2.177 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Mops - en solskinshistorie Mops - en solskinshistorie

Jeg har lagt mærke til igennem tiden at der har været en del beretninger om avl på mops og alle de problemer de døjer med i den forbindelse.
Derfor vil jeg bare lige bidrage med denne lille solskinshistorie for at vise at det altså KAN lade sig gøre med sund avl:

Min venindes mopsetæve på 2 år har i nat født et flot kuld på 7 hvalpe efter helt naturlig parring. Fødslen klarede tæven også selv, der var ca 8 minutter mellem hver hvalp, så de er jo nærmest smuttet som mandler.

Mopsemor er super glad for sine hvalpe og viger helst ikke fra dem, så den del er også helt som det skal være. Prikken over i'et er at både mor og far er sunde, adrætte hunde med god kondition og minimale luftvejsproblemer.

Er stolt af min veninde og hendes fine hunde kan I nok regne ud, også selvom mopsen slet ikke er en race for mig smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af tagplade 1.200 kr.
  • Udskiftning afdørhåndtag til altandør 1.200 kr.
  • Altandør 1.150 kr.
  • Tætning af ovenlys vinduer 1.000 kr.
  • Ophæng af stort spejl i opgang 500 kr.
  • Hænge TV op, hænge hylde op og hænge gardiner op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mops - en solskinshistorie
  • #1   21. jun 2012 Dejligt at høre !!! smiley

men er nød til at spørge hvad "minimale luftvejsproblemer" er ? smiley

• #2   21. jun 2012 Det lyder da bare dejligt, godt med en solstråle historie...

• #3   21. jun 2012 lyder da godt... og tænk hvis de íkke havde haft luftvejsproblemer overhovedet... og tænk at man stiler efter minimale.

• #4   21. jun 2012 Hmmm... Godt spørgsmål... Kunne godt være formuleret bedre, men det er sådan jeg har forstået det (kender ikke det vilde til racen udover hvad der er blevet fortalt mig). Måske jeg har misforstået noget?

Skal se om jeg kan få hende på banen med en nærmere forklaring.

Louise - er enig med din underliggende tanke, og det er også en af grundene til at mops ikke lige er "min race". Men nu racen er her og har mange andre kvaliteter, så må det vel være vejen frem for måske helt optimalt at fjerne den slags problemer helt med tiden.

• #5   21. jun 2012 Der findes sunde Mops.. jeg kender flere... uden problemer med luftvejene.

Problemet er jo netop, at mange ikke tester deres hunde, og tror at hvis dyrlægen siger, at hunden er sund og rask, så er den det... men uden at de er testet.

De her hvalpe er sikkert skønne.... men i min verden er jeg ikke rolig, før denne hund minimum er 2-3 år og stadig er sund og rask.

• #6   21. jun 2012 louise og elmo, med god grund for den bløde gane forstætter med at vokse til hunde er fuldvoksen, så bare fordi der ikke er vejtræktningsproblemer når den er et år, kan de stadig nå at komme.

og hvis der så er problemer når den er to og den ikke opereres her, vil alle de ralle/snorkelyde irritere slimhinderne og med tiden kunne føre til hvad der mindre om arvæv der giver sammentrækninger mv så luftvejene yderligere forværres....

men super dejlit at nogen tænker på luftvejene, og ikke kun ved gang, - går ud fra super kondition betyder begge dyr uden problemer kan løbe og få vejret smiley

har desværre mødt mennersker med stamtavle mops der er kommet på hosp og sagt at så mange gerne ville lave hvlape på deres hanhund, og pgoblemet de kommer med er svær motionsintolerens og virkelige vejrtrækningsporblemer

der var den ene hvor vi end ikke kunne høre hverken hjerte eller lunger - normalt lukker man kortvarigt munden på hunden der halser for at kunne høre, men denne hund var jo ved at kollapse vhis den kun skulle trække vejret gennem næsen - for næsen var jo meget forsvævret (stenotiske nares)

synes mopsen kan se sød ud, men aldrig i profil, dog tror jeg den ville se meget sød ud i profil hvis den rent faktisk havde en næseryg..

• #7   21. jun 2012 er lykkelig for at pølsen min aldrig har haft noget som helst der mindede om problemer med sine luftveje !

• #8   22. jun 2012 Er godt nok også glad for at Gilbert ikke har haft problemer med luftvejene, men vi gik også bevidst efter en mops der ikke var så flad i ansigtet..

Og Nete, det er ihvertfald en blanding der hedder puggle, og som er en blanding af mops og beagle.. de er ret søde også;)

• #9   22. jun 2012 http://4.bp.blogspot.com/_85ie-BLr4N0/TDaMMZRi7pI/AAAAAAAABWM/p8jYcfIDwOU/s1600/100_1083.JPG

Her er en puggle, hvis det har interesse:) Men de ser meget forskellige ud da det jo er en blandings 'race'.

• #10   22. jun 2012 Ja, det er da i sandhed en solstrålehistorie.

Ved du også, om det er med eller uden DKK-stambøger, hvis man må have lov at spørge?

• #11   22. jun 2012 Tak for alle jeres indlæg, som kun bekræfter hvad jeg synes at have hørt om mange (ikke alle) mopser. Om de pågældende hunde har ingen eller minimale luftvejsproblemer kan jeg når sandheden skal frem ikke huske, bliver jo helt i tvivl med alt det der her kommer frem.
    Jeg ved bare at mor og farhund (min veninde ejer begge to) er nogen MGT livlige og adrætte hunde som uden problemer i løbet af et splitsekund sidder på dit skød når du sætter dig ned smiley

• #12   22. jun 2012 Tæven er 2 år gammel, hannen lidt yngre. Der er tale om DKK-hunde, en 0% indavls-parring og begge hunde har været udstillet med gode resultater.

Louise og Elmo - Jeg aner helt ærligt ikke hvad hundene er eller ikke er testet for. Men ejerne er fornuftige mennesker, så jeg tror det bedste om dem. Bare for at blive klogere - hvad vil du mene at en mops bør testes for?

• #13   22. jun 2012 Jeg kender jo ikke ejerne af hundene, så udtaler mig generelt. Rigtig mange avler på Mops uden at teste overhovedet.

I min verden skal luftveje tjekkes, patella, HD og ja de skal på ingen måde have døjet med hudproblemer. Fordelen ved stamtavle og at man tester alle hunde er jo, at man kan holde øje med sundheden.

Jeg kender Mopser, som går lange ture hver dag, og ikke døjer med sygdomme, så de findes, men det modsatte findes desværre også i stor stil.

• #14   22. jun 2012 Louise - tak for input

• #15   22. jun 2012 Hold da op hvor mine hunde kan skabe debat. jeg kan informere om, at vi ikke har problemer med vejrtrækningen hos mine mopser. De er fra forældre der heller ikke har problermer med dette.
    Før man må opdrætte skal de bl.a. testes for generaliseret demodicose(hårsækmider) og Patella lux(knæskalsproblem) iflg. DKK.
    jeg er ked at det dårlige ry mht. mopseracen, men ved vi er mange avlere, der avler på sunde linier.
    Personligt synes jeg, at man bør være kritisk når man vælger opdrætter. Jeg er ked af at høre, at så mange mopser har div. problemer, dette er dog mig ubekendt. De mopser jeg er i berøring eller ser på udstillinger og skuer og private har ikke disse problemer, Takker for input.
    Udover mopsen har vi også schæferhund hvor mopsene leget tagfat på marken og går de samme ture som den store. Vi går også til hundesvømning med mopserne, de er meget glade for svømmeture. De er jo nødt til at lukke munden og trække vejret gennen næsen i disse situationer.;-). På min profil kan man se billeder af dette.;-)

• #16   22. jun 2012 Jamen hvad er "minimale vejrtrækningsproblemer" så ? smiley kan stadig ikke finde ud af hvad det betyder smiley ?

Mht til mopser på udstilling må jeg melde pas til det du fortæller, Så sent som på ballerupudstillingen fik jeg snakket med 2-3 tæver der alle hev hårdt efter vejret pga en lille smule ophidselse smiley det er i min verden ikke normalt - specielt når jeg selv har en hund der ingen lyde giver fra sig i den retning !

Det er ikke for at nedgøre dig, udstillingsmopser eller lign - men det er hårdt at se en race blive avlet på den måde når der er mulighed for at gøre det anderledes smiley ( Igen - jeg kender hverken dine hunde eller parringen så det er ikke hentydninger men generelle irritationsmomenter smiley )

• #17   22. jun 2012 Freja - udtrykket "minimale" er min egen fortolkning og dækker over at jeg med mit begrænsede kendskab til racen syntes at Lises mopser var meget lydløse i forhold til de få andre eksemplarer jeg har mødt. Jeg har ikke været henne og kigge nogen af dem op i næsen smiley

Jeg har det ligesom dig at jeg synes at det er hårdt at se de eksemplarer af racen med "maksimale vejrtrækningsproblemer" (her også inkluderet visse bulldogs) og det er mig ufatteligt at man med vilje vil sætte hvalpe i verden som man ved vil få den slags problemer at slås med.

Så min mening med denne tråd var egentlig bare at juble over at alternativet også findes "derude", ikke så meget at få repeteret hvad "vi alle" allerede ved, nemlig at der desværre findes mange hunde som har store problemer. Men på den anden side så skader det vel aldrig at få det repeteret - jo mere fokus der kommer på det jo flere opdrættere er der forhåbentlig som vil komme ind i kampen for at gøre noget ved det.

Men som sagt, det var egentlig ikke mit formål med denne tråd smiley

• #18   22. jun 2012 aaaahhh så er jeg med igen smiley
    Det var som sagt ikke for at være efter nogen men den fløj virkelig over hoved på mig smiley

• #19   22. jun 2012 Nete G:
    Mht. mopseblaninger. Så er de ikke sundere, til gengæld er der så en række nye sygdomme der bør testes for.
    Puggels er blandiger af mops og Beagle. Dvs. en selvskabshund blandet med en støver. Det kan kun give problemer, hvis du sprøger mig.

• #20   22. jun 2012 Altså hvad der er af sygdomme hos de blandinger der laves ved jeg ikke - men man kan altså ikke komme uden om at de hunde har nemmere ved at trække vejret end raceægte mops.

Lige pt passer jeg to mopser, som jeg personligt synes hiver meget efter vejret - og samtligt mops jeg har mødt gør det samme. Måske ejerne af mops ikke hører det på samme måde som jeg gør. Jeg har hvert fald til gode at høre en mops der ikke larmer ved vejrtrækning.

Der er jeg glad for at min blanding af fladesnude (pekingeser) har blandet noget langsnude i sig, så hun aldrig har problemer med at få vejret smiley

• #21   23. jun 2012 pugles er så også blanding af to racer der har stor tendens til overvægt :S

Ginger, i genetik kan jeg netop huske mops beagle blandinger brungt som eksempel på hvor hurtigt det fladsnudede kan avles ud, f1 er allerede stor forbedring, mens f2 jo nærmest har en normal eagle længde snude

• #22   23. jun 2012 så er det jo bare sindet i de to rocer der slet ikke matcher.....

Synes langt hellere man skulle kæmpe for at avle sunde mopser i sigselv...

• #23   23. jun 2012 Helt enig. Det eneste jeg ville frem til er at man ikke kan komme uden om at blandinger med langsnude i sig har nemmere ved at trække vejret.

Puggle er ikke ligefrem en blanding jeg synes er specielt heldig - beagle er ikke en hund for alle.

• #24   24. jun 2012 Men altså det er jo ikke snudens længde der betyder det store. Det vigtige er næseboerne og hvordan hunden ser ud indvendig. Astas ven Tony eksempelvis,snorker mindre og har en betydeligt kortere snude.

• #25   25. jun 2012 men med tiltagende længde på snuden er der generelt også bedre plads til den lange bløde gane (der ellers næsten kan "kvæle" dem)

men ja, næseborene er også en forudsætning for at kunne trække vejret problemfrit, prøv at google stenotiske nares, og så forstår man hvorfor

• #26   25. jun 2012 hmm den googling giver ikke lige de bedste billeder, men på denne hjemmeside er der fx billeder af stenotiske nares (forsnævrede næsebor) der opereres større ved man simpelthen fjerner den del der blokerer for luftstrømmen

http://lapoflove.blogspot.dk/2012/05/brachycephalic-syndrome-in-dogs-and.html

Kommentér på:
Mops - en solskinshistorie

Annonce