 oh ja Pia H, men de viste sandelig ikke hvad de fik på længere sigt, man kunne kun håbe

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #99   23. feb 2012 Ch.Er der en hund der har haft sit at slås med er det da Sch.Dålige hofter,sygdomme og hunde der ikke kan bruges til det de er avlet til.Er åbentbart tænkt så meget på avl at racen nu er delt i to.At sch pludselig skal kunne ejes af alle også folk der ikke gider at træne har gået stærkt ud over drift og mod.Alt det er sket i stamtavlens navn.

    Hvor du før var sikker på at en Sch var en garanti for en aktiv hund møder jeg nu ægte hunde der dårlig gider at løbe efter en bold.Jeg har haft en blandings Sch der have mere drift og mod en samtlige udstillings Sch jeg har mødt.Mener du at det er god avl.Kan ikke forstå at du forsvarer det der er sket med avlen af Sch,hvor det for nogen er blevet vigtigere hvordan den ser ud i forhold til hvordan den arbejder.Jeg ser det bestemt ikke som noget der er tænkt meget over tværtimod


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #100   23. feb 2012 Maj-Britt.Hvis man ønsker at købe en race hund så forventer jeg at den indholder de ting som racen forskriver.Køber jeg en Sch så regner jeg med en aktiv,lærenem og trofast hund.Har jeg haft en sådan hund og køber en ny forventer jeg at få de samme egenskaber.Så hjælper det ikke som du skriver at hundene er som nat og dag.Vil godt nok blive skuffet hvis jeg fik en Sch der ikke var som en sch burde være

  • #102   23. feb 2012 Min sheltie er også sheltie, men han er i den ende af skalaen som jeg kan lide at kalde turbosheltie (eller "super irriterende", alt efter hvad du er for en slags person) - i den anden ende finder du mere afdæmpet og "søde" sheltier.

    Den slags kan man sikre sig (imod) ved at sætte sig ind i linjerne, for du får ikke automatisk en super brugshund fordi du køber schæfer, eller en top-hyrdehund fordi du køber border collie. De kan stadig være indenfor racens standard, men standarder kan spænde ret vidt, ud over de helt basale "racetræk". smiley

    Misforstå mig ret - alle border collier har hyrdeinstinkt, men ikke alle har nok til at de rent faktisk kan hyrde. Der er det op til den individuelle opdrætter hvad de lægger mest vægt på i deres avlsarbejde.



  • #104   23. feb 2012 Max jeg tror ikke du læser hvad jeg skriver...

    Jeg er tilbage i slutningen af 1800 tallet når jeg skriver i denne debat - det, du refererer til er noget der er sket de sidste 25 år og ikke noget jeg hylder - hence mit valg af type....


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #105   23. feb 2012 Ch.Ok.Kunne bare ikke forstå at du som brænder for brugshunde kunne være tilfreds med den udvikling der har været.Det kunne du så heller ikke.Mener bare stadigvæk at det der er sket i det her tilfælde har lavet meget mere skade i forhold til at folk ønsker at lave et enkelt blandings kuld.Her er det folk som burde gå op i de hunde som har lugtet penge og hvad er en stamtavle så værd

    Maj-Britt.Så er det ikke som jeg ser det nat og dag.Som jeg ser nat og dag.En brugshund har drifter,den næste har ikke.En familie hund kan lide børn,den næste hader dem.En jagt hund elsker at gå på jagt,en anden gider ikke.Se det er for mig nat og dag.Det kan du komme ud for også hved køb af tavle hunde hvis du ikke ser dig godt for.Er det rimelig og god avl.Jeg syntes det ikke


  • #106   24. feb 2012 Og det kommer man ikke ud for ved hunde uden tavle...? Tavlen er da netop det redskab der gør at man kan skille skidt fra kanel.

  • #107   24. feb 2012 Max

    Altså.. Man kan jo ikke styre så præcist hvilke gener der ryger hvorhen. Det tætteste du kan komme på fuldstændigt homogene kuld er indavl, og masser af det. Men der må man overveje om ikke flittig brug af stamtavlen og et kritisk blik på hvalpene er at foretrække.


  • #108   24. feb 2012 Max, jeg synes man har lavet et overgreb på min race - men at man har gjort det, gør ikke, at tilfældig avl retfærdiggøres.
    Og her er stamtavle for mig ikke et issue, men det er omtanke til gengæld.


  • #109   24. feb 2012 Det største problem man arejder med i hundeopdræt er faktisk naturen.
    Genernes blanding betyder at vi ikke kan vide hvordan det falder ud, men vi ved til gengæld at gennemsnittet vil bevæge sig i den retning vi ønsker.
    Så det er ikke dårlig avl. Det er at arbejde på naturens præmisser.
    Det samme gælder med sundheden. Der er ingen garanti, men igen vil påpasselig avl bevæge sig i den rigtige retning.

    Og så synes jeg det er noget vrøvl at tale om, at racerne stadig er blandinger og kommer fra blandinger. Det er at undervurdere det arbejde der er gjort for at rendyrke hunderacerne.


  • #110   24. feb 2012 Peter. Nej jeg undervuderer absolut ikke mange års avls arbejde, men fakta er at de fleste raser er mere eller mindre blandinger fra start, at man så har arbejdet seriøst med at rendyrke visse gode egenskaber og vel stadigt gør, er vel prisværdigt.
    Jeg oponere mod de mennesker der vil forbyde blandingsavl da jeg mener at det vil stoppe udviklingen af nye raser. Med blandingsavl mener jeg seriøst gennemtænkt parring af 2 raser ( over årene måske flere raser) altså et avles arbejde som man praktiserer hos en registeret avler idag.
    Sidst men ikke mindst så er jeg ikke tilhænger af forbud, men oplysning.



  • #113   24. feb 2012 pia H

    Det er vist ikke helt sådan man laver en ny race, hvis man holder sig indenfor samme race, det giver ingen mening.


  • #115   24. feb 2012 Pia H
    Hvad får dig til at tro jeg ikke har læst om det??

    Og hvad får dig til at tro at alle vores racer er fremkommet ved at holde nogle linier, der iøvrigt slet ikke fandtes.


  • #116   24. feb 2012 Flindt

    Den hvide schæfer og golden retriever er eminente eksempler på racer der er opstået af andre racer uden at blande overhovedet.

    Men jeg tror nu at det der menes er at man blander indenfor type - altså, at man ikke tager en chihuahua og blander lige over med en jagthund og kalder det en lille jagthund. Der bliver man nødt til at avle tilbage på den ene eller den anden race (alt efter hvilke egenskaber er vigtigst), og til sidst renavle resultatet.

    labradoodle er et fint eksempel - der har de sprunget andet skridt over, så de falder meget forskelligt ud i forhold til de egenskaber de sælges på. Det der med at de skulle være allergivenlige passer kun for nogle af dem, men det havde man kunnet sikre ved at krydse dem tilbage med pudlen og derefter renavle.


  • #118   24. feb 2012 Det er jeg helt enig i Søster, men i alt avl forekommer der andre racer fra start, det ville jo være umuligt andet, at der så kan forekomme eksempler som du beskriver, ja selvfølgelig, man kan vel sige de er en fejl fra start, men man har så valgt at avle videre på dem.
    Det er klart at man må krydse frem og tilbage for at få det man ønsker, man kan ikke forvente at hundene vil blive ens, blot fordi man krydser de samme to racer, det er utopi, det sker ikke engang indenfor tavle avlen, her forekommer også eksempler på hunde der ikke lige holder standarden.


  • #119   24. feb 2012 Maj-Britt, nej Maltipoo er ikke en rase i Danmark, og da jeg kommenterede Peter, så tænkte jeg nu ikke specielt på Maltipo.
    Maltipoo har formentligt intet de andre ikke har, bortset fra jeg ikke ville have en hvis hund ( malteseren) og ikke en puddel pga den skal klippes.Desuden er der mange raser hvor du kunne finde det du behøver så er det jo ikke nødvendigt men flere raser overhovedet og det igen stopper udviklingen, eks, hvad har en korthåret Chi som en langhåret ikke har, andet end nogle syntes om den ene andre om den anden, der er vel ikke noget forkert i at have valgmuligheder, smagen er jo som bagen ... forskellig.
    Charlotte og Pia, prøv lige at tjekke denne hjemmeside, deres hvalpe ligner hinanden i alle kul der er vist.
    Designer hvalpe, ja et misbrugt ord som sælger. Jeg tror at verdenen læs markedet går den vej at man vil finde nye raser, som dækker folks behov, ligemeget om behovet "bare" er udseendet, og jeg tror dem der ikke følger med bliver løbet over ende. og hvis DKK og FCI ikke tager den konservative hat af så tror jeg ikke de findes om 20 år, synd men desværre nok sandt.


  • #120   24. feb 2012 Ups glemte linken til jer
    http://justmaltipoos.com/
    Søster: Men jeg tror nu at det der menes er at man blander indenfor type - altså, at man ikke tager en chihuahua og blander lige over med en jagthund og kalder det en lille jagthund. Ja det var det jeg mente, Tak


  • #122   24. feb 2012 Jeg kan sagtens forestille mig som Helle siger at tiden er inde til fornyelse, i takt med verden ændres, så ændres behovet også.
    At der findes 400 typer betyder ikke behovet er dækket, mange har F.eks allergi og ønsker sig ikke en hund der skal redes i timer, ej heller en puddel, så her laver man så en hund hvor disse ting tages i betragtning.

    Jeg er så rimelig med på at der skal være et godt opsyn med nye opdræt, og det ikke bare tager en måned at lave en ny race.


  • #125   24. feb 2012 Maj-Britt, ja og ikke alle er lige smart fundet på, det benægter jeg ikke.
    Kennel : Enig ,nej selvfølgelikg tager det ikke 1 måned eller 2, når jeg taler om nye raser så kræver det seriøst mangeårigt avls arbejde med relaterede raser, ikke en GD med en chi for at få en stor Chi engang.


  • #127   24. feb 2012 Allergisk : jo det er vi enige om , og jeg er en stolt blandings ejer, men det var ikke det tråden handlede om "GG"

  • #128   24. feb 2012 Flindt

    Præcis - derfor skal man hele tiden arbejde mod et mål. En standard.

    Det gør man ikke med tilfældig blandingsavl, men med målrettet udvælgelse på basis af et-eller-andet egenskab (kunne evt være udseende hvis man var til den slags, men personligt foretrækker jeg brugs/temperamentmæssige mål).

    Den form for blandingsavl kan ikke få mig op af stolen. Nogle tilfælde synes jeg lyder fjollet (f.eks at man arbejder mod en race der allerede eksisterer, eller laver minature brugshunde til skødebrug uden samtidigt at skrue ned for temperamentet), men så længe der er et mål med mere mening end at man bare vil være speciel, så klarer jeg det nok. OEB'en synes jeg f.eks var et ganske fornuftigt projekt - så længe de holder fast på sundhed og ikke bliver alt for flade i ansigtet.

    Der var på et tidspunkt et fedt projekt hvor man blandede corgi og boxer, og derefter avlede tilbage til boxer (og KUN boxer) med det mål at introducere stumphalegenet i boxeren. De hunde kunne stille på udstilling og fik tavler i KC efter vistnok 8-10 generationer. Det kan jeg se en mening med, da der blev avlet super målrettet efter noget der tjener en funktion (stumphale = ingen kupering).

    Det kunne til gengæld være interessant at vide hvordan de hunde arbejder i forhold til de helt rene boxere.


  • #129   24. feb 2012 powder puff indeholder vist ikke lige de samme og desuden er den en udspringer af den hårløse.

    Det er bare fakta at folk begynder at blive mere specifikke omkring nye ønsker, og skal man følge med tiden ja så må man også kunne ændre mening.


  • #130   24. feb 2012 Vi er helt enige Søster, der skal være et formål og en målgruppe, og man skal vist også gøre sig klart hvad det er man vil, nemlig temperament, eller farve eller størrelse osv, man kan ikke få det hele på en gang, det må man avle vidre på når man har opnået det man ville.

  • #131   24. feb 2012 Søster, Ja nogle er måske fjollede, men menneskers behov er forskelllige og ændre sig i takt med samfundet, det kan vi aldrig stoppe. Så længe man er seriøs og sætter sundhed i fokus, så har jeg intet problem med at vi får 1000 raser.

  • #132   24. feb 2012 Synes at projektet med at genskabe Broholmeren også er en af dem, hvor man KUN kan respektere omtanken, når man har blandet racer.



  • #133   24. feb 2012 Balders moar, det er jeg enig med dig i. Der er noget, der nedtones, og det er naturligvis unødvendigt. Projektet er godt nok i sig selv, man behøver ikke at skamme sig.

  • #134   24. feb 2012 Det meste af denne diskussion om blandingshunde, der nu skal blive til nye racer, har et forkert grundlag.
    Der laves omkring 30.000 reelle blandingshunde hvert år, og hvor mange af dem kan egentlig forsvare, at de laver dette for at udvikle en ny race - ikke ret mange. Det lyder bare smart.
    Så at bringe ind i diskussionen, at alle racer kommer fra blandinger, har ikke noget med nutidig avl at gøre. Det er altså kun en dårlig undskyldning.


  • #135   24. feb 2012
    Peter F

    At folk laver blandinger syntes jeg ikke de behøver finde en dårlig undskyldning for, så længe sundheden er i orden.


  • #136   24. feb 2012 Kennel , enig
    Peter, Ingen har sagt at alle blandingshunde skal blive en ny rase, faktisk er det nok de færreste, men det afholder mig ikke fra at mene at det er en god ide med udvikling af nye raser for de få der har lyst til det kæmpe arbejde og den store modstand de møder fra den etablerede hundeverden.


  • #137   24. feb 2012 Helle

    I det link du lagde ind om Maltipoos står der at
    "Our MaltiPoos are first generation 50/50 true MaltiPoos bred from purebred, genetically sound, healthy Poodles and Maltese. Our Poodles and Maltese are all excellent examples of their particular breed and our quality and consistency shows by looking at our past puppy picture pages or albums."
    Dvs. at de jo ikke forsøger at lave en ny race, men kun blander to allerede eksisterende racer.
    Og hvad er det for "genetic problems" de skriver om?
    "The genetic problems will start showing up in 2nd generation and beyond or if the original parents are mixes themselves."


  • #138   24. feb 2012 Stine...

    Præcis det hæftede jeg mig også ved...


  • #139   24. feb 2012 Stine , det kan jeg ikke svare dig på, jeg lagde linken for at vise at de så meget ens ud, jeg har ikke haft kontakt med denne opdrætter men overvejer at besøge dem når vi tager til sviger familien derovre til sommer.

  • #140   24. feb 2012 Ok, så ved du ikke om det generelt er sådan man "laver" Maltipoos? Altså ved at blande to racehunde.


  • #141   24. feb 2012 Jo Stine D det er sådan man normalt laver Maltipoos
    Charlotte,, Ja i Danmark er det blandinger, jeg har aldrig påstået noget andet og det er ikke slet og ret men hverken bedre eller dårligere end ren raset.
    Som jeg har skrevet før så ændre menneskers behov sig, og derfor kommer vi til at se andre blandinger og det syntes jeg er super så længe sundheden er i orden.
    Designer hunde er et mode or der sælger, men det var nu ikke derfor jeg købte min, det er længe siden jeg var 17 og lod mig påvirke af en kendis i Usa smiley
    Hvis folk spørger hvad han er ( fordi de ofte tror han er cotton) så siger jeg self Maltipoo og foklarer hvad det er, ellers er han både på sin registrering og i sundhedsbogen opført som blanding.



  • #142   24. feb 2012 Der står jo ordret at

    a half/half (mix) is what a maltipoo is

    så Stine det må det jo være...



  • #143   24. feb 2012 De kan heller ikke betragtes som andet end blandinger i amerika, da de ikke kan registreres i akc... Det står der jo også... men de kan reistreres i andre kennelklubber åbenbart.. sådan læser jeg det ihvertfald....

    Søde ser de ud, det skal der ikke herske nogen tvivl om overhovedet... men det syntes jeg så at alle hvalpe og krøllede småhunde gør... :O))


  • #145   24. feb 2012 **Charlotte** .


    Ja, det er da ikke kun her i landet, man kun får de gode dener med når man blander...


  • #146   24. feb 2012 **Charlotte** .


    der skulle jo så stå gener... men hva pokker, det blev forstået anyway ;O))



  • #147   24. feb 2012 Charlotte : nu ved du ikke hvorfor jeg skaffede en Maltipoo, Du kan da kalde det hoppe på vognen, jeg kalder det open minded, og da min hund kommer fra tavle forældre med lang sundheds dokumentation så er risikoen for at min hund for helbreds problemer ikke større end jeres.
    The one :Tror ikke at generne hos omtalte Maltopoo er dårligere end mange tavle hunde.
    Men nu var det ikke en tråd om min hund, selvom jeg da er glad for den store interesse, smiley
    Så jeg gentager mig selv, blandinger kan være gode hvis det er seriøse blandinger med sundhedstest og blandinger er kommet for at blive.


  • #148   24. feb 2012 Så jeg gentager mig selv, blandinger kan være gode hvis det er seriøse blandinger med sundhedstest og blandinger er kommet for at blive.
    Jeg er enig Helle og igen blander man med to sundhedstjekket hunde, så kan jeg slet ikke se problemet...
    Open mind i hunde avl er Alfa Omega, ellers står vi bare i stampe med gamlel indavlede linier om 20 år


  • #149   24. feb 2012 For det første er der (endnu engang) ikke tale om at blandinger er dårligere end andre hunde - det prøver man bare at få ud af indlæggene.
    Og de blandinger, der er kommet for at blive (altså med et decideret formål) er ganske få. En sundhedstest er i den forbindelse heller ikke nok. Hvad med den sociale del - altså temperament m.m. Det ved man meget mindre om når man blander racer.

    Og at racerne står i stampe er noget sludder. Og at de ender som gamle indavlede linier ligeså.
    Vi kan bare tage Shih Tzu'en som vi er ganske tæt på. En race der udenfor Kina er bygget på 12 hunde fra 1930 til midten af 40'erne.
    Her er lavet en flot arbejde med generne. Vi har en fin race uden indavlsproblemer. Så at den skulle ende sit liv som "gammel indavlet" - sludder.

    Jeg gentager lige mig selv fra en anden tråd med hensyn til opdræt af racehunde og blandinger:

    "En stamtavlehund er ikke sundere end en blandingshund.
    Ikke nødvendigvis, men for de racer der arbejder med sundhed, så vil de i gennemsnit blive sundere. Ellers ville alle sundhedsundersøgelser jo være overflødige, og det mener man formentlig ikke!!
    Betyder det at en blandingshund er dårligere. nej, ikke nødvendigvis, men man må vel anerkende, at der de fleste steder ikke arbejdes lige så konsekvent med sundhed, som i mange racehunde."



  • #150   24. feb 2012 Tak Kennel Flint smiley
    Peter jeg prøver ikke at få noget ud af indlægene men læs Charlottes indlæg fra 13.41.
    og jeg påståt heller ikke ar blandinger er bedre end tavle hunde, jeg tror desværre at der findes mange dårlige blandinger men dette er pga useriøse mennesker der avler.
    og jeg tror heller ikke at alle avlere i raseklubber, DKK eller ligenden alle er lige seriøse, derfor er det ikke sikkert at fordi hunden har tavle så er den hellige grav vel forvaret, den kan også komme fra en mindre seriøs avler også i eks DKK.


  • #151   24. feb 2012 Det er der altså hellere aldrig nogen der har påstået at den er. Ellers ville vi jo slet ikke have nogle restriktioner.

  • #152   24. feb 2012 Der er ingen der skriver noget som helst om at blandinger er dårligere end race hunde, hvor pokker kommer det nu fra???

    Jeg siger at det er helt helt misforstået at det kun er de gode gener fra forældre dyrene der gives videre når der laves blandinger...

    Hvilket jeg faktisk havdre en ide om var et dansk fænomen, men det kan jeg se på dit link at det ikke er.... Jeg siger ikke at de på nogen måde er syge, især da slet ikke når det er to sundheds tjekkede hunde der benyttes som forældre... så der er ingen grund til at lægge ord i munden på mig jeg ikke har brugt!!!


  • #153   24. feb 2012 ?? hvor stod jeg af i debatten:o)))

    Altså min race stammer fra 12 hunde, men det er ikke indavl??


  • #154   24. feb 2012 Klart at Shih Tzu er startet med indavl - det siger sig selv.
    Men det har man så med godt arbejde kommet ud af, så man i dag har en fin spredning på generne.
    Så det er netop modsat ideen om, at det om 20 år ender med gamle indavlede linier.


  • #155   24. feb 2012 Jamen generne kan da ikke sprede sig, det vil jo altid være de samme gener der går igen, fordi familien bliver udvidet med 5000, så er det jo stadig bror/søster/far/Mor parringer, de bliver ikke længere ude i familie blot fordi de bliver mange.

    Når det så er sagt så er jeg ganske enig med Helle i at tiden er moden til at folk kan designe deres eget valg, de racer vi har nu er gamle og efterkommere af få hunde, så muligheden ved at lave nye racer vil også give nyt blod.

    Nu kommer så min tanke, folk tager til udlandet får at få nyt blot, men hvis deres races som vores stammer fra de 12 samme hunde, så henter man jo bestemt ikke noget som helst nyt.


  • #156   24. feb 2012 Flindt, med den argumentation vil al avl være indavl eftersom alle individer jo altså stammer fra en og samme - ikke bare inden for en given race, men også inden for en given art....

  • #158   24. feb 2012 Pia H
    Nu er det 2 gang du ber mig læse, hvis jeg mener jeg har et behov for det tror jeg godt jeg selv kan finde en bog.
    Ja alt er indavl men for dælen altså, hvis 5000 stammer fra 12 hunde, så er det da på tide at blande dem lidt.


  • #159   24. feb 2012 Pia, nu er jeg nysgerrig hvordan vil du drive avel på ganske få individer uden at det bliver indavl i længden, hvis du ikke tilføre nyt blod.

  • #160   24. feb 2012 Flindt det er jo netop det, man har gjort... Vil gøre som Pia - anbefale lidt læsning...

  • #161   24. feb 2012 Jeg takker for anbefalingerne, men jeg kan ikke bruge det til hat og briller i denne debat, alfa/omega er man nu til dags vælger at avle på de samme individer om og om igen, dvs samme familie og påberåber sig man ehh spreder generne det er jo en sandhed med modifikationer.



  • #162   24. feb 2012 åh gud er det virkelig nødvendigt at stille det spørgsmål, læs generalt Charlotte

  • #163   24. feb 2012 Charlotte hvis du læste mine indlæg så ville det give mening:o)

  • #164   24. feb 2012 Flindt, det giver faktisk ingen mening.
    Og det ville du vide, hvis du havde læst op på indavl.

    At avle blandt 5000 individer er bestemt ikke det samme som at avle ind.


  • #165   24. feb 2012 uanset om det så var en mill så ville de være lige meget i familie da de stammer fra samme 12 hunde, så kan man kalde det hvad man vil og det er måske her det giver god mening at lave nye racer og få nyt blod ind, som virkelig er nyt.

  • #166   24. feb 2012 Jamen for SØREN da..

    Alle hunde stammer fra det samme individ. Så at blande to racer, giver ligeså lidt mening som at blande to inden for en race når man tager udgangspunkt i din argumentation.

    Vi mennesker stammer fra de samme par afrikanere... Selvom vi er 6 milliarder, så har vi fælles genetiske træk og avler derfor altid ind. Med din argumentation, så skal man krydse arter for at avle ud.


  • #167   24. feb 2012 Jamen for Søren da simpelhen:o)
    Når nu avlere sidder og siger de tager til udlandet og henter nyt blod, så er det jo noget rent vrøvl, specielt fordi de enkelte hunde stammer fra få individer, og desuden var der vel ikke kun et individ, de har jo kunne parre sig.

    Nu vil jeg finde min seng og en super god bog, og nej ikke om gener, men om noget sjovt.

    Ha en super fed aften:o)


  • #169   25. feb 2012 Potatoes, det er samme hund da de ankommer i samme kuld.
    At de agere forskelligt kan have mange grunde, men mest af alt vil jeg tro den hårløse er langt mere sårbar for alt.

    At man kalder den mynde, gør den jo ikke til en mynde.


  • #170   25. feb 2012 Nej jeg tager en hund, kigger på den og siger NØJJJJ den er sød og så vælger jeg den.

    Jeg er egentlig rimelig træt af fordi jeg ikke er enig med jer, at få afvide at de ting jeg tror på iikke er korrekte, der findes utallige sden af den sag og min er en af dem.

    En Powder er ingen munde, når hvalpe stammer fra samme kuld er de søskende uanset hvordan de ser ud, præcis som et blandingskuld, det er sørgerligt man prøver at gøre det til mere end det er.


  • #171   25. feb 2012 Det gør jeg skam, meeen det er altså ikke alt der holder vand, som i dette tilfælde at skrive det er to forskellige hund, det er som jeg skrev præcis som hvis et blandingskuld kom til verden, hunde med forskelligt look..

  • #172   25. feb 2012 Kender nok historien Charlotte, men det gør dem ikke til mynder.

    Jeg syntes sandheden om hunde gemmes i et væd af genetik, er man teoretiker så kan man få alt til at passe, men ser man det lidt udefra, så er alting ikke bare sort og hvidt.
    Og nej jeg vælger skam mine hunde i avl ud fra sundhed og linier, sind, osv, noget jeg går meget op i, men jeg forventer ikke at fordi jeg parre med en der er F.eks Sort så får jeg Sort osv, blot et eksempel.. Jeg har set utallige gange at disse ting ikke holder stik.

    Parre jeg lille med stor for at få dem op i vægt, så kan jeg alligevel ende med et stort kuld og det samme omvendt.

    Dette blot nogle ting man kan forholde sig til, vælger jeg at parre med en linie hvor pelsen har sat sit præg,kan jeg alligevel stå med en dårligere pels.

    Vælger jeg en hanhund der før har givet mange hvalpe, kan jeg ende op med kun at få en.

    Gener er mange ting og igen en ting er bøger en helt anden virkelighed.


  • #173   25. feb 2012 Hanhunden er dælme en stor del da han skal have gode svømmere der kan overleve, så hvis min tæve normalt giver mange øg, så kan jeg set i bøgernes tegn få mange hvalpe hvis jeg vælger en sådan han, det virker bare ikke lige sådan altid

  • #174   25. feb 2012 ja men det kræver han har god sæd..

  • #175   25. feb 2012 Har lige læst tråden med morgen friske øjne smiley
    Pia H Tag feks den Amerikanske cocker .. den er fremavlet udfra den engelske cocker spaniel, den er ikke lavet ved at blande noget som helst.
    Øh, mener du at man "bare" udviklede en amerikansk cocker fra den oprindelige rase, hvis det er tilfældet så må der have været en del ikke rasetypiske cockere eller?
    Maj-Britt Whippet blev tilført lidt terrie for at gøre den skarpere, øh det er vel også blanding, selvom det måske ikke var halvt af hver.
    Hvorfor var det ok, når det ikke er ok nu at udvikle raser der opfylder folks behov. Hvorfor sætter mange sig til dommere over hvad der bliver blandet så længe det er sundhedsmæssigt forsvarligt ??
    Jeg fristes til at tro at den etablerede hundeverden føler sig truet fordi man mister kontrol og hvis det er tilfældet så tror jeg at den konstilation vi har idag i hundeverdenen forsvinder. At man i DKK har taget udstillingskravet væk ser jeg som et tiltag til at gøre hundeverdenen mere åben.


  • #176   25. feb 2012 Charlotte, Kennel har ret mht sæd.
    Jeg formoder at det er det samme som mennesker, jeg har været i Fertilitets behandling og man undersøgte antal æg og kvalitet af sperm, der skal være nok, men den skal også være "frisk" læs gode svømmere altså en god kvalitet ud fra en masse faktorer, jeg ikke kan huske.


  • #177   25. feb 2012 Charlotte, ja det er vi enige om og det skriver Kennel også smiley

  • #178   25. feb 2012 God morgen
    Der har været lidt gang i den, kan jeg se.
    Der er ikke nogen, der er "bange" for deres racer, men jeg ser al den snak om at man nu udvikler nye racer som et dårligt forsøg på at retfærdiggøre, at man laver blandingsavl. Der er mellem blandingerne så ganske få, der prøver at lave et ægte forsøg på udvikling af nye racer - resten er opreklameret fis.
    Og med hensyn til antal hvalpe i et kuld, så er det helt op til tæven. Hun alene bestemmer hvor mange hvalpe der kan komme (hvor mange æg hun lægger). Det kan hannen hverken gøre til eller fra for.

    Og så lidt basal farvegenetik for Shih Tzu.
    De 4 "grundkombinationer" er helt kendt genetisk.
    Sort er dominant og fuldfarvet er dominant.
    Dvs. at en gylden/hvid hund har laveste genetiske værdi. Parring mellem 2 gylden/hvide giver altid kun gylden/hvide hvalpe.
    En sort og fuldfarvet kan gemme på henholdsvis recesiv gylden og hvid. Så 2 fuldfarvede sorte kan udmærket få gylden/hvide hvalpe (eller sort/hvide eller gyldne fuldfarvede).

    Og så hele diskussionen om indavl og vores efterhånden gamle "dårlige" linier.
    Det er det værste vrøvl jeg har set længe.
    Prøv at læse lidt i Roy Robinson's "Genetics for Dog Breeders". Der er mange gode ting.


  • #179   25. feb 2012 Ups glemte lige, jeg tror vi / I misforstår hinanden.
    Kan vi være enige om at hvis tæven har mange æg men hanen har dårlige svømmere læs kvalitet så er sandsynligheden for at få mange hvalpe mindre end hvis hanen har super svømmere.
    Hvis tæven derimod har få æg så hjælper gode svømmere ikke nødvendigvis da den kun kan befrugte de æg der findes. men gode svømmere ville måske kunne "ramme" de få æg bedre end dårlige svømmere. Giver det mening ?


  • #180   25. feb 2012 Hvis hannen har dårlig sæd, så er der meget stor chance for at der slet ikke kommer hvalpe.
    En rettesnor siger, at der kal være min. 75 mill. sædceller for en parring med succes.


  • #181   25. feb 2012 Nu når "menneske avl" bliver bragt på bane i denne tråd..

    Jeg har flere gange haft lyst til at skrive i denne tråd ang gener... Gode gener der skal føres videre.. Hvor mange mennesker tjekker gener i deres og mandens slægt inden de formere sig ??????? Så man er sikker på at få sunde børn.... ummmmm max 1% af jordens befolkning tror jeg, altså hvis den er så høj, Syntes at det er fint at der bliver alvet/lavet nye hunderacer, og syndtes at det er fint at der er sundhedstjek og alvsgodkendelser, men det burde der også være på raccen mennesket.... Tror også at det er de "dyriske" drifter i mennesket der får os til at formere os. Uret der tikker... Og hvem ved hvad hunde tænker....???



  • #182   25. feb 2012 Charlotte
    Ikke spor hokuspokus.
    Der er nogle varianter, som vi ikke har helt styr på arvegangen omkring, men det er jo stadig samme metode.
    Vi har en mahognirød samt en brindlet, og her er det lidt sværere.


  • #183   25. feb 2012 Mennesket er et ekstremt indavlet dyr. Vi ville faktisk gøre vores afkom en kæmpe tjeneste ved at checke vores gener inden vi fører dem videre.

    At kun 1% af verdens befolkningen gør det, well, nogen skal jo starte. Man kan kun håbe at det bliver en trend der griber om sig, af hensyn til de børn der evt kommer. Vi har også brug for populationsmoderation (i form af færre fødsler), for der er snart ikke plads til os allesammen.


  • #185   25. feb 2012 Kært barn mange navne - fordi jeg kan smiley

    Var det, jeg er selv en "blanding" smiley


  • #186   25. feb 2012 Jeg har da i KSS mange gange hørt Powder Puff'en omtalt som "Miniafhganeren".
    Det har ikke noget med afstamning at gøre, men den ligner.


  • #187   25. feb 2012 Charlotte med de 3 : sandheden er først sandhed når den er vel dokumenteret,og selv da vil nogle kunne stille spørgsmåls tegn ved den indtil da vil alle tolke ud fra deres egne preferense rammer som er forskellige.

  • #188   25. feb 2012 Kært barn mange navne - fordi jeg kan smiley

    Det var for genernes skyld -indalv-udavl- osv. En balndings hund kan være lige så god og sund som en renrcet med tavle. Mennesker kan jo også være gode/sunde selv om det er blandinger - født uden for ægteskab eller i ægteskab( "tavle"). smiley Der er bare den forskel, at hos menneskerne kan en blanding også ha tavle..... smiley


  • #189   25. feb 2012 Så det der her siges er, at når intet er sandt med sikkerhed, så er intet reelt sandt, og så er alt hvad man siger lige så sandt - det vælger man selv.
    Sådan fungerer det ikke. Så bliver alt umuligt.
    Så bare fordi man er uenige, så vælger jeg at det JEG siger er sandt.

    Maj L:
    Jeg forstår ikke helt hvad du taler om med gener?


  • #190   25. feb 2012 Maj

    Ægteskab har intet med tavle at gøre. Tavle er et stamtræ med dertilhørende sygdomshistorie - den eksisterer fuldstændigt uafhængigt af om dine forældre er gift eller ej.


  • #193   25. feb 2012 Pia
    Rigtigt godt skrevet, og helt enig


  • #194   25. feb 2012 Kært barn mange navne - fordi jeg kan smiley

    Ja det er rigtigt, men jeg mener det bare ikke, der er den kæmpe forskel.

    Ved godt at menneske tavle, ikke har noget med generne at gøre, det var bare groft skåret ud... Og ønsker ikke at der kommer så FÆL EN MAND igen..

    Ville bare ha at folk måske begyndt at se lidt på deres egen gener og hvad de giver videre, lige som man gør ved hunde og andre dyr.. Og her tænker jeg altså kun på sundhed... .

    Jeg er glad for at der en rigtig mange gode avlere, der virkelig bruger tid på det de laver . For der ved kan vi andre være heldige at få gode blandinger.


  • #195   25. feb 2012 Min lille Zeus er en blanding hund, mode hund, hybrid hund, designer hund eller hvad man ønsker at kalde ham, men det gør ham ikke mindre dejlig (ved godt at det ikke er det det handler om)

    Blandingen bliver kaldt for Care-Tzu.

    På hans registreringsattest (Dansk hunderegister)
    Står der:
    Primær race
    Cairn terrier blanding
    Sekundær race
    Shih Tzu
    Farve:
    Lys Brindle
    Begge hans forældre er tavle hunde, og er blevet brugt til ”ren race avl” også.

    Min logik siger mig at hvis jeg ville bruge Zeus i avl, så skulle jeg vælge enten en Shih Tzu tæve eller en Cairn Terrier tæve (med tavle og selvfølgelig sygdom fri) alt efter hvilke egenskaber jeg ville frem elske, altså ville jeg ikke bruge en Care – Tzu tæve.



Kommentér på:
Blandet avl...

Annonce