1.782 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Hvilke farver kan hvalpene få? :) Hvilke farver kan hvalpene få? :)

Min hund står og skal føde indenfor de næste par dage og er ved at gå til af nysgerrighed smiley

Moderen og faderen er samme farve..... Hvid med choko aftegninger. Mormoren er merle... Morfaren er Black tan..... Farfaren er chokofarvet.....farmoren er hvid med gule aftegninger.

Hvilke farver kan man risikere at få?:)

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilke farver kan hvalpene få? :)
  • #1   24. maj 2012 det har jeg ingen anelse om, men er det smart at avle på noget der har merle i afstamningen?

• #2   24. maj 2012 Hvad race?

• #3   24. maj 2012 Ved godt at det er risikabelt at avle på merlefarven, men min hund har det bedste sind og ønskede at få 1 kuld hvalpe på hende og tror ikke risikoen er så stor for at hun skulle få en hvalp der er merlefarven som er døv eller blind . Hvis det viser sig at hun får en hvalp som er merlefarvet og at den fejler noget så tager vi det med og beholder den. Men tror bare ikke risikoen er så stor og det syntes vores dyrelæge heller ikke.....men man ved jo aldrig men vi er forberedt hvis det kommer smiley

• #4   24. maj 2012 Chihuahua smiley

• #5   24. maj 2012 Hej igen.. smiley

Selvom de ikke er merle har de det stadig i sig.. Så du skal bare huske at sige det når du sælger dem!

• #6   24. maj 2012 Som Munthe skriver, har de jo genet og kan derfor ikke stambogsføres og det er langt fra sikkert at I vil kunne se problemerne fra hvalpene er helt små.

• #7   24. maj 2012 Munthe : Hej igen smiley det skal jeg nok....Jeg viser dem morens stambog så de kan se hvem der er forfædrene og hvilke farver de har og så skal de selvfølgelig også se at hun er ægte og at faren også er ægte (de ser også ham og hans stambog) smiley

• #8   24. maj 2012 Hvor er det sørgeligt at se en der ikke vil racen det bedste.... suk...

• #9   24. maj 2012 Min chi Chelsea har merlegenet men jeg har da stambog på hende. Det er godt nok i dshk men hun har da papirerne i orden og Chelsea s mor der er merle er da også tit på udstilling og hun har også papirerne i orden (hun er importeret fra USA) så kan da ikke forstå hvis du siger at man ikke kan få papirer på en chi med merle genet smiley

• #10   24. maj 2012 Hvordan kan forældrene have stambog, når der er merle i generne? hvis de har, kan hvalpene vel også få?

• #11   24. maj 2012 Jeg har også fået af vide af ejeren af kennelen hvor jeg købte Chelsea at jeg godt kunne få papirer på hvalpene. Min hunds klub og hannens klub er bare ikke de samme så dette kuld hvalpe kan ikke få papirer fordi jeg valgte den han som jeg gjorde. Og skal ikke have flere kuld, ville bare have det her 1 kuld så har ikke tænkt mig at avle mere på hende så hendes hvalpe får ikke papirer....det er bare et hyggekuld fordi min svigermor og svigerinde gerne vil have en hvalp fra Chelsea pga hendes dejlige sind smiley

• #12   24. maj 2012 med den stamtavle - vil alle hunde kunne få tavle, men den er ikke det papir værd den er skrevet på - undskyld, men det er sandheden

• #13   24. maj 2012 Britta : googlede det lige og giver dig helt ret efter det jeg har læst. Men læste også at chi med merlegenet kan godt få tavle men de får avls forbud med det samme hvis man tager dem på udstilling. Så tavlen kan jeg ikke bruge men den viser bare hendes stamtræ og hendes nummer i dshk og hendes chip nummer smiley

• #16   24. maj 2012 Men forstår jeg det rigtig hvis Chelsea har merlegenet og du så har parret med en merle?

• #17   24. maj 2012 Jeg elsker farven Merle og ville da ønske den ikke var så risikabel den er bandlyst i racer med lyse farver. Men den er farlig så jeg er fuld af forståelse for FCI og alle andre klubber med respekt for hundene's beslutning på det område.

Jeg tror(håber) ikke TS bevidst har fundet en han med merle at parre med. Sådan som jeg forstår det har hun "bare" taget chancen og parret med en lys han.
    Det er dog slemt nok. Personligt ville jeg ALDRIG turde købe en hvalp af det kuld da det ikke er til at vide hvilke problemer der ville opstå senere. Det er jo ikke "kun" blindhed og døvhed som kan opstå HVIS hannen skulle være bære af merle genet også.
    Nu ville jeg aldrig købe en hund uden tavle alligevel så det kan TS jo sådan set fald op og springe ned på at jeg ikke tør.

• #18   24. maj 2012 Munthe : nej Chelsea s mor er merlefarvet. Hannen har ingen forfædre/forældre der har merle genet. Det er kun Chelsea mor der er merle,ingen anden i Chelsea s forhistorie har merle eller bærer merlegenet.

Pia : jeg er ikke opdrætter og dækker mig ikke ind under noget som helst. Jeg har ikke skjult at Chelsea s mor er merle ( hendes billeder er på min profil) , jeg skriver ligeud at Chelsea har merlegenet da jeg spørger om farver og jeg skriver ikke BARE at det er et hyggekuld for at dække mig ind under det. Jeg har intet at skjule og ønsker selvfølgelig ikke at hvalpene fejler noget men jeg har gjort som jeg har gjort og det kan ikke laves om ( hun føder en af de næste dage ) og kan tydeligt mærke at folk er oprørte over merlegenet men sket er sket og nu kommer de hvalpe lige om snart. Jeg skriver ikke BARE at jeg kun skal have 1 kuld, jeg er 31 år gammel,ikke bare en på 18 som liiiiiige skal prøve. Jeg har virkelig sat mig ind i det og vidste også det med merlegenet. Men jeg er ikke så merle forskrækket,det er bare mi. Mening og så har nogle af jer andre en anden mening og det respekterer jeg. Men i bund og grund er det min hund og hvad jeg vælger at gøre er i bund og grund min egen beslutning..... Og når alt kommer til alt spurgte jeg om noget helt andet end den her tråd kom til at handle om. Det sker ALT for tit herinde hvis i spørger mig smiley

• #19   24. maj 2012 Og så kom os 18-årige under skovlen igen.
    Sorry, men hader det simpelthen e_e

- Held og lykke med hvalpene. Håber bare, de allesammen er sunde og raske.

• #20   24. maj 2012 Ikke for at sige noget, men havde du sat dig ind i det hele havde du købt en hund hvor stamtavlen faktisk viste noget om hunden.. da den din har ikke kan bruge til noget overhovedet, og så ville du slet ikke købe og da slet ikke avle på merle når den, om du mener det eller ej ikke er en rask farve, eller gen at beholde.

• #21   24. maj 2012 Jeg købte ikke min hund pga tavlen,den fulgte bare med. Behøver ikke have en hund med tavle for at kunne have en hund .

Og nu tror jeg bare tråden slutter for ikke 1 har skrevet noget med hvalpefarverne men kun og merlegenet og det kunne jeg bare Google mig til.

Fortsat god torsdag til alle smiley

• #22   24. maj 2012 Hvordan kan det komme bag på dig?
    1: du spørger om noget som ingen overhovedet kan svare på (dette ville du vide hvis du havde sat dig så grundigt ind i tingene som du påstår). Alle de farver som igennem tiden har været arveanlæg for i hvalpenes forfædre kan forekomme. Derfor er det da et helt umuligt spørgsmål.
    2: Du fortæller gladeligt at du har handlet helt uansvarligt og enda med vilje. Hvad pokker havde du forventet folk ville sige til dig? Der er da intet positivt at sige i den anledning.
    Som sagt jeg elsker Merle. Men .. For h... havde du så bare i det mindste parret til en mørk farve så du sikrede disse hvalpe en smule. At dine hvalpe så senere kan få uansvarlige ejere som laver syge hvalpe er så en anden snak. det er da ikke dit problem eller fejl eller....... jo det er det faktisk men pyt.

• #23   24. maj 2012 nå ja og så lige en ting mere.
    1 kuld = opdrætter.

• #24   24. maj 2012 Jeg må lige indskyde, at det ikke kun er din hundsmor, som har merle/merlegen. Dt opstår jo ikke bare, så der har været bærer af det hele vejen igennem din hunds mors side.

• #25   24. maj 2012 Hvis jeg var dig ville jeg lave en kontrakt med hvalpekøbere om at hvalpen SKAL neutraliseres så du ikke risikere at de får lavet samme nummer som dig selv og endnu værre med en merle!
    Jeg ved ikke en dyt om farverne desværre.

• #29   24. maj 2012 Altsaa i USA er merle en meget IN farve og som TS skriver at hendes hunds mor er hentet hjem derover fra.. og derover kan de ogsaa faa tavle..

jeg forstaar ikke hvorfor man ALTID skal koebe en hund med tavle.. en uden er vel lige saa god..

oh til TS det med farverne saa tror jeg du faar bla. for en 5'er smiley tror virkelig alt er muligt.. smiley og held og lykke med de smaa smiley

• #30   24. maj 2012 Når man roder rundt med risikable farver så er tavlen ekstra vigtig. Så man ikke kommer til at lave merle/merle kombinationer.

• #34   24. maj 2012 Mai-britt: sorry fik ikke lige skrevet faerdig kan jeg se.. der skulle staa lige saa god som en uden smiley

og nej jeg ved godt denne traad ikke er om tavler, men den var heller ikke om hvorvidt merle var farven der skulle avles paa eller ej.. den var om hvilken farver TS kunne forvente at faa i det kommene kuld..

og self tager jeg USA med ind i traaden naar farven derover er godkendt og bliver avlet som en normal farve.. at den ikke er det her er jo noget andet.. nu har TS jo ikke i tankerne at skulle udstille hvalpene og ville kun lave dette kuld fordi hvalpene er efterspurgt og afsat..

som TS selv siger saa er det forsent at aendre noget nu da hvalpene kommer inden for de naeste par dage.. hun ville jo bare hoere hvad farver der kommer smiley

• #35   24. maj 2012 det her har intet at gøre med alder ......... men meget at gøre med alt muligt andet *G*

• #36   24. maj 2012 Loppen: Ja, men farven er ikke godkendt i FCI, som er en verdensomspændende stamtavle.. halløj. Wauw, jeg er god til formulere mig i dag, lol.
    Men forstår du? Derovre bliver der også avlet ''designerhunde'', og det er jo bare blandinger.

Problemet er, at merle er en farve, som kan gemme sig i lyse farver. Havde hannen været mørk, så havde risikoen ikke været der for at man kan få dobbeltmerle, og det er der her, fordi merlegenet kan gemme sig.

• #37   24. maj 2012 Hvid/choko, muligvis hvid/choko/tan eller måske hvid/gul (hvis der er gul bagud i begge linjer).

Alle varianter kan komme med merle hvis moderen er merle. Det er svært at sige når hun har så meget hvid på sig - det kunne jo være at det er præcist der merlen ville sidde hvis hun var helfarvet inde under.

Jeg skal til gengæld lige gøre opmærksom på at der er kommet nogle fejl ind i tråden. Choko skjuler ikke merle. Chokomerle kaldes red merle og er anerkendt i flere FCI racer. Det ser sådan ud:
    http://www.infodog.com/my/dogpic.htm?akc=DN%2004336008

og der kan ses et par eksempler mere her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)

Den verdensberømte Thornapple Aftershock (aussie) er også red merle. Ham har vi vel efterhånden allesammen set og savlet over.

• #38   24. maj 2012 NU er der jo forskel på chihuahua tilladte farver og andre racers tilladte farver...
    Og merle er på ingen måde tilladt i FCI/DKK, grunden den er så ramt af sygdom og andre skavanker..

• #39   24. maj 2012 Det er korrekt Søster at Choko ikke skjuler Merle men nu er begge forældre dyr jo i dette tilfælde med hvidt og SÅ har vi problemet.

• #40   24. maj 2012 er klar over at i usa koere de lidt deres egen regler og derfor er farven jo ogsaa anerkendt derover.. ikke ved FCI men mange andre klubber derover..

uanset hvor daarlig den farve nu er saa er det stadig ikke det TS har spurgt efter.. smiley

• #41   24. maj 2012 Loppen: Problemet er ikke farven. Problemet er de skavanker, som farven kan give hvalpene.

• #42   24. maj 2012 Fra faderens side er der ikke noget problem hvis der ikke er merle bagud. På moderen må man gøre op med sig selv om man tror at merlen kunne ligge i de hvide felter. Either way, så er tæven parret med en ikke-merle, så der er faktisk ikke sundhedsmæssige risici for denne generation hvalpe.

De hvalpe skal så også med død-og-pine parres med hunde uden merle bagud i linjen for at forsvare det (medmindre de fødes helfarvet), hvis de overhovedet skal i avl. Men ud over det, så er der faktisk ikke rigtigt noget specielt værre ved denne kombi end så mange andre.

Jeg ville såmænd ønske at TS havde gjort sig en smule mere forarbejde, men sådan har jeg det med så mange avlstråde herinde.

• #43   24. maj 2012 Men Mcluff, hvordan ved de, at der SLET ikke er merle i hannen?
    For det kan jo gemme sig i lyst.

• #44   24. maj 2012 bare fordi nogen lande har åndsvage love og regler skal vi så bare følge dem her i DK?

I nogle lande er det tilladt at tæve homoseksuelle (bla nogle steder i USA) Skal vi så også bare syndes det er i orden?
    I nogle lande er det helt i orden at forgifte gade hunde. Er det også i orden så?

Nej man skal ikke sammenligne sig med lavest fællesnævner men med den højeste.

I spørgsmålet om avl på den for nogle racer farlige Merle farve er det altså ok i NOGLE få af de amerikanske klubber. Det gør det altså ikke mere acceptabelt at lege med den farve i netop de toner som er årsag til den er farlig. Lyse forældredyr.

• #45   24. maj 2012 Jeg siger ikke at fordi det er ok i USA at det saa ogsaa er ok i DK.. det jeg siger er at farven er i flere klubber derover godkendt og at TS's hund's mor er hentet hjem derover fra og derfor har tavle (som en mente en merle chi ikke kunne (det kan den jo godt derover))

og som skrevet flere gange saa er det ikke omkring om farven er god eller daarlig TS vil hoere... men det er der aabenbart ingen der kan se herinde..

Hun har valgt at faa hvalpe paa sin hun fordi der var nogen der oensked en hvalp efter hendes hund.. TS skriver endda at hvis uheldet er ude og der skulle komme en hvalp der er doev eller med noget andet at de er klar paa at beholde den hvalp selv..

• #46   24. maj 2012 Der er da også masser af folk, der vil have hvalp fra min hund, inklusiv mig selv, men jeg stiller ham da ikke til rådighed for avl.
    Han har intet at tilbyde andre hunde.

• #47   24. maj 2012 Alexandoria

Jeg forstår ikke hvorfor du spørger mig om det. Jeg kender ikke hunden. Men - hvis hun har en stamtavle på den og der ikke er nogen merler i tavlen, så er den hanhund mere sikker end min, og størstedelen af verdens sheltie/collie/corgi/aussie/bordercollie bestand.

Der er nemlig masser af merle bag min hund, men der er lavet de "korrekte" parringer for at mindske risikoen, og det er der jo også for denne hanhund idet ingen af anerne er merle. Statistisk set er risikoen forsvindende lille for at min hund har et merlegen, men den risiko er faktisk stadig højere end for en stamtavlechi uden en eneste merle i linjen.

• #48   24. maj 2012
    Alexandoria..

jeg har valgt en gang at faa hvalpe paa min fordi min soester ville have hund og en veninde ville have en.. og har valgt det endnu engang fordi vi gerne selv vil have en samt en veninde..
    min hund behoever ikke kunne tilbyde andre hunde noget den heboever kun at tilbyde en dejlig familie hund til andre.. min har ikke tavle og hvalpene skal aldrig u=paa shows (heller ikke hvis de havde vaeret med tavle)..

hver person sin menig ik smiley

• #49   24. maj 2012 Mcluff: Det er nu mere, fordi vi kun får oplyst optil hundens forældre. Hvis det er længere ude, så kan det vel stadig være gemt?

• #51   24. maj 2012 Og loppen: Det er ikke det, jeg mener. Min hund er en blanding. Han har intet godt at tilbyde. Han er nervøs, hans bror er aflivet pga. aggressivitet og han skal tjekkes for sygdomme fra 4 racer.
    Jeg tør ikke - Hvad hvis hvalpene for arvelige sygdomme, som kan springe led over?

• #52   24. maj 2012 TS skriver faktisk ordret:

"Hannen har ingen forfædre/forældre der har merle genet. Det er kun Chelsea mor der er merle,ingen anden i Chelsea s forhistorie har merle eller bærer merlegenet. "

Så kunne man spørge TS om hvad det indebærer, men jeg har bare gået ud fra at vi snakker om ca 5 generationer. Hvis der ingen merle er, og vi snakker FCI linjer, så tror jeg ikke at ret mange chi-opdrættere ville gøre noget stort nummer ud af at bruge den (eller, ikke ud fra farven - der kan være mange andre faktorer). Jeg tror aldrig at jeg har set nogen blive udskældt for at bruge en meget hvid chi før, men jeg skal ikke kunne sige om det er noget man tænker over i FCI avl?

Jeg er ikke fan af at tæven er brugt, pga 50% chancen for merle, men jeg tror ikke at der er noget at komme efter på hanhunden, og skal man kritisere, så er det vigtigt at bevare fokus på det egentligt problem. Som jeg i dette tilfælde vil mene er at det ikke virker super gennemtænkt, i forbindelse med diverse check og stamtavler (yes, sorry, men jeg er altså til den slags).

Jeg synes dog at det er til at overkomme hvis der gøres noget for at forhindre at afkommet kommer i videre avl. Men det er jo så op til TS.

• #53   24. maj 2012 Igen, jeg HÅBER bare, at hvalpene er sunde og raske og ikke fejler noget.
    Jeg ved ikke så meget om avl, men jeg har det som dig, det virker ikke helt gennemtænkt.

• #54   24. maj 2012 Alexandoria... Se det er jo saa ogsaa en god grund til ikke at avle vidre paa ham.. min er renracet men uden papir og hun har super sind er ikke nervoes og hun er sund.. smiley var hun som din havde jeg heller aldrig avlet vidre..

CA.. det er ikke alle der er hook paa at faa en hund med tavle.. smiley og forstaar ikke hvorfor i bekymre jer om det bliver sunde hvalpe, den farve ligger jo tilbage ved mormor'en fra denne hund der faar hvalpene det vil sige oldemor for de kommene hvalpe saa chance for merle bliver jo mindre og mindre.. self er den der men det maa man jo tage som det kommer.. du kan jo ikke aendre noget nu og det kunne du nok alligevel ikke da det jo er TS der bestemmer over sin hund.. smiley synes man skal glaede sig paa TS vejne selvom det maaske ikke passer en.. smiley

• #56   24. maj 2012 Mon ikke der menes at der ikke er noget merle bag Chelseas far...

• #59   24. maj 2012 Camilla

Dominant betyder at det kun behøver 1 kopi af genet for at slå igennem, da det "trumfer" de andre gener i genserien (i dette tilfælde "ikke merle"). Det betyder ikke, som man kunne fristes til at tro, at det altid vil gives videre.

Merle er ufuldstændig dominant, hvilket vil sige at det kun kræver 1 kopi at slå igennem, men at man kan se forskel på om der er 1 eller 2 kopier (modsat. f.eks dominant sort - hvor hunden er lige sort uanset om den har 1 eller 2 kopier. En dobbelt merle hund er noget mere hvid end en merle).

Dvs at mor har 1 kopi af genet (M/m), og far har 0 (m/m), idet han ikke er merle.

M/m + m/m = 50% M/m (merle) og 50% m/m (ikke merle).

• #60   24. maj 2012 Hov.. Nu tror jeg at jeg er med igen.

Merle fungerer jo kun på mørkt pigment, og den dækker ikke altid hele hunden (deraf de flotte aftegn de kan få), så når en hund er meget hvid pga hvadsomhelst andet, eller er ee rød eller zobel (som dog har lidt sort i sig, men sjældent nok til at man rigtigt kan se merleringen), så kan det være meget svært at se om den er det eller ej. Hunden er stadig merle, så hunden er ikke pludseligt blevet bærer, men merle kan være skjult for øjet.

• #61   24. maj 2012 Dette er f.eks en zobel merle:
    http://www.snovali.com/photos/colors/crush-smw.jpg

• #63   24. maj 2012 Det skal ligge bag mormoren. Andet kan ikke lade sig gøre. Det er også derfor jeg tror at man skal læse det som om der menes morfaderens linje.

Kommentér på:
Hvilke farver kan hvalpene få? :)

Annonce