Mops - en solskinshistorie Mops - en solskinshistorie
Jeg har lagt mærke til igennem tiden at der har været en del beretninger om avl på mops og alle de problemer de døjer med i den forbindelse.
Derfor vil jeg bare lige bidrage med denne lille solskinshistorie for at vise at det altså KAN lade sig gøre med sund avl:
Min venindes mopsetæve på 2 år har i nat født et flot kuld på 7 hvalpe efter helt naturlig parring. Fødslen klarede tæven også selv, der var ca 8 minutter mellem hver hvalp, så de er jo nærmest smuttet som mandler.
Mopsemor er super glad for sine hvalpe og viger helst ikke fra dem, så den del er også helt som det skal være. Prikken over i'et er at både mor og far er sunde, adrætte hunde med god kondition og minimale luftvejsproblemer.
Er stolt af min veninde og hendes fine hunde kan I nok regne ud, også selvom mopsen slet ikke er en race for mig
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
men er nød til at spørge hvad "minimale luftvejsproblemer" er ?
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Skal se om jeg kan få hende på banen med en nærmere forklaring.
Louise - er enig med din underliggende tanke, og det er også en af grundene til at mops ikke lige er "min race". Men nu racen er her og har mange andre kvaliteter, så må det vel være vejen frem for måske helt optimalt at fjerne den slags problemer helt med tiden.
dec 2008
Problemet er jo netop, at mange ikke tester deres hunde, og tror at hvis dyrlægen siger, at hunden er sund og rask, så er den det... men uden at de er testet.
De her hvalpe er sikkert skønne.... men i min verden er jeg ikke rolig, før denne hund minimum er 2-3 år og stadig er sund og rask.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.626
og hvis der så er problemer når den er to og den ikke opereres her, vil alle de ralle/snorkelyde irritere slimhinderne og med tiden kunne føre til hvad der mindre om arvæv der giver sammentrækninger mv så luftvejene yderligere forværres....
men super dejlit at nogen tænker på luftvejene, og ikke kun ved gang, - går ud fra super kondition betyder begge dyr uden problemer kan løbe og få vejret
har desværre mødt mennersker med stamtavle mops der er kommet på hosp og sagt at så mange gerne ville lave hvlape på deres hanhund, og pgoblemet de kommer med er svær motionsintolerens og virkelige vejrtrækningsporblemer
der var den ene hvor vi end ikke kunne høre hverken hjerte eller lunger - normalt lukker man kortvarigt munden på hunden der halser for at kunne høre, men denne hund var jo ved at kollapse vhis den kun skulle trække vejret gennem næsen - for næsen var jo meget forsvævret (stenotiske nares)
synes mopsen kan se sød ud, men aldrig i profil, dog tror jeg den ville se meget sød ud i profil hvis den rent faktisk havde en næseryg..
jul 2008
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 511
Og Nete, det er ihvertfald en blanding der hedder puggle, og som er en blanding af mops og beagle.. de er ret søde også;)
okt 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 511
Her er en puggle, hvis det har interesse:) Men de ser meget forskellige ud da det jo er en blandings 'race'.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Ved du også, om det er med eller uden DKK-stambøger, hvis man må have lov at spørge?
okt 2009
Jeg ved bare at mor og farhund (min veninde ejer begge to) er nogen MGT livlige og adrætte hunde som uden problemer i løbet af et splitsekund sidder på dit skød når du sætter dig ned
okt 2009
Louise og Elmo - Jeg aner helt ærligt ikke hvad hundene er eller ikke er testet for. Men ejerne er fornuftige mennesker, så jeg tror det bedste om dem. Bare for at blive klogere - hvad vil du mene at en mops bør testes for?
dec 2008
I min verden skal luftveje tjekkes, patella, HD og ja de skal på ingen måde have døjet med hudproblemer. Fordelen ved stamtavle og at man tester alle hunde er jo, at man kan holde øje med sundheden.
Jeg kender Mopser, som går lange ture hver dag, og ikke døjer med sygdomme, så de findes, men det modsatte findes desværre også i stor stil.
okt 2009
nov 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 1
Før man må opdrætte skal de bl.a. testes for generaliseret demodicose(hårsækmider) og Patella lux(knæskalsproblem) iflg. DKK.
jeg er ked at det dårlige ry mht. mopseracen, men ved vi er mange avlere, der avler på sunde linier.
Personligt synes jeg, at man bør være kritisk når man vælger opdrætter. Jeg er ked af at høre, at så mange mopser har div. problemer, dette er dog mig ubekendt. De mopser jeg er i berøring eller ser på udstillinger og skuer og private har ikke disse problemer, Takker for input.
Udover mopsen har vi også schæferhund hvor mopsene leget tagfat på marken og går de samme ture som den store. Vi går også til hundesvømning med mopserne, de er meget glade for svømmeture. De er jo nødt til at lukke munden og trække vejret gennen næsen i disse situationer.;-). På min profil kan man se billeder af dette.;-)
jul 2008
Mht til mopser på udstilling må jeg melde pas til det du fortæller, Så sent som på ballerupudstillingen fik jeg snakket med 2-3 tæver der alle hev hårdt efter vejret pga en lille smule ophidselse
Det er ikke for at nedgøre dig, udstillingsmopser eller lign - men det er hårdt at se en race blive avlet på den måde når der er mulighed for at gøre det anderledes
okt 2009
Jeg har det ligesom dig at jeg synes at det er hårdt at se de eksemplarer af racen med "maksimale vejrtrækningsproblemer" (her også inkluderet visse bulldogs) og det er mig ufatteligt at man med vilje vil sætte hvalpe i verden som man ved vil få den slags problemer at slås med.
Så min mening med denne tråd var egentlig bare at juble over at alternativet også findes "derude", ikke så meget at få repeteret hvad "vi alle" allerede ved, nemlig at der desværre findes mange hunde som har store problemer. Men på den anden side så skader det vel aldrig at få det repeteret - jo mere fokus der kommer på det jo flere opdrættere er der forhåbentlig som vil komme ind i kampen for at gøre noget ved det.
Men som sagt, det var egentlig ikke mit formål med denne tråd
jul 2008
Det var som sagt ikke for at være efter nogen men den fløj virkelig over hoved på mig
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
Mht. mopseblaninger. Så er de ikke sundere, til gengæld er der så en række nye sygdomme der bør testes for.
Puggels er blandiger af mops og Beagle. Dvs. en selvskabshund blandet med en støver. Det kan kun give problemer, hvis du sprøger mig.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Lige pt passer jeg to mopser, som jeg personligt synes hiver meget efter vejret - og samtligt mops jeg har mødt gør det samme. Måske ejerne af mops ikke hører det på samme måde som jeg gør. Jeg har hvert fald til gode at høre en mops der ikke larmer ved vejrtrækning.
Der er jeg glad for at min blanding af fladesnude (pekingeser) har blandet noget langsnude i sig, så hun aldrig har problemer med at få vejret
feb 2009
Ginger, i genetik kan jeg netop huske mops beagle blandinger brungt som eksempel på hvor hurtigt det fladsnudede kan avles ud, f1 er allerede stor forbedring, mens f2 jo nærmest har en normal eagle længde snude
jul 2008
Synes langt hellere man skulle kæmpe for at avle sunde mopser i sigselv...
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Puggle er ikke ligefrem en blanding jeg synes er specielt heldig - beagle er ikke en hund for alle.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
feb 2009
men ja, næseborene er også en forudsætning for at kunne trække vejret problemfrit, prøv at google stenotiske nares, og så forstår man hvorfor
feb 2009
http://lapoflove.blogspot.dk/2012/05/brachycephalic-syndrome-in-dogs-and.html
Mops - en solskinshistorie