2.869 visninger
|
Oprettet:
28. apr 2010 Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.337
Hvilke farver kan skjule merle? {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften lyder.
Hvilke farver kan skjule merle, eller omvendt hvilke farver kan ikke skjule merle...
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.337
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.337
Og så er jeg egentlig lidt i tvivl om hvordan man styrer genet i de racer hvor det ikke er godkendt men folk alligevel vælger at avle på farven. Derfor jeg er nysgerrig.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.932
Meget simpelt -det gør man slet ikke;o)
Det er ikke sådan lige at stille en liste op over farver der kan skjule merle, for det afhænger jo lidt af hvilke farver der er i racen.
Men sådan lidt groft sat op, så kan lyse farver skjule merle mens det vil være synligt hvis hunden er mørk.
MEN det kræver jo så at man kan forudsige farveudfaldet ved en given parring.
Ved sheltie er det jo f.eks. meget simpelt. Hvis jeg parrer en tricolour og en blue merle, så kommer der kun tri og blue merle. Der er ingen risiko for at der kommer en zobel eller zobel merle.
Men ved f.eks.chihuahua er der jo mange grundfarver og så vidt jeg ved, er det ikke sådan lige at firudsige farveudfaldet, så selvom man måske føler man har "sikret sig" ved at parre sin merle med en sort, så kan afkommet alligevel få diverse lyse farverog derfor måske være skjult merle.
Så det er ikke nok at væe obs på hvilken farve man parrer sin merle med, man er osse nødt til at vide hvilke farver der er mulighed for ved en given parring
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
jan 2007
En rød merle er en rød hund med merlegen. En zobel merle er en zobel hund med merlegen.
Her er et eksempel på en rød merle http://www.infodog.com/my/dogpic.htm?akc=DN%2004336008
Her et par eksempler på en zobel merle: http://bowlingsite.mcf.com/photos/Santana.jpg
http://www.nationalsheltierescue.org/sable1.jpg
http://www.bonayrcollies.com/Will_02-19-09_03.jpg
Som du kan se er zobel merle til tider meget svær at se (ligner en alm zobel), hvorimod rød merle er til at få øje på
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.019
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.382
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Nogle af disse er meget tydelige, andre kan man slet ikke se det på: http://www.rainbowcollies.8m.net/sablemerlerough.html
Lever/rød og blå er modificeret sort, så der virker merle stadig - det samme for isabella/lilac (både lever og blå i samme hund = lilla).
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.019
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
Er forskellen på pelsfarver Zobel og rød denne:
Zobel går ind under farven "creme" ligesom hvid, elfenben, blond, lemon og gul?
Hvor rød omfatter: Rødbrun,kastanje, orange, orange roan, kastanje roan, rustrød og rødgylden?
Synes nemlig Zobel ser rød ud og ikke hvid, og overstående er hvad jeg kunne finde af forklaring.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.702
mar 2006
Zobel er rød med varierende mængder sort (skygge). ee er alle de gule/røde farver mellem en hvid schæfer og en irish (skrev gordon før - forkert) setter, som aldrig har sort i sig.
Zobel og "hvid" har intet med hinanden at gøre. Hvid er rød, medmindre der er tale om piebald - så er det bare hvid.
Det kan være noget nær umuligt at skelne en zobel med meget lidt sort pigment fra en ee rød hund, men den væsentligste forskel er om knurhårene er sorte eller ej. ee hunde kan ikke have sorte knurhår. Zobel har det hellere ikke altid, men det afhænger af hvilken farve de er på snudepartiet (f.eks giver hvide aftegn ofte hvide knurhår).
EDIT: gulerøde = gule/røde... Der er lidt forskel
mar 2006
Jep.
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.513
Her hvad jeg kan læse mig frem til i Aschehougs store hundebog:
Creme omfatter: hvid, elfenben,blond, lemon, (citron) gul og Zobel
Grå omfatter: Sølv,sort/sølv, sølv beige, beige og peber, peber, gråsprængt, skifergrå, blågrå og grå
Gylden omfatter: Gyldenbrun,løvegul, abrikos, hvedefarvet, gulbrun, rødgul, stråfarvet, sennepsfarvet og sandfarvet.
Rød omfatter: Rødbrun, dyb kastanje, orange, orange roan, kastanje roan, rustrød/orange og rødgylden.
Leverfarvet omfatter: rødbrun, bronze og nuancer af kanelbrun.
Blå omfatter: Blå, merle og spættet blå og sort
Mørkebrun omfatter: Mahogni, mellembrun, grå brun og brun sort.
Sort omfatter: grå sort og helt sort pels.
Black and Tan: Klart definerede farver med god kontrast, omfatter også black and red og black and chestnut
Blå med Tan marmorering omfatter: blå og brindle samt blålig black and tan.
Lever og Tan omfatter: En kombination af to rødlige nuancer.
Gylden og hvid omfatter: Hvid med lemon (citrongule), Gyldne eller orange partier samt beige og hvid.
Kastanje, rød og hvid omfatter kombinationer af hvid med orange, beige, rød eller kastanje.
Lever og hvid: En farve som ofte ses hos fuglehunderacer, omfatter kombinationer som brun og hvid samt roan.
Tan og hvid: En kombination som ses hos mange hounds
Sort og hvid omfatter: sorte eller brindlede markeringer med hvidt samt harlekin.
Sort, brun og hvid også kendt som trefarvet.
Rødbrindlet: omfatter mahogni eller orange brindlet samt mørkt beige brindlet.
Sortbrindlet: omfatter peber/salt, tigret og brun brindlet
Dette er hvad jeg kan læse mig frem til, de forskellige farver er over kategoriseret som.
mar 2006
Creme er navnet på en farve, mens zobel er navnet på et gen, og i nogle racer en variant af zobelens fænotype (altså både en farvebetegnelse og en genbetegnelse). At de lægger den under creme må være med tanke på den lyse variant - som dog stadig er det samme gen som de mørke.
De kan godt mene at "creme" dækker over ee hvid (lysegul/rød) og zobel i nogle racer - fordi det er det det hedder i nogle racer. Jeg mener at det er sandt for chihuahua at der er en farve som hedder creme, som i virkeligheden bare er lys zobel, og at de først kalder det zobel når der er mere sort i pelsen, men hæng mig ikke op på det.
Så vidt jeg ved kalder man flg hund "creme", men den er altså genetisk set zobel, og det ville den hedde hvis den var en sheltie:
http://www.puppyplanet.co.uk/images/dogs/3922.jpg
Flg hund kunne man også fristes til at kalde creme eller hvid (eller lemon.. jeg ved ikke hvordan de defineres), men uanset hvad man kalder den, er den altså ee rød:
http://www.discoveringgoldenretrievers.com/images/EnglishCreamGoldenRetriever.jpg
Farvemæssigt ligner de to hunde egentligt ret meget hinanden, men den første er zobel, og den anden er rød - genetisk set. Fænotypisk er de til gengæld begge to creme.
ee rød fænotyper dækker over flere farver under gylden og rød, men det gør zobel sådan set også.
I den anden ende af skalaen har du mørk zobel:
http://vombanachk9.homestead.com/Aron_the_Bumble_Bee_Hunter.jpg
Samme gen som chihuahuaen, men med mere pigment. Det er pga denne ende af zobel skalaen at man ikke bare kan smide zobel under creme og sige at sådan er det, for det kan vi jo se med det blotte øje ikke er tilfældet.
Ligeledes kan ee rød give en rigtig flot dyb rød.. Den førnævnte irish setter kommer lige på bordet:
http://redgrace.ru/Images/photo_index_21.jpg
Det ville man så måske kalde rødbrun eller kastanje (det går jeg ikke rigtigt op i), men det er stadig nøjagtigt samme gener som har bestemt at disse hunde er røde, som for den lyse golden lige før. Det er et andet gen der bare har bestemt at skrue op for pigmentet.
Der kommer lige en mere for gylden.
Endnu en golden retriever, som jeg ville kalde gylden (eller, jeg ville kalde den ee rød, men jeg er også pedantisk på det punkt)
(link fjernet)
og en zobel sheltie:
http://www.whalswick.nl/tng4/photos/Mianet/hotmelodyofmelba500.jpg
Nuancemæssigt er der ikke sindssygt meget forskel (ja, OK sheltien har zobelhætte, men ellers...), så man kunne fristes til at kalde dem begge to gyldne, eller creme, men der er tale om to meget forskellige gener. Ved nærmere inspektion vil sheltien have sorte knurhår, og det vil golden retrieveren ikke.
Så, enten er de ikke gode til at forklare hvad de mener med den liste, eller også har de misforstået noget.
EDIT.. har lige fjernet en sur smiley. Jeg ville slutte min parantes og lave ":" som overgang til et link... men det blev ved et uheld til en sur smiley.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.605
Læste desuden hvilke konsekvenser det har for evt hunde, der har overlevet fødsel, hvor begge forældre har merle - puha nogle frygtelige billeder!
okt 2012
og her er vist et svar på dit spørgsmål. men ved ikke med sikkerhed hvor valid det er
jan 2007
Men ja, hvis der parres 2 x marle, vil 25% af hvalpene statistisk set fødes døve/blinde/med diverse øjenfejl/døde osv.
Jeg synes jo det giver rigtig god mening at det er forbudt i racer hvor det ikke forekommer naturligt -de hunde er jo ikke racerene, så selv hvis man ser bort fra problemerne ved merle i racer hvor farveudfaldet er noget usikkert, så skal man self ikke godkende hunde der ikke er racerene.
okt 2012
jan 2007
okt 2012
mar 2006
mar 2015
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Svar: 3
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
Skrev SRP om Merle i 3.G, HTX i slutningen af '13, og scorede et dobbelt 10'tal - det var faktisk denne tråd der startede min interesse for Merle-genet og hvordan det fungerer
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.394
Når man parre hund A og B, så kan hvalpene stadig få farve efter forfædre i deres stamtræ.
Jeg tager sheltie som eksempel.
Vi parre hund A og B med hinanden de er henholdsvis Tricolour og Blue Merle. Men begge hunde har Zobel forfædre også
Hvorfor kan hvalpene så ikke blive zobel? DET forstår jeg simpelthen ikke.
jan 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 912
Jeg kender til et kuld, Australian shepherd, hvor faren er sort tricolore og moren er blue merle. Der kom sorte tricolore, en enkelt rød merle og så nogle røde tricolore, men ingen blue merle. Det er sgu da spøjst
jun 2012
jun 2012
jan 2007
jan 2007
SÅ hvad der genetisk set er korrekt, ændrer ikke på at farven altså kaldes rød hos aussien.
Det ser vi jo i rigtigt mange racer -altså at farven ikke nødvendigvis har det rette navn genetisk set. Så jeg tror ikke det kan svare sig at lade sig forvirre over racernes farvenavne. Det handler vel blot om at adskille det genetiske sprog fra hvadend man nu bruger i pågældende race.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.342
Sometimes liver is given different names. In the Labrador it's known as chocolate, and in some breeds it's known as red or brown
I chihuahua hedder farven Choko
Jeg ved ikke så meget om Merle genet, da det ikke er tilladt med Merle i min race.
jun 2012
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.342
jan 2007
Hvilke farver kan skjule merle?