{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.465 visninger | Oprettet:

parring {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg leder efter en han til min dejlige pige Leeloo. Hun er halvt aussie og kvart lab og kvart bernasenne. Jeg vil gerne ha et enkelt kuld på hende og hendes næste løbetid ligger i december.
jeg søger en han der har et godt sind og en god fysik og som indeholder nogle af de racer hun allerede har .
Hun skal til tjek i august for at sikre hun er i god stand.
Håber der findes en prins derude smiley


Kommentarer på:  parring
  • #1   24. jul 2020 Kan du ikke vente til internaterne er knap så fyldte?

  • #2   24. jul 2020 For det første så skal du oprette en annonce i markedet.
    For det andet, hvorfor? Der mangler ikke hunde i dette land og slet ikke store blandingshunde.


  • #3   24. jul 2020 Dels hører det vist til i markedet og dels vil jeg da opfordre til, at du oplyser lidt om din hunds sundhedsstatus (både aussie og labbe bør testes for HD og AD som absolut minimum. Begge bør også øjenlyse, hvis ikke der er DNA-resultater på øjne).

    Og vær opmærksom på, at parrer du med en aussie/aussieblanding, så må den IKKE være merlefarvet - 2 x Merle kan give ret store problemer for ca 1/4 af hvalpene.

    Så måske uddybe lidt, hvad du søger.


  • #4   24. jul 2020 Jeg synes du skal tænke lidt mere over sagen.
    Hvorfor vil du lave et kuld blandingshvalpe?
    Hvad vil du opnå?
    Hvad kan din tæve, som andre ikke kan?
    Hvad er hendes HD, AD resultater?
    Er du opmærksom på genetiske udfordringer for racerne i hende?


  • #6   24. jul 2020 smiley smiley

  • #7   24. jul 2020 Modent.

  • JRS
    JRS Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
    #8   24. jul 2020 Wow, nu giver den hovedløse avl mere mening ... :o)

  • #9   24. jul 2020 smiley smiley smiley

    Skriv dog ordentligt! Hvad bilder du dig ind smiley


  • #10   24. jul 2020 Tina - tror ikke, der er nogen der betvivler, at din hund er en dejlig hund smiley

    Men inden.man får hvalpe, skal man lige overveje, om der faktisk er gode hjem til dem - den type hund du har kam sagt en få 8-12 hvalpe. Har du hjem på hånden til det? Og hvis ikke alle bliver solgt, har du så tid, råd og plads til at beholde nogen stykker til de er fx 6 mdr?

    Der er mange, mange mellemstørrelse blandingshunde til salg - det kan vise sig at være svært at komme af med dem, hvis det bliver et stort kuld.

    Og så det helbredsmæssige - uanset hvor dejlig hunden er, og at den aldrig har haft symptomer på noget, så skal der røntgen til for at vide om den ER helt sund og rask.

    Og farven... tænk nu over det med farven. 2 x merle er noget rigtig skidt.


  • #11   24. jul 2020 Jamen du skal da nok kunne finde én ligeså dum, som ønsker, at deres han-hund skal hjælpe til med at fylde allerede fyldte internater op smiley

  • #12   24. jul 2020 smiley .... hmmm ... 38 år ... har lige lært et nyt ord .... og skal nok blive populær på HG med det sprog... smiley smiley smiley

  • #13   24. jul 2020 Er det bernasenne du tænker på, Nittib? smiley

  • #14   24. jul 2020 #13 ... A .... også det ..Ja

    Og du skal ikke brokke dig over mine ................. . Ha ha ha


  • #15   24. jul 2020 Og husk, at hvalpekøberne har to års reklamationsret på hvalpene.
    Det vil sige, at hvis hvalpene viser tegn på arvelige skavanker, så kan de lade handelen gå tilbage eller du skal betale erstatning.
    Med de racer din hund indeholder turde jeg ikke købe en hvalp efter den, hvis ikke begge forældre var tjekket for samtlige arvelige sygdomme.

    Og hvorfor hidser du dig sådan op ?
    Du er vel dyreven og har ikke i sinde at sætte hvalpe i verden som er plaget af skavanker så de skal leve et begrænset liv i smerter.
    I stedet for dit uforskammede FUCK burde du tage rådene til dig og lære af seriøse erfarne mennesker.


  • #16   24. jul 2020 Oh jamen altså når man laver sådan noget blandingsavl, der ikke er testet for noget, så køber man da også en mobil med taletidskort og bruger, når hvalpene skal sælges. Og man sørger for at få hemmelig telefonnummer og adresse. Når så de er solgt og flyttet, så smides telefonen væk. Så bliver der ingen reklamationer. Problem solved. smiley

    Det er da sådan hvalpefabrikkerne gør. smiley


  • #17   24. jul 2020 Susanne, du glemte, at man overdrager dem til de nye ejere på en rasteplads...

  • #18   24. jul 2020 Ja eller en togstation. smiley

  • #19   24. jul 2020 Ok skulle man måske liiige skelne mellem skrupelløse hundehandlere/hvalpefabrikker og så en hundeejer der bare gerne vil have et måske ikke helt gennemtænkt kuld på sin hund, som man naturligvis holder meget af?



  • #20   25. jul 2020 Fuck avlere der laver hvalpe på ikke sundhedstjekkede forældrehunde, som er ligeglade med at x antal hvalpe sættes i verden til et lorteliv med kroniske smerter, er ligeglad med at x antal hvalpekøbere kommer hjem med sorger og bekymringer på deres nye familiemedlems vegne.
    Fuck lorte avl uden kendskab til sundhed hos forældredyrene.


  • #23   25. jul 2020 hvis du mener din hund fortjener og avle. så syndes jeg det er en forkert holdning til din hund . den vælger jo ikke selv smiley det er helt op til dig selv hvad du vælger. vi kan bare give gode råd til dig.

  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #24   25. jul 2020 Jeg ved ikke hvad en bernasenne er

    Måske du skulle Google og vi det mindste stave racen korrekt

    Skal hanhunden hedde Prins?


  • Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

    Følgere: 11 Emner: 13 Svar: 2.172
    #26   25. jul 2020 $25 - jeg ved udmærket hvad der menes

    Prinsen på den hvide hest....underlig udtagelse om en hund

    Selv om man er ordblind kan man sagtens Google

    Googler man bernasenne, står racenavnet korrekt

    Det skal siges at jeg intet har imod blandinger overhovedet

    Kan sagtens forestille mig at min næste hund igen bliver en blanding


  • #28   25. jul 2020 TS, hunde har ikke behov for at indgå i avl. Hunde har ikke behov for at give deres 'arv' videre.
    Desuden ved du ikke hvilken arv det er den giver videre, når den er en blanding. Du ved ikke hvilke sygdomme der ligger i linjen. Du ved ikke om din hund kun indeholder gode ting. Du har nemlig ikke fået den avlsgodkendt via de racerelaterede krav, der er til den slags.

    Du kan derfor ikke sælge et godt produkt til køberne.
    Køberne har 24 mdrs reklamationsret.


  • #31   25. jul 2020 Hold da op....!Jeg er vist gået glip af noget...

  • #32   25. jul 2020 #26

    Det hedder Udtalelse!


  • #33   26. jul 2020 det er intet lov om. man avle på rene race hunde heller ej. det er folks meninger. os ret ligemeget for andre kan det lyde. hvad du selv vælger er op til dig selv (: men der er mange omkostninger der os skal tænkes over før det avls

  • #34   26. jul 2020 Nej,desværre kan man ikke lovgive mod "hovedet-under-armen-avl"....

  • #35   26. jul 2020 Men der burde være en lov om, at man kun må avle efter sundhedstjekkede forældre.
    Ikke kun det årlige dyrlægetjek, hvor dyrlægen siger at den ser fint ud, men helle baduljen med røntgen øjenlysning mm.


  • #38   26. jul 2020 Krumme
    Nej desværre er man jo ikke altid sikker på det. Opdrættere mister tæver og hvalpe under kejsersnit.


  • #42   26. jul 2020 # 40
    Enig i 1) og 2)

    Jeg tror ikke, at det hjælper at en opdrætter lister op, hvad det koster at lave et kuld hvalpe.
    Disse her "hoved under armen" parringer har jo ikke særlig mange udgifter.
    De hverken laver sundhedsundersøgelser eller betaler noget særligt for parringen.
    Rigtig rigtig mange bliver fodret med Lidl/Aldi foder og hvalpe de brænder inde med bliver solgt til den første den bedste for et par hundrede kroner.


  • #46   26. jul 2020 Vi havde ved foregående airedale kuld 14 hvalpe. Det kostede små 70000 kr før første hvalp var ide af døren. Naturlig fødsel og parring i Belgien. En beholdte vi, én udstationeret (de har fået ham nu), én solgt med nedslag pga minimalt haleknæk, én har vi betalt 1/3 tilbage pga en skæv tand.

    Man skal ikke gøre det pga evt økonomisk gevinst. Man skal gøre det fordi racen vil miste noget ved ikke at gøre det og fordi man ikke kan lade være.

    Ved seneste sealyhamkuld var der 4 tævehvalpe i. De var reserverede og ejere kom aldrig. Én solgte vi for 4000 kr, én for 2000 kr, én gav vi væk og den sidste har vi beholdt. Det var inseminering med frisk sæd fra Sverige og naturligt født. Det kuld kostede os 25000 kr.
    De fleste kuld giver under 5000 kr i overskud. Dertil kommer alle timerne der bliver brugt.


  • #47   26. jul 2020 Krumme, men de udgifter har dem der laver et kuld blandinger fordi "min hund har sådan et godt temperament eller min hund vil gerne være mor" jo ikke.

  • #48   26. jul 2020 Nej Anni
    Det har de netop ikke og sjældent for sundhedstests.


  • #49   26. jul 2020 besøgte en opdrætter af dansk spids fredag. Hun fortalte at hos den race koster en hvalp 10.000 kroner. hun har fået 7 hvalpe i hvert kuld. når alle tjek, vacciner, foder mm er gjort op så tjener hun ca 12.000 til 14.000 kroner på kuldet i alt. mønstring, stamtavle, DKK medlemskab mm er ikke regnet med.

    som hun sagde

    et kejsersnit. en syg hvalp. så ville vi ende i minus.
    man skal ikke gøre det her for pengenes skyld.


    citat slut.

    en blandingshund koster næppe 10.000 kroner og ikke alle får 7 hvalpe.

    overvej derfor om du har råd til hvalpe ts for jeg må indrømme at det lyder som en temmelig dårlig forretning.

    da der er enorm mange mix som søger hjem og laves, kan jeg ikke rigtig se behovet for dette kuld. og hvorfor poste så mange penge i et projekt med mindre de hvalpe virkelig indeholder noget unikt? Det unikke kan jeg ikke få øje på ud fra de oplysninger du skriver her.

    så spar rigeligt op først.





  • #50   26. jul 2020 jeg er også ligeglad med papirer på dyr. Jeg har ikke noget at bruge det til, bortset fra måske adgang til noget træning mm hvis jeg fik den idé. men det er ikke afgørende for jeg træner helst alene og med få venner

    Jeg vælger at honorere en indsats der hvor jeg lægger mine penge. så indsatsen kan fortsætte. stamtavle eller ej.

    Det er derfor de parametre jeg kigger på, om indsatsen er en jeg vil honorere og i givet fald med hvor meget.

    en god indsats må rigtig gerne gå i et stort plus i min verden. Det bidrager jeg gerne til.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #52   26. jul 2020 For langt de fleste behøver hunden jo ikke at indholde noget unikt. Det er vil kun hvis man skal bruge dem til bestemte formål.

    En sund krop må være det vigtigste. For mig har alle mine hunde været unikke. Det uanset om de har kunne tilføre det ene eller det andet.


  • #53   26. jul 2020 næh jeg gav 8000 for Aslan og min bror gav 6000 for sin labrador så det er da slet ikke en særlig pris.

    hvert opdræt sætter sin pris og udbud bestemmer også en del.

    som ved alt andet der sælges


  • #54   26. jul 2020 Max ja men brugen af ordet her hentyder til noget andet, nemlig motivationen for at lave netop dette kuld. og her kan jeg ikke få øje på hvad der gør at netop det skal laves ud fra det skrevne. Hvad der præcist taler for at dette kuld er bydende nødvendigt.

    Jeg søger fordi jeg ikke synes man skal lave kuld bare fordi. Jeg kan godt lide at der er lidt tanke bag så stort et projekt som det er

    Hvad tanken bag her er kan jeg ikke se ud fra info

    økonomi må bare ikke være drivkraften for det er næppe en ret god forretning


  • #56   26. jul 2020 ja og ellers har de måske beholdt dem eller solgt dem billigere som ældre.

    Jeg kender kun til dansk spids i DKK regi indefra. her er hvalpene normalt solgt før de fødes eller lige efter. Det er sjældent en familie springer fra og når det sker finder man hurtigt en ny

    men der er jo heller ikke mange af dem.


  • #58   26. jul 2020 Holly hvad mener du? ds er ikke tit til omplacering heller. Der er som sagt få. når der er en så går de oftest via selskabet og opdrætter

  • #68   26. jul 2020 Krumme, en sæk foder koster jo max 70 kr i Lidl/Aldi, det er da billig smiley

  • #70   26. jul 2020 Krumme, enig.
    Jeg køber så de der små folibakker med kattemad i Lidl.
    Dem er Gaddafi helt vild med.
    Jeg fodrer ikke med dem, han får sådan en på spor når han har påvist et sårleje eller når sporet er slut. ??


  • #72   26. jul 2020 Jeg ser de der små foliebakker som slik til hunden smiley

  • #76   27. jul 2020 Jeg køber dem til katte, der er indholdet sat ned til 80 gram for nyligt. Nok i stedet for en prisstigning.


    Pia, jeg anser dem for "slik" fordi hunden ikke skal leve af det.
    Alt det jeg propper i mig som jeg ikke skal leve af er jo også slik eller kager. smiley


  • #78   27. jul 2020 lux kattemaden fra Aldi var rigtig god kan jeg huske... til katte. Jeg har dog ikke købt længe for hende vi har nu får speciel kost pga kristenhed. men det var uden sukker mm

    Den var dog i dåse


  • #79   27. jul 2020 speciel kost pga kristenhed

    Det er fanme også træls når katten pludselig bliver så hellig smiley


  • #80   27. jul 2020 hahaha ja alle de religiøse pligter!

    kræsenhed!

    åh min mave hahaha smiley


  • #81   27. jul 2020 smiley smiley smiley

    Jeg elsker autocorrect smiley


  • #83   27. jul 2020 A også mig. griner højt af den her smiley

  • #88   27. jul 2020 # 87
    Pia, jeg har jo hellere ikke påstået at hunden ikke kan leve af det.
    Det er der jo mange der gør.
    Men min skal ikke lev af det, og alt det den får ved siden af er "slik"


  • #90   27. jul 2020 Nu er det jo ikke rigtig det tråden handler om, men altså, godt vådfoder er nøjagtig lige så godt eller måske enda bedre for hunden en tørfoder smiley at nogen vælger at købe Lidls betyder jo ikke at de gode mærker man køber i dyreforretninger kun er til “slik” I perioder lever mine hunde af vådfoder, de elsker det smiley

  • #94   27. jul 2020 Jeg har, uden sammenligning, verdens smukkeste, klogeste og dejligste blandingshund. Som er efter 2 sundhedstjekkede forældre, som hver især var avlsgodkendt i deres respektive racer. Hun er resultatet af et ups-kuld, og prisen var den daværende kostpris, som vist var 3.000 kr tilbage i 2011.

    Der var ingen tanker bag kuldet, eftersom det jo var et ups-kuld. Men det ER faktisk muligt at finde en blandingshund efter forældredyr, som er tjekket for relevante sygdomme smiley

    Til de der er kommet lidt sent ind i tråden, så prøv engang at læse indlæg #5. Nej hov, det er væk smiley Måske fordi TS kom med en ret spændende udtalelse, som affødte de følgende indlæg. Jeg kan afsløre så meget, at et af ordene rimer på duck, og det andet er uoy stavet bagfra smiley

    TS har lagt en video op af sin hund. Og den er da virkelig sød og sjov og dejlig smiley Men alle alarmklokker bimler og bamler, når hun bare svarer, at hunden skal parres i næste løbetid, fordi den er 3 år gammel, og i øvrigt ikke virker til at tage rådet om merle eller opfordringen til at tjekke hofter og albuer alvorligt. Dårlige led kan endda måske være til at leve med, men merle/merle er bare så alvorligt, at det ikke er noget man siger rend mig i røven til smiley

    Og så kan man synes hvad man vil om blandinger og folk der laver dem, men det er simpelthen ikke rimeligt at lave blinde og døve hvalpe, fordi man ikke vil høre hvad damerne på HG siger. Ja ja, så er folk måske lidt skarpe i vendingerne, og det fordrer ikke altid den bedste dialog, men TS er nu hurtigt til at gå med på balladen smiley



  • #96   27. jul 2020 Jeg må være godt dum så, kan jeg se. Jeg bruger mellem 3200 og 3900 kroner pr. killing til dyrlægen. Beløbet er minus uforudsete dyrlægebesøg. Dertil kommer mad, grus, legetøj,
    slidtage, test og og og.....

    Og det er jydepriser.

    Iøvrigt koster en kat til kæl med stamtavle typisk mellem 5.500 og 6.500 til sammenligning. smiley


  • #98   27. jul 2020 Holly, og stiller alle kommende killinger efter huskatten ved internatets dør midt om natten i en papkasse. smiley

  • #105   27. jul 2020 A - jeg tvivler på ret mange her i tråden var interesseret i dialog. De så "avl på blandingshund" og så kørte den ellers derudaf med rastepladser, hundehandlere og hvad har vi...

    Hvis man oprigtigt ville lære folk noget, så angreb man ikke, men prøvede at forklare i stedet - så kan en TS tage det til sig eller lade være.

    Men med den måde, der blev lagt ud fra starten her, har dialog aldrig været intentionen.


  • #106   27. jul 2020 Uden at gide at deltage i den sædvanlige - blandinger BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAD, hunde med stamtavle GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOD .... vil jeg blot tilføje, at det KAN lade sig gøre at få sin hund parret naturligt, at den føder naturligt, at man ikke får 1 milliard udgifter forbundet med det - 70000 inden første hvalp forlod opdrætter ??????

    - og at I seriøse opdrættere herinde burde overveje rigtigt grundigt, om I bør avle på jeres hunde, der ikke som den naturligste og ret vigtige egenskab, gider æde deres mad !

    Sorry at jeg ikke istemmer koret - men denne her tråd er edderdylme da langt ude, og det kan jeg sige, UDEN at have læst alle fuck you´erne fra ts.


  • #107   27. jul 2020 gider hunde ikke æde? hvorfor?

    Jeg oplever dem som skraldespande nærmest smiley


  • #109   27. jul 2020 Jeg har aldrig haft en kræsen. De åd alt muligt inklusiv deres mad

    Min brors hunde det samme.

    og dem i min familie.

    Min nuværende lånehund, som jeg træner med, er også et madøre.

    hvis nogle er ved at gøre hunde til katte så skal de stoppe. Det er et helved at finde noget de gider æde i træning... men den er ny for mig, hvis det er udbredt blandt hunde?


  • #111   27. jul 2020 hahaha det er også sådan jeg kender dem!

  • #113   27. jul 2020 Vores gider kun æde sit hundefoder, når han får madrester på. smiley

    Ham vi havde før gad kun æde grøntsager.

    Tja det lægger nok lidt ved opdrætterne måske. smiley


  • #114   27. jul 2020 HL - du er adfærdsbehandler og aldrig stødt på hunde, der ikke er madmotiverede? Ret imponerende. På min træningsplads alene er jeg stødt på en del (Min egen inkl). Og der har da været en del tråde herinde gennem tiden, om hunde der var småtspisende.

    Ja, man kan selv gøre meget og min hund har da også lært at arbejde for mad. Man kan også bruge alle mulige andre belønninger end mad. Men det er edderbankme frustrerende at træne en hund, der nægter at tage maden i munden endsige arbejde for den, så man rent faktisk skal indlære at det at spise faktisk er fedt.


  • #115   27. jul 2020 Michelle naturligvis har jeg set hunde der er mindre madmotiverede end andre smiley Årsagerne kan iflg min erfaring være flere. et par af dem jeg har set er :

    for mætte
    for dårlige godbidder
    for ofte brug af godbidder dvs for let adgang
    manglende differentieret brug af godbidder
    stresser
    smerter fx tænder
    hård tilgang eller metode
    dårlige oplevelser der smitter til maden
    manglende kreativitet hos handler

    Jeg synes ikke det er ofte jeg ser det som en medfødt defekt. Eller som noget der er en stigende tendens pga avl. De findes. Men findes de i så højt et antal som der lægges op til her eller er der andre ting der også spiller ind?




  • #116   27. jul 2020 Michelle, hvor er det i indlæg 1-4 at du læser noget, som lukker for enhver dialog? Nissen er over grænsen, men det er h*n altid. Og det ved jeg godt at en ny bruger ikke ved, men hvad er det så i de første par indlæg, som er så forfærdeligt? Du er selv en af dem, som “fuck you” kan være rettet imod.

    Martine, jeg er fuldstændig enig. Når det er blevet SÅ besværligt at avle hunde, som alligevel viser sig ikke at kunne dét de oprindeligt er lavet til, er opdrættet skredet. En af de første ting jeg spurgte min kommende opdrætter om, er om hundene har stor ædelyst smiley Ikke at det er nogen garanti, for det var Bella jo sådan set indtil hun fik orm og nærmest stoppede med at spise. Omvendt burde det måske ikke være så svært at rette op, så det er muligt at der ligger noget i de gener, som ikke er prioriteret godt nok.

    Jeg ville i øvrigt, any day, hellere tage en hvalp efter TS’s hund, frem for FB, EB, OEB og alle de andre med fladmaste snuder, allergi, sarte maver og hvad ved jeg smiley


  • #117   27. jul 2020 Om det er et avlsproblem skal jeg ikke kunne sige (for min egen vedkommende er både far og mor madører, mors tidligere kuld ligeså. Flere af Stens søskende er ikke) . Men der findes altså ganske mange hunde, der bare ikke er ret interesseret i mad. Og præcist det du siger, er de råd jeg har fået - groft sagt: find bedre godbidder, sult den lidt osv. Det ændrer bare ikke på, at hunden altså ikke er ret madinteresseret, hvis den skal være halvdød af sult før der kan trænes med mad... mad skal være super fedt... og på et tidspunkt render man i den mur der er, at man ikke kan oppe kvaliteten mere, fordi man allerede står med dåsemad, rå lever, leverpostej mm.
    - der stod jeg ret hurtigt og fandt så ud af, at jeg i stedet for hele tiden at gøre godbidderne bedre og sulte ham mere slet og ret måtte lære ham at mad er mega fedt - ville ønske nogen havde givet mig værktøjerne til dette fra start, for at sige "find bedre godbidder" er virkeligt et råddent råd, når hunden helt grundlæggende ikke er interesseret i mad.
    Men det ER altså noget nemmere, hvis hunden af natur bare elsker mad.

    Og Sten er altså ikke unik - i min jagt på at gøre Sten til en madglad hund, er jeg faktisk stødt på rigtig mange... også hos virkeligt dygtige trænere (Hannah Brannigan har en BC af den slags... jeg gætter på hun ved lidt om både ar holde og træne hund).

    Og tænk over hvordan man taler om racekarakteristika. Ligesom man siger labber altid er sultne (der findes i øvrigt en generelt i racen der delvis kan forklare dette) er der også racer, der har det modsatte ry.

    Jeg kan slet ikke forstå, det ikke er noget du render på, hvis du arbejder med mange forskellige hunde...





  • #118   27. jul 2020 Manglende ædelyst er ret almindelig hos whipperne.
    Det er ikke et problem, hvis hunden har et stærkt jagtinstinkt, som racen bør have, for de to ting er ofte koblet til hinanden, dvs. at hunden først æder, når den har "dræbt et bytte."

    Min gamle tæve på 10 er den model og jeg var ved at rykke hårene ud af hovedet på mig selv af frustration over hendes manglende lyst til mad da hun var ung. Det var indtil en gammel jagthundemand, spurgte om jeg havde prøvet at aktivere hendes jagtinstinkt inden maden blev serveret og bum, der var løsningen. Hun æder når hun har jagtet og rusket et tøjdyr, en bold eller lignende.

    Her på sine gamle dage smider hun selv rundt med sit legetøj og leger rovdyr, når jeg begynder at finde mad frem til flokken og så spiser hun, når maden bliver serveret. Der er stadig ting damen ikke spiser, men det meste glider ned og når man træner med hende hakker hun efter godbidden.

    Jeg foretrækker faktisk den model, fremfor hendes datter Bianchi, som ganske enkelt ikke har andet end mad i hovedet smiley
    Bianchi er en lækker hund med et kæmpe jagtinstinkt og en stærk vilje til at forfølge et "bytte" så hun indeholder det en whippet skal, men hendes ædelyst er ikke som hos den gængse whippet, den er mere som en meget madglad labradors


  • #119   27. jul 2020 Glemte lige, den manglende ædelyst er problematisk, hvis en whippet så heller ikke har et stærkt jagtinstinkt, for så er det næsten umuligt at få den til at æde og det er noget skidt.



  • #121   27. jul 2020 .Michelle og jeg kan slet ikke forstå hvordan du kan få det jeg skriver til at blive til at jeg ikke oplever er det men sådan er der så meget smiley



  • #122   28. jul 2020 HL - du taler om førerfejl og hvornår man sidst har fodret. I så fald er der jo ikke tale om en helt grundlæggende manglende interesse for mad... Det er sidstnævnte jeg taler om, og det er jo så åbenbart ikke rigtigt noget du ser (du starter faktisk med at stille spørgsmål til, at der er hunde der ikke vil æde)

    Derfor skriver jeg som jeg gør


  • #124   28. jul 2020 Michelle ja min tilgang til problemstillingen er nok farvet af alle de katte jeg har arbejdet med, og som hverken ville æde eller se på mig da vi startede. men som vi alligevel fik til begge dele.

    men jeg siger jo ikke at den slags hunde ikke findes. Jeg siger bare at dem jeg møder oftest lærer det, når man går i gang målrettet. Jeg afviser ikke din frustration eller oplevelse men vi behøver jo ikke dele oplevelser og alligevel kan begge have ret i sin oplevelse.

    Jeg nævner en liste af årsager som jeg blandt andet ser, ikke alle, eller kun de to du bider dig fast i. og gu er det da ad helved til irriterende at stå med. Det kan du spørge enhver katteejer om, som har behov for at træne en kat ud af et problem som ellers koster den livet. så jeg anerkender total oplevelsen og at det da helst ikke skal blive en stigende tendens ved hunde at de bliver som katte på det område.

    men mere konstruktiv, lærerigt og brugbart vil jeg hellere høre:

    Hvad gjorde du konkret for at ændre din hunds medfødte genetiske modstand mod mad som belønning? Jeg kan forstå du ændrede det. Det vil jeg da hellere høre om end at mundhugges uden nytte

    Og generelt vil jeg gerne høre fra jer andre hvorfor det er en stigende tendens i medfødte egenskaber? Hvad fejl mener I avlerne gør? og hvad skal de ændre? sådan helt konkret? Hvilke racer ser I en stigning hos, og som er ny? ud fra hvad vurderer I stigningen og at den er den arvelige og ikke skyldes noget andet? er der racer som ikke vil æde men som plejede at ville og igen årsagen helt ind til benet... hvordan vurderer I at den alene er arvelig? kan det rettes op? hvordan? hvorfor ikke? Hvad betyder det for andre områder af hundens liv? spiller det ind der?

    Det kunne være en mere konstruktiv og brugbar debat at få, synes jeg. Og lærerig.



  • #125   28. jul 2020 HL - nu handler det jo ikke så meget om min specifikke hund, som om det generelle problem med hunde, der bare ikke har den store ædelyst. Men foruden jagtlege o.l. med maden har jeg trænet det som så meget andet - for at få adgang til B skal du først gøre A (hvis du vil ud af døren, skal du først spise den her godbid fx) - ren premack.
    Sammen med arbejde med hvordan maden præsenteres, hvilken stemning hunden er o når den præsenteres mm.
    Og ingen madskål.

    Men zoomer man lidt ud og ser på hunde generelt og ikke kun min, så ER det bare nemmere at træne en hund der gider mad og leg, end en der ikke gider eller kun gider lidt... og sidstnævnte er der altså en del af. Og så bliver det lidt sådan: "nå men det er også en BC, det ligger til racen" e.l. og det burde jo egentlig ikke ligge til nogen racer - alle hunde burde, hvis man ikke selv fucker dem op, ville arbejde for mad... Det er rovdyr for dælen. Hvis en stor andel af en race er kræsne og ikke ret interesserede i mad, så ville jeg begynde at prioritere det i avlen.


  • #127   28. jul 2020 Michelle Premack er et meget lidt brugt redskab... iflg mig for lidt.

    Jeg er enig med dig i at der ikke er nogen grund til at avle hundene sværere på det område. Jeg har nok vide hvad det er der gør det?

    Der er jo absolut ingen fordel ved den egenskab for en ejer.

    selekterer man på madglæde får man muligvis samtidig nogle andre ting med. disse er interessante at få øje på for det kan være nogle egenskaber som avlere undgår?


  • #128   28. jul 2020 Isabelle enig. Jeg har oplevet den slags hunde lærer at spise fordi man starter der hvor de er. fx beløn med snus efter mus. når hunden får øje på hvor sjov træning er så smitter den glæde til andre belønninger. og så modtager den også mad

    men vejen dertil er længere og kan man avle uden om den bør man i min verden det. Jeg er bare ikke sikker på at det altid er så simpelt at man bare kan avle lige den del væk... Den knytter sig sikkert til.nogle andre egenskaber ved en given race som man jo gerne vil bevare....


  • #129   28. jul 2020 HL - Jeg tvivler på man accepterer " ikke madinteresseret" for at undgå andre ting. Jeg tænker slet og ret ikke, at egenskaben "madøre" bliver prioriteret af ret mange. Måske lige med undtagelse af brugsracer som maller, schæfer o.l. hvor jeg er ret sikker på at man prioriterer at hunden er let at motivere.
    Jeg har kun set meget få aussieavlere, der overhovedet nævner det i deres avlsmål/tanker om avl. Det samme med fx puddel som jo ellers også kan være ret småtspisende.

    Og premack er da ikke et for lidt brugt - det bruges jo i al træning... alt... Måske ikke bevidst af alle, men stort set al træning består da af mindre sandsynligt adfærd (fx sit) efterfulgt af mere sandsynlig (fx godbid e.l.) smiley
    Problemet med den småtspisende hund er jo bare, at den mindre sandsynligt adfærd (at spise) er den vi gerne ville have haft som mest sandsynlig.


  • #131   28. jul 2020 Premack ved uønsket jagt og andre problemer er generelt noget mange er bange for selvom det virker.

    man tilbyder jo hunden noget af den ønskede adfærd ved Premack. fx at jage lidt med ejeren i snor, hvorefter man indføre at vende om, belønne og løbe frem igen. resultatet er en usynlig grænse men det er vist en anden debat så vil ikke gå i detaljer her. mange er bange for at bruge det ved problemer hvilket er en skam fordi det er så stærkt. Det er ikke det samme som at tilbageholde belønning der som bekendt er negativ straf. mange forveksler det også med negativ forstærkning som igen er en anden procedure.

    Jeg blev bare glad for at læse om en ejer der havde brugt det med succes. Det kan nemlig bruges i rigtig mange sammenhænge.


    ang avl. Jeg tror nu at årsagen er mere end hovedet under armen. fra ræveforsøget ved vi at man ved at selektere på en eneste egenskab i ganske få generationer kan ændre en hel masse andet i dyr. tingene hænger derfor sammen.

    Jeg tror at den manglende ædelyst er et biprodukt i avlen fordi avlerne selektere på noget som gør at de uden at ville det før manglende ædelyst med. ganske som man ved rævene fik en fandens masse med alene ved at avle på manglende afstand til mennesker dvs mindst mulig skyhed


  • #132   28. jul 2020 dens sværeste race jeg har mødt mht mad er chowchow....

  • #133   28. jul 2020 Hvis arbejdet er højere belønning end godbidden så kan jeg ikke se problemet.
    F.eks når jeg hyrder med BCen så bruger jeg ikke rigtig godbidder. Det vil jo ikke give mening. Belønningen er jo at få lov at hyrde.
    Hvis hunden ikke ejer drift eller madmotivation så bliver det svært. Godt nok så har dem jeg oplever sådan alle haft fri adgang til foder 24/7. Så det giver jeg meget af skylden.

    Min gamle schæfer/Golden blanding var en ups’er og der havde begge forældre fine papirer og var gennemtjekket dyrlægemæssigt.

    TS
    Jeg tænker du skal vælge en hanhund der er lidt mindre end din egen og sund bygget, med et rigtig godt sind.
    Din hund er vældig smuk og sød udenpå men det er super lige få røntgenfotograferet hofter/albuer inden avl.
    Og undgå Merle!


  • #134   28. jul 2020 AG enig.

    Jeg kan huske da jeg lærte at bruge færre godbidder og strategisk levering. Jeg gav for tit og for gode. Jeg fik derfor ikke afsmitningen som du så fint beskriver her.


  • #135   28. jul 2020 Kan hunde være skjult merle?

  • #136   28. jul 2020 Salla - ja. Nogen farver kan gøre det svært/umuligt at se, at hunden er Merle. En zobel Merle vil fx typisk se ud som en zobel.
    Så det vil absolut være en fordel at tænke over, hvilke farver hvalpene kan få (og undgå at parre med nogen, der kan give hvalpe, hvor farven er uklar).


  • #137   28. jul 2020 Tak for info smiley Tænker i så fald, at jeg ville gå uden om aussie hanner, rene og mix.

  • #138   28. jul 2020 HL -

    Du er dælme spøjs. På den ene side skriver du, at du er adfærdsdims og har mødt "masser" af hunde i din biks - og så kan du blive overrasket over, at der bliver skrevet, at der findes mange hunde, der ikke gider at æde.
    Jeg forstår det ganske enkelt ikke?
    Jeg er ikke adfærdsdims - jeg er blot en lallende amatør, der bruger en del af døgnets timer på at fjolle rundt på min træningsplads med min hund .. og så kommer der et par andre forbi engang imellem .. men jeg har da bestemt læst at "dine godbidder er ikke gode nok" - "din hund skal være mere sulten" - "det er da klart at den ikke gider æde, ville du måske spise det samme dag ind, dag ud" - "prøv at hælde noget boullion over" - "prøv at blande noget leverpostej i" ...

    - og det har du aldrig ?? Imponerende ...

    Og nej, en hund med madlyst æder med glæde sine "kedelige godbidder" - mine går f.eks begge spor på det kedelige udentilsathverkenleverpostejellerboullion mad, som de også finder i deres skåle, morgen og aften.

    It´s all in the genes ....


  • #140   28. jul 2020 Ej hvor sjovt Isabelle
    Jeg har virkelig undret mig over netop det ved Zelda, altså at hun ikke tager imod godbidder fra fremmede, minus hendes gode ven Odins mennesker (en gammel dsg vi går forbi på gåturen) men de køber også gode godbidder smiley
    Har tilgengæld aldrig hørt om en hund der ikke kan lide Ken Lindeblad


  • #142   28. jul 2020 Isabelle - forskere har faktisk fundet et defekt "mæthedsgen" i labber. Ikke at det findes i alle labber, men det er udbredt i racen (og ikke i andre racer), så når folk siger deres labbe altid er sulten, kan det faktisk være rigtigt nok smiley



  • #143   28. jul 2020 Martine
    Du har bare ikke samme kolossale erfaring med hunde. Det må du bøje dig for. Selv har jeg for længst erkendt min utilstrækkelige viden, når det drejer sig om hunde.
    Her på hg er der heldigvis masser af eksperter (endda flere som ikke selv ejer en hund), hvis 'google-viden' jeg trygt kan læne mig op ad.
    Som Bobby McFerrin så smukt udtrykte det "Don't worry, be happy" smiley smiley smiley


  • #144   28. jul 2020 Ida - jeg hørte faktisk lige for nyligt, at goldens generelt er småtspisende. Der overraskede mig meget, at de åbenbart havde fået et for det, og dem jeg kender passer det da heller ikke på, men der MÅ jo være en vis portion af dem, for at racen i nogen kredse opfattes som sådan.

  • #145   28. jul 2020 Der findes mange gode og dårlig hunde både blandt racerene og blandinger. Det er ikke sådan at stamtavlen er en garanti for sundhed eller at blandinger er sundere en racehunde. Der er lavet statistik om det og det viste at der ingen forskel var. På nær på en enkelt parameter; øverst i statistikken over aflivninger pga adfærdsproblemer stod racen 'Blanding'. Det kan der være mange forklaringer på og det kan handle om både hundene men også om dem der ejer dem.
    Stamtavler handler om afstamning og er ikke garantier for sundhed - hverken fysisk eller mentalt. De giver mulighed for at finde ud af hvad der er for en genetisk balast en givet hvalp/hund kommer med. Det kan bruges som redskab til at vælge en hvalp, hvor man får en større sikkerhed for at den indeholder de egenskaber man ønsker af sin kommende hund.
    TS vil nok gøre klogt i at have nogle købere på hånden inden hun laver kuldet. Alle de racer, der er Leeloo får store kuld dvs. hun kan snildt forvente min. 8 hvalpe. Og så også have en plan for hvad der skal ske hvis ikke hun kommer af med dem alle sammen, når de er 8 uger. TS skal også få lavet en HD og AD undersøgelse af Leeloo og selvfølgelig ikke avle på albuer dårligere end grad 0 og HD værre en B. Hanhunden skal selvfølgelig opfylde samme krav. Igen det er store racer og dårlige albuer er seriøst en showstopper for store racer som lab og berner sennen. Jeg har i min egenskab af instruktør gennem mange år set virkelig mange store unge blandingshunde ende med en aflivning pga AD smiley
    Mht Merle så er det absolut NO GO at parre Leeloo med en Merle hanhund. Dobbelt Merle giver meget stor hyppighed af misdannede øjne og døvhed. Google fx 'double merle defects' så får du får nogle rimelig grimme billeder af hunde med misdannede øjne frem. Til Leeloo skal man vælge en ikke-merle han.
    En anden lille detalje er at aussie-sindet ofte slår rigtig meget igennem i blandinger. Jeg kender nogle stykker og de er allesammen aussies rent mentalt. En aussie er ikke nogen meget nem hund og mange af dem kræver at blive brugt. Ofte vil købere af blandingshunde bare have en familiehyggehund.
    Mht hvad det koster at lave et kuld så kan man ikke sammenligne prisen på et kuld blandingshvalpe med prisen på et kuld racehundehvalpe, hvor der er lagt massere af prøver, udstillinger osv på tæven for at kunne bevise at den indeholder det den skal og hvor man måske har været i udlandet for at finde den helt rigtige hanhund der har lige det man skal bruge for at komme videre i sin avl. Det er en helt anden situation.
    Man stadigvæk så skal man regne med ekstra omkostninger til dyrlæge (sundhedscheck af tæve før avl, måske under drægtigheden, sundhedscheck af hvalpe osv), ekstra foder, chipmærkning af hvalpe osv osv. Derudover så kan man være så uheldig at et kejsersnit er nødvendigt og det er dyrt.


  • #146   28. jul 2020 Her på hg er der heldigvis masser af eksperter (endda flere som ikke selv ejer en hund), hvis 'google-viden' jeg trygt kan læne mig op ad.

    Lad os alle læne...


  • #147   28. jul 2020 @144: Det lyder helt sært at goldens skulle være småtspisende smiley Jeg var sammen med en chesapeake/golden blanding igår aftes (en blandingen er lavet med fuldt overlæg smiley ) den var på et eller andet tidspunkt ved at blive helt dårlig over nogle godbidder den ikke fik og ejer jokede med at 'ja, den er jo halvt golden' - i den forstand at den altså er ultramadglad.

  • #148   28. jul 2020 Præcist sådan har jeg også altid oplevet golden Mette, så jeg var noget overrasket over, at den i nogen kredse bliver opfattet som en typisk småtspisende/kræsen hund.



  • #149   28. jul 2020 De der småtspisende hunde, er de så ikke meget tynde?
    Eller har de bare lært at hvis de lige ignorere de der tørre piller lidt, så kommer flæskestegen frem?

    Jeg vil gerne kunne træne/samarbejde med mine hunde uden nødvendigvis have godbidder eller legetøj med hele tiden.
    Faktisk har jeg flere gange mødt til træning uden smiley En brugt sok fungere fint, eller “lad os løbe ud til hegnet og pisse“, verbal ros eller en ordentlig omgang “klø mig over det hele” virker fint.
    Der er mange muligheder smiley


  • #151   28. jul 2020 De der småtspisende hunde, er de så ikke meget tynde?
    Eller har de bare lært at hvis de lige ignorere de der tørre piller lidt, så kommer flæskestegen frem?


    Hverken eller for mins vedkommende - han kan jo godt spise, hvis der stilles absolut ingen krav, der ikke er forstyrrelser osv (fx lidt fodersøg i haven e.l.). Ikke at haven så er støvsuget og han er vild efter mere, men der skal da nok blive spist noget, og sådan var det også, da han var yngre.
    Han er slank, i perioder også lidt rigelig slank, men generelt i ok form.
    Men "Jeg kan da godt spise lidt" er ikke det samme som "wow det der mad er fedt".

    Ift " jeg gider ikke bruge godbidder, kløen bag øret/legetøj må være nok" - fedt for dig... Jeg vil under indlæring af nogen ting, fx fri ved fod, gerne kunne belønne MEGA tit. Altså som i måske 1 kiks per sekund hvor vaps går korrekt i position... Det er dog lidt op ad bakke med belønninger som kæl, leg, miljøbelønninger osv.

    Så alt har sin plads - jeg bruger gerne noget løbe-sammen-belønning eller brydeleg til nogen ting. Eller adgang til en vandpyt. Men det er ikke anvendeligt til alt - eller i hvert fald ikke praktiske. De sænker ganske enkelt belønningsfrekvensen alt for meget eller får hunden i et helt andet gear end ønsket for den specifikke øvelse.


  • #154   28. jul 2020 Jeg har en af de der småtspisende goldens, og det er sgu op af bakke indimellem! Jeg barfer ham, det skal serves fra frost, ellers er han ved at brække sig over halvdelen. Får han kun tørfoder, så taber han sig, i en periode så han nærmest syg ud smiley . Nu er han fyldt fire, og jeg begynder indimellem at opleve, at han virker sulten. Han vil gerne spise godbidder i træning, men han er ikke ved at dø over dem, og det sker ofte på indkald på gåture, at han hellere vil ud og snuse videre, end æde hvad end jeg tilbyder ham. Hvis jeg tvinger ham til at blive ved mig, så kan han finde på at holde godbidden i munden, og når jeg så siger fri, så løber han et skridt og spytter så godbidden ud. Røvhul... smiley

    Til gengæld er det meget rart at jeg kan stille en tallerken med min egen mad i sengen og gå på toilet, uden at frygte, at den er væk, når jeg kommer tilbage igen eller have godbidder stående fremme derhjemme, uden at de bliver rørt. I en et-værelses lejlighed er der begrænset med plads til at pakke ting væk. Men altså, jeg ville da gerne bytte alt det væk for et madmonster, som en retriever jo burde være...


  • #155   28. jul 2020 Michelle
    Så han arbejder efter hvilket foder du har med som belønning. Lav værdi = halvdårlig træning
    Høj værdi = god træning
    Eller er han bare ikke på hvis han f.eks får en tørkostpille som belønning et par gange?

    Mine hunde aner bare aldrig hvilken “løn” de får. Og de sluger det jo også uden at smage, så jeg har faktisk belønnet et indkald med en sten engang. smiley
    Og ja hunden slugte den gladeligt smiley smiley
    Spørg lige om jeg var nervøs for både maveoperation, forstoppelse m.m
    Efter den dag samler jeg aldrig pæne sten i lommen når jeg er på stranden. smiley


  • #156   28. jul 2020 AG - der har intet med kvaliteten af godbidden at gøre. Jeg har såmænd stået med både rå lever, dåsemad mm som han absolut ikke ville have i munden... Eller som han tog i munden og nægtede at synke (så sad han der med fulde kinder på bedste hamstermaner).

    Det var meget simpelt: Mad var ikke af høj nok værdi til, at man gad arbejde for det.

    Svarer helt til, at jeg bad dig arbejde 37 timer om ugen for 10 kr om måneden - det ville de fleste nok sige nej til. Fik du 10'eren uden at arbejde ville du nok tage den - altså du kan da godt bruge 10'eren, men du er ikke så vild efter den, at du vil arbejde fuldtid for den.

    Sten er ikke kræsen - han finder bare ikke mad ret vigtig. Det gælder alt mad, både tørfoderet og flæskestegen.

    Og du har jo så netop adgang til mad som belønning og kan variere efter hvad der er praktisk i situationen - den del er ret uvurderligt. Jeg kan da også belønne med alt muligt andet end mad... Men jeg vil altså gerne have mad som mulighed også.

    Og det er sgu da unaturligt for et rovdyr ikke at være interesseret i mad.


  • #157   28. jul 2020 Det lyder virkelig træls
    Hvordan belønner du så?
    Eller er det træningen han ikke rigtig gider?


  • #158   28. jul 2020 Altså som skrevet længere oppe - jeg har jo arbejdet med maden, så han har fået indlært "mad er godt" og arbejder nu også for mad (men foretrækker andre belønningsformer).

    Men det er dig noget federe at hunden er født med en god, sund madlyst. Og at så mange ikke er det og endda i brugsracer er da bekymrende - det burde da være naturligt for opdrættere også at fokusere på "hvor motiverbarr er Fido".



  • #159   28. jul 2020 Michelle - jeg er fan af dine indlæg i denne her tråd.


  • #160   28. jul 2020 Jeg kunne ikke være mere enig - nærmest den største hurdle (når hunden ellers er sund og rask) er, hvis hunden ikke er interesseret i mad.

    Jeg har haft sådan en - der bliver spurgt til, om de ikke er tynde. Jo. Min var mager. Sund og rask schæferhund, han bare "bare" ekstremt småtspisende.
    Hans idealvægt i forhold til størrelsen vil jeg gætte på var 32-34 kilo, han vejede aldrig over 28.
    Han så i perioder forfærdelig ud og vi måtte blande hans almindelige foder med hvalpefoder for at få noget krudt i det, han så rent faktisk spiste.

    Fik han selv lov til at styre madindtaget, gik der 4-6 dage mellem hans måltider - som så ovenikøbet var små. Han spiste kun om natten. Vi blev holdt vågne om natten på grund af knurrende mave og til tider gylpede han. Han fik kvalme af sult og spiste derfor mindre...
    Løsningen - varier og lok. Men han blev aldrig normalvægtig og han spiste aldrig en fuld dagsration mad.

    Tidspunktet var 1994 - han var af det, vi i dag kender som udstillingslinjer, men de var dengang ikke SÅ adskilt som de er i dag. Altså en hund, der skulle kunne bruges.
    Men sådan en hund er umulig at motivere. Og dermed rigtig svær at træne.

    Jeg har som træner mødt en god del af dem. De fleste var mætte, men indimellem kom en, der bare ikke gad mad.
    Den var umulig at træne spor med og den var umulig at træne lydighed med..... Og jeg har ikke set en eneste, der er lykkes med det.

    Så jo - de findes. Og det er ikke en førefejl, det er fejl i avlen.



  • #161   28. jul 2020 Dette billede ligger på fb med spørgsmålet “hvor gammel skal min hanhund være, for at kunne parre” smiley

    Det er jo indbegrebet af hovedløs avl smiley Hvordan kan nogen i denne verden tænke at den hund er sund? smiley


    profilbillede
  • #162   28. jul 2020 Jeg tror da bare den er i tvivl om den vil til højre eller venstre smiley

    Der bliver nu godt nok avlet på mange hunde med alt for dårligt eksteriør. Desværre


  • #163   28. jul 2020 Det er tilsyneladende en hvalp hun selv har lavet, og hun har beholdt 2 ud af 3 hvalpe. Den anden hvalpe har nøjagtig lige så skæve ben smiley

    Fuck eksteriør, det betyder nul og nix. Men at avle på syge knogler, er bare ikke ok smiley


  • #164   28. jul 2020 Eksteriør er da knogleopbygningen. smiley
    Hvalpen der er meget fransk stillet foran. Det er nødvendigvis ikke syge knogler men ofte en medfødt forkert benstilling


  • #165   28. jul 2020 Martine jeg skriver slet ikke at de ikke findes.

  • #166   28. jul 2020 #161 smart! den kan lave udløb i begge retninger samtidig!

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #167   28. jul 2020 165. Men du skriver flere grunde til at en hund ikke vil spise. Skal man lære en hund at spise er den i min verden ikke madglad. Så enkelt er det. Har man en madglad hund er man ikke i tvivl.

    Snus efter mus?. Så er der da netop noget galt. Glad for mad er en del af livsglæde. Ikke noget som skal tillæres.


  • #168   28. jul 2020 Max jeg nævner nogle af de andre årsager jeg ser. nogle af dem.

    Hvad dyr oplever som belønnende er individuelt, ja. Jeg genkender den afsmittende effekt som AG nævner.

    Men naturligvis er det ikke ønskeligt hvis hunde bliver som katte mht mad. Det har jeg skrevet flere gange.

    tag fx chow chow som jeg nævner... næppe en nem hund for mange

    I #124 og de efterfølgende indlæg skriver jeg min holdning og at jeg tænker det ikke er et bevidst tilvalg i avlen men et biprodukt når det sker, fordi man får det med sammen med noget andet ønskeligt.

    Det andet ønskelige kunne derfor være spændende at få klarlagt. hvis nogle har nogle bud så synes jeg det kunne være interessant jvf det forsøg med rævene

    Jeg har svært ved at se hvad skulle få en avler til at fravælge madglæde med mindre det sker som et biprodukt genetisk fordi man tilvælger noget af værdi og så får det med, som man jo gør ved avl.

    Jeg synes det bør mere i fokus så avlerne kan blive bevidste om hvorfor og hvad


  • #171   28. jul 2020 Nej HL men som adfærdsdims med "masser" af hunde i biksen, er det pænt underligt at du kan skrive sådan her

    hvis nogle er ved at gøre hunde til katte så skal de stoppe. Det er et helved at finde noget de gider æde i træning... men den er ny for mig, hvis det er udbredt blandt hunde?

    "Ny" for dig? Lige beamet ned fra Mars, eller...


  • #172   28. jul 2020 Martine hvis du læser mine uddybende indlæg kan du få et mere helt billede af min holdning til emnet.

    blandt andet at jeg ser mange årsager hvor der ikke er medfødt genetik inde over, ud over de hvor der er. Vi definerer muligvis ikke ordet udbredt ens for det er ukonkret. Jeg ser dem. men jeg ser mange årsager til at de ikke vil æde og ikke kun avl.

    Jeg synes ikke det er en stigende tendens hos de hunde jeg ser at avl er skyld i manglende ædelyst. netop fordi der kan være så mange faktorer ser jeg det mindre sort hvidt men i nuancer.

    når avl er årsagen så synes jeg det er en katastrofe som man bør have fokus på. og her mener jeg at en vej til at få den fokus er at få klarlagt hvorfor det sker.

    Jeg anfægter ikke din oplevelse eller viden. De findes. men jeg ser mere end en enkel årsag, dvs andre ud over avl. og det gør at jeg synes at det er svært med sikkerhed altid at pege avl ud som eneste årsag ved en hund med manglende ædelyst. møder jeg den fx kortvarigt på trænibgspladsen med min lånehund mener jeg ikke jeg kan kortlægge linjer mm bag bare fordi den ikke vil spise der.

    men jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvad det mon skyldes når det sker? man ved fra fx ræve studiet at man får mange genetiske biprodukter med når man selektere bare på en enkel egenskab. ved vores hunde selekterer avlere på flere.

    Jeg tror derfor ikke det er med vilje dette sker. Det håber jeg da ikke... for sådan en hund er enorm frustrerende at eje.

    for at komme de hunde til livs hvor det er avl alene der er årsagen kunne jeg derfor godt tænke mig mere fokus på hvad det er man vælger som giver denne manglende ædelyst? for så kan avlere træffe et oplyst valg.

    og så vil de forhåbentlig vælge anderledes


  • #173   28. jul 2020 Men HL - medmindre man lige har serveret en halv sæk foder, så vil en madglad hund altså stadig være madglad, selvom træner har dårlig timing eller laver nogen mindre heldige setups eller selvom man "kun" har pølser og ikke flæskesteg eller lever.

    Jeg vil gerne give lidt plads til at fx en topstresset/presset hund kan miste ædelysten. Men hvis man skal finde bedre godbidder, sulte hunden og den kun spiser under særlige forhold/træningssetups, så er den ikke madglad...
    Yes, total generalisering, men det er groft sagt sådan jeg ser det.

    Hvis en træner er nødt til at ytre sætningen " du er nødt til at finde nogen bedre godbidder", så er hunden formentligt ikke et madøre... og vil man træne, så er et madøre altså en KÆMPE fordel... så det burde i hvert fald dem, der opdrætter aktive brugs/sportsracer da prioritere.

    Det er ikke godt nok, at den " ikke er en kat" - den skal være vild med mad.

    Og inden der lyder som om mit kræ kommer fra en lorteopdrætter - madglæde og legelyst bliver faktisk prioriteret der, det kom så bare ikke til udtryk i hele kuldet her... Sten har ikke madglæde og legen har hans fører fucket op, så han var ikke så heldig smiley

    Men ja , som jeg skrev længere oppe. Der er forskel på " jeg kan da godt spise lidt" og " mad er mega fedt". I hvert fald hos en sportshund er det første altså ikke godt nok.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #174   28. jul 2020 Jeg tror at det i mange tilfælde er noget man ikke vægter særligt højt. Det kan man jo så undre sig over når man går op i andre ligegyldige ting.

    Se på et kuld madglade hvalpe. Det er et sundheds tegn at se dem kæmpe for at komme til. En naturlig kamp for overlevelse.

    Avler man instinkterne væk. Hvad har vi så tilbage.


  • #175   28. jul 2020 Og det der rævestudie synes jeg da, du skal undersøge nærmere. Det var angiveligt groft overdrevet i medierne. Langt de fleste venlige ræve så ud som de altid har gjort - altså ikke med hængeører, sjove farver, krøllede haler osv.
    En forsker der faktisk har været der og studeret dem fortæller, at man faktisk ikke er sikker på, at det er selektering på venlighed der gav fysiske ændringer, eller om man bare tilfældigvis havde et par fysiske afvigere der var venlige og dermed fik lov at sprede deres afvigelser i den gruppe smiley


  • #176   28. jul 2020 enig med jer begge.

  • #177   28. jul 2020 Ja al videnskab skal der kunne stilles spørgsmål ved, og det er gammel nyt at forsøget også kritiseres.

    at man genetisk får mere med ved en selektion, end den tingman tilvælger, er dog noget man er temmelig enige om

    Hvad tror I den manglende ædelyst skyldes? og mener I avlerne gør det med vilje da?

    Jeg har svært ved at se fordelen for dem.


  • #179   28. jul 2020 HL - vi er da flere der har skrevet hvad vi tror: at det ganske enkelt ikke prioriteres i avlen.
    Der er da ingen der overhovedet har sagt noget om, at der er med vilje, tværtimod, det er foreslået (af både Max og mig) at ædelyst slet og ret ikke er et kriterie for at indgå i avl.


  • #180   28. jul 2020 Emma enig. hvorfor sker det tror du?

    hvem i alverden har glæde af at det avles frem?
    hvorfor selekteres det ikke væk?

    Det har altid undret mig. Det er derfor jeg tror det knytter sig til andre ønskede egenskaber og derfor ikke tilvælges bevidst eller med vilje.


  • #181   28. jul 2020 Michelle ja men hvorfor prioriteres det ikke? hvis vi er enige om at det ikke er med vilje fordi det gavner nul og niks, hvorfor avles det så frem, og iflg flere endda i stigende grad?



  • #184   28. jul 2020 gode bud..og sikke en skam smiley

    Det kan få vidtrækkende konsekvenser hvis det ikke ændres


  • #185   28. jul 2020 Det prioriteres ikke, fordi der er andre ting der prioriteres. Tror jeg, uden at vide det smiley

    Hvorfor tillader man bærere af en sygdom at indgå i avl, når de er nok individer i racen som er fri? Hvorfor avles der hunde uden drift? Hvorfor avles der hunde der ikke kan trække vejret?

    Jeg husker en tråd hvor folk nærmest besvimede af harme over en hund, som måtte have mundkurv på under en parring. For hvem vil dog avle på sådan et sind?



  • #186   28. jul 2020 Jeg oplever nogle hunde på træningspladsen der ikke er interesseret i mad når de er der.
    Men jeg tror nu ofte det skyldtes for mange indtryk til at hunden kan koncentrere sig om foder.
    Det kan være nervøsitet, lidt frygt, stress, hormoner eller simpelhen manglende relation til ejer.
    Samt at hunden altid har mad stående fremme og ikke vant til at arbejde for føden.
    Ved brugshunde og sportshunde bør der dog være stor vægt på motivationevnen ved avlsdyr, så det virker lidt underligt hvis det skulle være avlet ud.
    For det er man jo obs på når man kigger på forældredyrene.
    Men man ser måske ikke på om motivationen kun er på legetøj eller kun på mad.
    Mon det kan være problemet?

    Det er da op af bakke, når man står med en hund der hverken vil belønnes med legetøj eller godbidder.
    Man forsøger jo at hjælpe ejer til at motivere hunden. Men det bliver sjældent helt godt.
    Enkelte gange er det så lykkes at tænde hunden på bold.


  • #187   28. jul 2020 HL - vel fordi det ikke er vigtigt for avleren. Jeg kan ikke forestille mig, der er mange avlere af IPO-hunde, der er ligeglad med om hunden vil lege eller æde. Men ved mange familiehunde tror jeg ganske enkelt ikke at avleren tænker det er af betydning. Og mange accepterer jo bare, at nogen hunde ikke er så interesserede i mad og tænker ikke, at det er et problem, der bør gøres noget ved.



  • #189   28. jul 2020 Loppen - enig, at der er tavle er ikke = at så er det super avl. Men det er der vist heller ikke mange, der påstår. Men at der er ugennemtænkt eller direkte dårlig tavleavl gør jo ikke et ugennemtænkt hyggekuld bedre.

  • #194   28. jul 2020 Der er også :
    https://www.youtube.com/watch?v=5iTTNRE-njM
    smiley

    Elsker den hund smiley


  • #195   29. jul 2020 Hvad tror I den manglende ædelyst skyldes? og mener I avlerne gør det med vilje da?

    Jeg forstår seriøst ikke den undren - du har da været på HG i en del år efterhånden.

    Avl på en bestemt egenskab - stor pels, bestemte farve, bevægelser .. mao udseende, har gjort, at udstillingsmodellen hos schæferhunde er langt fra at kunne kaldes "brugshund". Om avlerne gør dette "med vilje"? Hvorfor skulle de det? Det er blot på den måde, at når man vælger at avle efter én ting, så ryger en anden ud til højre.

    Goldens, bc, collie, labrador .. fortsæt selv .. har ikke været selekteret for deres egenskaber i mange år (der er jo nu også i de racer opdeling, fordi der heldigvis stadig er et par stykker, der godt vil bibevare lidt arbejdsegenskaber i skidtet), og madlyst har vel ikke været noget man har set på. Det er bare noget som "er der", indtil det ikke er der mere.

    Man skal avle efter de egenskaber man ønsker, der skal være i hunden - de følger ikke bare med - når man vælger ikke at avle efter disse, egenskaber, falder de væk.
    Men nej, det er da ikke noget avlere "gør med vilje" .. med mindre naturligvis, de har den samme lukrative aftale med foderfirmaer, som alle dyrlæger jo har ...


  • #197   29. jul 2020 Ida, det er måske i virkeligheden lidtsvært at følge med i hvad der debatteres i denne tråd, eftersom TS’s emne handler om blandingshunde. Men ja, tråden er stukket af, og handler (lige nu) om hovedløs tavleavl. Men det er nu ikke det er faktisk er emnet smiley

  • #203   29. jul 2020 Kan lige hyrden drøne ud på folden, give hunden en godbid, for at løbe tilbage på plads, lige indtil næste gang, hunden skal belønnes.

    Lige med bc og aussie, så bærer hyrdningen lønnen i sig selv?


  • #204   29. jul 2020 Hvis hunden bare har rigelig motivation for at arbejde så betyder det jo knap så meget om den er madglad.
    Nogle kører jo så højt at de knap ænser de godbidder der ryger ved siden af munden.
    Jeg kan bedst lide at fordelingen er ca 50/50 på mad/legetøj. Så man kan bruge begge dele efter behov.

    Hos mig skal hundene tømme deres madskål omgående, ellers tænker jeg straks sygdom.
    Der er dog nogle ganske få ting som BC’en ikke æder. F.eks salat og rå kyllingehalse. Det tænker jeg er helt ok.


  • #205   29. jul 2020 Salla - jeg er ikke rigtigt stødt på folk, der KUN hyrder med deres aussie. De laver næsten alle sammen sport af en art ved siden af (og har dermed behov for at kunne belønne).
    Jeg tænker ved BC'er godt der kunne være folk, der kun eller næsten kun bruger dem til hyrdning og i så fald er der nok ikke samme behov for madglæde... men jeg gætter på de nok også "markedsføres" til folk der vil hyrde frem for folk der vil fx lydighed(?)

    Da jeg kiggede efter hund, kiggede jeg meget på, hvad opdrættere skrev/fortalte om hundens lyst til leg og mad/hvordan den var at arbejde med.
    Jeg fandt ikke opdrættere herhjemme (hverken aussie eller puddel, som er de to racer, jeg kiggede på), der nævnte dette overhovedet i beskrivelse af deres hunde... og enkelte synes jeg var lidt sær at spørge.

    Omvendt var det beskrevet grundigt på de fleste hjemmesider i Sverige og Tyskland - med stor grundighed og største selvfølgelighed under hver eneste hund beskrevet på siden. I hvert fald ved dem der ikke var rene udstillingsopdrættere.
    Hvad man prioriterer at fortælle om sine avlsdyr allerede på hjemmesiden, tænker jeg også man synes er lidt vigtig i avlen.

    Så danske opdrættere, kom ind i kampen - det er ikke nok at fortælle, at Fido er sød og venlig og har vundet x antal udstillinger smiley


  • #206   29. jul 2020 Jeg træner 3 forskellige discipliner, hvor belønninger ikke er ens.
    Selv indenfor den samme disciplin, lydighed, belønner jeg på flere forskellige måder.

    Men nu var det vist ikke mig og min hund, tråden udelukkende handlede om??


  • #207   29. jul 2020 Så længe folk køber de hunde fortsætter det jo. Det lyder som om flere trods grundigt forarbejde ikke kunne gennemskue at hvalpen var uden ædelyst.

    avlerne ændrer næppe noget selv, hvis tendensen er stigende.

    hvordan kommer vi det så til livs?


  • #208   29. jul 2020 Hvis hunden bare har rigelig motivation for at arbejde så betyder det jo knap så meget om den er madglad

    Det kommer da i høj grad an på hvad man træner..


  • #209   29. jul 2020 Michelle du har gjort det eneste jeg kan se man kan gøre. og alligevel er din uden ædelyst eller misforstår jeg det?

  • #210   29. jul 2020 HL - Jeg synes jeg gjorde hvad jeg kunne. Men det er første gang jeg har prøvet at købe hvalp og set i bakspejlet tror jeg, at jeg kunne have "testet ham mere og anderledes da jeg kiggede på ham og allerede der have opdaget, at han faktisk ikke var sådan helt vil efter maden (og i øvrigt heller ikke af natur er super vedholdende).

    Så jeg tror, at olk som Martine og CH formentligt straks havde spottet det, men det gjorde jeg altså ikke. Og jeg var nok i virkeligheden heller ikke opmærksom nok på det - hans mor var ved at æde hele armen, når man rakte en godbid og ifølge opdrætter var far ligesådan, så jeg lagde nok ikke så meget i at Sten var mere afmålt.



  • #211   29. jul 2020 Michelle okay, tak for svar. heldigvis har du jo løst det nu og kan se fremad smiley

  • #212   29. jul 2020 Men altså - må prøve at lave en video af eftermiddagsluftningen i dag... han HAR fået det lært. Ikke i alle situationer og altid, men han er mere end begejstret for belønningerne nu. I hår fik han bidt mig i armen, fordi det gik for langsomt med at finde dem frem (og det var bare hans tørfoder). I virkeligheden tror jeg, det er mere "belønningsproceduren" (altså hånd i lommen, godbid op af lommen osv) end godbidden i sig selv han synes er fed, men det er jo ligemeget, han går helt bananas når vi går ud med godbidder i lommen, og det er det der tæller

    - så skal vi så lige have styr på, hvad der udløser belønning, men i første omgang ville jeg bare gerne have ham op i gear og glad ved chancen for godbidder, så må vi tage hånd om gøen, hoppen og lejlighedsvis snappen i armen hen ad vejen.


  • #213   29. jul 2020 Hvis både mor og faren er madglade hvordan skulle opdrætter så kunne klandres at hvalpen ikke er det?
    Og mon det så er SÅ arveligt?
    Måske er der bare individforskelle som man som køber skal være mere obs på. Og kunne sige nej, hvis den hvalp opdrætter udvælger ikke opfylder ens kriterier.
    Man ved jo selv hvad der er vigtige kriterier.


  • #214   29. jul 2020 AG - jeg klandrer IKKE opdrætter for hans manglende madglæde (det har jeg vist givet udtryk for flere gange). Men eftersom det gælder lige over halvdelen af et kuld på 11, at de ikke rigtigt er interesseret i mad, så er der jo nok en arvelig faktor... ellers har vi da i hvert fald alle formået at fucke hundens ædelyst op indenfor de første par dage vi havde dem smiley

  • #216   29. jul 2020 Selvfølgelig er det arveligt - at man kan være i tvivl om det, giver ingen mening.

    Jeg købte en hvalp fra Tyskland som ikke gad at æde. Opkald til opdrætter, der kunne oplyse mig om, at hele kuldet var madspassere .. og at tæven herefter var blevet taget ud af avl.

    Men okay, opdrætter er jo heller ikke på HG, så han kan se de virkelige årsager til at hunde ikke æder .. eller noget ….


  • #217   29. jul 2020 214
    Men det er fanme svært at forudsige når begge forældredyr er vildt madglade. Det er jo lidt sent når hvalpene ER født.
    Hvad er så den rette fremgangsmåde? At udelukke begge forældredyr fra avl fremadrettet? At udelukke de afkom der ikke har madglæde eller udelukke hele kuldet fra avl?
    Og hvordan er det overhovedet muligt?

    Jeg mener at der kan være flere andre årsager til manglende madglæde end via avlen.


  • #219   29. jul 2020 For mig er det fuldstændig naturligt at udelukke ikke-madglade individer fra avl.
    Og hvis en han eller tæve laver flere kuld med madsære individer, så skal de også udelukkes.

    For mit eget vedkommende køber jeg kun hunde efter forældre jeg ved er brugsegnede og det indbefatter en uendelig madlyst.
    Og jeg køber ikke en hvalp, der ikke fløjter rundt for at finde mad, der kastes rundt og ikke stopper før der ikke er mere.

    Det er SÅ vigtigt!




  • #220   29. jul 2020 Isabelle
    Så du mener det kun er avl?
    Og hvordan vil du så arbejde dig ud af det problem som opdrætter?
    Hvis du udelukker alle småtspisende så bliver puljen jo nok lidt lille. Desuden er Michelle’s hund så bevis på at det ikke er nok at forældredyr har madglæde.
    De Eurasier jeg har set og haft på hold har nu haft stor madglæde allesammen. Derimod sløve at motivere med legetøj.


  • #221   29. jul 2020 Der er småtspisende og så er der småtspisende.
    Conor har mad i skålen 24/7, men er stadig til fals for håndfodring. Endda med den selvsamme type foder. Eller har jeg bare misforstået det hele(læs - ikke googlet nok smiley )?


  • #223   29. jul 2020 AG - i Stens tilfælde tror jeg ganske enkelt det er kombinationen af forældredyr. Begge har lavet kuld før der, så vidt jeg ved, ikke har de problemer (eller ikke overvejende, jeg ved det jo ikke for samtlige hvalpe i tidligere kuld).

    Det er så også tævens sidste kuld, så der er jo ikke så meget at gøre ved det nu.

    Men hvis din tæve lavede et helt kuld hvalpe, der var super sky og nervøse (uanset hvordan hun selv er), ville du så avle på hende igen?
    Det er lidt sådan jeg har det med spisningen - det er blot et karaktertræk jeg ønsker. Er det der ikke, er kombinationen ikke helt lykkedes.


  • #225   29. jul 2020 Holly - vi tager den en gang til. Der er ikke (nødvendigvis) tale om hunde, der slet ikke vil spise.
    Der er forskel på bare at spise ludt for at klare sig og på at ville gøre hvad som helst for en godbid.
    Førstnævnte hund skal såmænd nok overleve og holde huld. Men sidstnævnte er altså noget nemmere at træne med.



  • #228   29. jul 2020 Michelle
    Der ville jeg nok tænke at det måtte stamme fra hanhunden og gå langt uden om den ved et evt nyt kuld. Men jeg ville nok også tjekke linjer eller kuld ved tævens søskende ud.
    Hvis man kan se karaktertrækket ikke er der, giver det jo lidt sig selv at man ikke avler på individet.
    Mange vælger jo også lige at følge det første kuld og se evt mangler, HD status, evner osv. Men meget ses måske først når første kuld er 2 år gamle.
    Jeg misunder bestemt ikke opdrættere.
    Jeg skal ned og se en tæve jeg tænker kunne være interessant som tæve til min kommende hvalp i morgen. Og overvejer da om jeg skal vente til dens andet kuld for at se hvordan første kuld udvikler sig. Men så er vi også bare mange år ude i fremtiden smiley


  • #229   29. jul 2020 Er apportering en drift?

    smiley smiley smiley smiley


  • #230   29. jul 2020 Sofia ja det er det da, altså på den måde at motivationen til at gøre det er medfødt i din race. du har et instinkt tilsat en god portion drive i din hund hvis arbejdet med jagt er vigtigere end mad.

    Din hunds evner her er større end fx en eurasier som kan lære det men næppe med samme entusiasme.

    Det ses som en helhed hvis det giver mening for dig? fordi du arbejder med det din hund er skabt til. Det er summen af egenskaberne jeg tænker du spørger ind til og ikke kun drift alene. du ved godt at apportering er en øvelse blandt mange for jagthunde men som din kan udføre bedre end fx en eurasier pga medfødte egenskaber i avlen.


  • #231   29. jul 2020 Ej hold nu op med de drifter der - apporteringsdrift... nej vel?

    Nu er godbidder ikke den eneste måde at belønne, så det er ganske muligt vovse faktisk belønnes for apport (Det er jeg ret sikker på den gør faktisk... hunde gør jo hvad der betaler sig), den belønning er så bare ikke i form af mad.
    Og da det er en jagthund, går jeg også ud fra, der er en kæmpe belønningshistorik for netop apport.


  • #232   29. jul 2020 AG - men hvis far heller ikke er nervøs anlagt, hvad så?
    Det er lidt nemt bare at sige " Det må være hanhunden så" smiley

    Men min pointe var egentlig bare at lyst til mad burde vurderes og prioriteres på lige fod med andre karaktertræk... og overvejes lige så grundigt, hvis det ikke er tilstede - om det så er ved at tage hunden ud af avl eller overveje helt andre kombinationer må opdrætter jo vurdere


  • #233   29. jul 2020 Nu var jeg lige inde på, en svensk opdrætters, hjemmeside. Der var lagt resultat op af MH og BPH samt video fra begge, går ud fra at det er noget af det samme som mental test her hjemme. I BPH var der faktisk et moment der hed madglæde test (eller noget i den stil) i hvert fald blev mad interessen afprøvet og vurderet.

  • #234   29. jul 2020 motivationen bag adfærden er driftstyret ved Sofias jagthund. racen er skabt til det arbejde ved at avle de egenskaber og instinkter frem som gør at hunden er ligeglad med mad når den har udsigt til apportering

    havde hunden ingen drift på opgaven kunne den lære at apportere men ikke med det enorme drive og instinkt som hun beskriver her, så naturligvis har den hund drift og instinkt og medfødte egenskaber for at arbejde med jagt. naturligvis belønnes arbejdet men AG beskrev det samme ved hyrdeinstinktet. Det er medfødte egenskaber i racerne.


  • #235   29. jul 2020 Yes yes.... apporteringsdriften kalder vi der fremover...



  • #236   29. jul 2020 nej apportering er en øvelse. men Sofias hunds medfødte egenskaber gør at den er 1000 gange mere på i den type opgaver end fx en eurasier.

    hun arbejder netop med hundens medfødte egenskaber og derfor indgår drift i regnestykket.

    naturligvis har den hund drift. Det er en jagthund anvendt til opgaver inden for jagt


  • #237   29. jul 2020 Men der blev ikke spurgt "ligger der mon drifter bag min hunds lyst til apportering", der blev spurgt "er apportering en drift" (i sjov vil jeg antage)... Dertil svarede du ja.

    Hvis vi skal ud i at snakke drift hver gang der ligger en eller anden raceegenskab bag så kan vi jo aldrig snakke om andet - min tæve var så begejstret for fri ved fod, at hun fravalgte alle fristelser for at få lov til dette. Behøver vi snakke drift, eller er det nok at sige, at hun havde en gigantisk belønningshistorik for netop dette? At hun nogen gange blev belønnet med at jage (en bold e.l.) gør jo ikke fri ved fod til en drift, blot fordi jagt og hyrdning hænger sammen.


  • #239   29. jul 2020 Bianchi er madglad på labrador niveau, men hun vil da til enhver tid fravælge en oksemørbrad til fordel for at jage en kat eller en hare og heldigvis for det smiley
    Jeg ville være svært ked af, hvis hun foretrak mørbraden, jeg vil gerne se meget jagtinstinkt hos mine whipper.

    Om de kan motiveres med mad, ja det er da lettest hvis de kan, men kan de ikke finder vi andre måder at belønne på, de er jo ikke lavet til brugshundetræning på højt niveau.
    De kan jo så stort set altid belønnes med legetøj, eller jagt efter legetøj og det er rigeligt til den træning vi laver.

    Det er helt OK, at de kun spiser det som skal bruges for at holde kadaveret i form


  • #240   29. jul 2020 "Så danske opdrættere, kom ind i kampen - det er ikke nok at fortælle, at Fido er sød og venlig og har vundet x antal udstillinger" - AMEN! Og dette gælder ikke kun aussie-opdrættere smiley

  • #241   29. jul 2020 Måske skulle køberne også komme ind i kampen. Det er sgu for nemt bare smide armene over kors og give opdrætter skylden for noget der først sker ude i fremtiden og de ikke har mulighed for at forudse.

  • #242   29. jul 2020 Michelle jeg svarede at ja det er, set i forhold til motivationen til at udføre adfærden. Det der motiverer denne jagthund er ikke godbidder men medfødt, og en af de medfødte egenskaber er drift.

    når hun spørger ved hun godt at apport er en øvelse. Hun træner jagt. Hun spørger som jeg læser det om motivationen bag hundens adfærd.

    Jeg anser ikke en lang belønningshistorik på en adfærd for det samme som instinkt og drift bag adfærden. Det er for mig to ting.

    Sofias hund fravælger et basalt behov, at spise, for at forfølge et fremavlet instinkt motiveret af drift.

    du kan fodre hunden for sit i årevis og den vil aldrig udføre sit med samme intensitet som apport.

    resten er uddybet i de øvrige svar.


  • #244   29. jul 2020 men Sofia du ved jo godt at det er en øvelse ikk? Jeg læser dit spørgsmål som at du spørger hvad der motivere adfærden.

  • #246   29. jul 2020 ja det kan man. Jeg læste dit spørgsmål som seriøst hvor du spurgte om motivationen var drift. Vi er enige.

  • #247   29. jul 2020 Hvilken drift? Hvilke dele af øvelsen?
    Den snak om drift og apport er stærkt simplificeret...


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #248   29. jul 2020 AG. Man kan aldrig forudse. Men man kan avle efter det. Og det er her kæden hopper af.

    Jeg ser brugshunde som bliver vejet og målt. Det hele er bare så godt. Lige til man kommer på træningsbanen. Hvordan man kan være tilfreds med det forstår jeg ganske enkelt ikke.



  • #249   29. jul 2020 CH ikke øvelsen alene men hele motivationen bag hundens adfærd som beskrives, hvor den fravælger mad, mener jeg skyldes drift, instinkt og læring og adfærden skal ses som summen af disse. I en kombination. medfødt og tillært men mest medfødt i dette eksempel

    Men det vidste Sofia godt så hendes spørgsmål var ment som sjov og det forstod jeg ikke. da jeg troede hun mente hvad der fører til fravælgelsen af mad svarede jeg derfor på det.

    ja det er altid forsimplet da det er et stort emne.


  • #250   29. jul 2020 HL - ok, så det er intensiteten i øvelsen, der siger om motivationen har med drift at gøre? Det bliver Sten glad for at høre, så har han mega drift i *løft højre bagben"... dog ikke ret meget i sit.

    For mig at se er hele snakken om drift for 90% af os ligegyldig. For enkelte er det måske væsentlig om vovse arbejder i jagt/bytte/forsvar osv.
    Men for de fleste af os giver det overhovedet ikke mening at snakke om noget så udefinerbart/upræcist som drift IMO.



  • #251   29. jul 2020 Michelle nej at løfte et bagben er ikke det samme som en jagthund der arbejder med det den er skabt til.

    Sofias hunds medfødte egenskaber gør at den motiveres så massivt i øjeblikket at mad er mindre vigtigt.


  • #252   29. jul 2020 For mig er det der sort snak, det må jeg erkende...
    Bels vælger i nogle situationer gerne mad fra til fordel for eksempelvis bold, men det har intet som helst at gøre med manglende madglæde overhovedet....


  • #253   29. jul 2020 Sofia - ikke kun jagthunde. Alke hunde kan trænes uden mad, hvis blot der er et eller andet de synes er fedt og vil arbejde for.
    Mad er bare mega praktisk i øvelser hvor man gerne vil have en høj belønningsfrekvens. Det bliver ikke til mange gentagelser, hvis hver belønning tager 2 minutter i forhold til mad, der kan klares på mindre en 2 sek.


  • #254   29. jul 2020 Mad og leg bruges til forskellige ting i træning. Det ene kan ikke bare lige erstatte det andet.
    Begge dele er for mig dealbreakere - de skal ville lege og de skal æde.


  • #255   29. jul 2020 HL - aha, så drift er hvis de arbejder med det de er skabt til? Hvad så hvis en hyrdehund kun hyrder halvhjertet?

    PS. Det jeg vil frem til er, at der faktisk ikke rigtigt findes EN definition på drift, som alle er enige om. Der er 1000 definitioner og reelt har er færreste af os behov for at snakke drift... Det ER relevant at snakke motivation, belønning osv... så hvorfor ikke bare sige, at Sofias hund motiveres af X frem for at gætte på drifter?

    I øvrigt er en spaniel mig bekendt ikke apporterende jagthund. De er da vist lavet til at finde og lette fugle, så hvordan hænger det sammen med apporten (Altså hvordan er apport anderledes for Sofias hund ift ikke-spaniels).


  • #256   29. jul 2020 CH det var ikke madglæde hun spurgte om men driften bag. eller sådan læste jeg spørgsmålet.

    men ja nu kører det i ring. Jeg har svaret tror jeg. og når spørgsmålet ikke handlede om ha d der motiverer adfærden i den situation for jagthunden så er det jo også lige meget, kan man sige. Jeg svarede jo sådan set på noget andet fordi jeg misforstod Sofias spørgsmål.

    Jeg troede hun mente hvad der fører til fravælgelsen af mad, og hvad der motiverer i dette øjeblik hun beskriver med en jagthund på dens oprindelige opgaver, jagt


  • #257   29. jul 2020 Michelle mener du ikke drift og instinkt findes?

    hyrdehunden i dit eksempel har mindre medfødt hyrdeinstinkt og det ser man jo hele tiden hos hunde. nogle er bedre end andre fordi avlen fokuserer forskelligt. man kan avle brugsegenskaber væk... eller næsten væk. tag fx udstillingslinjerne ved bc. nogle af dem ejer slet ingen evner ved får.... eller måske er der én anden årsag... hvem ved uden at se den.

    nej drift er ikke bare at arbejde med det man er skabt til. men ofte er driften tydeligt når en hund arbejder med det formål den er skabt til genetisk.

    Sofias hund har medfødte egenskaber for jagt. Jeg følger dem og ved derfor at hunden er jagtglad. Det har enorm værdi for den. ergo er det medfødte egenskaber her som motiverer. læring også men faktisk skulle dette individ ikke lære det som en eurasier fx skal. hunden var motiveret for at apportere, endda fra hvalp.

    racen ft er stødende og apporterende jagthund. De søger, letter og apporterer vildt...


    men nu gentager vi vist os selv. Det er sådan en af de debatter hvor tingene kører i ring. Jeg har svaret. at jeg skal svare med nye ord på det samme er egentlig spild af tid. Jeg svarede tydeligvis Sofia på noget andet end det hun mente fordi jeg troede hun eftersøgte hvad der lå bag adfærden i eksemplet. Det gjorde hun ikke. Min fejl. men det er stadig en kombination af de nævnte ting, som jeg mener motiverer adfærden i den situation.


  • #258   29. jul 2020 Max
    Så du mener mange avler uanset hvordan hunden klarer diverse prøver og træning?
    Det tror jeg faktisk ikke mange gør. Nogen ja, men mange avlere er meget bevidste om hvad de gerne vil se i deres hvalpe. Og de er da kun interesseret i at køberne bliver tilfredse og hunden får et godt liv.

    Som køber skal man så også gøre sit arbejde og meget af det kommer jo desværre først med erfaring og erkendelse af hvad man virkelig gerne vil have.


  • #259   29. jul 2020 Jeg har en hund, som ikke er super madglad. Det startede lige da hun var omkring 1 år gammel, og det viste sig at hun have lungeorm, som gav hende kvalme og madlede.

    Hendes favoritøvelse helt siden hun var 8 uger, er spor. Hun ELSKER det!! Netop omkring det tidspunkt hvor hun fik ormene, var hun blevet ret habil til selve sporet, men hun gik alt for stærkt. Løsning: mad på sporet! Nyt problem: Hund nægtede at tage maden.

    En dag kom min træner og sagde at NU havde har løsningen, og han havde lagt et spor til hende. Der lå rosastegt oksefilet på sporet, og reglen var, at hun først måtte gå videre, når hun havde taget godbidden.

    Min hund er ikke dum, og hun regnede ret hurtigt ud, at hun først fik lov at gå spor, når hun havde taget det stykke kød der lå foran snuden på hende. Så det gjorde hun, og hun fik lov at gå videre - og så spyttede hun godbidden ud smiley

    Det tog mig yderligere et år før det gik op for mig, at hunden bare gerne vil gå spor! Hun er ligeglad med mad på sporet, og det med genstande var bare forstyrrende.

    Så hun har spordrift? smiley Det er ikke noget hunden er “avlet” til at kunne, og det er ikke noget jeg som sådan har gjort det store for at lære hende at elske, hun elsker det bare.

    Over årene har jeg knækket koden, både til at få hende ned i tempo, men også til at ville spise. Og til at spise med stor fornøjelse.

    Når jeg får min næste hund, som gerne skulle være top motiveret for både leg og mad, står jeg faktisk en smule på bar bund. For det har jeg ikke lært at håndtere ordentligt, på en hund som faktisk VIL det. Eller jo, Dorit vil jo give sit liv for en godbid, men legetøj er luft for hende i træning.

    Jeg håber bare at min næste hund også har spordrift smiley


  • #260   29. jul 2020 Jeg ville kalde det byttedrift A.

    men jeg har lært i dag at der er 1000 definitioner på drift så måske hvem ved


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #261   29. jul 2020 258. Det mener jeg helt bestemt. Kravene fra avler og køber er ofte alt for små. Det finder nogen ud af på den hårde måde. Andre lever fint med det og så kan det forsætte.

    Se den hund som Martine nævner. Ud af avl,så det ikke gentager sig. Hvor mange kuld tror du der skal til før mange års arbejde er ødelagt. Man tager lynhurtig konsekvensen af det.

    Men så er det selvfølgelig lettere hvis man slet ikke ser det som en kvalitet som skal indgå i ens avl.


  • #262   29. jul 2020 Prøv lige at del en apportøvelse op i alle delmomenter.
    Man kan ikke sige at byttedrift er det, der motiverer en apportøvelse.
    Det kommer for det første an på hvordan den er lavet og for det andet negligerer det fuldstændig at øvelsen indeholder dele, der bygges op med forskellig motivation.


  • #263   29. jul 2020 CH jeg er er Ikke enig i at byttedrift ikke aktiveres og anvendes ved apportering. især ved vildt og jagthunde skabt til arbejdet er det i spil.

    måske vi taler forbi hinanden eller indlære det forskelligt.



  • #264   29. jul 2020 Det er mange måder at indlære det på - også nogle, der ikke involverer byttedrift...

  • #265   29. jul 2020 Helt enig

  • #267   29. jul 2020 Max
    Man kan da ikke klandre de folk der ikke ser problemet?! Hvis de ikke HAR et problem.
    Hvad vi hver især søger i en hund er jo individuelt.
    Racerne er forskellige men det er individerne altså også. Heldigvis!
    Det er jo levende dyr ikke spisebordsstole.
    For det ville godt nok være lidt kedeligt.
    Igen så tror jeg på at de fleste opdrættere forsøger at gøre et godt arbejde og levere et godt “produkt” som køber bliver glade for. Men uanset hvor meget forarbejde der gøres, så sker der altså smuttere der falder mindre heldig ud. Og der er konstant dyr der tages ud af avlen. Så folk vender ikke det blinde øje til, hvis de kan se problemet.
    Efter min erfaring altså smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #268   29. jul 2020 267. Selvfølgelig kan man det. De er med til at der ikke stilles krav. Hvis folk køber hos en hundehandler. Det er ikke et problem fordi de er tilfreds med Hunden?.

    Stiller man ikke krav er man med til at kvaliteten i racen bliver lav. At man er tilfreds er ikke det samme som at hunden er et godt bidrag til racen.



  • #269   29. jul 2020 Hvem siger der ikke stilles krav? Det er jo bare forskellige krav fra person til person.
    Hvorfor er dine krav mere vigtige end mine eller fru Hansens ?
    Ligesom det ikke er bare lige at få udelukkende madglade hunde igennem avl. I teorien er det måske nemt nok, men svært at praktisere


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #270   29. jul 2020 Det er ikke et ? Om mine krav. Det er et ? Om hvad man burde kunne forvente af racen.

    Det ses jo feks når en race bliver populær. Flere kommer til. Kravene til det man sælger bliver mindre. Man kommer jo af med dem alligevel. Så hurtig kan en race blive ødelagt.


  • #271   29. jul 2020 Man kan forvente meget både af hunde og af mennesker men det er sgu nok menneskene der skuffer mest smiley

    Udbud og efterspørgelse styrer markedet og popularitet har aldrig gjort noget godt for nogen race.
    Man skal se sig godt for når man køber hund. Omvendt så er det nemt at få aflivet kræet og anskaffe en ny hvis tingene ikke lige flasker sig.
    Brug og smid væk kultur


  • #272   30. jul 2020 Pas nu på med at blande rundt i begreber omkring drift, motivation og instinkt.
    Byttedrift handler - som jeg har forstået det - om at blive motiveret til at udfører adfærden 'løbe efter bytte' og trickeren er noget der bevæger sig. Det er kun en lille del af jagtinstinktet. Adfærden 'løbe efter bytte' er for nogen hunde belønning i sig selv - fx for min Dober.


  • #274   30. jul 2020 Isabelle, egern er the shit smiley Dorit, som ellers kan stoppes på alt der bevæger sig (undtagen mus), er pludselig blevet helt tosset med flyvende blade, fordi de kunne teknisk set være et egern smiley

  • #275   30. jul 2020 Perle ville blive totalt glad i låget og fyldt med endorfiner, hvis jeg efter en korrekt udført adfærd sagde 'FRI' og der så kom en racercykel susende forbi som hun så fuldstændig frit fik lov at løbe efter. Det ville være den absolut ultimative belønning. Desværre ikke så hensigtsmæssig så hun må nøjes med bolde smiley
    Det er Premacks princip; hvis du udfører en adfærd bliver du belønnet ved at få lov at udfører en anden adfærd, der betyder mere for dig (kaldes også 'Grandma's rule": spis dine grøntsager så får du en kage).
    Fx kan man belønne en lab for at sidde og vente på at få lov at apportere fuglen med netop at apportere fuglen smiley


  • #277   30. jul 2020 Jo, det kunne jeg såmænd nok smiley Problemet er bare at jeg forsøger at få hende til at lade være fordi det i virkelig mange andre sammenhænge bare er vildt upassende at ens dobermann flintre vildt gøende afsted efter cykler; det er ikke rasende populært hos cyklister, der ikke kender finken og ved at hun KUN løber så længe de kører fremad og at VOV VOV VOV ikke betyder nu kommer jeg og æder dig smiley

Kommentér på:
parring

Annonce