{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.084 visninger | Oprettet:

Råfodring, mængde {{forumTopicSubject}}

Vi har besluttet os for, så småt at gå i gang med at råfodre Jensen, da han ikke viser synderligt stor interesse i sit tørfoder og tydeligt kun spiser det fordi han er sulten, ikke fordi han har den store lyst.

I dag har han haft tørfoder stående hele dagen, men ikke rørt det. Begge dele er normalt. Planen er, at han også nogle gange får fx gulerødder, agurk, rød peber mv, fordi han godt kan lide at gnave i det.

Jeg har læst mig frem til at de skal have 2% af deres kropssvægt dagligt. Han er 2 år, ikke særlig aktiv og vejer 9 kg.

Jeg gav ham her til aften et kyllingelår på 160 g. Han har jo så tørfoder stående, men tænker ikke han spiser det.

Er vi helt på afveje med mængden? Synes det synede af så lidt ift at det skulle være hans dagsration i dag. Har lagt et billede af det som kommentar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råfodring, mængde
  • #1   20. sep 2018 Billede af det han har spist i dag.

    profilbillede
  • #2   20. sep 2018 Jeg er i øvrigt med på, at han skal have ca 180 g. råt dagligt.

  • #3   20. sep 2018 Husk at det er enormt vigtigt at fodre med korrekt mængde vitaminer og mineraler. Jeg tror jeg ville finde en ekspert i barf, som kunne rådgive mig, hvis jeg stod samme sted som dig smiley Der er så meget mere i barf end bare at give hunden råt.

  • #4   20. sep 2018 Har læst en del om det bla herinde, og så vidt jeg kan se er det ikke nødvendigt at tilsætte vitaminer/mineraler hvis man sørger for de får spist varieret og evt får grønt ved siden af. Det er planen han får et råt æg med skal 1-2 gange ugentligt også.

  • #6   20. sep 2018 Og med hele dyret mener du også indmad, knogler og fedt, ikke?

    Jensen elsker at gnave i en gulerod eller at rydde op efter de grøntsager vores datter smider på gulvet. Kogt broccoli og blomkål og rå æbler (uden kerner) vil han også gerne have.


  • #9   21. sep 2018 Jeg ville helt klart vælge en færdigblanding, i hvert fald indtil der er helt styr på om Jensen overhovedet trives på BARF. Så kan du eksperimentere med egne blandinger når det er på plads.
    De 2% er et godt udgangspunkt, men der kan være variationer. Luffe ligger lidt over (20%) men der er også nogle der ligger under.


  • #10   21. sep 2018 Ligesom Kim J, kan jeg berette, at hvis mine skal holde vægten på ren barf, så er der en der skal have langt over de 2% (tror hun endte på omkring 5%), en der skal have under og to hvor det passer meget godt.
    Dette regnestykke gør sig dog gældende på nøjagtig samme måde i tørfoder. En skal have dobbeltportion for ikke at blive til skind og ben, en skal ca halveres og de to andre passer meget fint med anbefalingerne...

    så, som altid: kig på din hund og juster indtag efter det.


  • #11   21. sep 2018 Hov! Nu når jeg genlæser mit eget indlæg i vågen tilstand, kan jeg godt se at det er noget tåget; Når jeg skriver at Luffes ration ligger over (20%) er det 20% over det anbefalede, ikke 20% af sin egen vægt. smiley

  • #13   21. sep 2018 Aldrig tørfoder og rå kød samme tid da de skal have forskellige pH værdier for at nedbrud det.. læs læs og snak med kloge mennesker herinde...

  • #16   21. sep 2018 Christian, ja det er der mange der siger, men jeg har endnu til gode at høre nogen der har reelle erfaringer med at det er sandt. Min bande har levet på tørfoder + råt hele deres liv og er alle i tip top stand. de rangerer fra 1 år til knap 11 år gamle...

    profilbillede
  • #17   21. sep 2018 Jeg tænker at vi kører ud til forhandleren (kan ikke huske lige nu hvad den hed). Der har de både færdigpakker og forskelligt råt, så man selv kan blande til x antal måneder.

    Han virker ikke sulten og har slet ikke rørt det tørfoder han har haft stående siden i går morges. Han havde lidt hård mave på turen tidligere, men han fik også et stegeben af svin i forgårs så det giver jo god mening.

    Lige nu er han i rigtig fin foderstand, men må ikke blive tyndere, så vi skal nok holde øje og øge ham i mængde hvis det bliver nødvendigt.

    Christian, det har jeg slet ikke stødt på før og har efterhånden læst en del om det i løbet af flere år og det lyder lidt sært med ph-værdi.. Kan du ikke komme med nogle links omkring det?


  • #18   22. sep 2018 Jeg skal ikke kloge mig på om det er skadeligt eller ej, men jeg kan ikke rigtig se fidusen ved at blande BARF med tørfoder?

  • #19   22. sep 2018 #18 dovenskab og ressourcer?

    Mine får råt ca 3 gange om ugen, tørt resten af ugen. Morgenmaden er altid tørt.


  • #21   22. sep 2018 Også enig med Maj-britt i, at alsidig fodring give gode maver der kan tåle alt. Og så er det nu engang nemmere når de skal passes, at jeg bare kan give dem tørfoder med

  • #22   22. sep 2018 Kim, her er det fordi vi har en hel sæk stående med tørfoder stadig. Men det hjælper jo ikke meget hvis han så ikke gider æde det. smiley


  • #23   22. sep 2018 Når jeg undrer mig over at man blander BARF og tørfoder, var det mere fordi det kunne være p.g.a. at nogen kunne se en ernæringsmæssig fordel ved det.

    I mine øjne "fortynder" man jo sådan set fordelene ved BARF, når man blander det op med tørfoder, og alt andet lige, er det vel ikke mere besvær at give udelukkende BARF? Her er besværet egentlig også begrænset til at det optager plads i fryseren (vi køber ind til en måned ad gangen) og at huske at tage det ud så det kan nå at tø. Det sidste er der jo mange som mener er overflødigt, men her gør vi det altså.

    Det økonomiske aspekt er selvfølgelig ikke til at komme uden om, men jeg synes da ikke længere at BARF er voldsomt meget dyrere end mange af tørfodertyperne?


  • #25   22. sep 2018 Jeg kan se at jeg er meget i samme stil som Maj-Britt. Køber ikke decideret barf. Jeg køber ben når jeg har mulighed for det - fra alle typer af dyr. Køber kød på tilbud hist og pist. Af og til er jeg heldig at få forærende nogle færdigpakker barf VOM, Mush o.lign.

    Tørfoder køber jeg et kvalitets tørfoder og så hælder jeg oveni hvis vi får noget forærende, vinder noget osv.

    Jeg er ikke religiøs med foder, mine hunde æder hvad der bliver placeret foran dem. Og efter min mening er de i super stand, evner at arbejde hårdt (jagt og konkurrence), og ser generelt ud til at trives. Så jeg tænker det er ok.


  • #26   22. sep 2018 Hvor finder I andre "slagteraffald" som fx kyllingekråser, halse, fødder, kødben osv henne? Har spurgt hos 2 forskellige slagtere nu, hvoraf den ene var en sådan, HELT rigtig slagter. De har slet ikke den slags..

    Nu købte jeg så kalvelever og svinehjerter på dato og har delt op i poser og smidt på frost, men altså..


  • #27   22. sep 2018 BARF er et fodersystem (uanset hvor meget producenterne kalder ALT det der er råt og KAN bruges i BARF fodring for BARF), så fordi man giver hundene noget råt kød ind imellem, er de altså ikke på BARF smiley

    Det er ikke en kritik, men bare en præcision af hvad jeg mener. BARF kan varieres i det uendelige hvis man vil, og selv hvis man kun gider de færdige blandinger, kan man snildt finde mere end 20 forskellige varianter. Vil man selv stå med besværet ved at blande, er mulighederne jo nærmest uendelige, og man får fuld glæde af fordelene ved BARF.


  • #28   22. sep 2018 tror såmænd også at vi skrev at vi fodrede med råt og ikke barf.

  • #31   22. sep 2018 Har bare slet ikke set kødben i vores supermarkeder.. Og vi har nærmest dem alle..

  • #34   22. sep 2018 Du kan altid finde kyllingeoverlår i supermarkeder, der er da lidt knogle i. stegeben, suppeben osv. Men det er helt sikkert en fordel at kende nogen der hjemmeslagter. Lige pt har vi ben fra lam og ko i fryseren. Grisehaler er også et hit som en snack her i huset.

    Jeg tør iøvrigt ikke mit op, de får det frossent.


  • #35   22. sep 2018 Jo da... Havde bare ikke lige tænkt det som kødben, men selvfølgelig.. smiley

    Han fik stegeben den anden dag..


  • #36   22. sep 2018 Generelt er det jo mest svineben man kan finde som "menneskemad", hvis man ser bort fra marvben.

    Vi bor heldigvis rimelig nær en slagter som selv afliver og skiller dyrene, så vi har adgang til et væld af forskellige okseben, hvoraf jeg foretrækker ribben, fordi de ikke er så hårde (okseben af den mere massive slags, slider på tænderne).

    Ellers kan man finde ben fra mange forskellige dyr/fugle hos BARF forhandlere.


  • #37   22. sep 2018 Han fik kyllingelår i går og har fået kalvelever i dag sammen med sit tørfoder..

    For at være sikker på, at han får hvad han skal (Glemsom far, mor med gravid/ammehjerne og pige på 2 år), overvejer vi at lave en madplan som bare kører kontinuerligt, men selvfølgelig med plads til at bytte rundt eller bytte ud når/hvis vi finder billige tilbud.
    FX:

    Mandag: Fisk + 1 æg
    Tirsdag: Kylling, evt med ben
    Onsdag: Svineben
    Torsdag: Indmad + 1 æg
    Fredag: Oksekød/hakkekød med grønt iblandet
    Lørdag: Kylling, svin eller okse evt med ben
    Søndag: Indmad


    Er det helt galt?


  • #38   22. sep 2018 Vi har ikke lige sådan en slagter i nærheden, åbenbart..

    Vi har lige pt 7 kyllinger gående på 6 uger, og når nu de 4 af dem begynder at gale (som jeg mistænker dem for at begynde på inden for de næste 10 uger) tænker jeg han også får dem - det samme når de gamle høns vi har skal slagtes..


  • #41   23. sep 2018 #39

    Tusind tak for det meget udførlige svar. Vi har fundet en forhandler vi kører ud til i morgen der har alt muligt, blandt andet andehalse, lammeribben, oksemuler og alle mulige tørrede godter.. Vi mangler så bare en fryser.. smiley

    I dag har jeg købt koteletter og nogle tykstegsbøffer på bud i Lidl..


Kommentér på:
Råfodring, mængde

Annonce