Parring {{forumTopicSubject}}
Så er jeg stort set klar til at min lille tæve skal parres, men er ikke inde i det med hannen og Kryptorchid attes, nogle siger at der ikke behøves en kryptorchid attest på en ikke udstillet hund, hvis det er registreret i sundhedsbogen at testiklerne er faldet ned ved første sundhedstjeck (8 uger).
Men på parringsattesten står der:
HUSK, at der skal være dyrlægeattestering for, at hanhunden ikke er kryptorchid.
Måske er det rigrtigt, men for mig at se så ser det ud til at den attest skal laves uanset om det er reg. i sundhedsbog at bollerne er faldet ned eller ej, eftersom den ikke har været udstillet.
Er jeg helt galt på den?
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.902
mar 2011
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 7 Emner: 40 Svar: 380
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
Har kigget gravhund i mange år, men en i racen uddannet dommer ved bedst.
mar 2011
Jeg har truffet mit valg efter hvad jeg ønsker, og ja det er nemmere at få en på som har været udstillet, men nu er det bare sådan at den han jeg synes passer til min tæve og som ikke er i familie med hende, den har ikke været udstillet.
Desuden er det ikke nemt at finde en hanhund der passer til min, eftersom der er en i tavlen som går igen på rigtig mange DRU hunde.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 7 Emner: 344 Svar: 2.084
Har I i DRU ik en matadoravlsgrænse, eller r den indført efterfølgende?
mar 2011
Ved DRU er der bare ikke de samme udstillingskrav som der har været ved DKK (Hvilket jeg forstår DKK har taget fra nu), så derfor er det lidt mere besværligt at finde en som har været udstillet og som passer til hende, da der som sagt er en noget kendt genganger i DRU tavlerne.
Men er helt enig i, at det havde været nemmere med en der havde været udstillet, hvis den passede til hende (familiemæssigt)
mar 2011
Det var bare for at hende med hanhunden ikke skal ringe 2 gange til dyrlægen, hun vil ringe i morgen formiddag, og DRU har først åben for tlf. kl. 16.00
mar 2011
Må være dig svar skyldig, da jeg har en tæve så ved jeg ikke hvor mange hanhunden må være far til
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.437
Der hvor vi købte vores , var moren først klar eller moden til at få hvalpe da hun var 4år.
mar 2011
Ja hun er klar, hun har været forbi dyrlægen.
Hun har haft hvalpe før og hun er 4 år, der er skam tjeck på det hele, det eneste der mangler styr på, er svar på kryptorchid attesten ved hanhunden
feb 2009
Følger: 17 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 29 Svar: 608
mar 2011
Ja, hvis de er født efter den 19/3-2011, de er begge fra før, dermed gælder de gamle regler
mar 2011
PL attest: Det har jeg på hende, får jeg foretaget hvert ½ år, da jeg vil være sikker på at opdage det i tide hvis hun får det, hanhunden er også tjecket for det
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.784
Men være lige obs på, at DRU har indført/er ved at indføre skrappere regler for avl i det hele taget (dejligt, men måske en overraskelse for nogle).
mar 2011
Super, så er vi enige om at jeg har forstået det rigtigt
Ja, de er indført men kun for dem som er født efter den 19/3-2011, og begge hunde her er fra tidligere.
Det passer mig helt fint at der er strammet op på reglerne, nu har jeg selv været en af dem som har undret mig over PL attest ikke altid har været et krav, men jeg har valgt at få den foretaget trods det, for at være sikker på at min hund ikke fejler noget, lige netop pga. det manglende krav om det
mar 2011
Super, det vil jeg få styr på, så kan jeg roligt kontakte hende med hanhunden så hun kan få den lavet
Tusind tak, håber hun bliver drægtig, vil nemlig selv beholde en af hvalpene
mar 2011
Jeg går ikke op i udstillinger, min hund er dyrlæge tjecket, hun er sund og rask, jeg har ikke brug for at få hende på en udstilling.
Jeg forventer ikke du accepterer det, og det er også fint nok at du ikke gør det, jeg har ikke truffet min beslutning ud fra at jeg skal videre sælge, men ud fra at jeg kun ønsker at få en hvalp fra MIN tæve.
Hvis jeg gik op i udstillinger, så havde jeg valgt en DKK, men det gør jeg ikke, og dermed har jeg valgt DRU.
mar 2011
Der er nu kommet krav om PL attest, men det er nyt, dog er min testet for det hvert ½ år, og det er for at opdage det i tide hvis hun får noget.
Før de strammede op skulle man indsende:
Kryptorchid attest
Parringsbevis
Fødselsattest
stamtavler
Og så kunne man få stamtavler på sine hvalpe.
Ved PL attest står der:
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. juli 2012.
Udstillingskrav er først for hunde født efter d. 19/3-2011
Race sygdommene er heller ikke et krav, men det bør man af hensyn til sin hund tjecke uanset om man vil have hvalpe eller ej, hvis du spørger mig. Så man ved om ens hund er sund og rask.
mar 2011
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.432
På hg tror en del af medlemmerne at kun deres gælder,,det de tror på og så er alt andet yt!
Heldigvis så er vi ikek alle ens,,,og er hundene sunde og raske kan jeg ikke se hvad der skulle ske ved det.
Den test du taler om er ikke noget indviklet,,hanhunde ejer skal bare fordi dyrlæge og lige mærkes,,det kan jo mærkes nemt og så skriver dyrlægen den erklæring under.
Glæd dig til dine hvalpe selvom nogen mener andet, jeg tænker så tit det ikke mærkeligt vi har al den ufred i verden når man bare kigger herinde og ser hvor snæversynet folk er og hvor lidt plads nogen giver til andre mennesker.
okt 2008
Bare fordi du ikke kan lide andet en DKK hunde på trods af de nu har nogle af de ringeste krav,,så er der andre i verden der kan lide andet om du kan lide det eller ej
mar 2011
Nu har jeg jo hørt så meget om DRU udstillingerne, du synes også de er noget så forfærdelige, hvorfor så prøve at få mig afsted?
Pia H
Sikke lavt at synke, det er i orden at bruge sin sunde fornuft. Selvfølgelig bliver de ikke aflivet, sådan en kommentar har jeg absolut ingen respekt for.
jeanette-Antisnob:-) N
Jeg var allerede forberedt på en masse skud fra ØC* og fra *krumme*, det er ikke første gang, sidste gang lignede min hund både en blandingshund og en chihuahua, men nu står jeg ikke og styler min hund op, hun er familiehund med stort F
Tak, jeg glæder mig også rigtig meget, det bliver skønt med lidt ekstra liv i huset, og en helt fantastisk oplevelse at få lov til at følge hvalpene og selv finde den i kuldet, som jeg synes passer bedst til mig
Jeg synes desværre også at have oplevet at det er svært at spørge herinde, da min kæreste i sin tid havde en DKK hund, der kunne hun spørge om alt, og der var ingen ubehagelige kommentarer, lidt skræmmende synes jeg :S
Men dejligt der findes nogle herinde som gerne vil bruge tid på at svare, og som ikke vil bruge tiden på at finde fejl eller skrive ubehagelige kommentar
Hende med hanhunden får testen lavet i dag, så min tæve kan komme til parring, det bliver spændende
mar 2011
Gener min hund som i vil, min hund er MIN hund og hun er dejlig ligesom hun er. ingen præmier eller 100 præmier, DRU eller DKK, racetypisk eller ej, uanset hvad, så vil hun altid betyde det samme for mig.
I som kører i udstillingerne, i vægter højst på om hunden er racetypisk pga. købere til hvalpene, hvad med at gå mere op i sundheden frem for om pelsen er perfekt osv. hendes sundhed fejler INTET, har fået min hund undersøgt, og det er ikke pga. parring, jeg har fået det gjort fordi jeg ønsker en sund og rask hund.
Jeg har ikke brug for at få mine hunde præmieret af flere årsager:
1: Hun er ren familie hund, med stort F.
2: Min hund betyder alt for mig, om så hun var skaldet..!!
3: Jeg er ikke opdrætter, og har derfor ikke brug for at hun bliver udstillet.
4: Mange går på udstillinger for at kunne få mere for deres hvalpe, min hund har nogle gode hunde i sig, det samme med hanhunden, så jeg er godt tilfreds, nu har jeg heller ikke tænkt at tage en bondegård for mine hvalpe, men mine hvalpe bliver heller ikke solgt til hvem som helst, ej heller sat til salg hvor som helst.
Så gå i bare til de udstillinger som i vil, men jeg stiller ikke min hund op til det, uanset hvilke argumenter i kommer med.
mar 2011
Nu er pelsen heller ikke i udu på min tæve, har også snakket med pomeranian opdrættere som går meget op i udstilling, og hendes pels er fin.
Og min hund har det også godt, og hendes pels bliver skam passet og plejet, hvis jeg ikke gad at bruge tid på hendes pels, så havde jeg nok valgt en korthåret hund skal du se.
mar 2011
Prøv lige at læs igen, når der bliver argumenteret for udstillingerne i denne tråd, så er det bestemt ikke sundheden der står øverst men om hun er racetypisk.
mar 2011
Til din information, og det skal lige siges at jeg absolut IKKE skylder dig noget som helst svar, efter de ting du har fået skrevet, men jeg er flink at besvare dig.
Jeg har snakket med klubben, og nu er det jo ikke mig som har hanhunden, så det er vel meget almindeligt at jeg ikke lige har helt styr på kryptorchid attesten.
Desuden så har det kun været små ting, min hun er undersøgt for alt også det som der ikke stilles krav og det hele er foretaget langt inden at jeg har valgt at få hvalpe.
Jeg kommer heller ikke med spørgsmål når hun er drægtig eller har fået hvalpe, som du kan se på profilen så har hun haft et kuld hvalpe, og inden det kuld blev planlagt, der læste jeg på livet løs, snakkede med opdrættere og dyrlægen, det brugte jeg lang tid på, så jeg har ikke taget en forhastet beslutning på noget tidspunkt.
Men et råd til dig fra mig ville lyde:
Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet så gå, der er ingen der tvinger dig til at læse mine indlæg, det er helt i orden at gå en bue udenom, og eftersom jeg synes du har en meget negativ indstilling til mine tråde, så forstår jeg slet ikke at du bruger din tid på at besvare dem.
mar 2011
Nej jeg skylder ikke nogen noget som helst, mine hunde er sunde og raske, og jeg fremviser papirer for dem, jeg oplyser dem også om at det er familiehunde, og hvis køber ønsker en hvalp fra højt præmieret hunde, så må de finde en et andet sted, jeg tvinger ingen til at købe hos mig.
At jeg ikke ønsker at udstille er mit valg, og ønsker folk hunde fra højt præmieret forældre så må de finde en et andet sted.
Forarbejdet er skam helt i orden, det eneste jeg har sagt nej til er udstilling, og det ændrer sig ikke.
Nu er det sådan at min hund skal parres lige om et par dage, så om du kan li det eller ej, så er det hvad der sker, og uanset hvor mange negative kommentarer jeg får, så ændres det ikke.
mar 2011
Nu har jeg hørt det fra flere som har haft opdræt i mange år, og min hund er præcis som den skal være, så kan du genere den lige så tosset du vil, det eneste du får ud af det er din egen tilfredsstillelse af at genere hende.
En kommentar fra en med sheltie, tjae det kan jeg vist ikke rigtig bruge til noget, en kommentar fra en med pomeranian som har været opdrætter lige så længe som jeg har levet ja se det kan jeg bruge til noget, for hun ved meget mere end du gør.
mar 2011
Jeg vil aldrig se på det på den måde, jeg har valgt at få hvalpe fordi jeg ønsker en fra min tæve, og ikke med penge for øje, så jeg vil ALDRIG kalde mig for opdrætter, kommer der kun en hvalp så er jeg tilfreds med det, for så er mit ønske opfyldt.
mar 2011
Gå nu ind og find den anden tråd, hvor der bliver skrevet om min hund, måske det kan blive en lille øjenåbner for dig.
Godt argument at bruge soffie, nu er soffie jo så en af dem der har de fineste pomeranian herhjemme, måske ikke lige den mest optimale at dømme ud fra, det viser at du ikke kender pomeranian helt så godt som du prøver at bevise
Prøv nu lige at undersøge lidt mere om Soffie og hvor hun får sine hunde fra, prøv også lige at brug fornuften en lille smule, de hunde er skam stylet op til billeder, jeg kender udmærket Soffie, og kender også en del til hendes forhistorie, der er en god grund til at hendes ikke ligner så mange andres.
mar 2011
Jeg sælger heller ikke mine hvalpe til en opdrætter.
mar 2011
Har du egentlig overhovedet noget fornuftigt at sige?
Ja jeg spørger af ren nysgerrighed, nu er det anden tråd med min hund og parring hvor du bruger tiden på at genere min hund, fremfor at besvare et simpelt spørgsmål.
Når man stiller et avls spørgsmål, så er der kun et par få fornuftige personer som vælger at besvare, og så er der en masse som vælger at ignorere spørgsmålet og istedet komme med en masse ævl, som ikke kan bruges til noget.
Hvis det er fejl i vil finde på andres hunde, så bliv dog dommere istedetfor, men husk der gælder det ikke at "man mener den bør være".
Jeg er bestemt ikke grov, men nogle mennesker formår bare kun at vise den negative side af sig selv, istedet for også at få noget positivt frem, og det har jeg absolut ingen respekt for.
Du DKK snob, du har på intet tidspunkt formået at besvare mine spørgsmål, hverken på denne eller den første ann. så du har stillet dig ret så negativt.
Prøv at øv dig på at besvare på spørgsmål og ikke komme med en masse andet ævl, som jegalligevel ikke kan bruge til noget.
Min hund skal parres lige om et par dage, det er 2 flotte og raske hunde der er tjecket for alt.
Uanset hvor mange negative kommentarer jeg får, så kommer det til at ske, så se det dog i øjnene.
man opretter ikke en tråd som min, hvis ikke det er besluttet, så at sidde og mod argumentere for avl og komme ind på udstilling, det er spild af tid, så hellere besvare spørgsmålet istedet for at komme med en masse ligegyldigt, eller gå pænt forbi sådan en ann.
mar 2011
Jeg tror så absolut ikke du har noget fonuftigt at sige, du har på intet tidspunkt valgt at komme med noget fornuftigt som jeg kan bruge til noget som helst, men genere min hund kan du, og det preller af.
I er da nogle der får travlt med at kommentere overfor nye DKK medlemmer som ikke ønsker at udstille, nu hvor det krav er fjernet fra DKK.
mar 2011
okt 2008
Men se det positivt de kalder dig opdrætter,,,jeg blev kaldt hundehandler ved mit første kuld selvom det var med DRU tavle.....så det er da en kompliment.
okt 2008
mar 2011
Men noget af det ligger vel i bund og grund i jalouxi og selvophøjelse
Ang. udstilling, der taler jeg ud fra hvad jeg har hørt fra nogle DKK ejere, ´som gerne vil have hvalpe men som ikke går op i udstilling, selvfølgelig vil der stadig være en del som går på udstillinger, men der vil også være nogle som hopper over det
Jeg forstår heller ikke hvad det er der får nogle DKK opdrættere til at fare i flint over os der har en DRU hund, det er i bund og grund smag og behag, og man vælger hunden ud fra hvad man vil med sin hund, ville aldrig vælge en DKK fordi man kan komme på udstillinger i andre lande, eftersom jeg ikke går op i at udstille mine hunde, nej jeg er godt tilfreds med at være hvor jeg er, og er lige blevet DRU medlem
Uha, får muligvis på puklen for mine udtalelser her, men vi har vel hver især vores meninger, og de som er uenige der kan vi vel blive enige om at vier uenige
mar 2011
Som du kan læse længere oppe så står der at jeg har fundet den hund som passer til min, og som opfylder alle mine krav, han har ikke været udstillet, så det blev til en ikke udstillet.
Desuden så er det svært at finde en udstillet som ikke har en genganger i stamtavlen, som jeg fik af vide DRU ikke godtager.
Så det er ikke fordi jeg ikke ønsker en der ikke har været udstillet, men nu er den som passer til mine krav bare ikke udstillet, og så er det sådan det er.
Havde han været udstillet, så havde jeg stadig taget ham.
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 394
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Hunde: 9 Emner: 60 Svar: 817
Hoved: Racetyprisk præg - Tydeligt stop
Snudelængde: Tilpas længde/bredde
Bid: Saksebid - Fint i forhold til hundens alder
Næse/læber: Sort
Øjne: Racetypiske Runde
Ører: Racetypiske - God ansatte og båret
Hals: Tør
krop: Under udvikling
Ryg: Lige
Bryst: Tilpas dybde/længde
Forstilling: Paralelle
Bagstilling: Gode vinkler
Pels: Korrekt struktur - Fin farve, Velplejet
Hale: Racetypisk - korrekt ansat og båret
Poter: Racetypisk - Harepoter
Bevægelser: Racetypisk korrekt - Frie
Temperament: Opmærksom - Kærlig - Glad
Helhedsindtryk: GOD RACEREPRÆSENTANT
Bemærkninger: En særdeles lovende race repræsenterende baby
Så den parring var ikke så dårlig
sep 2011
sep 2011
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.866
sep 2011
okt 2008
Alle pomser vokser langt i pels foran og klipper man det ikke til vil de se aflange ud,,pga pels og ikke pga fod
Men typsik nogen skal finde en fejl
Tænk hvis poter og øjne ikke er korrekte avs,,sikke en forfærdelig hund
Syntes hun ser fin ud!!
okt 2008
men nu det ikke alle menensker der ikke kan leve uden at være perfekt og altid være grimme i munden overfor andre som ikke danser efter deres pibe
sep 2011
Poterne er ordnet, og de var runde som de skulle være
Jeg går selvfølgelig op i standarden, og håber på fine resultater, selvom hun er min lille hygge fis, så betyder det da meget for mig at hun ikke ligner en anden race eller har en masse fejl.
Dermed ikke sagt at jeg ikke ville elske hende med fejl, selvfølgelig ville jeg det, men var hun fyldt med fejl, så ville hun kun være min hygge fis og ikke komme på udstilling
Parring