{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.790 visninger | Oprettet:

Råfodring af den drægtige tæve {{forumTopicSubject}}

Mine skønne Buffy fødte i går 6 velskabte og store hvalpe smiley

Jeg opretter denne tråd, da jeg godt kunne tænke mig at høre om andre end mig har haft denne oplevelse.

Jeg har råfodret mine hunde i mange år, og har jo derfor også råfodret min drægtige tæve førhen.
Buffy har fået to kuld hvalpe hvor hun er blevet råfodret. Begge kuld fine og raske hvalpe.

Men denne gang har jeg valgt at prøve at give hende tørfoder.
Hun blev sat på alm voksen foder fra parringen. Og tre uger før forventet fødsel kom hun på hvalpefoder.

De hvalpe hun har født denne gang er meget større i vægten end de har været ved de første kuld hvor hun er blevet råfodret.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle af jer der har oplevet det samme.
Jeg bliver lidt i tvivl om vi egentlig kan give vores drægtige tæver og hende kommende hvalpe hvad de har brug for på råt...??

I kan se deres fødselsvægt her:
Kuld A
6 stk - tæven er blevet råfodret under drægtigheden.
http://www.bedablanco.dk/kulda.html

Kuld B
9 stk - tæven er blevet råfodret under drægtigheden.
http://www.bedablanco.dk/kuldb.html

Kuld C
6 stk - tæven har fået tørfoder under drægtigheden og hvalpefoder de sidste tre uger.
http://www.bedablanco.dk/kuldc.html

Alle tre kuld er samme mor og far.
Der er ingen ændringer udover at tæven er kommet på tørfoder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råfodring af den drægtige tæve
  • #1   11. apr 2012 Nej det er ikke ønskeligt at hvalpene bliver for store ved fødsel.
    Vi har ikke fået at vide at hvalpene har været for små ved fødsel i de første to kuld af dyrlægen når de er blevet tjekket.
    Men fik til gengæld at vide ved dette kuld at de var rigtig fine vægtmæssigt.


  • #2   11. apr 2012 Jeg kan ikke åbne linkene?

  • #3   11. apr 2012 Prøve at klikke ind på min hjemmeside: www.bedablanco.dk og så ind under fanen hvalpe. Der finder du hvad jeg har linket til,

  • #4   11. apr 2012 Lena:
    jeg synes virkelig det er tankevækkende.
    jeg tror ikke jeg råfodre min tæve igen ved næste kuld - de hvalpe her er megt pænere og mere robuste end de første to kuld

    Ligesom dig havde jeg også en foderplan som eg fulgte nøje, så jeg er helt sikker på at hun fik hvad hun skulle have under hendes drægtighed.

    Spændende at høre om din oplevelse med det at råfodre den drægtige tæve.


  • #5   11. apr 2012 Mine de to første kuld er født på dag 60.
    Mit nuværende kuld er født på dag 62

    Er ikke sikker på det nødvendigvis har nogen betydning med foderet. Men jeg ved det ikke med sikkerhed.
    Men en ting kan jeg sige med sikkerhed - de er større denne gang...


  • #6   11. apr 2012 Dine to første kuld var noget små i størrelsen, ikke?
    Jeg sammenligner med vores races hvalpe. De vejer 400-550 g ved fødslen. Og din race har jo højere voksenvægt, hvormed hvalpene burde være større også.


  • #7   11. apr 2012 Jo jeg vil tro de var noget små i størrelsen. Men har faktisk ikke sammenlignet dem med andre kuld af samme race...

  • #8   11. apr 2012 Her er fødselsvægt hos en anden opdrætter af samme race som mine:

    Drenge:
    Arko 497g
    Aslan 576g
    Andi 525g
    Asko 522g

    Piger:
    Akita 493g
    Aja 445g
    Asja 487g

    Taget fra Kennel Egeborg


  • #9   11. apr 2012 Endnu et eksempel fra Kennel Egeborg
    Piger:
    567g
    445g

    Dreng:
    498g


  • #10   11. apr 2012 Ja det gør de helt bestemt.
    Ser lige om jeg kan finde eksempler fra andre opdrættere.


  • #11   11. apr 2012 Tre eksempler mere fra Kennel white Diamond

    Kuld A
    Piger
    440
    355
    429
    453
    Drenge
    501
    395
    410
    446
    453

    Kuld B
    Piger
    504
    510
    495
    Drenge
    477
    517

    Kuld C
    Piger
    495
    479
    504
    483
    444
    Drenge
    444
    525


  • #12   11. apr 2012 Jeg skal lige se om jeg kan finde min foderplan. Er sikker på jeg har den liggende endnu.

    Som skrevet tidligere er der ikke lavet noget som helst om i hendes drægtighed udover foderet.
    Jeg siger ikke at det nødvendigvis skyldes foderet at de denne gang er blevet større. Jeg synes bare det er tankevækkende.

    Jeg har selv råfodret i ret mange år efterhånden, så ved godt vigtigheden i at en drægtig tæve får hvad hun har behov for. Og ved derfor også at råfodring ikke bare er råfodring!

    Nu hvor er fodre med et tørfoder at kvalitet er jeg helt sikker på at hun er dækket ind med alt hvad hun har behov for.


  • #13   11. apr 2012 Jeg råfodrer og mine hvalpe er bestemt ikke små. De har alle været kraftige og fine.

  • #14   11. apr 2012 Mit rå kuld var også til den lille side men ikkeunormalt små. Især ikke da der var mange hvalpe. Tilgengæld gik der få dage så var de over gennemsnittet for racen og i det hele taget har de været større end normalt vægtmæssigt fra få uger gamle. INu som 8måneder passer de super i forhold til mor og fars vægt.

  • #15   11. apr 2012 Meget spændende emne

  • #16   11. apr 2012 Foderplan for min drægtige tæve, som den så ud da jeg råfodrede hende:
    Uge 1-5: Fodres normalt. Dagligt gives et rå æg, vitamin A + C
    Uge 6-7: Øges fodermængden. Der fodres ellers som de forrige uger
    Uge 8: Mindre rå ben. Giv rigelig Kød. Æg, lever, indmad og tilskud
    Uge 9: Ingen ben. Mindre indmad.

    Den primærkost over en uge har bestået af:
    Kallun, kylling, lever, ben, æg og selvfølgelig diverse kød.


  • #17   11. apr 2012 Altså du mener udenfor drægtighed??


  • #18   11. apr 2012 3% af Buffys vægt.
    Hun fik dagligt 1 kg at spise.

    Dagligt fik hun livets olie + NDS vitaminpulver
    Dag 1: Kallun
    Dag 2: Kød m. ben og brusk
    Dag 3: Kød uden ben og Brusk
    Dag 4: Indmad
    Dag 5: Kødfulde ben
    Dag 6: Kallun
    Dag 7: Kød uden ben og brusk

    Og sådan så det ud hver uge.
    Vi fodre med Rigtig hundemad


  • #19   11. apr 2012 Suzy:
    Hvad er der galt med den??
    Jeg har fået den lavet i sammenråd med folk som har barfet i mange år og forhandler af rigtig hundemad.
    Så tror nu ikke hun ahr manglet noget - eller det tør jeg sige med ret stor sikkerhed at det har hun ikke.
    Jeg har foruden at få lavet en foderplan til hende, selv brugt meget tid på at finde ud af hvilke vitaminer der er vigtig at den drægtige tæver for og hvornår i drægtigheden hun skal have det.
    Og har fodret hende 100% efter det for at være sikker på at hun fik det hun havde behov for.

    Anne:
    Ja det er rigtig meget mad hun har skullet have under drægtigheden og det har hun fået.
    Buffy har under begge drægtigheder set rigtige pæn ud vægtmæssigt og efter hvalpene er flyttet hjemmefra har hun været i pæn huld.


  • #20   11. apr 2012 Denne tråd er ikke for at sige at tørt eller råt er det bedst.
    Men ren og skær for at dele ens erfaringer med fodring af den drægtige tæve på råt.


  • #21   11. apr 2012 alfisten kunne du ikke prøve at give en indput i hvordan du ville gøre det, både til en drægtig tæve, men også til en almindelig?

  • #22   12. apr 2012 hvad med kallunen den giver du slet ikke... jeg giver jo kallun, men det er næsten hele maver, da jeg af ren dovenskab ikke gider skære dem ud, når jeg henter....men de får kun kallun ca 1 gang om ugen,

    alt mit kød er næsten med ben og brusk da vi selv slagter... så mine får i den grad rigeligt med ben, det er også tydeligt at se på afføringen. indmad er også kun en gang om ugen, og kulling/fisk 1-2 gange i ugen....


  • #23   12. apr 2012 Undskyld rettelse jeg handlede noget af mit kød igennen RHM.
    Men det meste af det kød mine hunde har fået (også min drægtige tæve) kom fra slagterne.

    Når det blev slaget kalkun fik jeg hele skrog som alligevel bare skulle smides ud.
    Jeg købte selv geder og lam som jeg fik slagtet og brugte alt fra disse dyr.
    Alt indmad var købt ved slagteren. Mine hunde havde en dag om ugen hvor de fik et måltid som ren lever (nogle gange nyre eller hjerte, men oftest lever)
    Okse og svin fik de i hele stykker købt ved slagteren.

    Når jeg skriver kød uden ben og brusk var det tit tunge fra fx gris eller okse.

    Ja de havde en dag som var ren bendag, men derudover fik de et ben/brusk hver dag.
    Så ben manglede de i hvert fald heller ikke.

    Mine hunde fik en meget varieret kost.
    Jeg fodre efter Billinghurst's anbefalinger til den drægtige tæver.
    Så igen vil jeg absolut ikke mene at min drægtige tæve har manglet noget under hendes drægtighed da jeg råfodrede.

    Er enig med dig i at hunden skal have kød hvor den skal bruge sine tænder
    Men kallun synes jeg ikke skader noget som helst i en normal kost.

    Ang ben så er jeg enig i at ben er vigtigt ikke mindst for den drægtige tæve.
    Men snakket vi ben til hunde som er i vokse aldren, er det er altså enormt vigtigt at vi ikke giver for meget ben. Da vi risikere at give vores hunde alt for meget kalk. Og for meget kalk kan skade den voksende hund meget - fx ses forkerte benstillinger ved for meget kalk!


  • #25   12. apr 2012 Det er ikke korrekt det du skriver omkring kalk.
    Jo for hunde som er færdige med at vokse.
    Men de hunde som stadig vokser kan ikke smide overskydende kalk ud, og derfor sætter det sig i knoglerne og vi får fx skæve ben.
    Det er også derfor det er enormt vigtigt at et hvalpefoder (altså tørfoder) til fx large breed ikke indeholder for meget kalk.


  • #26   13. apr 2012 Natasja:
    Du skriver følgende: "Det er igen ikke kalken, der er problemet men fosfor/calsium balancen.
    Skæve ben kommer ofte af for højt et protein-indhold i foderet. Jeg har stadig ikke set det på råfodring."

    Nej nej nej nej det er altså ikke helt korrekt det du skriver!
    Jo for mange ben kan altså give en fejl balance i calcium/fosfor balancen. Og som du skriver senere kan for meget skært kød give for meget fosfor. Denne balance skal være100% iorden (specielt ved hunde som vokser) ellers er det som skrevet tidligere at vi ser fx skæve ben.
    Du har helt ret i at vores hunde har behov for kalk(ben) når de vokser, men det er altså yderst vigtigt at de ikke får for mange ben, da det er med til at rykke denne balance og igen NEJ hvale/unghunde (hunde som vokser) udskiller ikke selv den overskydende kalk.

    Og nej et for højt protein indhold er ikke noget der skader.
    Og er slet ikke det der er skyld i at vi ser fx skæve benstillinger.

    Min viden kommer fra min uddannelse og mit arbejde, så burde gerne vide hvad jeg snakker om i forhold til calcium/fosfor forhold og protein indholdet.


  • #27   14. apr 2012 Ja jeg har læst det link du har lagt ind. Men jeg er stadig ikke enig i hvad der bliver skrevet.

    Det vi lærer på mit studie er altså at det ikke er protein der får hvalpe til at vokse, men det er calcium der gør at hundene vokser.
    Hvilket vel et eller andet sted siger sig selv, eftersom det er det knogler har behov for?
    Og for meget calcium giver skæve benstillinger. Er dette først sket kan det altså ikke rettes op igen.

    Jeg siger ikke at man ikke skal fodre sine hvalpe og unghunde på råt (det har jeg selv gjort), men det er så fandens (undskyld sproget) vigtig, at man fodre dem 100% korrekt ellers er det vi får fejlernæret hunde. Hvilket man desværre ser alt for tit på hunde som er opvokset på barf, fordi folk ikke har sat sig nok ind i hvad hvalpen har behov for.

    Jeg er som skrevet ikke enig i alt hvad der bliver skrevet i det link du har lagt ind, men noget af det synes jeg er ganske fornuftigt.
    Og har fat i den rigtige ende.
    Men det omkring calcium er altså en faldgruppe, som desværre kan have rigtig store konsekvenser for vores hunde.
    Og jeg har set hunde som har fået rigtig grimme bestillinger hvor ejeren har råfodret, men ikke har haft en ordentlig foderplan.





  • #28   15. apr 2012 Nej jeg siger ikke min foderplan er 100% korrekt.

    Men det er bare så vigtigt at når vi fodre vores unghunde og hvalpe på barf at de virkelig for hvad de har behov for - og på den anden side heller ikke får for meget.


  • #29   15. apr 2012 Nej nej slet ikke.
    Jeg har på intet tidspunkt sagt at jeg foretrækker det ene frem for det andet. Tværtimod.
    Jeg startede den tråd for at høre om andres erfaringer ved at råfodre en drægtig tæve ikke andet.

    Men til den sidste kommentar du skriver, så er det jo ikke alle tørfoder det KUN overholder minimumskravet. Det er langt de fleste som kun lige overholder minimumskravet. Men jo de findes det giver jeg dig fuldstændig ret i.
    Men der findes særdeles gode tørfodre på markedet.


Kommentér på:
Råfodring af den drægtige tæve

Annonce