{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår mener i, det er okay at avle?
  • #1   18. okt 2012 Når man har en hund der har tavle og som er tjekket i hoved og røv og som både fysisk og psykisk har noget at tilbyde racen. Og det samme gælder den hund den bliver parret med
    Derudover skal man som indhaver af hunden have sat sig 100% ind i hvad det indbærer, gerne i samråd med en erfaren opdrætter
    Og så skal man have økonomien (og det kan jo blive virkelig dyrt) og tiden til det


  • #2   18. okt 2012 Når man har forstand på og har sat sig ind i hvad det indebære.. Og gider at gøre noget ud af det.. og ikke lige bruge naboens hanhund, fordi man godt kunne tænke sig at få hvalpe..
    Og så undersøge markedet for netop den race eller blanding man nu vil avle, så man er sikker på man kan komme af med hvalpene og ikke bare strande med halvdelen..

    Der er jo nogle blandingshunde der er i høj kurs og nogen som ingen vil have.
    Men lige meget om man vil lave en raceren eller blandingshund, synes jeg man bør være kritisk med papirerne på de hunde man ønsker at bruge..


  • #3   18. okt 2012 Nu vil jeg selv sige, jeg er enige med jer (og jeg har ingen planer om selv at avle). Jeg håber meget, der er nogle der kunne have nogle andre meninger, der tør komme på banen.

  • #4   18. okt 2012 I min verden skal man som opdrætter altid have det formål at forbedre racen.. Dvs målet skal være at lave en bedre hund end forældredyrerne..

  • #5   18. okt 2012 Jeg er enig, 100% i det der bliver sagt - Og så dog
    Min Avalee er ikke med stamtavle, hendes mor er, men ikke far
    Hun er blevet parret her i weekenden af en Papillon han med DDH stamtavle.
    Han er nøje valgt og har ledt efter passende han hun i 2år
    Pointen med Avl er at beholde en hvalp og der er allerede 3 mulige købere, der har skrevet sig op ( men bid mærke i mulige, det kommer an på udviklingen af hvalpenes sind og hvordan det passer sammen til mulige købere). Avalees sind og udseende er grunden til vidreførelsen af generne og der har været mange forspørgsler på hende netop pga hendes fantastiske sind.

    Avalee er både øjenlyst, hjertescannet og tjekket for patella - dette er for at tjekke de racetypiske sygdomme og får ikke at udsætte hende for fare.

    Jeg samarbejder med dyrelæge som er autoriseret førehunde behandler, samt forhændværende avler.

    Jeg er godt klar over min hund ikke har tavle, men mener bestemt jeg har taget mine forbehold når jeg nu har taget beslutningen.

    Det forekommer sig også således, at hvis ikke jeg finder passende ejere, så beholder vi alle hvalpe selv. Det er mit ansvar og når jeg kan avle, kan jeg også tilføre ca. 3 hvalpe(eller flere) i min flok.

    Jeg gør det kun fordi jeg har økonomien, lysten, tiden og pladsen til det. Hvis ikke jeg havde boet i stort hus med tilhørende have eller havde økonomien iorden havde jeg aldrig gjort det. Jeg regner ikke med at tjene på det, for mig er det oplevelsen og at få en hund efter Avalee.

    Der skal scannes, tjekkes, vacineres, gives ormekur, købes hvalpe førstehjælpspakke og diverse

    Jeg har styr på alle ting og skriver dagbog over min tæves drægtighed

    Alt i alt vil jeg frem til at jeg ved jeg har valgt at avle på en tavle løs tæve, men jeg mener godt jeg kan forsvare mit valg.

    Jeg ved andre IKKE deler min holdning, og vil mene mit valg er hovedløst, MEN jeg håber på en fornuftig debat fra alles side smiley



  • #6   18. okt 2012 Stinne: Hovedløst lyder det ikke ligefrem:-) held og lykke med hvalpene:-)

  • #7   18. okt 2012 Når min tæve siger den vil have hvalpe og vi møder en hanhund der siger den så gerne vil være far..

    Ironi kan forekomme

    Jeg mener man skal starte med at finde ud af hvorfor man vil have vil have hvalpe, derefter sætte sig ind i det hele, og så vurdere endnu engang om man er klar på det, og om det er det hele værd.

    Derefter skal man forbi dyrlægen og tjecke sin hund for race relaterede sygdomme, så man ved ens hund er sund og rask.

    Bagefter kigger man på hunden og finder ud af hvad man vil forbedre, og så finde en hanhund der har det man leder efter.
    Hanhunden skal også være tjecket for div. race relaterede sygdomme, så man ikke kommer noget skravl på tæven


Kommentér på:
Hvornår mener i, det er okay at avle?

Annonce