Hvilke farver kan hvalpene få? :) Hvilke farver kan hvalpene få? :)
Min hund står og skal føde indenfor de næste par dage og er ved at gå til af nysgerrighed
Moderen og faderen er samme farve..... Hvid med choko aftegninger. Mormoren er merle... Morfaren er Black tan..... Farfaren er chokofarvet.....farmoren er hvid med gule aftegninger.
Hvilke farver kan man risikere at få?:)
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 103
dec 2007
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 214 Svar: 1.253
Selvom de ikke er merle har de det stadig i sig.. Så du skal bare huske at sige det når du sælger dem!
jun 2007
dec 2007
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.140
dec 2007
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.864
dec 2007
jun 2007
dec 2007
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 214 Svar: 1.253
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.036
Jeg tror(håber) ikke TS bevidst har fundet en han med merle at parre med. Sådan som jeg forstår det har hun "bare" taget chancen og parret med en lys han.
Det er dog slemt nok. Personligt ville jeg ALDRIG turde købe en hvalp af det kuld da det ikke er til at vide hvilke problemer der ville opstå senere. Det er jo ikke "kun" blindhed og døvhed som kan opstå HVIS hannen skulle være bære af merle genet også.
Nu ville jeg aldrig købe en hund uden tavle alligevel så det kan TS jo sådan set fald op og springe ned på at jeg ikke tør.
dec 2007
Pia : jeg er ikke opdrætter og dækker mig ikke ind under noget som helst. Jeg har ikke skjult at Chelsea s mor er merle ( hendes billeder er på min profil) , jeg skriver ligeud at Chelsea har merlegenet da jeg spørger om farver og jeg skriver ikke BARE at det er et hyggekuld for at dække mig ind under det. Jeg har intet at skjule og ønsker selvfølgelig ikke at hvalpene fejler noget men jeg har gjort som jeg har gjort og det kan ikke laves om ( hun føder en af de næste dage ) og kan tydeligt mærke at folk er oprørte over merlegenet men sket er sket og nu kommer de hvalpe lige om snart. Jeg skriver ikke BARE at jeg kun skal have 1 kuld, jeg er 31 år gammel,ikke bare en på 18 som liiiiiige skal prøve. Jeg har virkelig sat mig ind i det og vidste også det med merlegenet. Men jeg er ikke så merle forskrækket,det er bare mi. Mening og så har nogle af jer andre en anden mening og det respekterer jeg. Men i bund og grund er det min hund og hvad jeg vælger at gøre er i bund og grund min egen beslutning..... Og når alt kommer til alt spurgte jeg om noget helt andet end den her tråd kom til at handle om. Det sker ALT for tit herinde hvis i spørger mig
jun 2009
Sorry, men hader det simpelthen e_e
- Held og lykke med hvalpene. Håber bare, de allesammen er sunde og raske.
maj 2008
dec 2007
Og nu tror jeg bare tråden slutter for ikke 1 har skrevet noget med hvalpefarverne men kun og merlegenet og det kunne jeg bare Google mig til.
Fortsat god torsdag til alle
jun 2010
1: du spørger om noget som ingen overhovedet kan svare på (dette ville du vide hvis du havde sat dig så grundigt ind i tingene som du påstår). Alle de farver som igennem tiden har været arveanlæg for i hvalpenes forfædre kan forekomme. Derfor er det da et helt umuligt spørgsmål.
2: Du fortæller gladeligt at du har handlet helt uansvarligt og enda med vilje. Hvad pokker havde du forventet folk ville sige til dig? Der er da intet positivt at sige i den anledning.
Som sagt jeg elsker Merle. Men .. For h... havde du så bare i det mindste parret til en mørk farve så du sikrede disse hvalpe en smule. At dine hvalpe så senere kan få uansvarlige ejere som laver syge hvalpe er så en anden snak. det er da ikke dit problem eller fejl eller....... jo det er det faktisk men pyt.
jun 2010
1 kuld = opdrætter.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.618
Jeg ved ikke en dyt om farverne desværre.
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 535
jeg forstaar ikke hvorfor man ALTID skal koebe en hund med tavle.. en uden er vel lige saa god..
oh til TS det med farverne saa tror jeg du faar bla. for en 5'er
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
feb 2010
og nej jeg ved godt denne traad ikke er om tavler, men den var heller ikke om hvorvidt merle var farven der skulle avles paa eller ej.. den var om hvilken farver TS kunne forvente at faa i det kommene kuld..
og self tager jeg USA med ind i traaden naar farven derover er godkendt og bliver avlet som en normal farve.. at den ikke er det her er jo noget andet.. nu har TS jo ikke i tankerne at skulle udstille hvalpene og ville kun lave dette kuld fordi hvalpene er efterspurgt og afsat..
som TS selv siger saa er det forsent at aendre noget nu da hvalpene kommer inden for de naeste par dage.. hun ville jo bare hoere hvad farver der kommer
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
jun 2009
Men forstår du? Derovre bliver der også avlet ''designerhunde'', og det er jo bare blandinger.
Problemet er, at merle er en farve, som kan gemme sig i lyse farver. Havde hannen været mørk, så havde risikoen ikke været der for at man kan få dobbeltmerle, og det er der her, fordi merlegenet kan gemme sig.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Alle varianter kan komme med merle hvis moderen er merle. Det er svært at sige når hun har så meget hvid på sig - det kunne jo være at det er præcist der merlen ville sidde hvis hun var helfarvet inde under.
Jeg skal til gengæld lige gøre opmærksom på at der er kommet nogle fejl ind i tråden. Choko skjuler ikke merle. Chokomerle kaldes red merle og er anerkendt i flere FCI racer. Det ser sådan ud:
http://www.infodog.com/my/dogpic.htm?akc=DN%2004336008
og der kan ses et par eksempler mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Merle_(dog_coat)
Den verdensberømte Thornapple Aftershock (aussie) er også red merle. Ham har vi vel efterhånden allesammen set og savlet over.
maj 2008
Og merle er på ingen måde tilladt i FCI/DKK, grunden den er så ramt af sygdom og andre skavanker..
jun 2010
feb 2010
uanset hvor daarlig den farve nu er saa er det stadig ikke det TS har spurgt efter..
jun 2009
mar 2006
De hvalpe skal så også med død-og-pine parres med hunde uden merle bagud i linjen for at forsvare det (medmindre de fødes helfarvet), hvis de overhovedet skal i avl. Men ud over det, så er der faktisk ikke rigtigt noget specielt værre ved denne kombi end så mange andre.
Jeg ville såmænd ønske at TS havde gjort sig en smule mere forarbejde, men sådan har jeg det med så mange avlstråde herinde.
jun 2009
For det kan jo gemme sig i lyst.
jun 2010
I nogle lande er det tilladt at tæve homoseksuelle (bla nogle steder i USA) Skal vi så også bare syndes det er i orden?
I nogle lande er det helt i orden at forgifte gade hunde. Er det også i orden så?
Nej man skal ikke sammenligne sig med lavest fællesnævner men med den højeste.
I spørgsmålet om avl på den for nogle racer farlige Merle farve er det altså ok i NOGLE få af de amerikanske klubber. Det gør det altså ikke mere acceptabelt at lege med den farve i netop de toner som er årsag til den er farlig. Lyse forældredyr.
feb 2010
og som skrevet flere gange saa er det ikke omkring om farven er god eller daarlig TS vil hoere... men det er der aabenbart ingen der kan se herinde..
Hun har valgt at faa hvalpe paa sin hun fordi der var nogen der oensked en hvalp efter hendes hund.. TS skriver endda at hvis uheldet er ude og der skulle komme en hvalp der er doev eller med noget andet at de er klar paa at beholde den hvalp selv..
jun 2009
Han har intet at tilbyde andre hunde.
mar 2006
Jeg forstår ikke hvorfor du spørger mig om det. Jeg kender ikke hunden. Men - hvis hun har en stamtavle på den og der ikke er nogen merler i tavlen, så er den hanhund mere sikker end min, og størstedelen af verdens sheltie/collie/corgi/aussie/bordercollie bestand.
Der er nemlig masser af merle bag min hund, men der er lavet de "korrekte" parringer for at mindske risikoen, og det er der jo også for denne hanhund idet ingen af anerne er merle. Statistisk set er risikoen forsvindende lille for at min hund har et merlegen, men den risiko er faktisk stadig højere end for en stamtavlechi uden en eneste merle i linjen.
feb 2010
Alexandoria..
jeg har valgt en gang at faa hvalpe paa min fordi min soester ville have hund og en veninde ville have en.. og har valgt det endnu engang fordi vi gerne selv vil have en samt en veninde..
min hund behoever ikke kunne tilbyde andre hunde noget den heboever kun at tilbyde en dejlig familie hund til andre.. min har ikke tavle og hvalpene skal aldrig u=paa shows (heller ikke hvis de havde vaeret med tavle)..
hver person sin menig ik
jun 2009
jun 2009
Jeg tør ikke - Hvad hvis hvalpene for arvelige sygdomme, som kan springe led over?
mar 2006
"Hannen har ingen forfædre/forældre der har merle genet. Det er kun Chelsea mor der er merle,ingen anden i Chelsea s forhistorie har merle eller bærer merlegenet. "
Så kunne man spørge TS om hvad det indebærer, men jeg har bare gået ud fra at vi snakker om ca 5 generationer. Hvis der ingen merle er, og vi snakker FCI linjer, så tror jeg ikke at ret mange chi-opdrættere ville gøre noget stort nummer ud af at bruge den (eller, ikke ud fra farven - der kan være mange andre faktorer). Jeg tror aldrig at jeg har set nogen blive udskældt for at bruge en meget hvid chi før, men jeg skal ikke kunne sige om det er noget man tænker over i FCI avl?
Jeg er ikke fan af at tæven er brugt, pga 50% chancen for merle, men jeg tror ikke at der er noget at komme efter på hanhunden, og skal man kritisere, så er det vigtigt at bevare fokus på det egentligt problem. Som jeg i dette tilfælde vil mene er at det ikke virker super gennemtænkt, i forbindelse med diverse check og stamtavler (yes, sorry, men jeg er altså til den slags).
Jeg synes dog at det er til at overkomme hvis der gøres noget for at forhindre at afkommet kommer i videre avl. Men det er jo så op til TS.
jun 2009
Jeg ved ikke så meget om avl, men jeg har det som dig, det virker ikke helt gennemtænkt.
feb 2010
CA.. det er ikke alle der er hook paa at faa en hund med tavle..
mar 2006
mar 2006
Dominant betyder at det kun behøver 1 kopi af genet for at slå igennem, da det "trumfer" de andre gener i genserien (i dette tilfælde "ikke merle"). Det betyder ikke, som man kunne fristes til at tro, at det altid vil gives videre.
Merle er ufuldstændig dominant, hvilket vil sige at det kun kræver 1 kopi at slå igennem, men at man kan se forskel på om der er 1 eller 2 kopier (modsat. f.eks dominant sort - hvor hunden er lige sort uanset om den har 1 eller 2 kopier. En dobbelt merle hund er noget mere hvid end en merle).
Dvs at mor har 1 kopi af genet (M/m), og far har 0 (m/m), idet han ikke er merle.
M/m + m/m = 50% M/m (merle) og 50% m/m (ikke merle).
mar 2006
Merle fungerer jo kun på mørkt pigment, og den dækker ikke altid hele hunden (deraf de flotte aftegn de kan få), så når en hund er meget hvid pga hvadsomhelst andet, eller er ee rød eller zobel (som dog har lidt sort i sig, men sjældent nok til at man rigtigt kan se merleringen), så kan det være meget svært at se om den er det eller ej. Hunden er stadig merle, så hunden er ikke pludseligt blevet bærer, men merle kan være skjult for øjet.
mar 2006
http://www.snovali.com/photos/colors/crush-smw.jpg
mar 2006
Hvilke farver kan hvalpene få? :)